הצעת חוק: עד שנת מאסר על צפייה אינטנסיבית בתכני טרור 4200
משרד המשפטים מקדם בדחיפות הצעת חוק שתאסור על צריכה מרובה של תכנים המופצים מטעם דאע"ש וחמאס (בלבד). לדברי נציגת משרד המשפטים, היוזמה היא של השב"כ. 

לפי המשרד, מטרת החוק היא להיאבק בדפוס שהחל בימי השיא של דאע"ש, שבו אנשים צופים באופן אינטנסיבי בתכנים המעודדים טרור, עוברים כך מעין שטיפת מוח, וממשיכים לביצוע פיגועים ללא שלב ביניים של פעילות פיזית בארגון. לפי השב"כ שני פיגועים שהיו לאחרונה בחדרה ובירושלים הראו דפוס כזה.

נציגת המשרד בוועדת החוקה הכירה בכך שזהו חוק חריג, כנראה ללא תקדים בעולם המערבי, שאפשר לראות בו ענישה על מחשבות בלבד. שני ניסיונות חקיקה דומים בצרפת נפסלו על־ידי בית המשפט העליון שם. כאיזון, הענישה המוצעת קלה יחסית, עד שנת מאסר, והחוק מקודם כהוראת שעה זמנית לשנתיים. חברי כנסת בוועדה ביקשו לקצר את התקופה לחצי שנה או שנה לכל היותר.

דברי ההסבר לחוק החריגו ממנו עיתונאים, אך לשון ההצעה לא כוללת החרגה כזו (ואיגוד העיתונאים מחה על כך). איגוד האינטרנט הישראלי הביע תהיה איך ייאכף החוק, וחשש מפני הכשרה של שימוש המוני בכלי מעקב של השב"כ.

 האגודה לזכויות האזרח מתנגדת לחוק: "מדובר באיסור מכשיל, עמום, שעשוי לסבך אדם בהאשמות, ואף בקונטקסט של טרור, על לא עוול בכפו". הסניגוריה הציבורית (בעצמה במשרד המשפטים) הגישה נייר עמדה שמתנגד: "יש להשקיע את מאמצי האכיפה בעצירה ומניעה של שרשרת ההפצה של פרסומים של ארגוני טרור, וכך לצמצם את החשיפה של הציבור הרחב לתכנים בעייתיים אלו מלכתחילה. יש למצות את האכיפה והדין עם המסיתים והמפיצים עצמם".

שני גופים אלו ציינו גם כי ההצעה אינה כוללת סייג של "יסוד נפשי" - האם יש סבירות שהנאשם אכן יבצע מעשה טרור. מקדמי ההצעה, בפרט יושב ראש הוועדה שמחה רוטמן, השוו אותה לחקיקה קיימת נגד צריכת תוכן פדופילי. המתנגדים אמרו כי אין מקום להשוואה, כיוון שאין מוטיבציה לאנשים סבירים לצפות בתוכן פדופילי, ואילו תכנים של ארגוני טרור כן מושכים גם אנשים נורמטיביים לצפיה.

לפי כתב "שקוף" שבי גטניו הדיון בועדה היה ענייני ורגוע למדי, בהשוואה לדיוני הרפורמה המשפטית, פרט להופעה קצרה ומתלהמת של יוליה מלינובסקי מ"ישראל ביתנו", שטענה שהחוק מרוסן ומתון מדי.
קישורים
שקוף (1)
שקוף (2)
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

763607
מעניין לראות מה ההגדרה של ''צריכה מרובה''.
763610
מותר צריכה עצמית עד 15 גרם
763613
הצעת חוק: עד שנת מאסר על צפייה אינטנסיבית בתכני ועדות הכנסת.
763638
זה עניין לפסיכיאטרים ואשפוז בכפייה עד להטבה.
לא לענישה דרקונית.
763643
היופי בזה הוא שהחטא והעונש הם אותו הדבר עצמו.
763721
מה בנוגע לתכנים שהמדינה בעצמה מפרסמת וחופפים לתכנים שארגוני הטרור מפרסמים?
763722
אז לגבי 56 חברי הקואליציה שתפו בו - נסתפק במעצר עד תום ההליכים, לפחות.
763723
בעבר לא חששתי מצפייה בתכנים כאלו שהציגו Isis. הפעם, הפחד הראשוני לראות *ישראלים* שמדברים עברית - והם יכולים להיות בני משפחתי - בסיטואציות הללו, הכניסו אותי למועקה וכמעט לתעוקה. אני לא מסוגל נפשית אפילו לתאר מה שהתרחש שם, למרות שאני כן קורא טקסטים. הטקסט לא מתגבש למחזה.
763730
בכירי הפסיכיאטרים בארץ מעודדים אותך להמשיך בהימנעות ולא לגרום לעצמך נזק מיותר ומתמשך.
763745
מעניין שצפיה בסרטי אימה עם אפקטים חזותיים להחריד אינה מעוררת חששות דומים אצל הפסיכיאטרים. למרות ההרגשה הריאליסטית באותם סרטים (חבר סיפר לי), ייתכן שמתחת לסף ההכרה הידיעה ש"זה רק סרט" בכל זאת מעניקה הגנה מסוימת.

אם נתעלם משאלת ההשפעה המשוערת על הקהל הרחב (כבר באירופה הייתי סקפטי לגביה), דעתי שלי בשאלת פרסום הסרט היא שהסיכוי להועיל להשבת החטופים חשוב יותר מהפגיעה ברגשות משפחות הקורבנות, במיוחד אם הם לא יהיו ניתנים לזיהוי. עלי לציין שאני כנראה חריג מבחינת היחס הריגשי לגופות‏1 כך שאולי אני לא ממש מבין את עומק הפגיעה באותן משפחות. הרבה יותר קל לי להזדהות עם משפחות החטופים, להן עוד יש תקווה.
____________
1- "החזירו את הבנים" עם תמונותיהם של הדר גולדין ואורון שאול תמיד מעורר בי את הצורך לתקן ל"החזירו את הגופות".
763751
אני לא רואה איך הפצת הסרטונים לקהל הרחב תשפר את סיכוי המשפחות.
אתמול שמעתי אפילו טיעון נגדי ברדיו - שדוקא הנגישות לכל אחד, תאפשר לאלפי אנשים ברשת לקחת קטעים ולערוך אותם ולגרום להמון פייקים להסתובב, מה שיוריד דוקא את האמינות בדעת הקהל של התיעוד המקורי (שכבר לא יבלוט ברשת מול הזיופים).
לא מן הנמנע שתוך כמה זמן תקבל סצינות מהסרט הזה כעדויות לרצח ילידם בעזה או משהו כזה.

לגבי סרטי אימה - ברור שהידיעה שזה רק סרט יוצרת הבדל עצום אצל הצופה. וכאן, אגב, אם תפיץ - לא מן הנמנע שעם הטכנולוגיות של היום אתה תקבל גם די מהר תיוג שמי של חלק גדול מהנרצחים על גבי הסרטים, מה שבכלל הופך את זה לסיוט עבור כל מי שמכיר אותם אפילו במעגלי קירבה רחוקים.
763756
הכל ייתכן, אבל זיופים אפשריים אינם מייחדים דווקא את הסרט הזה, ומה עוזרת לנו "האמינות בדעת הקהל של התיעוד המקורי" אם אף אחד לא רואה את התיעוד המקורי?

דו"צ יכול להתעקש להגיד "ארגון הטרור חמאס" בכל פעם שהוא מזכיר את השם המפורש, אבל כדי שהמשוואה "חמאס=דעאש" תתפוס בדעת הקהל בעולם המערבי צריך, חוששני, להסתייע בכל האמצעים הויזואליים שעומדים לרשותנו. משום מה מישהו מניח שצילומי ההפצצות בעזה, או שיירת הפליטים שפניהם דרומה שהוצגה אתמול כהישג תודעתי מול החמאס מביאים תועלת. אני, כהרגלי, סקפטי, במיוחד בגלל שהחתול הזה דומה שתי טיפות מים לחתולה שלי.
763777
לפחות עפ״י זה (ואין לי מושג מה התוקף של זה) קמפיין שמתרכז במצבם של החטופים הוא אפקטיבי יותר מתאורי זוועה ורצח.
763784
(אני שותף לחוסר הידיעה שלך בדבר טיב המחקר המצוטט, אבל גם אם הוא בסדר) זאת עלולה להיות חרב פיפיות אם החמאס יפרסם סרטונים בהם החטופים נראים במצב טוב.
763792
אכן.

אני מודה שהעמדה שלי בנושא זה‏1 היא לא יותר מאשר 🤷‍♂️ או 🤦‍♂️.

_______________
1 לגבי איך אפשר לשכנע ציבורים בעולם המערבי, אחרי התמורות הפוליטיות והרעיוניות של עולם הטירוף של ה-Woke, PC, SJW בעשורים האחרונים.
763793
_______________
1 ותמונת המראה המטורללת שלהם בצד השני של המפה הפוליטית, כמובן.
763811
תודה, אחכה לתקציר.
763813
התקציר: https://www.youtube.com/watch?v=rbfccVBo9tE
763814
אני ככל הנראה האדם היחיד בארץ שלא סובל את ארץ נהדרת (ומשום מה גם את זהו זה).
763816
גם אני לא סובל את ארץ נהדרת. לא מצחיק.
המערכון הספציפי פשוט קרוב מספיק לסרטון דוקומנטרי וביקשת TL;DR.
763842
👍
763823
רגע... זה באמת לא לאטמה?! לארץ נהדרת היו ימים טובים יותר.
האקדמיה במערב 763815
בעניין קרוב, פילוח עמדות חברי הסגל באונ' קולומביה מגלה שרוב חברי החוגים למדעי החברה והרוח, להוציא כלכלה, מצדיקים את החמאס.
לעומת זאת, רוב מוחץ בתחומי STEM‏1, עסקים כלכלה ומשפט מזועזעים ממעשי החמאס. זאת על סמך שני מכתבים מנוגדים שיצאו ממוסד זה לאחרונה - Alon Goldberg

1 science, technology, engineering, math
האקדמיה במערב 763818
זה לא מקרי.

הרוח הרעה אכן מגיעה מדברים שקשורים לאופנות המטורללות והאקטיביסטיות במדעי החברה והרוח. מה-Critical race theory, דרך ההיסטוריונים מעוותי ההיסטוריה שמיחסים את כל רעות העולם לבוגימן ״Western colonialism״, תרבות ה-Woke ועד הטירלולים שהוכנסו ללימודי המגדר.
האקדמיה במערב 763821
כבר חודשים ושנים מספרים לנו על הטרללת הפרוגרסיבית שמציפה את הקמפוסים, והאמץ שבתור חובבי אקדמיה בבסיסם, חשבנו (חשבתי) שזה כנראה לא כל כך נורא.
אז עוד אחת מקריאות ההשכמה של המשבר הנוכחי,היא שאנחנו נוכחים שזה גרוע ממה שחשבנו.
טרללת שקרובה יותר לשטוחארצים מאשר למה שחשבנו פעם על אקדמיה.
טוב שבמדעים המדויקים (AKA 'מדעים', כמסתבר) עדיין מתייחסים למציאות בתור רפרנס.
האקדמיה במערב 763824
אכן. הניתוח המעמיק והמקיף ביותר שקראתי על הנושא הוא הספר Cynical studies, שיצא בינתיים גם בעברית. הוא סוקר היסטורית ורעיונית את תחומי הלימוד החדשים שצצו באקדמיה האמריקאית בעשרות השנים האחרונות לגווניהם. לצד ההשלכות הקשות הרוחביות שלהם על האקדמיה והחברה האמריקאית, הוא מצליח למצוא לא מעט חיוב בכמעט כל אחד מהם.

ובנימה אישית, בפגישת אנשי סגל פרוגרסיביים מליגת הקיסוס האמריקאית שאליה נקלעתי לאחרונה, הם התלוננו על ירידה דרסטית ברישום סטודנטים לתחומים אלו ("למה כולם הולכים לעסקים, כלכלה ומחשבים? מה עם הרוח?"), מה שהולם ומצמצם את אפשרויותיהם התעסוקתיות. לא בדקתי אם מדובר בתופעה כללית.
האקדמיה במערב 764217
מה השם של הספר בעברית, בבקשה?
האקדמיה במערב 764219
דומני שזה זה, אבל השם באנגלית הוא "Cynical Theories" ולא כפי שנכתב.
האקדמיה במערב 764222
תודה על התיקון.
האקדמיה במערב 763825
״קרובה יותר לשטוחארצים מאשר למה שחשבנו״

אני חושב שעדיין לא הפנמת עד כמה הם מסוכנים.

השטוחארצים הם סתם Benign בהשוואה (סתם טאמבלים שטועים לגבי איזו עובדה אמפירית). תנועות השמאל הפרוגרסיבי הן לא פחות מאשר מסוכנות לדמוקרטיה ולערכי העולם המערבי. מסוג הרעיונות הגרועים (כמו קומוניזם, לאומנות או פשיזם, למשל) שיכולים ממש לפרק מדינות מערביות מבפנים.
האקדמיה במערב 763826
הקרבה שציינתי לא היתה לפי מטריקת הסיכון, אלא לפי מטריקת העיוורון לעובדות ולמציאות. בכלל לא התייחסתי לסיכון.
מסכים שהסיכון שלהם הרבה יותר גבוה, אבל זה באמת לא כוחות.
האקדמיה במערב 763829
מעבר למסוכנות, כמות המאמינים, החדירה של המאמינים לעמדות כוח במיינסטרים והעיוורון, יש מטריקה נוספת בה הפרוגרסיבים ״מנצחים״ את השטוחארצים. המטריקה הזאת היא ה-Scope של הנושאים, הערכים והמבנים החברתיים שהם שואבים אל תוך מערבולת הטירוף שלהם. אין כמעט נושא שאפשר להעלות על הדעת שלא עבר ״טיפול״ ע״י התנועה האקטיביסטית הזאת. מגדר‏1, גזע, דת, השיטה המדעית, היסטוריה, פוליטיקה, גאופוליטיקה עולמית, ספורט, ספרות, קולנוע, משחקים, קהילה, משטר, שפה ועוד רשימה מאוד ארוכה של קניות.

זה מה שהופך את מטריקת המסוכנות ואת מטריקת העיוורון לכל כך מעניינות בהקשר של התנועה הזאת ופחות מעניינת בהקשר של השטוחארצים. כשזה ה-Scope, בכוחם (בניגוד לחוסר כוחם של השטוחארצים) לשנות את העולם ואף להגיע, בדיוק כמו קומוניזם או פאשיזם, למצב של ״מהיסודות נחריבה״.

_______________
1 וכל אחד מהנ״ל נהיה יותר ויותר מטורלל עם הזמן, בדיוק כמו שקהילת ה- +^@$**#LGBTIQA אוספת לתוכה עוד צבע לדגל ועוד אות או עוד סימן ascii, עד שראשי התיבות של האירגון מתחילים להראות כמו סיסמאות Wifi עם רמת אבטחה גבוהה.
האקדמיה במערב 763831
מי לא אוהב סיסמאות עם אבטחה גבוהה? הן אוטומטיות ולא מצריכות מחשבה או תחכום.
האקדמיה במערב 763838
ככל שהסיסמה מסובכת יותר, הסיכוי שלא אזכור אותה גבוה יותר, מה שאומר שאאפס אותה בכניסה הבאה או שאכתוב אותה היכנשהו כדי שלא אשכח, מה שאומר שמידת האבטחה שלה היא בעצם נמוכה.
האקדמיה במערב 763839
עקרונית - נכון. השבח למנהל הסיסמאות.
האקדמיה במערב 765802
יצא לי לשמוע את דברי ברני סנדרס בקונגרס לאחרונה. בגדול הוא אמר ש-‏7.10 היה פעולת טרור נפשעת, אבל ישראל מגזימה בתגובתה בעזה ועכשיו היא מבצעת שם פשעי מלחמה.
איני מקורב לדעות האלו וגם איני רואה מדוע אסור לישראל לנסות לעקור את החמאס מעזה ואיך אפשר לעשות זאת בלי פגיעה מאד קשה באוכלוסיה האזרחית.
יחד עם זאת, עדיין איני רוצה להתייצב לצידם של כל מיני שרלטנים שמצאו את ייעודם במלחמה בפרוגרס (כמו גדי טאוב למשל). פעם הם סיפרו לנו שאין התחממות גלובלית, שטראמפ הוא בעצם גאון והקורונה זה בכלל מזימה סינית.
קיצונים במחנה גורמים נזק, אבל זה לא סיבה להשתכנע מדברי ההבל של אלו שמצאו את האשמים האמיתיים במחדל 7.10: כמובן עמוס גלעד והדיקאניות של ליגת הקיסוס של האוניברסיטאות.
במקום זאת, אני מעדיף להזכיר שעמוס גלעד הוא פרשן בטלביזיה ופרשני טלביזיה אינם אחראים לביטחון בגבולות ישראל.
האקדמיה במערב 765803
תזכורת מצוינת.
האקדמיה במערב 765805
"איני רואה מדוע אסור לישראל לנסות לעקור את החמאס מעזה" אני לא מתכוון להתווכח עם הצורך להיפטר מהחמאס, אבל הפטור הגורף שאנחנו נוטלים לעצמנו בנוגע לאמצעים אינו חסין מביקורת.

אני לא יודע מספיק עובדות כדי לגבש עמדה בשאלת ניהול המלחמה, אבל ההצהרות המתלהמות של הציבור ושל חלק גדול מקובעי המדיניות מדאיגות. אם באמת "אין בלתי מעורבים" אזי "לשטח את עזה" נשמע סביר, עשרות אלפי הרוגים ומליון ומשהו פליטים חסרי בית משלמים את מחיר אותה מעורבות ומי שמרחם על אכזרים וגו'. גם ההשוואה הפופולארית לעמלקים, וזאת בשעה שהצבא מורכב גם מהרבה דתיים, נותנת היתר, או אפילו מצווה, לבצע פשעי מלחמה.

נשמעת גם טענה שההרס בעזה משרת את ההרתעה הישראלית שנפגעה אנושות, ואולי מרסנת את חיזבאללה מפני כניסה למלחמה כוללת. זה אולי נכון, אבל אלה שיקולים בלתי רלבנטיים בעליל, ואינם יכולים להצדיק פשעי מלחמה. אלמלא חרבו של גודווין הייתי מפרט.
___________
אבל כל ההודעה נועדה רק לשמש כסיפתח לרעיון העיקרי: אהרן ברק שהוא שופט הגון עלול לפסוק נגד ישראל בהאג, כי כשופט שומה עליו להתנהג באובייקטיביות ונייטרליות. יהיו צחוקים!
האקדמיה במערב 765808
_________________
אני לא חושב שאפשר לשלול את האפשרות לכך שהוא אידיוט שימושי וזו בדיוק הסיבה ששמו אותו שם. אם יש ראיות לפשעי מלחמה של ישראל והוא יאלץ לפסוק נגד ישראל בהאג (במידה כזו או אחרת של חומרה), זה win לאנשי ההפיכה המשטרית. אם יפסוק לכיוון של חפותה של ישראל, זה win לדרג המדיני שיקבל חותם כשרות ממישהו בעל מוניטין בינלאומי. נשמע לי מהלך Win win של הליכוד. זה לא מפתיע שהם בחרו אותו. זה היה צריך להיות מפתיע אם הם היו בוחרים מישהו אחר.
האקדמיה במערב 765814
"נשמע לי מהלך Win win של הליכוד", או במילים אחרות מדובר במהלך חכם, שקול, הגיוני, הולם את הסיטואציה ומשהו שאני בעצמי אולי הייתי מחליט לעשות, ולכן אני כל כך הופתעתי שנתניהו עשה את זה. ממנו הייתי מצפה ממנו לשלוח את נועם סולברג או את עו"ד איתמר בן-גביר.
האקדמיה במערב 765815
אני מופתע שאתה מופתע.
מאחר ושני ה-win עובדים לטובת נתניהו, למה היית מצפה שהוא יפעל אחרת?
כדאי להזכיר שנתניהו איננו טיפש אימפולסיבי מטורף‏1, אלא - ראה התיאוריה ההליוצנטרית - עושה בכל רגע בדיוק מה שעובד לטובת נתניהו. בלי לתת לשום פרמטר אחר בעולם כמו חוכמה או טפשות, שמאל או ימין ואזרחים מתים או חיים להשפיע על ההחלטות שלו מחוץ לשיקול האחד שאין בלתו.
ובראייה הזו זו החלטה מאד סבירה.

1 בניגוד ל"חכם שקול הגיוני" שלך.
האקדמיה במערב 765827
חכם, שקול, הגיוני... אבל גם נו... נבזי, טריקי, שטיקי, מסוכן, עלול לשמש ככלי למיטוט יסודות המשטר. בדיוק הדבר המצופה.
האקדמיה במערב 765811
אני מסכים עם מה שכתבת. ישראל אינה ישות מונוליטית וספק אם אפשר לתאר אותה כחברה אחת. כל הדברים שצטטת אכן מתועבים. אבל אני אמרתי משהו אחר: ישראל אינה יכולה להתקיים בשקט לנצח לצידה של כנופיית טרור העסוקה כל הזמן בטרור והתבצרות. מחובתה לנסות לעקור את הכנופייה הזו משורש ולא להמשיך לנצח להגיע להסכמים איתם.
מה שעשתה ישראל בעזה אכן איום ונורא ומאות אלפי לא מעורבים סובלים סבל נורא. אבל מה שנעשה היה מחוייב מטעמים צבאיים, או לפחות כך זה נראה לי. אתה לא יכול להלחם בכנופיית פשע כאשר זו שוחה בקרב האוכלוסיה כמו דגים בים. ובעובדה, כאשר הכריחו את ישראל להפסיק את גירוש האוכלוסיה, המתקפה נבלמה ותנופתה גוועה עד ששעון המלחמה צלצל חצות ונקודת הכובד של המערכה עברה צפונה.
אני חש צער אמיתי על מצוקת האזרחים הלא חמושים בעזה. אינספק שהתנהלות צה"ל בעזה קיצונית. אבל לא הייתי מזדרז לקבוע שמדובר בפשעי מלחמה. פשעי מלחמה הם מושג משפטי והמלחמה היא עניין קשה גם ללא משפטנים. יש אוירה מאד לא אנושית בקרב הישראלים. אבל מי יטיל אבן בחברה הסובלת מטרור נפשע וחסר מטרה במשך עשרות שנים?
האקדמיה במערב 765845
"...אבל מי יטיל אבן בחברה הסובלת מטרור נפשע וחסר מטרה במשך עשרות שנים?" את אותו הדבר בדיוק אומרים הפלשתינאים. כל צד מטיל את האבן (או את הטיל) על הצד השני ומתבכיין שאי אפשר לשפוט אותו לפני שתהיה במקומו.

אגב, הדרום אפריקאים צעדו איזה מייל בנעלינו, אולי כדאי להקשיב להם?
האקדמיה במערב 765849
אני לא מקבל את ההשוואה. פשעי מלחמה זה לא ביטוי שאני ואתה פולטים מתוך תיסכול כאילו היינו ח''כים בכנסת. יש סט מסודר של הסכמים משפטיים שהציויליזציה האנושית החליטה שיש לנהוג לפיהם בזמן מלחמה - דיני מלחמה. אני באמת מאמין שצה''ל פועל ע''פ הכללים האלו.
אינספק שחיילי צה''ל לא מרוסנים ועברו אינדוקטרינציה אנטי-אנושית של גורמים פוליטיים. גם שדה הקרב הקשה גורם להתנהגות לחוצה מאד. אין לי ספק שנעשו מעשים שלא יעשו, כפי שנעשים בכל מלחמה. וזוהי בדיוק הנקודה שהאידיוטים של הימין לא מסוגלים להבין כאשר הם שולפים פשעי מלחמה של ארה''ב או בריטניה. העניין הוא בהכרעה שמקבלות מדינות לנהוג לפי דיני המלחמה ולא באלף הדרכים והתירוצים שבהם החוקים האלו נעקפים. ככל הידוע לי, צה''ל פועל לפי דיני המלחמה ואף טורח להסביר לחייליו שזה המצב. את זה אי אפשר להגיד על הטרור הערבי.
גם לגבי הדר' אפריקאים אני לא לגמרי מסכים אתך. האפרטהייד הבורי שם אינספק שיצר מצב שהעמיד את השחורים במבחן. אין מקום להיכנס לפרטי הפרטים של סיפור האפרטהייד, אבל מי שמכיר מעט יותר לעומק את המצב שם יודע שהתמונה לא היתה שחור-לבן. לנוכח העובדה שרבע מן השבט הלבן של דרא''פ כבר עבר הגירה מרצון, לא הייתי מזדרז להטיף מוסר למי שנאלץ להתמודד עם סינואר ונסראללה.
חצי מן הציבור הישראלי הולך ומתבדל מן המין האנושי, אבל בהתחשב בכך עדיין איני מכיר מדינות רבות שרשאיות להטיף לנו מוסר.
האקדמיה במערב 765851
אתה מאמין שצה"ל פועל על סמך הכללים האלו - על סמך מה? אני בטוח שצה"ל הפר את הכללים האלה כמה פעמים (כולל ירי על אזרחים ישראלים עם לא חמושים שנשאו דגל לבן).

"צה"ל פועל לפי דיני המלחמה ואף טורח להסביר לחייליו שזה המצב" - צה"ל טורח להסביר לחייליו דבר והיפוכו, ולסמוך על זה שרובם יבינו להבדיל מתי ההסברים הם קריצות שנועדו לתקשורת הבין לאומית ומתי ההסברים הם הוראות פעולה (או ההפך).

(היו בדרום אפריקה שני "שבטים" לבנים, הבורים והאנגלים, למיטב ידיעתי, ההגירה "מרצון" היתה בעיקר של האנגלים) התכוונתי שדווקא בגלל שהתמונה שם היתה מורכבת, אני מקווה שהם יודעים להבין איך להתמודד עם תמונה מורכבת. אם אתה חושב שאתה נמצא במציאות מורכבת, ומישהו שהתמודד עם מציאות מורכבת מנסה להסביר לך משהו כדאי להקשיב לו.

"לא הייתי מזדרז להטיף מוסר למי שנאלץ להתמודד עם סינואר ונסראללה." ולמי שצריך להתמודד עם נתניהו וסמוטריץ' כן?

ישראל יצרה לעצמה את המצב המורכב בו היא נמצאת, היא לא יכולה להשתמש במורכבות שלו כתירוץ להמנע למהקשיב למי שהזהירו אותה חזור והזהר מפני כניסה למצב הזה.
האקדמיה במערב 765853
הצבעתי על ההבדל בין מה שעושה חייל א או מפקד ב לבין הוראה ממסדית של הצבא לחיילים לבצע דברים המנוגדים לחוק הבינלאומי.
האקדמיה במערב 765889
שיטת הקריצות במקום הוראות מפורשות לא הומצאה בישראל. בשביל זה, אגב, חלק גדול מהתלונה של דרום אפריקה כולל ציטוטים של בכירים בישראל שאמורים להוכיח כוונה.
האקדמיה במערב 765890
מקור
"...
בישראל הרימו גבה. לא רק משום שהמסחר הנרחב והפורה בין שתי המדינות מאוים כאן, אלא שישראל חשה בכפיות טובה חריגה מצד האפריקאים. על פי מקורות זרים, בשנות ה-‏70 ישראל סייעה לדרא"פ בהשגת יכולת גרעינית ובשנות ה-‏80 סייעה לה במלחמתה בנמיביה. כמו כן, ב-‏1987 בשעה שדרום אפריקה הוחרמה בעולם, ישראל הייתה בין המדינות הבודדות ששמרו עמה על קשרים והייתה מהאחרונות שתמכו בסנקציות נגד המדינה האפריקאית. ולמרות כל זאת, דרא"פ מוכנה כעת לשכב על הגדר למען הפלסטינים של חמאס ולשכוח את כל אשר ישראל פעלה למענה.
..."
יכול להיות ששיא הטמטום האנושי נשבר? מי בישראל בדיוק "הרים גבה" ומתי הוא התעורר מהתרדמת? רק על תספרו לו שהשיעים בלבנון כבר לא זורקים על חיילי צה"ל אורז או שהרומאים לא צולבים נוצרים.
האקדמיה במערב 765859
תרשה לי רק להעיר שהתמונה שם בהחלט היתה בשחור-לבן. דה.
האקדמיה במערב 765863
אני לא אומר שאתה לא צודק. בגדול, היה שם משטר של הפרדה גזענית.
כאשר אתה מסתכל על דף בספר, יש שם אותיות שחורות על דף לבן. כאשר אתה מתחיל לקרוא, הסיפור נפרש בכל מיני גוונים של אפור.
אני חושב שהגלימה של שופט הצדק שדרא''פ החדשה עוטה על עצמה גדולה מדי ומסתירה הרבה הצהרות על כוונות טובות שהסתיימו במציאות של אפריקניזציה של דרא''פ, פשיעה בלתי נשלטת והגירת הלבנים (לא רק) אל מחוץ למדינה.
אסיים בכך שאם האדונים סעדה, ואטורי ואליהו (ואפשר לצרף אליהם גם את האברך אייל גולן) יעצרו ויעוכבו בכל פעם שיעיזו להוציא חוטמם לחו''ל, אני לא אשב שבעה על כך.
האקדמיה במערב 765869
חשבתי שאחרי כל השנים שאנחנו מבלים ביחד אתה כבר מכיר את ההתחכמויות המילוליות שלי.
האקדמיה במערב 765885
במקרה זה אפילו אני הבנתי את החידוד המילולי.
מה לעשות שבמקרה זה, החידוד שלך הוא גם האמת העובדתית של ההיסטוריה. ניצלתי את ההתיחסות שלך, כדי לנסות להדגים את ההבדל בין אלו הנוטים לפרש את המציאות במונחים דו-קוטביים לבין אלו המנסים לראות עוד כמה גוונים בתמונה הכוללת.
האקדמיה במערב 765900
העם עם הגולן.
האקדמיה במערב 765916
אהם, צבעוניים_(קבוצה_אתנית) [ויקיפדיה].
האקדמיה במערב 765917
כמה נקודות הפורשות תמונה רחבה יותר של ההיסטוריה של דרא"פ.
א. אכן משטר האפרטהייד הגדיר באופן רשמי 3 קבוצות: לבנים, שחורים וצבעוניים. אבל צריך לציין שהמדיניות הגזענית לא הופיעה בשנות ה-‏50, יש מאין. החיים החברתיים באימפריה הבריטית הליברלית יחסית היו מבוססים בפועל על קבוצות גזעיות של מתיישבים וילידים לשבטיהם השונים. הקבוצה הצבעונית היתה מוכרת לי מתקופת פעילותו של המהטמה גנדי כעו"ד במערכת השיפוט הבריטית-קולוניאלית בדרא"פ. מה שלא ידעתי זה שהצבעוניים בתקופת האפרטהייד היו ברובם בני-תערובת. לי היה רושם שמדובר בעיקר בקהילות של מהגרים ממזרח אסיה.
ב. הפרדת הלבנים לדוברי אנגלית ודוברי אפריקאנס אינה סתם איזוטריה מתחכמת של יודעי ח"ן. היא התבטאה במלחמה קשה מאד בסוף המאה ה-‏19 בין מושבת הכתר (הכף) לטריטוריות החדשות של האפריקאנרים שניסו להשתחרר מעול האימפריה הבריטית ואח"כ בחלוקה הפוליטית בין המפלגה הליברלית (שנתמכה בעיקר ע"י דוברי האנגלית) לבין המפלגה הלאומנית (של האפריקאנרים).
ג. בסינכרון לצורך של בריטניה בתמיכה הצבאית של מושבות האימפריה (בעיקר במלחמות העולם) מסוף המאה ה-‏19 ועד שנות ה-‏50, בריטניה העניקה מידות אמנם שונות אבל משמעותיות של שלטון עצמי למושבות הבריטיות הגדולות. דרא"פ נהנתה ממידה רבה מאד של שלטון עצמי כבר מ-‏1910, בזמן שמשטר האפרטהייד החל רק ב-‏1948, כאשר המפלגה הלאומנית עלתה לשלטון.
ד. הלבנים בדרא"פ תיארו את דרא"פ כחברה רב שבטית שצריך ל"הגן" על המסורות התרבותיות והציביליזציוניות של השבטים השונים. התיאור הזה אינו מצוץ מן האצבע וההיסטוריה של דרא"פ כללה מאבקים פנימיים בין הליברלים הלבנים לאפריקאנרים ובין השבטים השחורים השונים והצבעוניים. כמו כן היתה סצינה של מיני אוטונומיות ובנטוסטנים שהוקמו כדי לאפשר שלטון עצמי של שחורים.
ה. ב-‏1994 לאחר הבחירות החופשיות הראשונות, הקונגרס האפריקני הלאומי בראשות נלסון מנדלה ובתמיכת הארכיבישוף דזמונד טוטו, ניסו להקים מדינה רב-שבטית ורב-גזעית. הדבר התבטא יותר מכל בכך שהשחורים לא עשו שפטים בלבנים והעניקו להם זכויות אזרחיות מלאות. זה נתן לדרא"פ מעמד בינלאומי מכובד מאד.
ו. הבעיה היא שהחיים הרבה יותר חזקים מאשר הצהרות אידיאולוגיות וכוונות טובות. דרא"פ נותרה מדינה עשירה מאד במונחים אפריקניים. אבל התערערות שלטון החוק והסדר בתוך המדינה וחוסר ההצלחה לשלוט בגלי ההגירה שבהם אזרחים מבוססים עוזבים את דרא"פ, כאשר מהגרים רבים נכנסים מהארצות האפריקניות העניות השכנות, גורמים לכך שהדיבורים הגבוהים על כפרה וצדק מכסים על מציאות של פשיעה גואה והדרדרות אזרחית. הדיבורים הנשמעים היום בציבוריות הדרא"פ אינם נבדלים מדברי פראי האדם של ישראל ועם הרבה פחות הצדקה.
האקדמיה במערב 765844
_____
ברק יפסוק נגד ההרשעה, אבל זה לא יפריע לערוץ 14 לספר לנו שהוא עשה את זה רק אחרי שהוא שכנע מספיק שופטים להצביע בעד ההרשעה. וארה"ב תטיל וטו על ההחלטה המתבקשת של מועצת הביטחון, מה שלא יפריע לערוץ 14 לספר לנו שביידן הישנוני אשם בהכל.
האקדמיה במערב 765858
_______
זאת התחזית הטריוויאלית. אני מנסה להוסיף קצת עניין לזמנים המשעממים אליהם נקלענו, כדברי הפתגם הסיני הידוע.
האקדמיה במערב 766396
אני לא מאמין שא. ברק יפסוק נגד ישראל, כפי שאיני מאמין שרוב השופטים יפסקו בעד ישראל. אני די בטוח שתהיה פסיקה נגד ישראל ואני לא לבד. שרת החוץ של דרא"פ כבר הזמינה כרטיס להאג והיא כנראה יודעת דברים שאנו איננו יודעים.
א. אנו קצת חיים בתוך תיבת התהודה הישראלית ונוח לנו להתעלם מהמצב האזרחי ברצועה שהוא לגמרי אסון הומניטרי. לו אני אחד מהשופטים בפאנל, הייתי חושש מאד לפסוק פסיקה כזו שעשויה להשתמע כאילו אין בעיה.
ב. לענ"ד יש חשיבות עצומה לאופן בו תנוסח הפסיקה. מתוך הנוסח הזה יבינו רוב בני האדם מה רצו השופטים לומר על המתרחש.
ג. מאחר וכל מיני מיקרובים המכונים שרים, ח"כים וסלבים פזרו בחוסר אחריות התבטאויות התומכות בפשעי מלחמה, נוצר הקשר ההכרחי בין האסון ההומניטרי בעזה לבין כוונות נפשעות של ממשלת ישראל. אין סיבה להימנע מפסיקה שתסב את תשומת הלב בעולם לסכנה הנשקפת לאזרחים ברצועה. מה תהיה המשמעות האפקטיבית ביחס למדינת ישראל, יקבע ע"י הניסוח המדוייק של הפסיקה.
ד. האם מדינת ישראל מתכננת ג'נוסייד של העזתים? מאחר וחלק גדול מקואליציית ה-‏64 תומך בטרנספר המוני של אזרחי עזה שאת מקומם יתפסו התנחלויות חבושות כיפה. ג'נוסייד זה לא, אבל פשע מלחמה בודאי. המיטב שאנו יכולים לצפות לו הוא שזה מה שיאמר בפסה"ד.
ה. אני חושב שמי שמקווה שא. ברק יצליח למנוע פס"ד נגד ישראל בהאג, מגזים מאד בהשפעתו. אני מקווה שיש לו מספיק יכולת ומעמד להשפיע על ניסוח פסה"ד. במקרה וה"ידידים" הידועים של מדינת ישראל יצליחו להעביר פסיקה חד-צדדית, תהיה משמעות גם לפסה"ד של המיעוט.
ו. אני רוצה לחזור כאן על מה שאמרה הסופרת אלנה פראנטה ביחס לטרוריסטים: אדם אינו יכול להיות טרוריסט ולפשוע כנגד כל זכויות האדם של קרבנותיו ומיד בהמשך לדבר בשם הזכויות האלו כאשר מדובר בזכויותיך שלך.
האקדמיה במערב 766430
ההערכה של עו"ד יובל קפלינסקי, לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות

"""
אני יכול לשער גם לפי אירועים קודמים של בית הדין, אני משער שהבקשה הראשית של דרום אפריקה לצו הזמני הדחוף של להפסיק את המלחמה לא תתקבל וזה יהיה ברוב דעות", הוסיף, "לא ניצחון גדול, זה צו ביניים העיקרי שמבקשים להפסיק את המלחמה ולהסיג את כוחות צה"ל מעזה, בקשה מהסוג הזה התקבלה בהיסטוריה של בית הדין רק פעם אחת, ושם הייתה לזה סיבה משפטית שאפשרה את זה"

"כאן קשה יהיה לנמק בגלל חשד הצו הוא כל כך גורף, אם יש לך חשד אתה בית הדין יכול להוציא צווים מדודים שימנעו את ההתפתחות הזו לא צריך ללכת לצד הדרסטי של הפסקת הלחימה לחלוטין. הצו הזה לא יינתן, הם ביקשו המון המון צווים שונים, הצו הראשי והכי גורף לא יינתן. צווים מינוריים יותר, כמו צו שאומר להימנע מצעדים שעלולים להיענות כג'נוסייד, אלה דברים שישראל יכולה לחיות איתם. בית הדין לא יכול להתעלם מהתמונה שהוא ראה, והתמונה שהתגלתה לעיניו היא דיי קטסטרופלית מבחינה הומניטרית", ציין.
"""
האקדמיה במערב 763843
אם בא לך לעקוב אחרי התחום, אני ממליץ על הבלוג https://whyevolutionistrue.com/
האקדמיה במערב 763844
תודה על הקישור.
לא מבטיח שיש לי רוחב פס מספיק לעקוב אחרי עוד נושא בימים אלה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים