בתשובה ליובל נוב, 25/06/25 6:19
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779981
מֻפִּים וְחֻפִּים! הַכּוּ בַתֻּפִּים!
מִלֲלַי, גִּלֲלַי! חָלִיל אֶל-פִּיכֶם!
נַסְּרוּ, כִּנּוֹרוֹת, מֵיתְרֵיכֶם הַמְרֻפִּים!
קוֹל אוֹמֵר: חֲזָק! יָבֹא שֵׁד בַּאֲבִיכֶם!
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779991
לטובת הציבור העתקתי הנה עוד כמה שורות נבחרות מהשיר המצוטט1, בעיקר בגלל הרלבנטיות של השיר לניסים ולנפלאות:

מההתחלה:
יֵשׁ אֵל בַּשָּׁמַיִם, וְהוּא הַכֹּל יָכֹל,
לִשְׁמוֹ נָרִים רֶגֶל, נַגְבִּירָה הַמָּחוֹל!

דרך:

וְעָלָה הַמָּחוֹל בְּקוֹלוֹת וּבְרָקִים
לְהַחֲרִיד הָאָרֶץ וּלְהַרְגִּיז הַשְּׁחָקִים.
...
וְהָלַךְ וְחָזַק וְגָבַר מְחוֹלְכֶם,
וּפְנֵיכֶם הַצְהִילוּ וְצַהֲלוּ קוֹלְכֶם,
...
נָעוּפָה בְּסוּפָה2, נַעְבְּרָה בִסְעָרָה
מִמַּעַל לְיַמִּים שֶׁל-פְּגָעִים וְצָרָה
...
נִלַכְּדָה-נָּא יַחַד, אִישׁ בְּאָחִיו יִתְמַזָּג –
חֲזַק וַחֲזַק וַחֲזַק וְנִתְחַזָּק!
...
וּבָרוּךְ [הוא] עַל-שְׁאָר כָּל-טוֹבוֹתָיו הַגְּדוֹלוֹת –
הַלְלוּיָהּ בַּחֲצוֹצְרוֹת, הַלְלוּיָהּ בִּמְחוֹלוֹת!

ועד לסיום הקצת פחות אופטימי:

וּבְסוּפַת הַמָּחוֹל וּבְנַהַם הַזְּמִירוֹת –
יְנֻפְּצוּ רָאשֵׁיכֶם אֶל-אַבְנֵי הַקִּירוֹת."

תקציר למצביעי הליכוד:

* אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים
* יש לנו הגנה אוירית מצוינת אבל לא הרמטית
* תפילה ותשובה מעבירים את רוע הגזרה
* תנו לצה"ל לנצח
* ביחד ננצח
* שהחיינו והגיענו לזמן הזה
* דודו, זה לא טוב, תמחק
_____________
1- כן, ציטוט. בניגוד להשערה הטבעית, המשורר אינו מר אנשלוביץ (שיש לי ספק אם קרא אי פעם את השיר במלואו, אבל מי כן?).
2- למי שלא יודע, "סופה" הוא לא רק ג'יפ, הוא גם השם הצה"לי של F16. נביא הביאליק הזה, גם אם טעה קצת בקשר למסלול הטיסה.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779993
הרגת אותי עם ה''דודו, זה לא טוב, תמחק''.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779994
2 גם "ברק" הוא שם של F-16. מדגם אחר (הישן יותר).
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779995
וואו. כמה רעל בחצים ואיזה סרקזם משובך. שאפו ביאליק.

השיר מגלה את כוונת המשורר הרבה לפני שמגיעים לשורות האחרונות עם ניפוץ הראשים אל אבני הקירות. מתחיל כמסווה של הילולה, אבל כבר אחרי כמה שורות מתחיל קרשנדו של סרקזם (בהתחלה דו משמעי, אבל נהיה פחות דו משמעי בהמשך).

למשל:
״וְהָיָה מְחוֹלְכֶם מְחוֹל עִוְעִים וּגְבוּרָה,
לְהַצִּית אֶת-כָּל-סְבִיבוֹתֵיכֶם כַּמְּדוּרָה.״
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780025
שלא בטובתי העניין החזיר אותי אל שיר אחר של ביאליק שאף הוא רלוונטי לימינו, וממנו אצטט רק את הסיומת שנראית כאילו נכתבה במיוחד על "בעלי הנסים" מסטרוק וצפונה, אלה שמאז 67 נמצאים בעיצומה של הגאולה הנכספת:

וּבִתְרוּעַת תְּחִיָּה עַל-שְׂפָתַיִם, וּבְמִצְהֲלוֹת מְשַׂחֲקִים
אֱלֵי-קֶבֶר נְדַדֶּה.
_________
שאלה להורים: כמה ביאליק, אם בכלל, מלמדים בימים אלה? ואני לא מתכוון ל"קן לציפור".
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780044
לדברי הילד שלי (מסיים י''א בימים אלה), הוא מעולם לא נתקל בביאליק בבית הספר.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780045
עברתי היום מבחן באחד האתרים להוכיח שאני לא רובוט, התשובה: ביאליק.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780063
אני הייתי נכשל שם. לא הייתי מצליח להתגבר על הדחף לכתוב "בשאלוק".
____________
גרוק לא יודע כלום על "בשאלוק", אבל ג'מיני דווקא מצא איזכור חביב למדי:

"Slang/Jargon (Humorous Context): In one instance, from an old online forum ("האייל הקורא" - The Reading Deer, December 2003), it's used in a humorous or jargonistic way to refer to a "remedy" or "solution" for crossword puzzle solvers against the "trickery" of crossword constructors. In this context, it seems to be a made-up or informal term.

(ההדגשה שלי)

אמנם התאריך שהוא נתן הוא התאריך בו התפרסם הדיון ולא התגובה הספציפית, אבל אני חייב לציין שהוא עשה לי קצת נחת.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780046
טוב, ביאליק כבר מת.

(כמאמר הבדיחה ההיא).
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780068
בבחינת הבגרות ב-‏2022 התלמידים נשאלו על ביאליק (שאלה 16).
בבחינות הבגרות ב-‏2023 התלמידים נשאלו על ביאליק (שאלות 15, 16 ו-‏17)
בבחינת הבגרות ב-‏2024 התלמידים נשאלו על ביאליק (שאלה 19) פעמיים (שאלה 8)
וגם בבחינת הבגרות ב-‏2025 התלמידים נשאלו על ביאליק (שאלות 16, 17, 18, 34, ו-‏35).

למיטב הבנתי, גם תלמיד שבחר לא לענות לשאלות האלה בכל זאת ראה את השירים תוך כדי רפרוף בבחינה ובחירת השאלות עליהן הוא מעוניין לענות.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780048
הילדים שלי נתקלו מעט מאוד מעבר לשירי ילדים (וגם הם יותר ממאה שירים ראשונים ופחות מהגן). הם למדו את “הכניסיני תחת כנפך” ואת “לא זכיתי באור מן ההפקר”, אבל זה כל מה שזכור להם.
ניסיתי דברים שאני למדתי (״בעיר ההריגה”, אגדות מ”ויהי היום”) אבל זה לא הזכיר להם כלום.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780050
גם הבת הגדולה (סיימה י''ב לפני שנתיים, בבי''ס אחר) אומרת שלא למדה שום דבר של ביאליק.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780051
האם היא למדה משוררים מאוחרים יותר? אלתרמן, עמיחי, נתן זך,רחל, זלדה?
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780053
היא אומרת שבוודאות הם למדו רחל ויונה וולך, כנראה שגם זלדה, ואולי גם עמיחי וזך. לא זוכרת עוד.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780055
נדמה לי שהגישה הנכונה היא להסתייג ולחשוד מראש בכל בחירה שהממסד וזרועו החינוכית (משרד והחינוך הממלכתי) עושים עבורך. אם הממסד החליט שרחל ויונה וולך כן וביאליק לא, לך תתווכח איתם. אם תתעקש סופך שתקבל את אצ"ג ולא את טשרניחובסקי.
א. ההעדפה שלנו צריכה להיות למבחר רחב ככל האפשר וזכות בחירה לתלמיד. יתכן שזה מה שיש וביאליק, טשרניחובסקי וכאלו מופיעים במסגרת חופש הבחירה והבת שלך (או ליתר דיוק המורה לספרות שלה) לא בחרו בהם.
ב. אם העדר ביאליק נראה לך חור בהשכלה גדול מדי, אתה יכול להכיר לבנותיך את יצירתם. זה לא כל כך clueless כמו שזה נשמע. יש ביצועים של שירי ביאליק ע"י זמרים פופולריים (שלמה ארצי ויהודית רביץ למשל לעניין ביאליק) ואפשר להציע לצאצאים להאזין.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780059
באנגליה, מספר לי גרוק, דווקא עוד לומדים את שייקספיר. טוב, זאת לא חוכמה, הם לא צריכים להקדיש מליון שעות ללימודי דת.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780071
באנגליה התלמידים צריכים ללמוד לימודי דת (Religious Studies) ולהבחן על מנת לקבל את ה-GCSE (תעודת סיום של כיתה י"א). לצורך זה הם צריכים ללמוד על ששת הדתות הגדולות באנגליה (לא לפי סדר: יהדות, בודהיזם, הינדואיזם, איסלם, סיקיזם ונצרות). מה שכן, אני לא חושב שהם צריכים ללמוד על עגנון או ביאליק או טולסטוי.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780072
תודה, למדתי משהו חדש.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780077
אני תוהה האם "לימודי דת (יהדות)" בישראל ומה שאתה תיארת כ"לימודי דת" באנגליה הם מאותה מחלקה.
יש לי חשד שבעוד בישראל רוח הלימוד היא "לימודי הדת 'שלנו' " ומכאן נובע שיש עליהם הילה של נכונות מחד וקדושה מאידך‏0, הלימודים שאתה מתאר באנגליה דומים יותר ללימודי היסטוריה של עמים שונים: אוסף של עקרונות כאלה ואחרים שלא נושאים בתוכם שום העדפה וממילא גם שום קדושה נלווית.

דוגמה טקסית קונקרטית - אפילו בבית הספר החילוני היסודי של הבנות שלי, בכיתה ב' היה טקס רב רושם וחשיבות עצמית בבית כנסת מקומי‏1 שבו התלמידים "מקבלים את ספר התורה" ומסמנים בזה את תחילת לימודי התנ"ך הממלכתיים‏2. יש דרשה של הרב(/ה), ואפילו ההורים הוזמנו. אולי אפילו התרגשו, בחלקם.
אני מתקשה לדמיין טקס(ים) מקביל(ים) בסילבוס שש הדתות שאתה תיארת.

0 שלא לומר אינדוקטרינציה.
1 רפורמי, אלא מה.
2 נו שוין.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780080
בישראל לא מלמדים על הדת. מלמדים את הדת (כל מגזר מלמד את הזרם הדתי המתאים, עפ״י האקס טריטוריה שניתנה לו).
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780081
יפה, זה הניסוח שהיה חסר לי.
האמת שחשבתי עליו רק אחרי שכתבתי תגובה טרחנית יותר עבור אותו רעיון.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780082
ללמוד על היהדות, הנצרות והאיסלאם (והזרמים בהם), בדומה למה שעושים באנגליה, זה משהו שאני לחלוטין תומך בו.
לא על זה אנחנו מדברים כשאנחנו מתנגדים ללימודי הדת, כפי שאלו מיושמים בישראל.
יש הבדל של שמים וארץ בין משרד חינוך שעוסק בסגירת כל מגזר בתוך בית התהודה שלו לבין משרד חינוך ששם לעצמו מטרה לעשות בדיוק את ההיפך מכך.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780083
אבל, אני לא אופתע אם באנגליה תוכנית הלימודים סובלת מבעיות אחרת בלימודים על הדתות (מסיבות הפוכות). אני מנחש, בלי לבדוק, שיש עיוותים, הסתרות ושינויים מטעמי PC, עם העדפה של לגרום לתמידים להרגיש Warm & fuzzy inside על פני ערך האמת.
כל מדינה והבעיות שלה.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780095
בלי לבדוק, אני מניח שאתה טועה. ז״א, כן, יש ללימודי הדת בעיות אבל לא מה שאתה חושב. בגדול, לימודי דת הם מחלקה נפרדת שמצריכה מורים שעברו הכשרה בלימודי דת (לרוב תואר שני במדעי החברה או תואר בתיאולוגיה והסבה לתעודת הוראה בתחום לימודי דת). רוב בני האדם שבוחרים במקצוע כזה הם אנשים עם יחסים מורכבים לדת, הרבה כמרים לשעבר או אנשים שהתחילו ללמוד לכמורה, והאנשים שנשארים בתחום בבתי ספר לא דתיים (בהם נראה לי שלרוב יש אפס סובלנות למסיונריות וחוסר עניין מובהק בלימודי דת גם של התלמידים וגם של ההורים) הם אנשים די נדירים, מה שיוצר, למיטב הבנתי, מחסור די חמור במורים מתאימים.

(החומר עצמו עובר, מן הסתם, ״דילול״ כך שיתאים לכלל האוכלוסיה, זה קיים במערכת הלימוד בכל המדינות ואני לא בטוח שההגדרה הנכונה זה PC ולגבי בריטניה מן הסתם הבעיה הרבה יותר חמורה בלימודי ההיסטוריה)
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780097
אני מניח שהאמת מצויה אי שם באמצע בין הטעות שלי (כי לא בדקתי) לטעות שלך (כי לא בדקת).
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780093
חלק גדול מבתי הספר באנגליה הם בתי ספר דתיים (Faith school) - עבורם בלימודי דת מלמדים גם את הדת וגם קצת על דתות אחרות.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780098
התמונה המלאה היא: מלמדים את הדת, קצת על דתות אחרות וגם יש לימודי ליבה תחת פיקוח.
אפשר להתווכח על עד כמה זה טוב או רע, אבל אני חושב שאפשר וצריך להסכים שאוביקטיבית זה לא דומה (או אפילו מתקרב) למצב האינדוקטרינציה המגזרית בישראל.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780069
גם זו לטובה.
עוד טקסט שלא חיברתי 780001
וּבְנֵי בִנְיָמִן, בֶּלַע וָבֶכֶר וְאַשְׁבֵּל, גֵּרָא וְנַעֲמָן, אֵחִי וָרֹאשׁ; מֻפִּים וְחֻפִּים, וָאָרְדְּ

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים