בתשובה לגיל, 28/11/09 18:00
גם חלקי, גם תיאורטי. 530671
היום, כשאתה חשוף לכל תחנת טלביזיה, רדיו ועתון בעולם, כשכל מי שחושב אחרת (כמו אייל ניב למשל) יכול לפתוח בלוג ולהפיץ את דעתו למיליונים - היום התעמולה של השלטון הישראלי "מקיפה ומוצלחת יותר" מאשר, נניח, רק לפני עשרים שנה - כאשר נחשפת רק לתחנת טלביזיה ממשלתית אחת, לשתי תחנות רדיו (צבאית וממשלתית) ולששה-שבעה עתונים שרובם ככולם ביטאו את העמדה הממשלתית בנאמנות הרבה יותר גבוהה מאשר היום?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530691
אני מודה שזה נשמע מוזר, אבל כן. היום יש תאגידים למטרות רווח שמצדיעים, בלי להיכנס לפוליטיקה, למלחמות היזומות של השלטון. וויכוחים מזוייפים בין שתי עמדות כאילו-שונות שבעצם מאששים את הנחות הבסיס הסמויות, הפצצה של מידע שמשטיחה ומשכיחה את הכל (בספר של זיגמונט באומן על האדם המודרני כסחורה שמוכרת את עצמה קראתי את האבחנה המעניינת שיותר משכותרות העיתון של היום נועדו להביא מידע חדש, הן נועדו להשכיח ולזרוק לפח את הכותרות של אתמול), העיתונאים היום אינם מאוגדים ולמעשה הפכו רובם למעין עובדי קבלן שחרדים לפרנסתם העלובה, ולמרות שלכאורה כל ישראלי יכול לראות באל-ג'זירה את כל מה שהתקשורת בישראל מחביאה ממנו, עדיין רובנו רואים האח הגדול וקופצים לדום כשהממשלה מבקשת.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530692
או שמא אנחנו אילו שמבקשים מהעיתונות?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530711
עדיין רובנו רואים האח הגדול וגו'

לא הצלחת להראות ששליטת הממשלה במידע ובדעות של האזרחים "מקיפה ומוצלחת יותר". נראה שמדובר בכלי רטורי שמשמעותו: למרות ריבוי הדעות, וריבוי מקורות המידע, והשיעור העולה של מתנגדים למדינה הציונית בקרב אזרחיה, (לעומת שנות השבעים, נניח) הרוב עדיין לא חושב כמוני, ולכן אין ספק שהממשלה שולטת בתעמולה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530718
לי נראה שהענין פשוט יותר: רוב הישראלים מעדיפים לקבל את תמונת המציאות כפי שמציגים אותה הגורמים הישראליים ולא את התמונה כפי שמציגים אותה הגורמים הפלסטיניים.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530727
העניין אפילו פשוט יותר מזה: רוב הישראלים מעדיפים לקבל את תמונת המציאות כפי שמציגים אותה הגורמים הישראליים, נקודה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530730
כן, בוודאי. זה טבעי, לא? הבאתי את המשפט השני משום שקיימים ישראלים שמעדיפים לקבל את תמונת המציאות כפי שמציגים אותה הגורמים הפלסטינים דווקא (ולפעמים אפילו טורחים להוסיף לה תבלינים משלהם).
גם חלקי, גם תיאורטי. 530732
טבעי עבור חברה לא-ביקורתית. ועל מנת לקטוע באיבו ויכוח מיותר, נראה לי שהישראלים מהסוג השני הם סימפטום נוסף לאותה מחלה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530733
נראה לי שיש בעולם מעט מאד חברות בקורתיות מהסוג שאתה שואף אליו - כאלה שכאשר הן מצויות במאבק מדמם עם צד אחר עדיין מתבוננות על עצמן באופן בקורתי.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530734
אני נוטה להסכים, למרות שאני חושב שנחלוק לגבי זהות הסיבה והמסובב בקורלציה הזו.
ורבי אלעזר היה מפשט עוד יותר 530731
רוב הישראלים מעדיפים לקבל.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530744
לא, הישראלים כלל אינם יודעים או מתעניינים מה היא המציאות כפי שרואים אותה הפלסטינים, אולם זה עניין אחר. בהקשר של הנושא הנוכחי, תמונת המציאות של הישראלים שונה מאוד מזו של אזרחים אחרים בדמוקרטיות מערביות, מה שמוביל אותנו לטיעונים בקשר ל''אירופה המוסלמית'', ''כולם אנטישמים'', ''זה הכל הנפט הערבי'', ''אנחנו לא חיים בשוויץ'', ושאר ירקות. אלו לא טיעונים שנועדו להתמודד עם השקפת העולם הפלסטינית.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530745
באמת כיף לחיות בשוויץ ולא להיות מוטרדים מבעיות של מיעוט מוסלמי.
! 530746
גם חלקי, גם תיאורטי. 530754
לא אמרתי שהטיעונים הללו קונסיסטנטיים, אלא שמתוך בחינה שלהם ניכר כי הם באו להתמודד עם הפער (המתרחב והולך) בין תמונת המציאות של ה''קונצנזוס'' הישראלי לבין זו שמשתקפת בכלי תקשורת ודעת קהל במדינות אחרות - ולא ''של הפלסטינים'' כפי שנטען כאן. למעשה, הטענה ''יש את תמונת המציאות שלנו ואת זו של האוייב שלנו. תבחר.'' לכשעצמה היא חלק מהתעמולה המשתבחת והולכת. אני חושב שזו הטענה שעומדת בבסיס הצגתם של החיילים מ''שוברים שתיקה'' כבוגדים. אם הם אומרים דברים שאינם מקובלים על דובר צה''ל, לפי הגדרה הם מבטאים את טענותיו השקריות של האוייב.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530775
לגבי החיילים משוברים שתיקה אין לי מושג, אבל אני יכול להגיד לך שיחצ"נים מקומיים אחרים של התעמולה הפלסטינית כבר הוכיחו (אפילו פה באייל) שלא די להם בטענות הלא-בהכרח-אמיתיות של האויב אלא הם גם מוסיפים עליהן משלהם דברים שלא היו ולא נבראו - וכשמפנים את תשומת ליבם לכך הם מסבירים שכשהם עוסקים ב-"רטוריקה" אז מותר להם לחטוא לאמת (או שזה היה "דמגוגיה" או "פרופגנדה"? אני כבר מתבלבל, אבל גם כשקראתי את זה במקור לא היה ברור אם יש הבדל). דברים מהסוג הזה מאד מקלקלים את האמינות של מי שמשתמש בהם וגורמים לאחרים לתהות האם באמת אפשר לאמץ רק חלקים מתמונת המציאות כפי שהפלסטינים רואים אותה מבלי לבלוע את הכל.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530779
אני זוכר בערפול אדם אחד שעשה זאת בפורום הזה, אז השימוש בלשון רבים הוא לא לעניין. מעבר לכך, האמרה ''יחצ''נים מקומיים אחרים של התעמולה הפלסטינית'', שבאבחה אחת גם מנכסת את מי שאתה מתווכח איתו לתוך יחצ''נות תעמולה פלסטינית (ובכך מוכיח את טענותיו של גיל עצמו), וגם מטילה רפש בו ובכל אדם שיכול להחשב לשכמותו, היא דמגוגית ביותר כשלעצמה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530781
אם עוד לא הבנת, תשע נשמות ניסה להיות מנומס. תגובה 526670
גם חלקי, גם תיאורטי. 530825
כן, אני חושש שלא הבנתי. לא זכרתי שבגיל עצמו מדובר. אם כן אניח לו להגן על עצמו.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530783
כן, זכרתי את ההודעה הזו, ומישהו אפילו הפנה ברוב טובו למטה. זכרתי גם שכמו עכשיו, אתה מתחמק מהתוכן הממשי ב"אין לי מושג", ומתמקד בהיתפסות למילים. הנחתי שזו הסיבה שלא השבת להודעה האחרונה שם בפתיל, שנגעה לתוכן די מציאותי, לפרטים, לעמודים בדו"ח, לכל אותם דברים שפשוט אי אפשר לפטור ב"אין לי מושג".

טוב נו, הארסיות שלי אולי קצת יותר בוטה, או יאמר מי שיאמר פחות מתפתלת. עניין של טעם :) אבל די, אלו הודעות בלי תוכן מלבד אד-הומינום.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530831
באמת אין לי מושג על מה מבוססות ההאשמות של החיילים משוברים שתיקה או ההאשמות שכנגד; לא התעמקתי בזה. מצד שני, אני גם לא האשמתי אותם בעיוות האמת ובוודאי לא בבגידה ולכן אני פטור מלעסוק בזה. שיבוא מי שמאשים אותם ויצדיק את זה. אתה, ידידי, דווקא כן עיוותת את האמת, והטענות שזו היתה "רטוריקה" ואני "נתפס למלים" לא מצליחות לשכנע אותי. זה קצת הזכיר לי ארוע קטן ממלחמת לבנון: אולי אתה זוכר שאיזה צלם לבנוני העביר לרויטרס תמונה של ביירות המופצצת, שכמה ענני עשן שוכפלו בה בפוטושופ. לאחר שזה התגלה רויטרס עשו בדק בית. אילו אתה היית שם ודאי היית טוען שכן היו ענני עשן, אם לא כאן אז במקומות אחרים, והתמונה לא נועדה להעביר מידע עובדתי מדויק אלא את המראה של מה שצה"ל עושה לתושבי ביירות; אבל ברויטרס יודעים שתמונה יכולה להיות אמיתית - או לא.

גם להודעה האחרונה שם בפתיל היה לי מה להשיב, גם במספרי עמודים (למשל, מהזכרון: אתה טענת שדו"ח גולדסטון התיחס לדיווח בקוריירה דלה סרה על החמאסניקים שירו מבית החולים, ואכן הוא התיחס אליו בעמ' 174 או משהו כזה במסגרת דיון כללי על שימוש החמאס במתקנים רפואיים; אבל אולי לא שמת לב שבדיון הספציפי על הירי על בית החולים (איזור עמ' 400 אם איני טועה) גולדסטון הצליח לשכוח את הדיווח הזה כל כך חזק עד שהוא טוען שישראל לא טענה כלל שבוצע ירי מבית החולים - כשהוא מצטט מהדיווח של טיים שישראל הביאה בסעיף 315 או משהו כזה ולא רואה את הדיווח של קד"ס בסעיף שאחריו). בסופו של דבר לא היה לי כוח להמשיך בדיון ההוא, שגזל ממני לא מעט אנרגיה נפשית וזמן בתקופה די לחוצה, וכיוון שראיתי שגם אתה הצהרת שאין לך רצון להמשיך בדיון לא המשכתי בו.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530838
אני לא מבין, המשפט "כפי שמופיע בדיווח של קוריירה דלה סרה שישראל ציטטה והועדה בחרה להתעלם ממנו" הוא משפט אמת, משפט שקר, או אולי תלוי בהקשר? אתה קובע את ההקשר? כשקבעת את ההקשר שבו לטענתך היא "שכחה" (בהודעה קודמת, להלן מוצג א', השתמשת במושג "התעלמה". לא מצאתי בדו"ח דיון ספציפי על הירי לעבר בית החולים Al-shifa, מן הסתם משום שהוועדה כותבת בפרוש שלא חקרה את התקרית הזו. בסביבות עמוד 400 עוסק הדו"ח בשיטות צה"ל בגדה המערבית ובמעצר פלסטינים בישראל), בהנחה שאכן היתה התעלמות, מה שלפחות כרגע אינני מצליח לבסס על יסוד "בסביבות עמוד 400", האם ידעת שההתעלמות איננה גורפת ובחרת את ההקשר כך שיתאים לדבריך?
אז כן, סוג כזה של דיון יכולתי לשרוד בקושי לפני כמה שנים, והיום כבר ממש לא. בהודעה עליה לא הגבת (דרך אגב, לא הצהרתי ש"אין לי רצון להמשיך בדיון", אלא שאני מנסה להימנע מדיונים כאלו משום שהם מרגיזים אותי, ובכל זאת עשיתי מאמץ והשבתי תשובה מפורטת למדי. שנחזור להתקשקש על רטוריקה ועל דיוק?) לא התעמקתי בכתבה זו או אחרת מעיתון זה או אחר, ולא בדיוק הפונטי והסמנטי של דבריך - לא ממש מעניין אותי אם הוועדה "התעלמה" או "שכחה" או שסתם לא קראת את הדו"ח - הגבתי לעניין הכתבה בשתיים-שלוש שורות משום שהעלית אותו.

התוכן, בן אדם. התוכן. לא יודע, אולי זה בכלל אני. אבל גם בדיון הקודם וגם בדיון הזה, אני לא מוצא טיפה של התייחסות לתוכן המהותי של הדברים, ובוודאי שלא רצון לדעת במקום שבו "אין לך מושג" - רק התפלפלות על מי צודק ומי מדייק יותר והיתפסות למילים בסגנון "ההסברה" הישראלית המפורסמת. אפילו עכשיו טרחת להתייחס רק לפלפולי עמודים, "התעלמה" שם ו"שכחה" פה, אבל לא לגמרי, רק ככה-ככה, ושאר התחכמויות. לא זה היה העיקר במה שכתבתי, מוזר לי שאתה לא מבחין בכך. או שאולי לא כל כך...אם לחזור לנושא המקורי של הפתיל הזה לפני שהפכנו מתוחכמים, חלק גדול מהתעמולה המודרנית הוא להביא אנשים לכדי כך שלא ירצו לדעת.

לנוחותך:

תגובה 527226
גם חלקי, גם תיאורטי. 530916
אתה מאלץ אותי לעשות מה שכבר חשבתי שלא אעשה ולהכנס שוב לויכוח העקר הזה, לפתוח שוב את הדו"חות ולהביא דברים שכבר הזכרתי כאן בעבר. טוב, מה לעשות, ניצחת. מרוב הסברים על כך שאתה לא יכול לשרוד דיון כזה אתה מתעקש ליצור אותו מחדש. אז עכשיו אני אנסה לחזור ולפרט באופן שיהיה ברור אפילו לך.

בית החולים אל-קודס הוא בית החולים שנפגע באופן משמעותי-יחסית מתקיפות צה"ל (אם כי חזר לפעול תוך יומיים) ונתן בכך את הרבע-יסוד שעליו ביססת את הקביעה שצה"ל מחריב בתי חולים על יושביהם (אם כי אף חולה לא נפגע בבית החולים הזה מהירי), מונע סיוע לנפגעים ומשאיר אותם לדמם למוות. לגבי בית החולים הזה ועדת גולדסטון מתיחסת לעמדה הישראלית. בסעיף 611 היא מביאה מתוך סעיף 173 בדו"ח הישראלי קטע מניוזוויק שבו איש החזית העממית מתאר חמאסניקים שירו מכל עברי בית החולים. למרות זאת, קובעת ועדת גולדסטון בזו הלשון (סעיף 612, עמ' 178):

The Mission is nonetheless struck by the lack of any suggestion in Israel’s report of July 2009 that there were members of armed groups present in the hospital at the time.

הועדה הצליחה לקרוא את סעיף 173 בדו"ח הישראלי ולא לקרוא את סעיף 174, בו מופיע דיווח מהקוריירה דלה סרה מפי עד ראיה בזו הלשון:

The men of Hamas took refuge mainly in the building that
houses the administrative offices of al Quds. They used the ambulances and forced ambulance drivers and nurses to take off their uniforms with the paramedic symbols, so they could blend in better and elude Israeli snipers.

אם כן, על פי דיווח קד"ס המובא בדו"ח הישראלי החמאסניקים השתמשו במבנים של בית החולים ובאמבולנסים והתחפשו לאנשי צוות רפואי במהלך הלחימה. איך זה תואם את טענת גולדסטון שישראל לא מעלה אפילו את האפשרות שהיו חמושים בבית החולים? התשובה היא שזה לא תואם.

אני טענתי אז שהועדה התעלמה מהדיווח של קד"ס. אתה טענת כמדומני שהיא לא התעלמה ממנו, ואכן לא מדויק לחלוטין לומר שהיא התעלמה ממנו: היא מתיחסת לחלק אחר ממנו בסעיף 466 שלה. החלק אליו היא מתיחסת שם הוא זה המצוטט בסעיף 175 של הדו"ח הישראלי, ועל פיו חמאס השתמש בקומות התת-קרקעיות של בית החולים שיפא. היא מביאה את הציטוט הזה רק כדי לקבוע שהוא מבוסס על מקור אנונימי ולומר שהיא לא חקרה את נושא בית החולים שיפא ולכן היא לא יכולה לקבוע עמדה ביחס לטענות האלה - ובסעיף הבא היא מסכמת בקביעה לפיה לא נמצאו תימוכין לטענות הישראליות לפיהן חמאס השתמש במתקנים רפואיים. אין ספק, אם לא חוקרים ומחפשים קשה למצוא. לעומת זאת, הדיווח על שימוש במתקני ביה"ח אל-קודס (סעיף 174 שהבאתי לעיל) מתבסס על עד ראיה מזוהה בשמו, אבל גם כאן הועדה לא מאזכרת אותו.

אם כן, הועדה קראה את סעיף 173 וגם את סעיף 175 בדו"ח הישראלי. לגבי סעיף 174 - הוא נשכח ממנה, או שהיא דילגה עליו בטעות, או שהתעלמה ממנו. אתה מוזמן להציע פתרונים. ההנחה שלי היתה שהיא בחרה להתעלם ממנו. כשכתבתי בהודעה הקודמת שהיא שכחה אותו כל כך חזק חשבתי שכוונתי מובנת. אם אתה רוצה, אני מוכן בעתיד לכתוב כך שהכוונה תהיה ברורה לך:

הועדה <סרקזם> שכחה אותו כל כך חזק </סרקזם>

אני מקווה שעכשיו אתה מבין את כוונתי במשפט "כפי שמופיע בדיווח של קוריירה דלה סרה שישראל ציטטה והועדה בחרה להתעלם ממנו". אם אתה עדיין לא מבין אז תגיד, אני אנסה להסביר יותר טוב.

אגב, לא מצאת בדו"ח דיון על הירי על ביה"ח שיפא כיוון שלא היה ירי כזה. מה שהועדה לא חקרה לא היה ירי על ביה"ח - דברים כאלה הם מיהרו לחקור - אלא טענות מצד ישראל שהחמאס עשה בו שימוש. קרא בעיון את סעיף 466 ומומחה-תוכן כמוך בוודאי יצליח לפענח זאת.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530917
אתה מצטט מקרה בו אנשי חמאס התחפשו לצוות אמבולנס. אתה עוסק בעצים מסויימים ולא ביער; הטענה של גולדסטון איננה שצה"ל נלחם בל"ו הצדיקים. הטענה שלו היא שהמדיניות של צה"ל היתה של 0 נפגעים לכוחותנו. אז אם החמאס השתלט על אמבולנס או שנים -כל האמבולנסים הפכו לחשודים והפכו מטרה לירי.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530919
אני באמת חושב שזה דבר איום ונורא שלכוחותינו אין נפגעים, בפעם הבאה נשאל את גולדסטון כמה מתים צריכים להיות לנו.

בקשר לאמבולנסים תחילה אני אביא את התגובה המעולה תגובה 528590 (שבאופן מפתיע גם כוונה אליך) אבל פה זה עוד יותר חזק כי הסיבה שלא חושדים באמבולנסים היא שאמבולנסים משמשים להעברה של פצועים, ברגע שהם לא מקיימים מטרה זאת, אין הבדל ביניהם לכל ואן אחר.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530924
אם הטענה שלו היא שצה"ל לא רצה שייפגעו לו חיילים, נודה באשמה. נפצעו 'רק' 207 פצועים, מהם 19 קשה ואף לא אחד (!) מהם נפטר לאחר מכן - כי הפינוי הרפואי היה מצויין (לפי יחס האבידות\נפגעים במלחמת לבנון השניה, אילולא הפינוי אפשר להוסיף בקלות עוד 4-5 הרוגים נוספים לרשימה). טענת "0 אבידות" היא שטות בכל מקרה: השאלה הרלוונטית היחידה היא האם המדיניות עמדה ככלל בהוראות החוק הבינ"ל, או לא.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530929
אלו התחמקויות ואפילו גלישה לדמגוגיה. אתהטוען שלא איכפת לי שלצה"ל יהיו הרבה אבדות-אגב, רוב האבדות של צה"ל היו מאש כוחותנו. אין לי כוח להתגלגל שוב לויכוח עם הטענות שלא היתה לנו ברירה כי החמאס יורים עלינו קסאמים כבר 8 שנים למרות שיצאנו מעזה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530930
שים לב להבדל בין ''נפגעים'' ל''אבדות''.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530931
דמגוגיה וגם התחמקות יש בתגובה שלך. לא *אני* העליתי ככתב אישום נגד צה"ל את תיאוריית 'אפס נפגעים'. השאלה איננה ה'ברירה', וגם לא ה'אפס נפגעים'. השאלה היא האם מה שקרה ככלל עומד בכללי החוק הבינלאומי. ולהתחמק מהשאלה *הזו*, זו התחמקות - ואכן, גם דמגוגיה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530933
אני סקרן לדעת, האם לדעתך ירי של אלפי טילים לא מדויקים לתוך ישובים אזרחי אינו מהווה קאסוס בלי?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530938
כתבתי כבר שאין לי שום כוונה לנהל דיון על המדיניות שלנו כלפי עזה שאינה מתחילה ב-‏2008 ולא ב-‏2006. לצורך ענייננו אזכיר רק שגם לדעת גולדסטון ירי הטילים הוא קזוז בלי ומצדיק פעולה צבאית ישראלית.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530926
אני חושב שבהודעה זו שלך, אם מישהו עוד לא השתכנע עד עכשיו, סתמת את הגולל על הויכוח.

ממש נורא - צה"ל ניסה לשמור על 0 נפגעים לכוחותינו, ועוד העז לגלות חשדנות כלפי אמבולנסים בעקבות פעילות חמאסית באמצעות אמבולנסים.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531032
השאלה היא מה פירוש "חשדנות"? לירות על כל אמבולנס?
גם חלקי, גם תיאורטי. 531058
אם היו יורים על _כל_ אמבולנס בתי החולים בעזה לא היו מלאים פצועים.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531083
לא מדויק.
רק אם כל ירי היה פוגע במטרה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531088
לא מדויק.
רק אם ירי היה פוגע בכל מטרה.

גם זה לא מדויק.
רק אם ירי היה פוגע בהרבה מטרות.

אם רוצים, קל מאד לפגוע הכל אמבולנס שמתקרב לבית חולים. אין הרבה בתי חולים ואמבולנס הוא מטרה נוחה.

אבל כדי לקצר, אשנה את הטענה: אם היו יורים על _כל_ אמבולנס, עד סוף המלחמה לא היו נשארים כמעט אמבולנסים שמישים. האם זה היה המצב בעופרת יצוקה?
גם חלקי, גם תיאורטי. 531089
בזבוז. ממתינים עד שכל האמבולנסים גמרו לפנות נפגעים לבי''ח ואז... מכה קטנה בכנף.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530819
מה לעשות שאחרי שאתם משקרים לנו כבר מאה שנה ויורקים לנו בפרצוף ושולחים את הילדים שלנו למות, אנחנו מפסיקים להאמין לכם.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530827
The royal we?
מי זה ה"אתם"?
ומי זה ה"אנחנו"?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530839
"אתם" = היהודים.
"אנחנו" = הדרוזים.
גם אני ניסיתי להיות מנומס. 530844
גם אני ניסיתי להיות מנומס. 530862
אני לא חושב שיש פה מגיב אחד שמשקר כבר מאה שנה, אז כדאי שתמקד קצת.
גם אני ניסיתי להיות מנומס. 530879
אם פעילי שמאל כמוני והחיילים מ''שוברים שתיקה'' הם ''יחצנים של התעמולה הפלסתינית'', אז תשע נשמות הוא נציג רשמי של בן גוריון, משה דיין, ואריק שרון. ובתור שכזה, הוא צריך לחטוף על ההסתבכות שלנו במלחמת קדש.

גם שמאלנים מתעצבנים לפעמים.
גם אני ניסיתי להיות מנומס. 530881
ההודעה שכתבת נראית כמו הודעה של מישהו עצבני אבל לא מציגה טיעונים סבירים בצורה ברורה.

אתה מוכן בבקשה לנסות לנסח את דעתך בצורה יותר ברורה?
גם אני ניסיתי להיות מנומס. 530915
לא פעילי שמאל כמוך וחיילים מ''שוברים שתיקה'', אבל הכותב גיל הוא בהחלט יחצן של התעמולה הפלסטינית (גם אם מתוך כוונות טובות).
גם חלקי, גם תיאורטי. 530762
גם חלקי, גם תיאורטי. 530850
"תמונת המציאות של הישראלים שונה מאוד מזו של אזרחים אחרים בדמוקרטיות מערביות"-
ומי לדעתך מכיר יותר את המציאות באזורנו, הישראלים או אזרחים במדינות מערביות אחרות?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530863
אני מניח שלדעתך הישראלים מכירים יותר את המציאות באזורנו ואז השאלה המתבקשת היא: מי לדעתך מכיר יותר את המציאות באזורנו, בוחרי ישראל ביתינו, מר"ץ, יהדות התורה, רע"ם, תושבי "רמת אביב", תושבי "שדרות", וכן הלאה?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530865
"אזרחים בדמוקרטיות מערביות", זה אפיון מוגדר, אבל אצל הישראלים צריך לעשות תת חלוקה מיקרוסקופית?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530866
כל הקבוצות האלה רואות את המציאות מתוך פריזמות אחרות, זה ברור.
ולדעתי, כמו שאין ראייה ישראלית אחת, גם אין ראייה מערבית אחת.

אבל יש הבדל בין ההבדלים האלה :)
ההבדלים בין דעות שונות בישראל נובע מאינטרפרטציות שונות של ה/עובדות המוכרות/, ומראיות עולם שונות (שמהן כמובן גם נובעות האינטרפטציות).
לעומת זאת, הדרך שבה המציאות באזורנו משתקפת בחו"ל /לוקה מאוד/ בתחום העובדות, ונשענת כמעט רק על השקפות עולם.

אבל אם ממש מוכרחים לדבר בהכללות, ולהמציא קולקטיביים מחשבתיים, כמו שגיל עשה לעיל- בוא נגיד שצירוף ומיצוע כל הראיות הישראליות יהווה שיקוף מדוייק יותר של המציאות באיזורנו, מאשר צירוף ומיצוע כל הראיות המערביות על המציאות באיזורנו.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530867
''צירוף ומיצוע וגו''' אני לא בטוח כי השיקוף יתבסס בעיקר על מה שאת לומדת על הציבור הישראלי מהתקשורת, בתוספת תוצאות הבחירות (שבכלל לא ברור מהי המשמעות שלה לגבי השיקוף שאת רוצה). אבל הימין כל הזמן טוען שהקשורת מוטה שמאלה ולכן לא ברור בכלל איך את יכולה לקבל את ''השיקוף המדוייק''.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530869
"צרוף ומיצוע" היה תרגיל דמיוני לשניה אחת, שלא כדאי לבזבז עליו זמן.
אנשים בארץ מכירים את המציאות לא כ"כ מהתקשורת, אלא מהחיים עצמם, ממה שעובר עליהם, ועל אלה הם מכירים אישית. וגם כשמדובר על תקשורת- אנשים בארץ חשופים לכמה אמצעי תקשורת שמדווחים על המצב, ושומעים דעות שונות, ולא תלויים במקור אחד.
לעומת זאת, על סמך מה בדיוק מדברים אלה שאינם מכאן?
(מבחינתי זו שאלה רטורית, כי יצא לי לדבר עם זרים רבים- כאן, שם, ובאינטרנט- והם ברובם פשוט לא מכירים את העובדות).
גם חלקי, גם תיאורטי. 530870
אנשים מכירים (נניח) את המציאות הקרובה להם ואת השאר מהתקשורת. לא כל אחד היה ממש עד לפיגוע או שהוא מתמצא מה באמת הולך במה שקורה בתוך הפוליטיקה או הדיפלומטיה. אם אנשים חשופים לתקשורת אז הם מכירים את המציאות דרך התקשרות לא בצורה ישירה ומכיוון שהתקשורת היא או בעלת הטיה שמאלנית או מדברת בקול אחיד (היה על זה מאמר בהארץ ממש היום) אז איזו מציאות בדיוק הם מכירים? מעבר לזה, המציאות זה לא רק העובדות אלא הפרשנות המשמעות ולמה בכלל שואפים ופה סביר שתסכימי איתי שהחשיפה של ישראלים לחשיבה אלטרנטיבית היא מאד קטנה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530871
אני חושבת שחשיפה של אנשים בכלל לחשיבה אלטרנטיבית היא קטנה.
אז?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530872
אז זהו. זה בכלל לא אקסיומטי שישאלים יודעים במדויק את המציאות שלהם בגלל כל הסיבות שרשמתי למעלה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530874
אני מבינה שאצלך "חשיבה אלטרנטיבית"="ידיעה מדוייקת של המציאות". כלומר, מעצם זה שהיא אלטרנטיבית היא נכונה יותר, לדעתך?
ואם מחר החשיבה האלטרנטיבית שלך תהפוך לנפוצה מאוד, אז החשיבה האחרת תהפוך לנכונה בעיניך מעצם זה שעכשיו /היא/ האלטרנטיבה?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530875
ההבנה שלך שגויה. דברנו על הטענה שלך שישראלים מכירים את המציאות במדויק והראתי לך (טוב ניסיתי להראות לך) שבכלל לא ברור איזו מציאות הישראלים מכירים ואם בכלל את יכולה לאפיין מה זה ישראלים (כי הרי חזרת בך מטענת המיצוע וכו').
גם חלקי, גם תיאורטי. 530876
לא אמרתי שישראלים מכירים את המציאות במדוייק. אמרת שהם מכירים אותה טוב יותר מאנשים שלא גרים כאן.
(מעבר לכל הפריזמות, והחשיבות האלטרנטיביות וכל זה, מי לדעתך מכיר טוב יותר את המצב בצרפת- צרפתי או אתה?)
גם חלקי, גם תיאורטי. 530877
כתבת ''שצירוף ומיצוע כל הראיות הישראליות יהווה שיקוף מדוייק יותר של המציאות באיזורנו'' אז אני מוכן לקבל את ההסתייגות ''מדויק יותר'' אבל זה לא משנה את העובדה שכל נושא הדיוק נובע אולי ותר מהשקפת עולם ופחות מאיזו בדיקה אובייקטיבית. שימי לב שיש כאן הנחה סמויה שכשמדובר במציאות אנחנו לא מתייחסים לדברים כמו חוקי תנועה או חוקי עבודה אלא רק למישור הפוליטי-מדיני וכאן ההבדל שלדעך הוא יתרון בין הישראלים לזרים הוא לא הבדל ברור, ואנחנו לא מדברים על דעות צעקנים בטוקבקים.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530878
בוא נעשה סדר, ונחלק את המציאות (לכרגע) לקטגוריות ברורות של עובדות, אינטרפרטציות, השקפות עולם.
מה שאני אומרת זה שבעוד שישראלי מכיר את העובדות, או חלק גדול מהן, ועל זה נוספים רבדי האינטרפרטציה והשקפת העולם, אצל לא-ישראלי הכרה טובה של העובדות, של המסד!- חסרה. ויש רק את הרבדים המשניים.
אני דורשת דרישה בסיסית מאנשים שיכירו ברמה סבירה את הבעיה, לפני שהם פותחים פה ומביעים דעות. לדעתי הדרישה הזו הגיונית וסבירה לגמרי. ולכן לא ברור לי על מה בדיוק אתה מתעקש, ולמה.

בעיניי זה כבר ממש שיח של חירשים, ואני מציעה שנסיים בזאת.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530883
את מתעצבנת בקלות. אני לא מקבל את הדעה שלך ''אינטרפרציה והשקפת עולם הם רבדים משניים''
גם חלקי, גם תיאורטי. 530992
הדרישה אולי הגיונית וסבירה, אבל אם היא תתקבל יצטרכו לסגור את האייל. לא חבל?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530882
תלוי איזה חלק מהמציאות. יש את מחיר הלחם האחיד שאותו יכול לברר כל אחד בסופרמרקט (ובכל זאת יש ישראלים שהמציאות הזו רחוקה מהם), ויש ארועים כגון מעצרו של מוחמד עותמן כנקמה על כך שהביא להחרמת חברת ''אלביט'' בנורבגיה אשר מתרחש ממש מתחת לאף, אבל בכל זאת לא חודר לתמונת המציאות הישראלית משום שהוא מוסתר ע''י התקשורת ממנה רובנו ניזונים. בעולם המודרני בו אנחנו חיים חלק גדול מהמציאות מגיע אלינו דרך תיווך של ''סוכנים'' בעלי אינטרסים, ולמרחק הפיזי אין כמעט משמעות - החדשות לא עוברות מפה לאוזן. אנחנו יודעים על צונאמי באסיה הרבה יותר מאשר על ההומלס שמסתובב ברחוב שלנו.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530886
אוקיי, זו דוגמה טובה מבחינתי: ה/עובדה/ כאן היא שמוחמד עותמן נעצר, בתאריך זה וזה, ומאז הוארך מעצרו כמה פעמים. ענין הנקמה הוא כבר אינטרפרטציה שלך.

אני (שלצורך הויכוח פה מייצגת את "הישראלי") יודעת שמר עותמן נעצר, כי אתה כתבת על זה באייל. ואני הלכת וגיגלתי ומצאתי עוד אזכורים בנושא.
אני גם יודעת שאלה שעצרו אותו טוענים שהוא נפגש עם סוכן חיזבללה בירדן. וגם זה נודע לי מהאייל.
אני לא יודעת אם אתה צודק, או אנשי הביטחון צודקים , ואני מוכנה לכל תוצאה- שאתה צודק, שהם צודקים, או שיש גרסה שלישית, שהיא הנכונה.

אני טוענת שישראלים רבים יודעים דברים רבים ממקורות רבים, וחלק ניכר מהישראלים האלה גם יודע להפריד בין עובדות לאינטרפרטציות, והשקפות עולם.

עכשיו, מה /בדיוק/ יודע על כל זה אדם ממוצע בחו"ל?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530889
כן, נו, הגיוני שאת יודעת על זה מה'אייל' אחרי שכתבתי על זה, ואני גיליתי את העסק אחרי שקראתי על זה בבלוג שנקרא "דברים בבלוגו" (ששבת בינתיים, וחבל..), והוא ידע על זה משום שקיבל אימייל, שמקורו, לא מאוד מפתיע, מחוץ לישראל.
העניין הוא שאין שום מקור מידע בעברית נוסף לכך על המעצר הזה (או לפחות לא היה כשחיפשתי בזמנו), ולכל דבר ועניין הישראלים פשוט לא יודעים שהשב"כ מחזיק באדם חף מפשע כבר כמעט שלושה חודשים (העניין עם סוכן החיזבאללה הוא ספקולציה - המדינה לא באמת העלתה את החשד הזה באופן רשמי כנגד מוחמד עותמן, שום האשמה לא הועלתה מאז נעצר, ולבסוף, לפני כשבוע, עברו לטריק של מעצר מינהלי), ובוודאי שהם לא יודעים על מה ולמה. הם לא יודעים גם על מעצר אחר, של מוחמד סרור, שנעצר לאחר שהעיד בפני וועדת גולדסטון על מה שקורה בנעלין במהלך ההפגנות נגד החומה, ושוחרר בינתיים ללא שהואשם בדבר - שוב, במה שנראה כנקמה של השלטון הישראלי כנגד פלסטינים שמעיזים "ללכלך" בחוץ.

אז אם לקצר, אני טוען בפשטות שלא, ישראלים רבים לא יודעים כמעט כלום חוץ ממה שמאכילים אותם ב"ישראל היום" ובערוץ 2. מהבחינה הזו, מי שגר בחו"ל חשוף למידע גולמי יותר ממי שחי בישראל.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530891
מה יודע על כל הדברים הללו אדם ממוצע בחו"ל?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530892
במקרה של עותמאן, מי שיודע על כך בחו"ל הוא רק אנשים מהסוג הפוליטי שלך, ומה שהם יודעים זה "שעותמן נעצר כנקמה על...".
קשה לקרוא לזה מידע גולמי- זו עסקת חבילה של מידע+פרשנות, שלמי שאינו דובר עברית אין איך לבדוק אותה.

לעומת זאת- אולי אתה זוכר את הקסאמים שהומטרו על מערב הנגב בימים שלפני עופרת יצוקה, מטחים שהגיעו לקרשצ'נדו של כמה עשרות ביום, ממש לפני תחילת המבצע.
אז בגארדיין למשל לא היתה אף מלה על הקסאמים האלה, במשך השבוע פלוס שהמטחים הלכו וגברו. ואז, כשהתחיל המבצע, והקסאמים נמשכו, הם דיווחו שישראל תוקפת את עזה, והחמאס מגיב על התקיפה..
מי שקורא רק את הגארדיין יתרשם שכך סתם, באמצע השקט והשלווה, ובלי שום סיבה חוץ מתאוות הדם והרצחנות הרגילה שלה, ישראל תקפה את העזתים המסכנים.
לעומת זאת- בארץ, אין מי שלא יודע על הקסאמים של טרום המבצע- ולא חשוב מה דעתו הפוליטית של אותו אדם.

וזו רק דוגמה אחת למידע בחו"ל, שהוא לא רק לא-גולמי, אלא גם סלקטיבי ביותר, ובא כמעט אוטומטית כעסקת חבילה של מידע+פרשנות.
וזה עוד במצבים שבהם מדובר על אמת חלקית, לעומת שקרים גמורים שמתפרסמים אף הם (הריגת פלסטינים לשם שדידת איבריהם להשתלה, בתיווך רבנים עשירים ושמנים- אמרנו?)

כך שאני עדיין טוענת לעליונות של הישראלים בכל הקשור לידע על ישראל-פלסטין. המידע לא מושלם, אבל הוא טוב מאשר אצל אנשים ממוצעים בחו"ל (שלא ממש מתעניינים באיזורנו, כי למה להם?), וטוב מאצל הידידים שלך, כי המידע שמגיע אליהם הוא ממש, אבל ממש לא "גולמי".
גם חלקי, גם תיאורטי. 530898
רגע, אבל אמרת שישראלים ניזונים ממקורות מידע שונים אז מה האנגלים קוראים רק את הגארדיין? זה כמו לומר שבגלל שהעיתונות החרדית לא מדווחת על עבירות מין (בכלל לא רק אצל החרדים) אז בישראל לא יודעים על עבירות מין
גם חלקי, גם תיאורטי. 530918
מידע חלקי הוא הרבה פעמים מידע מוטעה. הוא יוצר את הרושם של תמונה שלמה בזמן שהוא איננו. בזמן המלחמה בבוסניה למשל, פורסמה תמונה מפורסמת של איש כחוש מאחורי גדר תייל ונכתב שם על מחנה ריכוז סרבי. התמונה עשתה רושם רב בעולם ותרמה או שהשתמשו בה להצדקת מדיניות של הפצצות על סרביה מאוחר יותר. מסתבר שלא היה שם שום מחנה ריכוז. מי שהיה מחוץ לגדר זה אותו אדם כחוש. האנשים לידו לא היו כחושים כלל והמחנה היה מחנה פליטים פתוח.
באופן כללי יש תחומים לא מעטים שלמרות שהאנשים גרים כאן, הם אינם מודעים למציאות בה הם חיים.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530921
אני זוכרת את התמונה ההיא- אבל זו לא דוגמה ל"מידע חלקי", אלא לתעמולה גסה ושקרית לגמרי.
וישראל היא בד"כ ה/קורבן/ לתעמולה בדיוק מהסוג הזה, שמתקבלת אצל כמה מאנשי השמאל, והשמאלימין* בחו"ל, כאמת לאמיתה.

*מונח שאני ממציאה ברגע זה לתיאור אנשים כמו הג'נטלמן הלא-נעים הזה, שהוא מתומכי ה- Palestine Solidarity Campaign
השמאלי ורודף הצדק וזכויות האדם, כביכול:

צולם שלשום בערב בלונדון, בכניסה לכנסיה שבה ה PSC ערכו טקס חג מולד אנטי-... ישראלי?

ועכשיו בואו נשנן יחד את המנטרה:
לא כל ביקורת נגד ישראל היא אנטישמיות, לא כל ביקורת נגד ישראל היא אנטישמיות, לא כל...
גם חלקי, גם תיאורטי. 530922
הארי'ז פלייס מביא חלק מאמרי השפר של האדון בכתב:

“Everybody in Britain can see what a nasty unpleasant type of people the Jewish people are in England … if you’re living in England and you behave like this, you’re parasites. You should take the part of English people. English people are basically Christian … and you should be abiding to the type of life we live in England…. I’m doing the talking, not you: You cannot discuss with Jewish people … that is your philosophy…You should be part of Britain, it’s a culture Israeli or Jewish people do not understand. You’re not part of my country, and I’m British…. You’re Jewish and you’re prey to the Israeli Zionists … do you know anything about the Christian religion? It’s ‘love thy neighbour’. Have you got anything similar? It’s ‘an eye for an eye, a tooth for a tooth’ … it tells you you’re a cruel and unpleasant people in this respect … not in most respects …. I’ve got friends who are Jews … they are not Zionists…. If you look through history, Jewish people are vindictive and probably evil and probably very unpleasant…. Israeli zealots and Zionists …. Most English people would tell you to f*** off back to Israel … if you’re in England you should be more English than I am… I hope I’m a little bit more educated than you are… To everyone in England, if you’re Jewish please adhere to the English way of life”

http://www.hurryupharry.org/2009/12/02/carols-with-c...
שנאה בברוקלין 530925
קנאים נוצרים הפגינו מול בי"כ בבורו-פארק בברוקלין. התמונות מראות שהם שונאים כמעט כל דבר (למעט אולי קולורבי?)

שנאה בברוקלין 530932
ניסיון יפה לספין, אבל האנטישמיות (במערב) בימינו מגיעה בעיקר מ''השמאל'' (ובכלל זה האינטלקטואלי) ולא מעשרת המג'נונים הימניים שאליהם הפנית את הזרקור.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531298
אם בתמונות עסקינן, הטלגרף לא מצא תמונה טובה יותר של ציפי לבני מאשר זאת: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast...

האם זה דם על השיניים? חלילה. סתם ליפסטיק או צילום באיכות גרועה. כמו שמלמדים במבוא לתקשורת 101, גם זאת דרך אלגנטית להעביר מסרים סמויים.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531325
לא הבנתי מה את רוצה לומר; שלא כל ביקורת נגד ישראל היא אנטישמיות אבל 99.9% כן?
גם חלקי, גם תיאורטי. 531491
ממש לא.
כלומר, זה ממש לא מה שאני רוצה לומר.

אני חייב להודות, שהזדהיתי מאוד עם גיל (כן!), כשהוא אמר איפשהו בפתיל, שהויכוחים האלה מתישים ומעצבנים.
נכון לעכשיו פשוט אין לי כוח לצלול לתוך הנושא הזה. אולי בהזדמנות אחרת.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530937
הסיפא של תגובתך הינה קשקוש מקושקש בריבוע, ועוד החמאתי לה.
''דעתם'' של רוב אזרחי העולם על המתרחש כאן דומה להפליא לדעתך על טבח בני הטוטסי בידי בני ההוטסו בקונגו - אתה לא ממש יודע איפה זה קונגו, מי זה טוטסי או מה זה הוטסו - אבל ברור לך שהציונים האלימים אשמים בעסק.

בזמנו, כשהייתי צעיר ולהוט לוויכוחים, כאשר הייתי פוגש אירופאי משכיל שהיה מציק לי בעניין ה''כיבוש'', הייתי מצייר מפה סכמטית של העולם ושואל אותו איפה זה ישראל.
הטריק היפה הזה חסך לי שעות של וויכוחי סרק.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530939
מזלך שלא פגשת מישהו שכן מתמצא במה שקורה באיזורנו ולא רק מפי הגבורה של ערוצי ישראל, דובר צה''ל, ידיעות ומעריב (גם מקור ראשון).
גם חלקי, גם תיאורטי. 530940
למה, איזה נזק היה נגרם לי ?
גם חלקי, גם תיאורטי. 530986
אתה צריך להפריד בין "הציבור הרחב" לבין קומץ מתעניינים. הציבור הרחב לא יודע כלום, כמעט. רוב האנשים מרפרפים על הכותרות של עיתון הערב. זה יותר טוב מכלום. אבל זה לא הרבה. אולי אתה זוכר את הסופר הפורטוגלי סרמאגו ב-‏2001? "מה שישראל עושה בשטחים זה מה שהגרמנים עשו ליהודים בשואה". זה מה שקורה כשאדם לא באמת מתעניין בנושא, הנושא רחוק ממנו, והוא לא יודע עליו כלום. הייתי באירופה ודיברתי עם אנשים בבארים. הם לא יודעים הרבה.
הציבור הרחב בארץ בוודאי יודע על הסכסוך הזה יותר מהציור הרחב בכל מקום אחר. זה מספיק קרוב אליהם.

אבל אתה (כמעט) צודק לגבי קומץ האנשים שמחפשים אינפורמציה אובייקטיבית. פה לישראלים אין יתרון מוחץ, אלא אוסף של יתרונות קטנים. כולנו היינו בצבא, למשל, והרבה מאיתנו ראו ממקור ראשון מה עושה צה"ל ביו"ש (ספויילר: לא מחלק סוכריות).
גם חלקי, גם תיאורטי. 530995
בהחלט לא מחלק סוכריות. אבל גם לא בוזז, אונס ורוצח בלי אבחנה, ובטח שלא כאקט שיטתי ומכוון.
גם חלקי, גם תיאורטי. 530999
אף צבא של מדינה מערבית וגם רוב הלא מערביות-אינו בוזז, אונס ורוצח ללא אבחנה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531003
ואתה בטוח שצה"ל נתפס בעולם (בקרב הציבור, בכל אופן), כצבא כזה?
גם חלקי, גם תיאורטי. 531006
לא. זה מה שהבנת מדברי?
גם חלקי, גם תיאורטי. 531016
טענה כזו היא מוגזמת אפילו בשבילך.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531033
ומה לא מטוגזם בשבילי?
גם חלקי, גם תיאורטי. 531037
אבל הרמיזה הזו מוגזמת אפילו בשבילך
גם חלקי, גם תיאורטי. 531075
צודק.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531027
לישראלים אין אוסף של יתרונות קטנים, אלא יתרונות מחץ שמייתרים את הוויכוח - יודעים עברית, היו בצבא, עושים מילואים בשטחים, יש לנו חברים/אחים בסדיר בשטחים, נוסעים לשטחים כאזרחים מפעם לפעם לטייל, מבינים מילה וחצי בערבית, מכירים את התרבות הערבית (ערבית ישראלית לפחות), מכירים מעט את ההיסטוריה והגיאוגרפיה, וכיוצא בזאת.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531038
לאילו ישראלים? כמה ישראלים אתה מכיר שמכירים שמץ מהתרבת הערבית? אני מלמד במכללת תל חי, יש לנו שם לא מעט בני מיעוטים - דרוזים, צ'רקסים, נוצרים ומוסלמים. רוב הסטודנטים היהודים שאני מלמד הופתעו לגלות שהנוצרים לא חוגגים את חג הקורבן ("מה, הם לא ערבים?"). כמה ישראלים אתה מכיר שיודעים יותר מסיסמאות כלליות על ההסטוריה של הארץ (מיתוס "מעטים מול רבים", מיתוס "בכל מלחמות ישראל הותקפנו", מיתוס "הערבים כולם רוצים לזרוק אותנו לים")? רוב המילואימניקים ששירתו איתי בשטחים לא התעניינו בשום דבר, לא ראו כלום ממטר, רק התלהבו מהאפשרות לשחק בחיילים ולירות קצת. איזו היכרותיש להם עם הסביבה? אפס.

אתה מדבר על מיעוט. והמיעוט הלא-ישראלי-הקטן שמתעניין באמת במה שקורה פה יודע לא מעט. המתנדבים שפגשתי מ"רופאים ללא גבולות" ידעו לא מעט. הרבה יותר מהישראלי המצוי ולא פחות ממני. היו להם חורים בידע, אבל גם לי יש. ההבדל הגדול היה שלהם לא היה ידע שיטתי. החורים שלהם בהסטוריה היו גדולים יותר. וההבנה שלהם את צה"ל היתה לוקה בחסר.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531074
אולי אנחנו חיים במדינות אחרות ? אני חי במדינת הפריפריה הצפונית של ארץ הקודש.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531115
תל חי זה (כמעט) הכי צפון שיש...
גם חלקי, גם תיאורטי. 531116
אני מניח ש־El Duderino חי בקנדה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531040
וגם בגיאוגרפיה אתה נותן לישראלי המצוי יותר מדי קרדיט. נכון, מעטים מאוד האנשים בעולם שמודעים לגודלה הזעיר של הארץ הזו. אבל לא מעט ישראלים בטוחים שאנחנו המעצמה הכי גדולה והכי חשובה בעולם ושאנחנו יכולים להכתיב לארה''ב מדיניות חוץ. קח מפה של ארץ ישראל, לך לחבורה אקראית של צעירים בקניון, ותראה כמה מהם מסוגלים למצוא את ירושלים על המפה. צפויה לך אכזבה.
זה לא שהם טמבלים, זה שלא מעניין אותם לדעת שום דבר.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531284
בהחלט. דיון הלהיכנס באירן \או עדיין לא להכנס באירן, מצחיק בכל פעם מחדש. (חובבי פארסות מאקבריות)
גם חלקי, גם תיאורטי. 531294
אז למה חה"א עושה קולות של אוטוטו?
גם חלקי, גם תיאורטי. 531297
בורות כללית היא לא מאפיין ייחודי של העם היושב בציון. יותר צעירים בבאר שבע יודעים למצוא את ירושלים במפה מאשר למצוא את לונדון במפה. בקניון במנצ'סטר המצב הפוך.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531302
למצוא את ירושלים במפה (עיר של מליון תושבים) לא מקביל ללמצוא את לונדון במפה (עיר של שבע וחצי מליון תושבים).

אם אתה רוצה למצוא הקבלה, תבדוק כמה ישראלים בבאר שבע יודעים למצוא במפה את סטרוק שעל הטרנט (Stoke-on-Trent) וכמה בריטים במנצ'סטר ידעו למצוא במפה את חיפה.
גם חלקי, גם תיאורטי. 531303
עכשיו, אם כבר נדייק, הבה נקביל במציאת ערים בגודל מקביל ביחס למספר התושבים, וכאלה שזוכות לאזכורים מקבילים בעיתונות בינ''ל, ונבדוק כמה בריטים ימצאו את חצור הגלילית...
גם חלקי, גם תיאורטי. 531308
בחצור הגלילית יש 8,700 תושבים.

ירושלים מוזכרת בתקשורת הבריטית הרבה פחות מלונדון בתקשורת הישראלית.
  גם חלקי, גם תיאורטי. • טווידלדי
  גם חלקי, גם תיאורטי. • רון בן-יעקב
  גם חלקי, גם תיאורטי. • האייל האלמוני
  גם חלקי, גם תיאורטי. • נועה ו
  גם חלקי, גם תיאורטי. • דורון הגלילי
  גם חלקי, גם תיאורטי. • האייל האלמוני
  גם חלקי, גם תיאורטי. • האייל האלמוני
  גם חלקי, גם תיאורטי. • טווידלדי
  גם חלקי, גם תיאורטי. • האייל האלמוני
  גם חלקי, גם תיאורטי. • טווידלדי
  גם חלקי, גם תיאורטי. • האייל האלמוני
  אני! אני! • Omer Moussaffi
  אני! אני! • האייל האלמוני
  גם חלקי, גם תיאורטי. • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים