אגרת הגודש שיפרה את מצב התחבורה בניו יורק 4250
אגרת הגודש במנהטן, שהוטלה בינואר האחרון, הביאה לירידה בעומסי התנועה בעיר, ברעש ובפליטות מזהמות, כך מדווח בכתבה מתורגמת מה"גרדיאן" שהתפרסמה ב"הארץ".

האזור שבו הוטלה אגרת הגודש הוא מרחוב 60 עד הקצה הדרומי של מנהטן. על פי הכתבה, עיכובי התנועה באזור צנחו ב-‏25% מאז הטלת האגרה, מהירות כלי הרכב עלתה ב-‏15%, פליטות הפחמן הדו־חמצני ירדו ב-‏2.5%, והתלונות על רעש ברחוב קאנאל ירדו ב-‏70%. במקביל נרשמה עלייה של 8% בתנועת הולכי הרגל, ועלייה של 7% בנסיעה ברכבת התחתית.

נשיא ארה"ב, דונלד טארמפ, התחייב לעצור את התכנית לאגרת הגודש בעיר במהלך מערכת הבחירות שלו בשנה שעברה, וממשלו ממשיך להיאבק בתכנית גם כעת. מושלת ניו יורק, קת'י הוקול, צידדה בעבר בטראמפ בסוגייה זו, אולם כעת היא מגדירה את האגרה כ"הצלחה אדירה", וציינה כי "בחמשת החודשים האחרונים הדפנו ניסיונות בלתי חוקיים מצד הממשל הפדרלי לבטל את התוכנית הזו. נמשיך להילחם - ולנצח - בבתי המשפט".
קישורים
פחות פקקים, פחות זיהום, פחות רעש: אגרת הגודש בניו יורק היא הישג מסחרר - הארץ
New York City’s congestion pricing has cut pollution and traffic – but Trump still wants to kill it - The Guardian
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

780251
מסיבות ברורות ומצערות למדי‏1 לא ניתן במאמר קישור לסרטון עליו המלצתי לא מזמן, כך שאני מתכבד לעשות זאת שוב עם הצבעה על מה שרלוונטי לידיעה.

האם אזכה לראות את היום בו משפחת בינה תתגייס להפחית את הפקקים, לא רק על ידי סגירת כבישים אלא בעיקר ע"י ניצוח מקוון של תזמורת הרמזורים העירונית? אני די סקפטי לגבי ארץ הקודש‏2, אבל מאמין שבארצות מתקדמות זה בהחלט אפשרי עוד בימי חיי.
_____________
1- שניתן לסכמן בגניחה הפולנית המסורתית "למי אני טורח".

2- ובעניין זה, אם תוטל אגרה כזאת בארץ, אפשר לנחש לאן יגיעו הכספים הנגבים כך שהשם המתאים לאגרה יהיה "אגרת קודש".
780252
הכרתי כמה רעיונות ואף סטארטאפים שניסו לייעל את עבודת הרמזורים, למשל על ידי הצבת מצלמות בצמתים והערכה (שנראית לי משימה לא מסובכת מאד) של העומס בכל 'צלע' של הצומת, כך שכיוונים עמוסים יקבלו אור ירוק ארוך יותר וכן הלאה.
גם לפי האינטואיציה שלי זה יכול לייעל מאד את התנועה‏1.

מה שסופר לי זה שבעוד האתגר הטכנולוגי לא בשמיים, האתגרים הרגולטורי/מנהלתי/מוניציפלי היו בלתי עבירים.
או בקיצור - לעיריות ומשרד התחבורה לא באמת אכפת מהזמן של הנהגים מספיק כדי להשקיע בפתרונות יצירתיים.

1 מי מאיתנו לא עמד דקות ארוכות כשהרמזורים מוריקים נתיבים ריקים לחינם?
780255
אצלנו, בשל מיזוג המסילות החדשות החוצות את המסילות הישנות, הרמזורים בצמתים מרכזים לא עובדים - כתום מהבהב- ויש פקחים אזרחיים הלובשים מדים המזכירים מדי שוטרים כחולים שמנתבים את התנועה. התנועה זורמת יותר מהתקופה הממורזרת.
780281
אם כך נקווה שהקידמה תשוב גם לתל אביב.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780257
==> כדי להשקיע בפתרונות יצירתיים.

דווקא הייתי מסווג את הפתרון שהמאמר מדבר עליו - אגרת גודש - כפתרון לא יצירתי. משעמם אפילו.. בכל מקרה, עפ"י הכתבה זה הצליח.

אגרת גודש מתוכננת בגוש דן (נכון לכרגע אבל כנראה ישתנה) לשנת 2026 או 2027 מקור

---
נ.ב. ברור שזה יקרה רק אחרי מירי רגב
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780272
בהחלט לא יצירתי, ומטיל את המחיר על האזרחים.
(יש מצב - בחשיבה של שנייה ולא לעומק - שזה גם פתרון רגרסיבי, הוא פוגע בשכבות העניות יותר).
בניגוד לפתרון שמייעל את הזרימה בצמתים, כמו שדיברנו.
וכמובן - זה לא חייב להיות זה או זה, מותר גם וגם במינונים נכונים.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780276
בהנחה שהשכבות העניות נוסעות בתחבורה ציבורית, אגרת גודש אמורה לשפר את מצבן.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780279
א. תחבורה ציבורית גם ככה סובלת פחות מהפקקים כי יש לה נתיבים משלה.
ב. בארץ לרוב העשירונים יש מכונית פרטית. אז אולי זה יפגע בעשירונים 3-8 ולא 1-2, ועדיין זה רגרסיבי.
מבחינתי בתור תושב תל אביב אני בעד כמובן, אבל ברמה סוציאלית יותר אני חושב שזה רגרסיבי. אולי זה עדיין שווה את זה - בסוף לפקקים יש הרבה חסרונות מערכתיים נרחבים. (זה שמשהו רגרסיבי לא אומר שהוא לא מועיל :-) )
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780284
א. אין מספיק נת"צים כדי שיהיה הבדל משמעותי בין נסיעה באוטובוס לנסיעה ברכב פרטי.
א.2 אין מספיק אכיפה שגורמת לכך שנת"צים אכן משמשים תחבורה ציבורית בלבד.
ב. גם בעלות על רכב פרטי שמאפשרת לצמצם את השימוש בו חוסכת כסף. אם תהיה אגרת גודש שתגרום לכך שתחבורה ציבורית תהיה אפקטיבית יותר, העשירונים התחתונים ירוויחו כתוצאה מכך (מה גם שיש הבדל בין "לרוב העשירונים יש מכונית פרטית" לבין "לרוב האנשים יש מכונית". רוצה לומר, אפילו אם למשפחה בעשירון 3 יש מכונית, עדיין אחד מהמבוגרים‏1 מתנייד בתחב"צ.

1בדרך כלל אחת
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780287
אני רוצה לתרום לשיחה 3 נקודות.

א. זה לא משחק סכום אפס. אם אפשר לעודד אנשים לסוע פחות ברכב פרטי כולם ירוויחו, כולל אלו ש*עדיין* נוסעים ברכב פרטי - הם יהנו מפחות פקקים.

ב. שינוי התנהגות ע" אגרת גודש זה בסל ה"אמצעים פסיכולוגיים" ויש בסל הזה אפשרויות נוספות.

לדוגמא יש תמריצים כלכליים כגון החזר נסיעות מהעבודה - שאפשר לתת ורק לתחב"צ. או לחלופין לסגור איזורים מסויימים לרכב פרטי, בתנאי שיש להם שירות טוב של תחב"צ. לדוגמא אם יש מקום כמו איזור התעשיה של רמת החייל או איזור גני התערוכה שיש לו שירות טוב, אפשר לסגור אותו לרכב פרטי (יכול להיות משהו פשוט כמו תמרור "כניסה רק לתחבורה ציבורית").

ג. נושא המימון הוא בעייתי. לפי הכתבה בגלובס אגרת הגודש מהווה מקור מימון לפרויקטי תחב"צ.

- מה יקרה אם ההכנסות מאגרת הגודש יהיו נמוכות מהצפוי?
- בתור אנקדוטה, המדינה מרוויחה ממיסים על דלק 17 מיליארד ש"ח בשנה שזה פי 10 עד 15 ממה שמצפים שמס הגודש יביא. המטרה העיקרית של אגרת הגודש צריכה להיות לעודד אנשים לבחור בתחב"צ (או לעבוד מהבית). לא להיות עוד סוג של מקור מימון.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780289
ב. ההנחה שמשאב שנגרע/יוקר ביד אחת יוביל לייעול ופיתוח של משאב אחר (אגרת גודש --> שיפור התחבורה הציבורית) לא מתקיימת במדינת ישראל, וודאי שלא בעשורים האחרונים.
בדרך כלל זה בדיוק הפוך - המשאב שנלקח מהאזרחים מאזור מסוים לממשלה מנוצל למימון אוכלוסיות אחרות לגמרי בלי שום קשר לפיצוי על אותה לקיחה. פעמים רבות המשאב הזה מנוצל כדי לדפוק שוב את אותה אוכלוסיה שכבר שילמה עליו, ממקום אחר.

אם כבר, התהליך יכול (אולי) לעבוד הפוך - אם תהיה תחבורה ציבורית יותר אפקטיבית, זה יגרום לכך שאנשים יסעו פחות במכוניות והפקקים יקטנו. גם בלי אגרה.

וכמובן - התנאי ההכרחי שלא יתקיים כאן לתחבורה ציבורית רפקטיבית זה שהיא תהיה אפקטיבית גם בסוף השבוע.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780312
אם כבר מזכירים משאבים לאומיים, מישהו יודע לאן נעלמו הטריליונים של קרן העושר?
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780449
אמלק: הלכו לכספים קואליציוניים.

החוק משנת 2014 קבע שהקרן תתחיל לפעול כשבקופתה יצטברו מיליארד ש"ח. הערכת בנק ישראל היתה שזה יקרה ב 2018.
מסיבות שונות, שהראשית ביניהן תכנוני מס של החברות המפיקות, בפועל הגיע הסכום החלוט שנצבר בקרן למיליארד ש"ח רק במאי 2022 והקרן החלה לפעול אז.
ביוני 2023 הגיעה הצבירה בקרן ל 4.5 מיליארד ש"ח וביוני 2024 ל 6.85 מיליארד ש"ח סכום כולל, מהם 5.91 מיליארד ש"ח סכום חלוט (שלא ניתן לערער עליו)
נכון לסוף דצמבר 2024 הסכום הכולל שנגבה היה 7.5 מיליארד ש"ח והסכום החלוט 6.1 מיליארד (הגביה ב 2024 היתה קטנה מאשר ב 2023).

המאגר היחיד שמשלם בינתיים לקרן העושר הוא תמר, שהחל לפעול ב 2013, לויתן וכריש עדיין לא הגיעו לתנאים שמחייבים את תשלום ההיטל.
התחזית המעודכנת היא שסך ההיטלים שייגבו יגיע ל 57 עד 74 מיליארד דולר לאורך השנים. שנת השיא בהכנסות לקרן צפויה להיות 2031, ככל שלא יתגלו מאגרים חדשים.

על פי החוק, בשמונה השנים הראשונות לפעילות הקרן היא תעביר בכל שנה לתקציב המדינה 3.5% מהסכום שנצבר בה.
ההקצאה לתקציב המדינה בעבור 2024 היתה 189 מיליון ש"ח (סכום שלא מסתדר לי עם הנתון של 6.1 מיליארד נכסים חלוטים, הוא מתאים ל 5.4 מיליארד ש"ח בלבד)

ועכשיו השאלה לאן הולך הכסף?
החלטת ממשלה מ 2023 קבעה שימושים להקצאות של 2023 ו 2024, אבל לשר האוצר סמוטריץ' יש כמובן רעיונות אחרים.
ועדת הכנסת התכנסה במרץ 2025 לדון בחלוקת אותם 189 מיליון ש"ח ולמרות מחאה נמרצת של היועצת המשפטית לכנסת (הנה מטרה חדשה לחצי הרעל) אישרה את הצעת שר האוצר לחלק קצת אחרת.
היועצת המשפטית לכנסת הבהירה כי הצעת הממשלה נוסחה באופן לא חוקי, וכי השימוש שהחליטה הממשלה לעשות בכספים אינו עומד כלל בלשון החוק. למרות זאת, החליטה הממשלה להתעלם מחוות הדעת ולהצביע בכל זאת על ההצעה בוועדת הכנסת.
על פי ההצעה שאושרה, כספי ההקצאה יחולקו באופן הבא:
המשך פיתוח מוסדות עבור תנועות הנוער, לרבות ארגוני נוער ומכינות אופק – 74 מיליון שקל; בינוי והסבה של מחלקות סגורות בבתי חולים פסיכיאטריים למחלקות במודל "סוטריה" ופרויקטים נוספים שישפרו את רווחת המטופלים – 20 מיליון שקל; הקמת מגרשי ספורט במערכת החינוך – 10 מיליון שקל; בינוי מבנים במרחבים שנפגעו במהלך מלחמת חרבות ברזל בצפון הארץ ובדרומה, עבור פעילות חינוכית בלתי פורמלית – 27.5 מיליון שקל; בינוי מבני ציבור במרחבים שנפגעו במהלך מלחמת חרבות ברזל, במטרה לעודד התיישבות אוכלוסייה צעירה – 8 מיליון שקל; בינוי מבנים במרחבים שנפגעו במהלך מלחמת חרבות ברזל עבור מכינות קדם צבאיות – 9.5 מיליון שקל; קידום הקמה של פרויקטי אנרגיה מתחדשת בישראל באמצעות קירוי מגרשי ספורט במתקנים פוטו-וולטאים ותמיכה בפרויקטים חדשניים לאנרגיה מקיימת ברשויות המקומיות – 20 מיליון שקל; הקמת תשתיות, פיתוח, תפעול וחיזוק תחום החדשנות בנגב ובגליל – 10 מיליון שקל; הקמה, הצטיידות והפעלה של מתחמי עבודה משותפים ברשויות המקומיות בנגב ובגליל – 10 מיליון שקל.
על פי החוק הועדה צריכה להצביע על תקציב הכולל סעיפים מפורטים, אבל הללו הוסתרו מחברי הועדה. היועמ"שית התעקשה כי על הממשלה לעמוד בלשון החוק ולפרט את הסעיפים, אבל אלו הוקראו רק חלקית לפני שיו"ר הועדה, ח"כ נסים ואטורי, קטע את ההקראה ועבר להצבעה.
בכל זאת אנו למדים מההקראה החלקית, לדוגמה, ש 2 מיליון שקל מתוך ה 74 מיליון למשרד החינוך יועברו לישיבת ההסדר בקריית שמונה.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780451
פתאום קפצה לי אסוציאציה לשורות הנהדרות של קדיה מולודובסקי:

צד ימין אני מסרתי
לחתול אשר זכרתי,
חלק שמאל אני שלחתי
לחתול אשר שכחתי.

והיתר – חור מול חור –
תקבלו לפי התור.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780454
זה מהמעיל זהב פרוויים?
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780458
כן, זה סוף השיר

גלגולו של מעיל.
במקור ביידיש, התרגום הראשון והאייקוני עם "זהב פרוויים" ועם הקללות "פֶּרֶץ! תַּיִשׁ! סְיָח! כַּרְכַּשְׁתָּא!" (אי המעיל אשר לבשת?) הוא של אלתרמן הגדול.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780464
אכן תרגום אייקוני.
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780474
השיר הוזכר, כמובן, כאן באייל מספר פעמים כולל עם קונוטציה פוליטית ועם שגיאה מביכה של טועה הכפר הגלובלי. אז המושא היתה מפלגת העבודה, היום זאת ממשלת הליכוד, ולכן שם השיר צ"ל: גלגולה של מעילה (האמון).

לא הוגש בג"ץ נגד גלגול הכספים מייעודם המקורי?
אגרת גודש מתוכננת גם בגוש דן 780483
לא ששמעתי. רק איימו. אופוזיציה פח.
780286
ראש עיר שישפר את מצב התנועה בעירו לא יזכה לפופולאריות בבחירות? ידוע שזה אחד הנושאים הכי מטרידים את הבוחרים.

וגם אם בארץ הקודש משום מה הנושא אינו בראש סדר העדיפויות, אני מתפלא שאין ערים אחרות בעולם, במדינות שכבר פתרו את שאלת גיוס החרדים, בהן התנועה מווסתת באופן דינמי, בפיקוח AI. גם שינויים סטטיים של כל מערכת הכבישים/הרמזורים מבחינת חד-סטריות הרחובות וכד' נראים לי קצת פחות קשים מבעיית קיפול החלבונים, למשל, אבל אולי אני טועה כאן ורק מחשב קוואנטי יוכל לטפל בזה.
780290
אנחנו מדברים על אותו ראש עיר שהטיל השנה גזירות חנייה חדשות על תושבי העיר שלו, ורק בלחץ ציבורי הסכים לרכך אותן חלקית?
780334
אני זוכר כתבה ב"מעריב לנוער" שהיה ברור ממנה שאוטוטו זה קורה. מתי קראתי מעריב לנוער? לפני 40 שנה בערך. פעם בכמה שנים מאז תהיתי מה עם זה באמת.
780282
חטיבת המחקר של גוגל, ממקום מושבה בחיפה, עושה בדיוק את זה. https://sites.research.google/gr/greenlight/
780288
אני מודע לקיום הפרויקט, וכרגיל הזונות מסרבים לשלם לי תמלוגים. הייתי צריך ללמוד לקח מהתרגיל שמרקוני עשה לי בשעתו, אבל שוטים לומדים לאט ושוכחים מהר.
ובינתיים, בתל אביב 780311
גלובס - פרויקט אגרות הגודש מתקדם: חברות התשתית מסתערות על המכרז.
ובינתיים, בתל אביב 780335
השאלה אצלנו היא מי וכמה יקבלו פטור מהאגרה. שרים וקציני משטרה ורבנים ראשיים, יש להניח, אבל יש גם להניח שבעלי תו נכה (הרי לא יעלה על הדעת), שלפי פרסומים אחרונים מהווים 15% מכלל המכוניות בישראל.
ובינתיים, בתל אביב 780353
ואם אתה צודק והם יקבלו פטור, היטל הגודש יגדיל את מס' הנכים בארץ יותר מחרבות ברזל ומרכבות סער ביחד.
לא היום 780544
זה לא יהיה היום שבו אף אחד לא הגיב באייל.
לא היום 780545
תודה!

נ.ב.
(אני בחופשת קיץ)
לא היום 780546
אני די בטוח שכבר היו כמה ימים כאלה.
לא היום 780547
אני זוכר יום כמעט כזה, השכ''ג הציל את המצב.
לא היום 780548
הידד!

(מה, רק לשופטים ולחברי הכנסת יש פגרה, לא לאיילים?)
לא היום 780549
מחצית הכוס המלאה: האייל הוא מקום בו לעולם לא תוטל אגרת גודש.
לא היום 780550
אבל יש לנו גודש בהתחכמויות!
לא היום 780551
ההגדשתי את הסאה? ההדגשתי את הסּיּעּהּ? ובכלל, מה הסעה ולאן היא נסעה? (בטח לכפר שמריהו, כבר באים).
לא היום 780552
ההערה לא היתה עליך, אלא עלינו :-)
לא היום 780553
סאה גדושה היא סאה וחצי. כלומר: תשעה קבין.
לא היום 780557
אבל בהקשר הנ״ל מישהו כאן ׳הגדיש את הסאה׳ במובנו הספרותי שזה עבר את הגבול וקצת. משהו כמו 1.1 אבל לא 1.5 כמו בסאה גדושה שזאת כבר יחידת משקל.
לא היום 780559
עשרה קבין של ניטפוקין ירדו לעולם.
תשעה נטל האייל, ואחד כל העולם כולו.
לא היום 780564
אני בספק אם 1:9 זה בדיוק היחס.
לא היום 780567
אבל הגדשנו את הסאה!
לא היום 780569
אם ננרמל לניטפוק סגולי, אולי נגיע לשם.
אני מבין שהרעב בעזה לא מעניין 780565

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים