יגאל עמיר ולריסה טרימבובלר התחתנו 2078
מעריב NRG מפרסם כי יגאל עמיר, רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, התחתן לפני כשבועיים עם בחירת ליבו לריסה טרימבובלר.

טקס החתונה נערך בביתו של עמיר בהרצליה, כשאביו של יגאל, שלמה, משמש כשליח שהוסמך על ידי בנו עמיר לקדש את טרימבובלר. בפגישה שתקיימה בבית הסוהר מסר יגאל עמיר לאביו טבעת, וביקש ממנו לקדש בשמו את טרימבובלר, בנוכחותם של עדים ועל פי חוקי התורה וההלכה.

לדברי מקורבי המשפחה, אב בית־הדין הרבני של בני־ברק הרב נסים קרליץ, הוא שאישר את הנישואים, שככל הנראה רשומים ברבנות בהרצליה.

טרימבובלר הסבירה בשיחה עם Ynet כי: "זו לא היתה חתונה, אלה היו קידושין ... מבחינה הלכתית אני אשת איש, קיבלנו היתר הלכתי לכך. האקט של קידושין דרך שליח מוכר בהלכה. כעת, מבחינה הלכתית, אני אשת איש".

הרב לייב לנדסמן, דיין בניו־יורק, הסביר את משמעות המעשה: "כעת היא אשת איש, ולא יכולה להינשא למישהו אחר. אם היא רוצה להינשא למישהו אחר, היא נזקקת לגט. היא אשתו מבחינה הלכתית, אבל כדי שהחתן יוכל לחיות איתה, הוא צריך חופה ושבע ברכות".

משירות בתי הסוהר, שהתנגד בתוקף לאפשר את החתונה, נמסר: "נושא נישואיו של יגאל עמיר ייבדק".

בשבוע הבא אמור להכריע בית־המשפט העליון בעתירתו של עמיר בדרישה להינשא ולהתייחד עם טרימבובלר.
קישורים
Ynet
מעריב NRG
הצעת חוק שתמנע את חנינתו של יגאל עמיר אושרה בקריאה ראשונה - עדכון חדשות באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מזל טוב! 244687
יותר מכול, זאת נראית עילה לאסור ביקורי קרובים אצל מר עמיר. הוא מנצל אותם לרעה בניגוד לתקנות הכלא.
איך מעשרים מלח? 244690
ב"הארץ"‏1 דנים בכובד ראש בסוגיית הטבעת המקודשת. השב"ס יבדוק "כיצד הצליח עמיר לקדש את הטבעת בתאו בכלא", שהרי לפי "פסקי הלכה", "ניתן לחתן בני זוג שלא בנוכחותו של אחד מהם, אם החתן קידש מבעוד מועד את טבעת הנישואין".

איך מקדשים טבעת? "הרי טבעת זו מקודשת לי כדת משה וישראל"?
אין לעיתון הזה עורך?

''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244693
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244706
מה זה?
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244708
ככה מקדשים טבעת (שאל את גאנדאלף).
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244727
ובתרגומו של אוריאל אופק:
טבעת למשול בם ולאתרם
טבעת למשוך בם ולקשרם
בממלכת מורדור בה הצל לא נרדם.
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244741
''בארץ מורודור, שם רובצים הצללים
טבעת אחת למשול בכולן, טבעת אחת למצאן,
טבעת אחת להשיב את כולן, ובאופל לכבלן,
בארץ מורדור, שם רובצים הצללים''

אתה מתכוון.

(כן, גם אני העדפתי פי אלף את הנוסח הראשון, זה שאין עוד להשיגו).
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244744
חייב להודות שהתרגום שלך מוצלח יותר. מהו אותו נוסח ראשון? הגרסה שלי היא הוצאת זמורה ביתן 1979. תרגמה: רות לבנית. תרגום שירים: אוריאל אופק.
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244748
הגירסה שלך היא הגירסה שאי אפשר יותר להשיג.
המהדורה "המתוקנת" סו קולד, והמורחבת בתוספת הניספחים היא מ- 1998
עורך המהדורה הוא עמנואל לוטם. ואוריאל אופק תירגם מחדש את השירים להתאימם למהדורה המחודשת.
המהדורה הנ"ל מחולקת לשלושה חלקים כמו הקודמת. בשנה שעברה (נדמה לי), יצאה גם מהדורה של כרך אחד.

למי שהיה רגיל למהדורה הישנה לקח הרבה הרבה הרבה זמן להיתרגל לתירגום המחודש (לוטם קורא לו עריכה, אבל למעשה נעשו שינויים מפליגים בתרגום המקורי של רות לבנית זיכרה לברכה).

אם התירגום שלו היה יוצא ראשון, יכול להיות שהיתה נחסכת הרבה עוגמת נפש, לאלה שמרגישים שתרגומה של ליבנית לא רק חולל אלא גם הועלם, ועל היצירה המופלאה שיצרה ניגזר להכרת.
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244757
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 244760
מעניין. לא מכיר את התרגום של ע. לוטם, אבל מצטרף לדעה שהעברית החגיגית של לבנית מתאימה לרוח היצירה. עם זאת ניכרים בתירגומה סימני ''דלות החומר'' בספרות העברית. קריא נראה שהיא עבדה תחת לו''ז מאוד מאוד לוחץ ולכן יש הרבה שגיאות ובעיקר פגמים ברציפות התרגום (למשל שמו של מגדל עשבי העישון המפורסם תורגם יפה לשופריון טובולד מלונגבוטום, אך בהמשך התרגום נשכח וחזר המקור טובולד הורנבלואר. וידוע לי שיש דוגמאות חזקות יותר). בפרט תרגום השירים בנוסח הישן הוא בעייתי. אם להתיחס לדוגמה הבודדת של ''אש נאזג דורבאטולוק, אש נאזג גימבאטול, אש נאזג תראקאתולוק, אג בורזום-אשי קרימפאטול'' נראה שבפעם הראשונה אופק הצליח יותר בשמירה על המשקל החגיגי המקורי אבל התרגום השני עדיף כשיר בפני עצמו. נראה לי שהתרגום הישן זקוק רק להגהת השגיאות ותירגום מוצלח יותר של השירים.
''אש נאזג דורבאטולוק...'' 366560
התרגום של ליבנית הוא הגדול מכולם ועמנואל לוטם-למרות שתרגם היטב את ה''סילמלריון'' ואת ''סיפורים שלא נשלמו'' -עדיין לא ברמתה.
איך מעשרים מלח? 244694
מכאן אתה למד שכל המסחרה שחייבים רב שיקדש ןשצריך גם לשלם לו וכל שאר גזרות שהרבנות מטילה עלינו הם עורבא פרח.
כל אדם יכול לקדש אישה בהסכמתה. נראה לי שהרבנות תרוץ אחרי אלה הנישאים ללא רב, אבל עם שני עדים, כדי לרשום אותם נשואים.
אז קדימה לכל הרוצים להינשא אין צורך ברישום לפני הנישואין ולא במקווה ולא ברבנים. כל איש לעצמו, ובחינם.
זה אולי יגרום לרבנות לאבד קצת שליטה ומזה הם חוששים אך זו לא צריכה להיות בעיה של האזרחים.
סתם לידיעה- ניתן לקדש אישה בביאה. כלומר מספיק שיהיו שני עדים שיעידו שהשניים התייחדו (היו לבד בחדר סגור) ושמעו את הגבר אומר ''הרי את מקודשת לי בביאה זו'' והיא אמרה כן.
איך מעשרים מלח? 244720
1. יש הבדל בין קידושין ונישואין לכתחילה או בדיעבד.
2. רבנים רבים שישמחו לקדש זוג בלי לקחת תשלום.
3. אנשים רוצים להנשא ברוב עם, עם תזמורת ורבע עוף וזיקוקין דינור. כל זה עולה כסף.
4. התשלום לרבנות הוא אגרת הרישום כזוג נשוי, ולא עבור ההכרה ההלכתית בנישואין.
איך מעשרים מלח? 366555
שטויות.נישואים כמו שתיארת, שלא נעשו עם שני עדים לא נחשבים לנישואים -כך שהרבנות לא תרדוף אחרי כאלו.

והיום כבר לא ניתן לקדש בביאה.
איך מעשרים מלח? 249995
לצפות מ"הארץ" שלא להתעלל בכתבים על-ידי כך ששולחים אותם לסקר ולכתוב על דברים שאינם מבינים - זה כנראה יותר מדי. בכל זאת, לא מובן למה ראו לנכון העורכים להקפיץ את העדויות לבורות של הכתב אל הכותרת.

"ברכת המזון על קרמבו בטעם מוקה":
מה מברכים על קרמבו? 250015
"שהכל נעשה בדברו"?
מה מברכים על קרמבו? 250029
לא יודעת, אבל ברכת המזון מברכים אחרי הסעודה, ורק אם היא כללה לחם.
מה מברכים על קרמבו? 250031
כבר לא שמים ביסקויט בתחתית הקרמבו?
מה מברכים על קרמבו? 250034
אז איך קוראים לברכה שמברכים לפני האכילה?
ועל קרמבו מברכים לדעתי בורא מיני מזונות.
מה מברכים על קרמבו? 250156
אכן, סוגיה מרתקת ומורכבת (אם כי אין להפריז בחשיבותה התאולוגית). השאלה היא האם הביסקויט של הקרמבו הוא ישות לעצמה (''בורא מיני מזונות'') או שהוא טפל לקרמבו (''שהכל''). הלכה למעשה, ישאל כל אחד את רבו המובהק, ולהשומע ינעם.
מה מברכים על קרמבו? 250264
"אם אוכל את הקרמבו מלמעלה יברך 'שהכל' ולא יכוון לפטור את הבסקויט, ואח"כ יברך על הבסקויט 'מזונות'. אבל
אם אוכל אותם יחד – מברך 'שהכל', כי הבסקויט טפל כי הוא נועד רק להחזיק את הקרם".

נזכרתי שראיתי את זה ב:
עמודה שמאלית למטה.
מה מברכים על קרמבו? 250272
ואם הוא אוכל רק את הביסקויט?
מה מברכים על קרמבו? 250295
חייב בסקילה.
סליחה שניה 245598
לא קשור הנה, אבל לא מצאתי את המקום המתאים לקישורית הבאה: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... - סתם כך, לידיעה.
סליחה שניה 245625
פשוט נודניק. אין לי מילה אחרת. למד אתי בבי''ס בחור כזה, שלא היה מסוגל להפסיד בכבוד. פגשתי אותו לפני איזה שנה, והוא התחיל להסביר לי למה אז, במשחק הכדורסל בכיתה ז', בעצם הוא ניצח.

עד שאתה לא חוזר לפעילות מלאה, אני מסרב להתייחס אליך ברצינות.
סליחה שניה 245726
(אם) וכאשר השכ"ג יחזור לפעילות מלאה, אתה תסכים להתיחס אליו ב*רצינות*?
סליחה שניה 245764
אה, טוב. נקודה נכונה.
למיטב זכרוני 244695
כשאני החלטתי לעשות את שטות וללכת לרבנות, הייתי צריך להוציא תעודת רווקות לי ולאישתי (כולל עדים לנו ונוכחות של ההורים שלנו, כל אחד מול הרב שלו), לקבל אישור על המקום, הרב התאריך וחברת ההסעדה, לשלם מראש, להוציא כתובה, אישתי הייתה צריכה לעבור הרצאה של רבנית, וכל זה היה חייב להגמר שלוש שבועות לפני התאריך המיועד, על מנת שהרבנות תפרסם שנרשמנו, ואנשים יוכלו לערער. הרב העירוני טען שכל הדברים האלה (ובטח היו עוד) מחויבים על פי חוק. איך זה שמר עמיר לא צריך לעבור את כל הביורוקרטיה הזאת?

האם הרב קרליץ, עובד מדינה, לא מחוייב לחוקי המדינה? האם הרב קרליץ חושב שבגלל שעמיר חובש כיפה, לא צריך לבדוק את כל הדברים האלה? לא עלה על דעתו שמר עמיר יכול לעבור על אחת המצוות?
למיטב זכרוני 244700
זה רק מוכיח שהרבנים (ע''ע קרליץ) הם עובדי מדינה רק במובן שהמדינה עובדת בשבילם (כמובן בזמן שאינה כותבת תגובות לאייל).
עובדים עם המדינה 244702
כלומר, על.
למיטב זכרוני 245050
הרב קרליץ איננו עובד מדינה, ולא היה כזה מעולם.
מה זה רק מוכיח? האם מיטב זכרונך עובד בשבילך רק כאשר אינך כותב תגובות באייל?
למיטב זכרוני 245159
הרב ניסים קרליץ הוא אב בית הדין הרבני בבני ברק, וככזה הוא עובד ציבור.
למיטב ידיעתי 245174
הרב קרליץ הוא אכן ''אב בית דין'', אבל מדובר בהרכב דיינים פרטי (''בית הדין של הרב קרליץ'') שחבריו אינם עובדי ציבור. יש מלבדו עוד בתי-דין בבני-ברק, וכולם אינם קשורים לרבנות הראשית לישראל.
עוכר שכמותך 244701
רצחת ראש ממשלה סמולני טפו טפו? הגנת על ארץ ישראל (השלמה)? לפחות הרגת איזה ערבי או שניים?
לא? אז שב בשקט, באיזה זכות אתה דורש שיתנו לך יחס מיוחד?
לי זה מאוחר מידי 244705
אבל הייתי ממליץ למי שהולך לרבנות להרשם לנישואין ללבוש כיפה (שמתאימה לכיפתו של הרב העירוני) לפני הכניסה לרבנות.
לי זה מאוחר מידי 244714
ואני הייתי מציעה בכלל לא ללכת לרבנות, אבל זו רק דעתי האישית.
עוכר שכמותך 244745
רבנים יכולים להתעלם מהדרישות הללו גם כדי להציל אותך ממשפט שמסתמך על עדות כלתך. למישהו יש קישור?
הערה: 244721
הרב קרליץ מסר שלא היה לו כל קשר לעניין.
למיטב זכרוני 366556
זה לא העניין,מנעשה נעשה.לפני כמה שנים בחור בן 18 קידש את חברתו לתיכון לעיני כמה עדים-הרבנות שמעה על כך והזעיקה לרב לבדוק את תקופת הנישואים ואם צריך להוציא להם גט על המקום.כך שהנהלים קיימים כל עוד הכל עובר דרך הרבנות שכפופה למדינה.
לכו לישון לפעמים 244697
מה שבאמת מטריד בסיפור הזה הוא: למה עורכי האיל לא ישנים בשתיים בלילה? אין להם משהו יותר טוב לעשות בשעות כאלו?
לכו לישון לפעמים 244738
יש עורכים שישנים הפוך...
מזל טוב! 244712
אני דווקא חשבתי יותר בכיוון של יעלי...
מזל טוב! 244771
יעלי?
מזל טוב! 244793
היווני מתכוון, כמובן, לשפרה ויעלי, בנותיו של ויקטור חסון. כאשר מבקש סמל ראשון מוקד את ידה של ביתו של ויקטור, חושב הלה שהוא מבקש את ידה של שפרה, אבל אז מבהיר סמ''ר מוקד שהוא דווקא חשב יותר בכיוון של יעלי. שפרה, המאוכזבת, דווקא רצתה חייל...
מזל טוב לזוג הצעיר 244734
אבל למה היה צריך להרוס משפחה בשביל זה? אין רווקות במדינה שהוא היה חייב למצוא אשה נשואה?
החתונה 244736
היא חלק ממחקר שעורכת הגברת טרומבוזיס לספרה ''הייתי כלתו של השטן''
השטן,בהחלט 366567
ההתנקשות ברבין בהחלט עונה להגדרה של רצח ,ככל רצח אחר:זהו רצח מתועב-ככל רצח אחר: זהו כמובן פשע, ובדמוקרטיה,או סתם בכל משטר הגון, נהוג שדין אחד לכולם-אבל בישראל לא שמעו על כך.

אבל שאתם מכתירים את יגאל עמיר כ"שטן" באופן ייחודי ומובדל -אתם כמובן מלמדים הרבה מאוד על 'מלאכיותכם'.

רק שאח"כ תגידו שאלו שלבשו טלאי לפני הגירוש בזים לזכר השואה...

לא הפרזתם בכלל בהפיכת יגאל עמיר ל"למען יראו וייראו" של המדינה העלובה ,הקטנה והשפלה הזאת.

כיאה לדמוקרטיה מתוקנת גם חוקקתם חוק רטרואקטיבי ודאגתם שיושם בבידוד שאפילו איראן הייתה בושה ונכלמת בו -ושבכל מקרה ארגוני זכויות האדם מגנים בתוקף.

ששרפו את בית הוריו-איש לא חקר,כמובן ,לא יעלה על הדעת שהדבר היה קורה במדינה אחרת המגדירה את עצמה כדמוקרטית.כן היה עולה על הדעת שזה היה מתחולל במדינה שלא מגדירה עצמה כדמוקרטית-אבל אז מה לנו כי נלין-הרי שכשאנשים שמים את הקלפים על השולן לא ניתן להאשימם בשפלות.

כמובן שרצח רבין הוא הרצח הפוליטי הראשון בישראל-לא זה של הרב דה האן שראה רחוק יותר מכל מנהיג ציוני חילוני שקם אי פעם וגם לא הטבעת האלטלנה .

וכמובן שרצח רבין איום הרבה יותר מרצח של ילדים רכים בשנים ע"י הוריהם,או יותר מזעזע, מחלחל ודורש שפלות מאשר אונס בתך עצמך ובשרך-יתרה מכך,לאחר הרצח ראיינו אסירים בבתי כלא-כאלו שרצחו יותר מאדם אחד-ממניעים אישיים מגוונים:פגיעה בכבוד,חוב כספי,התקף זעם וכ"ו-ואפילו הם גינו את רצח רבין ואמרו שלשפלות כזו הם לא מדמיינים אפילו שהיו מגיעים-שהרי יגאל עמיר הוא האיש השנוא במדינה-כך קבעה התקשורת-השלטת האמיתית במדינת הגמדים.

יגאל עמיר גם הרבה יותר גרוע מסתם מחבל -שפעל אף ממניעים אידיאולוגיים-ורצח את גנדי -הוא ראוי לעונש חמור הרבה יותר-הסיבה ה'אמיתית' היא מכיוון שיהודי לא הורג יהודי (תתעלמו מרצח דה האן וכ"ו) .הוא גם ראוי לעונש חמור הרבה יותר ממשלח מחבל מתאבד למסעדה בה יושבים אמאות ותינוקות וכ"ו.

אתם המאסתם את הסיפור הזה על כולם .הפכתם את רבין לישו -ומצטער,רצח זה אמנם ממש ,אבל ממש,לא פיתרון מקובל ובטח שמדובר במעשה מתועב בכל מקרה.ואם היו אי אלו רגשי אשם קולקטיביים לחלק מהציבור שהואשם בצליבת רבין-הרי שאתם טרחתם לפתור אותם.
השטן,בהחלט 366571
למה אתה כותב "אתם" כל הזמן? אתה מגיב לתגובה של אדם אחד, לא לתגובה של כמה אנשים.

(כן, אני יודע שאתה מתכוון ל"אתם" קולקטיבי כזה בסגנון "אסמול", אבל בעיני זה נראה שימוש רטורי לא רציני שמנסה להציג את הכותב כקול זועק מול גוש לא מזוהה ולחלק את המציאות בצורה בינארית ל"אנחנו" ו"הם". המציאות קצת יותר מורכבת מזה. ואגב, שים לב שאתה מגיב בלהט של דיאלוג כבר כמה תגובות בדיון הזה לאנשים שהגיבו כאן לפני שנה וחצי - זה נראה, בעיני לפחות, קצת מגוחך)
השטן,בהחלט 366611
ערן-פשוט לא שמתי לב שהדיון הזה חדש-היית בטוח,בהן צדק,כי מדובר בהודעה על אישור הנישואים של ה2.

לגבי "אתם" אני מתכוון למשתתפים הקבועים של הפסטירבין-כפי שהגדיר זאת שמאלני הגון,שאותו אני מעריך, בשם גדעון לוי.

וכן ,נו,אתה צודק-אני קצת נסחף (ובדרך גם שוכח לערוך את מה שכתבתי).
השטן,בהחלט 366613
המלצה: תעצור, ותערוך את מה שאתה כותב. אנשים יתייחסו אליך ביתר רצינות אם תכתוב באופן רהוט (וגם אם תשים לב להקשר שבו אתה כותב...).
לשם שינוי אני מסכים איתך 366689
יגאל עמיר הוא רוצח, זה הכל, לא פחות ולא יותר.
מבחינה זאת, ההגינות דורשת לתת לו עונש כמו לכל רוצח אחר, ובטח שלא לשלול ממנו זכויות יסודיות כמו לשאת אישה.

מצד שני, ברור שיש בתופעה הזאת סכנה של ממש לדמוקרטיה. תמיד יש מתנגדים למדיניות רה''מ, ומספיק אחד שלא מסוגל להסכים לכך שהדרך שנבחרה אינה דרכו כדי לרצוח או לאיים על ראש הממשלה ולשבש את ההתנהלות התקינה של השלטון, בשם המטרה המוצדקת מבחינתו של הצלת המדינה מאסון.

לכן התקשורת ומערכת המשפט מתעקשות לייחד אותו ולהוקיע אותו - לא בגלל שהוא שפל יותר או נתעב יותר מרוצחים אחרים, אלא דווקא כי יש אנשים שרואים בו גיבור, ועלולים ללכת בדרכו, ואת זה המדינה מנסה למנוע. כנראה ש'חינוך' העם הוא מטרה פה לא פחות מעשיית משפט צודק.

כמובן ששלילת הנישואין אינה הדרך. אין בזה שום מסר ערכי, למעט אולי המסר שזכויות אזרח הן משהו שמותר לשלול במידת הצורך (וזה בטח לא המסר שרוצה התקשורת להעביר). לכן אני מאד שמחתי על ההחלטה הזאת. ובאיראן, אגב, לא נראה לי שהוא היה נשאר חי בכלל.
לשם שינוי אני מסכים איתך 366693
"ובאיראן, אגב, לא נראה לי שהוא היה נשאר חי בכלל". איזו מסקנה אפשר להסיק מן ההנחה הזו?
366695
"אין בזה שום מסר ערכי, למעט אולי המסר שזכויות אזרח הן משהו שמותר לשלול במידת הצורך (וזה בטח לא המסר שרוצה התקשורת להעביר)"

זכויות אזרח, או זכויות אדם, בכל מקרה, החברה, כחברה, לא חושבת שיש משהו בעייתי בשלילה שלהן במקרים מסויימים. אני יכולה לחשוב על אי אילו זכויות אדם וזכויות אזרח שנשללות מאסיר מעצם מאסרו. דווקא האיסור להנשא מטריד אותך יותר מכל דבר אחר?
אותי זה מצחיק ! 244742
מעניין איך סיפור שהוא מעיקרו עצוב וטרגי הופך להיות משעשע בהמשכו.
אותי זה מצחיק ! 244743
זה באמת עצוב וטרגי לראות צדיק נעזב וזרעו מבקש רחם.
אותי זה מצחיק ! 244815
למה הכוונה ב"עצוב וטרגי"? לעצם הרצח או לאהבה הבלתי ממומשת?
לא לפי ההלכה 244766
ועכשיו אומרים שהנישואין לא כשרים, משום שבשום רגע נתון לא היו בתאו של עמיר שני גברים שהיו יכולים לשמש כעדים להסמכת האב כשליח וקידוש הטבעת.

נפלאות דרכי הדת היהודית, אין ספק.
לא לפי ההלכה 244779
רואה איזה מזל שנישואים אזרחיים לא נהוגים בישראל?
לא לפי ההלכה 366570
מה זה משנה נישואים אזרחיים או לא,ישראל היא דיקטטורה 'ליברלית' שנשלטת ע"י קבוצת אנשים קטנטנה שמדברת הרבה על דברים שבהם היא מבינה מעט.

העיקר שמרוצצי ראשי ילדות,כמו סמיר קונטאר,הורשו להתחתן בכלא 3 פעמים -מניעת חתונה אינה יכול להיחשב כאקט דמוקרטי.

אבל כל העולם אומר זאת ,ובעניין הזה הוא צודק-ישראל אינה דמוקרטיה-חד וחלק.
לא לפי ההלכה 244792
מה שמגוחח בכל העניין הזה זאת לא ההלכה אלא התנהלות מדינת ישראל שלא ע"פ חוקיה.

1. אי אפשר לחוקק חוק ולהכיל אותו רטרואקטיבית, לכן גם אם היו קובעים שדינו של רוצח ראש ממשלה מיתה, לא היה ניתן להכיל זאת על עמיר.
2. החוק אינו מבחין מבחינת ענישה בין רוצחים בהתאם לסוג הקורבן. שהרי כל בני האדם שווים בפני החוק בזכותם הבסיסית לחיות.
3. עמי פופר רצח הרבה יותר אנשים (אומנם "רק ערבים" אבל בכל זאת בני אדם) ולמרות זאת הוא כבר מהלך חופשי.
4. אם המחוקק מעוניין לתת ביטוי חוקי לסוגי פשיעה שהם בעיניו יותר מתועבים עליו לעבור על ספר החוקים למצא פירצה או סעיף שלדעתם טעון תיקון ולהציע תיקון לחוק, ולא לשבת במזנון הכנסת ולקשקש בלי סוף, ואח"כ לרוץ לנפנף בתקשורת עם הצעת חוק סתמית.
5. לכולנו כדאי להבין שרצח פוליטי אינו יותר מתועב מכל רצח אחר. כל מי שילל אחרי רצח רבין אבל נותר אדיש כשאזרח מקפח את חייו, בקרב בין עבריינים, הוא סתם צבוע.
6. מבחינתי שיתחתנו ושיוולדו להם ילדים. בעיני הם לא יהיו אשמים בשום דבר, כשם שאני לא חש שום סלידה כלפי הילדים של אייכמן או של מחבלי החמס.
7. הנסיון למנוע מיגאל עמיר את הזכויות שיש לרוצחים אחרים בגלל יחס אוהד לקורבן היא ביטוי לתפיסת עולם גזענית מפגרת ומתרפסת, שמעמידה את השליט מעל בני עמו.
8. למיטב ידיעתי אין בישראל חוק שמונע ממשהוא להנשא או שולל ממנו מראש את הזכות להורות. שום נזק לא יגרם לחברה מזה שהם יתחתנו ויהיו להם ילדים. מה שלא נכון כאשר שני נשאי איידס או בעלי גן של CF מחליטים להוליד ילד.
9. גם בלי שני גברים שהיו יכולים לשמש כעדים להסמכת האב כשליח וקידוש הטבעת, יכול להמצא הסדר ע"פ רב זה או אחר.
10. מעבר לשטויות כמו טבעת, עדים, ורב. אם שני אנשים רוצים להנשא ומצהירים על כך אז הם נשואים. כל המשמעות של ביצוע טכס נועדה כדי להפריד בין תקופת הרווקות לתקופת תחילת הנישואים.
11. ונניח שישראל לא תכיר בנישואים? הרי יש כ"כ הרבה ישראלים שאינם יכולים להנשא ע"פ חוקי המדינה - יהיו עוד שניים.
לא לפי ההלכה 244804
נועם תגובתך הנפלאה ראויה לסכם את פרק התגובות.
יגאל עמיר הוא רוצח נתעב אך מפורסם.
העיתונות הצהובה מצאה אובייקט נוח.
לא לפי ההלכה 244894
יגאל עמיר הוא עוד רוצח. לא יותר נתעב מכל רוצח אחר.
סתם עוד רוצח.
לא לפי ההלכה 244900
י. עמיר הוא סתם רוצח כמו שא. דרעי הוא סתם גנב.
לא לפי ההלכה 244944
עמיר הורשע ברצח, דרעי לא הורשע בגניבה.
לא לפי ההלכה 244964
תגובתי הקודמת היתה בלשון סגי נהור. התמיכה הציבורית ממנה נהנה עמיר (בד''כ בצורה של ''הבנה למניעיו'') מבדילה אותו מרוצח סתם.
לא לפי ההלכה 244968
זאת הבנתי. אבל מתגובתך משתמע שדרעי הוא גנב הנהנה מתמיכה ציבורית, ולא היא: דרעי אינו גנב.
לא לפי ההלכה 244969
במשהו הרי הרשיעו אותו. (מעילה?)
לא לפי ההלכה 244985
שוחד.
לא לפי ההלכה 244805
>. ונניח שישראל לא תכיר בנישואים? הרי יש כ"כ הרבה ישראלים שאינם יכולים להנשא ע"פ חוקי המדינה - יהיו עוד שניים.

בדיוק! מי מונע מהם לטוס להתחתן בקפריסין? וישא"ק :-)
לא לפי ההלכה 244899
יש כל מני סוגים של סורגים.
גם בישראל חיים רבים שאינם יכולים לנסוע להנשא בחו''ל כי אחד מבני הזוג אינו ישראלי ועלולים למנוע את כניסתו מחדש.
לא לפי ההלכה 244806
1. אפשר להחיל חוקים באופן רטרואקטיבי במקרים מסויימים, למשל כאשר הם לא נוגעים לענישת פושעים שכבר פשעו, אלא לסיוע בחקירה.

2. בוודאי שכן. למשל בישראל חיילים ושוטרים אינם נחשבים לרוצחים או להורגים ברשלנות כשהקרבן הוא פלסטיני חף מפשע שנקלע למקום הלא נכון. בארה"ב, החוק מבחין בין רוצחי שוטרים ורוצחי אזרחים, לא יודעת אם הוא מגן גם על הנשיא ועובדי ציבור אחרים.
לא לפי ההלכה 244920
אני רוצה רגע לתהות על קדושת העיקרון שלא מחילים רטרואקטיבית חוק המשנה ענישה. הרציונל של העיקרון הוא ברור: אפשר לחוקק, נניח, שחריגה מהמהירות המותרת דינה יהיה שנתיים מאסר. לא היה זה הוגן לאסור רטרואקטיבית את מי שנתפס לפני החוק; כי אם הוא היה יודע שזה יהיה העונש, אולי הוא היה נזהר יותר ולא עובר על המהירות. אבל בכך מובלעת ההנחה, שאנחנו כחברה מוכנים לקבל מעבר על המהירות המותרת כהחלטה שאדם יעשה לפעמים, במחיר נתון; זו עבירה על החוק, אבל עבירה שבמובן מסוים היא נורמטיבית, היא חלק מ"המשחק". האם נכון לומר זאת גם על רצח ראש ממשלה? אני לא חושב. אני לא חושב שרצח ראש ממשלה צריך להיות בכלל ב"מחירון לפושע"; אני חושב שאם יחוקק חוק של עונש מוות לרוצחי ראש ממשלה, והוא יוחל רטרואקטיבית על עמיר, לא היה בכך עוול כלפיו יותר מאשר כלפי רוצחי ראשי ממשלה עתידיים (אני נגד, אגב). יכול להיות שעמיר עשה שיקול בנוסח "מאסר עולם אני מוכן, אבל אם מוות אז לא, אני מעדיף לוותר על הרצח"; זה לא שיקול שאנחנו חייבים לכבד.

ולשאלה "איפה עובר הגבול בין שני המקרים", או לחילופין "מה שונה רצח ראש ממשלה מכל רצח אחר", תשובתי - אני לא יודע. אין לי בעיה עם טענה שאין הבדל, ושאפשר להחמיר גם רטרואקטיבית ענישה על רוצחים, אנסים, ומה שרוצים. יהיו בוודאי כאלו שיגידו שגם עבירה על חוקי התעבורה היא בלתי-נסלחת (אלו שכותבים מכתבים למערכת ותגובות לאייל על פיהן עברייני תנועה הם רוצחים); אם הם יעבירו גם אותם אל מעל הקו, לא אתווכח.
לא לפי ההלכה 244956
אני מניח שרציונל נוסף הוא למנוע את הסכנה של שריפת מכשפות. חלק נכבד מהמוסדות והתהליכים בדמוקרטיה מודרנית מכוונים למנוע את עריצות הרוב, ולא לשקף את רצון הבוחרים.
לא לפי ההלכה 245078
1. על אילו "מוסדות ותהליכים" מדובר במקרה זה? האם איסור השינוי הרטרו' הוא משהו חוקתי-רשמי, או רק מוסרי? אם הכנסת תחליט לחוקק חוק כזה, האם למישהו יש סמכות לפסול את החוק?

2. מהי, במקרה זה, הסכנה של שריפת מכשפות, ומה הקשר לעריצות הרוב? אם אתה חושב שהחמרה רטרואקטיבית של עונש היא אינהרנטית עריצות, אתה מניח את המבוקש, לא?
לא לפי ההלכה 245425
2. אני מניח שהיא עלולה להיות עריצות, לא שהיא כזאת.

עד כמה שידוע לי, איסור השינוי הרטר' קיים בכל שיטות המשפט - חוץ מאחת, שבה בית דין משמש גם כמחוקק. אתה רואה, אולי הדתיים צודקים, ומתחת לכל התרבות הזרה יש בך ניצוץ יהודי שאי אפשר לחסום.

"תני: אמר רבי אלעזר בן יעקב: שמעתי שעונשין שלא כהלכה. ועונשין שלא כתורה? עד איכן? רבי אלעזר בי רבי יוסי אמר: עד כדי זמזום. ר' יוסה אומר: בעדים אבל לא בהתרייה. מעשה באחד שיצא לדרך רכוב על סוסו בשבת והביאוהו לבית דין וסקלוהו. והלא שבות הוית. אלא שהיתה השעה צריכה לכך. שוב מעשה באחד שיצא לדרך ואשתו עמו ופנה לאחורי הגדר ועשה צרכיו עמה והביאוהו לבית דין והלקוהו. והלא אשתו היית? אלא שנהג בעצמו בבזיון".
לא לפי ההלכה 245585
לא מוכרחים לפרש שהעונש רטרואקטיבי. אולי פרסמו שגם העובר על שבות ייסקל.
לא לפי ההלכה 245624
לפרסום כשלעצמו אין ערך. בית דין אמור לפסוק לפי ההלכה. אם כבר, השאלה כאן היא של כפל המשמעויות של המושג "בית-דין" במקורות: הוא מופיע כמוסד חקיקתי, ובאופן מובחן כמוסד שיפוטי. יש סיבות טובות לחשוב שהכוונה של ר' אלעזר כאן היא למוסד שיפוטי. גם אופי התקדימים; גם הגדר ששמים לבית הדין (והלא "בית-דין מתנין לעקור דבר מן התורה"); גם הביטוי "שמעתי" שאופייני לשיח המשפטי-עברי ולא ההלכתי.
יש לי מאמר של ד"ר חנינא בן-מנחם על נושא החקיקה הר' בידי בית-דין. אם זה חשוב לך, אנסה להעביר לכאן את תמציתו (אבל אני צריך לקרוא אותו קודם).
לא לפי ההלכה 244982
יש נימוק אחר שפעם קראתי‏1- אצל האמריקאים למשל, יש דרישה (חוקתית?) להימנע מעונש "אכזרי ובלתי רגיל". אפשר לטעון שהחמרת העונש לאחר מעשה ( ולאחר משפט, ערעור וכולי) הוא בעצם עונש מסוג כזה, מכיוון שהנדון בעצם לא יודע מה יקרה לו בהמשך- אפשר להאריך את עונשו באופן בלתי צפוי.

1הדיסקליימר אלע"ד הוא חלש מדי במקרה כזה, וכל מה שאני יודע על החוק הפלילי הוא מסדרות טלוויזיה, סירטי קולנוע וספרות בלשים.
לא לפי ההלכה 245081
זה לא נראה לי נימוק חזק. החמרת עונש לאחר מעשה - כשמדובר על שינוי חוק - היא משהו שמן הסתם יהיה מאוד חריג (כאן, למשל, היא עולה בהקשר של רצח ראש ממשלה - אירוע תקדימי). אם זה יתקיים, אז לנידון אמנם תהיה אי-ודאות, אבל זה כבר נופל בעיני סתם במסגרת האי-ודאות הכללית של החיים; אולי יהיה מנהל כלא מניאק שישלול ממנו חופשות? אולי תהיה רעידת אדמה והכלא יקרוס עליו?
לא לפי ההלכה 245165
בוא לא ניסחף. יש מה שנקרא ''פורס מאז'ור'' והוא בוודאי לא חלק מהעונש המוצהר.
לא לפי ההלכה 245307
בדיוק. ולכן גם האפשרות שהעונש יוחמר אינה חלק מהעונש המוצהר.
המחוקק כמכת טבע 245309
אתה לא רואה הבדל בין אדם שפוגע בו מטאוריט ואדם שמעיפים עליו בכוונה עציץ? האפשרות שהעונש יוחמר זה לא מכת טבע, זה חלק ממערכת המשפט שלנו, והיא בשליטתנו, אי לכך יש אחריות כלפי האסיר. לגבי רעידות אדמה, האחריות היא לא להקים בית סוהר במקום שמועד באופן מיוחד לכך.
המחוקק כמכת טבע 245314
בוודאי שיש הבדל, אבל הטענה שלך היתה יותר חזקה: שיש בכך אכזריות, ושהאכזריות נובעת מהאי-ודאות. אני ניסיתי להראות שהאי-ודאות כאן היא לא מיוחדת, שיש ממילא אספקטים של אי-ודאות בעונש (חלקם כן מעשה ידי המערכת), ושאין כאן אכזריות מיוחדת שחורגת מהותית מעצם האכזריות של הענישה.
המחוקק כמכת טבע 245320
אני כנראה אצטרך לחכות לפרק הבא של ''הפרקליטים'' כדי להשכיל מספיק כדי להתמודד עם טענתך. עד אז, אקבל את עמדתך.
המחוקק כמכת טבע 366696
אבל האי וודאות של רעידת אדמה אינה בשליטתנו. עד כמה שזה תלוי במערכת המשפט, כן רצוי שהעונש יהיה וודאי ככל האפשר. זה חלק משלטון החוק במובנו הפורמלי - החוק (והעונש) צריך להיות ידוע לכל האזרחים. אם אתה משנה את העונש רטרואקטיבית, אתה בעצם מרמה את האזרח.
לא לפי ההלכה 244993
כמה הערות בקצרה ממש:
1. הרציונל של העקרון "אין עונשין אלא לפי חוק" ‏1 הוא עקרון עתיק יומין שנובע, ככלל: מהרצון להגן על חירות הפרט ועל החברה.

2. מבחינת הפרט: הפרט צריך לדעת, לפני המעשה, כי מעשיו נוגדים את הנורמות החברתיות. קביעה, בדיעבד, כי המעשה שעשה הוא עבירה פוגעת בזכויות יסוד (חירות, שם טוב וכדומה) אך גם ענישה, בדיעבד, פוגעת, כפי שציינת, בזכויות יסוד שכן הפרט יכול לטעון כנגד החברה כי לולא היה מודע לעונש לא היה פועל כפי שפעל ‏2.

3. מבחינת החברה:
א.הרצון להגביל את כוחו של הריבון.
ב. ענישה רטרואקטיבית (עבירה ו/או עונש) פוגעת בתחושת הצדק ועלולה להוביל להתקוממות ואף לעבריינות דווקא.
ג.וודאות משפטית.

4.העיקרון איננו חף מביקורת:
א. מרבית האנשים אינם מודעים כלל לחוקים ולהגדרות הספיציפיות (על אף הכלל כי החוק ידוע לכולם). קשה איפוא לקבל את הטעון כי אותו אדם ידע כי זוהי הגדרת העבירה או זהו העונש ואלמלא כך לא היה פועל כפי שפעל.
ב.ממילא פרשנות החוק מסורה לבית המשפט. מה לי איפוא ההצתדקות כי אין עונשין ללא חוק כאשר גם אם אדם בדק מהי הגדרות העבירה ייתכן שבית המשפט, במועד מאוחר לביצוע העבירה, ייקבע אחרת ‏3.
ג. העיקרון עצמו נסדק כאשר מדברים על עבירות ממשפט העמים. עבירות כאלה (רצח עם וכדומה) לא רק שהוחלו לא פעם באופן רטרואקטיבי בטיעון ,כי הם נוגדים את המוסר באופן מובהק, הם מתקיימות גם במדינות שקמו לאחר ביצוע פשעים. הדוגמא המובהקת לכך היא חוק עשיית דין בנאצים ובעוזריהם משנת 1950 שמחיל את החוק הישראלי על פשעים שהיו עובר להקמת מדינת ישראל‏4.

5.השאלה איפוא הייתה ונשארה ענין של השקפה ושל קווים - ואידך זיל גמור.

________
1 שממנו נגזר העקרון כי ניתן להעניש רק על פי א) חוק, ב) שהיה קיים בזמן ביצוע המעשה ג) שהגדיר את העבירה ד) ואת העונש ה) ואת הסמכות הגיאוגרפית (מבחינת תחולה על מקום ביצוע העבירה).
2 מבחינה זו הרציונל מגן הן על התמימים, שלא היו מודעים לחומרת הענישה והן על המתחוכמים - אלה שביררו קוגם לכן ובחרו בכל זאת בביצוע הפשע.
3 בענין זה צריך להעיר מספר הערות משנה:
א. קביעת בית המשפט נתפסת בעיני המשפט כקביעה: "כך היה החוק מאז ומתמיד" ולפיכך, מן הבחינה הפורמלית, אין הדבר מהווה קביעה רטרואקטיבית. יחד עם זאת לא ניתן להשתחרר מהתחושה כי מדובר בפיקציה ובכך יש פגיעה בעקרון הרטרואקטיביות.
ב. בנימוק זה (כך היה החוק מאז ומתמיד) השתמשו באנגליה שם מתקיים מערכת של המשפט המקובל (common law).
ג. הבדיקה של אותו אדם יכולה אף להסתמך על פסיקה בעבר של בית משפט (לרבות בימ"ש עליון) אך, כידוע, גם הלכות, ברבות הימים יכולות להשתנות. מכאן התחושה שהעקרון נפגע עוד יותר.
ד. בעניין האחרון יש לציין, כי לאחרונה ניתנו מספר החלטות של בית המשפט העליון (המפורסמת בענין טבע ואלי הורבוביץ) כי הסתמכות על ייעוץ משפטי יכולה להוות הגנה טובה מפני הרשעה פלילית. על מגמה זו יש ביקורת רבה.
4 (ואי אפשר בלי) הערות:
א. יש הסוברים, מהנימוק של קיומה של העבירה במשפט העמים, כי למעשה אין המדובר בתחולה רטרואקטיבית של החוק. הנימוק המרכזי לכך הוא כי כל מדינה שקמה מחוייבת לאמץ את משפט העמים לחוקיה. ממילא אין בכך פגיעה בעקרון.
ב. גם בפסק דין אייכמן קבעו השופטים כי גם אם לא ניתן היה למצוא עקרון בינלאומי המאפשר את העמדת הנאשם לדין הרי עקרונות המוסר והצדק מחייבים העמדה לדין
ג. החוק עצמו סטה מעקרונות נוספים של המשפט הפלילי, כמו למשל סטייה מהעיקרון שלא מענישין פעמיים בשל עבירה.
תודה על התשובה ושאלה 245031
תודותי על הסקירה הממצה, בדיון דומה בפורום אחר טענתי בהיות ישראל חתומה על ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם אסורה החמרת העונש רטרואקטיבית עפ"י המצויין
בסעיף יא(2) "לא יוטל עונש חמור מהעונש שהיה נוהג בזמן שעבר את העבירה הפלילית" מה דעתך על פירוש זה?
לא לפי ההלכה 245298
אני חושב שהאיסור על רטרואקטיביות נועד למנוע "ענישה פרטנית" - חקיקת חוק כדי להעניש אדם ספציפי. למשל, נגיד שיעבור חוק על פיו "סטודנטים למשפטים שהורשעו ברצח תשלל מהם הזכות להשלים את לימודיהם מאחורי הסורגים". ברור שמדובר בחוק שנועד לפגוע באדם ספציפי מאוד. אפילו אם היינו מוצאים המון הגיון בקביעה שמן הראוי שהחוק הזה יעבור ויתקיים בישראל, התביעה הדמוקרטית היא שאם החוק הזה כל כך טוב וחשוב, תואילו בטובכם לחוקק אותו רק מעכשיו והלאה, ולא לגבי מי שכבר עשה את מעשיו. אחרת, איך נדע שאתם לא מחוקקים אותו מתוך נקמנות גרידא? (נקמנות נחשבת סיבה לא מספקת לתפוס דפים בספר החוקים).
לא לפי ההלכה 245369
אאל"ט, אני חושב שזה מה שיהונתן אורן אמר (במילים אחרות) בתגובה 244956. זה ההבדל בין חקיקת חוקים נגד כישופים לבין חקיקת חוקים נגד מכשפות. החוק אמור להתמודד עם התנהגות פסולה ולא עם אנשים פסולים.
לא לפי ההלכה 245456
הממ... כן, יש בזה משהו. (אתה רואה ראובן, סתם נשברת).
לא לפי ההלכה 245385
אני חולק במידת מה על תגובה 234736. תיקון טכני, כמו למשל מה בדיוק דרוש להרשעה בחריגה מהמהירות המותרת, אפשר לקבל; שינוי מהותי נראה לי פסול (בעיקר בגלל החשש שהוזכר כאן לחקיקה פרטנית).
לא לפי ההלכה 245416
אדרבא. לטעמי בתיקון טכני קיים חשש גדול יותר לחקיקה פרטנית.
לא לפי ההלכה 245578
לא טענתי שאסור להכיל חוק חדש רטרואקטיבית אלא שלהבנתי החוק מונע זאת מסיבות מעשיות.
נניח שמשהוא נשפט ויושב בבית הסוהר. אם המדינה לא מרוצה מהעונש שהוא קיבל, אפשר לערער ולקוות לענישה הולמת.

אבל נניח שהחוק משתנה ומעתה מוטל גזר דין מוות על עברה מסוימת הרי אם נרצה להכיל את החוק רטרואקטיבית ולהרוג את כל מי שהחוק החדש מוצא שהוא ראוי לעונש, נצטרך לשדרג את כל הענישה בהתאם. אולי אפילו נאלץ להחזיר לכלא אנשים שכבר השתחררו או אפילו להרוג גם אותם.

ולסיום שאלה, שהרי אתה חובב חידות ושאלות:
אם יגאל עמיר ולריסה טרימבובלר החסודה ינשאו בשעה טובה ומוצלחת האם נוכל לקרא גם לה בכל עת "רוצחת ראש הממשלה" או שנאלץ להסתפק בכינוי "אשת רוצח ראש הממשלה".
לא לפי ההלכה 245865
אפשר לבדוק לאור הרעיונות האלה גם את שינוי הכללים שהנהיג הנשיא עזר וייצמן, כשהפסיק לקצוב את עונשם של רוצחים שנידונו למאסר עולם. (מה קורה מאז, אגב?)
לא לפי ההלכה 246821
מה לגבי החלה רטרואקטיבית של חוק המקל בענישה? (דוגמת חוק דרעי)
לא לפי ההלכה 246954
קל וחומר שמותר, לא?
לא לפי ההלכה 247104
אבל זה נותן יתרון למחוקקים על פני בני אדם מן השורה. הם יוכלו לנסות להמתיק את עונשם ע''י קשריהם.
לא לפי ההלכה 247148
זה מה שמטריד אותך, כשמראש יש להם חסינות? מה לעשות, הם גם קובעים לעצמם את המשכורת, והם יכולים באופן כללי לשנות חוקים לטובתם.
לא לפי ההלכה 247165
כן, זה מטריד אותי. אבל עזוב, סתם ניסיתי לעורר דיון ללא הצלחה...
לא לפי ההלכה 366697
לדעתי זה אסור מאותו שיקול - הקלה בעונשו של אדם ספציפי ממניעים לא טהורים.
כן לפי ההלכה 244857
1. אין צורך בעדים למינוי שליח.
2. "קידוש הטבעת"? ראה תגובה 244690. אין לאתר הזה עורך?
כן לפי ההלכה 244869
1. כך נראה משו"ע אבן העזר ל"ה, אבל יש שם גם דעה חולקת, ומן הסתם עוכריו של יגאל עמיר יכולים להסתמך עליה
הפרק הבא בפרסה 244794
הזוג הטרי יתייחד . . . באמצעות שליח.
הפרק הבא בפרסה 244892
אולי שליח ומבחנה?
244965
שני דברים מזעזעים אותי

האחד הוא שיש כאלה שחושבים שבגלל שאדם נכלא למאסר עולם, יש למישהו את הזכות לשלול ממנו להתחתן (אפילו על ידי שליח!).

השני הוא שיש כאלה שחושבים שלאדם שרצח את ראש הממשלה מגיע להשתתף בקביעת גורל המדינה ולהצביע בבחירות (ככה החליטו שופטי בג"ץ).
voting 245443
I agree on the first point. As to the second one, well, many countries do not offer voting rights to prisoners or even to ex-prisoners; Israel is very progressive in this respect. With no law prohibiting prisoners from voting, there is no much difference between Mr. Amir and other prisoners, so it's not so much about "what people think" but about what the law says.
voting 245454
אם זכרוני אינו מטעה אותי, לאחר הבחירות האחרונות בארה''ב עלתה טענה בנושא זה מצד הדמוקרטים.
הם טענו שבמדינת פלורידה, בשכונות אשר מזוהות עם המפלגה הדמוקרטית נשלחו מספר רב של מצביעים הביתה בתואנות שקריות בדבר רישום פלילי זה או אחר.
voting 245478
There was certainly some of this. In fact, a year ago I attended a very interesting talk in which the guy proved, using pretty cool statistical tools, that allowing ex-offenders the right to vote would overturn at least two presidential elections and 7-8 senatorial ones.
voting 246104
נראה לי די ברור שמניעת ההצבעה מפושעים (קל וחומר כאלה שכבר שלמו את חובם לחברה) מעודדת את השלטון להעמיד לדין פלילי מתנגדים פוליטיים. גישת החוק הישראלי בנושא זה היא לדעתי ראויה ואף חשובה.
245482
חבל שלא שללו ממנו את הזכות לנשום.
245583
הזכות/חובה של אזרח להצביע נובעת משותפות גורל, ולא מהיותו בעל כישורים מסוימים.

שאחרת מה ההגיון בכך שאזרח ישראלי ותיק ועולה שהגיע אמש ולא יודע מילה בעברית ומה קורה כאן יהיו בעלי אותה זכות.

ןאם עוסקים בעניני זעזוע, לא מפריע לך שהצרפתים חוגגים ברב פאר והדר את יום הבסטיליה שבו אבותיהם רצחו את מנהיגיהם.
Born in sin 245455
This “marriage” was done using phony ways by a murderer that was not paying yet his dues to our society.

Morally this marriage is nil.

The murderer should not have the opportunity for normal life and definitely not for children of own.

Having said all that we all know that sooner or later it will happen, the murderer will marry the twisted minded lady and somehow the (innocent) fruit of this sinned, somehow united, couple will come to the world.

We have to send a message of fear to anybody that another political murder may crossing his mind that we will not tolerate, forget and forgive such actions.

ליגאל עמיר מגיעות הזכויות הבסיסיות 245590
כמו שלאסירים הפלשתינים מותר להתחתן ולברגותי מותרים הרבה דברים כך גם לו
ואני שואל 246055
למי איכפת ?

שיתחתן... שלא יתחתן... הדבר היחיד שמזיז לי, זה שהרוצח של ראש ממשלה לשעבר מקבל כ"כ הרבה זמן בכותרות. ההתעסקות בחתונה הזאת נראית לי מתאימה לטורי הרכילות, ולא לסדר היום הציבורי.
ואני שואל 246056
מותר להעיר בכל-זאת הערה עקרונית? עדיף שרבנים יעסקו בהתרת עגונות מאשר ביצירתן.

(מדובר כמובן רק על אלו שסייעו למשפחה במעשה עצמו. אחרים, שנשאלו שאלות עקרוניות בהלכה, אינם יכולים ואינם צריכים להתחמק מתשובה).
ואני שואל 246187
לצערי היא תהיה עגונה הרבה פחות זמן ממה שאתה חושב. דרכו של עולם היא שנאשמים במעשי רצח פוליטיים מבלים בבתי הכלא משהו כמו 10 שנים. גם אצלנו יש כבר כמה תקדימים (רצח אמיל גרינצוייג והרוצח של קסטנר (גרינוולד אאל"ט)).
ואני שואל 246343
אברושמי בכלא כבר יותר מעשרים שנה, ולא נראה שישתחרר בקרוב.

מלכיאל גרינוולד לא היה רוצחו של קסטנר, אלא האדם שהאשים אותו בהפקרת יהדות הונגריה. קסטנר תבע אותו לדין באשמת דיבה, הפסיד במשפט, וזכה בערעור לאחר מותו. הרוצחים היו סוכן השב''כ זאב אקשטיין, יוסף מנקס ודן שמר.
ואני שואל 246391
לא נותר לי אלא לקוות שאף אחד מקרוביו או מקורביו של גרינוולד לא קרא את השטות שלי.
האם אתה רומז לאיזשהי קונספירציה? האם השב"כ רצח גם את קסטנר?
ואני שואל 246409
נשמעה לא אחת בעבר הטענה כאילו בידי קסטנר היה מידע על כך שמנהיגי התנועה הציונית ידעו על המתרחש באירופה ולא נקפו אצבע, או פעלו להעלאת אנשיהם בלבד, בעיקר על חשבון החרדים.

בכל מקרה, עד כמה שאני יודע, השב"כ התנער מהסוכן וטען כי אקשטיין ניתק עצמו ממפעיליו ונסחף לרעיונות המתנקשים: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%9...
רצח קסטנר 269280
קסטנר נרצח על ידי השב"כ כאשר איסר הראל היה בראשו, בהוראת בן גוריון. הוא נרצח מאחר ומשטרו של בן גוריון עמד בסכנה בעקבות משפט הדיבה של גרינוולד, והיה מתמוטט אילו קסטנר היה פותח את פיו ומספר את הידוע לו על מעללי בן גוריון במלחה"ע 2 בנוגע ליהודי אירופה. הרוצח היה זאב אקשטיין, סוכן שב"כ. סוכן שב"כ נוסף, דן שמר הורשע אף הוא ברצח. הם ישבו במאסר שנים ספורות בתנאי בית מלון ושוחררו. מורשע שלישי, מנקס, היה אכן רביזיוניסט, שלא היה לו שום חלק ברצח וישב על לא עוול בכפו. הוא שוחרר מאוחר יותר משני האחרים.
רצח קסטנר 269361
כמה סוכני שב"כ יש בין מגיבי האייל?
רצח קסטנר 269366
כולנו מלבדך. טפסי הרשמה בדרך.
יגאל עמיר 246150
מחילה מרב השבס אבל נעלם ממנו שולחן ערוך סימן לה אבן העזר לכן אם כבוד הרב פוסק הלכה שילמד תורה קודם וידוע דברי הגמרא על אלו שמראים פנים בהלכה
שירות האייל 246362
(ב)מחילה מרב השב('')ס(,) אבל נעלם ממנו שולחן ערוך(,) סימן ל('')ה(,) אבן העזר(,) לכן אם כבוד הרב פוסק הלכה(,) שילמד תורה קודם(,) וידוע(ים) דברי הגמרא על אלו שמראים פנים בהלכה(...)

(נא לשלוח ח''י מאות שקלים לטובת שיפוץ מנוע החיפוש. בתודה, המערכת)
שירות האייל 246394
אם אתה כבר מתקן, תוכל להזכיר את דברי הגמרא על "אלו שמראים פנים בהלכה"? (רמז: אין כאלה).
שירות האייל 246944
אולי הוא התכוון ל"מגלה פנים בתורה שלא כהלכה", עליו נאמר שאין לו חלק לעולם הבא, ואולי התכוון לנאמר על דוד כמה דפים קודם: "איש תואר - שמראה פנים בהלכה".
שירות האייל 246960
מן הסתם. הכלל הוא שמי שבא לתקן שגיאות איות, פיסוק ותחביר אצל אחרים - צריך להזהר מאקסיומת טול-קורה: "כל טקסט שנועד ללגלג על שגיאות הכתיב של מישהו אחר, יכלול לפחות שגיאת כתיב מביחה אחת".
מביכה לא רביחה 247039
בתור רופא כדי שתבדוק את מה שאתה מתקתק.
הבדיכה כבר מוצטה 247044
מה ההבדל 274042
מה ההבדל בין דם של רוה"מ לדם של ילדה?
למה לרוצחים שרצחו נשים ילדים וקשישים נותנים להתחתן?
זו פרובוקציה של השמאל.
אני לא מבינה למה לא נותנים ליגאל להתחתן ולחיות את חייב הפרטים בלי שכל העולם ידע, אז העונש על המעשה הנוראי שהוא עשה הוא משלם כמו כל רוצח במדינה, אבל מה הקשר בלא לתת לו להתחתן אני עדיין לא הבנתי
האתר הרשמי של משפחת עמיר 307108
כל המוסיף גורע.
''טוב למות בעד ארצנו'' 307131
מאמר מס' 2, יגאל עמיר כטרומפלדור
''טוב למות בעד ארצנו'' 366698
יש לציין שהוא כותב יפה
האתר הרשמי של משפחת עמיר 307165
לא ייאמן.
מפחיד.
האתר הרשמי של משפחת עמיר 307166
בדיוק 307221
האתר הרשמי של משפחת עמיר 307180
ובנוסף על הכל, המניאקים לא תומכים בפיירפוקס...
גם אני רוצה להזדעזע!
זוגות אחרים 332947
מקורות יודעי דבר ציינו בפני שבבלוג של לריסה טרימבובלר (מיני-תחרות-שאינה-נושאת-פרסים: מי האייל הראשון שישלוף לנו קישור לשם?) ב-livejournal היא מציינת שני מקרים אחרים שנוים במחלוקת של התייחדות/חתונה עם אסיר. שני קישורים למעריב NRG:

אישה המבקשת להתייחד עם אסיר חולה איידס:
נישואיו של ארבל אלוני, מרוצחי נהג המונית דרק רוט:
זוגות אחרים 332952
http://www.livejournal.com/users/larissat/ (מיני-תחרות-שאינה-נושאת-פרסים: מי האייל הראשון שיסביר לנו מה כתוב שם?)
זוגות אחרים 333529
זוגות אחרים 333549
נפלא. כל מלה בסלע. אם הבנתי נכון, זוהי פראפראזה על יונסקו עם מובאות מדרידה. הדה-פוסטיזציה בהתגלמותה. שיגעון המוסיקה.
זוגות אחרים 332955
חידון שאינו נושא פרסים: פתור בלא כלום.
זוגות אחרים 332973
אני מחכה שטלי ו. תסביר לנו את נבכי נפשותיהן של המטורפות שמתחתנות עם רוצחים במאסר. (לא את לריסה הידועה - היא הרי התחתנה עם גיבור...)
למה מטורפות? 332976
לא רק שהן מצאו בעל אלא שהבעל שהן מצאו הוא: סטרייט, שלא יכול לבגוד, שלא יכול להרביץ, שלא יכול להעלם, שמשרת את החברה, שלא מקבל תכתיבים מלמעלה ושלא מפחד מהרשויות. בהתחשב במבחר, בגיל, בהילה הרומנטית ובפרסום מדובר בהחלטה שפויה למדי.
למה מטורפות? 332979
השתכנעתי. מי מהאיילים הוא רוצח מורשע?
למה מטורפות? 333327
ולמי שעוד לא כזה: לעולם לא מאוחר מדי.
למה מטורפות? 333352
ודאי שזב עלול להיות מאוחר מדי, אם הוא רוצה להתחתן אתי אחר כך...
למה מטורפות? 333391
אתה קתולית?
למה מטורפות? 333393
ידעתי שלקתוליות אסור להתגרש. גם להתאלמן אסור להן?
למה מטורפות? 333406
כשהן עצמן דואגות באופן אקטיבי להתאלמנותן שלהן - זה אסור. גם לפרוטסטנטיות.
למה מטורפות? 333417
אני חושבת באמת שהגיע הזמן שגם נשים ייכנסו לתחום של התאלמנות פעילה. הגיע הזמן שהפמיניסטיות ייתנו דעתן לדבר.
למה מטורפות? 333424
אכן, זהו אחד המצבים הקלאסיים בהם מתקיימת סת/ט/ירה בין החוק לבין הטוב, הנכון ושכל הישר.
למה מטורפות? 333428
בדיוק. ואי אםשר להשאיר סטירה אחת בין סטירים רבים. זה זמן רב מדי שתחום חיוני כל כך נשלט בידי גברים בלבד.
למה מטורפות? 333396
מה עניין הקתוליות הנה? אני נזיר מורמונית.
למה מטורפות? 333398
סליחה על דחיפת האף: זאת את שכמעט התחתנת פעם עם יהונתן אורן? (מעניין למה הסבתות כולן קשרו קשר להסתיר מאיתנו, נכדותיהן התמות, את זה שלהתחתן זה לא מציאה גדולה..)
למה מטורפות? 333400
כן, כמובן, אבל הוא נטש אותי למעצבה...
למה מטורפות? 333514
בטח. כשאת מדברת אני צריך ללכת למילון כדי להבין מה את אומרת ‏1. ככה אפשר לנהל חיי נישואין?

1 אבן שושן אומר ש"מעצבה" זה "עצב, יגון, צער". מצד אחד למדתי משהו חדש. מצד שני, עכשיו אני מלא באבק.
למה מטורפות? 333524
לא נורא, זה בסדר, אני התגברתי. מה גם שעכשיו - כפי שראית - אני מחפשת רוצח מורשע, והאינטואיציה(1) אומרת לי שאינך ממלא את הדרישה הזאת...
_______________
1. מינוח שאפילו פיסיקליסטים פונדמנטליסטים כידידך השוטה מוכנים לקבל, עד כמה שראיתי.
למה מטורפות? 333532
מדאיג כמה מהר מתגברים עליי. בהצלחה עם הרוצח.
למה מטורפות? 333534
לא הייתי אומרת שזה מהר, לו ראית את אגמי הדמעות שנקוו כאן...נו, טוב. החיים ממשיכים איכשהו.
אוי ו'בוי לו, לשובב 333580
כאילו לא די בכך שזרקת את מר אורן לכלבים, עכשיו אתה מאשים אותו גם בכך שהוא ידידי. אני מניח שההודעה הבאה תדבר על האמא הערביה שלו.
אוי ו'בוי לו, לשובב 333607
עד מתי תמשיכי במשחק האווילי הזה? אחת ולתמיד: "האיילה האלמונית" איננו ברירת מחדל. "האיילה האלמונית" הוא ניק. עד היכן תגיע המיזוגיניה באתר הזה?
בושי לך.
זוגות אחרים 332986
למה הן כן ולריסה טרימבובלר לא?
זוגות אחרים 332989
כמו שאמרתי - לריסה התחתנה עם גיבור, לא? מושא הערצה ויראה! אליל הנוער! איזה הסבר צריך למניעיה?
זוגות אחרים 332992
וזה מה שאתה חושב שטלי תסביר? יש לי הצעה. במקום לומר לטלי מה היא חושבת ניתן לה (אם תרצה בכלל, אחרי היחס הדוחה הזה) לומר לנו מה היא חושבת.
זוגות אחרים 332995
לא לא - טעות מוחלטת. לגבי לריסה ט. *אני* מבינה את מניעיה. כלומר: אין ספק שבעיניה ובעיני סביבתה הרוחנית עמיר הוא אליל נערץ.
לא חשבתי לרגע שטלי שייכת לאותה "סביבה רוחנית" אין לי ספק שהיא סולדת ממנה בדיוק כמוני. פניתי אליה רק משום שהיא פסיכיאטרית הבית, לא?
זוגות אחרים 333307
והנה עוד קישור בחסות הבלוג של הגב' טרימבובלר. שוב ממעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/1/ART/976/346.html

לדעתי כדאי לשים לב במיוחד לדבריה של ח"כ נוקד ולתגובת נוער העבודה. אני חושב שהם יצרו הקבלה בין ממזרות ללהיות בן של רוצח רוה"מ. כנראה שכולם דתיים בסופו של דבר. זה גם מזכיר לי באיזשהו מקום את הטיעונים של ליאון קאס נגד שיבוט (ראו המאמר של ירדן "חוסך שיבוטו, שונא בנו" בדיון 1014).
רשומים 366547
"היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הורה למשרד הפנים לרשום כנשואים במרשם האוכלוסין את רוצח ראש הממשלה יצחק רבין, יגאל עמיר, ואת זוגתו, לריסה טרימבובלר. כך הודיעה היום (ראשון) פרקליטות המדינה לבג"ץ בתשובה לעתירה שהגישה טרימבובלר לפני חודש וחצי. ההחלטה להכיר בתוקף נישואיהם של עמיר וטרימבובלר צפויה לעורר מחדש את תביעתם לאשר להם קיום התייחדות בין כותלי הכלא, בקשה שנדחתה בערכאות המשפטיות בעבר. בעקבות החלטת היועץ הודיע לבג"ץ המשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן, כי העתירה התייתרה."

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים