שני מטוסים התנגשו במגדלי התאומים בניו-יורק; בוש: מדובר בהתקפת טרור 689
סמוך לשעה 9 בבוקר, זמן ניו־יורק, התרסק מטוס סילון לתוך בניני מרכז הסחר העולמי ("מגדלי התאומים") בניו־יורק סיטי. 18 דקות מאוחר יותר התרסק מטוס סילון נוסף לתוך הבניינים. ה-FBI סבור שמדובר בהתקפת טרור. לשני המגדלים נגרם נזק רב. אחד המטוסים זוהה כמטוס בואינג 767 של אמריקן אירליינס שהמריא מבוסטון. אין מידע (לפרסום) על נפגעים, אך ההערכות מדברות על עשרות־אלפי נפגעים.

נשיא ארצות־הברית, ג'ורג' וו. בוש, הודיע כי מדובר בהתקפה טרור, וכי ארה"ב תרדוף את האחראים לו.



מטוס שלישי התרסק על הפנטגון והחריב אגף שלם בו. כוחות הבטחון האמריקאיים פינו את הפנטגון, את הבית הלבן ואת גבעת הקפיטול, כמו גם יעדים אסטרטגיים אחרים.



עדכון: שני מגדלי התאומים ("מרכז הסחר העולמי") קרסו בעקבות פגיעת המטוסים בהם.

דווח על פיצוץ נוסף בפנטגון, יתכן ומדובר במטוס רביעי.

חשד למעורבות של אוסמה בין־לאדן בסדרת הפיגועים, אך בין־לאדן הכחיש כל קשר לסדרת הפיגועים.

הבורסה בניו־יורק נסגרה בעקבות הפיגועים, לאחר ירידות דרסטיות בבורסה.

חשד כי מטוס חטוף נוסף עושה את דרכו לוושינגטון.



מכונית תופת התפוצצה במחלקת המדינה (State Department).

הטיסות הבינ"ל לארה"ב הוסטו לקנדה.

מטוס נוסף נפל על מרכז מסחרי בפיטסבורג, פנסילבניה.

ישראל משגרת משלחת חילוץ לסיוע לארה"ב

שגרירויות ארה"ב בעולם פונו מעובדיהן. גם שגרירויות ישראל פונו ברחבי העולם.

דיווחים על חגיגות שמחה בשטחים. בירושלים חילקו פעילים פלסטיניים סוכריות עטופות בצבעי הדגל הפלסטיני, ופוזרו על־ידי המשטרה. יו"ר הרשות, יאסר עראפת, גינה את שרשרת הפיגועים. כמו כן, הוציא עראפת הוראה לדכא "כל ניצוץ של הפגנת שמחה" בשטחי הרשות. ראשי הפלגים הפלסטינים פועלים כדי לצמצם את הפגנות השמחה.

ראשי החמאס והג'יהאד האיסלמי גינו את הפיגועים. גם ראשי הטאליבן פרסמו הודעת גינוי.

אחמד אבו אל־חר, עוזר שר החוץ המצרי אחמד מאהר אמר כי מצרים לא תופתע אם יתגלה כי מאחורי הפיגועים עומדים גורמים ציוניים, שמטרתם להשניא את הערבים והמוסלמים על האמריקאים. אל־חר הציע את סיועה של מצרים במאמצי החילוץ וההצלה.

על פי ערוץ 2, עוד ארבעה מטוסים חטופים נמצאים בשמי ארה"ב, כאשר יעדיהם אינם ידועים.

הבנק הפדרלי הודיע כי יזרים מזומנים לכל הבנקים בארה"ב לפי הדרישות, כדי למנוע קריסה כלכלית.

ארה"ב סגרה את גבולותיה היבשתיים בצפון עם קנדה ובדרום עם מקסיקו.

שר התחבורה אפרים סנה, השוהה בארה"ב, הורה על סגירת ישראל לכניסת טיסות בינלאומיות.



קולין פאוול, שר החוץ האמריקאי, נשא דברים לפני זמן קצר בדרום־אמריקה, שם הוא שוהה: "הם יכולים להרוס בניינים, הם יכולים לרצוח אנשים, אבל לעולם לא יוכלו לרצוח את אמונתנו בדמוקרטיה... נביא את האחראים למשפט צדק... אנחנו נתגבר על יום זה בזכות אמונתנו בדרך האמריקאית... מיוצגות כאן מדינות שלחמו זמן רב בטרור. עלינו לשלב כוחות כדי להלחם בכוחות הטרור." פאוול הודיע כי ישאר עוד זמן קצר בדרום־אמריקה.

הערוץ הראשון דיווח כי מטוסו של הנשיא בוש לא ינחת בוושינגטון. במקום זאת, נמצא בוש כעת בבסיס חיל האוויר בלואיזיאנה.

ראש ממשלת אנגליה, טוני בלייר, הגדיר את הטרור האיסלמי כ"רוע החדש בעולמנו". עוד אמר בלייר כי "אנו במדינות הדמוקרטיות נצטרך להתאחד, להלחם בטרור, ולהשמידו לחלוטין".

תגובתו הרשמית של הנשיא בוש: "החרות עצמה הותקפה על־ידי פחדנים חסרי־פנים. החרות תוגן. אני מבטיח לבני העם האמריקאי כי כל האמצעים ברשותנו פועלים כעת כדי להציל חיים וכדי לעזור לקורבנות... ארה"ב תרדוף ותעניש את האחראים לפעולות הפחדניות הללו... נקטנו בכל הצעדים כדי להגן על האמריקאים, וכדי לדאוג להמשך התפקוד של הממשל... נעשה כל שצריך כדי להגן על אמריקה, ועל האמריקאים. הנחישות שלנו מועמדת כעת במבחן, ואנחנו נעמוד בו".



בניין מס' 7 במרכז הסחר העולמי התמוטט לפני דקות ספורות בעקבות שריפה שהשתוללה בו זה מספר שעות. הבניין היה בן 47 קומות. כוחות החילוץ האמריקאיים נמנעים מלהתקרב להריסות הבניינים במרכז הסחר, מחשש להתמוטטות של מבנים נוספים.
קישורים
Ynet
Financial Times - הבורסה בוול סטריט
New-York Times - הפגיעה בבנייני התאומים
New-York Times - הפגיעה בפנטגון
New-York Times - מאמצי הפינוי
CNN - תקציר כל ארועי היום
Ynet - התגובות ברשות ובשטחים
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

34651
ושלישי בפנטגון.
הבית הלבן מפונה.
איזה מזל שאנחנו במזרח התיכון . . .
יום היסטורי 34654
אבל זה יום היסטורי גם במזרח התיכון. אני לא מתכוון רק לזה שבוש לא יפגש עם ערפאת בשבוע הבא. אם אכן מדובר במתאבדים איסלאמיים - וכך זה נראה - הרי שלא רק בארה''ב יפול להם האסימון שאין שום מגבלות במלחמה נגד טרור אלא גם בכל העולם. פירושו של דבר שלפחות במלחמה בטרור יותר החבל, וצה''ל יוכל להתחיל לנצח.

ברגע זה אני שומע מהטלוויזיה שאחד ממגדלי התאומים קרס. הולך לראות.
כמה טוב שאין מגבלות 34656
מה בדיוק מפריע לצה"ל לנצח את הטרור כיום? אילו מגבלות מפריעות לו לפעול כנגד הטרור בכל האמצעים שבידו?
כמה טוב שאין מגבלות 34660
פרס, פרס, פרס. השמאל השמאל השמאל.
מבין? אל תגלגל עיניים ותטען שלא. גנדי בטח לא מפריע, נכון?
כמה טוב שאין מגבלות 34664
אם כבר הזכרת את גנדי, אז דווקא גנדי הציע אתמול הצעה טפשית במיוחד, משהו בסגנון של לירות בכל מי שחשוד כמחבל כדור הרדמה ממרחק של כמה עשרות מטרים, ואם בדיעבד יתברר שהחשוד במקרה לא היה מחבל, אז להתנצל. כדור הרדמה, אתה קולט?!

ואני אומר: מספיק עם הגישה התבוסתנית הזאת. במקום כדורי הרדמה אפשר לירות בכל חשוד ישר צרור בין העיניים, וככה נחסוך גם את הצורך להתנצל אח"כ כי לא יהיה למי.
כמה טוב שאין מגבלות 34666
שקית ניילון על הפנים. זה חסכוני נקי וזול.
יום היסטורי 34681
אנחנו באמצע אירוע גדול. עדיין לא ברור מי אחראי לפיגועים האלה, ולא אתפלא אם מדובר בכמה מופרעים אמריקאים (הייתי נותן כחמישה עשר אחוז סיכוי שמדובר בכאלה).
בכל מקרה מוקדם להסיק מסקנות.
היום איני מקנא באמריקאים.
יום היסטורי 34684
הכיוון הפנים אמריקאי נשמע מענין
יום היסטורי 34768
מעניין שחיזוק להשערתי, קבלתי מ "אילן גבוה" - מפקד חיל האוויר לשעבר, בן אליהו, חזר בדיוק על התיאוריה המגוחכת שלי(כפי שהגדירה רון בן יעקב בדבריו מבין ההריסות).
מעניין גם שהנימוקים שהביא דומים בדיוק לדברים שחשבתי עליהם: התמונה הזאת של מרכזי הכח המאמריקאים שקורסים מזכירה מאד סרטים גרועים (לטעמי) שבני ובתי הקטנה אוהבים לצפות בהם.
כבן אליהו חשבתי אף אני על איזה מטורף שראה סרטים כאלה, ושאף לשחזר אותם.
מכל מקום למרות החיזוק מהאילן הגבוה, הסיכוי נשאר עדיין כפי שהיה : חמישה עשר אחוזים, כך שאם יתברר שזה בכל זאת בן לאדן (אני נותן לכך סכוי יותר גדול), אל תגידו ששגיתי.
לגבי האמצעים הכספיים שדרושים לדבר כזה: חשבו על כך. התוצאה איומה ונוראה, התכנון מדוייק ומבריק (למרבה הצער אני חייב להודות בכשרונו של השטן הזה), אבל אמצעים ? לא היה בעסק הזה אפילו גרם אחד של חנ"מ.
חשובי אחוזים 34771
אתה מוכן להסביר מדוע אתה מקצה דוקא 15% לסבירות שמדובר בפעולה פנים-ארצותהבריתית? (אין לי מילה מילה אחרת ואני לא אוהב למסור לריבונותם את כל שאר מדינות אמריקה)
מדוע לא 94% לבין לאדן, 1% לגורם פנים-ארצותהבריתית, 1% לצבא האדום היפני, 1% לסאדם חוסין, 1% לקדאפי 1% לאירן ו1% לסוקס החתול של קלינטון? מדוע לא כל חלוקה אחרת? בכל חלוקה תוכל תמיד להגיד לאחר שיוודע ברבים מי אשם, "אמרתי לכם!"
במקום זה יותר פשוט להגיד, אין לי מושג מי זה, אבל החשוד המידי הוא בין-לאדן אבל יתכן שזה מישהו אחר.
חשובי אחוזים 34801
ההשערה שלי מבוססת על תחושה, שנובעת מהמחשבה בדיוק כפי שהביעה בן אליהו שאותה תיארתי.
אני גם הוספתי את הנימוק שדבר כזה אינו בלתי אפשרי, משום שלמרות הנזקים האדירים, האמצעים לבצע דבר כזה, לפחות תיאורטית, אינם כה אדירים. חטיפות מטוסים כבר היו בעבר, ובסידורי הבטיחות של הטיסות הפנים ארציים אין שום בעייה. בנוסף, צריך קבוצה של אנשים שעברו הכשרה בהכרת מערכות המטוסים האלה וביצוע קטע ההתנגשות (לדעתי לא דרוש לכך, אפילו טייס מוסמך, וייתכן שיש בארצות הברית מקומות שמלמדים דברים כאלה. הייתי מנסה להתחיל חקירות במקומות כאלה), ושגם מטורפים דיים להתאבד.
דווקא קבוצה שאינה קשורה בבן לאדן וטרור עולמי, יותר קשה לגופי הביון לעלות עליה.
נתתי את המספר 15 אחוז. זה באמת מספר סתמי.
אבל איני מנסה להיראות חכם או משהו כזה. אני כותב מה שאני חושב, ומה שאני מעריך.
יום היסטרי 34782
ראש הסי אי אי לשעבר רוברט גייטס אמר שהאינדיקציות
מראות על אירגוני טרור מהמזרח התיכון או אפגניסטן.
גם הוא וגם מפקד כוחות נאטו לשעבר חזרו ואמרו שלא ניתן
למגר את הטרור לחלוטין.

קדאפי מיהר להתנער מהפיגוע – מדוע?

אפשר להעלות כל מיני השערות מצוצות מהאצבע ולתת להם
אחוזי היתכנות סתמיים. אני לא רואה בכך אלא תיאוריות אבסורדיות
ומנוגדות לכל היגיון – אלא המילים בהם השתמשתי ולא במגוחך
אם כי זה מתאים. זה בזבוז זמן.

הרבה אין מה לאמריקה/אנגליה ועוד לעשות. אם בשבוע שבועיים הקרובים
יראו בוודאות קרובה קשר לאיזה מדינה תומכת אולי יבצעו
איזו פעולה צבאית. אם בין לאדן או כל מי שלא יהיה יתפס או יהרג
יבוא אחר במקומו. האמצעי האפקטיבי היחיד שעומד בפני העולם
המערבי הוא לחץ בלתי פוסק ובלתי מתפשר על הארצות שתומכות
בטרור תוך הקטנת התלות הכלכלית בנפט – דבר שממשל בוש פועל
בדיוק בכיוון ההפוך – והקטנת הרגשת הזרות מהמערב של שאר המדינות
המוסלמיות.
פרסיזם 34891
ראינו את מחזות השמחה הספונטניים ברשות הפלשתינית כתגובה לאירוע.
ראינו את את ההשתקה הגסה של ערפאת את ההמון המריע.
ועכשיו ראינו את פאואל. ערפאת הוזכר ברשימת ראשי המדינות שהתקשרו אליו כדי להביע את צערם.הוא ברשימת הטובים. ההמון שנראה מריע לא הוזכר.
ובהמשך דבריו צפיה לפגישת פרס עראפת.
אל תצפה לשום תוצאה טובה לנו. . .
אין יותר ארוחות חינם 34898
דב,

רק עכשיו שמעתי את דניס רוס ב-CNN הוא הסביר שם, אם כי בעדינותו הדיפלומטית, שהאמריקנים צריכים להפעיל לחץ לא רק על ערפאת אלא גם על מוברכ וכל החברים האחרים ולרסן את הטרור וגם את שידורי ההסתה ברשתות שלהם, ואם לא יעשו זאת הם יכנסו לרשימת "הרעים". אמנם הודעה של דניס רוס אינה הוכחה ניצחת שאמריקה תשליט סדר עולם חדש כפי שתיארתי בהודעתי בהמשך האשכול אולם גם כל הדוברים האמריקנים ששמעתי עד כה כולל בוש מאמצים את העמדה הזו ואף תקיפה ממנה.
ערפאת יצטרך לספק לאמריקנים את הסחורה - הם לא יקנו ממנו הצגות והעמדות פנים, או כמו שדניס רוס אמר בהקשר זה "אין ארוחות חינם", כלומר אם אינך רוצה להסתבך עם אמריקה תפסיק את הטרור עכשיו.
אין יותר ארוחות חינם 34907
הטרור של ערפאת מופנה בעיקרו, מטבע הדברים, לא כלפי ארצות הברית אלא כלפינו. הדבר הזה לא קרה ביום הפגיעה במגדלים אלא פעולה נמשכת למעלה משלושים שנה. בתוכה היה גם הקטע של השלכת אזרח אמריקאי: קלינגהופר לים, כשפקודת הביצוע באה ישירות מפי ערפאת והדברים הוכחו מעל לכל ספק.
לא נראה שהאמריקאים התרשמו (משום שקלינגהופר היה יהודי, ואולי לכן קשור איך שהוא בסכסוך ישראלי ערבי). הם עושים את ההבחנה בין טרור שפוגע בהם וטרור שפוגע בנו.
אמש ראיתי את עזמי בישארה בטלויזיה. גם הוא עשה את ההבחנה הזאת. אירוע הפגיעה באמריקה גרם לו פעם ראשונה (עד כמה שזכור לי) להסתייג מהטרור, אבל גם הוא עשה את ההבחנה בין טרור לטרור, והצטרף בכך לרשימת הצבועים (דווקא לו ייחסתי בעבר מידה לא מועטה של יושר.)
ומה אתנו ? להודעתי הקודמת נתתי את הכנוי "פרסיזם" ("תופעת שמעון פרס", למקרה שהשם לא הובן). למרות שערפאת הוא היום הטרוריסט החשוב ביותר מאלה שפוגעים בנו (אירועי הירי אמש, ורצח האישה מאלפי מנשה נעשו ע"י אנשיו), ישנה גישה שמבדילה אותו מהטרוריסטים הדתיים, ומוציא אותו מכלל הטרור.
לפני פסגת קמפ דויד, היה רוב הציבור אצלנו שותף לגישה הזאת, וגם היום, כך אני מאמין הוא מייחל בשקיקה לרמאות העצמית הזאת. סימן קטן, איזה חייוכון קטון לעברנו . . . והוא נופל שוב לזרועות המפלצת.
ראיתם את ערפאת תורם דם? 34920
ראיתם את ערפאת תורם דם? 34923
זה חיקוי של נשיאנו
ראיתם את ערפאת תורם דם? 34925
כן אבל ערפאת המסכן היה צריך להחליט בין שתי אפשרויות גרועות: מה שהאמריקאים יגידו למראה הפלשתינאים העולצים, ומה שהחמאס יגיד למראה ערפאת המלקק לאמריקאים כדי לפייסם.

אולי בגלל זה הוא נראה קצת חיוור.
ראיתם את ערפאת תורם דם? 34928
טוב נו. מאז אוקטובר האחרון, יש לו עודפים על הידיים.
ראיתם את ערפאת תורם דם? 34934
בקטע שאני ראיתי האחות נקתה לאיש את הזרוע ואז הכינה את המחט, והקטע נקטע לפני הדקירה והוצאת הדם. האם מישהו ראה ממש את דמו עולה בצינורית? לא שזה משנה, אבל בכל זאת...
ועוד משהו 34955
מי שמצפה מערפעת שיספק לו "סחורה" מסויימת (אפשר להוסיף אולי: "בלי בג"ץ וצלם), טועה, וטעותו יכולה להוביל לאסונות. מבחינה מסויימת הוא המסוכן שבטרוריסטים. הגיע הזמן להכירו.
אין יותר ארוחות חינם 35023
דב,

בידיעות האחרונות ממשרד המשפטים האמריקאי, שאחראי על האפ בי אי מקשרים את הטרוריסטים לחיזבאללה, לפתאח ולבין לאדן, כך שטבע הדברים הוא שונה.
אין יותר ארוחות חינם 35026
לפתאח?! זה בטוח?
אין יותר ארוחות חינם 35042
הלוואי. וגם אם לא, בואו נעשה שכן. קדימה מחלקה ללוחמה פסיכולוגית. לאחר מכן יגיע עאראפאת ואיתו פמלייה שלמה למקום המגיע להם: מטר מתחת לאדמה.
''ידיעות אחרונות'' 35073
אני מציע לא לנסות להקים ולמוטט הרים על סמך ''ידיעות אחרונות'' (ואני לא מתכוון לעתון המכובד). העובדות עדיין אינן ברורות, התמונה אינה שלימה, וגם האופנים שבהם מפרשים הגורמים הפוליטיים השונים את העובדות האלה עדיין לא התייצבו.
כדאי לחכות. אני חוזר ואומר שאיני צופה איזה שינוי מהותי ומהפיכה בהשקפות הפוליטיות. אנו שומעים את אותן דפוסי התבטאות כפי שהכרנום קודם אפילו כאן, מעל דפי האייל. כל צד ימצא באירוע הענק ללא כל ספק דווקא חיזוק לדיעותיו.
ידיעות אחרונות בע''מ 35077
הזהירות אכן במקומה אבל חשוב לשמוע מה משחררים גורמי החקירה, אפילו אם זה דיס-אינפורמציה. קולין פאואל הצביע על בין לאדן. לאור הנסיון העגום עם תקיפת הטילים השגויה של קלינטון (מניע פוליטי-פופוליסטי שגרם לבין לאדן לצחוק ולתכנן נקמה) זה לא דבר של מה בכך שמזכיר ההגנה ינקב בשמו של חשוד עקרי.

בנתיים נמצאה הקופסא השחורה בפנסילבניה ומנסים למצוא את זאת שקבורה איפהשהו בפנטגון. כמו שדובי כתב היכנשהו, אלה מפתחות חשובים.
ידיעות אחרונות בע''מ 35108
כדי להדגים עד כמה צריך לסנן ידיעות חדשותיות בנושא פענוח הפרשה שבאות עלינו חדשות לבקרים ברצוני לצטט ידיעה מהעיתון "מקור ראשון" (שעד היום יצא לי להזכירו דווקא לטובה) שכתובה בדף הראשי:
"אנשי אוסמה בן לאדן חדרו לשרות המודיעין הצבאי האמריקאי, וארגנו משם את פיגוע הטרור הגדול ביותר בהיסטוריה".
הבה ננסה לנתח את הידיעה הזאת בהיגיון: אני לא אומר שזה לא יכול להיות שחדרו סוכנים של בן לאדן לגופי המודיעין האמריקאיים. אם יש לו הרבה כסף זה בהחלט סביר. אבל "משם תכננו את הפיגוע" ? את הפיגוע הזה דווקא משם ?
בגלל גודל האסון, והאפקט האדיר יש נטיה להעצים את כוחם של המבצעים. לכן אנשים מחפשים "משהו". חדירה לגופי המודיעין של אמריקה. זה טפשי. אנחנו יודעים בצורה כמעט שלימה, איך טכנית בוצע המבצע הזה, וזה יותר פשוט מפשוט, וכמעט לא דורש אמצעים.
נכון. הם הפעילו מכונות אדירות ויקרות. אבל המטוסים האלה לא היו שלהם. הם חטפו אותם. ואיך ? בעזרת סכינים.
למה צריך לנהל את המבצע מתוך המודיעין האמריקאי ? איזה מין רעיון מטופש הוא זה.
ובכל זאת הדברים נכתבים, ומהסיבות שפרטתי ישנה נטיה פסיכולוגית לקבל זאת.
יום היסטורי 743106
גם השני קרס😥
יום היסטורי 743114
אוי, לא.
יום היסטורי 743117
לפחות לטובת הנוסע בזמן - חכה עוד איזה שנה, ואז תקנה נאסדק.
אה, ובעוד עשור יהיה משהו משונה שנקרא ביטקוין - תקנה איזה מאה, שיהיה.
בכל רגע אור ירוק לכבוש ארצנו 34652
אלוהים, עשה שנקבל אור ירוק מהאמקריקאים למחוץ את הפושעים הפלשתינאים. תן שנכבוש את שטחי ישראל הכבושה (הגדה יהודה ושומרון ועוד)

לנצל את השעה ולגרש את כל הגייס החמישי מישראל.

שעת כושר אלוהית. להעיף את פרס, להכריז על משטר צבאי מיידי בישראל, לצאת כעת ולמחוץ את החלאות הפלשתינאיות.

שעת כושר שאין להחמיץ.
בכל רגע אור ירוק לכבוש ארצנו 34655
אתה רוצה גם מוזיקה בזמן שאתה רוקד על הדם, או שהדי הפיצוצים מספיקים לך?
תזהר לא להחליק.
בכל רגע אור ירוק לכבוש ארצנו 34659
תכף תאשים אותי שיזמתי את הטירור, למה לא?

המחבלים מאיימים עלינו, עלי, עליך, על כולם, על כל העולם החופשי. מבין? אחרת יש לך את אפגניסטאן. לא רק כאן, בכל העולם.

ולכן מיקרה, מה שקרה, יש לחשוב בצלילות הדעת ולא להחמיץ את השעה להציל את עצמנו ולהילחם במבקשי נפשנו כעת, עכשיו, לא לחמיץ את השעה. מלבכות לא ייצא דבר. האירועים כבר קרו. קרו מבין? לא קשור ליכולת של מי להחזירת את השעה. כעת יש לנצל את השעה ולהדביר את האיום הקיומי, אני חוזר הקיומי, על ישראל.
בכל רגע אור ירוק לכבוש ארצנו 34662
רצוי שימוש בנשק גרעיני טקטי, עדיפות לשימוש בצורה סטרילית וממוקדת

אכן פעמי משיח
בכל רגע אור ירוק לכבוש ארצנו 34665
די עם הניקיון, די עם השטויות. באומץ ובנחישות, בסכין, בחבל, בשקית ניילון על הראש, באקדח, ברובה ובהפגזות בלתי מתפשרות. כשרוצים, גם אילו מספיקים. צריך רק לרצות, זאת כל התורה כולה.
בכל רגע אור ירוק לכבוש ארצנו 34780
אבל את מי נחסל? אף ארגון לא לקח אחריות למתקפה.

אה, שכחתי, זה היה ערפאת.
מישהו ראה "פרל הרבור"? 34661
מלחמות עולם כבר התחילו על פחות ממה שקרה היום. והיום, לצערי, עוד צעיר.
מישהו ראה "פרל הרבור"? 34663
למחוץ את אפגניסטאן, איראן, עירק, ואנחנו חייבים למחוץ את הכלבים הפלשתינאים.

שעת הכושר מאלוהים.
מישהו ראה "פרל הרבור"? 34667
איתרע מזלי ואני בעבודה עד חצות. אין טלוויזיה, אבל יש אתרי אינטרנט קורסים.
אז לפחות אני יכול להתעדכן כאן, ולצחוק מהתגובות שלך.
בקרוב המציאות, תחסוך את הצחוק 34669
צחסוך את הצחוק, בוודאי גם צחקת כשאמרנו שעראפאת פושע. זה היה 1993, זוכר?

תמחק את החיוך, בקרוב המציאות.
בקרוב המציאות, תחסוך את הצחוק 34673
אני לא צוחק עליך.
אני באמת נהנה מהתגובות שלך.
לא שאני מסכים איתן.
אבל יש משהו מצחיק בהן.
מישהו ראה "פרל הרבור"? 34668
שי הנכבד,

מה שהמגיבים מנסים לאמר לך אינו בגדר ויכוח על דעותיך או שיטותיך (חס וחלילה!!!).
אלא, בסך הכל עדיין המתים מוטלים ולא ברור מה קורה...
אין זה לכבודנו כיהודים כישראלים וכבני אדם להתלהם בצורה כזו.
מישהו ראה "פרל הרבור"? 34671
אייל אלמוני נכבד,

בכל שעה יש לא לאבד את הראש ולשקוע באבל ובצער במקום להתרכז בצעדים מעשיים.

יש שעה, זו השעה. כעת צה''ל חייב לאסוף את עצמו, לפתוח את הימחים, ולהילחם. לכבוש חזרה את ארצנו הכבושה. לשחוט ללא רחמים את מבקשי נפשנו, עכשיו או לעולם לא.

את חשבון האבל, נעשה אחר כך. מלשקוע באבל, לא ייצא דבר.
עדכונים שוטפים 34670
על פי Ynet:
-גם המגדל השני קרס;
-מכונית תופת התפוצצה סמוך לבניין מחלקת המדינה האמריקאית;

האינטרנט נכשל לחלוטין בהתמודדות עם משבר בקנה מידה עולמי זה.
עדכונים שוטפים 34672
האינטרנט כן, אנחנו לא. עודכן לפניך.
אנחנו עוקבים ומעדכנים כל הזמן.
עדכונים שוטפים 34674
יופי. בשביל אנשים כמוני!
גם אני נטול טלוויזיה. 34675
הכישלון של האינטרנט צורם מאוד.
גם אני נטול טלוויזיה. 34676
זה רק מסביר את התפוצצות הבועה הכלכלית,שנבנתה עליו.
התשתית הטכנולוגית עדין רעועה.
גם אני נטול טלוויזיה. 34679
מצד שני, ערוץ שתיים עושה כל הזמן הפסקות לפרסומות - ושם כל הזמן את הפרסומת של בנק הפועלים, שמתחילה בתמונה של ילד תופס השתקפות של מטוס במים, ומשחרר אותו לאוויר. חוסר טאקט, כבר אמרנו?
וזה עוד יותר צורם ממה שאתה חושב 34819
האינטרנט מקורו בתחילה כרשת תקשורת מחשבים לשעות חירום. ולא שעות חירום של פיצוצי טרור שגובים עשרות אלפי אנשים חיים, אלא שעות חירום של שואה גרעינית עם אמא רוסיה. שואה שאמורה היתה לגבות עשרות מיליוני אנשים חיים.

אז אם בפיגוע טרור המערכת כשלה....
וזה עוד יותר צורם ממה שאתה חושב 34820
ההתרשמות שלי: מה שכשל הם אתרי אינטרנט, לא הרשת עצמה. שירותי דואל, ובעצם - היכולת הבסיסית להעבריר מידע מנק' א' לנק' ב' - לא נפגעו (למעשה, לא היתה סיבה שייפגעו, היות שלא נפגעה תשתית, מלבד בבניינים שנפגעו), ולא התקשו לעמוד בעומסים בד"כ.
וזה עוד יותר צורם ממה שאתה חושב 34822
"המערכת" (דהיינו תשתית האינטרנט) לא כשלה. מה שכשל היו נקודות קצה מסוימות במערכת (אתרים ספציפיים שכולם ניסו להיכנס אליהם באותו זמן, כמו CNN ויאהו!), אך המערכת ככלל המשיכה לעבוד, אתרים שאינם אתרי חדשות פופולריים היו נגישים כרגיל, דואר אלקטרוני הגיע ליעדו ללא כל בעיה (בניגוד לתשתית הטלפונים שכידוע קרסה), וכו'. מה שכן, גם CNN.com וגם יאהו! הם לקוחות גדולים וחשובים של חברה בשם Akamai שעיסוקה הוא בהקמת תשתית mirroring (שכפול) לאתרי תוכן ופיזור עותקים מקומיים שלהם בעשרות מקומות בעולם, בין השאר על מנת שהאתרים הפופולריים לא יקרסו בעקבות עומס. המערכות של Akamai אכן אכזבו אתמול בגדול.

ללא כל קשר, כמובן, נמסר שהמדען המבריק דניאל לוין, שהיה אחד משני מייסדיה של Akamai, סמנכ"ל הטכנולוגיה שלה וחבר במועצת המנהלים, היה אחד מנוסעי טיסת AA מבוסטון ללוס אנג'לס אשר התרסקה אל תוך ה-WTC. דני לוין היה בן 31 במותו והותיר אחריו אשה ושני ילדים.
וזה עוד יותר צורם ממה שאתה חושב 34824
כשאמרתי ''כשל'' התכוונתי בעיקר לאתרי סקס.
וזה עוד יותר צורם ממה שאתה חושב 308617
במקרה של שואה גרעינית ימותו עשרות מליוני אנשים, ואז יהיו פחות אנשים שישלחו מיילים בו זמנית לכל העולם להודיע שהם חיים.
עדכונים שוטפים 34677
כשהכל ירגע, עוד ננהל כאן דיון לגבי הקריסה של האינטרנט. בסוף עוד יתברר שיחד עם הפיגועים הממשיים, הייתה גם מתקפה וירטואלית יותר. למרות שאני בספק אם יש צורך בכך.
עדכונים שוטפים 34680
הטיים ב UNIX עבר ל10 ספרות בימים האחרונים...
אבל מה זה למול מרחב האופציות הגרעיניות הנפתחות
מלחמת העולם השלישית 34678
מתחילה כנראה ברגעים אלה. המערב נגד האיסלם.

אין לי כל ספק שמעשה נבלה זה ישפיע על כל ההתרחשויות העתידיות בעולם כולו, ובמזרח התיכון בפרט.

אלכסנדר מאן
מסר ברור לבוש 34683
למי יש כח למלחמות? האירופאים שומרים על שקט כמעט מוחלט מפיגועי טרור מאמצע שנות השבעים ע"י המדיניות האוהדת שהם אימצו כלפי הצד הערבי בסכסוך הישראלי-ערבי. האמריקאים, ובעיקר בוש לאחרונה, הפגינו אהדה מסוכנת לישראל, ושילמו את המחיר. אני משער שהם גם ילמדו את הלקח, ויאמצו את השיטה האירופאית המוכחת.
אין לך מושג 34695
את ארצות הברית לא מורידים על הברכיים, מה אתה חושב שהם שמאלנים ישראלים קלוקלים?
אין לך מושג 34696
לשיטתך גם עדיף שזה בוש, ולא האש''פישט הזה, קלינטון.
אין לך מושג 34703
הלוואי שהשמאלנים היו פטריוטים כמו קלינטון. היכה בלא רחם והפעיל כוח בכל פעם שנראה לו שזה לטובת מטרות אמריקאיות....
אנחנו רק השטן הקטן 34844
האם האיסלאם הקיצוני מתנגד לארה"ב רק עקב תמיכתה בישראל? לאו דווקא. מדובר במאבק תרבותי בסיסי הקשור גם לשליטה במאגרי הנפט ולעיוותים הכלכליים והחברתיים שהשאיר אחריו הקולוניאליזם במזרח התיכון. מדובר גם בפירות הבאושים של מדיניות מכוונת של ארה"ב בעבר, לעידוד האיסלאם הקיצוני כמשקל נגד לקומוניזם. כל אלה אינם קשורים לישראל.
יום כיפור האמריקני 34682
מדובר על מחדל המאה המודיעיני:
נראה ששום שירות מודיעיני מערבי לא הצליח לחזות את הטרור הנוראי.

מעבר לכך - בואו נשאל את עצמנו מי מרוויח?
מחירי הנפט כבר עלו לרמתם הגבוהה ביותר מזה שלוש שנים (ynet), וול-סטריט משותקת, וכל תשומת הלב מופנית לארה"ב. תיאורטית, אם סדאם ישגר עלינו חו"ח סקאדים כימיים עכשיו, העולם לא יתערב. הייתכן שאחת מהמטרות היא למקד את תשומת הלב התקשורתית בארה"ב ובמקביל לבצע פעולות קיצוניות במזה"ת ???

ומה הקשר לרצח מנהיג האופוזיציה האפגנית אתמול בפיגוע התאבדות?
זכרו את האחד-עשר בספטמבר 34685
כן, עוד ייכתבו ספרים על "המחדל המודיעיני הגדול". עוד יצוץ בסי.איי.איי איזה זעירא אחד, שיסתבר שכתב על דו"ח בעט אדום "סבירות נמוכה". או שלא, ולסי.איי.איי לא היה אפילו צל של מידע.

אבל כל ארגוני הביון המערביים כשלו כאן. מדובר במבצע מתואם שסביר שדרש *חודשים* של ארגון ועירב מאות אנשים, כולל טייסים מתאבדים, למשל.

וכפי שכתב אלכס מאן (וכתבתי אני עוד לפניו, באתר אחר), ייתכן שאנו בעיצומו של היום הראשון של המלחמה הבאה.

עצוב.
פרל הארבור כנגד אזרחים 34692
העולם אחרי פיגוע זה לא יהיה כמו לפניו.

אנו בעיצומה של הגדרת הציליוויזציה המערבית מחדש, ובמיוחד בהגדרת אויביה המסויימים. תגובתה של ציליוויזציה זו עתידה להרשם בספרי ההיסטוריה החדשים, שנרשמים ממש ברגעים אלו.

אין כל ספק בליבי כי אנו עומדים לפני שורת מהפכים נוספים במדינות ערביות מתונות וקיצוניות כאחד, אשר אין איש יודע לאן תתפתח מגמה זו.

אגב, אינני חושב שהפלסטינאים יקבלו אי פעם מדינה. גם לא בגילגול הבא.
פרל הארבור כנגד אזרחים 34693
לצערי הרב, אני נאלץ להסכים עם רוח הדברים.

למרות שמוקדם מדי לקבוע מי האחראים, יש להניח כי ארה''ב עומדת לפתוח במתקפה חסרת תקדים בעוצמתה על מספר מדינות מעורבות, שכמובן תשפיע על העולם כולו.

כמו תמיד, יש לקוות לטוב.
פרל הארבור כנגד אזרחים 34700
ארה"ב תייצר "תגובה פרופורציונלית" לראווה (הפצצת מפקדות ריקות), ותפתח במסע חשאי, ממושך, לאיתור וסילוק של האינדיבידואלים שעמדו מאחורי ההתקפה. אני לא מזהה שנוצרו התנאים להתקפה אמריקאית על איזושהי מדינה. הלקח המדיני יילמד, אם אכן מדובר במתקפה ערבית, והוא - יש לנקוט מדיניות פחות פרו-ישראלית, ע"פ התקדים האירופאי המוצלח. ייתכן שההתקפה תחזק את כוחם של גורמים "בטחוניסטיים" בארה"ב, בתחומים כגון מגבלות על הצפנת-תקשורת או פיקוח הדוק יותר על ארגונים איסלמיים (אבל לא עד כדי "רשיון לטלטל" או עינויים במרתפי ה-FBI, כמובן). כמו כן, יש לשער שארה"ב תגביר מאד את אמצעי ההגנה מפני טרור.
פרל הארבור כנגד אזרחים 34711
מיץ שלום,

אינני יודע אם הינך צודק בניתוחך זה, היות ומדינות אירופה מתבוננות ממש ברגעים אלו באימה ובזוועה על המתרחש בארה"ב.

טרור מחריד זה עלול אף לפגוע באירופאים עצמם, ועל כן נלקחים דברים אלו ברצינות הדרושה. באירופה גרים מליוני מוסלמים.

אנקדוטה: לפני דקות מספר הודיעה רשת CNN כי שר החוץ המצרי כי "הכנופייה הציונית" ביצעה מעשה מחריד זה, על מנת להכפיש שם הערבים והאיסלם בעיני העולם. שר החוץ המצרי.

א. מאן
פרל הארבור כנגד אזרחים 34712
עוזר שר החוץ, לפי הדיווחים בישראל. לא שזה משנה.
עודכן כבר, אגב.
פרל הארבור כנגד אזרחים 34714
אכן, אני טוען שאירופה מתבוננת ולומדת. כפי שלמדה מהטרור של שנות השבעים (חטיפות מטוסים, הטבח במינכן) והשכילה, לאמור: הבה לא נהיה שוטרים עולמיים, הבה לא נרגיז את מי שבכוחם להכות בנו היכן שזה כואב, ובמיוחד - כפי שאתה ציינת - כשמיליוני מוסלמים יושבים בקרבנו.
פרל הארבור כנגד אזרחים 34870
לביצוע הפיגוע שהתרחש אתמול נדרש תכנון מורכב ביותר. כל טעות של אחד משתתפיו הרבים היתה יכולה לגרום לכשלונו המוחלט. בנוסף, המטרות שנבחרו היו סמליות במובהק.

כל זאת מחזק את הסברה שהפיגוע אתמול היווה את יריית הפתיחה של ארגון טרור המאמין שהוא יוכל לעמוד מול ארה''ב. כל תגובה של ארה''ב נגד אנשי הארגון תגרור תגובת נגד. וכיוון שהצורך בנקם חזק מכל היגיון, ארה''ב תגרר למלחמה מתמשכת בטרור, ועימה כלל העולם המערבי.
פרל הארבור כנגד אזרחים 34875
אנלוגיה מושלמת למה שהולך פה בארץ...
פרל הארבור כנגד אזרחים 35093
...פרט לכך שאנו לא מעצמה כמו ארה''ב, והמערב לא נגרר אחרינו. אחריהם כן.
פרל הארבור כנגד אזרחים 35096
הכל שאלה של פופולריות ועוצמה... אנחנו ממש ממש לא פופולרים בעולם, ובטח שלא עוצמתיים כמו ארה''ב... אבל פיגוע זה פיגוע זה פיגוע...
אנלוגיה כמעט מושלמת, 35202
אבל באמת, מה זה משנה - עוד עשרות אלפי אנשים הרוגים, פחות עשרות אלפי אנשים הרוגים, פיגוע הטרור הגדול ביותר שידוע עליו אי פעם או לא. בואו לא נכנס לקטנות.
אנלוגיה כמעט מושלמת, 35221
מסכים לא אנלוגיה מושלמת... אבל...
אומה קטנה - פיגועים קטנים, מעצמה עולמית - פיגוע עוצמתי.

עוד פרמטר לאנלוגיה.
פרל הארבור כנגד אזרחים 34713
How odd, just last night I read a book by Cyril Connolly, written in the 40s. I quote:
How privileged are Mahommedans! Small wonder there are more of them than any other religion…for there creed is extroverted, the more fanatical they become, the faster they relieve themselves by killing other people. They observe a dignified ritual…and appear to be without the sense of guilt

This is the time to go in and rid all terrorists from Gaza and the territories. I must admit that though it is difficult to think rationally, one must not forget that in the long (now extended) time, Israel has to remove itself from these areas.

BTW, I think Mr.Ansheloviz idea about some crazy American perpetrating such action is an preposterous proposition. Such an attack requires months if not years of preparation, involved hundred of skilled operators and tons of money. No American has the fanatical suicidal tendencies of our Muslim brethren.

The most amazing thing is that such preparations, in which definitely some countries are actively involved, how such massive preparations went under the nose off all intelligent services.

Apropos Bin Laden, that the FBI had just confirmed his involvement, had vowed after the missile attack on him, to bring down the World Trade Center
פרל הארבור כנגד אזרחים 34716
שמחתי לקבל ממך תגובה זו, ולדעת כי דבר לא אירע לך.

שלך

אלכסנדר
פרל הארבור כנגד אזרחים 34721
תודה אלכסנדר.

כל הקווים מנותקים ,כולל הסלולר.
הרכבות התחתיות לא פועלות מחשש פצצות
מרכז מנהטן ניראה כמו תל אביב ביום כיפור
כל דרכי הכניסה לעיר חסומות
לעיתים אני מגיע לוול סטריט בעיר התחתית ,היום הייתי במרכז העיר

מיותר לצייו שהשווקים הפיננסיים סגורים ורק ימים יגידו מה תהייה ההשפעה הכלכלית של ההתקפה הזו

ולמביט לכיוון העיר התחתית ,במילה אחת – מחריד
פרל הארבור כנגד אזרחים 34728
תודה על תגובתך המהירה, רון.

אני מצטרף בזאת לבקשתו המפורשת של גלעד דנבום: אנא שלח לאתר דווחים ראשונים בעברית על המתרחש ברגעים אלו בעיר ובמדינה.

שלך

אלכסנדר
פרל הארבור כנגד אזרחים 34730
נספר האנשים בבנין מוערך בעשרים אלף. יום העבודה מתחיל אמנם
בתשע אבל הרבה אנשים באים מוקדם לעבודה בחברות הברוקרים.
המטוסים התנגשו בבנין בסביבות תשע.

הטלויזיה הראתה אנשים קופצים מהבנין לפני שהתמוטט ועדין יש
אנשים בשאריות הבנינים
היו שקראו את הכתובת על הקיר 34789
אכן, היו גם כאלה שהיתריעו והצביעו על הטרור
הערבי במשמעותו הבינלאומית - בבחינת ברבריות עריצה הקמה על האנושות החופשית, עוד לפני חודשים רבים.

אשר ל"פלסתינאים" הנזכרים בתגובתך, איזה פלסתינאים? כתבתי לפני מספר ימים על כך שמדובר בהגירה מסיבית לכאן מהארצות השכנות
והצבעתי על המקור הסטטיסטי המצביע על שיעוריה - מרשם האוכלוסין המנדטורי הבריטי -דבר שהתחקיתי אודותיו במסגרת עבודה הסברתית בזמן שירותי הצבאי עוד ב-‏1970 . נתונים אלה הוסתרו מהציבור בארץ ובעולם במשך שנים רבות, תוך מבצע הונאה של פיברוק היסטורי מהגדולים בהיסטוריה של המאה ה-‏20 .

האם ערב רב ששיעור גבוה ממנו הינו מהגרים ראויים לזכות הגדרה עצמית כישות אוטונומית
הומוגנית? ה"פלסתינאים" הינה קונסטרוקציה מושגית שהלכה וצברה כאן תאוצה מצד חוגים מסויימים החל משנות ה-‏70 . לפני מלחמת ששת הימים לא היה קיים מושג זה. בשנות המנדט, גם יהודי א"י נקראו "פלסתינאים" בעקבות הכינוי ההיסטורי הרווח של חבל ארץ זה מאז הקיסר אדרינוס - 132 לספירה.

כאנקדוטה מענינת ראוי לציין כי חלק מהמצביעים והמתריעים על הבעייה הזו ועל ההקשרים היותר רחבים של הטרור הערבי, ודווקא השקולים והלא מתלהמים שבהם -המהווים "סכנה" גדולה יותר לגורמי העריצות והברבריות -זכו להתיחסות, ביזוי ודיסקרטיזצייה מעין זו -
יום כיפור האמריקני 34686
אתה לא חושב שזה קצת אובר-קיל? הרי התגובה שיחטפו עכשיו, בלי קשר להתקפה על ישראל או לא התקפה על ישראל, היא פי הרבה ממה שהיה קורה אם ישראל הייתה מותקפת סתם כך.
מי יחטוף? 34689
השאלה היא מי יחטוף. קשה להילחם בארגון קטן. הרש''פ לא תקח על עצמה את האחריות, ולא סביר שמדינה אחרת תעשה כן. ברור שהנזק הפוליטי הוא עצום, ושהמפגעים (אם אמנם בענין פלשתין מדובר) יגרמו לאובדן אהדת העולם לענין הפלשתיני. אבל כדי ''להחטיף'', יש למצוא צוואר לתלות עליו את קולר האשמה.
יום כיפור האמריקני 34688
תחשוב הפוך, אם עכשיו נשחט אצ הכלבים הפלשתינאים, נגרש את כל הגייס החמישי על חמורים, עגלות, משאיות וברגל, נכה בסוריה, מי יגיד לא?

עכשיו זה הזמן. לנצל את השעה להציל את ישראל
יום כיפור האמריקני 34691
למה, בעצם, אתה מטריד אותנו? קח את הקלצ'ניקוב מהארון, סע חצי שעה מזרחה, והגשם את מאווייך. מי ישים לב?
יום כיפור האמריקני 34699
המדינה, המדינה צריכה לזוז. הכל.למחוץ כמדינה. לגרש בהמוניהם. את כולם, לא לשכוח אף אחד. להמשיך את מעשי בן גוריון, אבל הפעם ביסודיות. עד האחרון.
יום כיפור האמריקני 34690
נקמה של סדאם בבוש הבן ,מלחמת המפרץ השניה.

בכול אופן נראה שהתאום והלוגיסטיקה שמאחורי שרשרת פיגועים כזו יותר מידי מתוחכמים בשביל אירגוני טרור אפגאנים
יום כיפור האמריקני 34829
מר מנדלסון היקר,

דומה כי כותרת זו פרי עטך 'נגנבה' משהו על ידי יואל מרקוס מעיתון הארץ. דומה שמר מרקוס ישב ועילעל בכל התגובות השונות שנכתבו לידיעה חדשותית זו, לפני שישב וכתב מאמרו זה:

מר מרקוס משתמש למעשה כמעט בכל התיזות המלומדות שהועלו בתגובות האמורות, כולל רעיון 'פרל הארבור' ורעיונות אחרים וטובים, באופן העשוי להשאיר מקום לאינטרפרטאציות אלו או אחרות מצד קוראי האייל.

מעניין לדעת אם גם העורך הראשי בדיעה זו, ו/או אם הוא תומך בקוואזי-פלאגייאט מסוג זה.

בברכה

א. מאן
Beg borrow or steal 34831
,Alex

aka cut-and-paste is a common practice
amongst fellow surfers, and I
am sure is exercised by this end of the stick.

יום כיפור האמריקני 34840
כרגע עדיין מנהטן סגורה ומסוגרה. כל האזור מתחת לרחוב 14 הוכרז לאזור סגור תחת עוצר משטרתי למעט בעלי תפקידים. זה אומר כל
הגרינג' ווילאג' סוהו – שנמצא מיד ליד WTC- ליטל איטלי, צ'יינה טאון וכמובן כל האזור של וול סטריט.

מסביב לעיר חגים מטוסי קרב (אני לא בטוח לשם מה) ושתי נושאות
מטוסים מגיעות לעיר לשמש כבית חולים נייד, ציוד רפואי והגנה.

אחת הבעיות במבצע ההצלה היא האובדן הגדול של שוטרים, כבאים
ואנשי הצלה, כ 200 מהרגו בהתמוטטות הבניין הראשון.

כל אזור התיאטרונים בטיימס סקוור וברואדווי היה חשוך אתמול בלילה
וישאר כך גם היום וזה היה מראה מצמרר ביותר למי שמכיר את האזור
הזה שהומה מאדם ופעילות 24 שעות ביממה.

התמונות הראשונות של העיר התחתית בלילה היו מצמררות מאד. לתיירים
הינו ממליצים לקחת את המעבורת ממנהטן לסטייטן איילנד ולחזות במחזה
המרהיב של קו השמיים המואר של העיר התחתית עם הטווין טאוארס ואילו
בתמונות אמש היה חור שחור גדול.
יום כיפור האמריקני 34845
ייתכן שכך, אך אין לי ספק שהמחדל מזכיר לרבים - לא רק לי - את המחדל הישראלי ב-‏1973.
יום כיפור האמריקאי 34850
ולי היה אתמול דז'ה-וו אחר הקשור למלחמת יום כיפור.

שוחחתי אתמול עם קרובת משפחה המתגוררת בניו ג'רסי. אמרתי לה שאינני משוכנה שג'ורג' בוש הבן הוא האדם הנכון למשימה בסדר הגודל שהונחת עליו.

תגובתה היתה שהוא מוקף באנשי מקצוע מיומנים, ולכן הוא ידע מה לעשות. לא מזכיר לכם את גולדה מאיר ב-‏1973? היא החליטה שהיא "רק ראש ממשלה" ושדיין ידאג לצבא. בהמשך החליטה לא להכריז על גיוס מילואים כללי גם כשהיתה התרעה חד משמעית של השב"כ על מלחמה העומדת לפרוץ בתוך מספר שעות. החישוב שהיא עשתה היה, לדעתי, כיצד ייראה גיוס כוחות כללי בעיני העולם.

אלפי חיילים שילמו את המחיר על כך שלא היה לה ניסיון צבאי. אני מקווה שג'ורג' בוש הבן אינו צועד באותו נתיב. הנשיא חייב למשול.
יום כיפור האמריקאי 34853
כן אבל לנשיא בוש יש לא רק יועצים אלא גם אבא.
מי? 34694
חברים, אני אובד עצות כאן.
מי האחראים הראשיים? או שלאף אחד אין עדיין מושג ברור.
מי? 34697
לא יודעים. בין-לאדן הכחיש כל קשר. היחידים שהצהירו על אחריות הם החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין (של נאוויף חוואטמה). איכשהו - קשה לי להאמין.

מי לעזאזל יכול לחטוף 8(!) מטוסים בלי להתפס?
(כן, שמונה, עוד שניה אני מעדכן).
מי? 34698
החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין הכחישה כל קשר לעניין.
ארגונו של בין-לאדן הודיע על כינוס מסיבת עיתונאים באפגניסטאן בשעות הקרובות.
מי? 34724
אגב, עודד גרנות ציין כי בין-לאדן הכחיש קשר גם בעבר לכל הפיגועים המיוחסים לו, כך שצריך לקחת את ההכחשות שלו בערבון מוגבל.
זה נכון בכל מקרה 34727
מי? 34877
גם קבוצת טרוריסטים יפאנים לקחה אחריות, ''נקמה על ההירושימה ונגסאקי'' בשיטת ה''קמיקאזי''.
CNN 34701
עדכנו לינק ל-CNN. הם העלו מחדש את האתר בגרסא רזה במיוחד. יש שם תקציר של כל הארועים היום.
CNN 34704
Yahoo News חזרו באופן חלקי;
Washington Post החזיק מעמד מצויין;
NYT גם במצב לא רע;

עדכונים שוטפים של AP דרך WP:
הכתובת על הקיר 34702
נקודה למחשבה:
מדוע, בין השאר, הפסידו הגרמנים את מלחמת העולם השנייה?

תשובה: בגלל היפנים.

יש לשער כי אם היפנים לא היו 'נכנסים' בחיילי (לא אזרחים כבמקרה דנן) ארה"ב בפרל הארבור, הרי כנראה שארה"ב לא היתה מתערבת ומעורבת כלל במלחמת העולם השנייה.

מאותה סיבה יפסידו הערבים בכלל והפלסטינאים בפרט את מלחמתם כנגד ישראל. בגלל האמריקאים.

א. מאן
הכתובת על הקיר 34709
אלכס,

אתה כמובן יודע מה יש לי לומר על זה, במיוחד לאור לינק לכתבה ששלחתי אליך לפני מספר חודשים.

ערן
תגובות ראשונות 34705
18:06 אולריך זאם, כתב הטלביזיה הגרמנית בישראל, מדווח על ריקודים ויללות שמחה ברחבי השטחים, כולל יריות שמחה באוויר.

18:08 CNN מודיע כי בידיו מידע בלתי רשמי כי הג'יהאד האיסלמי אחראי לפעולה זו.
תגובות ראשונות 34706
הג'יהאד והחמאס הוציאו הודעות גינוי והכחישו קשר לפיגועים. נראה לי שמישהו הבין מאוחר מידי שהוא הלך טיפה יותר מידי רחוק הפעם...
שר חוצנו 34707
תגובתו של פרס בטלוויזיה (צטוט מהזיכרון):

האירוע הזה מוכיח שיש להילחם בכל טרור בכל מקום שהוא.

שאלה (שכמובן לא נשאלה): ולמה הכלל הזה אינו חל על ראש רשות הטרור היחידה בעולם (שאזרחיה נראים חוגרים וצוהלים היום) ?
מדוע מבטיח לו שר הביטחון שלנו שלא תפול שערה מראשו ?
האם מישהו מצלם? את הפלשתינאים 34708
האם מישהו מצלם? את הפלשתינאים החוגגים?

לצלם, לצלם הכל. להפיץ, לשמור ולהקרין, עוד ועוד ועוד.

לצלם את החלאות חוגגות. לצלם ולתעד הכל!

משרד ההסברה, הלו? לעבודה!
המשרד לכתיבת האמת? 34710
למדינת ישראל אין משרד הסברה מזה כארבעים שניה אות יותר. ישנו ''מרכז ההסברה''
חשש 34715
אני מודאג מאוד מגורלו של עמיתנו וידידנו רון בן יעקב, אשר נמצא במנהטן, ניו יורק. אינני מצליח להשיגו טלפונית.

רון, אנא צור קשר, והודיענו אם הכל כשורה עימך.

אלכסנדר מאן
אל חשש 34717
רון הגיב לפני דקות מספר.

רון, אני חושב שכולנו נשמח לדיווחים ממקור ראשון.
אל חשש 34725
הרבה משרדים גדולים בעיר נסגרו
המשרדים הראשיים של הבנק נמצאים קרוב מאד
לתאומים וכל העובדים סגורים בקפטריה שבמרתף

נקודת אור מרירה היא שהבנין התמוטט פנימה ולא הצידה
על כל המשרדים הראשיים של מרבית הבנקים הגדולים העולם,
כולל הסניף של הפדרל רזרב
אל חשש 34718
לא ראית תגובה שלו למעלה....
תרגיע, הכל בסדר איתו...
אל חשש 34729
ראש העיר ג'וליאני בנה בשנה האחרונה בונקר פיקוד לשעת חירום שנמצא מתחת לבנין צמוד ל WTC. לעג לרש
אנחת רווחה 34719
שמחתי לראות כי רון בן יעקב הגיב לפני דקות אחדות, וכי הוא בריא ושלם.

כולי תקווה שידידים אחרים שלי ובני משפחה, אשר מבקרים ו/או גרים בניו יורק לא נפגעו בפיגוע מחריד ושפל זה.

הקווים לניו יורק, לפחות מאירופה, אינם מתפקדים יותר.

א. מאן
אנחת רווחה 34723
How ironic. The terrorists had succeeded in one small aspect…
אנחת רווחה 34860
what aspect is that? (The killings)

תגובה מאופקת 34720
גם פאוול וגם בוש נשארים רחוק ממוקדי הפורענות. התגובה של פאוול אינה מתלהמת. היא נועדה לפייס את העם האמריקאי ולא יותר מכך. אם לשפוט לפי התגובות הללו, לא נראה לי שאנחנו עומדים על סף מלחמה. נראה לי שגם האמריקאים יבחרו בדרך ה''סיכול הממוקד'' (או אולי ''סיכול ממוקד בדיעבד'').
דיווחים ראשוניים 34722
מצביעים על כך שארגון הטאליבן מנצל את הכאוס העולמי לתקיפת שכנתו, פקיסטן.

האתר הוא סוכנות הידיעות האיראנית, לא מצאתי אישור לידיעה זו ממקורות אחרים.
ה''קנוניה'' הציונית 34726
אני לא יודע אם לקחת ברצינות את ההשמצות הערביות אודות מעורבות ישראל בהתקפה.
כמובן שזה מגוחך, אבל מי כמונו יודע שהעולם רואה ושומע ומאמין במה שהוא רוצה להאמין.
אם מספיק ערבים יגידו שישראל עשתה את זה, ואנחנו כמובן לא נכבד אותם בתגובה, דעת הקהל בעולם עלולה לשנות כיוון.
שוב, אני לא באמת יודע אם החשש הזה מוצדק או לא, אני רק בא להגיד ש*הכל* אפשרי, למרות שזה די קשה להאמין.
אבל אם מישהו היה אומר לי אתמול שהיום עומדים להתרסק מטוסים בלב ניו יורק ובוושינגטון אני לא הייתי מאמין גם לכך.

האמת היא שאני עדיין לא מאמין.
איזה כשלון מודיעיני ומבצעי אדיר! האמריקאים נתפסו עם המכנסיים למטה ואני לא מצליח לדמיין איזו מין תגובה הם מכינים. אני רק יכול לשער שעוצמת התגובה תעמוד ביחס ישיר לעוצמת השוק.
איך עונים על כזה דבר?
ה''קנוניה'' הציונית 34731
יצטרכו הרבה מאוד הוכחות ברורות לקשר ישראלי כדי לגרום אפילו להסטה קלה של החשדות מן הטרוריסטים האיסלאמים לכיוון ישראל או קבוצות ציוניות. אולי לא מעריכים אותנו בעולם, אבל יודעים שאנחנו לא טרוריסטים, ועוד פחות מכך - מופרעים על כל השכל, שזה מה שהיינו צריכים להיות, כדי לפתוח במתקפה כזו על ארה''ב.
מאבק בין ציליביזציות 34732
עדיין איננו יודעים מי האחראי לפיגוע הענק. נכון לעכשיו בין לאדן נראה כחשוד העיקרי , אבל המשאבים לפעולה כזאת היו חייבים להיות גדולים. לא אתפלא כלל אם יתברר שסאדאם חוסיין מעורב בפעולה זאת ובגדול. לו יש כל אינטרס בעולם לפגוע בארה"ב ובבוש שנואי נפשו.
מאידך לא מן הנמנע שאולי דווקא גורמים אחרים מעורבים בכך וינסו להסית האת האשמה מהם . הסינים? הם מתגלים יותר ויותר כאוייב המרכזי של ארה"ב. אבל לא , לא נראה לי איזה אינטרס הם כבר יכולים להשיג מפעולה כזאת .סביר להניח שהמאבק בין סין וארה"ב יתנהל כמו שהתנהל המאבק בין ארה"ב ובריה"מ הישנה ובין מעצמות שונות בעבר הרחוק יותר כמו הביזנטים והפרסים , לפי כללים מוגדרים מאוד, והפעולה הזאת לא עונה על הקריטריון הזה.
והערה אם אכן אפגניסטאן תוקפת את פקיסטן הרי זה אירוני כי הפקיסטאנים היו אלה שעזרו לכל אורך הדרך לטליבאן.
בכל אופן יש לשים לב לטליבאן . הם מסוכנים לאין ערוך אפילו מהאיראנים בגלל האידיאולוגיה הקנאית שלהם שלא התקהתה בניגוד למה שקורה באיראן. והודות לניסיון הלחימה העצום שלהם , הם כיום הלוחמים הטובים ביותר בעולם. עומדת להיות להם השפעה גדולה על כל האיזור. במיוחד כאשר יגמרו המים באפגניסטאן וזה יקרה כבר בשנים הקרובות.
ה''קנוניה'' הציונית 34744
הדיבורים על הכשלון האמריקאי מוגזמים ולוקים רבות בחכמה שבדיעבד.
הפתעות, דברים שקורים לראשונה תמיד מצליחים. גם לו היה בידי האמריקאים אילו שהם רמזים שעומד לקרות דבר כזה, היה עליהם לעשות מהפיכה בכל סדרי התעופה בטיסות הפנימיות שלהם. זה לא פשוט. קשה לשכנע את הציבור לעשות מהפיכה בעלת הבטים כלכליים ומשני סדרי עולם, על סמך איזה שהוא רעיון שעולה על מה שמראים לנו בסרטים גרועים, ונראה לגמרי דמיוני. וגם אחרי שזה קרה אני בספק , אחרי שהגלים קצת יירגעו, שהאמריקאים יהיו נכונים לבצע שנויים כאלה בסדרי חייהם.
מותה של המדינה הפלסטינאית 34733
חגיגות השמחה בשטחים עולים על המצופה, ושוברים כל שיא חדש. תמונות השמחה וההילולה בשטחים אלו הינם המסמר האחרון ברעיון המדינה הפלסטינאית. דגלי ישראל וארה"ב נשרפים ממש ברגעים אלו.

אף כתבי הטלביזיה הגרמנית מדווחים בתיעוב ובתדהמה על אירועים אלו, וזאת כאשר בו-זמנית מרחף דבר אחד וברור באווירה הקריר של אירופה, אשר ממנו משתקפת בבהירות אכזרית תמונת המצב הבאה: רעיון המדינה הפלסטינאית נפח נשמתו בתאריך 11.09.2001 לאנחות.

א. מאן
מותה של המדינה הפלסטינאית 34734
יש לך לינקים רלוונטיים באנגלית?
מותה של המדינה הפלסטינאית 34750
הערוצים האמריקאים הציגו צד בצד את תמונות החוגגים הפליסטינים ואת תמונות החורבן ההרס והחרדה ממנהטן

ומה יהיה המחיר הישראלי?
ראשית סביר שזו זריקת עידוד לענף המקומי
ובנוסף ,מות רעיון או ישום המדינה הפלסטינית
ישאיר את ישראל עם השטחים ואז דרך הפעולה היחידה שתשאר היא דרכו של שי כהן או להמשיך במינון הקיים
מותה של המדינה הפלסטינאית 34760
מותו העכשווי של רעיון המדינה הפלסטינאית הינו בחזקת עובדה מוגמרת, אשר עליה נדון בכובד ראש קריר וטיפוסי בשעות האחרונות בכלי התקשורת השונים באירופה.

גם הרעיון האירופאי של הימים האחרונים, אשר שקל כניסת כוחות נאט"ו לשטחים כבמודל מקדוניה, נקבר סופית במעמקי פח הזבל של ההיסטוריה.

מובן מאליו כי אף אלו הדוגלים בנסיגה צדדית ספגו מפלה כללית, היות ואיני רואה מצידה של מדינת ישראל ובעלת בריתה האמריקאית כל רצון ונכונות לביצוע צעד מעין זה בעתיד הנראה לעין. במילים אחרות: מותה המשוער של 'דוקטרינת מאן' טומן בחובו פיתרונות מהסוג המקובל והאמון על ה"ה רבינוביץ את אנשלוביץ, כולל ורסיות מסויימות הלקוחות מחזונו של מר שי כהן. למרבה האירוניה ייתכן בהחלט כי לא רק ממשלת ישראל תנהג בהתאם לקווים חדשים אלו, כי אם אף מימשל ארה"ב במלחמתו העתידית והבלתי נמנעת בטרור הבינלאומי בהתגלמותו המוסלמית.

שלך

אלכסנדר
וזרח השמש ובא השמש ואל 34764
מקומו שואף זורח הוא שם.

בניגוד לרבים מהמשתתפים כאן, השפעתו של האירוע של היום על העתיד כלל אינה ברורה לי.
אבל מה שכמעט ברור לי לגמרי הוא שממשותו של רעיון המדינה הפלשתינית או הסיכוי שדברים שאני רוצה בהם יקרו, לא יושפעו כלל מהאירוע הזה.
אני מציע לכולם לחכות קצת, ולא לתת לרוח הנבואה הפתאומית שצלחה עליהם לתת את אותותיה בהם.
אל תספרו לרוני וויס 34777
אבל אני שוב מצדיק ותומך בדב.
כל קביעה כי קיים קשר ישיר ומובהק, בין ארועי היום לבין סיכויי הקמתה של המדינה הפלסטינאית, היא במקרה הטוב מאוד מאוד נמהרת, ובמקרה הפחות טוב מופרכת לחלוטין.
מותה של המדינה הפלסטינאית 34799
רעיון ההפרדה החד צדדית לגרסאותיו השונות
ספג מהלומה כבדה עוד שלשום - שהשלכותיה מוסכו וטושטשו על ידי חוגי בטחוניזם של השמאל - בדמות המחבל-מתאבד הישראלי הראשון (הפיגוע בנהריה). ככלל, אפשרותה של חזית-בית
מאורגנת כזו היא חזון בלהות לרבים. ברם יש להבין שזוהי תוצאה בלתי נמנעת של המיליטנטיות ה''לאומית-פלסטינית''. כל זמן שזו מלבה מדנים בעולם כולו -שהרי עראפת ואנשיו הפכו לשליחי תעמולה מאז'וריים המעופפים ללא הפוגה בעולם ובארצות השכנות, ראה את ''בישול'' וועדת דרבן ממנה נחלצנו בשניה האחרונה (אך ''זה'' היה קרוב) - כל זמן שמגמת ה''רדיקליזם'' הטרוריסטי מלובית - הרי שערביי
ישראל הינם מבחינת אריה דרוך הנראה מנמנם.
הכתובת על הקיר היתה כבר במהומות הנרחבות ברחבי ישראל הישנה באוקטובר. הדרך לטפל בסיוט היתה באמצעות הדחקה - באסטרטגיה של יחוס ''ספורדיזציה'' ו''פרגמנטציה'' - דהיינו שכנוע עצמי בהנחה שמדובר בתופעות ספורדיות ומפוזרות פה ושם החסרות קו מקשר. אך הנחה כזו הינה שרירותית, פרי משאלה יותר מאשר תוצר בחינה מפוקחת של הממשות בשטח. נסיון נוסף לפסיפיקציה ושיכוך העניין היה הליך הקירבון המערכתי (הוותיק במציאותנו) של הקמת וועדת אור. ברם, שיכוך הינו זמני, ולא היה בכך כדי לעצור תהליכים חברתיים שהינם פרי הרדיקליזם המכונה ''פלסתיני''.
שהידים בכחול 34852
(לפחות בתעודת הזהות) ראויים, לדעתי, לדיון נפרד וממצה באייל. ההשלכות האפשריות פשוט מפחידות.
פן נוסף לטרגדייה 34835
שלום רון ובוקר טוב,

דומה כי אלו אשר רקדו בנפול טילי הסקאדים על תל אביב, ממשיכים ורוקדים אף ברגעים אלו.

לו הייתי אבא אבן, הייתי מחפש הגדרה חדשה למשפט פרי עטו, אשר טען כי "הפלסטינאים לא החמיצו אף הזדמנות לההחמיץ כל הזדמנות".

ידידי הכורדי מחמד מבית הקפה השכונתי דיקלם הבוקר משפט באוזניי בנושא, אשר מפאת גסותו איני מעוניין להביאו. הרעיון הכללי המבצבץ במכתם כורדי זה דומה במהותו לפיתגם היהודי הגורס כי "עשרה קבין של... וגו'."

להלן דעתו של כתב הארץ בנדון, מר דניאל רובינשטיין:

שלך

אלכסנדר
אני מקווה שאני טועה, אבל... 34756
לצערי אני לא מסכים.
אסור לשכוח כמה מהר אנשים מדחיקים אפילו את האסונות הגדולים ביותר.
בעוד 10 ימים יסיימו לנקות את העיר וכבר תהיה אנדרטה חדשה. ההנהגה תיקח נשימה עמוקה וכוס מים ותבין שאין לה ממש מה לעשות מול טרור שכזה ושהיא לא תוכל לעצור אותו ע"י איזו שהיא מתקפה נקודתית על אלמוני-בין-פלוני.

ושוב יצוצו אותם טיעונים תבוסתניים מאותו הסוג שבו משתמשים נגד מדיניות ישראל.
הרי עכשיו כבר מדברים על איזו מחתרת יפנית שנקמה על הירושימה. נו... אז הם בעצם צודקים, לא? ובכל אופן, מה? יתקיפו את יפן? הרי יפן עצמה נלחמת במחתרת!
כמו שעראפאת לא אחראי על הפיגועים בישראל!

טוב, האנלוגיה הזו רחוקה מלהיות מושלמת אבל אני מניח שהכוונה ברורה. אחרי שהאבק ישקע ויבינו שאין להם למי להרביץ בחזרה הם כנראה יעשו אחד משניים:
א. יבליגו. כלומר, יגיבו בקטן ובמקביל יעשו חקירה ואח"כ משפט וכו'.
ב. יפתחו בקמפיין בינ-לאומי לבידוד המדינות האנטי דמוקרטיות שתומכות בטרור בצורה זו או אחרת. אחרי הפארסה של דרבן בה המערב קיבל הרצאה מהליגה הערבית על גזענות וכו' אני לא מתפלא אם הגישה כלפי הסכסוך פה תשתנה.

בכל אופן, אני מהמר שארה"ב תבליג. היא תמצא איזה שעיר-בין-עזאזל ו"תביא אותו לצדק". היא תכריז על יום אבל שנתי ועל שינויים בסדרי האבטחה במטוסים ובזה זה יגמר.
עד הפיגוע הבא.
סימבוליות 34735
על פי השיטה האמריקאית, התאריך היום הוא 9/11.
לאיזה בין-לאדן יש הומור ממש שחור.
סימבוליות 34736
??
פרל הארבור היה ב-‏7 בדצמבר 1941.
האם התכוונת לאירוע אחר? איזה?
הוא התכוון לצירוף הספרות 911 34738
פירוש המספר 34748
חורבן בית המקדש היהודי = התשיעי לחודש האחד עשר.
חורבן בתי הכנסת בגרמניה = 9/11/1938.
פירוש המספר 34753
היי! אולי זאת באמת קנוניה יהודית!
הערכה 34737
המטוס שהתרסק בפנסילבניה נחטף גם הוא, אך הטייס הספיק לרסק אותו לפני שהחוטפים הרגו אותו והחליפוהו בטייס משלהם, כפי שעשו במטוסים האחרים.

יכול להיות שהטייס המקורי כבר שמע על האירועים הראשונים, או שהבין כי החטיפה איננה למטרת החזקת בני-ערובה, והסיק את המסקנה כי רק כך יוכל למנוע עוד מקרה שכזה.
בכל מקרה - אני משוכנע בכך שבמטוסים שהתרסקו בוושינגטון ובניו יורק הוחלפו הטייסים המקוריים, אחרת לא ניתן להסביר כיצד הובאו המטוסים בדייקנות שכזו אל מטרתם.
הערכה 34739
היתה שיחת טלפון מנוסע שהסתגר במדים בית שימוש של המטוס מפנסילבניה.
הוא התקשר לשרותי החירום חזר ואמר שזה לא מתיחה. לא אמרו מה עוד הוא אמר

ברור שמאחורי הטרוריסטים עומדים גופים מצוידים שיכלו או לגייס טייסים
או לתת הכשרה בסימולטורים .המטוסים החדשים מתוחכמים מספיק שטייס
לא מאומן יכול להטיס אותם פעם אחת. אם אפילו הם אימו על הטייסים
עדיין הם היו צריכים מספיק ידע בהטסה להבין מה הטייס עושה.

לכן כל הדיבורים הריקים של בוש 'אנחנו נשיג אותם' לא כל כך יעזרו משום שתמיד יבוא משהו אחר. רק יציאה כנגד המדינות שתומכות ונותנות מחסה לארגונים יכולה לפתור את הבעיה

כשבוש מנסה להרגיע את הציבור בטלויזיה הוא נראה מאד עלוב והדבר היחידי שיש לו חהציע זה תפילה. מענין היה לראות את בלייר בבי בי סי מדבר בנחרצות ורצינות ונוקט בצעדים קונקרטיים

מעניין גם לשמוע את מי שאולי משפיע יותר על המדיניות האמריקאית ,פאוול שאמר – נמצא אותם ונביא אותם למשפט – אמריקה לא מוותרת על עקרונותיה

יכול להיות עכשיו שהעולם יתגייס לבנות מחדש במהירות את WTC. האמפייר סטייט בילדינג ניבנה תוך 13 חודש
הערכה 34743
סביר בהרבה שאתר מרכז הסחר העולמי יהפוך אנדרטה לאסון הנורא. רבים בוודאי יתנגדו לעצם הרעיון שבמקום בו נרצחו רבים (אלפים?) יהיו חיים כרגיל.

מעבר לכך, ייתכן שחלק מהמעורבים בעלי ידע הנדסי-פיסיקלי הדרוש כדי להנחות את המטוסים להתרסק בצורה שהרסה את הבניינים.
הרחבה 34754
לאור המידע שהוסיף רון:
יכול להיות שכוחות הביטחון האמריקאיים הפילו את המטוס מיוזמתם, לאחר שנודע שהוא נחטף ועומדים להשתמש בו לפיגוע נוסף.

הסתייגות:
המרחק הקטן משדה התעופה (דולס בוושינגטון) למקום ההתרסקות (מערב פנסילבניה השכנה) די מנטרל את האופציה הזו, אולי רק בעזרת נ.מ. מקרי בבסיס צבאי מקומי, אך לא בכלי טיס אחר.
הרחבה 34757
מערב פמסילבניה רחוקה משדה התעופה דאלאס

מייד לאחר התרסקות המטוס השני רשות התעופה סגרה את כל השדות והנחיתה את כל המטוסים בשדה קרוב. יכול להיות שמה שכתבת נכון או אולי הטייס ריסק את המטוס

הבית הלבו דיווח על מידע חדש ונקודתי המקשר כנראה את הפיגוע לבין לאדן
הערכה 34742
המשפט הראשון שלך נשמע, כרגע, כתאוריה מאד מתקבלת על הדעת. האם כבר יש מידע המאשש את התאוריה?

ההשערה שלך (הטייסים הוחלפו) נשמעת גם כן סבירה מאד, אלא אם מדובר בפעולה מבית-היוצר של ארגון ימין קיצוני אמריקאי - ארגון כזה היה עשוי להיות מסוגל לגייס לשורותיו טייסים (אולם, כפי שאפילו מקרהו של מקוויי מוכיח - התאבדות לא נמצאת בתפריט של ארגונים כאלה).
נסיון ראשוני לניתוח 34740
נראה לי שהמחדל המודיעיני הוא יותר ממה שנראה במבט ראשון.
אמנם ארגונים איסלאמיים הם החשודים הראשיים, ולא בכדי, אך יש גם אופציות אחרות.

עיראק הוזכרה כאן. קשה לי לראות כיצד פעולה כזו משרתת את עיראק. הפעולה היא כה גדולה, שקשה להאמין שהגורמים העומדים מאחוריה לא יתגלו. אם זו עיראק, היא תחטוף בצורה שמלחמת המפרץ תיראה קטנה עליה. אני מאמין שסדאם חוסיין הוא פוליטיקאי בילינסקאי קלאסי. הוא שורד, ובמחירים גבוהים מאד. נראה שגם תדמית הפוליטיקאי המטורף משרתת אותו באופן כלשהו.
לא. לא נראה לי שזו עיראק.

אני מאמין שיתברר שהיה מידע על חוטפי המטוסים. יתכן אפילו שהם דרשו משהו ולא קיבלו אותו לפני שהחליטו להפגין את כוחם.

באשר למשאבים שנדרשו, אני חולק על רוב המגיבים באתר שהתייחסו לנושא. המשאבים הדרושים אינם גדולים, וגם התכנון אינו מצריך זמן רב. כדי לחטוף 6 מטוסים אמריקאיים יש צורך ב-‏6 מתאבדים שיקבלו קורס קצר בהפעלת מטוס תוך טיסה. כדי להתרסק לתוך בניין אין צורך במשאבים שקולים לאלה שנדרשו לבנות אותו. זו באמת בעיה קטנה מאד לחטוף מטוס אמריקאי. אין כל כך פיקוח על מי עולה למטוס, ואין מניעה שנוסע ייגש לתא הטייס.

כל זה עד ה-‏11.9.2001. דף חדש נפתח היום מהרבה בחינות. אחת הקטנות שבהן היא היחס לנוסעי מטוסים אמריקאים.
עולם ישן מני יסוד נקימה 34741
מאז בחירתו, פועל בוש בנחרצות (עד כמה שאני מבין) לחידוש המלחמה הקרה. בחודשים האחרונים היה עימות בממשל האמריקאי, ובינו לבין רוסיה, בנוגע לתוכנית ההגנה מטילים. הפעלת תוכנית זו נחשבת למכת מוות למגמת צמצום הנשק הגרעיני בין המעצמות.

הנימוק שנתנו מצדדי התוכנית (בוש ועוד) הוא, שמערכת ההגנה נחוצה לא כנגד רוסיה, אלא כנגד טילים גרעיניים שיהיו אולי לארגוני טרור או מדינות קטנות.

ככל שאני יכול להבין, הפיגוע הנוכחי הוא חיזוק מוחץ לטיעון הזה (לפחות מבחינת השפעתו על דעת הקהל). מכאן, הוא משרת היטב את מטרותיו האסטרטגיות של בוש.

ספקולציה פרועה רק קצת היא שיש כאן קצה חוט לכשל המודיעיני: אולי גורמים רבים בממשל ובזרועות של ארה"ב רצו שיהיה איזה משהו בסגנון (גם אם לא עד כדי כך קשה), ודאגו לעצום עין.

אבל גם בלי להרחיב בכיוון חצי-קונספירטיבי כזה, נדמה לי שההשפעה העיקרית של היום לטווח הבינוני-רחוק היא חידוש המלחמה הקרה במלוא עוזה.
עולם ישן מני יסוד נקימה 34745
בוש והרפובליקנים הם בעיה רצינית משום שהם נתפסים לאידאולוגיה למרות הכל. אבל מי שבאמת מנהל את הענינים הם צ'ייני ורמספלד ואני מקווה שהנסיון שלהם יגרום להם להיות יותר פרקטיים מאשר נוקשים אידאולוגית

מספר ההרוגים המוערך על ידי משטרת ניו יורק נמדד באלפים
עולם ישן מני יסוד נקימה 34746
או כמו שאמר לי חבר - איזה פחד! אם סגן הנשיא ימות, בוש יהיה נשיא ארצות הברית!
האפשרות האחרונה ששמעתי ל"מי?" 34749
היא שמדובר בפעולה של ארגון טרור הנקרא הצבא האדום היפאני - תקנו אותי עם אני טועה - שעשה את זה כנראה כנקמה על פיצוץ הירושימה.
הידיעה, עד כמה שידוע לי, לא אושרה.
האפשרות האחרונה ששמעתי ל"מי?" 34758
הצבא האדום, ככל הידוע לי, הוא ארגון שפעל בשנות ה-‏70 בשיתוף פעולה עם ארגונים ערביים. אני בספק אם הוא קשור לזה.
ציטוט מעניין 34751
מפיו של לי רוברטסון, המהנדס המבני של מגדלי התאומים, מלפני שבוע:

"תכננתי אותם כך שיעמדו בפגיעה ישירה של 707".

המיתוס של רוזנברג 34755
להלן 'הסבריו' של מר אייל רוזנברג, איש האינדימדיה, להסברת רגשות השמחה והחגיגה במחנה הפלסטינאים:

בברכה

א. מאן
המיתוס של רוזנברג 34759
אינני חושב שמר רוזנברג הוא חבר ב''אינדימדיה'', אלא מגיב קבוע, אך אשמח לברר עבורך העניין.

בכל מקרה, הסברו של אייל רוזנברג אינו מקובל עליי, גם אם הפנטגון הוא מוקד צבאי, וגם אם מרכז הסחר העולמי הוא מוקד כלכלי, והם כן, וגם אם שניהם היו מעורבים בדיכוי בקנה מידה עולמי של אוכלוסיות שונות, והם היו והינם, אין בכך כדי להצדיק את הפיגוע הנ''ל, או את צהלתם של אנשים שונים.

מלבד זאת, צריך לחכות שהאבק יתפזר ועוד פרטים ייחשפו על זהות המפגעים ומניעיהם לפני שניתן יהיה להגיע למסקנות ענייניות כלשהן.
המיתוס של רוזנברג 34808
...ואו על תגובה זו?

המיתוס של רוזנברג 34887
השאלה היא אם אני מזדהה? בהחלט לא.

יש לי ביקורת חריפה על המדיניות האמריקאית בתחומים רבים ומגוונים, אבל הצדקת האירוע הזה כתוצאה מכך רחוקה ממני מאוד.

ואשמח אם לא תעמיד אותי לקיר...
המיתוס של רוזנברג 34763
מזל שהם לא פגעו בסניף של מקדונלדס. אז הוא בכלל היה מאושר.
34772
דימוים ויזואליים, המאה ה-‏21; הערך: טרור בינלאומי - הדימוי: קטע הווידאו, בצבע, של התרסקות המטוס לתוך מגדל מרכז הסחר העולמי, כדור-האש היוצא מצדו השני של הבניין – מחליף את האייקון של הטרור הבינלאומי של המאה ה-‏20: תמונת השחור-לבן המגורענת של הטרוריסט בכובע-גרב על המרפסת בכפר האולימפי במינכן.
פסימיות 34774
המאה ה-‏21 רק החלה.
קצת אוף-טופיק 168205
רשימת 20 הקטעים המבוקשים ביותר מארכיונה של חברת החדשות הבריטית ITN:
1. ההליכה הראשונה על הירח (1969)
2. ההתנקשות בג'. פ. קנדי (1963)
3. התקפת ה-‏11 בספטמבר (2001)
4. הלוויית הנסיכה דיאנה (1997)
5. כוכב הכדורגל בובי מור מניף את גביע העולם שניתן לאנגליה (1966)
6. המצור על שגרירות איראן בלונדון (1980)
7. נאום "יש לי חלום" של הכומר מרתין לותר קינג (1963)
8. התפטרותה של ר"מ בריטניה מרגרט תאצ'ר (1990)
9. אסון ה"הינדנבורג" (1937)
10. הטבח באולימפיאדת מינכן (1972)
11. הילדה קרבן הנפאלם בווייטנאם (1972)
12. כוכב מסלול המרוצים האמריקאי ג'סי אוונס באולימפיאדת ברלין (1936)
13. אדולף היטלר עולה לשלטון (1933)
14. הסופרג'יסטית הבריטית אמילי דייווידסון נפצעת אנושות בדרבי (1913)
15. נפילת חומת ברלין (1989)
16. הפצצות האטום בהירושמיה ונגסאקי (1945)
17. שחרורו של נלסון מנדלה בדרא"פ (1990)
18. אסון מעבורת החלל צ'אלנג'ר (1986)
19. נאום "שלום בימינו"‏1 של ר"מ בריטניה נוויל צ'מברליין (1938)
20. סיבוב ההופעות של "החיפושיות" בארה"ב (1964)

1 מה הנוסח העברי המקובל?
1 "זהו שלום בדורנו" 168303
פעם שלישית גלידה:)
קצת אוף-טופיק 190784
הקישור לא עובד?
עוד עדכונים 34776
הפנטגון מכחיש נחרצות כי המטוס שהתרסק בפנסילבניה יורט (NBC).
הממשלה החליטה (במשאל טלפוני) כי היום (רביעי) יהיה יום אבל לאומי בישראל, לאות הזדהות עם ארה"ב. במוסדות ממלכתיים יורד הדגל לחצי התורן. (קול ישראל).
עוד עדכונים 34778
ועוד אחד (שהוספתי זה עתה) - בניין נוסף התמוטט - מס' 7 במרכז הסחר, בניין בן 47 קומות.
עוד עדכונים 34784
רחובות מנהטן שביום רגיל נראים כמו שוק בכרמל
או מחנה יהודה ביום שישי ,מבחינת כמות הרכבים
והאנשים, נראו היום כמו רחוב בעיירה קטנה בערב שישי.
הרבה חנויות ומסעדות סגורות. רשת סטארבק סגרה את
כל סניפיה.

אגב, משרדי חברת צים נמצאים ב WTC
עוד עדכונים 34803
הם עברו לפני שבוע לוירג'יניה (ידיעות)
דואל מאיזור האסון במנהטן 34779
אחד מחברי במנהטן היה בקרבת מגדל התאומים בשעת הפיגוע, זה מה שכתב לי:

I was across the street from the trade center when it fell. Ran
inside a building, could not get out at first, front door blocked,
fire door locked. Guy there, real hero, knew a way to the back,
couldn't get out, it was black as night, people shouting help,
couldn't breath, people coming in from the alley. Went upstairs to
this guys apartment, got shoes and a wet towel to breath, got out the
back, it had cleared a bit, ran, another crash, ducked into a
building, ran, it cleared and then there were lots of people. I
think the building I was in is gone.

Besides that everything is ok

דואל מאיזור האסון במנהטן 34785
מתחת לתאומים נמצאת התחנה הסופית של הרכבת
התחתית מניו ג'רזי למנהטן כמו תחנות לכמה קווי הסאבווי.

אף גוף רשמי לא מתחייב כרגע על כמות הנפגעים ואני מקווה
שאף אחד לא נילכד מתחת לבנינים בתעלות הרכבת.

עוד נקודה. ליד מרכז הסחר נמצא מרכז הפיננסים ,סידרת בנינים
נמוכים יותר שלא ברור אם היתה איזו פגיעה בקונסטרוקציה
שלהם. מלון מריוט שליד מרכז הסחר נפגע גם כן.
הערכות אירופאיות 34787
כמות הנפגעים נאמדת בכעשרת אלפים הרוגים, לדברי פרשנים אירופאים שונים. פרשנים אחרים בצרפת ובהולנד מדברים על מספר גבוה הרבה יותר.
צריך לקום סדר עולם חדש 34788
שלום רון,

אני שמח שאתה בריא ושלם. המשך לדווח לנו. האם אתה יכול לספר לנו איפה אתה נמצא, קרוב לאזור האסון? איך אתה מרגיש, איך האמריקנים מרגישים, מה הם אומרים?

עד לרגע זה (3:30 שעון ישראל) הנשיא והמנהיגים האמריקנים נראים אובדי עצות. הם נראים כאילו הם מדחיקים את מה שקרה ומדברים במליצות כגון "act of cowrdice", כלומר, מעשה פחדני. זה מעשה פחדני? האנשים שעוללו את המעשה הזה הקריבו את חייהם. הם פאנטים מאמינים. והם גם לא טיפשים. מי שיכול להרים מבצע בסדר גודל כזה בלי שהביון האמריקני יעלה עליו ולבצע אותו ביעילות כזו יכול עוד לגרום נזקים גדולים פי כמה.

הכול מדברים כעת על אפוקליפסה שאפילו הוליווד לא ייצרה, אולם אפשר שזו רק התחלה. מי שאינו מהסס להרוג אלפי אנשים לא יהסס להרוג במספרים שעולים על כך עשרות מונים. והטכנולוגיה קיימת: אטומית, ביולוגית וכימית. אנתרקס, אבולה ומה לא.

ולכן, אם המנהיגים האמריקנים יתעשתו הם יהיו חייבים להכריז על סדר עולם חדש: מדינה שמשמשת אכסניה לארגוני טרור לא סתם תגונה ע"י איזשהו דובר במשרד החוץ האמריקני. האמריקנים בגיבוי כל הציוויליזציה המערבית צריכים לדרוש ממנה להפסיק לתת להם מקלט, אם מדינה המשכנת טרוריסטים לא תיענה ארה"ב צריכה לראות בכך "קאזוס בלי".

צריך גם להסתיים הסיפור הזה של "לוחמי חופש". העולם המערבי אינו יכול להרשות לעצמו עוד את התעתוע של השיח-החדש נוסח ועידת דרבן. בטכנולוגיות של היום קומץ קנאי דת איסלאמיים או שמאלנים פאנטים שמתקוממים נגד הניצול הקפיטליסטי של המערב (ואכן ניצול כזה קיים גם קיים) יכולים לחסל אנשים במספרים שכרגע נראים דימיוניים; אולם כפי שהתברר ביום ההיסטורי הזה שעבר עלינו למציאות דמיון מפותח ביותר, ומספרי ההרוגים הפוטנציאליים אם לא יקום סדר עולם חדש כפי שתיארתי עלולים להיות פנטסטיים. גם אם יקום סדר עולם חדש כמתואר, עדיין אין לאיש תעודת ביטוח נגד קטסטרופה, אך גם להיכנע לטרור, אי אפשר, ואת המאבק בו צריכה להנהיג ארה"ב, החל מרגע זה.
צריך לקום סדר עולם חדש 34790
שמעון שלום ובוקר טוב,

נהניתי לקרוא עד מאוד תגובתך זו, אשר אינה מהססת להצביע על הבעיות האמיתיות הרובצות לפתחו של העולם ואמריקה החל מבוקר זה.

שים נא לב בבקשה כיצד ממשיכים מגיבים כותבי ועורכי 'אינדימדיה' השונים באשר לאסון, כמו לדוגמא ההומניסט רוני ערמון.

שלך

אלכסנדר
אינדימדיה מסביר מהלך העניינים 34792
אח, איזו תגובה נפלאה מפי רודף הצדק והשלום, איש העולם
השלישי - אייל רוזנברג, והפעם בעברית.

אינדימדיה 34796
מדהים לראות שקיימים אנשים בישראל שבאמת ובתמים תומכים בדעות כאלה. אבל אפילו יותר מדהימה העובדה שקיימת קבוצת תקשורת שלמה במערב - ה''אינדימדיה'' האלו - שבפתח המאה העשרים ואחת משוכנעים שהפתרון לעולם שלנו הוא קומוניזם ואחדות בין-לאומית של מדוכאים (אם הבנתי נכון). אני לא מבין איך אנשים יכולים להחזיק בדעות כאלה, אחרי כל נסיון המאה שלנו. אולי תוכל אתה מר מאן המלומד, או מלומד אחר הקורא פה להסביר לי מהו דפוס החשיבה של האנשים האלו. אני באמת עומד תמהה.
צריך לקום סדר עולם חדש 34793
אחת מההרוגות במטוס שפגע בפנטגון היתה ברברה אולסון, עורכת דין
ופעילה במפלגה הרפובליקאית ומגיבה קבועה בתוכניות הפוליטיקה בטלויזיה.
בעלה הוא התובע הפדרלי הכללי.

היא היתקשרה מהמטוס ואמרה שכל הנוסעים ,הצוות והטייסים מרוכזים
באחורי המטוס תחת איומי סכינים וסכיני חיתוך. היא לא ידעה מאיזה
לאומיות היו החוטפים
צריך לקום סדר עולם חדש 34795
גם אני ראיתי את הדווח ב-CNN על המקרה, אך אינני כה בטוח אם בעלה אמר בנקודה זו את כל האמת, היות ומן הסתם קיימים פרטים אשר טרם נמסרו לידיעת הציבור.
כאיש ציבור וכתובע פדרלי מודע מר אולסון לחשיבות עדותו בנושא זה, ולכן איני חושב שהיה מוסר מידע כה חיוני זה מעל מסכי הטלביזיה, לפני שעידכן את שלטונות החוק בארה"ב.

עצם העובדה שגברת אולסון המנוחה אמרה שאינה יודעת לאיזה לאום החוטפים שייכים מצביעה לדעתי על העובדה שהללו בפירוש לא היו אמריקאים, ובכך מתחסלים השערותיו של דוב אנשלוביץ בכוון פיגוע פנימי אמריקאי, אשר בוצע כביכול על ידי מופרעים שונים בני אומה זו.
צריך לקום סדר עולם חדש 34797
זה עתה הודיעו שתפסו משאית מלאה חומרי נפץ לא ברור בדיוק היכן.
דיווח אחד אמר במדואולנד בסביבות איצטדיון הג'אינטס בדרך למנהרת
לינקולן המובילה לתוך מנהטן. דיווח אחר אומר שהמשאית היתה לרגלי גשר ג'ורג' וושינגטון – הגשר הענקי ביו 2 קומות המחבר את ניו ג'רסי עם ניו יורק
צריך לקום סדר עולם חדש 34798
מעניין הדיווח על כלי הנשק הקרים של החוטפים
צריך לקום סדר עולם חדש 34800
אפרים סנה אמר בדיון בערוץ הציבורי שפיגוע מסדר הגודל
הזה ברור שקיבל תמיכה של מדינה אחת או שתיים. השילוש
הבילתי קדוש היחיד שקיים הוא אירן עיראק ואפגניסטאן.

כמו שאמרת, על הקהיליה הבינלאומית בכלל ואירופה המערבית
וארה"ב בפרט לטפל במדינות אלו בכל הנחישות והרצינות.

לשם כך צריכים כמה שינויים מהותיים ביחסים הבינלאומיים. ראשית
על המדינות הללו להכיר בבכירותה ופיקודה של ארה"ב על המאמץ משום
שלה יש את האמצעים והנכונות והמניע למלחמה. שנית על המדינות הללו
לקבל על עצמן ויתור מסוים של ריבונותם. צריך להיות שיתוף פעולה
ובעיקר שיתוף במידע מודיעיני ללא התחשבות בנטיה הטבעית
של ארגוני ביון לשמור אינפורמציה לעצמם. כמו כן צריך לפעול אם בשידול
אם בכפיה מסוימת לכלול מדינות מוסלמיות במאמץ. למשל לירדן ולמצרים
יש הרבה מה להפסיד אם הטרור המוסלמי יחריף ומצד שני יש להם אינטרס
רציני להדק את יחסיהם עם המערב ולהינתק מבחינה אידאולוגית מהפונדמנטליזם המוסלמי.

הבעיה היא שארהב צריכה להראות ולדרוש את המנהיגות ולשם כך דרוש נשיא
מסדר הגודל של רוזוולט )אחת התגובות הזכירה את פרל הארבור( ואני לא
בטוח שלבוש יש את היכולות הללו ואת היכולת לעורר אמון מספיק. אולי
תעזור העובדה שלצידו ישנם אנשים בעלי קרדיט גדול יותר.

בקשר לתיאורית אנשלוביץ שיכול להיות שזו פעולה של מטורפים אמריקאים. הפעולה הזו דרשה תיכנון מדוקדק, הכרה וניצול הפרצות החמורות בביטחון בטיסות הפנים ארציות, שימוש בסוכנים רדומים, אימונים בכיוון מטוס נוסעים למטרה מסוימת ועוד. למשל את פיצוץ בנין השגרירות בניירובי תיכננו 5 שנים.

נקודה נוספת המראה היא שבין לאדן הכריז לפני כמה שנים מלחמה על
ארהב בפתווה – פסק הלכה - שבה הוא קרא להרוג כל אמריקאי
מה לעשות עכשיו 34804
לא הייתי רוצה להיות עכשיו במקום בוש ויועציו שצריכים להחליט מה יעשו עכשיו.
אבל ברור למשל שאם יתברר שבן לאדן הוא האחראי ושהוא נמצא באפגניסטן , הדבר המטופש ביותר יהיה להפציץ נניח את קאבול . אחרי כל ההפצצות והמתקפות שאפגניסטן עברה בעשרים
השנים האחרונות מה תעלה או תוריד עוד מתקפה עליה ? הם פשוט ימשכו בכתפיהם ויעברו על כך לסדר היום.
ברור שיהיה צורך לשלוח יחידות חיסול של הסי אי אי לפינות שונות ברחבי העולם , אם כי לא ברור כמה זה יהיה אפקטיבי עם מנטליות המתאבדים החדשה שקיימת לא רק אצל השיעים אלא גם אצל הסונים שלמדו מהם.
וידיעה חשובה ביותר שלא שמו אליה מספיק לב : שאה מסעוד מנהיג האופוזיציה האפגאני הראשי נרצח לפני כמה ימים בידי מתאבד.
האיש הזה היה אחד הלוחמים המוכשרים ביותר עלי אדמות וקוץ גדול מאוד בבשר הטאליבאן . אם הם מתחילים לרצוח את יריביהם עם פצצות חיות של מתאבדים ברור שהם ימשיכו בכך ( וגם שליטים מוסלמיים אחרים ) גם כנגד שליטים מערכיים ( לבוש כדאי להיזהר מאוד עכשיו)וכן גם כנגד המנהיגים שלנו (כמובן מאליו).
אין בכך אגב חידוש רב , זאת הייתה השיטה שבה נקטה כת החשישיים בלבנון בימי מסעי הצלב ומלבד מנהיגים מוסלמיים רבים הם כימעט חיסלו כך גם את המלך הבריטי אדוארד הראשון ( ההוא מהסרט "לב אמיץ " עם מל גיבסון ) כשזה היה בארץ ישראל.
נראה לי שהשיטות האלה שנלמדו היטב בידי יורשי החשישיים , החזבללא של ימינו נלמדו היטב גם בידי המנהיגים הקנאיים של אפגניסטאן ומשם יעברו ללא ספק למקומות אחרים כמו צ'צ'ניה ובוסניה ומקדוניה וארה"ב עצמה בידי עשרות ומאות מתאבדים נחושי החלטה.
יש לחשוב כבר עכשיו על אמצעי נגד כמו שיטות פסיכולוגיות שונות וכמובן למגן את המנהיגים השונים גם מפני מתאבדים .
מה לעשות עכשיו 34805
שלום אלי ובוקר טוב,

לא שיטת פסיכולוגיות שונות על מנהיגי המערב ללמוד, כי אם הנהגת מערכת ערכים חדשה, המתירה שימוש באמצעים אחרים כנגד מדינות העולם השלישי.

זוהי השאלה היחידה העומדת כיום בפני המערב, ומעצם טבעה מופנית שאלה זו לפילוסופים, תיאולוגים והוגי דיעות שונים ברחבי העולם הראשון, אשר יתבקשו לספק מערכת ערכים חדשה זו.

פוליטיקאים ופסיכולוגים, כלשונך, אינם עתידים לקחת כל חלק בדיון מתהווה זה, כי אם ליישמו בלבד.

שלך

אלכסנדר מאן
מה לעשות עכשיו 34806
בוש אמר בנאום שלו שארה''ב ''לא תבדיל בין הטרוריסטים לבין אלו שמספקים להם מחסה''. בדיוק מה שאמרו כל הזמן שלנו אסור לעשות. מעניין אם הוא גם יבצע - כי אם כן, השי כהנים של העולם יעלצו וישמחו.
סדר עולמי חדש - הצעה פרגמטית 34811
להחזיר מיד לבנימין נתניהו את דרכונו האמריקאי(אם הוא לא שמר עליו עד עכשיו) ולהתחיל להריץ אותו לנשיאות ארה''ב,
הוגה,מדינאי מומחה בינ''ל לטרור שיכול בניסוח מוצלח אחד לשנות עולמות.יכול גם להיות אבן הראשה של העולם החדש.הקדם פוסט מודרני

קצת סבלנות חברים
סדר עולמי חדש - הצעה פרגמטית 34813
סמוך עליו שהוא שמר את הדרכון.

אגב, על פי החוק האמריקאי, רק יליד ארה''ב יכול להיות מועמד לנשיאות. אצלנו - כל אחד יכול. טוב, זה מפני שאנו גזענים.
סדר עולמי חדש - הצעה פרגמטית 34817
טוב. ההצעה נפלה.
סדר עולמי חדש - הצעה פרגמטית 34818
לא רק שיש בישראל ספר חוקים שבו כתוב שכל אחד יכול להיות נשיא, יש לנו גם נשיא שמוכיח את זה הלכה למעשה.
כיצד זה התאפשר? 34816
אכן, התעשתות ויוזמה רעיונית חדשנית הנראית
הולמת, בתפיסתה המקפת.
מהו שאיפשר אכיפת ניזקיות כה גבוהה בשם "קורקטיות ערכית" מצד ארצות העריצות כלפי העולם החופשי?
בוודאי שתחושות אשם כלפי העידן הקולוניאלי.
אך מצע ערכי זה גובה ולובה מטריאלית על ידי כוח על מעצמתי - בריה"מ - מאז תחילת שנות ה-‏50 , לאחר ההתבססות התחילית החברתית והמשטרית במדינות מזרח אירופה. זאת, בראש וראשונה, בשרות מטרותיה המעצמתיות.
באמצע שנות ה-‏50 עולה כפורחת מסכת אידאולוגית ערכית מגובשת של המדינות "הלא מזדהות" (המינוח הראשוני ל"עולם השלישי"), ומנהיגיהן, נהרו, סוקרנו, עבד-אל נאצר ועוד. זאת בחסות מעצמתית סובייטית.
לאחר שאינטלקטואלים אירופאיים רבים נטשו
בהדרגה את הסטליניזם המערב אירופי הנוקשה
(למשל בצרפת) בתחילת שנות ה-‏60, התחזקה במערב עצמו אוריינטציה מרקסיסטית אנטי סטליניסטית, ששמה את הדגש על הניכור וחוסר הנחת של האדם בחברה המערבית הממוסדת, תוך שימוש באב טיפוס של ניכור קולוניאלי נוסח זה המתואר על ידי הפסיכיאטר המהפכני האלג'ירי פרנס פנון, בספרו "האומללים עלי אדמות" (וכמובן כתביהם של צ'ה גווארה ואחרים).
מזה שנים רבות ניתן לדבר דווקא על קולוניאליזם מהופך מצד ארצות העולם השלישי כלפי ארצות העולם החופשי העשירות. מקומות רבים במערב הפכו לאיי פשע ומרור חייהם של האוכלוסיה המקורית. בליוורפול ב-‏96 למשל, נוכחתי כי לאחר 6 בערב חוששים התושבים לעצור את מכוניתם ליד רמזור, מחמת מעשי החוליגניזם והבריונות השגורים של מהגרים צבעונים. האם ניתן לראות בכך, בדיעבד, מעין נקמה והטרדה קשה מצד האדם הצבעוני כתגובה מהופכת לשנות קולוניאליזם ודיכוי?
רגשות אשמה אלו הם שעמדו ביסוד השלטת הרוב
בארצות כגון דרום אפריקה ורודזייה. עם זאת, ניתן להבחין כי ציפיות לסובלנות שהיו בעבר לא עמדו במבחן: בדרום אפריקה, חייהם של תושבים רבים הפכו לבלתי נסבלים עקב מעשי החוליגניזם וההטרדה הקשה, הגורמות לבריחת מאות אלפי לבנים מהמדינה. בזימבבואה נעשים מאז פברואר 2000 מעשי טרור קשים כנגד החוואים הלבנים והאוכלוסיה הלבנה מצד נאמניו של הנשיא רוברט מוגאבה. סוכנות רויטרס והסאנדיי טלגרף הלונדוני חשפו לפני שבוע מסמך סודי של מוגאבה שבו מגובשת תוכנית הדרגתית לגרוש כל הלבנים מחוותיהם.
העינוי הנפשי הקולוניאלי עליו מדבר פרנס פנון עובר טרנספורמציה של גרימת סבל וטרור - נפשי ופיזי לאוכלוסיה הלבנה: "יש לתכנן את המבצעים בקפידה, כך שהחוואים יסבלו מהטרדות שיטתיות ומעינויים נפשיים. חוותיהם יעברו טלטלה כה קשה עד שיכנעו" נכתב במסמך.
בנוסף נכתב בו "יש להחדיר באופן שיטתי אל האופוזיציה (שהינה ליברלית ושומרת על מידה של סדירות במדינה) אנשים שיקבלו שכר גבוה, כך שיערערו אותה ויביאו לפריצת מחלוקות
פנימיות" (מהדהד מוכר משהו?).
השינוי המעניין בעמדתם של מדינות העולם החופשי, שהפעם, נינטשה במידה גבוהה שפת ההרשאה האפולוגטית כלפי החומסים, ופעולות אלה זכו, אולי לראשונה בהיסטוריה מאז שנות ה-‏50 , לביקורת נמרצת מצד ממשלות המערב. זאת בהתייחסות חריפה כלפי האיום הגובר על התקשורת, מערכת המשפט, והאופוזיציה הפוליטית. הדבר נעשה גם תוך הפחתת ההשקעות הזרות במדינה. נראה שגם התעשתותם של מדינות העולם החופשי להגנה נמרצת על ישראל בדרבן, הינה מציאות חדשה, בניגוד לכניעתם הרופסת כשישראל גונתה על ידי מדינות העולם השלישי כגזענית בהצבעת האו"ם, 1974.

"
כיצד זה התאפשר? 34821
אפשר לדחות את המלחמה (מלחמת העולם השלישית)
המערב ניצח מזמן (1492)
דוגמא אחת לא בדקתי את איכותה
ונדמה לי שביום אחד מתים מרעב בעולם, שיעור קורבנות בדומה לזה של האסון של אתמול

אבל אתה יודע אסור להשוות .המסד האותנטי של הנאורות מתערער וכ"ו (שכחתי את העריצות של המנהיגים המושחתים ואת המלחמות הפנימיות באפריקה אבל מילא)
כיצד זה התאפשר? 34825
אכן יש בזה משהו. אבל ההטרדות, הפגיעות והטרור עברו את סף הטולרנטיות, ונראה שאכן מתחייב שידוד מערכות מקיף.
צריך לקום סדר עולם חדש 34828
אין לי הרבה מה להוסיף בעניין ''תיאוריית אנשלוביץ'', אבל הייתי מבקש לשנות את שמה ל - ''תיאוריית בן אליהו''.
נכון שהוא השמיע אותה בפומבי בערוץ הראשון אחרי שאני כתבתיה באתר הנודע ''האייל הקורא'', אבל בכל זאת אני מניח שלא הספיק לעבור על ''האייל הקורא'' לפני שיצא אתה, ומפאת בכירותו הייתי קורא אותה על שמו.

אשר לטיעוניך נגד התיאוריה, כל הנקודות שהבאת אפשריות תיאורטית, גם כשחושבים על איזו כת או קבוצת אמריקאיים אחרת. זו ארץ ענקית שמכילה מופרעים מסוגים שונים. הם גם יכלו לתכנן זאת חמש שנים. השנים הן שנים בכל מקום.
בכל זאת ערבים 34833
כבר די ברור עכשיו שמדובר בערבים. דווח שהמשטרה בבוסטון מצאה רכב שכור בשדה התעופה ובו חוברות הדרכה להטסת מטוסים, בשפה הערבית
בכל זאת ערבים 34836
מבצע מתוכנן כל כך בקפידה, ומבוצע כה בדייקנות (כך נראה), ודווקא את הוראות ההטסה (שהם עלעלו בהם קצרות לפני המבצע, כאילו היו נוסע בורגני המעלעל לשעשועו בהוראות הפינוי מהמטוס בשעת חרום) הם שכחו באוטו (השכור!)
זה כל כך טיפשי, שזה נשמע כמו ראיה שתולה. מצד שני, מי ששותל ראיות דואג שהן יראו יותר משכנעות...
בכל זאת ערבים 34837
אהא! זה בדיוק מה שהם רצו שתחשוב.
בכל זאת ערבים 34838
עוד פרטים: הדיווח הזה הופיע ב-ביביסי, והסתמך על שניים מעיתוני בוסטון.

נאמר שם שהמשטרה זיהתה חמישה ערבים כקשורים לרכב השכור הנ"ל. ושידוע שאחד מהחמישה הוא בעל רשיון טיס.
חוץ מהחוברות גילו גם קלטת וידאו של הדרכת טיסה, במזוודה השייכת לאחד מהחמישה.

האמת, חשבתי לעצמי שאם זה היה סרט מתח הייתי אומרת שהתסריטאי עשה לעצמו פה חיים קלים מדי.
מצד שני- החיים הם כנראה לא ספר של אגאתה כריסטי, ואנשים הרבה פעמים מתכננים הכול "בקפידה", ובכל זאת משאירים מאחוריהם רמזים עבים בשטח.
מצד שלישי- אולי זו דיסאינפורמציה מכוונת מצד החוקרים?
בכל זאת ערבים 34912
אולי מי שסיים ללמוד כבר לא צריך את ספר ההוראות
בכל זאת ערבים 34839
חבל שהחוברת הזאת לא הייתה בידיי לפני שמונה שנים, כשלמדתי לטוס. הייתי יכול לחסוך המון כסף . . .
(אגב, נתקלת פעם בחוברת הדרכה לנהיגה ? אני מעולם לא נתקלתי בחוברת מאחד משני הסוגים, למרות שאני גם נוהג וגם טס.)
זה מזכיר לי עוד משהו. ראיתי בילדותי את הסרט "אנשים מופלאים במכונות מעופפות", הייתה שם איזו תחרות בין מדינות והטייס הגרמני נעלם. אז התיישב מנהל המשלחת הגרמנית (בחור שמן ומגושם שלא היה טייס) ליד ההגהים, פתח את ספר ההדרכה, ויצא לדרך . . .
הרעיון הזה הוסיף כמה קטעים משעשים לסרט.
בכל זאת ערבים 34842
אם אחד מהחבורה היה טייס אולי החוברות עזרו לו ללמוד את הדגם המסויים שהוא עמד לחטוף
(ולא ללמוד טיסה מאפס).

אני חושבת שכולם רוצים להיזהר מאוד בהטחת האשמות במצב רגיש כל כך, ועוד אחרי מה שקרה באוקלהומה. אז אם אומרים את המלים המפורשות ''ערבים'' ו''בשפה הערבית'' , ואם מי שאומר זאת הם הבוסטון הראלד והבוסטון גלוב,
והם מצוטטים בביביסי...
בכל זאת ערבים 34846
עוד פרטים: שניים מהחבורה היו אחים בעלי דרכונים של UAE. ומדובר בטיסה שהתרסקה אל תוך המגדל השני.
בכל זאת ערבים 34849
שאלה לי אליך כטייס:

האם פגיעה מדויקת שכזו בבניין, עם מטוס נוסעים מדגם שלטייס לא היה בו כל נסיון מעשי, מחייבת כישורים מעבר לאלו שיש לטייס הממוצע?
בכל זאת ערבים 34858
המשך לשאלתך: האם זה אפשרי גם עם טייס בעל ידע בסיסי בלבד?

לפי המידע שמטפטף החוצה כל הזמן (ומתבסס על טלפונים שנוסעים חטופים בצעו אל משפחותיהם)
החוטפים אמרו לטייסים שלא יאונה למטוס ולהם כל רע. כלומר השלו אותם לחשוב שזו חטיפה רגילה.
במצב כזה הטייס יטיס את המטוס לאן שיאמרו לו ורק ברגע האחרון החוטפים יסיטו את המטוס אל תוך המטרה הענקית.

אם הטייס במטוס הרביעי הספיק לשמוע על המקרים הקודמים וסירב לשתף פעולה זה יכול להסביר למה שם העניינים התפתחו בצורה אחרת.
בכל זאת ערבים 34863
אבל לפי הדיווחים החוטפים עצמם הטיסו את המטוס...
היה רשום ב-CNN שהחוטפים ריכזו את כל הנוסעים ואת ה>>צוות<< של המטוס בירכתי המטוס... ובנוסף יש את חוברות ההדרכה.... אלו מרמזים לנו שהחוטפים הטיסו את המטוס בעצמם.

גם לא נראה לי הגיוני שחוטפים ידרשו מהטייס "טוס לעבר מגדלי התאומים"...
בכל זאת ערבים 34864
די כבר עם חוברות ההדרכה! מי שיודע לטוס לא צריך שום חוברות, ומי שלא יודע, גם קריאת כל מילון אוקספורד המלא לא תהפוך אותו פתאום לטייס. זה פשוט כיוון חקירה מטופש.
בכל זאת ערבים 34868
אמרו כבר באחת התגובות שאחד מהם היה טייס, ויכול להיות שהוא השתמש בחוברות רק בשביל להכיר את דגם המטוס הזה.
זה לדעתי אפשרות סבירה...
בכל זאת ערבים 34871
אתה גם בטח מאמין שהטרוריסטים תכננו את כל המבצע הזה בערב הקודם, ושבגלל שלא היה לטייס זמן לקרוא על המטוס הוא לקח איתו חוברת כדי לקרוא קצת בשדה התעופה, אבל אז מכל המתח (בכל זאת, פיגוע התאבדות המוני וכל זה) הוא בטעות שכח אותה באוטו?

בחייך, תפסיק, זה כבר נהיה מביך.
בכל זאת ערבים 34866
אולי במלה ''צוות'' הכוונה לדיילים.

לא ''טוס אל מגדלי התאומים'' אלא ''טוס לניו יורק'' (כשהמסלול המקורי הוא בוסטון-סן פרנסיסקו).

וכשמגיעים לניו יורק כבר לא קשה למצוא את המטרה הבולטת מאוד בשטח, ולהיכנס בה.
בכל זאת ערבים 34869
אפשרי...
אני אבדוק שוב במקורות לבדוק באיזה מונח השתמשו כשאמרו ''צוות''...
בכל זאת ערבים 34881
כשאני מטיס , והמטוס נמצא בגובה בטוח אין לי שום בעיה לתת לאדם לא מיומן שיושב
לצדי (בכל המטוסים יש מערכת הגהים כפולה) להחזיק בהגהים.
חוקי ההיגוי הם פשוטים: הטית הסטיק (בדרך כלל, במטוסי נוסעים הסטיק הוא מין חצי הגה כזה, ולכן לא מדובר בהטיה אלא בסיבוב בדיוק כמו במכונית), ימינה גורמת לירידת הכנף הימנית (ועליית הכנף השמאלית), וזה מביא לכך שהמטוס מתחיל לבצע פנייה ימנית.
לכן, עקרונית, די לאדם שרואה את המיגדל מולו לבצע פעולות סיבוב של הטיית הסטיק
ימינה ושמאלה כך שלא יחטיא את המגדל בדיוק כפי שהיה עושה לו נהג רכב דוהר לתוך בניין. שמירת גובה מדויקת, אינה הכרחית במקרה זה כי, כפי שראינו התוצאה דומה בין אם הפגיעה היא בקומה 80 ובין אם הפגיעה היא בקומה 50.
עם זאת, תמיד אני מופתע מכך שאפילו תרגיל פשוט של שמירה על כנפיים ישרות נעשה ע"י אדם לא מיומן בצורה מאד הססנית, ודרוש כנראה איזה שהוא ניסיון מינימלי (סימולטור לא יספיק) כדי לרכוש רמה מסוימת של ביטחון עצמי.
ביצוע התרגיל באופן מדויק מצריך גם העזרות בהגה הכוון (עושים זאת בעזרת דוושות הרגליים) שגורם למטוס להגיב ולבצע את הפנייה מהר יותר , בגלל סיבה שלא אעמוד עליה כאן, ואולי גם תקונים קלים בהגה הגובה (עושים זאת ע"י משיכה ודחיפת הסטיק), כדי לשמור על גובה, אבל כאמור במקרה שלנו הדבר אינו הכרחי.
כפי שודאי יובן, מעולם לא יצא לי להטיס בואינג לכוון גורד שחקים. המהירויות , כנראה בין שלש מאות לארבע מאות קמ"ש גבוהות ממה שאני מכיר, וגם המשימה קצת חריגה. עם זאת כתרגיל, אני חושב שזה הרבה יותר פשוט מגישה לנחיתה, כי בנחיתה צריך לבוא גם לנקודה מסוימת גם לגובה המסלול ובמהירות מדויקת, נמוכה יחסית, ולכן גם בעייתית מבחינת ההיגוי.
זה הרבה יותר קשה, ובכל זאת הלומדים טיסה מצליחים לעשות זאת אחרי עשר או עשרים
שעות טיסה.
נראה לי שהמשימה הקשה יותר היא להביא את המטוס ממקום רחוק (בוסטון) כולל הנמכה בדיוק לניו יורק כשהוא נמצא בגובה הנמוך המתאים. זה דורש ידע בניווט והפעלת המערכות המסובכות של המטוס. אבל נראה לי שהקטע הזה בוצע ע"י הטייס האוטומטי. לפני הפגיעה צריך לנתק את הטייס האוטומטי ולבצע את ההתנגשות ידנית. הקטע הזה הוא כנראה פשוט הכרת מערכת המחשב הזאת , ודומה להפעלת תכנה במחשב ביתי. אם יודעים אין בעיה ולא דרושה שום מיומנות.
כאמור איני מכיר טייסים אוטומטיים, וכל קטע ההסבר על הטייס האוטומטי הזה הוא השערה ובעירבון מוגבל. אם דובר בהטסה ללא טייס אוטומטי היו דרושים טייסים ממש לבצע את הקטע הזה.
בכל זאת ערבים 34889
כרגע מתברר מהחדשות' כאן בארה"ב, שהחשודים בחטיפת המטוס למדו לטוס בארה"ב עצמה. הם התחילו מאימוני טיסה במטוסים קלים ועברו לאימוני טיסה במסלול הרגיל למטוסי סילון.

המטוסים שנחטפו, בואינג 757 ו-‏767 הם מהנפוצים שקיימים בעולם ואים שום מחסור בחומרי הדרכה עליהם. יש ספרות, מדמי טיסה למחשבים ביתיים.
בכל זאת ערבים 34892
בהודעה קודמת שלי כתבתי שככל הידוע לי אין שום בעיה ללמוד בארצות הברית את כל הדרוש כדי לבצע את המשימה הזאת.
זו גם הייתה אחת הסיבות ששיערתי שמדובר באמריקאים.
מה שמתחיל להצטייר עכשיו הוא שמדובר בכל זאת בקיצונים מוסלמים, אבל כאלה ששהו זמן רב באמריקה, נהנו משרותי הלימוד בה, ואולי גם ספגו את המנטליות שלה.
לי הקשר לבן לאדן עדיין לא ברור. ייתכן מאד שגם אם מדובר באירגון איסלמי, לב האירגון הזה וגם מקורות המימון שלו נמצאים דווקא בארצות הברית.
השלמות 36445
שמעתי זה עתה ראיון עם אורי ברלב שהיה קברניט אל על בעת ניסיון החטיפה שנכשל (עם לילה חאלד).
יש בראיון הזה הבהרה לגבי הקטע עם הטייס האוטומטי, שכפי שאמרתי איני מכיר אותו.
גם אורי בר לב, כמוני, שם את האצבע על עניין הניווט כקטע הקשה יותר מבחינה מקצועית, במבצע הזה.
אורי ברלב מסביר שהנתיב מוזן למחשב עוד על הקרקע, ושינויו באמצע טיסה הוא אינו פשוט מבחינה מקצועית.
לכן הוא מעלה (מאד בזהירות) את ההשערה שהקטע הזה נעשה ע''י טייסי המטוס עצמו תחת איום.
השלמות 36451
גם אני שמעתי את הראיון, והטענה הזאת אינה ברורה לי.

האם זה באמת כל כך מסובך לשמור על נתיב מקורב ליעד כאשר יש ברשותך מכשיר GPS שמראה כל הזמן על כיוון מדויק למטרה ?
השלמות 36470
מוזר שלא חשבתי כלל על GPS עד כה בהקשר הזה.
אני עצמי טסתי (פעם אחת בחיים) לקפריסין, והשתמשתי במכשיר GPS פרטי שאותו הבאתי אתי. המכשיר הוא פשוט אמין זול וקל להפעלה.
במטוסי הנוסעים האלה אין GPS . מכשירי הנווט בהם הם מכשירים אינרציליים, הרבה יותר יקרים אבל גם כן מאד מדוייקים ואמינים (ואינם תלותיים בלוינים האמריקאיים), והטייס האוטומטי לוקח את הנתונים מהם. ייתכן שהמרואיין שכח אף הוא את האפשרות שהחוטפים יביאו עמם מכשיר כזה, בגלל הסיבה שהוא אינו מוכר לו מחיי היום יום.
עם זאת, בכל זאת, ייתכן שהבאת מטוס כה גדול ומסובך שנמצא בגובה 30000 רגל לניו יורק , כך שבדיוק בהגיעו ליעד הוא נמצא בגובה נמוך ובמהירות נמוכה יחסית, היא משימה מסובכת, ולא מדובר בידיעת המיקום בלבד, אלא בתכנון כל הגישה. דברים כאלה נעשים היום אוטומטית, כשהטייס האוטומטי מטיס את המטוס, ויודע להתחשב בכל הגורמים.
רעיון ה GPS הפרטי הוא רעיון נכון שיכול אולי להסביר משהו, אבל, שוב, מדובר במטוס גדול ומסובך. הנושא הזה לא מוכר לי, ואיני רוצה לברבר סתם.
פילוסופיית מתנגדי הגלובליזציה 34807
גלעד שלום ובוקר טוב,

ומה דעתך על תגובה זו?

שלך

אלכסנדר
צריך לקום סדר עולם חדש 34791
אני לא יכול לחזור הביתה בגלל הפסקת התחבורה הציבורית
וסגירה חלקית של גשרי ותעלות ניו יורק. אולי אבלה את הלילה אצל
חברים.

קווי הטלפון עמוסים לא רק בניו יורק. עברו הרבה שעות עד שהצלחנו
ליצור קשר עם חבר שנמצא שטס לשיקאגו והיה אמור לחזור היום.
כבר דווחתי על כמה בני משפחה של מכרים שלי או של ילדי שנפצעו
או נהרגו. ראש העיר ביקש מכל מי שאיננו חיוני שלא לבא מחר לעבודה.
כך גם הקשר עם משפחתי קטוע.

הציבור בכללותו רגוע יחסית ולא שמעתי על מקרי השתוללות יצרים. הפינוי
מהעיר התחתית התנהך עפי הדיווחים בשקט ללא פניקה.

כמו שכבר כתבתי, העיר יחסית שוממה. מרכז העיר ,טיימס סקוור והרחובות
סביבו היו ריקים מכלי רכב והמוני העובדים שפינו את בניני המשרדים
התגודדו שם.

הרבה אנשים מדברים על מה שקרה אבל קשה להאמין שאכן זו המציאות ומחר
בבוקר כשהעשן יתפזר סמל הכלכלה האמריקאית לא יעמוד במקומו. מי
שביקר באזור וול סטריט והתאומים יכול לנחש מה יהיה מראה ההרס
והחורבן.

אשר לתגובה. מכיוון שהמערב כבול במוסריותו – חוסנו וחולשתו – אין
הממשל יכול להציע דבר חוץ מנסיון לבנות מחדש את הביטחון העצמי
של הציבור. העניין הוא שאי אפשר לעשות זאת דרך שילהוב יצרי הנקמה,
כמו משטרים אחרים .לכן הסכנה גדולה יותר כי נאומים מלאים מילים ריקות
מתוכן ושהציבור מזהה בהם אין אונים יגרמו להורדת הביטחון.

ראה תגובתי
דיון 689

מכיוון שכמעט כל הנפגעים הישירים מהפיגוע עבדו בתחום הפיננסים וניו יורק
כעיר הרויחה המון מהשרותים הפיננסיים, הקישור למצב הכלכלי הכללי הוא
חיוני. אם אנשים יתחילו לפחד לאבד את מקום עבודתם זה יקושר מיידית לטרור
ויגרום להסלמה נוספת במצב הרוח.

לדעתי אם הממשל יראה שינו שיתוף פעולה החלטי ומידי בין מדינות המערב,
כןלל רוסיה ואם אפשר לצרף אולי מדינות ערביות מסוימות, זאת תהייה תרומה חיובית.
ואני חושב שרייגן או קלינטון היו באים לניו יורק כמה שיותר מהר.
צריך לקום סדר עולם חדש 34794
קלינטון כבר כאן.
הבוס שלי הצליח לתפוס היום בבוקר כמה קולגות שעבדו בWINDOWS TO THE WORLD - על ראש אחד המגדלים. הוא שוחח אתם בסלולארי והם אמרו שהם בסדר, אבל הכל מלא עשן והם לא יכולים לרדת. כמה זמן אחר כך השדרן ברדיו הודיע בבעתה שמגדלי התאומים לא קימים יותר.
אני רוצה להדליק נר וירטואלי לזכר רוברטו וקוני, טבחי קינוחים מוכשרים, אנשים נחמדים והגונים, שהלכו היום בבוקר לעבודה במסעדת פאר ניו יורקית.
אל תצלם 34815
כתב ''קול ישראל'', דני זקן, מספר שבכירים ברש''פ איימו על נציגי סוכנות-ידיעות ורשת טלוויזיה בינ''ל שצילמו, שידרו והפיצו את תמונות החגיגות ברחוב הפלסטינאי בעקבות הפיגוע. האיומים כוונו לחייהם של אנשי-השטח של גופי-השידור הללו, אם לא יצניעו את התמונות.
מחשבות נוספות 34827
מספר הערות ומחשבות נוספות בנדון:

1. המטוס הרביעי. במטוס הרביעי טמון הפתרון לחידת פשר זהותם של החוטפים, היות וכנראה שבמטוס זה תמצא הקופסה השחורה. במטוסים האחרים אשר התרסקו על מגדלי התאומים ועל בניין הפנטגון לא תמצא הקופסה השחורה.

2. מעשה ברברי ונפשע זה פרץ גבול נוסף בהבנת ובהגדרת האנושות עצמה בשלהי אלף חדש זה, אשר מטבעו יהיה מאופיין בתופעות, כמויות והגדרות 'ללא גבולות'. מעשה זה הינו בבחינת החלוץ לפני המחנה במתן רעיון והשראה למעשים דומים וזהים בעתיד, אשר יתרחשו במקומות אחרים בעולם.
הדבר דומה לריטואל חטיפת המטוסים, אשר בו החלו אירגוני הטרור למן שנות השבעים המוקדמות - ואשר מתקיים למעשה עד עצם ימים אלו.

3. אין לשלול אוטומטית כי ייתכן ומעשה זה נעשה ובוצע בעזרתן העקיפה של קבוצות מתנגדי גלובליזציה קטנות, אשר פתחו בתיאום עמדות ותוכניות פעולה עם גורמים מוסלמיים שונים כתוצאה מטראומת אירועי גנואה הקשים. אין גם לשלול מחשבות, הגורסות כי פיגוע זה בוצע על ידי קבוצות אמריקאיות דומסטיות - הגם שסבירות זו נמוכה ביותר.

4. במידה ומעשה מחריד זה נעשה על ידי בן לאדן ושותפיו, הרי שקרב זה בצורתו הנוכחית כנגד הטרור נדון כנראה לכשלון. דינמיקת חיסולו של בן לאדן עלולה להצמיח עשרה בן לאדן חדשים, וחיסולם של אלו יצמיח מאה נוספים, כבסיפורי הטרגדיה היוונית המוכרים.

5. רק שינוי שיטת ערכי המערב עשוייה לתת תשובה ומענה לאתגרי האיסלם והעולם השלישי במתכונתם הנוכחית. איני רואה כל דרך אחרת, אך יחד עם זאת איני יודע באם המערב ימשיך ויתקרא 'מערב',לאחר שינוי ערכים מתבקש זה. המדובר בדילמה ציבורית ומוסרית קשה ביותר.

א. מאן
בן (יחיד) לאדן 34830
בן-לאדן הוא שילוב של קנאי דתי, לוחם נועז ו... מולטי מיליונר. ותר על אחד המרכיבים הללו, ומה נשאר?
האמנם יש באמתחתך עשרה אחרים תחתיו?

הבעיה היא שמי שיש לו מיליונים רבים, לרוב תעוזתו כלוחם מתקהה משהו (ולפעמים גם קנאותו הדתית), ונדמה לי שגם נכונותו לשפוך את אותם המיליונים על לוחמים נועזים אחרים. ואם תרצה לגייס את המיליונים ממדינות כמו עיראק - הרי יכולתן הכלכלית תלויה לחלוטין ברצונו של המערב (שיקנה מהן נפט). הנפט שלהן מספיק אטרקטיבי, אבל רק עד סף מסוים.
אופס 34832
והאייל הזה הוא אני
טרור מסוג חדש 34843
אני מסכים, יש לנו פה עסק עם טרור מסוג חדש.

מה שהופך את ההתקפה על ארה"ב לטרור מסוג חדש איננו מספר ההרוגים חסר התקדים וגם לא התחכום שמאחורי המבצע. הדבר המשמעותי ביותר בעיני הוא דווקא העובדה שגם 24 שעות לאחר המעשה איש עדיין לא לקח עליו אחריות. תחשבו על זה: הבטן הרכה של ארצות הברית מותקפת חזיתית ע"י אויב אלמוני, אויב שאין לו אג'נדה ברורה ושלאף אחד אין מושג מהן מטרותיו. עשרות אלפי אזרחים נהרגים, עשרות או מאות אלפים פצועים, הבורסות בכל העולם צונחות, שער הדולר צולל, הציבור בהיסטריה... ולממשלתה המפוארת של המעצמה מספר אחת בעולם אין שמץ של מושג מה לעשות.

אילו רק היה אדם כלשהו קם ולוקח אחריות, הכל היה נראה אחרת. אפשר היה להכריז מלחמה, לשלוח צבאות מכל העולם שיבואו חשבון עם הטרוריסט, למחוק אותו ואת כל ארצו המחורבנת מעל פני האדמה באיזו פטריה גרעינית משובחת - אבל לא, המנוול לא נותן לנו את התענוג הזה. הוא ימשיך לשבת בשקט ולצפות במעשה ידיו ב-CNN, ובעולם כולו תמשיך לשרור תחושת התסכול וחוסר האונים המוחלט אל מול מעשה הטרור המזוקק. טרור שאין לו אב ולא אם ונראה שגם לא מטרה פוליטית, ושלאף אחד בעולם אין אפילו רמז מי יהיו קרבנותיו בפעם הבאה.
טרור מסוג חדש 34847
לא לקחת אחריות על מעשי טרור יכול דווקא להצביע
על בין לאדן שלא לקח אחריות בעבר על פעולות טרור
כמו ניירובי. אפרים סנה אמר אתמול שידוע שאת הפיצוצים
בארגנטינה ב 93 ו 95 עשו החיזבאללה ובכל זאת הם לא
לקחו את זה על עצמם. כך שלא בטוח שהאינטרס של הטרוריסטים
כולל לרוץ ולספר לחברה

בוש אמר שאין הבדל בין המבצעים לבין התומכים ומספקי המיקלט
הרי למעשה ארהב ואולי המערב נמצאים במלחמה עם מדינה שזה רק
עניין של זמן עד שהיא תזוהה ספציפית

נקודה מענינת היא מה תהייה תגובת הקהיליה המוסלמית-ערבית באמריקה.
יש ריכוז גדול בפטרסון לא רחוק מניו יורק וגם בשיקאגו. אחרי הפיצצה בתאומים
ב 93 הם יצאו בזעקה שמתנכלים להם בצורה סטריאוטיפית ומשחירים את
פני כל המוסלמים. היה מקרה שבו עצרו מוסלמים עם כבשים לשחיטה לקראת
הראמאדן מכיוון ששחיטה ריטואלית כזו היא נגד החוק.

הרבה אפריקן-אמריקן (שחורים) משויכים לדת המוסלמית אבל בטוח שהם לא
משייכים את עצמם עם המוסלמים הערבים בנקודה הטרוריסטית. אולי יתגלו
רק שוליים סהרוריים שמצדדים בנקמה.
טרור מסוג חדש 34848
טרור שלא לוקחים עליו אחריות, מה לכל הרוחות המטרה שלו? בשביל מה למישהו לטרוח על הפקת מבצע כל כך מסובך, יקר, רגיש ומסוכן? נניח לרגע שזה באמת אותו בין-לאדן ושהוא מבצע מעשי טרור כדי להעניש את המערב על חטאיו או משהו כזה, מה הטעם בכל מאמציו של אותו בין-לאדן אם קהל המטרה לא ידע לעולם שזה הוא שעומד מאחורי ההתקפה?
פעולת תגמול.... 34854
נקמנות גרידא.
אני קראתי או באחת התגובות פה, או בynet שבן-לאדן נשבע שהוא יהרוס את WTC אחרי שפוצצו לו משהו (סלח לי על אובדן הזיכרון הזמני, אני די עייף)
טרור מסוג חדש 34855
הבאתי דוגמאות למעשי טרור שאף אחד לא לקח עליו אחריות עליהם
טרור מסוג חדש 34857
נכון, אבל הם לא היו מבצעים כל כך מסובכים כמו מה שהיה אתמול. ככל שהפיגוע יותר מפואר (אצלנו הפרשנים קוראים לזה ''איכותי'') ויותר מוצלח, כך פחות הגיוני בעיני שאף אחד לא יקח עליו אחריות.
המטרה 34922
יכול להיות שהמטרה של הפעולה לא הייתה הרג אזרחים/ זריעת בהלה/ פגיעה בסמלים אלא מטרה יותר ממוקדת.
כמו למשל רצח נשיא ארה"ב (בקמפ דיוויד אליו הם חשבו שהוא יגיע) וסגנו (בפנטגון).
המטרה 35346
מטרה אפשרית נוספת היא רווח כלכלי. במידה ויוזם הפיגוע העריך את תוצאותיו מראש, הוא היה יכול לקנות מניות מסוימות ולהרוויח הרבה (מאד) כסף (יחסית להשקעה).
המטרה 35357
למשל : http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1123889,FF.h...
באופן לא מפתיע 70527
מתברר שטעיתי, המטוס הרביעי כוון לבית הלבן (ולכן, לא יכל להרוג את הנשיא או את סגנו, הרי היה אמור להיות ברור שהם לא יהיו בבית הלבן), ולא לקמפ דיוויד. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1906254,00.h...

אולי כדאי שאלמד קצת גיאוגרפיה בפעם הבאה.
טרור מסוג חדש 34851
ואני מסופק אם מישהו יקח עליו אי פעם אחריות.
מרגע שהפעולה הצליחה (ואולי אף מעבר למה שהמתכנן תכנן בחלומותיו הפרועים ביותר) והפכה לקטסטרופה היסטורית היא אבדה כל ערך מדיני דיפלומטי .גם החומר המיתי העתידי שטמון בה הפך לבעיתי (מי ירצה להציג את עצמו בשם כל מטרה שהיא כאחראי לרציחתם של אלפי ואולי עשרות אלפי אזרחים חפים מפשע).
כך שפרדוקסלית בשל הצלחתה המוחלטת היא הפכה למעשה לחסרת כל ערך.
טרור מסוג חדש 34862
אם מי שעומד מאחורי ההתקפה הוא באמת איזה טרוריסט מוסלמי אולטימטיבי שמתוסכל מהתקדמות העולם המערבי, מה יותר הגיוני מכך שהוא יקח עכשיו אחריות ויעודד את המערב לחזור בתשובה ובכך למנוע פיגועים נוספים? לאנשים האלה הרי לא אמורה להיות בעיה מוסרית קשה מדי עם אובדן חיי אדם, גם בהיקפים גדולים. לעומת זאת, בלי הפואנטה הפנדמנטליסטית, המעשה יאבד כל ערך מבחינתם ויתוייק בשלב כלשהו בתודעת הציבור כמין כוח עליון יחד עם רעידות אדמה וסופות טורנדו למיניהן.
טרור מסוג חדש 34865
אם מישהו עכשיו יקום ויקח אחריות למעשה הוא חותם על גזר-דין מוות לעצמו, לארגון (או רשות, לשם העניין...) שלו, ואולי אף למדינה שלו...
טרור מסוג חדש 34872
בכל מקרה אני מסופק אם האמריקאים ימצאו את בן-לאדן בשנים הקרובות (אשם או לא אשם)
ופלישה לאפגניסטן לא ממש תועיל (שישאלו את הרוסים)
ומטרות איכותיות גם ככה אין שם אחרי עשרים שנות מלחמת (ואולי יותר) הכול בכול.
כך שאנו נשארים עם התגובה הישראלית הקלאסית של מלחמת המפרץ ''נגיב בזמן ובמקום המתאים''
טרור מסוג חדש 34873
סמוך על ארגוני המודיעין. הם אולי לא טובים במיוחד ב''לפני'', אבל ב''אחרי'' הם מקצוענים.

האויב החדש יקבל בקרוב מאוד פרצוף ושם.
טרור מסוג חדש 34867
או סימן משיחי,לגבי ציבורים נוצרים ויהודים שפיתחו ומפתחים כל הזמן נבואות מורכבות בנושא.
לא ברור לי מה המצב אצל האיסלם
טרור מסוג חדש 34900
ארה''ב לא היססה להטיל פצצת אטום (אך ורק לצורכי נקמה) שיצרה קטסטרופה היסטרית, ונראה כי היה לה ערך דיפלומטי רב, שכן ארה''ב הטילה פצצה נוספת, גדולה ומשוכללת יותר.

גם למתקפת מטוסים כזאת יכולה להיות ערך בעיני מבצאיה. הרי האמצעים שדרושים לכך הם בסך הכל טייס וסכין. לא אורניום מועשר, לא מים כבדים ולא כורים גרעינים. התוצאות הרבה פחות הרסניות מאלה של הפצצה, אך נראה שהן זורעות אימה ברמה דומה.
טרור מסוג חדש 34921
פצצת האטום שארה"ב הטילה לא היתה לצורכי נקמה.
ראה למשל דיון ב דיון 643
טרור מסוג חדש 34998
לא טרחתי לקרוא את הדיון במלואו (וממה שקראתי כבר בעבר, הדיון לא מסתכם בהסכמה גורפת שהטלת הפצצה לא הייתה פעולה נקמנית, ובמילא גם לי היה מה להוסיף בנושא), אבל זאת לא הנקודה. גם למי שביצע את פעולת הטרור שלשום לא לגמרי נקם. בוודאי יש לו מטרות מדיניות מסויימות, ובכל זאת, כל טבח המוני שכזה (כולל פצצת האטום) נובע קודם כל משנאה ומרצון לנקמה. מה שאני רוצה להגיד זה שהגבול בין רצון לנקמה ובין פעולה להשגת מטרות מדיניות הוא מאוד מטושטש.
אפוקליפסה? אולי אח"כ. 34856
במקומות רבים קראתי ושמעתי, את הטענה ש"כללי המשחק השתנו", "היום לא יהיה כאתמול" ועוד כהנה.
במספר מקרים הייתה אף התייחסות לפיגועים בניו-יורק כאל "תחילתה של מלחמת עולם שלישית".
אני מסופק אם טענות אלו יתבררו כנכונות כשישקע האבק (וע"פ התמונות שראיתי, יקח עוד קצת זמן עד שכולו ישקע).

ראשית אתייחס לגישת WWIII, עליה (כיהודי כשר) אוכל להשיב בשאלה: איזה עולם?
כיום ישנה מעצמה "מוכרזת" אחת בעולמנו העגלגל, הלא היא ארה"ב וכן ישנה התייחסות אל סין כאל מעצמה עולה.
אירופה בונה גם היא את כוחה, ע"י איחודה בשלבים, אך למיטב הבנתי יש לבניית כוח זו בעיקר מימד "מגננתי", אל מול הדומיננטיות האמריקנית.

המדינות המועמדות ללחימה מול כוחותיהן המשולבים של ארה"ב, ארופה ו(כנראה) רוסיה (שסובלת מטרור בצ'צ'ניה ולכך עוד אשוב), אינן מהוות איום צבאי אמיתי על מדינות ה"מערב".
על כן, למיטב הערכתי, לכל היותר נזכה לשידור מורחב של "מלחמת המפרץ", כשבתפקיד בוש משחק הפעם ג'וניור.

באשר ל"שינוי כללי המשחק", או "סדר עולמי חדש", בהתייחס לגישתן של מדינות המערב למלחמה בטרור ובדגש על המדיניות המזרח-תיכונית שלהן, אני סבור שאנו עתידים להתבדות.

העולם המערבי הוכיח, לטעמי, לאורך השנים כי הוא מסוגל לחיות היטב עם סטנדרטים כפולים.
מה שמותר למעצמה, אפילו היא מעצמה-לשעבר כרוסיה בצ'צ'ניה, איננו מותר למדינה קטנה כשלנו.
הרוסים פעלו בצ'צ'ני בצורה חמורה ודכאנית בהרבה מכפי שאנו פעלנו ופועלים עדיין בשטחים הכבושים, אך העולם, גם אם פצה פה, לא העז לפעול.

מה שהאמריקאים יכולים לעשות (באמצעים מדיניים-כלכליים) למי שיפצה פה במידה ויחליטו לפצוח בהפצצה רבתי של קאבול, או בחיסול סיטוני של אישי טרור, הוא לאין שיעור חמור מחוסר היכולת המוכח של ישראל להשיג "שקט תעשייתי" בעת שהיא חפצה לפעול.

את עצמנו אולי נצליח לשכנע שעכשיו "כל העולם מבין" מול מה אנחנו עומדים, אבל בסופו של יום, מה שהעולם יבין וגם אנחנו, הוא שאנחנו עומדים מול שוקת שבורה.

אינני יודע אם רעיון המדינה הפלסטינית מת, כפי שטען מר. מאן, אך אני אינני סבור שכך הוא.
השאיפה והזכות להגדרה עצמית לאומית של העם הפלסטיני לא תעלמנה עם ההבנה שטרור, איסלמי או לא, יכול לפגוע בחומרה גם בחזקה שבמדינות תבל כיום.

להכרתי מוטב לנו להימנע מצעדים כגון אלו שהציע מר שי כהן, גם מטעמים פרקטיים ולא רק בשל תחושת הקבס שרעיונתיו מעלים בי כאשר אני שוקל אותם ברצינות (נסו לדמיין את כל הגופות).
לו תפעל ישראל כעת כאילו ניתנה בידה "שעת כשר" להרוס ולשמד, אנחנו עתידים לגלות שמדינות העולם לא תענשנה אותנו בכל הכלים העומדים לרשותן (פרט אולי לענישה צבאית).
כבר היום לא מומלץ לעובדי ממשלה הקשורים במערכת הבטחון לטייל בהאג, על אחת כמה וכמה אם תיישם ישראל מקצת מדוקטרינת כהן (שי).

תנו לעשן להתפזר, לארה"ב לירות לכל (או לחלק מ) הכיוונים ואחרי שימוג צליל הירי החלול האחרון (שהרי, איזו תגובה תועיל באמת מול טרור שכזה?), תגלו, לדעתי, שעולם כמנהגו.
''לא'' מיותר 34859
בפסקה האחת לפני האחרונה, שורה חמישית:
צריך להיות "מדינות העולם תענשנה אותנו" ולא "מדינות העולם לא תענשנה אותנו", כפי שנכתב.
סליחה.

ולא, לא מדובר בפליטת מקלדת של התת-מודע.
אפוקליפסה? אולי אח"כ. 34878
הדרך ברורה, אין אחרת. עוד נבצע אותה מאלף ועד תו. רק הזמן יוכיח.
מתחת לאף 34874
בתכנון הפגוע הזה לא מדובר בהכנות לוגיסטיות אדירות הציוד היחידי שמדובר עליו הוא סכינים, חוברות הדרכה ומכוניות שכורות, מספר האנשים שבצעו את הפיגועים הוא כמה עשרות, האימון העקרי הוא כמה חודשים של אימוני טיסה. המאמץ המודיעיני הוא לימוד מוקדם של מסלולי הטיסות, זמני ההמראות והגילוי המדהים שאין כמעט שום אבטחה בטיסות פנימיות בארהב.
אני לא מבין למה הם היו זקוקים לגיבוי של מדינה או לתכנון של שנים. לדעתי כמה חודשים, וכמה מאות אלפי דולארים זה מספיק בהחלט לקבוצה של אנשים עם הכישורים והתעוזה הדרושים.
לדעתי ההכרזות בדבר גיבוי של מדינה נועד
א. להקטין את ההשפלה (למרות שטיעון ''המתאבד הבודד'' הוא לדעתי הסיבה האמיתי לכשלון המודיעיני).
ב. לסמן מטרה לתגובת נגד שתאפשר שיחרור לחץ וחזרה לחיים הרגילים מהר ככל האפשר.
מתחת לאף 34883
מקורות מודיעיפ שכל החוטפים זוהו ומעריכים שהיו 3-5 בכל מטוס.
לא ברור אם הם נכנסו לארהב באופן לא חוקי. כמעט כולם או כולם
מצריים או סעודים.

עכשיו הודיעו שמצאו חומרי נפץ במלון בבוסטון.
.
ההכנות דרשו זמן וכסף 34890
צריך היה לאמן לפחות ארבעה טייסים לטיסה במטוסי סילון, תהליך הלוקח מספר חודשים לפחות - אני לא מכיר את הפרטים המדוייקים.

כנראה שהחוטפים הוכשרו בבתי ספר לטיה בארה"ב, לשם כך הם היו צריכים לעבור את המסלול המלא, כולל מבחנים וצבירת שעות טיסה כדי שהם יוכלו להתקדם לבתי ספר מתקדמים יותר.

היה צורך בכסף רב (עשרות או מאות אלפי דולרים), תקשורת, תכנון מוקדם ושמירה קפדנית על סודיות במשך שנים.

בנוסף היה צורך באיסוף מודיעין במשך תקופה ארוכה, על בנייני התאומים, חברות התעופה מתאימות, נמלי תעופה, מסלולי טיסה, הכרות עם נוהלי ה-FAA על חפצים שמותר לקחת בטיסה.

זה לא היה מבצע טריויאלי.
ההכנות דרשו זמן וכסף 34913
בהחלט לא טריויאלי אבל לא משהו שדורש משאבים של מדינה או שנים של הכנות כפי שנטען בתקשורת.
ההכנות דרשו זמן וכסף 34915
זה יכול להיות גם שכנוע של טייסים שהוכשרו כבר בעבר לאידיאולוגיה קיצונית; זה יכול להיות שיתוף פעולה בין קבוצות שונות של שונאי ארה"ב - ולא חסרות קבוצות כאלה. דרבן, למשל, היתה יכולה להיות נקודת מפגש מצויינת.
דרך אגב... 34906
מישהו חשב אולי איזה קיצוני פלשתינאי ראה ביומיים האחרונים יותר מדי CNN ויקח מטוס ויכנס בקניון עזריאלי ???
זה (בערך) הWTC שלנו, לא ?
אולי כתוצאה מהטרוריזם בארה"ב יתפוס עכשיו הגל גם את הטרוריסטים ה"קטנים" יותר, שירצו להשאיר חותם משלהם ברגע היסטורי זה.

אין איזה התרעה בארץ ? או כוננות ?
עצה שמאלית 34917
שאלה: מה על האמריקאים לעשות כאשר יבררו וימצאו בדיוק מי עומד מאחורי מעשי הזועה הנוראים שפגעו בהם ?
תשובה: עליהם להיפגש עם ראשי המפגעים ולהיכנס עמם למשא ומתן. בסופו של דבר הבעיות האלה יפתרו ליד שולחן הדיונים. למי שחושב אחרת אין דרך . . .
עצה ימנית 34919
שאלה: מה על האמריקאים לעשות כאשר יבררו וימצאו בדיוק מי עומד מאחורי מעשי הזוועה הנוראים שפגעו בהם?
תשובה: עליהם לחסל את מי ששלח את המפגעים, את בני משפחתו, את כל תושבי העיר בה הוא גר, את תושבי תריסר הערים שמסביב, את כל הגברים בגילאים 14 עד 60 שגרים באותה מדינה, ואת יאסר ערפאת. כל צעד אחר יגרום לפגיעה בכושר ההרתעה של ארה"ב מה שיביא לפיגועים נוספים בעתיד. . .
עצה ימנית 34924
עיצה יפה מאוד שיש להתחיל אותה בבית, כאן בישראל. שקיות ניילון לפנים. זה כל מה שצריך. אין מחסור בשקיות. הנה לך, אפילו פחות מסכין......
עצה ימנית 34948
כדאי שנזכיר כי פרט לשי כהן וחבריו, אין איש בימין הישראלי (נניח, נציגיו בכנסת) המציע לחסל את כל הגברים הפלשתינאים בגילאי 14-60, או אפילו את בני משפחתו של המחבל. לעומת זאת, הצעתו של דב – משא ומתן עם ראשי המחבלים – היא אבן היסוד במדיניות השמאל הישראלי, הידועה בתמציתה "שלום עושים עם אויבים". מענין עם מי עושים מלחמה.
עצה ימנית 34950
מתי הצעתי משהו כזה.......
עצה ימנית 34952
כשאנשלוביץ הציע לדבר עם ראשי המחבלים...
עצה ימנית 34966
אני לא זוכר שהגבלתי איי פעם גילאים...
עצה ימנית 34973
נרגעתי. כבר חשבתי שאתה מרגיש לא טוב היום.
עצות מהתחת 34957
ראשית, תיקון. בנוסף לשי כהן, צוטטו אנשים מהימין כח''כ גדעון עזרא כתומכים בפגיעה פיזית בבני משפחות המחבלים.

לעניין, השמאל הישראלי מאמין במשא ומתן כמכשיר העוזר לפתור מחלוקות בין גורמים מדיניים, והוא מאמין גם בלחימה בטרור כשיטת התמודדות עם ארגוני טרור. ה''שאלה הימנית'' שלי היתה הקצנה ברורה של עמדות הימין באופן דומה לדרך בה היתה ה''שאלה השמאלנית'' של דוב הקצנה של עמדות השמאל.

ולשאלתך השניה, עם אויבים עושים שלום. אם לא מצליחים לעשות איתם שלום, אין ברירה ואז יוצאים איתם למלחמה. עם חברים, לעומת זאת, עושים אהבה, עושים קטעים, עושים על האש, אבל לא עושים איתם לא שלום ולא מלחמה.
שלום האויב וזמן המתכנס לנקודה 34996
בסיסמא הזו ובעקר במשתמע ממנה בהקשר בו היא נאמרת, יש הטעייה הגיונית: נכון שעם אויבים עושים לפעמים שלום. אבל אם כן, מה מגדיר אותם כאויבים? האם מגעי השלום, כלומר הם אויבים מכוח עשיית שלום? הסתבכת.

הדואליזם "אויבים-שלום" כרוך בשתי שלבים עוקבים בזמן:
שלב של "אויבים" בו קיימת מלחמה, ושלב עוקב אפשרי בו פוסקת המלחמה תוך עשיית שלום.
מכאן בוודאי לא נובע כי שלב המלחמה הוא גם שלב השלום, אלא נהפוך הוא, "במלחמה כמו במלחמה" ולא במלחמה כמו בשלום.
מאחורי ההטעיה הזו קיימת קריסת שני השלבים העוקבים בזמן לשלב יחיד, כלומר הזמן, במקום להתפס כניפרס לינארית-על פני משך-זמן מסוים, מתכנס לנקודה. וכבר התיחסתי לתפיסת זמן זאת ולהשלכותיה הבעיתיות במישור החברתי,במישור של עשייה מורכבת, במישור האירגוני/ניהולי, ובמישור ההיסטורי.

(ואולי הדבר נוגע גם לאובססיה מסויימת של שר בממשלה, שהמדגמים מצידם מאירים לו פנים אך לא המציאות בשטח; ומאידך גם עראפת מאיר לו פנים, אך למחרת הפגישה קיימת עליית מדרגה בטרור - העסק עובד כמו שעון. מדוע? שוב מיסתורי הסטטיסטיקה).
שלום האויב וזמן המתכנס לנקודה 57214
מדוע מפחדים לקרוא לילד בשמו?.......מלחמה......אין מנוס מפניה ועם הבחירה למד על בשרו,פעם אחר פעם,מחירה המר של התעלמות מהצורך לשאת לשלוף ולנופף חרב......אמנן נאמר ליצחק והחרב אך נראה שהכוונה היתה ליעקב.....כשאין ברירה צריך להלחם.
המפתיע הוא שאת הלקח הזה מכירים הפלסתינאים ואילו אצלנו,עדיין שורר עקרון "הבלה בלה בלה"....
עצות 35025
ראשית, חבל שאתה נוקט בשפה וולגרית. זה אינו תורם לדיון, כשם שעיטור הדברים בסימני קריאה רבים אינו מוסיף דבר.
האם תוכל לתת לי ציטוט של דברי ח"כ עזרא? האם הוא קרא להרג בני משפחות המחבלים?
דבריך אכן היו הקצנה של דעות ימין, אך דברי דב לא היו הקצנה של דעות שמאל. אלו הן דעות השמאל כהוויתן. אם מדינות או ישויות מדיניות נוקטות בטרור (כפי שעושה הרשות הפלשתינאית, וכפי שייתכן שיתברר כי נעשה בפיגוע בארה"ב) יש להתנהג אליהן כאל ארגוני טרור. למרבה הצער, פרס ממשיך לנסות משא ומתן מדיני, בברכתו והסכמתו של שרון.
אובדי עצות 35031
איזה מצחיק השמאל. איך הוא לא מבין שטיב הסכסוך בינינו לבין הפלסטינאים, הוא בדיוק כמו טיב הסכסוך בין ארה''ב לבין מי שזה לא יהיה, שביצע את הפיגוע לפני יומיים.
לאף אחד בימין (הממוקם מ''שמאל'' לגנדי) אין פיתרון ל''בעית הטרור'', או בכלל ל''סכסוך היהודי-ערבי''. אם לשרון היה פתרון כזה, הוא לא היה טורח להכניס את פרס לממשלתו, ובאמת מזל שהוא שם, ככה לפחות עדין יש את מי להאשים.
עצות 35037
ראשית, לא הייתי מודע לכך שהביטוי "עצות מהתחת" נחשב לשפה וולגרית. מדובר למיטב ידיעתי בביטוי סלנג מקובל. בכל מקרה לא היתה כוונה להעליב איש. אינני יודע מה הקשר לסימני קריאה, שכן בהודעתי המקורית (ובדברים שאני כותב בכלל) לא היו סימני קריאה רבים. אפילו אחד לא היה.

אינני יכול לצטט במדויק את דבריו של ח"כ עזרא, אך הסגנון היה "המחבלים חייבים לדעת ששלומם של בני משפחותיהם אינו מובטח" (הזכרון שלי לא מה שהיה פעם, אך זו היתה רוח הדברים). כך או כך, וגם אם הח"כ הנכבד התכוון בסך הכל להטיל על בני משפחות המתאבדים קנס של 75 שקלים, הקריאה למעשי נקמה הכוללים בין השאר גם הרג פלסטינאים איננה המצאה של שי כהן וגם לא שלי. היא נשמעת פעמים רבות ברחוב הישראלי ומי שלא שמע אותה כנראה לא התאמץ מדי להקשיב.

לעניין השמאל, ברור שאתה אינך בדיוק סמכות עליונה לגבי "דעות השמאל". הדיעה שדוב ביטא (בהומור לדעתי) ואתה אימצת כאילו היא באמת הדיעה הרווחת בשמאל, היא שמשא ומתן מדיני הוא תחליף למלחמה בטרור. עצם התפיסה שמלחמה בטרור ומשא מתן מדיני אינם יכולים להתקיים במקביל, היא תפיסת עולם ימנית המתבססת על העקרון "לא מקיימים מו"מ תחת אש", אך השמאל כפי שאני מכירו תמיד דגל בקיומם של השניים זה בצד זה: לחימה בטרור באופן נקודתי, ובמקביל משא ומתן עם גורמים מדיניים במטרה להביא לפתרון ארוך-טווח של הבעיה. זכותך לחשוב שברגע ש"מדינה או ישות מדינית" (ציור מרשים של המטרה סביב החץ) נוקטים בטרור אסור לנהל משא ומתן עם אף גורם מדיני מטעמה עד שיחוסל גם אחרון משליכי האבנים, אך עליך להבין שזו, עם כל הכבוד, רק דעתך ובשום אופן לא אקסיומה.
עצות 35041
אני חושב שאין לפספס את ההגיון בהצעת ח"כ עזרא: לאחר מימוש הרעיון של עזרא מס' מועט מאוד של פעמים, לא יהיה צורך במימושו פעמים נוספות, בשל ההרתעה שהוא יגרום.
לחוששים מדעת קהל עויינת או למסתייגים מהריגת חפים מפשע, ניתן למצוא פתרון "הומאני" יותר - גירוש המשפחה מהארץ או עיקול כל חפציה ורכושה על מנת לשלם פיצויים למשפחות ההרוגים.

ואני? אני בכלל בעד קבירת גופות המחבלים עם ראשי חזיר. ושוב - אפשר רק להפיץ את השמועה שאנחנו עושים זאת, מבלי שנצטרך לעשות זאת בפועל.
חזירות 35146
בעניין ראשי (או עור) החזיר: לפני כשבוע הסביר אחד הפרשנים לענייני ערבים, אהוד יערי אם אינני טועה, שביום שישראל אכן תעשה דבר כזה, או אפילו רק תודיע שהיא עושה זאת, ישוגר מיד טיל-נגד-טיל בדמות פסק הלכה מוסלמי שקובע שלשאהידים מותר להיקבר אפילו עם חזיר בחלב אימו בלי שדבר זה יפגע בזכותם לעלות השמיימה אל חיק הבתולות. לפי אותו פרשן, מדובר בעוד "פתרון קסם" שהציבור הרחב נוטה לאמץ עקב היותו קל מאין כמוהו ליישום, אך אין ביכולתו למנוע ולו פיגוע התאבדות אחד. מצד שני, ברור שצעד כזה יגרום לתסיסה בעולם המוסלמי כולו ויציג את ישראל בתור מדינה, איך להגיד, לא הכי נאורה בעולם.
חזירות 35198
אמת, ההסבר הזה לא נעלם מעיני כשכתבתי את התגובה. אבל, כידוע לכולנו עניין ההתאבדות למען הג'יהאד אינו מעוגן בחוק המוסלמי, וכדי ליישם אותו נדרשו פרשנויות שונות ומשונות השנויות במחלוקת קשה ברחבי העולם המוסלמי. ידועים חכמי הדת הסעודים שמתנגדים בכל תוקף להתאבדות וטוענים שבכל מקרה היא אינה לגיטימית. תאר לך מצב שבו על כל הקשיים ההלכתיים, יתווספו קשיים נוספים בדמות המחלוקת על ראש החזיר. מה תהיה הפסיקה החדשה? "למען אדמה מותר להקבר בטומאה"? ברור שתהינה לכך התנגדויות רציניות. עניין זה יקשה ועוד איך על המתאבדים הפוטנציאלים שמתאבדים בשם הדת, ואולי אפילו יסכל את תוכניותיהם.
חזירות 35231
אין לי דעה מוצקה בעניין, אבל נדמה לי שצעד כזה מצד ישראל עלול דווקא ללכד את הפוסקים, גם חלק מאלו שהתנגדו.

חוץ מזה, נדמה לי שלמי שרוצה להתאבד בפיגוע די בפוסק יחיד שיתיר זאת (''עשה לך רב''). כלומר, הוא מחפש היתר דתי ולא נאלץ לעשות זאת עפ''י הדת.

אך אולי כדאי להפיץ שמועה על קבורה בעור חזיר, שמועה שתוכחש נמרצות ע''י הגורמים הרשמיים, אך עדיין ישאר חשש. יתכן שזו נקודת האופטימיזציה של היתרונות והחסרונות של צעד כזה.
חזירות 35230
יהיה משעשע לראות מדינה יהודית שוכרת אנשים כדי לקבור באדמתה אנשים אחרים עטופים באור חזיר.
עצות 35067
"מזכיר המדינה דיק צ'ייני מציע לקיים פגישת משא ומתן עם בן-לאדן בקשמיר" (סוכנות אסהול)

מה דפוק אצלנו?
Asshole? 35232
כן, זה נשמע מאוד אמין וממקור מכובד.
Asshole? 35246
כסוכנות, כן המעשה, דבר המבליט כמובן את האבסורד שבמפגש עם עראפת.
אשר לאמינות ולמכובדות, ב"יוליוס קיסר" של שיקספיר מדובר אמנם על אנשים מאד
מכובדים - honorable men אך בהקשר הדברים עולה שמעשיהם אינם ראויים. האם המטת
קלון מדיני עצמי מזכה אותנו בנקודות זכות בקהיליה הבינ"ל או ההפך מכך, גורעת ממשקלנו האונטולוגי, בבחינת מדינה חסרת זכאות ולגיטימציה לקיים את מרחב האינטרסים הבטחוני/קיומי שלנו?
חוסר אסרטציה אונטולוגית/קיומית עשוייה דווקא להיתפס כתצהיר נוסח "איני ראוי לזכויות בסיסיות"
ולא כגילוי של ריאל פוליטיק איזורי הממקם אותך בחבורה מכובדת.
Asshole? 35248
התכוונתי לשמה של הסוכנות, שמעורר תמיהה.
עשה כמעשה asshole 35252
הבאתי אנלוגיה היפוטטית בלתי אפשרית הפועלת לשקף כראי הצעה מדינית מסויימת. לכן בחרתי בשם זה עבור סוכנות הידיעות הדמיונית, וזאת על מנת לרמז שיש כאן מעשה מסוג המזכה תכופות את עושהו בכינוי הסלנגי " ASSHOLE " - ביטוי שהפך לדפוס לשוני מוצלח וקולע לסוג מסויים של מעשים, בארצות דוברות האנגלית. טביעת ביטוי זה, עקב מטען התובנה הטמון בו, היה אקט לינגוויסטי מקדם - כזה שמאפשר לכנות פעולה או עצם נתון בשם המצביע באופן קולע על השלכות. עקב האדקווטיות הלינגוויסטית אומץ הביטוי על ידי רבים גם בארצות בהם שפת האם אינה אנגלית.
Suckers, theorizing, linguistics 35255
יאמר האומר: אם כה הארכתי באקספליקציה שהבאתי(פרישת משמעות, ניסוח מוחצן מפורט הכולל את ההנחות המובלעות ברקע הקומוניקציה), אם בכלל טרחתי לענות בסבלנות למשהו הנראה בעיני רבים כשאלה מיתממת כלפי מה שהינו מובן מעצמו, הרי שעבדכם הנאמן הינוSUCKER אמיתי, או "פרייר" בלשוננו.
אך עצם העלאת השאלה הזו איפשרה לי לחדד תובנות ולהעלותם על הכתב, כך שמבחינת מציג השאלה ניתן להאמר, מתוך שלא לשמה בא לשמה.
Suckers, theorizing, linguistics 35266
Arsehole יותר מכובד בקונוטציות הגראהם גריניות או לה-קרה'יות שלו.
עצות 35102
כמובן שאין זו אקסיומה שכאשר מדינה או ישות מדינית (כן, אני מתכוון לרשות הפלשתינאית) נוקטת בטרור אסור לנהל משא ומתן עם גורם מדיני מטעמה. יסוד היסודות באידיאולוגית השמאל הישראלי טוען שחובה להמשיך ולנהל איתה משא ומתן, ולכך כיוון דב. לעומת זאת, ברור כי האמריקאים (ואינך חייב להסכים איתם, כמובן) לא ינהלו משא ומתן עם גוף הנוקט בטרור כנגדם.
האם אומנם "פיגוע טרור"? 34944
לאור הגילויים שהחלו לצוץ על כך שהכוונה האמיתית של הטרוריסטים הייתה להגיע גם לאייר פורס 1 או לקמפדייויד(או לבית הלבן), הייתי מציע להפסיק להתייחס למה שקרה ביום ג' כאל "פעולת הטרור הגדולה ביותר בהיסטוריה" ולהתחיל להתייחס אליו כאל ניסיון הפיכה בארה""ב, או לפחות לשקול את האפשרות. בהתחשב בעובדות הללו ובעובדה שהמטוסים שהתרסקו בפנטגון ובפיטסבורג(שלא כמתוכנן) עשו זאת אחרי שתי ההתרסקויות במגדלי התאומים, צריך לשקול את האפשרות שההתרסקויות במגדלי התאומים היו רק פעולת הסחה שנועדה לאפשר את המטרות האמיתיות קלות יותר(עד כמה שנשמע מוזר וחולני להתייחס ליותר מעשרת אלפים הרוגים כפעולת הסחה).
בהתחשב בכל המידע החדש, שווה גם לחשוב שוב על כל הביקורת האדירה שנמתחה על בוש בגלל שלא שב מיד לבית הלבן.
מה שמדהים אותי הוא, שמאז פירסום המידע החדש אתמול בערב, כמעט ולא שמעתי התייחסות אליו בתוך עשרות אלפי המלים שנאמרו או נכתבו מאז(באנגלית ועברית בלבד). כולם מתרכזים ב"פיגוע הטרור"(בעיקר במגדלי התאומים ולא בפנטגון). היחיד שהעלה את האפשרות לניסיון התנקשות היה סמיילי בהודעה למעלה.
האם אומנם "פיגוע טרור"? 34961
תיאורית ההפיכה סבירה אפילו פחות מתיאורית ''אנשלוביץ בן אליהו''. פיגוע התנגשות במטוסו של הנשיא בזמן טיסה הוא מבחינה טכנית כמעט בלתי אפשרי עבור קבוצה כפי שאנו יודעים עליה, והאפשרות שניתן לתפוס את השלטון בארצות הברית באמצעות התנקשות בנשיא היא תיאוריה עוד יותר דמיונית. (אגב, היו כבר שתי התנקשויות מוצלחות בנשיאי ארצות הברית. אף אחת מהן לא הייתה יכולה, אפילו עם תוספת המון דמיון, להיות התחלה של הפיכה.)
האם אומנם "פיגוע טרור"? 34971
מעבר למה שאנשלוביץ' ציין, הרי שאם הייתה זו פעולה הסחה, היא הייתה פעולת ההסחה המטומטמת ביותר שניתן להעלות על הדעת. מרגע ששני המטוסים פגעו במגדלי התאומים, כל מטוס היה חשוד. כשעוד מטוס פגע בפנטגון - בארה"ב התחילו לשקול ליירט מטוסים חשודים אחרים (ואולי גם עשו זאת). בנוסף - לפחות במקרה של המטוס שנפל בפיטסבורג, הנוסעים ניסו להשתלט על החוטפים. זה לא היה קורה אם לא היו מקבלים דיווחים מהקרקע על הפיגועים הקודמים.
והכי חשוב - מה יעזור להם לפגוע בבית הלבן אם בוש בפלורידה? אייר פורס 1 הוא מטוס הרבה יותר משוכלל ממטוסי הנוסעים, ואפילו טייס מיומן יתקשה מאוד להתנגש בו עם מטוס נוסעים כבד, שלא תוכנן לתימרונים מסובכים.
האם אומנם "פיגוע טרור"? 35028
ההיעלמות של בוש היא סממן רע ביותר. ראש עירית ניו יורק
היה ממש באזור האירוע ונאלץ לברוח ממנו כשהבנין התמוטט.
הוא מנהל מקרוב את מבצע ההצלה ומדבר בטלויזיה בצורה ענינית
וחוסך מהצופים את כל האמירות הריקניות שרק משרות
תוגה ותרעומת.

אף אחד לא מצפה שבוש ינהל מהשטח, מה ששר ההגנה ראמספלד
כן עשה בפיגוע בפנטגון, אבל
ישנן הרבה דרכים שבהם היו יכולים להעלות את בוש לשידור
מוקדם יותר ומעל לכל, הוא יכול היה למחוק את החיוך הקטן
והקבוע מעל פניו ולהציע יותר מאשר בנאליות שטחית.

להמחיש את גודל האבסורד, דובר הבית הלבן אמר שביון שלישי בערב, לאחר שבוש נשא נאום לאומה (בקושי חמש דקות) הוא שוחח עוד כשעה עם הצוות שלו ובעשר בלילה פרש לאגף המגורים וכאן מגיע החלק המעניין, הוא לא קיבל ולא עשה שום שיחות טלפון כל שאר
הלילה.

בזמן שכל העולם היה דבוק לכל מקורו אינפורמציה אפשרי, נשיא ארהב התעדכן כנראה גם מהטלויזיה והלך ל beauty Sleep
האם אומנם "פיגוע טרור"? 35044
בוש התירוץ העלוב ביותר שהיה לארה"ב לנשיא. הבן-אדם, כך מספרים, עוזב את המשרד כל יום בשלוש אחה"צ לכל המאוחר (ולא, זה לא שהוא מגיע מוקדם במיוחד). קלינטון, וורקוהוליק אמיתי, היה נשאר שם עד השעות הקטנות של הלילה, ונשיאים קודמים לא היו שונים בהרבה. לארה"ב יש מזל שמי שבאמת מנהל את העניינים הם סגן הנשיא והקבינט, ולא הנשיא עצמו.
השאלה הנשאלת היא, לאור חוסר-הכריזמה המזוויע של בוש - למה, בעצם, צריך אותו שם?
מאותה סיבה שאנחנו צריכים נשיא 35050
Play it by the book 35054
אחת מנקודות התורפה האמריקאיות וגם שאר ארצות אירופה היא הדבקות והנוקשות בחוקים ותקנות. דבר זה זר לחלוטין לישראלים האמונים על אילתור ועל כך שחוק מהווה בעיקר בסיס לשינויים אד-הוק. את נקודת התורפה הזו ניצלו הטרוריסטים.

ואולם, זוהי הנקודה הארכימדית עליה עומדת החברה המערבית, וכבר דיברנו על כך בהקשרים אחרים. זאת אומרת, מה שהיה אתמול יהיה גם היום - תחושת הבטחון הבסיסי במערכת שפועלת ללא שרירות יתרה והידיעה שאפשר פחות או יותר להקטין את מספר הנעלמים בתכנון קדימה.

כמו שהאנגלים אומרים Rules and regulations build a nation.

החוקה האמריקאית קובעת שצריך נשיא אך לא קובעת את מנת המשכל או מוסר העבודה הראוי. עד כמה שהפוליטיקה של הדמויות העקריות בממשל יכולה להיות לזרה עבורך או עבורי (דתיות תרה, אפליה לכיוון הכסף הגדול, בדלנות - שהוכחה עכשיו כאשליה , ועוד) הרי זאת נקודת אור שקובעי המדיניות העקריים הם אנשים מיושבים בדעתם בעלי נסיון מוכח. אלה סגן הנשיא צ'ייני ומזכיר ההגנה ראמספלד, ובשורה השניה התובע הכללי אשקרופט ופאואל.

אגב, למי שהעירה שקלינטון כבר בניו יורק - הוא למעשה תקוע באוסטרליה.

במצב המתוח בניו יורק גרם אתמול בלילה לפינוי תחנת הרכבת המרכזית פאן סטיישן והאמפייר סטייט בילדינג. היום פינו את התחנה פעם נוספת וגם את מרכז השידור של הסי אן אן.

עוד נקודה בקשר לבניה מחדש של התאומים - ג'וליאני אמר שהם יבנו אותם מחדש, ומישהו הציע להקים הפעם שלושה מגדלים ואת האמצעי לבנות גבוה יותר.

למי ששלל את האפשרות - לא סביר ששטח כל כך יקר ישאר לא בנוי רק באנדרטה. יש צורך בכל המשרדים שהיו שם, למרות שברור שתהייה בעייה לשכנע אנשים לעבוד שם.
Play it by the book 35057
תיקון,
לא סי. אן. אן. אלא מרכז השידור של נאסדאק בטיימס סקוור
בנגלה דש והסחר העולמי 34945
הפגיעה הייתה כואבת. המקדש חרב. מרכז הסחר העולמי היה לקברם של עשרות אלפי סוחרים.
וכרגיל אצלי, אני מוצא עצמי מהרהר ,הפוך ממה שראוי בשעה זו, שלא מזמן מתו מאות אלפי טוטסי שנרצחו על ידי אחיהם ברואנדה. בארמניה רעדה האדמה ועשרות אלפים נהרגו,בבנגלדש אסונות המוניים הם עניין של שגרה.
ועוד לא דיברנו על הסחר העולמי בתרופות לאידס.
ההזדעזעות הקולקטיבית הזכירה לי אירוע מתקופת פיגועי הסכינאות (זה היה מזמן, לפני שנתנו להם רובים). אחרי סדרה ארוכה של דקירות בירושלים נדקר מישהו בשוק בתל אביב.בידיעות אחרונות כתבו ''פיגוע אצלנו בבית ''
אתמול בגרסה המקוונת של ידיעות אחרונות כתב איזה הוגה דעות מזדמן שזה לא כמו פיגוע ירי באיזה כביש לא חשוב. תשאלו את אפרת וירון אונגר מה דעתם על כבישים לא חשובים. בעצם תחכו שדביר יגדל מספיק כדי לענות לכם.
הייתי היום בהרצאה של מזרחן (הרצאה שתוכננה מראש) הוא כנראה לא קרא את אדוארד סעיד וסיפר לנו שהערבים הם כאלה, יש להם ראש דפוק. רק הכבוד מעניין אותם.
מסתבר שהמזרחנים לא למדו דבר ולא שכחו דבר.
לא יודע למה , אבל לי הפיגוע אתמול נראה כמו כל דבר חוץ מ''לא יאמן''.
עכשיו מדברים על מלחמת עולם שלישית. השפויים כנגד המטורפים. הערבים כנגד כל העולם החופשי. כנראה לא רק הטרוריסטים ראו יותר מדי סרטים הוליוודיים גרועים.
נכה נשמיד נצמית.
גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע כי אתה עמדי. כך אמר ג'ורג' בוש והתחבא במקלט.
בנגלה דש והסחר העולמי 34951
אז אתה בעד או נגד? ובעד או נגד מה?
כשהאבק דועך, העטים נשלפים 34959
פרשנויות עצמאיות (?) ראשונות:
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 34981
שגריר צרפת בישראל כבר התבטא היום ושלל את ההשוואה בין הטרור נגד ארה''ב לבין הטרור בישראל. במקרה הראשון, לדבריו (כפי שצוטטו ב''קול ישראל''), מדובר בהתקפה על אזרחים, בעוד שבשני מדובר על ''סכסוך בין עמים''.

נראה שכפי שכבר ציינתי, אירופה לא מעוניינת, במצבה הבעייתי ועם המוני מוסלמים בתוכה, לנקוט עמדות שיתפרשו כפרו-ישראליות, או אנטי-ערביות באופן כלשהו, וזאת כדי לא להתמודד עם ההשלכות של עמדות כאלה, אותן חוותה ארה''ב ביום שלישי.
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 34987
תלוי איזו אירופה. לורד דייויד אוון הוא רק אחד מרבים שדיברו כאן בטונים שרוניים מאוד. הוא גם הגדיל לעשות והזכיר את התקפת ישראל על הכור העיראקי בתור דוגמה טובה לאיך צריך לפעול בשעת הצורך.

אהוד ברק היה כאן בלילה הגורלי ועבר מערוץ לערוץ ב-TV. בתוכנית אחת, שבה ישבו בחצי מעגל עוד מרואיינים, כולל נציג פלשתינאי כלשהו, המנחה כמעט לא נתן לפלשתינאי לפתוח את הפה. ברק דיבר במבטא כבד וכולם הקשיבו לו בתשומת לב. כשהפלשתינאי כבר זכה לפתוח את הפה התברר שהמבטא שלו עוד יותר כבד וקשה להבין מה הוא אומר. שפת הגוף של הנוכחים היתה מעניינת- לכיוון ברק, ועם חצי גב לפלשתינאי.

גם ג'יימס רובין מסתובב בערוצים השונים ועושה עבודה יפה נגד כל מי שמנסה לטעון (אפילו בלחש) שצריך להבין למה המוסלמים עושים דברים כאלה (בגלל עוולות ישראל וכו').
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 34991
שגריר צרפת מייצג (במקרה הטוב) את צרפת, אבל הוא לא מייצג בהכרח את הקונצנזוס באירופה. הדבר רלוונטי במיוחד לאור העובדה שצרפת נמצאה גם קודם במקום נמוך יחסית על סקאלת האהדה לישראל. האין זה הגיוני שבמדינות פחות עוינות (למשל גרמניה) חושבים היום קצת אחרת ממנו?
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 35003
נדמה לי שמישהו עשה כאן את האבחנה בין המערב האנגלו-סקסי לבין היתר. על רקע זה ניתן גם לראות את דיווחיה של אסתי מבריטניה.
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 35009
למזלנו יש לנו (לאייל) לפחות שגריר אחד בגרמניה שיכול לספר לנו האם גם שם מוכחש הקשר בין הטרור בארה''ב לזה שיש בישראל. ההימור שלי הוא שעמדת גרמניה שונה מעט מהעמדה שביטא שגריר צרפת.

ואגב, יש צדק בקביעה שהטרור המופעל נגד ישראל אינו זהה לטרור שמופעל כנגד ארה''ב. מה שמטעה ומקומם בדברי השגריר הוא הרמיזה כאילו טרור שמופעל נגד אזרחים ישראלים כחלק מסכסוך מדיני טריטוריאלי הוא ''פחות טרוריסטי'' מטרור שמופעל על אזרחי ארה''ב במטרה ליצור על השלטון לחץ פוליטי, תרבותי, או מה שזה לא יהיה.
שום דבר לא בסדר 35112
אינני רוצה להתייחס לתגובתו של שגריר צרפת בישראל, אשר בכל מדינה נורמלית היה הופך תוך מחצית השעה לפרסונה נון גראטה, אלא לדבר באופן הברור ביותר על תופעה אירופאית כללית, המסתכמת בתפיסת עולם חשדנית וביקורתית כלפי ארה"ב, וביקורת צוננת עד עויינת כנגד מדינת ישראל.
יצויין כי ביקורת זו אינה נעשית מתוך הצגת נתונים אובייקטיבית ושקולה, היות ונטייתה של אירופה הינה למעשה לרצות ולהבין כוחות שונים מרחבי העולם השלישי - משל המדובר בתרגיל סוציולוגי אקדמאי.

מועדונה הצפוני של ארצות אירופה, הכולל את כלל ארצות סקנדינביה, פינלנד וחלקים משווייץ, אינו מסוגל לאהוד כל רעיון אמריקאי כללי, מסיבות אשר מקורן במבנה תת המודע הקולקטיבי במדינות אלו כלפי תופעת 'העולם החדש'. מבחינה זו לא היו ולא הוו מדינות אלו מעודן חלק אינטגרלי מארצות המערב, ודי אם נביט בעובדה המעניינת כי מדינות אלו לא נקפו אצבע כנגד גרמניה הנאצית לכל אורכה של מלחמת העולם השנייה, ולו מהסיבה הפשוטה כי הללו הזדהו בחשאי לחלוטין עם מטרותיה הרצחניות.
גרמניה של ימינו, האמורה למלא מקום של כבוד במועדון גרמנו-לותראני זה, אינה מזדהה אוטומטית עם דרך חשיבה זו, היות והגרמנים מרגישים וחשים שעליהם לדחות צורת חשיבה זו, אך מובן שדחייה זו הינה בחזקת מהלך קוגנטיבי בלבד, ללא עיבוד ותמיכה רגשית ראשונית. די אם נעיף מבט ונראה שחלק ניכר מרוצחי התאומים באים מהאמבורג, שם גרו וחיו במסגרת אידיאולוגיית ה'רב תרבותיות', ודי אם נזכור כיצד נתמך סאדם חוסיין טכנית ומוראלית על ידי מדינה זו; טכנית על ידי התעשייה ובעלי ההון ומוראלית על ידי השמאל הגרמני, אשר סימנוהו כ'קורבן' המערב.

מועדונה השני של אירופה, המורכב ממדינותיה הקתוליות, ואשר יוגדר מאילך כמועדון הרומאנו-לטיני, אינו תומך במהלכים אמריקאים מתוך צביעות ופרגמטיות ברורים, ומתוך נהנתנות דקאדנטית, אשר אינה מאמינה ברעיונותיה הילדותיים והמשעשעים של ארה"ב. בהחלט לא. מדיניות מאוזנת זו לשיטתן תומכת תמידית במדינות העולם השלישי מטעמי תועלתנות בלבד, ומבקרת את ישראל אוטומטית מעצם קיומה. אם אינני טועה, הרי שמר אנשלוביץ הביא דוגמא אחת או שתיים ליחסה המדהים של צרפת כנגד מדינת ישראל בעבר, ובמקרה זה אוסיף ואומר כי יחס מדהים זה היה קיים אף במדינות איטליה, ספרד, יוון ובלגיה.

המדינות היחידות העומדות לימין ארה"ב הינן אנגליה והולנד, היות ובמדינות אלו קודקס תרבות פירוש ערכי הברית הישנה גובר על נטיות אמונתיות-אינטרניות כבמקרה הלותראני. אנגליה וארה"ב הינן גם המדינות היחידות במערב אירופה שנלחמו כנגד הנאציזם, כך שאינני חושב לרגע אחד שארה"ב יכולה לסמוך ולקבל כל תמיכה אמיתית ממדינות אירופה בפתירת בעיותיו הגלובליות של עולם זה, וזוהי הסיבה שראשי התיבות של המילה נאט"ו הינן בחזקת (No Action - Talking Only) לשיטתי.

כנראה שבעלת הברית היחידה במלחמתה בטרור הבינלאומי הינה...רוסיה, ומי יודע, אולי אף סין. מהאירופאים אפשר לשכוח.

בברכה

א. מאן
שום דבר לא בסדר 35152
הודעה כה רוויית שנאה ודעות קדומות כבר מזמן לא ראיתי. יש איזו מדינה "טובה" בעולם הזה, לדעתך? כולם שונאים את ישראל? למה אתה גר באירופה, עם כל הביקורת שיש לך עליה (ועל גרמניה בפרט)? האם הסיבה היחידה לאי-נקיפת אצבע נגד הנאצים היא הזדהות עם מטרותיהם? אם אני לא נוקף אצבע כדי לעזור לפלסטינים רעבים במצוקה, זה אומר שאני בהכרח מתומכי כהנא?

אין גבול לפסיכולוגיה בגרוש.
שום דבר לא בסדר 35161
אני אמנם לא ממש מחבב את התוקפנות שלך, אבל אני חייב להסכים עם המשפט האחרון.
נטייתו של מר מאן לפרשנות פסיכולוגיסטית של הסוציולוגיה היא מטרידה לא רק משום שהיא בד''כ אינה מלווה בהוכחות קונקרטיות (או אפילו הסברים ברורים), אלא גם משום שהיא פסקנית בצורה שאינה נשמעת סבירה כאשר אובייקט המחקר, לכאורה, הוא פרטים ולא החברה כולה.
שום דבר לא בסדר 35172
אין בכוונתי לפגוע, אך נדמה לי שהאדם שמגיב הכי הרבה באייל, אך היה מעורב במספר הנמוך ביותר של ויכוחים ענייניים, הוא אלכסנדר מאן.
שום דבר לא בסדר 35203
מכל מלמדיי השכלתי, אך חבל שהינך נגרר לביקורת סופרלטיבית-פולמית בבואך לתאר מצב משוער לשיטתך.

א. מאן
שום דבר לא בסדר 35196
מר קננגיסר היקר,

אמנם אין זה נושא המאמר - אך איני יורד לסוף דעתך במשפט ''פרשנות פסיכולוגיסטית של הסוציולוגיה''.
אנא הצג, הדגם והסבר היכן ואיפה נעשה שימוש בטכניקה זו לשיטתך.

א. מאן
שום דבר לא בסדר 35220
אני מדבר על ביטויים כמו ''מבנה תת-המודע הקולקטיבי'', שהם לדידי חסרי משמעות, כל עוד אינך מפרש אותם ומסביר את משמעותם לדידך. הגישה שלך לסוציולוגיה היא גישה פסיכולוגית, שמנתחת מבני אישיות ''טיפיקליים'' ומסתמכת על המיצוע הגס הזה של הפרטים בחברה, כדי לקבוע ''עובדות'' מכלילות לגבי כלל האוכלוסיה. בכך, אינך שונה בהרבה משחר נהניהו, שגם הוא השתמש במיצוע גס של האוכלוסיה כדי להוכיח דברים אודות פרטים.
שום דבר לא בסדר 35243
בנקודה אחת אני בהחלט מסכים איתך: השאלה האם ל'עם' ו/או לתרבות או לכל קבוצת התייחסות ערכית יש 'אופי' היא שאלה קשה ובעייתית, אשר נדרשתי אליה כבר בתגובה אחרת.

זלזולך המופגן בהגדרות 'תת המודע הקולקטיבי' אינו מבשר על פתיחות מחשבתית הגותית, מה גם שנושא ספציפי זה נחשב כרציני ומכובד בקהילת הזרם היונגאי בפסיכולוגיה האנליטית, אשר אינה מתיימרת להציג כל פיתרון או הסבר לשאלות ובעיות סוציולוגיות שונות.

בהתייחסותנו לחברה כנושא למחקר אין להמנע מהכללות דדוקטיביות ראשוניות, המעניקות והנותנות כוון מסויים להתפתחות הלמידה והסקת המסקנות ממחקר שכזה, אך אין לשיטתי בהיפותזות אלו מלהצביע על 'אופי' אימננטי בחברה מסויימת, כתוצאה ממוצא ו/או מתורשה מסויימת, ובכך מסתיים הדמיון לתיאוריית נתניהו האמורה.

כל מחקר אשר במהותו אינו אמפירי נוטה להכללות ראשוניות מעין אלו, ומכאן שאין ביכולת מחקר שכזה להוכיח דבר, כי אם לנסות ולצייר נאראטיב מציאות מסויימת ולשער דפוסי רגש והתנהגות בהתאם ובלבד.
שום דבר לא בסדר 35271
א. לא הבעתי לגלוג בהודעה הקודמת - רק אמרתי שאינך מפרש את המושגים שאתה משתמש בהם, והם נותרים סתומים עבור קוראים כמוני.
ב. יונג הוא, כמובן, תלמידו של פרויד. תורתו של פרויד, כפי שטל כהן ישמח לספר לך, היא ערימת דשן-פרים וגרמה כבר לנזק רב לאנשים רבים. הסתמכות עליה למחקר סוציולוגי נראית לי חסרת כל צביון מדעי.

ג. אינני מתנגד לחקר החברה כנושא מחקר. הבעיה עם הגישה הפסיכולוגיסטית היא שנושא המחקר הרשמי שלה היא החברה, אבל נושא המחקר האמיתי, הסמוי, הוא הפרט (שהרי רק לו יש פסיכולוגיה במובן משמעותי כלשהו של המילה). מכאן נוצרים מיני עיוותים שלדעתי מרוקנים את הגישה הזו מתוכן. או שאתה מתייחס לחברה כחברה, או שאתה מתייחס אליה כאל אוסף של פרטים. אין באמצע.
שום דבר לא בסדר 35281
פרויד באמת אינו פופולרי במיוחד כיום, אך הפסיכואנליזה לא נזנחה כשיטה טיפולית. מעבר לכך, גם מי שלא זנח את השיטה יכול לקבל חלקים גדולים מאד ממשנתו של פרויד, כמו קיומו של רצון לא מודע, השפעת אירועי ילדות על ההתנהגות בבגרות ועוד. למעשה, פרויד היה הראשון שניסה להתייחס לפסיכולוגיה כאל מדע, ולמצוא מנגנונים ותהליכים המסבירים את ההתנהגות.

יונג, לעומת זאת, היה מעופף לחלוטין. הוא דיבר על תת-מודע קולקטיבי, על ארכיטיפים חברתיים, ועל כך שזיכרון הרסני יכול לדלג על דורות ולהימצא אצל אדם שרק אבותיו חוו אותו ממש. משנה כזו היא כר פורח למדענים, נוכלים ואמנים, איש-איש בתחומו. נראה שהרעיון הוא הבל מוחלט, אך עדיין יש רבים המאמינים בו.

חלקים פחות עסיסיים מתורתו של יונג מקובלים יותר, אם כי ידועים פחות בציבור הרחב, כמו קיומם של ניגודים בו זמנית בעולם הפנימי (מטפורות וחלומות).

אחד היישומים היותר מוצלחים של תאוריית יונג בספרות המד"ב הוא בספר "קץ הילדות" של ארתור קלארק. החייזרים שם מופיעים בדמותו של השטן, עם קרניים ומשולש בקצה הזנב, ובאמת מבשרים את קץ האנושות, כפי שהיא מוכרת לנו. העניין היונגיאני בעסק הוא שהאדם יודע לזהות את הדמות כדמות מיתית שלילית למרות שזהו אולי זיכרון קדום שהוטבע בגזע, ולא התנסות אישית.

האם אין שום אפשרות לדון בתהליכים פסיכולוגיים-חברתיים? האם המטיף הדתי המשלהב את שומעיו אינו מסתמך על פסיכולוגיה חברתית?

ודבר אחרון: מה הקשר של טל כהן לזיגמונד פרויד? נדמה לי שפרויד לא שלט ברזי ה-PHP.
אה, ספוילר? 35291
קראתי את ''קץ הילדות'' הנהדר, אבל בטוח יש כאלו שלא קראו בין קוראי האייל. להבא, תזהיר...
שום דבר לא בסדר 35195
איש לא 'שונא' את ישראל באירופה מתוך אמונה יוקדת, או אף מתוך דיעה קדומה. יחד עם זאת איני יכול להתעלם מהיבטים היסטוריים מסויימים בהתייחסותי העניינית ליבשת זו.

במידה והינך חושב שאני לוקה בדיעות קדומות ו/או בניסוחים פסיכולוגיסטיים קלוקלים - אנא הראה והצבע על הטעון שיפור ועל המוטעה לשיטתך בדבריי. טענותיי בדבר מדיניותה הכללית של מדינות אירופה כלפי ישראל בחמישים ושלוש השנה האחרונות אינה מנסה לטייח אמיתות ומחשבות בלתי מקובלות, ממש כפי שאינה מנסה לפאר את מדינת ישראל וה'מוסר המשולש' בו היא אוחזת.

טעוניך ושאלותיך הרטוריות בדבר מגוריי באירופה ובגרמניה הינן מגוחכות, בלשון ההמעטה. ביקורתי מופנית באופן שווה וישיר לכל מדינה אשר בה אני רואה וחש לשיטתי בבעייתיות מסויימת, אשר מתקיימת בקודקס הפנימי של מדינה זו עם עצמה ועם הסובב. כך הדבר גם לגבי גרמניה, אשר בה אני גר, וכך הוא הדבר לגבי ישראל, אשר בה גרתי בעבר.

ההמנעות הרשמית המוחלטת במלחמה כנגד הנאצים, המאפיינת מדינות שונות באירופה, הינה בחזקת עובדה בהתייחסותי לחומר הכתוב, ובבדיקתי אחוז שיתוף הפעולה מצד האוכלוסייה המקומית עם משטר נאצי זה ומטרותיו.
מבחינה זו כהיסטוריון הרי שאני מצווה ואמון על עובדות ייבשות בלבד, המנתחות מציאות לא קלה לעיתים; אינני יודע אם זהו המקום לגולל מחקרים שונים אשר נערכו בסוגייה אחרונה זו. דווקא בגרמניה, המדינה אשר בה אין לאיש ספק כי הייתה מדינה נאצית, מציבים ומציגים חוקריה המוכשרים תמונה קשה ומעניינת המצביעה על שיתוף הפעולה מרצון עם הנאצים לאורך כל שנות קיומו של הרייך השלישי. מבחינה זו בהתייחסויותיי השונות כלפי מדינות-פילאטוס צדקניות מסוגן של מדינות סקנדינביה הרייני מתחשבן עימן באופן כפול: הן כישראלי והן כגרמני.

אף תופעת החשדנות והעוינות כלפי ארה"ב בקרב חוגי אינטלקטואלים אירופאים חשודה לעיתים בעיניי. הנימוקים המועלים כנגד ההגמוניה האמריקאית לשיטתם אינן תמיד עולים בקנה מידה אחד עם ביקורת אובייקטיבית כללית; איני מותח כל ביקורת על הפגנותיהם ההמוניות של סטודנטים אירופאים שונים כנגד מדיניות ארה"ב בוויאטנם, אשר הינה ביקורת נכונה ומוצדקת לשיטתי, אלא על עוורונם המדהים בפרשנות דבריהם כלפי שליטי העולם השני והשלישי, אשר הזמינו נציגי סטודנטים אלו לחסות תחת כנפיהם בשינאת מערב משותפת. לא היו אלו קבוצות סטודנטים בודדות, כי אם תנועות המוניות, אשר עלו לרגל לשליטים אלו כדי לחלות פניהם. "האנטי-אמריקניזם החליף במידה רבה את האנטישמיות" טוען פרופ' דן דינר במחקריו השונים, אשר זכו לאוזן קשבת ובוחנת בגרמניה ובסקנדינביה, וזאת לאחר ההפגנות הקשות כנגד ארה"ב וכנגד 'כוחות הקפיטליזם' בתקופת מלחמת המפרץ, אשר אופיינו ואוזנו בתמיכה בלתי מסוייגת בשליט עיראק, אשר סומן כקורבן נרדף של המערב לשיטת שמאל אירופאי זה.

כמו כן מפליאה אותי במיוחד הפיסקה האחרונה בתגובתך; המשוואה אותה הינך מציג אל מול טיעוניי נראית תמוהה משהו בעיניי. איני יורד לסוף דעתך באשר לקשר הקיים לכאורה בין המנעות מעזרה הומניטארית לפלסטינאים לבין תמיכה ועידוד תנועות גזעניות מסוגן של תנועות כהנא ודומיהן.

על משפטך האחרון אבחר שלא להגיב.

א. מאן
שום דבר לא בסדר 35166
אלכס,

אכן סין היא מועמדת טובה לשותפות שכזו. היא כבר הודיעה שתיקח חלק במאמץ.

התמיכה הזו עולה בקנה אחד עם שאיפתה להיות מדינה דומיננטית בזירה הבינלאומית יחד עם הסכנה שהטרור מציב גם בפניה. בתפיסתה את עצמה כשחקן ראשי בעולם, אני לא חושב שסין יכולה להרשות לעצמה קיומם של גופים חתרניים עצמאיים חסרי כתובת ונטולי אחריות ספציפית. אמנם סין תומכת במדינות בנות בליעל (rogue) אבל היא עצמה איננה ישות פנטית שהולכת באופן עיוור אחרי אידאולוגיה קיצונית.

נראה שהקואליציה תיכלול גם את פקיסטאן. אמנם מצד אחד השליט הפקיסטני הודיע שיתן כל תמיכה בל מצד שני, ויתכן לתצרוכת פנימית, קאבול פירסמה שארה"ב דרשה שיתוף פעולה.
ניתוח מבריק 35234
אם כי חלקי, כפי שהוא בוודאי אמור היה להיות.
שום דבר לא בסדר 35235
איך יכלה דנמרק לתמוך בנאציזם, אם הבריחה את יהודיה לשוודיה ועוד דרשה מהכובש הנאצי לדאוג לאזרחיהם היהודים שנלכדו בכל זאת ונכלאו בטרזנשטט? ועוד לבצע מרידה לאחר מכן? ולהגיד שהן לא נכנסו למלחמה כי תמכו בנאציזם, זהו ממש עלבון. גם הולנד שלדבריך אוהבת את ארה"ב שמרה על נייטרליות, והיא המדינה השנייה (אחרי פולין) שבה נרצחו הכי הרבה יהודים (מבחינת אחוזים). באשר לבריטניה, היא "הצטרפה" בכך שהשמיעה כמה איומים, אולם עד הקרב על בריטניה לא נקפה אצבע לעזור לאירופה הנרמסת, וכשסוף סוף עשתה זאת, זה היה בהיקף מצוצמם, כי היא העדיפה להאחז בקולוניות שלה באסיה ואפריקה. וארה"ב הצטרפה אחרי שהיפנים פגעו בגאוותה ובעוצמתה. גם ברה"מ עשתה זאת, וזה לא מעיד על שום דבר.
צרפת ושאר אירופה חבבו מאד את ישראל עד 67, וצרפת עצמה שתפה פעולה עם ישראל במלחמת סיני. אבל אחרי העידן הדה-קולוניאלי וטראומת אלג'יריה, אני בספק אם צרפת יכולה הייתה לתמוך בישראל בלי לחוש בתיעוב עצמי. אגב, אם כבר יש עם שאני מסכים שהוא פחות אנטי ציוני ויותר אנטישמי, הם הצרפתים. הם היו אנטישמים לא פחות מהגרמנים, אלא שמעולם לא היו צריכים להצטער על כך, ועם הגאווה הלאומית המתפקעת שלהם, זו לא הפתעה גדולה.
בכל מקרה, אני חושב שארה"ב לא יכולה לסמוך על אירופה, אולם לא מהסיבות שציינת. אני חושב שאירופה אוהבת לראות את עצמה את התרבות הצנועה, ולא את הרדידות החומרנית של האמריקאים. לכן הם היו רוצים לפי דעתי לראות את עצמם כמרכז כוח חלופי לארה"ב. אני לא חושב שאירופה שנגמלה מהקולוניאליזם ומחקה את עונש המוות מחוקתה, תתמוך במוכרת הנשק פרו עונש המוות ובגרורה הישראלית הכובשת שלה, בעיקר כשהן מסמלות חומרנות ותו לאו.
שום דבר לא בסדר 35241
והאירופים לא מוכרים נשק לכל מי שרק מסכים לקנות מהם? ואיזה נשק! והכורים הגרעיניים?..
שום דבר לא בסדר 35256
אני חושב שבעיניהם, האירופאים תורמים נשק למטרות אנטי קולוניאליסטיות, ולכן הם חושבים שהם תרבותיים או צדיקים יותר, מה עוד שבעיניהם הם מכפרים על מאות שנים של הסבל שהם זרעו בעולם.
אפשר לחשוב 35268
שאם מחר תבקש ישראל, או כל מדינה ''קולוניאליסטית'' אחרת, לרכוש נשק מאחת ממדינות אירופה, הן יסרבו.
שום דבר לא בסדר 35249
מר שני הנכבד,

למרות שנושא יהדות אירופה אינו קשור ישירות לנושא, אענה בשורות קצרות למספר תהיות ונקודות שהצגת:

1. דנמרק הבריחה - בין היתר - את יהודיה לחו"ל על מנת שלא להסתבך יתר על המידה עם הנאצים על ידי אילוץ החבאת יהודים אלו כבהולנד. דבר זה עולה ממחקרים שונים בנושא סבוך זה, אשר במסגרתם חיטטו חוקרים דנים במסמכי מדינה רשמיים. גם נשיאת הטלאי הצהוב הינה מיתוס רווח באשר להתנהגות הדנים במלחמה זו; מעבר ליום אחד מסויים בו נישא טלאי זה על ידי חלקים מזעריים באוכלוסייה, הרי שדבר זה לא התרחש.

2. דנמרק הינה מדינה 'ארית' בהתאם להגדרות הנאצים, ומכאן שהכובש הנאצי קיבל הוראה מפורשת לנהוג בכבוד ובאדיבות כלפי האוכלוסייה הנכבשת, ואכן דבר זה התרחש והתקיים בפועל. הנכבש הדני שיתף פעולה עם הנאצים, ומאחר ולא היו יהודים במקום זה יותר, יכלה השיגרה לפרוח ולשגשג, כפי שקרה בפועל. מספר הדנים שקיבלו את רעיונות הנאצים הינו מרשים, ואף כיום המפלגה הניאו נאצית החזקה ביותר באירופה נמצאת בדנמרק, שם המפלגה הנאצית חוקית, כמו כבשאר ארצות
סקנדינביה.
דנמרק לא נלחמה כנגד הכיבוש הנאצי מעבר לגילויי יוזמה פרטיים.

3. בהולנד נרצחו הרבה יהודים כי שם התגלו הכי הרבה יהודים, תודות לביצוע הוראת הרישום הנאצית על ידי שלטונות הולנד, ותודות להלשנה שיטטית כנגד יהודים אלו, כפי שעולה גם כן ממחקרים חדשים. זו גם הסיבה שמשפחתה של אנה פרנק גולתה.
הולנד לא נלחמה כנגד הכיבוש הנאצי מעבר לגילויי יוזמה פרטיים.

4. בריטניה הצטרפה ראשונה למלחמה נגד הגרמנים לאחר הפלישה לפולין בשנת 1939. עד לשנה זו היו אף בבריטניה קולות רבים שתמכו במדיניותו של צ'מברליין, וקראו למדיניות ה'אפיסמנט' המפורסמת.

5. בריה"מ צורפה למלחמה לאחר שהותקפה באקט הפתעתי על ידי הגרמנים. לפני צעד זה דבר לא הפריעה למדינה זו לחתום ולקיים חוזים מסויימים עם גרמניה הנאצית. ארה"ב הצטרפה למלחמה רק בגלל פרל הרבור, והיתה מסוייגת ונייטרלית לשאלות אירופאיות כלליות, מעבר לתמיכה חזקה בבריטניה הגדולה.

6. איש לא גילה עניין וריגוש של ממש במסדרונות השלטון במדינות המערב כלפי גורל היהודים, אך יחד עם זאת יש להביט ולבחון אילו מדינות נלחמו ממש ובאופן טכני למיגור הגרמנים. אם אינני טועה הרי שיותר חיילים ניו זילנדיים נפלו מחיילים הולנדים.

7. צרפת קיימה בתוכה את משטר ווישי, ורק בחלק החופשי שלה יכלה לקיים ולארגן את הרזיסטאנס המפורסם. אך גם כאן יש בהחלט לומר: צרפת לא נלחמה כנגד הכיבוש הנאצי, מעבר לגילויי יוזמה פרטיים.

הסבריך באשר לתמיכתה המסוייגת של אירופה באמריקאים נכונים במידה מסויימת, ואף עתידים להשפיע על המשך הקו האנטי-אמריקאי הקיים בחוגים רחבים ביבשת זו. הסבריך אלו מעידים למעשה שאתה מסכים עם רעיוני הכללי שאירופה לא תתמוך במהלכים אמריקאים נרחבים, היות ואינה מסוגלת לכך 'נפשית ותרבותית', אם נגדיר זאת במונחים אשר מר קננגיסר שולל מכל וכל.

בברכה

א. מאן
שום דבר לא בסדר 35254
אני מסכים עמך שאירופה לא תתגייס למערכה, אבל לא מפאת פרו-נאציזם ושנאת ישראל לשמה. אני לא חושב שסקנדיביה שונה מבנלוקס, הבלקן, צרפת, ספרד וכו' ביחסה לנאצים. ובריטניה השתתפה במלחמה לא מתוך אהבת החירות והחופש, אלא מתוך רצון לשמר עצמה כמעצמה האירופאית, ולשמור על מעמדה הגבוה. לכן אני חושב שהאשמת אירופה כולה בצביעות (מעבר לעובדה שכל מדינה חילונית הינה צבועה באשר היא) למעט בריטניה והולנד ההירואיות, הינה חוסר הגינות.
שום דבר לא בסדר 35273
אתה יכול להסביר בבקשה את ההערה לגבי מדינות חילוניות?
שום דבר לא בסדר 35415
כבר אמרתי כאן כבר.
מדינה שהיא באמת דתית, תהיה נאמנה לעקרונות מסויימים כיוון שהיא מאמינה שהיא כפופה להם. מדינה חילונית מאמינה שהעקרונות כפופים לה, ולכן אין לה בעיה להפר את המדיניות שלה, לנהוג באינטרסנטיות, וכו', כשנדרש.
שום דבר לא בסדר 35270
אבקש לא להכניס מילים לפי. לא התנגדתי לשימוש במושג תרבות - שהוא מושג חברתי מטבעו. לאדם בודד לא יכולה להיות תרבות. זאת בניגוד למושג נפש, שיכול להתקיים רק אצל האדם הבודד, ולא אצל החברה כמכלול.
שום דבר לא בסדר 35278
באחד השיעורים הראשונים בפילוסופיה, פתח הפרופסור באזהרה
ואמר שיתכן ונושאי הדיון יפגעו בכמה סטודנטים. ואכן, שניים או שלשה
מהם עזבו את הכיתה כששמעו אותו אומר - אין דבר כזה נפש.

כמו כן, ברור שהתיאוריות הפרוידיאניות אינן מדעיות, משום שאין
הם עומדות בקריטריונים הפופראיניים( מה עוד שיש בה ממצאים
מפוברקים )אבל אפילו פופר אמר שהעובדה שתאוריה איננה יכולה
להחשב כמדעית אינה פוגעת ביכולת שלה להגיע לתובנה או הבנה מסוימת.
שום דבר לא בסדר 35430
השתמשתי במושג נפש כדי לתאר את המילה mind, שאין לה מקבילה אמיתית בעברית. אני בהחלט מסכים שאין דבר כזה, נפש או נשמה, או כל דבר לא-חומרי אחר.
mind=בינה? 35449
נראה לי סביר...
שום דבר לא בסדר 35464
עיתון "גלילאו" מציע את המילה "פנימה" במשקל מלרעי כתרגום לMind .
שום דבר לא בסדר 35554
כן, אבל אני דווקא מעוניין שיבינו אותי, פחות או יותר... קטע כזה.

אגב, נכון שזה יוסי זיו שהמציא את המילה הזו? הוא תמיד ממציא את המילים המגוחכות הללו...
שום דבר לא בסדר 35263
הערה: הולנד "תרמה" חיילים רבים ל"וואפן ס. ס." למה שכונה על ידי התעמולה הנאצית "הגנה על הציויליזציה המערבית מפני הסכנה ה"מזרחית" (בריה"מ) - דומני יותר משוודיה.
דווקא כיום דומני רואים הולנדים רבים בגרמנים אנשים מתנשאים הטוענים לדומיננטיות תרבותית ואחרת. בעוד גרמנים רבים מדברים
על רגשות הנחיתות ההולנדים שמקורם בארצם ה"נמוכה" טופוגרפית.
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 35059
אני עשיתי את האבחנה בתגובה למאמר של דובי.
ראוי גם לציין את שיתוף הפעולה המודיעיני ההדוק בארצות האנגלו-סקסיות (מערכת ה"אשלון", שלפי השמועות מכוונת גם נגד צרפת ושותפותיה). סה"כ מדובר על 5-4 מדינות (ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד שחשיבותה די זניחה לענייננו).
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 35068
אני מאד חלש בדברים האלה (במה לא, בעצם), אבל האם האבחנה הזו חופפת לאבחנה שאלכסנדר מאן עושה בין לותרנים ליהודו-קלוויניסטים?
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 35081
לא יודע לגבי זה, אבל היא די חופפת לאבחנה בין לטינים לבין הדבר-השני-שאני-לא-זוכר-מה-הוא (אנגלוסקסים? אנגליקנים? משהו אחר? לא זוכר. senility is bliss).
אירופה מאותתת: אנחנו בסדר 35080
תגובתו של שגריר צרפת היא חמורה, ולו היה הדבר תלוי בי הייתי מגרש אותו מהארץ כאישיות בלתי רצויה.
פגיעה מכוונת באזרחים היא טרור ללא כל קשר למניעיה (לדדי גם הפצצת דרזדן היתה טרור). איך אפשר לקרוא נניח לפיגוע בדולפינריום או לפיגוע בבית הקפה בירושלים בשם אחר ?
תגובת נציג ישראל לפיה לו היה מתרחש פיגוע כזה במגדל אייפל השגריר לא היה מדבר כך, היא פספוס, ובדיוק מה שלא היה צריך לומר.
הרי גם לו הייתה פגיעה במגדל אייפל השגריר הצרפתי היה יכול לעשות את ההבחנה בין פגיעה זו והטרור שמופנה כנגד ישראל, ולכן דוגמה כזאת אינה כלל עניינית.
צביעות אמריקאית טיפוסית 35084
אין שמאל אמריקאי. כשהממשל בישראל התנהג בצורה הרבה יותר מתונה מזה (פלוס אופוזיציה משמאל) - ישראל חטפה על הראש מאותם אמריקאים בדיוק.
שלא לדבר על מה שהם עושים למוסלמים שם. חסן-בק כסף קטן לידם.

לא שזה מפתיע או משהו. סתם מרגיז.
צביעות אמריקאית טיפוסית 35092
יש שמאל אמריקאי.

הנציגים שלו לא זוכים שדבריהם יצוטטו ב-Ynet, וממילא הם כמעט ולא שותפים למשחק של המפלגה הדמוקרטית/רפובליקאית.

בטח שהם לא נמצאים בממשלה.
שמאל אמריקאי 35109
אם מישהו נתקל במקרה בדעותיהם של נועם חומסקי ו/או ראלף ניידר לאחר האירוע, אשמח לקבל מראה מקום לדברים. תודה.
מי הם ? 35113
שמאל אמריקאי 35117
טל שלום ובוקר טוב,

להלן ציטוט מהשבועון המקוון 'אינדימדיה', אשר אף אדם כחומסקי יוצא חוצץ כנגדו בהתייחסותו לרצח ההמונים בארה"ב.

מסתבר והולך כי שבועון זה הינו בחזקת מקום האיסוף של כלל שונאי האדם בישראל ובעולם, המביעים שמחה וריגוש כלפי מעשה רצח זה - בתחפושת דאגה ואהבת העולם השלישי.

שלך

אלכסנדר
שמאל מיזנטרופי 35129
דוגמא נוספת לשינאת אדם:

א. מאן
שמאל מיזנטרופי 35238
נפשע ומזעזע עד כמה שהיה המעשה הזה, הנקמה (סליחה, תגובה) האמריקאית עולה עליו, בכך שהיא קוראת להפציץ אנשים שסביר להניח שאפילו לא יודעים מי זה בין לאדן, חיים תחת בצורת זה כבר כמה שנים, נשלטים ע''י שלטון אכזר וצמא דם ורכושם לא שווה את מחיר הטיל שיפציץ אותו. אם במקרה של הפנטגון והתאומים אפשר עוד לנסות ולתרץ (באופן צולע) שמדובר במקורות השליטה והאלימות של ארה''ב, בערך כמו במקרי החיסולים בישראל, ולטעון כי לפחות כאן הוענשו אנשים על חמדנות, גאווה וזעם, הרי שבהפפצת אפגניסטן אין אפילו את זה. אם בארה''ב זו הייתה רצחניות לשם אמונה, הרי שכאן מדובר ברצחניות לשם רצחניות.
שמאל מיזנטרופי 35250
שתי שאלות לי אליך:

1. האם על ארה"ב להגיב לשיטתך? אם כן, כיצד והיכן?
2. האם רצחנות מאמונה 'עדיפה' על רצחנות לשם רצחנות כהגדרתך? מדוע?

בברכה

א. מאן
שמאל מיזנטרופי 35257
1) השאלה היא מה נקרא לדבריך להגיב. אם מדובר בלהיות אפגניסטן לבנה ולפגוע בבקתות רעועות שתושביהן בטח לא יודעים אפילו לאיית את השם בין לאדן, אז לא.
2) מבחינה מוסרית היא זהה בעיני, ואם הייתי דוגל בענישה, אני מניח ששני הרוצחים היו זוכים לאותו עונש. מה שכן, המניעים לרצח מתוך אידיאולוגיה/אמונה ראוים יותר להערכה מאשר רצח לשם רצח. כך למשל, יגאל עמיר אמור לדעתי לקבל עונש כמו כל רוצח ברוטאלי אחר, אבל לפחות יש בו משהו שניתן להעריך.
מלחמת תרבות 35251
לעיתים יש לפגוע בחפים מפשע רבים כדי להציל רבים יותר אחרים. השאלה היא כמובן הקריטריונים. בכל מקרה, נדמה לי שיתכן שזה המקרה. הבעייה היא תרבות שלמה, הנחותה כמעט מכל בחינה מן המערב (מוסרית, חברתית, כלכלית, אינטלקטואלית,...) אך נפחדת מהשפעתו (המוסרית קודם כל), מסרבת להטמיעו ושואפת להחריבו.

קבוצה זו מוציאה מתוכה באופן קבוע מוות וחורבן, שמופנים בעיקר כלפי פנים ואנו המערב, "זוכים" רק בשיירים שנובעים במידה מועטה גם מן הדיכוי הפנימי. אחת הבעיות המרכזיות ההופכות אותם לבעייה קיומית לציוויליזציתנו היא העובדה שלמרות היותם מפגרים במאות עד אלפי שנים אחרינו (מן הבחינות הנ"ל), הם מצויידים בטכנולוגית הרס מודרנית. מה עושים? הפתרון מסובך מאוד וכרוך בהפעלת לחץ קטלני על כל המשטרים הערביים.

דרך אגב, לא אתפלא אם בלפחות אחת הערים הגדולות במערב, בדירה קטנה, מצוי מטען חבלה גרעיני שמרכיביו נרכשו בחלק האסיאתי של האימפריה שהתפוררה ומפעילו מחכה לאות הפעלה, שיבוא עם פריצת התגובה האמריקאית.
מלחמת תרבות 35258
מבחינה רציונאלית, איך החרבת אפגניסטן תחריב את הקיצוניות? אם כבר, היא תעודד אותה. ואם יחרבו ארצות ערב כולן, אזי לא יהיה גם מערב. יהיה ערב במערב, רק בצבע לבן.
החרבת תרבות 35648
לצערי, אין לי כרגע פתרון תפור. ישנם יותר מדי פרטים קטנים שעושים הבדל גדול ואינם ידועים לי. בפרט, איני מציע כרגע את החרבת אפגניסטן, שבה לא נותר הרבה מה להחריב אחרי יותר מעשרים שנות לחימה.

כפי שמוסכם על הכל עתה, הנושא סבוך ביותר. נראה לי שיש לפעול בכח, בנחישות, בדרכי עורמה, שוחד, רמייה, תעמולה וכל אמצעי, כשהמטרה היא שינוי יסודי של החברות המוסלמיות בעולם, מפרימיטיביות לקידמה - או לחורבן פיסי. אם למישהו יש רעיונות כיצד - זה היה מעניין לשמוע.

דרך אגב, ניתן לבצע פעולה קרקעית נרחבת גם ע''י הצנחת כוחות בלבד (כולל טנקים), כך שאין הכרח בהקמת בסיסים אמריקאים במדינה שכנה.

נושא נוסף, בניגוד לבריטים והרוסים, שכשלו באפגניסטן, מטרת האמריקאים אינה כיבוש והחזקת השטח לאורך זמן. בנוסף, בידיהם אמצעים טכנולוגיים העולים עשרות מונים ביכולתיהם מאלו שהיו לאימפריות שניסו לביית עם אכזר וקשה עורף זה. ככה שיש להם סיכוי סביר בלחימה שם.
החרבת תרבות 35715
נו, ואם הם יעברו מפרימיטיביות לקידמה - במה זה יועיל לנו?
החרבת תרבות 35764
זה מן הסתם תנאי הכרחי למיגור לטווח ארוך של הגורמים לטרור. כפי שאין בהיסטוריה המודרנית דוגמה של שתי מדינות דמוקרטיות שנלחמו זו בזו, קשה לי מאד להניח שיתכן מצב שבו מדינה ערבית, מוסלמית, דמוקרטית ומפותחת שתושביה נהנים מאיכות חיים גבוהה תתעסק בטרור.

הקידמה היא האוייבת הגדולה ביותר של הדת, בדיוק כשם שחברות הביטוח הן האויבות הגדולות ביותר של חברות הסיגריות. לפלסטינים או לאפגניסטן כמדינות אין הרבה מה להפסיד מהטרור. אבל כוויית, סעודיה ונסיכויות המפרץ נמצאות בקשר הדוק עם ארה"ב. האם אתה יכול לדמיין את דובאיי, אחת המדינות העשירות ביותר (יחסית לאוכלוסייתה) בעולם, עוסקת בטרור?

כמובן שאוסאמה בן-לאדן עצמו, למשל, מפסיד הרבה מאוד בגלל ההתעקשות שלו לעסוק בטרור ולחולל ג'יהאד מטופש בשם דתו המיזנטרופית, במקום להשתמש במיליונים שלו על מנת לבנות ולא להרוס, או סתם לחיות כמו מלך.

אבל למדינה, כמדינה, יש יותר מה להפסיד מטרור או ממלחמה שאינה מלחמת מגן ככל שהיא יותר דמוקרטית ומתקדמת וככל שאיכות החיים בה יותר גבוהה. דבר כזה יבוא על חשבון הדת, ועצם ההצלחה בהוצאתו אל הפועל מותנה במיתון הדרגתי של ההשפעה הדתית בה. כמובן שמדובר בחבילה המלאה, של כינון דמוקרטיה והעלאת איכות החיים של כלל האוכלוסיה כדי למגר פונדמנטליזם דתי ואת כל הרע שהוא מביא, אחרת עלולים להישאר עם התקדמות טכנולוגית ממסדית וצבאית שמתבטאת בשכלול יכולת ההרס של המדינה הפונדמנטליסטית, ולא בעקירה מן השורש של הפונדמנטליזם שיוצר את הרצון להרס כנ"ל.
החרבת תרבות 35778
לזאת בדיוק כיוונתי - שמודרניזציה אין פירושה דמוקרטיזציה.
שמאל אמריקאי 35174
אלכס, אתה טועה ומטעה באופן קריטי.
אינדימדיה הוא מצע, מצע חופשי ופתוח לכל, שבמקרים רבים מושך אליו דעות חריפות, קיצוניות, ורדיקליות, מעצם היותו מצע פומבי פתוח ולא-מצונזר: רק שם דעות כאלו יכולות להתפרסם (משני צידי המתרס).

לטעמי, יש בכך עוצמה גדולה ותקווה גדולה בחופש הביטוי וההתבטאות.

בכל אופן, הדעות האלו הן לא של "אינדימדיה", אלא של אדם פרטי שמפרסם את דעותיו ב"אינדימדיה", וזוכה לחשיפה ציבורית, גם אם דעות אלו מרתיחות דמם של אישים מכובדים מסוימים.
שמאל אמריקאי 35209
גלעד שלום,

אינך מדייק לצערי.

אינני שולל לרגע את חופש הביטוי וההתבטאות - הגם שלעיתים קשה עליי הדבר - אך אתר אינדימדיה אינו נוהג לפי הקווים שתיארת.

אתר זה נוהג לחסל ולמחוק כל סיפור או דווח בעל גוון 'ימני', וברשותי שלל דוגמאות של מקרים שונים שהתרחשו כך; אחד המקרים הקשים היתה כתבה של מתנחל צעיר בשפה האנגלית, אשר הביע זעזוע מוצדק מרצח שני הנערים המתבגרים במערה באיזור התנחלות אפרת, כמדוני. הללו נרצחו באכזריות רבה, לאחר התעללויות מסמרות שיער, כדברי יהודה היס, מנהל המכון לרפואה משפטית באבו-כביר. גם גופותיהם רוטשו, איבריהם הפנימיים הוצאו, וחלקים מדמם ומוחם נמרח על כתלי המערה.
סיפור זה נמחק מיידית לאחר כתיבתו, וזאת למרות שמתנחל זה לא העלה כל תיאור מהתיאורים שבחרתי לציין בתגובתי זו.
דוגמא נוספת הינה מאמר ימני סביר של כתב עיתון הארץ נדב שרגאי, אשר נמחק שעות אחדות לאחר פירסומו. אף תלונות שונות בתגובותיהם הסבירות של כתבים ימניים אחרים זכו לתשובות מתנשאות, ולעיתים הוצאו אף הן החוצה.

ברור מאליו כי לכל זה ולחופש הדיבור וההתבטאות מעט מן המשותף; למרות זאת אני חושב שהדבר בהחלט חשוב ששבועון מקוון זה קיים.

שלך

אלכס
שמאל אמריקאי 35216
אלכס, אשמח מאוד אם תוכל לפרט יותר (גם באופן אישי, דרך דוא''ל, אם תעדיף) בנוגע לתוכן המדויק של הדברים, מועד פרסומם ומהו מקור הידיעות האלו.

אני מבטיח כי אשיב ואענה בעניין זה.
שמאל אמריקאי 35397
על אף שאני מבין שייתכן שתעדיף לכתוב לגלעד בפרטיות, אלכס, אני דוחק בך לגבות את דבריך לגבי ''אינדימדיה'' כאן על דפי האייל. מאוד מענין אותי לגבש דעה מבוססת על האתר, ואותן הוכחות שיש ברשותך עשויות לסייע בכך, לכאן או לכאן.
שמאל אמריקאי 35178
טל, בניגוד לרמיזותיו של אלכס למטה, אני מטיל ספק גדול מאוד בכך שחומסקי, ניידר או כל אדם אחר שאינו משתייך לחוגים ניהליסטיים-דקונסטרוקטיביים קיצוניים במיוחד אחרים יתמוך במאורע מזוויע שכזה.
אבל ביקורת רבה יש: על טיפול התקשורת בעניין, על ההתעלמות מהגורמים האפשריים לכך, על השינויים הצפויים לרעה במדיניות החוץ של ארה"ב, על הפגיעה שעוד תגיע במגילת הזכויות, על ההאשמה המיידית שהוטלה לפתחן של קהילות מסוימות, וכו'.

מאמר לדוגמא מפרי עטם של אלכס קוקברן וג'פרי סט. קלייר בכיוון הזה:
(המאמר בעמוד הראשי מתחלף כל כמה ימים והישן עובר לארכיון, שם המאמר הוא "Aftershocks")
וגם:
שמאל אמריקאי 35189
לרגע לא טענתי שיתמכו; פשוט רציתי לקרוא מהגיגייהם לאחר הארוע.
שמאל אמריקאי 35190
לרגע לא טענתי שהאשמת, טענתי שאלכס רמז.
מצטער אם הובנתי לא נכון.
אלכס שלל האפשרות 35204
אתה צודק. 35206
קראתי שוב את התגובה, וכנראה בלבלתי בין ביקורתו (הלא מוצדקת) של אלכס לאינדימדיה ולטיעון שייחס לחומסקי.

אלכס, אני מתנצל.
הרגע גיליתי 35207
תגובתו של נועם חומסקי לאירועי הימים האחרונים:
אני שולח קישור זה לפני שקראתי את הטקסט, אשלח תגובה לדברים מאוחר יותר.
הרגע גיליתי 35283
טוב, המאמר באמת קצר מאוד וכמעט ריק מתוכן מקורי, בניגוד למנהגו של חומסקי, וככל הנראה מדובר רק בניסיון להבהיר לגופים מסוימים שמחברו נמצא בצד של ''בני האור'', לשיטתם, וכמו שאמרתי, זה לא מונע ממנו להעביר ביקורת נוקבת על אספקטים שונים של האירוע בכללותו (השפעה על הסכסוך המזרח-תיכוני, מיליטריזציה של החלל, אינטרסים כלכליים של יצרני נשק, פגיעה בזכויות אדם ואזרח, עיוורון התקשורת לניתוחים אלטרנטיביים וכו'), גם אם הוא לא מציע כרגע ניתוח מעמיק או דרכים לפעולה, כפי שציין בצדק טל.

אני מציע לחכות לתגובה קצת יותר מעמיקה, שבוודאי תמצא את דרכה לאינטרנט בשבועות הקרובים.
הרגע גיליתי (2) 35549
אדוארד סעיד תורם את שני הסנטים שלו לדיון:
ציטוט נבחר:

'Islam' and 'the West' are simply inadequate as banners to follow blindly. Some will run behind them, but for future generations to condemn themselves to prolonged war and suffering without so much as a critical pause, without looking at interdependent histories of injustice and oppression, without trying for common emancipation and mutual enlightenment seems far more wilful than necessary.
שמאל אמריקאי, עדכון 35261
המאמר המדובר עבר ל:
ניתן למצוא שם ציטוטים מעיתונאים אמריקאיים בכירים שהיו גורמים אף לשי כהן להסמיק, ביניהם נביא הבורגנות האמריקאית, קפיטליזם-מן, המנתח הגדול של הסכסוך הישראלי-פלסטינאי, איש עץ הזית והלוקסוס, תומאס פרידמן בכבודו ובעצמו.

בינתיים, נראה שהוושינגטון פוסט הוא העיתון הגדול ביותר שמעניק פיתחון פה רציני לדעות שחורגות מסקלת ה-"הפציצו אותם" הנוכחית.

וכמובן, שניתן למצוא באינטרנט הרבה מאמרים נוספים (ראיתי כמה מעניינים ב-Salon, אבל טרם הספקתי להתעמק).
71549
בשבוע שעבר התקיים ב"ground zero" טקס לציון סיום פינוי ההריסות ושרידי הנפגעים מהאתר (שהגיע מהר מכפי שצפו). יותר ממאה מיליון טונות של הריסות פונו מהאתר, ומשני המגדלים שעמדו בו נותר רק הבור העמוק שהכיל את מרתפיהם.

למרות שאני לא חושב שזה יקרה, בנייתם מחדש של המגדלים כפי-שהיו באתר היא האפשרות שהכי מוצאת חן בעיניי.

בשבועות האחרונים התקשורת האמריקאית והבינלאומית מטפלת (יש שיגידו: סוף סוף) בשאלות הקשות של המחדלים שאפשרו את ארועי 9-11 והאחריות להם. מן הסתם, יש בדיון הזה הרבה מהחוכמה שלאחר מעשה, אולם גם זו חוכמה חשובה – מי שלא לומד מנסיונם של אחרים, טוב לפחות אם הוא לומד מנסיונו שלו.
נוסטלגיה? 71561
אני לא יכול להסביר, אבל גם אני הייתי רוצה לראות שוב את מרכז הסחר העולמי כפי שהיה.
אולי זה נוסטלגיה, אולי זה קו הרקיע המפורסם בעולם, אולי זה סתם תחושת עוול, אבל בביקור האחרון שלי בארה''ב, אפילו שלא ביקרתי בניו-יורק ורק החלפתי טיסה בניו-ארק, השינוי בקו הרקיע של מנהטן כאב לי באיזשהו מקום.
רוצה ולא יהיה 79135
אתמול נחשפו 5 הצעות לבנייה מחדש באתר. המשותף לכולן הוא הקמת מספר מגדלים, שם מסוג "....-הזכרון", והקצאת שטח "עקבות"יהם של שני המגדלים, שנחשב כנראה לאדמה קדושה, לאנדרטת-זכרון.
רוצה ולא יהיה 79149
כן, ראיתי ב''הארץ'' היום. אף אחת לא ממש מצאה חן בעיני. טוב, נשארו התמונות...
71566
יותר מעניינת מכל היא הטענה שבוש לא היה יכול לעשות דבר עד שהתבצע הפיגוע - שהרי באמריקה החופשית לא יעלה על הדעת שהממשל יאשים סתם כך קבוצה של מהגרים בתכנון פיגוע כל-כך אבסורדי - להשמיד את מגדלי התאומים בעזרת סכין יפנית. זה כל-כך מופרך, שכל ארגוני זכויות האדם היו דורשים לשחרר את האסירים תכף ומיד.
מגדלים, ולא באוויר 127147
נבחרו שתי ההצעות שעלו לגמר התחרות האדריכלית לשיקום אתר מרכז הסחר העולמי. שתי ההצעות מציעות מגדלים שיהיו הגבוהים בעולם.

הארץ:
four score and seven years ago 132506
ההצעה של דניאל ליבסקינד זכתה מול ההצעה של THINK. במקום בו עמדו התאומים יוקם קומפלקס ששיאו מגדל בגובה 1776 מטר.

ערש ברזל באמת איש 132511
1776 רגל, לא מטר.
ערש ברזל באמת איש 132540
אופס, נכון... אני אאחז בשעה המאוחרת כהסבר.
ושיש משמעות למספר 1776 132819
כן, אבל זה אפילו לא שווה שאלה בטריוויה 132870
four score and seven years ago 185550
ההצעה המעודכנת של ליבסקינד נחשפה אתמול.

four score and seven years ago 185761
למעשה, הגובה הוא 1500 רגל + צ'ופצ'יק‏1 בגובה 276 רגל.

_______
1איך לעזע#$%^ אומרים SPIRE בעברית?
בעניין הצ'ופצ'יק 185768
בדקתי במילון החזותי שלי [ספר נחמד עם ציורים של אובייקטים, וסימון חלקיהם באנגלית ובעברית]. לפי המילון הזה הספייר הנ"ל, כשהוא על כנסיה, נקרא בעברית "צריח". אני לא מאושרת מהתרגום הזה וחושבת שאם אין ברירה אחרת, אולי עדיף לקרוא לזה "צריח נוי". אבל גם את זה אני לא אוהבת.
אם איתקל במשהו מוצלח יותר אחזור ואדווח. ואם לא, אז לא.
בעניין הצ'ופצ'יק 185800
אולי "צריח" הוא התרגום הטוב ביותר האפשרי.
מההצעות של בבילון, רב מילים ומיכל (קרי: מבנה חרוטי; צריח חרוטי, מגדל מחודד) ניתן להסיק שאין (כנראה) תרגום מדויק לעברית.
עוד יותר משעשע לנסות לתרגם את הפועל spire: להצטרח, להתחרט :-) . בבילון ומיכל מציעים: להתרומם כחרוט, להיות מוארך ומחודד. נשמע לי ממש רע, עדיף כבר להתנשא (הצריח, נו).
בעניין הצ'ופצ'יק 185921
מדוע להסתבך עם מילים לא מתאימות, כאשר אפשר לקרוא לזה פשוט: "היתד אליה קשר הברון מינכהאוזן את סוסו בנסיעתו הראשונה לרוסיה".

ש. ספיבק, המתרגם, כינה את זה מאוחר יותר "המוט הקולט ברקים שבמגדל הכנסיה".
בעניין הצ'ופצ'יק 185811
צריח? אם זו המילה שהעברית מציעה, אני מעדיף שלא לתרגם.
התארחתי פעם (מזמן) ב-B&B בריטי שנוהל ע"י ישראלי לשעבר. גם הוא, אחרי כמה שנים בבריטניה, עדיין תרגם את המילה לצ'ופצ'יק. מאז אני מחפש תרגום מוצלח יותר ולא מוצא. (אקדמיה, איפה את?)

אשמח אם תחזרי לדווח, כי העניין ממש מפריע לי לישון בלילות קרירים במיוחד :-)
בעניין הצ'ופצ'יק 185816
אולי "תורן"?
בעניין הצ'ופצ'יק 185819
ואולי "נֵס"?
בעניין הצ'ופצ'יק 185820
נפלתי במלכודת האיילים האלמוניים, ואני בכלל לא אלמוני.
החנוכה עלתה לך לראש 185833
יותר מדי סופגניות, מר ו. הצעיר.

למה להסתפק בקיים? אני מציע את החידוש "חרוטית", והפועל הנגזר ממנו - איך לא - "לחרטט".

א: ראה את החרוטית הנאה בקצה המגדל, כאילו קוראת תיגר על כוח המשיכה ומשדלת אותנו להמריא, כמוה, לפסגות נשגבות.
ב: תפסיק לחרטט, ובוא נאכל משהו.
החנוכה עלתה לך לראש 185862
לאור פאליותו הבולטת של האובייקט, אפשר לשאוב כאן השראה: תגובה 143534, וקצת גם כאן: תגובה 142876.
בעניין הצ'ופצ'יק 185825
/זה/ מה שמפריע לך לישון? חכה עד שתיתקל בטקסט מלא מונחים ימיים מהמאות הקודמות, סוגי ספינות וחלקי-ספינות שאין להם מונחים בעברית כי היהודים לא השיטו אז ספינות. קח את fo'c's'le למשל, שהוא קיצור מקובל בכתב [בעקבות הצורה שזה מבוטא], של forecastle, שזה החלק הקדמי של הספינה, (רצוי ספינה מרובת תרנים גבוהים ומפרשים), שם ממוקמים מגורי הצוות. אז "חרטום" זה לא ממש זה, וגם "מגורי צוות" לא.
זו רק מלה אחת שעולה בדעתי כרגע, אבל יש עוד הרבה מאיפה שזה בא... ואני מחכה ללכת לראות את "אדון ומפקד", בין השאר כדי להתענג על יסורי מתרגם הסרט (כל אחד והקיק שלו).

בכלופן, הסתכלתי עכשיו יותר טוב בתמונה שבמילון החזותי וראיתי שהקו שיוצא מהמלה "צריח" הולך אל המגדלון שמתחת למוט, כך שאולי למוט עצמו אין שם. או אולי גם הוא אמור להיות "צריח" בהיותו חלק מהמגדלון המכונה "צריח".

אבל אצל אלקלעי מצאתי שספייר זה "מגדל שפוד [ש קמוצה, פ רפויה], מגדל מחודד, תורן-מגדל", כך שהמוט של אלקלעי, אולי, הוא שיפוד, חוד, או תורן. או לא. אבל אם כן, אז יוצא שעוזי הכי צודק, הפעם. (ותמיד, בעצם. וזה מאוד לא מתחשב-בחולשות-בני-תמותה, מצידו).

טוב, פרישה מהירה לגימלאות זמניות, לפני שאסתבך.

-----
אבל עוד לפני כן-
וידוי: אייל אלמוני איום אחד אורב לי בפתיל על הסכם שוויץ, ומחכה שאסביר לו מה ההבדל בין בעלים מכים לערבים מוכים, או משהו. לי עצמי ההבדל ברור ביותר אבל משעמם אותי להתחיל לפרט ולנמק משהו באופן כ"כ מיותר. למרות שזה בעצם מה שצריך לעשות אם אתה אייל כהלכתו. אבל אני כנראה לא.
ולכן, חוץ מהתגובה הזאת (ואולי עוד תגובות, אני לא מבטיחה כלום) אני לא פה, עד שאנמק לו שם נימוקים, או עד שהוא יאמין לי על בסיס המלה שלי, שהדברים הם אכן כמו שאמרתי שהם (אני רק צריכה להיזכר מה אמרתי..)

כך שאתם לא ראיתם אותי פה בזמן האחרון בכלל. תודה.
בעניין הצ'ופצ'יק 185827
זה בסדר, את לא צריכה לנמק, אפשר להשאיר שאלות פתוחות.
בעניין הצ'ופצ'יק 185836
תודה לכולם :-)

(ו*זה* לא *ה*דבר שמפריע לי לישון בלילה. יש עוד דברים)
תמונות ממנהרת ההדסון ההרוסה 319738
מגדלים, ולא באוויר 188876
הצעתו של האדריכל הישראלי מיכאל ארד "ריפלקטינג אבסנס" זכתה אתמול בתחרות להקמת אתר ההנצחה והזיכרון להרוגי הפיגוע במגדלי התאומים.

"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
מגדלים, ולא באוויר 188936
מה, אז זו באמת היתה קונספירציה ישראלית-יהודית?
משהו מוזר עובר על ארה''ב 543906
טמטום PC, או גאונות שחמטאית?
משהו מוזר עובר על ארה''ב 543907
מי שקורא את הכותרת עשוי לחשוב שהמסגד עתיד להיבנות על חורבות המגדלים. למעשה, התוכנית היא לבנות אותו במרחק שני בלוקים משם.
מאמר של יו"ר "יוזמת קורדובה" המעודד סובלנות בין דתית:

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים