ישראל - בדרך לעולם השלישי 1027
בימים אלו של מלחמה, נדחקות בעיות בוערות לקרן זווית. המשך מדיניות זו עלול להוביל את ישראל למקום של כבוד בעולם השלישי.

בימים אלו של מלחמה, נדחקות בעיות בוערות לקרן זווית. טבען של בעיות אלו שהן אינן נפתרות מעצמן, אלא מתעוררות בשיא חריפותן עם הזמן. אחת ממגוון הבעיות הללו שאין נותנים עליהן את הדעת היא ההידרדרות הכללית של מדינת ישראל ממדינה מערבית מתקדמת למדינת העולם השלישי. חלום רע? כנראה שלא.

הגבול בין "העולם המערבי" לבין "העולם השלישי", אינו ברור וחד־משמעי. מצד אחד, גם במדינות מערביות מובהקות יש כיסי מצוקה ועוני, ומאידך, במדינות העולם השלישי יש אזורים המאופיינים בשגשוג כלכלי ורמת חיים גבוהה. כל מי שביקר בבנגקוק, בירת תאילנד, ראה זאת במו עיניו: פיתוח כלכלי מרשים בצד מצב תחבורתי וזיהום אוויר חמורים. גם דמוקרטיה אינה נחלתו של העולם המערבי בלבד, ותעיד על כך הדמוקרטיה הגדולה בעולם - הודו.

אחד ההבדלים העיקריים בין המערב לעולם השלישי הוא במצב איכות הסביבה, כמו גם ביחס השלטון אליה. די ידוע שכאשר הקיבה ריקה, פיתוח כלכלי מפתה יותר משמירה על איכות הסביבה. בתחום זה, דומה שמדינת ישראל קרובה מאוד לקו האדום, אם עוד לא חצתה אותו.

מאה עשרים וארבע שנות התיישבות, מאז הקמת פתח־תקווה ב- 1878, הטביעו חותם עמוק בארץ. את מאגרי המים, למשל, ניצלנו הרבה מעבר להתחדשותם הטבעית, ועתה ממליצה ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא המשבר במשק המים להכריז על מצב חירום למשך תקופה של שנתיים. איכות המים נמצאת בסכנה גם בשל הפריסה הרחבה של גורמי זיהום קרקע, ובפרט תחנות דלק שחלקן פועלות עשרות שנים ללא הבדיקות הנדרשות לאטימות מיכלי הדלק התת־קרקעיים. דומה שרק קצה הקרחון נחשף לגבי איכותם האמיתית של המים בישראל.

מול המחסור במים, ממשיכה אוכלוסיית ישראל לגדול מעבר למקובל במערב, ואף לקלוט עובדים זרים חדשים. זאת, למרות שיש כבר קרוב ל- 200 אלף עובדים זרים בישראל, וכאשר ישנם מאות אלפי ישראלים שאינם מועסקים, מהם כ- 276 אלף מבקשי עבודה. הגידול באוכלוסיה משפיע ישירות גם על מידת צריכת המים.

ועוד, השטחים הפתוחים הולכים ומתכרסמים בקצב מואץ, והממשלה אף מקימה יישובים חדשים באזורים צפופי אוכלוסייה - כך אושרו באחרונה היישוב יצפור בגלבוע והיאחזות נח"ל בגבעות עירון. יישובים נוספים נמצאים בדרך לאישור. כאשר המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה, לפני כחצי שנה, למנות את איש רשות הטבע והגנים כנציגה בוועדה לשמירת קרקע חקלאית, הטילו המועצות האזוריות וטו וכנראה שיצליחו להחליף מינוי זה במינוי פרו־נדל"ני.

כמו כן מחריפים הפערים הכלכליים בין עניים ועשירים, ושיכוני עוני לתפארת, כמו בעולם השלישי, כבר קיימים בלב הארץ - בלוד, ברמלה וביפו. המתח על רקע לאומי בערים אלו בוודאי שלא תורם לפתרון הבעיה.

גם מיחזור לא מתבצע בארץ בצורה רצינית. אפילו מיחזור גרוטאות הרכב, שנמשך שנים רבות, הופסק למעשה עם סגירת קרית הפלדה בעכו. הפיקדון על בקבוקי שתייה קוצץ בהתנגדות הסיעות החרדיות כך שאינו כולל פיקדון על בקבוקים גדולים, ובהעדר מוקדים לאיסוף בקבוקים ופחיות, הפך הפיקדון למס חדש על הציבור, שאינו מנוצל למטרות סביבתיות.

זיהום האוויר ממשיך לפגוע בתושבי הערים הגדולות, ועם סלילת כביש חוצה ישראל וכבישי הרוחב אליו, יתפתחו מוקדי זיהום חדשים באזורים הנקיים יחסית של מזרח השרון והשפלה.

הגנת חיות הבר, שזכתה להישגים מרשימים בקנה־מידה עולמי בשנות ה- 70 וה- 80, נמצאת אף היא בנסיגה חמורה. ציד בלתי חוקי - עוד בעיה אופיינית של ארצות העולם השלישי - פוגע קשות בחיות בר מוגנות וביעלים בפרט, שנחשבו סמל הצלחה בשמירת חיות הבר בארץ. גם סלילת כבישים חדשים באזורים טבעיים בשפלה מבתרת את תחומי המחיה של החיות - בדרך להכחדה נרחבת של מיני יונקים ששרדו איכשהו בין הכבישים והבניינים, ועתה לא נשאר להם די מקום.

ועל כל הבעיות הללו נוסף המצב הבטחוני־כלכלי, שבדומה לרמת החיים הנמוכה בעולם השלישי, דוחק לקרן זווית טיפול מקיף ויסודי בבעיות איכות הסביבה.

איכות הסביבה לא יכולה לחכות לפתרון הבעיות הבטחוניות והכלכליות. כל יום שעובר מחריף את המצב. יש להכריז על מצב חירום סביבתי בישראל, להקפיא למספר שנים תוכניות בנייה וסלילת כבישים שאינן מתחשבות בשיקולים סביבתיים, ולהיערך במיוחד להשפעות החמורות שמביא עימו תוצא החממה לאזורנו, השוכן בגבול המדבר.

רבות מהשפעותינו על איכות הסביבה הן בלתי־הפיכות, או תהיינה בלתי־הפיכות אם לא נעצור את המגמה עכשיו. אין לנו זמן לאבד.
קישורים
התחממות כדור הארץ והשפעותיה על מדינת ישראל - מאמרם של אלי אשד וד"ר אמנון סטופ - חלק ב'
התחממות כדור הארץ והשפעותיה על מדינת ישראל - מאמרם של אלי אשד וד"ר אמנון סטופ - חלק ג'
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "סביבה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

דרך קוף המחט 72600
מה לדעתך המשמעות שנושא כזה חשוב לא צבר מייד שלל תגובות?

האם אי-ההתייחסות לנושא נובעת מהסיבות שפרטתי כאן?
תגובה 67228
תגובה 67486

קרי, מצד אחד אין גוף פוליטי שיש לו בסיס איתן ורחב מספיק כדי להתמודד עם הנושאים הללו. מצד שני, הטיפול בהם תלוי בקשר הדוק לבעיה המדינית שממתינה, אם לא לפתרונה אז לפחות לעליה על דרך לכיוון של פתרון כלשהו.
דרך קוף המחט 72612
במקרה שלי אי התגובה הוא רק מפני שאני מסכימה עם כל מלה שעמית כתב. ובגלל הרגשת חוסר הישע, ההרגשה שבאמת אין מה לעשות עד שיפטר הבלגן המדיני.

גם אין מפלגה שמניפה את כל הדגלים הנחוצים מבחינתי- (עכשיו שמפלגת העבודה התפגרה סופית ואין לי למי להצביע).
שינוי נאבקת אמנם בכפיה דתית, אבל הקו הא-סוציאלי, כמעט אנטי-סוציאלי שלה לא מתאים לדעותיי. ותומי לפיד ממש נורא ואיום בכל הקשור לאיכות הסביבה.

אז- כן, עמית, הנושא החברתי והנושא הסביבתי חשובים מאוד. אבל- מה אפשר לעשות?!
דרושה: 72615
מפלגה פשרנית-אך-לא-התאבדותית בנושא המדיני,
סוציאל דמוקרטית,
אנטי כפיה דתית,
ירוקה!

המכרז פתוח להצעות!
דרושה: 72618
עם?
המ ?... 72633
המ ?... 72635
מפלגת עם
המ ?... 72636
לא ראיתי שום סימן ירוק בפעילות מפלגת ''עם אחד''.
אם כבר, זיהוי המפלגה עם וועדי העובדים הגדולים סביר שיגרום לה לעמדות אנטי-סביבתיות, למשל בדרישה לבטל את הטבת החשמל חינם לעובדי חברת החשמל, שמביאה ליותר זיהום אוויר, או דרישה לסגירת מפעלים מזהמים גדולים ובפרט מפעלים של חב' כימיקלים לישראל - מפעלי ים המלח, מפעלי הפוספטים בנגב, חיפה כימיקלים. גם דרישה מתונה יותר להטלת מגבלות סביבתיות על מפעלים אלו צפוייה להיתקל בהתנגדות קשה של החברות ושל ועדי העובדים.
דרושה: 72662
בקיצור, מה שאת רוצה זה דמוקרטיה ישירה - כל אזרח הוא מפלגה בפני עצמו...
דמוקרטיה היא משטר של פשרות. את חייבת להחליט מה יותר חשוב לך, ולהצביע בהתאם. אי אפשר לצפות שקבל מפלגה שפוגעת בדיוק בכל המטרות שאת מציבה, אלא אם זו המפלגה שאת עומדת בראשה - וגם אז לא תמיד.
מתחילים מלמטה 72616
עוד שנה וחצי (אפילו קצת פחות) הבחירות לרשויות המקומיות.
בבחירות הקודמות נכנסו למעשה לראשונה מספר רשימות ירוקים לרשויות שונות - תל-אביב, חיפה ואולי מקומות אחרים.
בעוד שבחיפה למשל הירוקים באופוזיציה ולא מצליחים לשנות הרבה, הרי שיש מקום לעודד את התופעה - מפלגה המתבססת על פוליטיקה מקומית בלבד, בלי יומרות במדיניות החוץ והביטחון, ומודעת היטב לצורך בפתרון בעיות הסביבה.
יש גם מקום לשכנע אנשי איכות סביבה להתמודד לתפקידים ברשויות המקומיות בהן הם גרים. אולי בתל-אביב זה לא מציאותי, אבל מדוע לא בעיירה קטנה כמו מכבים-רעות?
מדוע אין נציגי הירוקים מתמודדים לראשות מועצה אזורית כלשהי?
ואולי בבחירות הקרובות נתחיל סוף סוף לראות שינוי כזה, בהמשך למפלגות הירוקות הקיימות?
מתחילים מלמטה 72778
אכן הבחירות לעיריות מתקרבות. זאת ההזדמנות של הקהילה הסביבתית להיערך בזמן ולהתחיל להציב נושאי סביבה על סדר היום של מערכת הבחירות. אפשר ממש להתמודד במפלגות ירוקות, ואפשר גם להחדיר נושאי סביבה למצעים של המפלגות הרגילות. ארגון הגג חיים וסביבה מקיים יום עיון ראשון כהכנה לבחירות 2003 ביום חמישי 27 ביוני 2002 בשעה 09.00 בבית ציוני אמריקה בתל-אביב.
לפרטים נוספים אפשר להתקשר לנאור, טל. 052-439120.
מתחילים מלמטה 76676
הנה קישור למה שהיה ביום העיון:

בתקווה לעתיד ירוק יותר לכולנו
מתחילים מלמטה - ההמשך 86973
הודעת חיים וסביבה שפורסמה לאחר יום העיון (ולא פורסמה בעיתונות - לכן ראיתי אותה רק היום):
מפלגות ירוקות תתמודדנה ככל הנראה בחמש ערים נוספות לשתיים הקיימות - הרצליה, רעננה, אשקלון, נס ציונה ופרדס חנה בנוסף לחיפה ותל-אביב - יפו.
המידע פורסם ב-‏2 ביולי, וייתכן שהמידע השתנה לטובה (עוד רשימות) או לרעה.
עד שיפטר הבלגן המדיני... 72639
אבל הוא לעולם לא יפטר. לפחות כל עוד ישראלים ופלסטינאים חיים כאן, או כל עוד מדינת ישראל קיימת.
טומי לפיד אולי לא עושה כלום 73102
בקשר לאיכות הסביבה אבל יש לו עוד חמישה חברי כנסת ביניהם אחת- יהודית נאות שעושה רבות בנושא איכות הסביבה בכנסת הזאת. קל לזלזל, קשה הרבה יותר לעשות.
טומי לפיד בטוח לא עושה כלום 73110
אבל מעניין לציין כי בנושא רעידות האדמה (הקשור קשר עמוק לאיכות הסביבה, שכן בבניה בעייתית עסקינן, המשפיעה על הקרקע ויציבותה) המפלגה היחידה שעשתה משהו בלי יותר מדי זיקוקים הייתה ש"ס. לאחר רעידות האדמה של 95 התריעו תושבי אילת על איזורים שלמים הנמצאים בסכנה. הם מחו, הפגינו, כתבו מכתבים. יוסי שריד הקים ועדה בראשותו, שעסקה עד 97 ב"כינון הועדה" ולא הסיקה ולו מסקנה אחת, שלא לומר יישמה אותה. רק ש"ס קונטרול גרמה לשיפור בפועל של מבנים מסכי-חיים ושינוי שיטת הבניה באיזורים עם קרקע בעייתית.
טומי לפיד בטוח לא עושה כלום 73111
ש"ס?
מקורות,לינקים,הוכחות בבקשה
יש פה אילתים שיעידו? וגם 73114
אני גרועה בלהעביר לינקים, אבל להלן דברי מבקר המדינה. כל שיש לעשות הוא לאמץ את המוח (או עזרים אחרים) ולראות אילו דברים מתאימים לאיזו ממשלה מכהנת. כתבתי כתבה בנושא, יש לי חומר לשלוח בדואר (רגיל) אם זה נו-רא מעניין אותך.
ש''ס כל הזמן בממשלה 73539
עצוב שהם לא עושים יותר כשיש להם 80 חכ"ים מאחוריהם. יש להם שרים, תקציבים, והסכמת ממשלה. בכנסת הזאת מאוד קשה לאופוזיציה לעשות משהו.
חוץ מזה- 73540
אתמול פורסמו שמות חמישה חברי הכנסת המצטיינים בנושא איכות סביבה לשנה הזאת. יהודית נאות זכתה בפעם השלישית ברציפות כמו גם אברהם פורז. שני חברי כנסת מתוך ששה הם מצטיינים בחקיקת איכות סביבה. חוץ מהם זכו- משה גפני, מוסי רז, ונחמה רונן. יש גם את אלו הפוגעים ביותר באיכות הסביבה- שם ש"ס שולטת- חוק הפקדון שהם ניסו לטרפד ועוד. כדאי לבדוק את העובדות לפני שמשמיצים. על חוק החופים שמעתם?
אברהם פורז 73547
ראוי לציין שהגופים הירוקים הביעו תמיהה על הגדרת אברהם פורז כח''כ סביבתי, לאור תמיכתו בכביש חוצה ישראל ובחוק המעודד בניית תחנות דלק בארץ.
ש''ס היא המפלגה עם אחוזי החקיקה 73561
הגבוהים ביותר. היא פעילה הן בתחומים שחרטה על דגלה (חוק משפחות ברוכות ילדים), הן בתחומים ש''נפלו'' לחיקה עקב חלוקת התיקים בממשלה (בריאות) והן בנושאים שהיא רואה לנכון. אולי אלו אינם חוקים שימצאו חן בעיניך, אך הטענה שש''ס היא מפלגה פסיבית היא פשוט לא נכונה. גם לטרפד חוק,אגב, זו פעילות פרלמנטרית. אינני יודעת איך נבחרו ה''ח''כים המצטיינים'', ועמית כבר ציין הסתייגות למטה, אבל אין קשר בין היות מפלגה באופוזיציה לבין מלחמה על נושאים שאינם בטחוניים, ואין קשר בין העובדה שש''ס אינה המפלגה החביבה עליך לכך שזו מפלגה עירנית ופעילה בתחומים רבים.
איפה אמרתי שהיא פסיבית? 74259
ש''ס זו מפלגה שעושה המון, החכ''ים שלה מצביעים במליאה לא מעט, ומעבירה הרבה חוקים. בין אם זה ימצא חן בענייך ובין אם לא - הם לא עושים כלום בנושא איכות סביבה, הכל עניין של סדר עדיפויות. בעיני זה מסוכן שהם כל כך פעילים, אבל זאת השקפת עולמי. בנושא בריאות למשל ניסים דהן עושה המון דברים נהדרים והוא שר מצוין. הוא אפילו עושה ספורט בעצמו ונחמד לראות אותו עם נעלי ספורט וטרנינג במסדרונות הכנסת.
איפה אמרתי שהיא פסיבית? 74262
אני חוזרת ומציינת- ש"ס היא המפלגה היחידה שממזערת את הנזק שצפוי לנו בוודאות ברעידת האדמה הבאה. אם אתה לא רואה בזה נושא ירוק מספיק זה עניין אחר. לא טענתי שש"ס היא הגרינפיס הישראלית אלא אך ורק שבנושא הנ"ל הם הפעילים ביותר, ואחיהם הירוקים מעצם הגדרה עוצמים עיניים. השאר היה תגובה למישהו (אתה,כמדומני?) שציין שש"ס היא מפלגה מיותרת או משהו מעין זה.
קישור רלוונטי 76450
בטבריה בונים על שבר גיאולוגי; העירייה: אין דרך חוקית לעצור את הבנייה

לקרוא ולא להאמין - לא רק שקוברים אתר עתיקות חשוב (האמפיתיאטרון העתיק) אלא בונים ממש על קו השבר.
זו ההזדמנות לראות אם אכן חכ"י ש"ס דואגים לטפל בנושא...
שאל תאייל הגיאולוג 76936
זה חדש לי. תמיד נתפס לי "שבר גיאולוגי" כמשהו בסדר גודל של הסורי-אפריקאי, או סן-פרננדו (כך קוראים לו? זה שעליו יושבת רבע קליפורניה, כולל לוס אנג'לס). משהו ברוחב של קילומטרים לפחות, ואורך שחוצה מדינות. ואילו כאן מדובר בשבר גיאולוגי שאפשר להבין שהוא ממוקם על לא הרבה מטרים, משהו כמו מגרש (במובן הנדל"ני).

זה מעניין. יש הרבה כאלה? יכול להיות שהמון מאיתנו גרים על כאלה, ופשוט לא יודעים כי בדרך כלל לא בודקים? ומה זה יכול לעשות לשוק הנדל"ן אם היינו יודעים?

בקיצור, אתה יכול לפרט? תודה.
שאל תאייל הלא גיאולוג 76947
קיימים הרבה קווי שבר קטנים ובינוניים.
הרושם שלי מהכתבה שמדובר על שבר קטן, המשתלב בשבר הגדול (הסורי-אפריקאי), וכל רעש רציני בשבר הגדול יתבטא בצורה חריפה בשבר הקטן יותר.
דוגמא אפשרית יש בסיני.
מדריך שלי בטיולים שהוא גיאולוג סיפר לנו שברעידת האדמה ב-‏1995 נוצר סדק ברוחב עשרות מטרים בשונית באזור דהב.
כדי להזכיר - כל האזור (מפרץ אילת) נמצא בתוך השבר הסורי-אפריקאי.

שברים במימדים של מאות מטרים (עד 3-2 ק"מ) - למשל שבר יגור מחיפה עד ג'נין - קו השבר עצמו עובר למרגלות הטכניון במגע בין הכרמל לעמק. או שבר הרמון או שבר עריף-קינן שמדרום לו.
שאל תאייל הלא גיאולוג 82028
See link from globes (requires free registeration):

http://www.globes.co.il/serve/globes/DocView.asp?did...

It talks about a break in Eilat´s airport and the title is:

המכון הגיאופיזי: בנייה באיזור השדה של אילת - מסוכנת בגלל שבר גיאולוגי
דרך קוף המחט 72613
רון בוקר טוב,
ראשית, שעתיים וחצי מאז פרסום המאמר עד לתגובתך הן זמן קצר. גם תגובתך באה די מהר.

לגבי הסיבות שפירטת, זהו חלק מהעניין. ראש הממשלה מייצג את המגזר החקלאי, שהוא צרכן גדול של מים ובעל אינטרסים נדל"ניים מובהקים. על כך עמדתי במאמרי
דיון 415
למגזר החקלאי יש גם השפעה חמורה בקשר לבעית העובדים הזרים בישראל, לה כמדומני לא הוקדש מעולם מאמר בפני עצמו באייל.
בנוסף, האידיאולוגיה של ראש הממשלה בפרט ושל הימין בכלל, מחייבת הקמת יישובים חדשים, ומתעלמת משיקולים סביבתיים.
ראה:
קיימים מספר מצומצם של אנשים שדוחפים לחורבן הסביבתי, ומכהנים בתפקידים מכריעים בממשלה, בכנסת ובראשות רשויות מקומיות גדולות. לא אנקוב כאן בשמות.
בכל מקרה כזה, יש לראות מדוע אין באמת אלטרנטיבה. חלק מבעיות הסביבה ניתנות לפתרון ברמה המקומית, ובכל זאת יש רק ראשי רשויות מעטים הנוקטים מדיניות סביבתית ירוקה במוצהר - למשל הרצליה (למרות הביקורת שיש לי עליהם -
דיון 359
וכן הוד-השרון ועמק חפר.
אינני רואה כל קשר בין פתרון הבעיות של הרצליה ובין פתרון הסכסוך המדיני.
שמתי לב שהציבור בד"כ מתעורר רק כאשר מתוכנן מפגע סביבתי סמוך (תופעת NIMBY), ודומה שהתנהגות זו של הציבור מרחיקה דיון ציבורי אמיתי במצב הסביבה בעיר או בארץ בכלל, לטובת דיונים רבים במפגעים נקודתיים - כאשר הלהיט האחרון הוא מחצבת הר הקוץ ולפניו פי-גלילות.
נו באמת 72899
כבר ראיתי שמאשימים את הימין בכל מיני רעות חולות, אבל להפיל עליו גם את בעיות איכות הסביבה?
הימין שואף להשאיר בשלטון ישראל את השומרון, שבו נובעים חלק ממקורות המים של ישראל. מסירתו לידי הפלסטינים - שאיכות הסביבה בכלל, ואיכות המים של תושבי השרון בפרט, אינם בראש מעיניהם - עלולה להביא לאסון אקולוגי ולמחיקת ההישגים המועטים שהושגו בניקוי הנחלים.
דווקא ההתישבות יכולה להביא תועלת לנושאי איכות הסביבה, ולו רק בגלל תופעת NIMBY שהזכרת. אם תחזור ותקרא את המאמר ב-Y-net שהבאת, תראה שלא מופיעה שם שום טענה כאילו הישוב החדש *יגרום* לפגיעה בסביבה, אלא רק שתושביו *יסבלו* מהמטרדים הסביבתיים שכבר קיימים (או שמתוכננים) במקום. מכאן שתושבי הישוב החדש יהוו קבוצת לחץ שתפעל לצמצומם ולסילוקם של המטרדים הללו. כל מקום שיש בו ישוב הוא מקום בו יש אנשים הדואגים לאיכות הסביבה. לפני שהוקמה חדרה לא הפריעו הביצות והיתושים לאיש.
נו באמת 72914
כבר ראיתי, שמאשימים את הערבים בכל מיני רעות חולות, אבל להפיל עליהם גם את בעיות איכות הסביבה?
מדברים הרבה על הסכנה, שבשליטה פלסטינית על אקוויפר ההר - מאיימים בזיהום ובניצול יתר של מימיו. למען האמת, נראה לי, שאם אנחנו רוצים למנוע מאקוויפר ההר גורל זהה לגורלו של אקוויפר החוף, (המזוהם ומנוצל יותר מידי) עדיף להעביר אותו לפלסטינאים וישא"ק.
אנחנו האחרונים, שיכולים להטיף מוסר על פגיעה באיכות הסביבה ובמשאבי הטבע, בעיקר אחרי מה שעשינו לנחלים (קישון, ירקון) שלנו.
נו באמת 72989
אמנם המצב בישראל אינו מזהיר, אך הוא טוב בהרבה בהשוואה למצב במדינות ערב (שהן, ברובן, מדינות עולם שלישי לפי כל הגדרה).
דוגמה מפורסמת אחת היא הגבול בין ישראל למצרים, שניתן להבחין בו בקלות מצילומי לויין, הודות לרעיית-היתר הבלתי מבוקרת בצידו המצרי של הגבול.
זכור לי גם שקראתי היכן שהוא על מצבן העגום של חיות הבר בסוריה ובלבנון - שם הן ניצודות כמעט ללא כל פיקוח, בהשוואה למצב הסביר יחסית שהן נתונות בו בארץ (ובכלל זה בגולן). דומני שהנשרים בגולן אינם נמנים עם תומכי מסירתו לסוריה תמורת הסכם שלום.
גם בעניין הנחלים, על אף שמצבם עדיין עגום ביותר, ניכרים בשנים האחרונות לפחות נסיונות לשפרו. דומני שחלקים מן הירקון (בחלקו העליון) נוקו, וידוע לי שיש תכניות כאלה גם לגבי נחלים אחרים. לעומת זאת לא ידוע לי על מיזמים פלסטיניים כלשהם בנושאי איכות הסביבה. להערכתי הם גם מבינים שנושא זה עשוי לשמש בידם נשק נגד ישראל.
נו באמת 72925
וואי נט אינו יסודי.
הבעיה המרכזית של איכות הסביבה בישראל היא כרסום השטחים הפתוחים, כתוצאה מבנייה וסלילת כבישים (בעיקר).
רמת ארבל אמורה לקום באזורי מרעה טבעיים, ותצמצם משמעותית אזור פתוח שמהווה מרחב מחיה לבע''ח.
יונקים כמו צבאים צריכים אלפי דונמים כדי לשרוד.
כמו כן, עם הקמת היישוב יהיה בעתיד לחץ להתרחבותו.
בין מושב אודים לשמורת שער פולג היתה גבעת כורכר יפהפייה, שסומנה בידי רשות שמורות הטבע כהצעה להרחבת השמורה.
תושבי אודים לעומת זאת סימנו את הגבעה כשטח להרחבת היישוב, במקום חס וחלילה לבנות בקרקע חקלאית של אחד מחברי המושב.
אתה יכול לשער בעצמך מי ניצח.
נו באמת 72995
אם יישארו יהודה ושומרון בשליטה ישראלית, ניתן יהיה להפנות את רוב ההתיישבות לאיזורים אלה (שהם דלילים באוכלוסיה באופן יחסי), וכך יוותרו יותר שטחים פתוחים בתחומי ''הקו הירוק''.
הימין אינו ''חובב התיישבות'' בכל מקום - אלא רק באיזורים שיש צורך לבסס בהם את האחיזה היהודית. אני, כאיש ימין (או אולי בעצם כמי שאיכות הסביבה חשובה לו), מתנגד לכל הגדלה של השטח הבנוי במישור החוף (על חשבון שטחים פתוחים או שטחים חקלאיים), וודאי לבנייה של ישובים חדשים באיזור זה. פיזור האוכלוסיה לכוון הגלילת השומרון, יהודה, והנגב ימנע מצב של שטח עירוני רצוף וצפוף שאין בו ''סביבה'' כלל.
נו באמת 73045
לידיעתך, אריאל שרון כשר הבינוי והשיכון בממשלת שמיר, פתח את תיבת הפנדורה של "הפשרת קרקע חקלאית לבנייה" בכל הארץ. מטבע הדברים, עיקר ה"הפשרה" נעשית במרכז הצפוף ולא בפריפריה.
יתר על כן, תוכניות יישובי הכוכבים, כביש חונק ישראל וכבישי הרוחב, הן תוכניות ימניות מובהקות המגדילות את הצפיפות במרכז הארץ, ופוגעות קשה מאוד בשטחים שעדיין נשארו לא בנויים במרכז. כבר אין כנראה שום יישוב במרכז (בין גדרה לחדרה) המרוחק יותר מ-‏2 ק"מ מכל יישוב אחר או מחנה צבאי גדול (התנאי האחרון פוסל רק יישוב אחד - פלמחים). חרף זאת, הוקמו לא מעט יישובים לאורך הקו הירוק בשטחים פתוחים וחקלאיים, חלקם ממש במישור - צורן, בת-חפר.
יהודה ושומרון הם אזורים צפופי אוכלוסייה, גם בקנה מידה ישראלי. השטחים הפחות צפופי אוכלוסייה, של בקעת הירדן, מזרח השומרון וצפון מדבר יהודה, לא מושכים גם את המתנחלים, וממילא אין הבנייה פותרת את הבעיות הסביבתיות של אזורים אלו. ציד בלתי חוקי? אם תבנה בשטח, בכלל לא תישאר סביבה למחיית בע"ח.
נו באמת 73073
מעולם לא נשבעתי אמונים לאריאל שרון באופו אישי, ואני לא חושב שהוא מייצג את עמדות הימין (לפי הגדרתי). התפיסה שלו בענייני התישבות קרובה יותר לזו של מפא''י ההיסטורית, לטוב ולרע. אריאל שרון עשה לצערי שגיאות רבות במהלך חייו הפוליטיים, והפשרת הקרקעות היא רק אחת מהן.

אינני יודע מדוע כביש חותך ישראל וכבישי הרוחב הן ''תוכניות ימניות מובהקות''. אילו ימני מובהק (כמוני) היה מתכנן את הכביש, הוא היה מעביר אותו ממזרח לקלקיליה וטול-כרם, ולא ממערב להן. מצד שני, אילו הדבר היה תלוי בי, הכביש לא היה נסלל כלל, והכסף היה מתחלק בין שיפור התחבורה המסילתית במרכז הארץ לבין פיתוח מערך הכבישים ביו''ש (כדי להפוך את בקעת הירדן, מזרח השומרון, וצפון יהודה לאטרקטיביים יותר להתישבות).

למען הסר ספק, אין לי שום רצון להפוך את השומרון לשטח בנוי רצוף בסגנון גוש דן. יישובים קטנים, במרחק של כמה קילומטרים זה מזה, אינם צריכים להביא להשמדת אוכלוסיית בעה''ח בסביבתם.

אני חושש שאתה לוקה בחשיבה סכימטית לפיה כל מה שימין הוא רע, וכל מה שרע הוא ימין. בסופו של דבר אתה מזיק בכך למטרותיך שלך (שבמקרה הזה דומות לאלה שלי) - משום שאתה פוסל מראש ציבור גדול של אנשים מלהצטרף אליך. לא הכל במדינת ישראל חייב להיות מחולק לפי קווי השמאל-ימין המוכרים.
נו באמת 73078
ומדוע אתה משייך אותי לשמאל?
במאמרים אחרים באייל ציינתי שאני תומך בשליטה (וריבונות) ישראלית על בקעת הירדן, צפון מדבר יהודה והגולן.
נו באמת 73087
ולי דווקא זכור דיון שהיה ביננו תגובה 64440
ובו הבעת את דעתך שיש להתעקש על קווי 49' בגבול הסורי (להבדיל מקווי הארבעה ביוני 67'). הדבר אינו מתיישב עם תמיכה בריבונות ישראלית בגולן.

על כל פנים, אני מתנצל אם "האשמתי" אותך בשמאלנות על לא עוול בכפך (למרות שקראתי שוב את תגובתי - ובשום מקום לא עשיתי זאת במפורש). גם אם אינך משתייך לשמאל, אינני רואה מדוע אתה מוצא לנכון להאשים את הימין באופן גורף בעמדות "אנטי-סביבתיות".
נו באמת 73103
הדבר מתיישב שכן אם אינני מסוגל להבטיח ריבונות על כל הגולן, עדיין אני דורש שקווי הנסיגה ישאירו כמה שיותר בידי ישראל.
זה דומה לכך שגורמים בימין מעוניינים להעביר את ואדי ערה לריבונות פלסטינית אם תהיה מדינה פלסטינית, לה הם מתנגדים ממילא. אין הדבר אומר שהם תומכים במדינה זו, אלא שאם לא ניתן להימנע מהקמתה, צריך להתאים עמדות כדי להפיק את המיטב האפשרי.
אפשר לקבל פירוט והסבר? תודה. 72638
''הפיקדון על בקבוקי שתייה קוצץ בהתנגדות הסיעות החרדיות כך שאינו כולל פיקדון על בקבוקים גדולים, ובהעדר מוקדים לאיסוף בקבוקים ופחיות, הפך הפיקדון למס חדש על הציבור, שאינו מנוצל למטרות סביבתיות''
אפשר לקבל פירוט והסבר? תודה. 72644
למיטב ידיעתי, בלחץ הסיעות החרדיות, בוטל הפיקדון על בקבוקים שנפחם 1.5 ליטר ומעלה, המהוים חלק נכבד, אם לא רוב, מבקבוקי השתייה הנמכרים בארץ. דיברו על זה פעם פה:
תגובה 8335
תמהון 72641
דווקא הייתי מצפה מהדתיים, שדבקים במקורות, שגורל הטבע והחי בא"י יהיה מאוד אכפת להם הדת היהודית ומנהגיה הרי קשורים קשר הדוק באקלים ובסביבה הטבעית-חקלאית של ציון. הרי לפי הרציונאל שלהם הארץ הזאת קדושה, ואם כן יש גרירה פשוטה ארץ->אדמה->הצומח והחי על האדמה.
דווקא חובשי הכיפות הסרוגות מגלים לעיתים אכפתיות ורגש כלפי החי בארצנו אבל החרדים, כנראה בגלל מצוקות אוביקטיביות בוערות שתופסות מקום גבוה בהרבה בסולם העדיפויות שלהם, לא מפגינים שום עניין בנושא ואולי עושים אפילו פעולות שפוגעות באופן ישיר בסביבה (ראה מדיניות סביבתית של ערים חרדיות).
Israel Fact Sheet 72646
אולי כדאי היה לצרף את הלינק הזה למאמר [אם כבר מתווכחים אז כדי לדעת כמה עובדות ונתונים כמותיים].

Israel Fact Sheet 72647
הקישור יפה אך לא מעודכן
באתר הזה שחק ומרדכי עדיין מנהיגים פוליטיים של שתי מפלגות שונות, הרב שך ורחבעם זאבי עדיין בחיים...

עוד משהו מדאיג שאני רואה בפעם הראשונה - המפה מסמנת את השטחים המפורזים בין ישראל וסוריה כחלק מהגולן המוגדר כשטח כבוש. מדובר גם על שטחים שישראל ישבה בהם לפני 1967 - רואים שאזור האון-תל קציר ומשמר-הירדן הישנה נמצאים מעבר לגבול במפת הסי אי איי. בעוד שעין-גב מסומנת כמובלעת ישראלית בחוף המזרחי של הכינרת.
Israel Fact Sheet 72663
מוזר. לא ידעתי, שיש לנו משאבי עץ ונחושת. (לפחות לא ברמה כלכלית)
מצד שני גם גז טבעי ונפט זה יותר ברמה של ציפיות גבוהות.
Israel Fact Sheet 72665
מכרות הנחושת בתמנע שנפתחו בשנות ה-‏60' (אחרי כ-‏3500 שנים), נסגרו בשנת 1984 עקב העדר כדאיות כלכלית בהפקת הנחושת.
משאבי עץ? יש גידול מקומי מצומצם ביותר למשל מטעי הצפצפות היפהפיים ליד קיבוץ גונן בעמק החולה, שאני חושב שכבר אינם בשימוש.
האם ישראל מדינת עולם שלישי? 72650
אני לא חושב שאפשר לענות על זה בכן או לא, ובטח שלא מהדהד (כאן הייתי משתמש בתו של סימן קריאה הפוך אם רק הייתי יכול לחולל דבר שכזה במקלדת שלי, בעצם i יכול להוות בחליף מסוים, אבל נזכרתי ב character map ומצאתי באוסף הגופנים בשם Terminal את התו הרצוי אבל משום מה ה clipboard מסרב לשמור אותו ולהביא אותו למסך זה­­­­­­­­­­­­).

------------------------------------------------

מה שאני כן חושב, בתור אדם שנולד וחי פה כל חייו, זה שבישראל פועלים כוחות חברתיים-אינטרסנטיים רבים ולעיתים קרובות מנוגדים זה לזה. כל כוח שכזה (סקטור) באופן טבעי מושך את המדינה לכיוונים שרצויים לו (שעונים על האינטרסים שלו).
נדמה שאין חזון אחיד לגבי עתידה של המדינה וכיווני ההתפתחות הרצויים לה. כל סקטור "מושך" בכיוון הרצוי לו כמעט תוך התעלמות מוחלטת מהסקטורים שאיתם הוא שותף בחברה הישראלית. אם היה לפחות מתקיים איזו שהוא מו"מ על אינטרסים, דיאלוג חברתי שמוביל לפשרות הדדיות בדברים שפחות חשובים לכל סקטור עם שמירה על עקרונות הליבה של כל צד, הרבה ביזבוז אנרגיה היה נחסך.
דווקא מול הסכנות-בעיות-אתגרים שמולם מדינת ישראל ניצבת המצב הזה הוא מגוכח, אם לא הרה אסון, שבעתיים.

אני גם לא חושב שיש קריטריון יחיד לקביעה מי כן ומי לא עולם שלישי, אבל אני בהחלט מסכים שאיכות הסביבה ותנאי התברואה והסביבה שבהם חי האזרח מהשורה הוא בהחלט קריטריון שמהווה אבן בוחן חשוב.
האם ישראל מדינת עולם שלישי? 72652
¡
האם ישראל מדינת עולם שלישי? 72653
האם לדעתך מדינת ישראל יוצאת-דופן בכמות הכוחות החברתיים-אינטרסנטיים שבה?
האם ישראל מדינת עולם שלישי? 72696
ראשית, גילוי נאות מצידי. מעולם לא גרתי במדינה אחרת חוץ מישראל, מעולם לא הייתי חלק מחברה אחרת, מכאן שהשוואה בלתי אמצעית קשה עלי.

אם כווונתך ב "יוצאת-דופן בכמות הכוחות החברתיים-אינטרסנטיים שבה" ביחס לגודל האוכלוסיה, 6M~ נפש, אני באמת שלא יודע לענות על זה.

לדעתי יש למדינה הזאת כמה מאפיינים יחודיים שיכולים להסביר פילוג ופיצול לסקטורים רבים. למשל מיזוג הגלויות. לעם עתיק יומין סביר שיהיו כיתות ופלגים שונים.
גם צורתה הגיאוגרפית של הארץ עצמה, ארוכה וצרה, יכולה להשפיעה על פיצול גיאוגרפי בין אנשי צפון-מרכז-דרום.
האם ישראל מדינת עולם שלישי? 72697
גילוי נאות: גם אני לא גרתי תקופה ארוכה במדינה אחרת (מקסימום - 3 חודשים), כך שההשוואה גם לא קלה עלי.

אני לא חושב שגודל האוכלוסיה מהווה פקטור ב"כמות הכוחות החברתיים-אינטרסנטיים" (לפחות המשמעותיים שבינייהם). יש לי תחושה שבכל מדינה ישנם כוחות חברתיים-אינטרסנטים רבים יותר מאשר אנחנו מודעים אליהם, אולם אנחנו כישראלים (וכמו שאמר פעם קיסינג'ר: "לישראל אין מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים") נוטים שלא להבחין בהם אלא להסתכל עליהם כ"גויים" או כ"ערבים" או כל קבוצה אחרת. זה טבעי, אני חושב. אבל יש לי תחושה שאצלנו זה בולט יותר מאשר אצל אחרים.
האם ישראל מדינת עולם שלישי? 72740
אז אני דווקא כן גרה במדינה אחרת. ומבחינת כוחות אינטרסנטיים, לדעתי ישראל במצב טוב. האמריקאים הצליחו להקים לובי לכל שטות, כך שנוצר מצב של ריבוי מופרז של קבוצות קטנות הלוחמות למען אינטרסים מאוד ספציפיים.
אני לא כל-כך מקבלת את הנושא הסביבתי (הירוק) כמגדיר מהי מדינת עולם שלישי. אחוזי אנאלפבתיות, למשל, יכולים להיות אינדיקטור הרבה יותר טוב. או מס' ילדים במשפחה (קצב ריבוי האוכלוסיה). שניהם מופיעים באתר של ה-CIA שצויין פה קודם.
האם ישראל מדינת עולם שלישי? 81121
כן, אבל זה לובי, ולא כוח פרלמנטרי - בישראל, כל קבוצה בת 1.5% מהאוכלוסיה יכולה להקים מפלגה ולהכנס לכנסת. בארה"ב, שום קבוצה לא יכולה להקים מפלגה ולהכנס לפרלמנט. מה שנותר הוא לובי שמנסה לפעול על נבחרי הציבור, שמתפקדים, מבחינה זו, כסיעות של אדם אחד. זה הכל חלק מהתכנון המקורי של המשטר האמריקאי שנועד להחליש את השלטון עד כמה שאפשר.
קולומביה זה כאן 72939
גם לדעתי קשה לקבוע את הגבול בין מדינת עולם שלישי לאחת שהיא לא כזו. הכללות תמיד טועות.
אני יכול לספר רק על ישראל וקולומביה, שתי מדינות שאני מכיר קצת יותר משאר המדינות.
לצערי, אני רואה יותר מדי תהליכים שפעם קרו בקולומביה והיום קורים בישראל. במילים אחרות - תסתכלו על קולומביה ותראו את ישראל עוד 20 שנה, נגיד.
פעם קולומביה בפרוש לא הייתה "מדינת עולם שלישי". היא הייתה מדינה בעלת רפואה מתקדמת, אקדמיה מפותחת בתחומים רבים, עושר תרבותי, תעשיה משגשגת וכלכלה יציבה. כמו ישראל היום.
תמיד היו בעיות ותמיד יש, הצרה האמיתית מתחילה כשהעם/המדינה לא מצליחים לראות את הסכנות האמיתיות. במקרה של קולומביה - קיטוב הולך ומחריף בין קבוצות שמאלניות (שנוצרו בגלל עוולות חברתיות משוועות) לבין קיצונים ימניים (שכמובן נתמכים ע"י הצבא, הממשל, הממשל של ארה"ב ותאגידים כלכליים מארה"ב).
הקיטוב הזה, שהתחיל לפני הרבה מאוד זמן (בסביבות 50 שנה אבל גם לפני), הוביל למצב העגום שקולומביה נמצאת בו היום.
ישראל וקולומביה דומות גם מבחינת הטעויות שנעשות. בקולומביה חשבו (ועדיין חושבים..) שהבעיה היא הגרילה, למרות שהגרילה היא רק סימפטום של שבר עמוק יותר. בישראל חושבים שהמצב הביטחוני הוא המפתח לכל השאר (הרי מספרים לנו שאם יהיה שלום אז נוכל להשקיע הרבה מאוד כסף בתחומים אחרים).
לדעתי אם נמשיך לדשדש קדימה באותו כיוון (ימין=ביטחון; שמאל=שלום), נשקע בבוץ עוד ועוד. לפי ראייתי איתם וביילין מסוכנים באותה מידה מכיוון שהם גורמים מקטבים בצורה מסוכנת (הפתרונות שהם מציעים - או שהם בלתי ישימים או שישומם יגרום למלחמת אחים או מלחמת אזרחים).
לדעתי בישראל צריכה לקום מפלגה חברתית (עם 1 נשמעת לא רע, אבל אני לא בטוח בטוהר כוונותיהם של אנשיה).
בנוסף לכך, אני סבור שמפלגה חברתית היא היחידה שיכולה לפתור לא רק את הסכסוך הישראלי-פלסטיני אלא גם סכסוכים שמחכים לנו מעבר לפינה, כמו אינטיפדה של ערביי ישראל ושל הבדואים, (ועוד לא דיברנו על הפועלים הזרים, על העולים, על השכבות החלשות, על הפריפריה...).
ישראל כבר התחילה לעבור שני תהליכים מואצים של קיטוב, קיטוב סוציו-אקונומי וקיטוב שמאל-ימין. אם נמשיך ככה, יותר טוב בטוח לא יהיה....
אהמ... 73014
"הכללות תמיד טועות" - מין "פרדוקס השקרן" כזה?
עם אחד נשמע רע (מאוד) 73259
להזכירכם, מספר שלוש ברשימת עם אחד – יורם אוברקוביץ.
ממתי מפלגה אינטרסנטית שמטרתה להטיב עם המגזרים החזקים במשק (ועד עובדי התעשיה האוירית, ועד עובדי חברת חשמל) יכולה להיחשב כמפלגה "חברתית"?! זו באמת תעודת עניות לכנסת שמפלגה כמו עם אחד או ש"ס נקראת מפלגה "חברתית".
ולא נזכיר את הפוליטיקה הנקיה של עמיר פרץ בהסתדרות.
עם אחד נשמע רע (מאוד)? 74605
יכול להיות שאתה צודק, אבל מצד שני, יכול להיות שעם אחד היא מפלגה של איש אחד, ומס' 2 ו-‏3' הם בסך הכל כלי אופרטיבי בידיו של פרץ. אני רוצה לומר שיכול להיות שפרץ מחזיק בהם כדי לבצע את מדיניותו, שיכולה להיות שונה ממה שלכאורה במספרים 2 ו-‏3 מייצגים. שביתה של עובדי חברת החשמל היא דבר שיכול לזעזע את המדינה. שביתה של מובטלים ושל פנסיונרים לא...
גם בי הם לא מעוררים סימפטיה, אבל עד עכשיו הם זזו כמו שפרץ אמר להם, ולא להפך. (אני חושב, אני לא ממש עוקב אחרי החיים הפרלמנטריים).
עם אחד נשמע רע (מאוד)? 74606
עמיר פרץ מסוכסך עם מס' 2 ברשימתו - חיים כץ, שני הח"כים ככל הידוע לי יצאו לדרכים פוליטיות שונות.
ויקומו הקישואים ויכו את הגנן 74780
זה קרה גם לרחבעם זאבי 74793
בא-גד, גוטמן, שפרינצק...
היה לו כשרון מיוחד לבחור מועמדים לא מוצלחים למס' 3-2 ברשימת מולדת.
זה קרה גם לי 75764
עמית שלום,
קודם כל הרשה לי לציין שהמאמר מרשים וגם כך הדיון שהתפתח בעקבותיו (לפחות ברובו).
לי דווקא עניין אחר אליך,העניין הוא פחות או יותר אוף טופיק אך בכל זאת בכוונתי לנצל את בקיאותך בנושא הגאוגרפיה בארץ ישראל.
בשלהי החורף האחרון יצאנו חברי הטוב ואנוכי לטייל באזור מדבר אילת,התחלנו בעמק האדם,צעדנו לעבר תמנע ואוסיף שנהננו מכל רגע. לפנות ערב,כשחיפשנו מקום להקים בו את האוהל ולהעביר את הלילה בשנת מדבר מרעננת,יצאנו את גבולות פארק תמנע והלכנו לכיוון דרום מערב(במנוגד לכיוון מפעלי המכרות השוממים),לאחר הליכה לא ארוכה (פחות משעה),הגענו אל מקום נמוך (וכאן דרושה לי עזרתך) ובו אגם גדול (בעצם שני אגמים שאחד מהם גדול יותר) שמימיו "נקיים" (למעט נחושת ושאר מינרלים אני משער,אך כמובן ללא כל חי בהם). אוסיף רק כי מראה האגם מרהיב ביופיו במיוחד עקב העובדה כי הוא שוכן במדבר,(המראה כה נדיר עד כי היה עלינו לבדוק כי אין מדובר בפטה-מורגנה).
זה מקום נהדר לבלות בו את הלילה במדבר וכן מקום מצוין לטבילה מרעננת.
מה מקור האגם ? (חפירות של קוי דלק (או של קצא"א) שנתקלו במי תהום ?
בכלל,אשמח אם תוסיף פרטים על כל הקשור לאגם זה (יש לו שם ?).

תודה -->
Willow Tree
אגמי מכרות תמנע 75780
יש מספר אגמים.
האגם בפארק תמנע עצמו (ליד המסעדה) נחפר בשנת 1986 ואוגר מי שטפונות בנחל נחושתן (כנראה מתוגברים במים שנשאבים בסביבה).
במכרות תמנע לא הייתי אך יש לי מידע:
האגמים במכרות תמנע הנטושים הם תוצאה של הגעת הכרייה למי התהום. עוד אגם יפהפה כזה נמצא במכתש רמון - מעין פיורד סמוי, שמצוקיו מגיעים לעשרות מטרים. אומרים לי שגם ליד גשר בעמק הירדן יש אגם כזה וכמובן אגמי ניצנים ובית-ינאי. יש מקומות נוספים.
חוץ ממתחם המכרות הראשי, יש מחצבות נטושות של המכרות גם בדרום בקעת תמנע, ומן הסתם האגמים שראית שם נוצרו באותה דרך.
האגם במכרות תמנע - כנראה לא אותו אחד בו היית - זכה לתהילה מפוקפקת. לאחר כתבה צבעונית במעריב בראשית שנות ה-‏90' (יש לי בבית) על "האגם הנעלם" הגיעו כל מיני מטיילים והיו תאונות. אם אינני טועה לפחות שני מטיילים טבעו באגם הזה שגדותיו תלולות. הצבא אסר על חיילים להיכנס לאזור האגם, הוא לא מופיע במפות ובשנים האחרונות רק יודעי ח"ן מכירים אותו ומגיעים אליו.
אגמי מכרות תמנע 75794
עד כמה שידוע לי האגם שמכונה "האגם הנעלם" נמצא בפארק ספיר בערבה התיכונה.
אכן,היינו מצוידים במפה טופוגרפית של האזור ולא היה אזכור של האגם במפה.
יש לי הרושם שדווקא כן מדובר באותו אגם שהזכרת כי אכן גדות האגם תלולים (ירידה של כעשר דקות,חצי שעה עליה),
אני משער שאולי טבעו בו אותם מטיילים מפני שבחורף ייתכן וגדות האגם בוציות ואז היציאה יכולה להיות מסוכנת משום שהאגם עמוק מאד אחרת אינני רואה שום בעיה עם טבילה במי האגם.

היכן נמצא ואיך אפשר להגיע אל האגם שבמצפה רמון ?
מכתש רמון 75804
דברים נעלמים יש הרבה. למשל יש שלושה "העמק הנעלם" - בהרי אילת, בגלבוע ובחרמון.
אין לפני מפה, וההנחיות הן בערך:.
האגם נמצא בשטח המחצבות במכתש רמון, יש דרך עפר שיוצאת מכביש 40 לכיוון מזרח - דרך פרטית של המחצבות, אם אינני טועה זה בסביבות 2-1 ק"מ ממזרח לכביש הראשי, במחצבה עמוקה מצפון לדרך (מרחק מטרים בודדים מהדרך). יש ירידה די נוחה ברגל בלבד.
האגם אינו גדול, וקירותיו המצוקיים מדמים פיורד נורווגי.

כמו שציינתי יש גם אגם במחצבת הגבס ליד קיבוץ גשר - שם עדיין לא הייתי.
ועוד קצת 75817
המחצבה במכתש רמון נמצאת בשטח כרייה שעדיין פעיל (האגם עצמו נטוש) - אין מה להיכנס לשטח באמצע השבוע.
כמו כן דרך הגישה זו לא הדרך המסומנת בצבע אלא דרך משולטת למחצבות במכתש.
ועוד קצת 75832
מדוע אין להגיע באמצע השבוע ?
הדרך סגורה ונפתחת רק בסופי השבוע ?
ועוד קצת 75852
שטחי הכרייה פעילים באמצע השבוע, יש תנועת משאיות ואולי גם פיצוצים במחצבות.
ובהזדמנות זו אני מציין שהביקור במקום הוא באחריותכם הבלעדית.
ועוד קצת 82165
לקוראי צומת השרון מהיום 85420
כתבה שלמה (שני עמודים וחצי!) על המאבק להצלת הבריכות במכתש רמון.
מסתבר שיש 3 בריכות, ובכוונת המשרד לתשתיות לאומיות להרוס אותן ע"י פיצוץ קירות הבריכות. במצפה רמון, לה שייכות הבריכות, מתנגדים לכך.
אוכלוסין 87751
היי עמית,
מאמר מאד יפה.

שאלה דמוגרפית : מתי (על ציר הזמן) יהיה שיוויון בין האוכלוסיה הדתית חרדית לבין החילונית בישראל ?

נראה כי באופן כללי למפלגות הדתיות אין שום נגיעה לנושאים ירוקים.

תודה
מרילין
(או בקיצור מרי לין).
אוכלוסין 87758
תודה על המחמאה :)
אינני יודע מה התשובה לשאלתך. ולא ברור כמובן אם יושג שוויון כזה בהתחשב בשתי אוכלוסיות נוספות - ערבים ועובדים זרים ובמדיניות ההגירה הנוכחית לישראל, (מה שמכונה עדיין "עלייה").

אחת הבעיות היא שהירוקים הזניחו השקעה בהחדרת רעיונות סביבתיים לאוכלוסיות המיעוטים החרדיים והערביים. עם זאת יש כל מיני יוזמות בכיוון, וראוי לציין שבוועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת משתתפים מספר חברי כנסת דתיים וחרדים.
מבחינה סביבתית, יש לי בעיה בעיקר עם המפד"ל, שאידיאולוגיית ההתיישבות שלה מכרסמת בשטחים הפתוחים משני צידיו של הקו הירוק. לש"ס ויהדות התורה אין מצע סביבתי, אך גם לא אנטי-סביבתי מובהק כל עוד הדבר לא פוגע לכאורה באינטרסים שלהם.
עכשיו יש גם באינטרנט 89968
גיליתי במקרה בגוגל היום שהאגם הנעלם הגיע לאינטרנט.
עכשיו יש גם באינטרנט 89981
זה כל כך יפה. 10 דקות אני רק בוהה בתמונה ומדמיינת שאני שם.
בריכות קצינים ואגמים נסתרים 385102
כל מיני נעלם וקצינים - האגם הנעלם/הבריכה הנעלמת/האגם הנסתר/בריכת הקצינים

שימו לב - אין בכתוב פה בגדר המלצה ומי שמשתמש בכתוב כאן עושה זאת על אחריותו האישית!!!
מבלי להתיימר להיות מדריך דגול או טייל מקצוען, רבים פונים אליי ושואלים אותי על כל מיני כאלו. למדתי עם השנים לקרוא להם "קצינים וניסתרים". חברי היקר יובל כהן פנה אליי זה מכבר ושאל אותי אפילו על "הבריכה של טלי??" אני מכיר כמה טלי, לאף אחת מהן אין בריכה. יובל אמר שכתוב שזה בן *ונה של מקום. טוב, דווקא הטלי שאני מכיר, אף אחת מהן לא *ונה ואין לה קשר ל*ונות בכלל.

אבל יובל, אני מברר עדיין.

אז תקשיבו על מה אני יודע, קצינים ונסתרים, בגדול זה מצפון לדרום:

*) בכולם הייתי או ראיתי. איציק ידידי, ה"אגם" שאתה דיברת עליו נמצא ברמת סירין ולא סירקין. אני מסביר עליו וכתוב שם "מה הקטע" אני הגעתי לשם מהצד ההוא (שרונה) אבל רק ראיתי, לא שחיתי, ואני מדבר איתך על 1984 בערך.

גולן וגליל, שלוש בריכות קצינים שאני מכיר, שתיים נותרו (אחת וחצי בעצם).

1) בריכת קצינים שליד בית המכס העליון - על הכביש מבית המכס ליישוב חד נס כ- 2.5 ק"מ מבית
המכס), פניה מהכביש לכוון מכלאה/דיר, בסמוך מאוד לבסיס צבאי.

2) בריכת קצינים שליד גשר הפקק (סוף נחל הג'ילבון) - ראשית הסבר (שאפילו טיילים ותיקים לא יודעים),
גשר הפקק הכוונה לפקק וולקני שעשה "פקק" לניקוז של עמק החולה ולמעשה היה "שותף" ליצירת ביצת החולה. חשוב - נכון למועד כתיבת שורות אלה (11/5/06) לא הייתי שם למעלה משנה אבל מדריכי בי"ס שדה בקצרין אמרו לי שלפני 10 ימים היה נפלא שם. (זה החצי בריכה שאני מדבר עליה, לא תמיד יש מים).

איך מגיעים יא נודניק! מצומת מחניים פונים לכיוון גדות, פונים לכיוון גונן (כביש גדות גונן) עוברים את גשר הפקק, יורדים לשוליים בצד ימין וישר פונים שמאלה. נוסעים בדרך עפר שמתעקלת ימינה וחונים בתחתית ההר ליד הגדר. ליד שלט יש שביל סימון אדום. הולכים לאורך הצינור והלאה עד שמגיעים ל"טחנת הקמח" (הייתה פעם). עולים לאורך הצינור ומגיעים ל"בריכת הקצינים".

*) בלי קשר לבריכה, עם ממשיכים ישר מזרחה (חפשו את השביל האדום) ועולים עוד קצת, "מגלים" כלי רכב
סוריים וכמה מבנים שנהרסו במלחמת 67. אם ממשיכים ללכת במעלה השביל – מגיעים לערוץ נחל ג'ילבון.

בשום אופן לא יורדים מהשבילים (בטיול כאן ובגולן בכלל) ישנם שדות מוקשים באזור!

3) בריכת קצינים שעל נחל חרמון - לא קיימת יותר כבריכת קצינים, רשות שמורות הטבע שברה את קיר
הבריכה שמשיק לנחל על מנת לבטל את ה"עומק" של הבריכה, אסרה על הרחצה שם ועשתה "כאילו" שמגדלים שם דגי חפף ארצישראלי. הדג הזה למעשה הוא ה-"סלמון לייט" של ישראל כי הוא שוחה במעלה הזרם (הלו הלו מדובר בישראל, זרם זה יחסי).

יש גם את בריכות קצינים שלי - דודי שטיין - בגליל תחתון וגלבוע!!!!

4) נחל הקיבוצים - נוסעים בכביש עפולה בית שאן, פונים לכיוון בית אלפא/חפצי בה, ממשיכים לכיוון
קיבוץ ניר דוד, וכשנגמרת גדר הקיבוץ, בפניה לרשפים יורדים מהכביש לימין, נכנסים למים. המהדרין נוסעים בדרכי העפר שם - עד למעיינות ול"בריכה" שבנו קצינים טורקים בזמנו (אה איזה קטע, יש גם קצינים שהם לא סורים). אם ממשיכים בכביש, מגיעים לעוד מעיין ואפילו יש עוד אחד - חפשו ותמצאו יש שלושה. (עין שוקק, מודע ו?)

לתשומת לב הקורא, שים לב, לכל אורך ה"מפגש" של הגלבוע עם העמק, בתחתית ההר, פורצים מעיינות: עין יזרעאל, מעין חרוד, הסחנה, היאסי, נחל הקיבוצים וכו'.

*) חוצמזה גם משהו - לכל מטייל יש "חוצמזה" אז הנה הזה שלי. כשהייתי קיבוצניק בקיבוץ יזרעאל, גילו לי חברה מקיבוץ שדה אליהו על מין ~ מעיין ~ ליד הגדר שלהם ושל קיבוץ עין הנציב (בכיוון ה"זור"). אני לא הולך לגלות בדיוק איפה זה (זה לא שלי) - אבל חפשו, זה שם, פינת חמד.

*) רבי אשתורי הפרחי, מאנדלוסיה, ביקר בארץ במאה ה - 14 וכתב את "כפתור ופרח" שם כינה את אזור בית שאן - פתחו של גן העדן ידעתם?) עד כאן בריכות.

*) זה קטע לידידי הקרוב איציק פורת!

5) אגם נסתר אחד - אני חייב להקדים ולהזהיר!!! הקירות שיורדים לאגם הזה תלולים ומסוכנים,
צריך להזהר כשמתקרבים לקצה. רוב ה"מבינים" טוענים שאסור לטבול במי האגם. אלו שלא מבינים אומרים שאלו שמבינים אומרים את זה כי המים עמוקים ואין נקודות אחיזה ולכן יש סכנת שקיעה וטביעה.

לא כל כך "קשה" לגלות את האגם. נוסעים מצמח לכיוון מנחמיה, פונים למנחמיה ואחרי כ - 2.5 ק"מ, ליד מזלג הדרכים שליד בית הקברות, פונים בדרך השמאלית לכיוון "מטמנת" טליה. בערך אחרי 2 ק"מ יש כניסה ימינה ליד מטע זיתים ואם נוסעים בשביל - ירידה - "מגלים" את האגם.

מה הקטע, - אפשר להגיע לאותו אגם - שהוא ניסתר mind you - גם מכיוון כפר תבור/ שרונה. נוסעים על כביש כפר תבור יבנאל (המספר של הכביש הוא כמו הבואינג 767) - וקצת אחרי הכניסה לשרונה לכיוון יבנאל יש שילוט לפניה ימינה לשביל שמסומן כחול. זה אמנם מסומן כשביל 4X4 אבל הוא עביר לכל רכב.

בצמוד לכביש יש את עין שרונה, מעיין עם בריכת שכשוך של 40 ס"מ ועץ אקליפטוס, זה אתר שקק"ל טיפחו, ספסלים לשבת ונקי. כמה קילומטרים בהמשך השביל יש את עין חדה - פינה נחמדה מאוד.

השביל הירוק מתפצל ומוביל לחרבת אולם ול- סירין פונים לשביל השחור וכשהוא מגיע למצוק מגיעים למצפה אלות. אם רוצים, ממשיכים ברגל לשמורה של מצפה אלות ואם לא רוצים, חוזרים בשביל הירוק - לחרבת אולם, ששם יש גם את עין אולם (זה מעיין אבל אפשר רק "לטבול" במקום).

בהמשך יש את חרבת סירין, יש שם מסגד עתיק, מצודה צלבנית ובית כנסת מתקופת התלמוד - יעני ההיסטוריה של ה"מידל איסט" בקטן. או, ועכשיו מגיעים ל- מה הקטע - השביל הכחול נהפך לכביש שיורד למנחמיה. חוץ מזה שהמשפחה של הגיס שלי הם ממקימי מנחמיה, אז יש שם גם כמה מקומות יפים וגם אפשר להגיע (הליכה לא קלה או 4X4) ל"אגם הנעלם" שנמצא מצפון לכביש שיורד מסירין למושבה.

*) את האגם הזה ראיתי מרחוק, לא הגעתי קרוב - ב- 1984!

אם הייתם אומרים לי שיש לכם 4X4 אז הייתי אומר לכם שהנסיעה על רמות יששכר מכוכב הירדן ועד מולדת היא נפלאה.

6) אגם נסתר שניים, דרום, ~ מצפה רמון - בשטח המחצבות במכתש רמון יש אגם אחד. אפשר להגיע
בדרך העפר שיוצאת מכביש 40. נוסעים לכיוון מזרח שזה דרך פרטית של המחצבות, אחרי איזה 2 ק"מ יש מחצבה עמוקה מצפון לדרך שזה יוצא ממזרח לכביש הראשי. הירידה היא בסדר, נוחה, אבל רק ברגל. הצוקים הם בגובה עשרות מטרים.

חשוב לדעת, באופן כללי, האגם (הנטוש) נמצא באזור שבו שטח כרייה פעיל. אני עצמו הייתי תמיד בסופשבוע או חג, יש הטוענים שאין מה להיכנס לשטח באמצע השבוע בגלל משאיות ועבודות בשטח. מכל מקום הדרך הנכונה היא לא הדרך שמסומנת בצבע אלא דרך משולטת למחצבות במכתש.

7) אגם נסתר שלוש, דרום, ערבה תמנע - אני לא מדבר על זה שכולם מכירים, האגם
בפארק תמנע, ליד המסעדה שקיים מ - 1986 ואוגר שיטפונות בעיקר.

אני מדבר על האגמים הנטושים בתמנע, אותם "גילה" לי מדריך טיולים וידיד קרוב בשם אייל אייזנר ז"ל, את ה"אזור" הזה ואתרים במדבר יהודה איל ז"ל "גילה" לי כשהוא עצמו הדריך באזור סיני וסנטה קטרינה (טיולים עם "ריו").

האגמים האלו הם תוצאה של הגעת הכרייה למי התהום. ה"אגמים" האלו לא מופיעים במפות. הסיבה לכך היא כנראה בשל העובדה שאירעו מקרי טביעה ב"אגם נעלם" אחד שנמצא בפארק ספיר בערבה התיכונה. גדות האגם תלולים הירידה היא עשר דקות והעלייה כחצי שעה, חשוב: בחורף גדות האגם בוציות והיציאה בעייתית. האגם עמוק מאד.

איפה זה כבר יא נודניק? - נסיעה לכיוון פארק תמנע, לאחר כקילומטר פניה דרומה, אל ציר הנפט (קו קצא"א). שביל מסומן אדום נסיעה של כ- 2.5 ק"מ והנה האגם הנעלם. הירידה לאגם היא או עם רכב שטח גבוה או פשוט לרדת ברגל.

*) יש לכם רכב 4X4? אופנוע שטח? שמעתי על אחד שבנסיעה בשביל האדום "פתח" עד 100 תוך שניות, במאמר מוסגר אספר לכם - זה מתאים לאייל ז"ל הקטע שביל הזה.

יש עוד כל מיני כאלה וכאלו שמכירים ויודעים ושומעים ואומרים. אני עצמי הייתי ב - 3 בריכות קצינים בגולן. אם יש יותר או מישהו שיודע על אחר - אני מבקש שתחזרו אליי בדוא"ל – david83@012.net.il.

אני לא מתכוון לעין תיניה או עין דרבשה וכאלה. אני מדבר על בריכות. לא לא לא , אני לא מדבר על הגייזר (האמת, זה לא גייזר, זה באר ארטזית של מי גופרית ומינרלים), אני לא מדבר על פינת החמד שמעל האנדרטה של הטייסים הטורקיים ולא על פינת החמד שבאזור דרדרה (מקום מצויין ללינת לילה בטיול ג'יפים).

כל מה שלעיל, הסיפור הזה והפירוט הזה, נובע משאלה פשוטה ששאל אותי ידידי היקר איציק פורת. הוא שאל על אגם נסתר אחד באזור מנחמיה. אני לא הבנתי למה הוא מתכוון (הוא אמר לי רמת סירקין), שאלתי את בן דוד שלי מקיבוץ שער הגולן שהסביר לי שאפשר להגיע מ"הכיוון של למעלה" ואז הבנתי שראיתי את האגם (כלומר הוא לא לגמרי ניסתר) מרחוק אמנם - כשהגעתי מכיוון חירבת סירין לכיוון מנחמיה. רק בשביל הקוריוז אספר לכם שאת הדרך, שעשיתי ברגל בגלל טעות בניווט (תלמיד תיכון 1975). באתי, ראיתי ופשוט, באפיסת כוחות, התיישבתי על הכביש עד שהגיע טרמפ ולקח אותי למנחמיה. (איך התביישתי, פדיחה).

אגב, למי שמעוניין בגבעה מעל מנחמיה יש מסעדה שהיא זולה יפהפיה לאכול וכאלה.

אני חייב סיפור נוסף -
שנה אחר כך ב - 1976 - חברי ג'קי הראל שכנע אותי לבוא איתו לסופשבוע בכנרת כי חברה שלו, רונית מפתח תקווה, תהיה בחניון בעין גב. אני הסכמתי בתנאי שנעשה את כל האורך של נחל תבור (נקרא פעם "ואדי המסתננים") זה היה ואדי שעדיין לא עשיתי עליו V. ירדנו עם תרמילים מהאוטובוס בצומת גזית. הלכנו ברגל את נחל תבור, בשדות בדרך תפסנו טרמפ עם טרקטור שחרש, המשכנו ברגל עד הר הרוח - החווה של מאיר הר ציון, שראה אותנו הולכים, חייך אלינו ואמר כל הכבוד (!) זה סיפור שיש לי עליו אימות - תשאלו את ג'קי (ד"ר יעקוב הראל היום), שנינו לא שוכחים את הטיול הזה. בכל אופן בעודנו יורדים ברגל את הר הרוח - מסטולים מעייפות - התחלנו לשיר, והיינו שנינו לבד, ואני פתאום מתלהב וצורח בקולי קולות "כולם ביחד להצטרף - ועכשיו רק הבנות" וג'קי מתפקע מצחוק ושנינו על סף קריסה מעייפות והגיע טרמפ – שנסע לכנרת...לעין גב... תודו – טרמפ מהסרטים. נו טוב, ג'קי קיבל באותו לילה ולי היו התכווצות שרירים וביצים קשות –
THE STORY OF MY LIFE.

זהו איציק ידידי, יש המון מסלולי טיולים והמון אתרים יפים. היפים ביותר הם אלה שהגעתי אליהם במקרה, אלה שממש לא תכננתי להגיע אליהם ואלה שבהם קרה לי ההפך הגמור ממה שציפיתי. כזה היה טיול שעשיתי למדבר יהודה עם מי שהם כיום רו"ח דיולד, אינג' בר-טל, ד"ר גיל ושוקי, טפס אותנו שיטפון - איזו חוויה.
שלך בנאמנות, דודי שטיין.
בריכות קצינים ואגמים נסתרים 433720
אם כבר מדברים על מקומות יפים יש אחד שהזכרת כאן ועומד להמחק (התוכנית הופקדה ב-‏24 לדצמבר 2006).
אני מדבר על כביש גדות גונן ידוע גם כ-כביש 918, ידוע גם ככביש מע"צ. ואותה המע"צ מתכננת עכשיו "ליישר קו" במקום הכביש הפסטורלי המתפטל יסללו מסלול המראה שמתחיל ממזרח למשמר הירדן הישנה ונגמר ע"י להבות הבשןוחסל סדר השכבות בסיבובים, וחסל סדר יופי פנו דרך למכבש הטיפש.
בריכות קצינים ואגמים נסתרים 466643
כביש גדות גונן נסגר אתמול לתנועה עקב סקר בטיחות שקבע שגשר הפקק מסוכן מדי לנסיעה, וכך הכביש היפה והחיוני לנו יהיה סגור לתנועה במשך כחודשיים עד להצבת גשר זמני (!!!)
יש לך קישור לתוכנית ליישר את כביש 918?
בריכות קצינים ואגמים נסתרים 466671
החלק היחיד שנסגר לתנועה בכביש הוא גשר הפקק עצמו.

אפשר לעבור את הירדן בגשר דרדרה (גשר יסוד־המעלה) שנמצא קצת צפונה משם, אך זה דורש נסיעה קצרה בדרכי עפר.
אוברקוביץ מככב שנית: 89336
האם ישראל מדינת עולם שלישי? 518596
תשמע, לי יש למה להשוות, גרתי חמש שנים בגרנמניה ושנתיים באנגליה.
לדעתי ישראל עוד לא הגיעה למצב של מדינת עולם שלישי, אבל, לדעתי ישראל נמצאת בדרך לשם, כאשר עכשיו היא מדינת עולם שני.
עולם שלישי 72656
אני מניחה שהסיבה שנושא חשוב זה אינו זוכה לתגובות היא, בין היתר, הקשר (כלומר חוסר הקשר) בין הכותרת המתלהבת לבין הנושא. חבל, עמית, אבל בד"כ חיבור של איומי סוף העולם עם אידאולוגיות רדיקליות גורם לאנשים רבים לפתור בלא כלום. ישראל, כמובן, איננה מדינת עולם שלישי, ולו הייתה זה ודאי לא היה אך ורק בגלל יחסה הבלתי ירוק בעליל.

אבל הנושא כשלעצמו הוא ודאי חשוב, ולא הזכרת תת-נושא חשוב, שראוי להזכירו כי אולי עוד אפשר לעצור אותו: הפרטת חופי הים ומאידך חידוש החופים הציבוריים כרוכים בתאורה לילית. התאורה הלילית מבלבלת את ציבורי הדולפינים ושאר בע"ח וגורמת להם לאבד כיוון במים ולהגיע אל מותם. זה כבר קורה, ומדובר גם בחיות מוגנות וגם באיזורים מוגנים. פשוט בזיון שבעלי המאה הצליחו להאפיל בחשיבות השקעתם על חשיבות שמירת היונקים הימיים (הנכחדים!).

יש גוף שהוקם לצורך מטרה זו ממש, גם מכתבים לכנסת יעזרו. אני מניחה שאלו שימקדו את עצמם ולא ידברו במימדי אסון כללי יהיו האפקטיבים יותר.
עולם שלישי 72657
אינני חושב שיש חוסר קשר. נהפוך הוא.
אני מסכים שהשתייכות לעולם השלישי אינה בהכרח מסיבות סביבתיות, אך אני מוצא הרבה יותר דמיון בין מצב איכות הסביבה בישראל למצב בארצות עולם שלישי מאשר למצב נניח בהולנד שהיא הצפופה במדינות אירופה.
שקלתי בכתיבת המאמר להתייחס לנושאים קשורים שאינם סביבתיים כמו הזלזול בחוק שהולך ומתפשט במדינה, בפרט בחוקי התנועה - מס' האנשים שאני רואה נוסעים באדום בכביש הולך וגדל למעשה מדי יום - ושאף הם בעיני סימפטומים של ארצות העולם השלישי. החלטתי להגביל את היריעה לתחומים שבהם אני יותר מתמצא ומתעניין.
חלק מהמאפיינים שאנו סובלים מהם אינם חמורים כל כך בארצות מערביות מתוקנות שישראל אינה משתייכת אליהן. כך למשל אני לא רואה מדינות מערביות שסובלות ממחסור במים כמו אצלנו, או מהשילוב המקומם של אבטלה גבוהה ושפע עובדים זרים.
לגבי התאורה הלילית בחוף, אינני מכיר את הנושא לגבי דולפינים. אני מכיר אותו לגבי בקיעת צבי ים.
במועצות האזוריות אין כמעט חופים מוארים בלילה, כך שנראה שבעניין זה הכתובת היא ראשי ערי החוף ולא הכנסת - אילת, תל-אביב, חיפה, אשדוד, אשקלון, נתניה, הרצליה ואחרות. נדמה לי שיש גם מקום לבדוק האם החוף חייב להיות חשוך לחלוטין או שיש סוגי תאורה שיהיו ידידותיים לבע''ח. בנוסף, אפשר להתחיל בהצעה שלאחר חצות הלילה לא תהיה תאורה ולנמק זאת גם בצורך בחיסכון בחשמל (וממילא חיסכון בזיהום אוויר הנגרם כאשר מייצרים את החשמל). זה לדעתי ניתן לעשות בכל חופי הארץ.
עולם שלישי 72674
רגע, ממתי יש דולפינים בים התיכון? ואם יש, מדוע אין כאן אתרי "צפיה בדולפינים" כמו בצפון אירופה? ואם הדולפינים משוטטים רחוק מדי מהחוף לשם כך, האם האורות עדיין מפריעים להם מהמרחק הזה?
תגובתי למאמר המצויין הזה 72777
קראתי את המאמר וכול מילה בהחלט במקום
אני חושב שישראל מדינת עולם שלילי ביגלל עוד הרבה דברים כמו למשל ההתיחשות לנכים בתור עיוור כשביקרתי בפרג ממש היתי בשוק מיזה שבכול המעליות כתוב בבראיל וכול הרמזורים מצפצפים אז גם יכלתי להגיד לחבר שלי מישפט בנוסח
אתה לא רואה שירוק תעבור כבר דפוק

ואני חושב שישראל היא מדינת עולם שלילי גם ביגלל שס וזה שאין תחבורה ציבורת בשבת וגם ביגלל עוד מיליון ואחת דברים
גיגידי
דרושה הגדרה ל''מדינת עולם שלישי'' 72780
בדחיפות. וההשערה שלי היא שהיא לא תהיה ''כל מדינה שיש דברים שנורא מעצבנים את אי- מי''.
תגובתי לתגובה מצויינת זו 73088
אני בטוח שאתה היחיד מכל המגיבים המפולפלים שיכול להגדיר בדיוק מה זו מדינת עולם שלישי.
בעוד כל האחרים מתווכחים אם התוצר לנפש או בתי הזכוכית בהרצליה משליכים על מיקומנו בליגה העולמית אתה יודע שזה בכלל לא חשוב.
ישראל היתה מדינת עולם שלישי בזמן תקופת הצנע ונשארה כזו גם בשיא פריחת ההי-טק.
מערכות שלטון שלא נושאות באחריות מינימלית כלפי האזרחים שלהן שייכות לעולם הנחשל.
גם אם יתחילו בצפון קוריאה להגן על צבי הים או אם יקימו בזימבבואה סניף של מיקרוסופט זה לא מה שישפיע על הגדרת המדינה.
כאשר אזרח כמוך או בעצם כמו כולנו גדל במנטליות של חוסר איכפתיות מצד השלטון, כאשר אתה יודע שאף פוליטיקאי או נציג הרשויות לא יתפטר או לפחות ייקח אחריות על מחדלי השלטון כלפי אזרחיו אזי אתה יודע שאתה חי במדינה נחשלת.
אין לי מושג מה המשכורת הממוצעת בצכוסלובקיה או מה רמת התל''ג בצפון אירופה, אני כן יודע שבמדינות אלו מוצאים הפוליטיקאים זמן לשפר את חייהם של האזרחים וכאשר הם לא מצליחים הם הולכים הביתה.
תגובתי לתגובה מצויינת זו 148335
ואת התגובה הזאת יש למסגר ולתלות.
לא מצאתי בכל התגובות אמירה כל כך קולעת ולעניין.
המגיב וקודמו נגעו בעצם, בלב הבעיה.
איכות החברה היא שמולידה את איכות הסביבה.לא להיפך.
תגובתי לתגובה מצויינת זו 148336
החלף ''איכות החברה'' ב''ערכים מקובלים בחברה''.
תגובתי לתגובה מצויינת זו 148337
לא אמרתי ש"איכות החברה" פירושו איכות גבוהה.
גובה האיכות הפנימית של חברה (במדד של בין 1 ל01, 1 ל5, או איך שתרצה) משפיע (אם כי לא בתור גורם יחיד) על גובה האיכות הסביבתית.
תגובתי לתגובה מצויינת זו 148339
מה זה "האיכות הפנימית של החברה"? האם זה "מקובלותם של ערכי איכות סביבה בחברה" או משהו אחר?
תגובתי לתגובה מצויינת זו 148347
אני מציע שתחזור לתגובה המקורית של גידי אהרונוביץ ותגובתו של האייל היפאני. אז תבין על מה מדברים.
אנחנו עוד לא, אבל בדרך 72789
ישראל עדיין איננה מדינת עולם שלישי (בכלל, איפה עובר הגבול ? ומיהו העולם השני ?).
הסכנה היא שנתדרדר אל מתחת לקו של 30-40 המדינות האיכותיות בעולם (אין לי הגדרה יותר מדוייקת לשילוב של תוצר לנפש, רמת ואיכות חיים ושלטון, איכות הסביבה והעדר שחיתות).

אם נשלב את כל הנאמר לעיל בנושא איכות הסביבה, יחד עם האבטלה, הירידה הכלכלית, העמקת הפערים, המשך הכיבוש, אי הפרדת דת ומדינה והמצב הבטחוני, עלולה להיות התדרדרות בכל התחומים והמדדים.
במצב כזה, יעברו אותנו מדינות כמו יוון, צ'כיה, קפריסין, פולין, הונגריה וכו' - שאנחנו (עדיין) מעליהן בשילוב המדדים שפירטתי.

יציאה מהמשבר בעולם, יחד עם המשכו בישראל, ידרבן ירידה מהארץ של השכבה המחזירה את המשק (אנשי הייטק, טכנולוגיה, יזמות וכו'). איי העולם השלישי הקיימים (המגזר הערבי, החרדים) יתפשטו לשולי הערים הפחות חזקות, ומשם הדרך קצרה להתדרדרות.

אני מניח שבדרגים הגבוהים מודעים לכך, אך אין אומץ להתחיל במשהו כדי לפתור את הבעיה.
אנחנו עוד לא, אבל בדרך 72815
החלוקה, למעשה, היא לא לפי מספרים אלא לעולם ישן (אירופה), עולם חדש (אמריקה, אוסטרליה וכו'), ועולם שלישי.
רק עוד מילה על החלוקה 72817
אם, למשל, ניקח תיעוש כמדד לעולם 1/2/3, הרי שרשימת המדינות המתועשות כוללת את ארה"ב וקנדה, אירופה (מע'+רוב המז'), אוסטרליה, ניו-זילנד, יפן, דרום קוריאה, הונג קונג, טיוואן, סינגפור ו... ישראל.
(סטיבן ברינט, 1998, "בתי"ס וחברות")
רק עוד מילה על החלוקה 72818
נכון, אבל המושגים הרי לא נקבעו היום...
רק עוד מילה על החלוקה 72820
גם התיעוש הוא לא המצאה חדשה, אתה יודע
רק עוד מילה על החלוקה 72821
את. אנחנו גם מכירות מעוד פורומים.
רק עוד מילה על החלוקה 72822
או במילים אחרות, החלוקה שאתה תיארת היא, לדעתי, לא רלוונטית. באופן מסורתי, כשדנים בעולם 1/2/3, הרי שמדובר על מדינות מפותחות, מתפתחות, ודורשות פיתוח.
רק עוד מילה על החלוקה 72823
את,את... אנחנו מכירות?
רק עוד מילה על החלוקה 72843
כן. אני קאת'י.
רק עוד מילה על החלוקה 72851
אה! היי קאת'י.
עמית (מגיבה להודעה שלמטה) - אתה אומר חלוקה כלכלית-סביבתית, אני אומרת כלכלית. לאו דווקא הולך יד ביד עם סביבתית.
האנשים הסביבתיים 72859
רואים את העולם דרך משקפיים ירוקות (ירוקים?) שמונעות מהם לשים לב לכך שבבירות המערב אפשר למשש את האוויר ולהנות מהתפתחות הריחות והטעמים של מי השתיה בכוס.

ומה אומר על זה הטבח השוודי?
הטבח השוודי אומר: 72863
ומשקף הוא ירוק ולכן משקפיים הם ירוקים.
הטבח השוודי הוא 72865
הבוס של קאת'י, על פי דיווחיה. מצד שני יש בניו יורק שף אחד של מסעדת יוקרה שהוא גם שוודי וגם אתיופי. אבל זה מסיפור אחר ולחלוטין off topic
הטבח השוודי הוא 72876
כן, השף של אקואויט. אבל הוא לא אתיופי. משהו אחר. לא זוכרת כרגע, אבל לא אתיופי.

אה, וכאן אני ל.ב.פ, קאת'י זה בפורום אחר.
הטבח השוודי הוא אתיופי 72898
He seems slightly annoyed by this, even a bit upset, his intensity revealing an unmistakable love for his home country. Orphaned at age three during a tuberculosis epidemic in his native Ethiopia, Samuelsson and his older sister were adopted by a couple from Göteborg, Sweden. Intrigued by cooking from an early age, he spent hours in the kitchen with his adoptive grandmother, watching, learning, and absorbing her traditional techniques.

הטבח השוודי הוא אתיופי 72916
נו, אם כך אז אני לא אתוכח. אני בגלל לא מכירה אותו. שמעתי עליו רק מהבוס שלי. אולי שם היה הקצר. מאיפה הציטוט, אגב?
גוגל מצא 73203
איזה פורום? 74215
איזה פורום? 74457
ישראלים בחו"ל של וואלה. אני כבר לא כותבת שם, אגב, מהרבה סיבות. אחת היא שמנהלת הפורום עברה כנראה הכשרה באס.אס., והשניה היא , נו טוב, שהגעתי למסקנה שאין לי מה לחפש שם.
כל הקטע הזה של ישראלים שחיים מחוץ לישראל אבל מתנהגים כאילו אף פעם לא עזבו*, תוך כדי לכלוך מתמיד על המדינה שהסכימה לאכלס אותם (כאילו מישהו חייב להם משהו), והעיסוק הבלתי פוסק בקומבינות של עברות על החוק**...נו, טוב. אני החלטתי שאם אני כבר פה*** אז אני נוהגת כניו יורקית. אחד מהדברים שאני אוהבת כאן זה שכמעט כולם ממקום אחר, וכולם הופכים להיות ניו יורקים גאים מהר מאד.
הערך המוסף שאני מפיקה מרב-התרבותיות ורב-הלאומיות שאני נחשפת אליה (שלא לדבר על זה שהספרדית והאורדו שלי השתפרו פלאים) הוא חלק כל כך מהותי מחווית ניו יורק שלי שקשה לי לתקשר עם אנשים שעוברים את אותה חוויה אבל מקטרים ללא הפסק דוקא על זה.

* אתה צריך לראות את התור במכולת ציון כשמגיע משלוח של מילקי.אני הולכת לשם, אגב, רק בגלל שזה המקום הכי קרוב אלי שמוכר "הארץ" (מעריב וידיעות יש בכל פינה),ובכל פעם שאני צריכה להביא "מטעם מהמולדת" למישהו שהביא לי משהו מהמולדת שלו (ממתקי ג'ינג'ר מפקיסטן... יאממממי)

**מישהו רוצה למכור תמונות שמן?

***חוויה שאני אסירת תודה לה לממשלת ארצות הברית שנתנה לי זכויות תושב, לאהובי שיחיה שארז אותי ולקח אותי לבקר בערש ילדותו, ולכל מי שאחראי לכך שניו יורק היא המקום המדהים ביותר בעולם.
''איך שקנינו מעריב (וידיעות הארץ) 74498
כל יום שישי על יד הסבאווי, ואיך חייגנו ת''א כמו שלומומבואה חייג זימבאבוה''.

תודה.
הטבח השוודי אומר: 72877
כן, גם אנחנו בעבודה מוצאים שזה משעשע מאד, ועושים תורות בללכת אליו ולשאול במה ממולא גלגל השוקולד (1).

(1)במוס.
זו לא החלוקה 72847
עד כמה שאני יודע
גוש המערב (מערב אירופה, ארה''ב, קנדה, ניו-זילנד, אוסטרליה, יפאן, דרום-קוריאה, טיוואן, סינגפור, ובהסתייגות חמורה גם ישראל)
גוש המזרח (מזרח אירופה, בריה''מ, סין, קובה, וייטנאם, צפון-קוריאה)
כל השאר - העולם השלישי
זו חלוקה של המלחמה הקרה.
כיום דומה שהסימן העיקרי של ארצות העולם השלישי הוא לא עמדתן בסכסוך בין ארה''ב ובריה''מ לשעבר אלא מצבן הכלכלי-סביבתי. מבחינה זו אולי כדאי לשנות את גבולות הגושים כיום, לבטל את גוש המזרח (לשייך את שאריותיו לעולם השלישי - סין, קובה וכד'), ולהוסיף גוש איסלאמי הכולל רק חלק ממדינות המזה''ת עם רמת חיים גבוהה יחסית (חצי האי ערב, ירדן, לבנון, תוניסיה ומרוקו) בניגוד למצרים למשל, שצפיפות אוכלוסייתה וקצב הריבוי דנים את האוכלוסייה למצוקה כלכלית וחברתית מתמשכות.
זו לא החלוקה 72852
נכון. אבל זה השימוש המודרני במונחים. מקור המונחים הוא כפי שציינתי. רק טיפת הסטוריה, לא צריך להרביץ.
זו לא החלוקה 72935
רמת החיים במרוקו לא גבוהה בהרבה ממצרים. כמו-כן, קשה לשים יחד את ירדן ומדינות הנפט בחצי האי ערב.
הנכון ביותר יהיה, פשוט, לחלק על פי עשירונים, וכאן, כפי שכתבתי,יש סכנה שישראל תתחיל להתדרדר לכיוון מטה.
אנחנו עוד לא, אבל בדרך 81125
גם אני חשבתי כך, אבל טענו בפני (בגסות משהו) שהחלוקה היא לעולם המערבי (החופשי), העולם הסובייטי, והשאר. כלומר - חלוקה לפי הגושים הגדולים במחצית השניה של המאה ה-‏20.
אנחנו עוד לא, אבל בדרך 81158
גמכן יכול להיות, אבל ככול שאני יודעת החלוקה היא הרבה יותר קדומה מזה (לפחות אמצע המאה התשע-עשרה לגבי שני המונחים הראשונים).
אנחנו עוד לא, אבל בדרך 81561
כנראה שאת בכל זאת צודקת. החלוקה שדובי מדבר עליה, כלומר - חלוקה לפי הגושים הגדולים במחצית השניה של המאה ה-‏20, היא לגוש המערבי (החופשי, בראשות ארה"ב), הגוש המזרחי (הסובייטי, בראשות בריה"מ), והשאר, שהם לא "העולם השלישי", אלא "המדינות הבלתי מזדהות" (עם אף אחד מהגושים הנ"ל).
ובכל, זאת, יש חפיפה מסוימת בין גוש המדינות הבלתי מזדהות (בראשות הודו), לבין מדינות "העולם השלישי".
אנו כבר פח זבל בעזרת שרת התמ''ס 72889
לינק ופרטים על ההסכם החדש של שרת התמס עם האחוד האירופי (שבעצם לא בעדנו כ"ג) שהופך אותנו מעוד בחינה לפח זבל
לינק לכתבה ניתן לבחור הכתובת להעתיקה ולהדביקה בשורת הכתובת

http://news.walla.co.il/ts.cgi?tsscript=item&pat...

world's trash bin -Action Alert

The message in english follows the hebrew text

חברים ,

הסכם הכרה הדדית שנחתם בין ממשלת ישראל לאיחוד האירופי מתיר למעבדות ניסויים בישראל לעבוד מעתה גם
עבור מדינות האיחוד. משמעות הדבר היא כי ישראל הופכת בהדרגה לפח הזבל של העולם.
בעוד שבארצות מסויימות חל איסור ניסויים בבעלי חיים בתחומים מסויימים, ישראל תוכל להוות כ"מקלט" עבור
מדינות אלו, ולקבל אליה את כל ההזמנות עבור ניסויים אלו.
על מנת לפעול למניעת מצב זה, אנא הכנס לקישור הבא ונקוט בפעולה:
בתודה,

The mutual recognition agreement signed between the EU and the Israeli government allows
laboratories in Israel to conduct experiments for the EU. The meaning of this is that Israel turns
gradually into the world’s trash bin; while in some countries the law prohibits certain experiments –
Israel will now be able to serve as a refuge for the purpose of conducting these banned experiments.

Please follow the link below, and act accordingly for the prevention of this situation:
http://www.isav.org.il/new-design/newsitem.asp?id=10...

Thankfully,

כל הכבוד!! 72934
כל המצב הזה הוא בגלל שנים של ממשל לקוי ביותר אשר קיבל תוקף בגלל ש:
א. המצב הביטחוני מרשה לו לעשות כל העולה על רוחו כי.. מי יקפוץ וימחה יותר מאיזו הפגנה כאשר יש מצב של 'כמעט מלחמה'
ב. אל לשכוח שהאינטרסים, של הממשלה ושל הכנסת, כפופים איפה שהוא למי שמימן אותם פנימה! וזה לא הירוקים, בלשון המעטה.

בכלל, אין שום מקצועיות בבחירת מינויי השרים ולמרות שאין לי מושג מה רמת המשרד, הרבה דברים דורשים את הסכמת השר, וזה כולל היוזמות לשיפור הסביבה שככל הידוע לי כן מוצעות, והשר לא בודק אותן אפילו כי הוא בעצבים על זה שלא הקשיבו לו בישיבה הממשלתית או אפילו יותר גרוע, הוא עסוק בניהול בעסק צד פרטי.
זה גם עניין של חינוך מחדש של לחסוך במים, שימוש נכון בחומרים מסוכנים ובכלל הגברת מודעות סביבתית.
ועוד דבר, ישראל כבר נחשבת לעולם שלישי. היא מקבלת סיוע, במצב כלכלי נכשל, במלחמה עם מיעוטים ושכניה, במצב הולך וגובר של מירמור של החברות החלשות נגד בעלי הממון והממשל, מפוצצת באינטרסים של מדינות אחרות,מלאה באנשים בעלי דת יחודית(כמעיין כת) אשר הכניסה אליה לזרים מוגבלת ביותר וכרוכה בטקסים וולגרים באמות מידה כיום ולבסוף, נחשבת למקום שאין בו כמעט תחבורה מכנית ורמת חיים ע"י אנשים מחו"ל שמעולם לא היו פה ואין להם מושג על המקום.
רבותיי אפילו אם אנחנו לא חושבים ככה, מבחוץ חושבים ככה וזה נראה ככה, אנחנו שייכים לעולם השלישי.
עוד בנושא זיהום המים 74831
מאמר ב"הארץ" מהיום על זיהום חמור של אקוות החוף בתחומי גוש דן:

ביו-דיזל 92616
מסתבר שאפשר להפיק משאריות של שמן צמחים (מה שנשאר אחרי טיגון צ'יפס או ספגניות) דלק שמתאים למנועי דיזל. באתר הארגון לדלק אלטרנטיבי כתוב שהדלק ידידותי יותר לסביבה, רעיל פחות ומתכלה בקלות biodegradable.

אתר הארגון:
כתבת real audio המספרת על שימוש בדלק הזה, שתוצר לוואי שלו הוא ריח נעים יותר מהאגזוז - צ'יפס:
זהירות 92738
מכוניות שידיפו ריח של צ'יפס יגרמו לעליה ניכרת בתיאבון, וכתוצאה מכך להחמרה בבעיית עודף המשקל של האוכלוסיה, עליה בהוצאות הבריאות והפחתת תוחלת החיים.

חוץ מזה, צריך לברר עד כמה התהליך של הפיכת השמן לדלק מזהם. קראתי פעם (מצטער, אין לינק) שבתהליך מחזור נייר נגרם המון נזק סביבתי גם בגלל עצם ההובלה, וגם בגלל דטרגנטים(?) וחומרים אחרים שמשתמשים בהם לצרכי המיחזור ואשר הם עצמם מזהמים גדולים.
מידע על ביודיזל בעברית 488442
ניתן למצוא גם מידע על ייצור ביודיזל בעברית

www.bio-diesel.org.il

אין כמו ריח של קפה באוטובוס 695714
אצווה ראשונה של 6000 ליטר bio-bean (ביוקפה? ביופול? דלקפה?) תניע אוטובוס דו-קומתי לונדוני לשנה.
הבעיה של ישראל 108227
ישראל היא בהחלט מדינת עולם שלישי עפ"י רוב הפרמטרים שחלקם הוזכרו בסיפור ובתגובות. הבעיה שלה חריפה הרבה יותר - ישראל מחשיבה את עצמה למדינה מתקדמת (רוב תושביה החושבים חושבים כך) אי הכרה בבעיה גורמת לבעיה להיות חריפה הרבה יותר. בקיצור - ישראל היא מדינת עולם שלישי שחיה בהכחשה !
אנחנו כבר בעולם השלישי? 147580
מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטאות ייל והארווארד:
מדינת ישראל צפופת אוכלוסין ובעלת איכות חיים של עולם שלישי

הפרטים - ב"גלובס" (מחייב רישום חינמי)

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים