שודדי ארון הברית (חלק ב') 1426
המשך סיפור המסתורין של ארון הברית הנעלם (חלק שני ואחרון).

אז איפה הארון כיום?

שאלה זו מעסיקה רבים וטובים מזה אלפי שנים. ישנן, כצפוי, כמה תיאוריות שונות.

על־פי סברה נפוצה אחת, הארון עדיין קבור במקום נסתר בהר הבית עצמו, אי־שם מתחת לחורבות הבית השני. יש האומרים שכבר שלמה המלך, שחזה שבית המקדש שבנה יחרב, בנה מקום מסתור מיוחד לארון. אחרים אומרים המלך יאשיהו הוא שבנה מקום מסתור זה, וציווה על הלויים להניח שם את הארון. מסורות אחרות טוענות כי הנביא ירמיהו הוא שהסתיר את ארון הברית במקום נסתר במעמקי הר המוריה, ושם הוא נמצא עד עצם היום הזה. יש להניח שהמקום היה נסתר באמת, שכן אחרת אין להעלות על הדעת שבוני בית שני, ואחריהם הבנאים מתקופת הורדוס, שחפרו את הר הבית מהמסד עד הטפחות, לא היו מוצאים אותו במהלך החפירות האינטנסיביות מאוד שביצעו באתר (ומן הסתם גם בחיפושים אחריו).

"מעשה בכוהן אחד שהיה מתעסק וראה רצפה משונה מחברותיה ובא והודיע את חבירו ולא הספיק לגמור את הדבר עד שיצתה נשמתו וידעו ביחוד ששם ארון גנוז" (בבלי מסכת יומא נ"ג ע"ב).

על־פי חז"ל, משפחות הכוהנים של רבן גמליאל ושל בית רבי חנייה היו מתפללים במקום מסוים, שם על־פי מסורת אבותיהם היה גנוז הארון. ויש מסורות על כוהנים שהתקרבו למקום המסתור של הארון מתחת לבית המקדש ושילמו על כך בחייהם.

יש הטוענים כי אנשי מסדר הטמפלרים הנוצרי, שנקרא על־שם בית המקדש (ה"טמפל"), חפרו בהר הבית ומצאו את ארון הברית, שאותו לקחו לאירופה. שם נשאר הארון עם אנשי המסדר עד שרובם הוצאו להורג (לאחר משפט מפורסם שניהל כנגדם לואי היפה מלך צרפת, באשמת היותם כופרים ומכשפים). אך שוב, נשאלת השאלה כיצד הצליחו הטמפלרים המעטים למצוא את הארון בתקופה של כמה שנים, לאחר שבוני בית המקדש השני (והבונים בימי הורדוס), שהיו רבים יותר ולרשותם עמד זמן רב יותר, כשלו?

ההנחה שלי היא שיתכן שהטמפלרים אכן הביאו חפץ כלשהו לאירופה, וטענו שהוא ארון הקודש שאותו מצאו בהר הבית. אך הקשר של חפץ זה לארון הברית המקורי היה כמו הקשר שבין הצלב שעליו נצלב ישו, לבין כל אלפי הצלבים "האמיתיים" שצצו באירופה של ימי הביניים. כבר אז העירו כי מאותו הצלב צמח כנראה יער שלם.

במסורת היהודית מקובל עד היום שהארון נמצא בנבכי הר הבית, ויהודים אדוקים רבים מאמינים שאפשר למצוא אותו שם – אך הדבר אינו אפשרי בשל הרגישות הפוליטית הרבה של המקום. ניסיון רציני ביותר למצוא את הארון נעשה בשנת 1982 בידי הרב הראשי שלמה גורן. החופרים, שהיו קשורים לקבוצה שפעלה לבניית בית המקדש השלישי, חפרו בסודיות במעמקי הר הבית, ולדבריהם אפילו ראו את צידו של הארון, מכוסה בעורות בעלי חיים. החופרים הנרגשים מיהרו להזעיק למקום את הרב גורן, שקבע שיש להוציא מיד את הארון בטקס בידי לויים. אך דווקא כאשר החופרים, ובראשם הרב גורן, הגיעו קרוב מאוד הם גילו לתדהמתם שהערבים הרגישו שמשהו קורה, וכבר באותו הלילה בנו שם קיר שחסם את המנהרה שהוליכה לארון. למוסלמים אין כמובן אינטרס שהיהודים ימצאו בהר הבית את ארון הברית, מה שרק יחזק את טיעוניהם של היהודים לבעלות על המקום – טיעונים שהערבים נוטים כיום (בניגוד לעבר) להכחיש לחלוטין.

כיום עוסק הוואקף הערבי בחפירות מאסיביות מתחת להר הבית. האם יתכן שהם אלה שימצאו ארון הברית? הניחוש שלי הוא שלמרות שמועות חיוביות בנושא, הארון לא יימצא. מה שבוני בית שני לא מצאו, ובוני בית הורדוס לא מצאו, וככל הנראה גם הטמפלרים לא מצאו, איו שום סיבה להאמין שהחופרים של הווקאף הערבי כן ימצאו. אם אכן ימצא במקום חפץ שיטענו שהוא "ארון הברית", מן הסתם לא יתאפשר לבדקו בדקדקנות באמצעים מדעיים כדי לקבוע אם אכן כך הוא. על ההשלכות הפוליטיות ההרסניות שעלולות להיות לגילוי כזה לשלום במזרח התיכון (ובעולם כולו) אין אפילו טעם להרחיב את הדיבור.

ואולי הארון נמצא דווקא במקום אחר בירושלים, ולא דווקא בהר הבית? את טענה זו מציג ה"ארכיאולוג" הנוצרי־פונדמנטליסטי רון וייאט, ש"גילה" בעבר את שרידי תיבת נוח, את מקום צליבתו המדויק של ישו, את הסלע ממנו הוציא משה מים, ועוד. וייאט טען כי גילה את הארון מתחת לגן הארכיאולוגי שנמצא במקום שבו נצלב כנראה ישו. לדבריו, הוא הסתובב במקום ולפתע "בהשראה אלוהית" ידע כי שם נמצא מקום ארון הברית. בחפירות במקום הוא מצא את הארון, וגילה שדמו של ישו הנוצרי, שנצלב ממש מעל, נזל עליו. בין החפצים הרבים והמעניינים שגילה וייאט במקום נמצאת מנורת שבעת הקנים, וכן חרב גדולה מאוד – לדבריו, חרבו של גוליית. כמו כן נמצא שם כתב היד המקורי של התורה אך זה משום מה לא כולל את ספר בראשית, רק את שמות, ויקרא, במדבר ודברים. וייאט סיפר לרשות העתיקות הישראלית על תגליותיו, וזאת שלחה אנשים כדי לבדוק את העניין, אך אלה חוסלו בידי המלאכים ששומרים על המקום (מלאכים שוייאט נמצא בקשר ישיר עימם). וייאט עצמו, זהיר מפני עבריינים, נזהר שלא לפרסם את המקום המדויק. רשות העתיקות הישראלית מכחישה את הסיפור מכל וכל.

החוקר וינדל ג'ונס (שלטענתו אינדיאנה ג'ונס הקולנועי נקרא על שמו) טען שיתכן שהארון נמצא במערות באזור ים המלח, אך עד כה הוא לא נמצא באף אחת מהן, למרות חיפוש יסודי ביותר שם בעיקבות מגילות.

אפשרות רביעית היא שהארון נמצא בהר שעליו מת ונקבר משה, הר נבו. כך נטען בספר מכבים ב', בו מסופר כיצד טמן הנביא ירמיהו את הארון במערה על הר נבו כדי להסתירו מידי הבבלים. על פי הסיפור, יתגלה הארון מחדש רק כאשר עם ישראל יחזור לארצו בקץ כל הזמנים. בשנות העשרים של המאה הקודמת חפר בסיני ארכיאולוג בשם אנטוניה פרדריק פוטרר בחיפוש אחרי הארון. הוא טען כי מצא שם מנהרה סודית, שהיתה חסומה בידי קיר, אולם על הקיר הייתה כתובת קדומה שאותה העתיק ולקח לירושלים לפיענוח. לטענתו, הכתובת היתה: "כאן נמצא ארון הזהב של הברית". למרבה הצער, פוטרר לא ציין את שמו של המלומד שביצע את הפיענוח, ומשום מה גם לא יכול היה לספק עותק של הכתובת המרעישה. והוא גם מעולם לא חזר להר נבו כדי לגלות שם את הארון עצמו.

היה מי שכן עשה זאת: בשנת 1981, כשהשפעת הסרט "שודדי התיבה האבודה" היתה בשיאה, ניסה הרפתקן אמריקני בשם תום קרוסטר לאתר את המקום. קרוסטר, שהיה ככל הנראה מתחרה של וייאט, טען כי גילה בעבר את תיבת נח, את מגדל בבל ואת העיר הראשונה של אדם הראשון. כעת הוא טען שהשיג ניירות של פוטרר, ובהם מפה של אותו נתיב סודי בהר נבו. הוא יצא אל ההר בראשות קבוצה של נוצרים פונדמנטליסטים שמימנו את המסע, אך למרות מאמצים רבים, לא מצאו דבר.

קרוסטר לא ויתר. הקבוצה עברה מההר בו חיפשו (הר נבו, לטענתם) להר הסמוך, שגם בו ביקר פוטרר, ושם מצא קרוסטר לבסוף את המנהרה הסודית. הם מצאו קיר העונה לתיאורו של פוטרר והרסו אותו. מעבר לו הם מצאו ארון מוזהב, שתאם בדיוק את תיאור ארון הברית, ולידו את שרידי פסלי הכרובים. האמריקנים הקפידו שלא לגעת בחפצי הקודש ולא לפתחם. הם רק צילמו אותם, חזרו עם הצילומים לארה"ב, ומיהרו לספר על כך לעיתונות שחגגה סביב הסיפור המדהים. קרוסטר סירב למסור את הצילומים לארכיאולוג רציני כלשהו. לדבריו, קיבל הוראה ישירה מאלוהים לתת את הצילומים רק לבנקאי הלונדוני דויד רוטשילד, מאחר שהנ"ל הוא צאצא ישיר של ישו הנוצרי ולכן נבחר בידי האל לבנות את בית המקדש השלישי, שם יהיה לארון הברית מקום מרכזי. רוטשילד לא גילה כל עניין בקבלת התצלומים. עם זאת, ארכיאולוג אחד בשם סיגפירד הורן כן הצליח לראות את התצלומים. לאחר בדיקה יסודית קבע שאין המדובר בחפץ עתיק כלל וכלל, אלא בחפץ מודרני שנוצר בידי מכונה.

הארון באתיופיה?

ואולי הארון אינו נמצא כלל וכלל בארץ ישראל, אלא נלקח למקום מרוחק יותר? בימי הביניים נשמעו טענות שונות לפיהן הארון הגיע לחצי האי ערב, שם הוא נמצא עד היום. על־פי טענות אחרות, הארון נמצא באתיופיה מזה אלפי שנים.

אתיופיה היא ארץ שיש לה קשרים הדוקים עם מסורות יהודיות קדומות, ובראשן אגדות שלמה המלך, שנחשב לאבי שושלת המלכים האתיופית. ארון הקודש, לדעת האתיופים, נמצא היום בארצם.

לדברי האתיופים נגנב הארון מבית המקדש כבר בימי המלך שלמה, בידי בנו מנליק, שנולד לו ממלכת שבא. מנליק לקח את הארון לאתיופיה, שם הפך לאבי שושלת המלוכה, ושם נותר הארון מאז. ישנם דיווחים על איאסו, קיסר אתיופי מהמאה ה-‏17, שניהל עם הארון שיחה שלמה שבמהלכה נתן הארון עצות שונות למלך ולימד אותו דברי חוכמה שונים.

האתיופים מעריצים מאוד את הארון, ולדעתם היה קיים עוד בטרם בריאת העולם, והעולם כולו נבנה בשבילו (בדומה לטענות היהודים לגבי התורה וטענות המוסלמים לגבי הקוראן). טענות אלה מפורטות באפוס הלאומי האתיופי "כברה מנגסט" שכתב־יד שלו נמצא מהמאה ה-‏13, ומספר בפירוט את סיפור אהבתם של שלמה ומלכת שבא וסיפור גניבת הארון מירושלים בידי מנליק. לדברי האתיופים, הארון שנשאר בירושלים מאז היה רק עותק (ואולי הוא זה שהוסתר בידי ירמיהו בהר הבית או בהר נבו). חוקרים מודרניים כמו גרהם הנקוק קיבלו את טענות האתיופים, והציעו שאולי הארון הגיע לשם לאחר שהוברח בימי מנשה לאי המצרי יב, בו היה מקדש יהודי בימי קדם ומשם עבר לעיר אקסום שאתיופיה. אין כל הוכחות לתיאוריה זאת.

בראשית שנות התשעים פרסם הנקוק את ספרו The Sign and the Seal, בו טען שהארון אכן נמצא באתיופיה. בעקבות הספר גדלה מאוד ההתעניינות ב"ארון" האתיופי. ישראלים רבים יצאו בעקבותיו, והמגזין "מסע אחר" אף הפיק עליו סרט תעודי. נשמעו טענות של שרידי בית המלוכה האתיופי (שחוסל במהפכה ב-‏1974) כי סוכנים ישראליים פנו בזמנו לקיסר היילה סלאסי בבקשה שיחזיר את הארון לישראל, והוא סירב. כותב שורות אלה מפקפק מאוד בטענות אלה, או לפחות בכך שהיו אלה נציגים ישראליים רשמיים.

בספר Ark of the Covenant: Simplified Information for Lay-Persons מאת קלי ד. אלכסנדר, שפורסם בשנת 2002, טוען המחבר כי במסגרת מבצע משה להעלאת יהודי אתיופיה לישראל בשנת 1991, התנהל מבצע מקביל וסודי ביותר להחזרת הארון לישראל. על פי הסיפור (שלטענת המחבר אושר בידי שלושה מקורות שונים, שניים מהם ישראלים ואחד אתיופי), התנהלו דיונים בדרג גבוה ביותר בין ישראל לבין הגנרלים האתיופיים, שקיבלו כמה מיליוני דולרים תמורת אישור להוציא את הארון לישראל. כמה מיליונרים יהודיים סיפקו את הכסף לגנרלים האתיופיים, שברחו לשוויץ עם הכסף. אלא שהם לא ידעו שהכסף שבמזוודות מזויף. הישראלים טרחו לדווח לבנקים השוויצריים על הכסף המזויף, והגנרלים נעצרו כשניסו להפקידו. לאחר מכן פנו הישראלים לכוחות המורדים של הגנרל מילס זינאוי, שהשתלטו בזמן זה על אתיופיה, ומסרו להם את הכסף האמיתי. באמצעות כסף זה יכלו השליטים החדשים לממן את פעולותיהם, ובתמורה נתנו לישראלים את הארון.

קבוצה מיוחדת של לוחמי קומנדו ישראליים, כולם צאצאי לויים (היחידים שמותר להם לטפל בארון על־פי האמונה היהודית) הוטסו במטוס מיוחד לאקסום, מקום מושב הארון, ובלילה סילקו את הארון והעבירו אותו למקום סודי בירושלים, שם ישהה עד שיבנה הבית השלישי.

ספק רב בעיני אם סיפור זה אמיתי. הוא נשמע כמו אותן בדיות שנפוצות בהמוניהן באינטרנט. שום שליט אתיופי, לא משנה כמה רעב לכסף, לא היה מסכים שהארון יוצא מארצו. וגם אם נניח שיש בו שמץ כלשהו של אמת, כי אז הישראלים עשו מיקח טעות, ושילמו סכום כסף עצום עבור כלום: הארון האתיופי אינו הארון שהיה בבית ראשון.

אין ספק שהארון האתיופי הוא חפץ קדוש... לאתיופים. האם הוא אכן הארון הישראלי המקורי? ספק רב מאוד. הוא בלי ספק חסר את פסלי הכרובים, וגם אין בו כל התכונות שיוחסו לארון המקורי, כמו היכולת להרוג אנשים. האתיופים אולי מאמינים באמונה שלמה שזהו הארון המקורי, אך גם אמונה זאת (שראשיתה ככל הנראה לא לפני המאה השישית לספירה) אין בה כדי להוות הוכחה כלשהי למקוריות הארון.

מה קרה באמת?

כל המקומות הללו אינם המקומות היחידים שהוצעו כמקום מנוחתו של הארון היום. יש הטוענים כי הוא נמצא במקום מסתור של האיסיים בהרי הפירנאים בארקנסו(!), או באי אואק, שבו על־פי אגדות שונות הוחבא אוצר גדול ובלתי ידוע שהוסתר בצורה גאונית בידי קבוצה מסתורית ואיש שלא הצליח למצוא אותו עד היום למרות חיפושים ומאמצים גדולים. יש שטוענים שהאוצר הגדול והמסתורי היה לא אחר מארון הברית, והמסתירים היו הטמפלרים.

ואולי הארון נמצא, כמו שמציע הסרט "שודדי התיבה האבודה", ארוז במשרד ממשלתי נידח או מוזיאון כלשהו, בין מאות אלפי ממצאים אחרים, מבלי שאף אחד ידע שזהו החפץ הקדוש מכל?

"משנגנז ארון נגנז שמן המשחה וצנצנת המן ומקלו של אהרן שקדיה ופרחיה וארגז ששלחו פלשתים דורון לישראל ... ומי גנזו יאשיהו מלך יהודה גנזו" (בבלי מסכת הוריות י"ב ע"א)

אז מה קרה לארון הקודש? האם הוא נמצא עדיין מתחת להר הבית? מתחת לגולגולתא? באיזור ים המלח? בהר נבו או בסביבתו? באתיופיה, ואולי באירופה, או אף ביבשת אמריקה? לעניות דעתי התשובה למיסתורין היא שונה מאוד, וגם פשוטה מאוד – כמעט מובנת מאליה, וניתן להסיק אותה מהאזכורים הבודדים האחרונים של הארון בתנ"ך. לאמיתו של דבר, אין כאן מיסתורין כלל, אך דווקא בגלל שהתשובה היא כל־כך ברורה התקשו רבים לקבלה במשך אלפיים ושבע מאות השנים האחרונות.

יש איזכור אחד ברור של הארון במקרא, ממנו ברור שהארון עדיין היה קיים בימי המלך יאשיהו, נכדו של מנשה, האיש שהביא לרפורמה דתית מקיפה ביהודה ושכנראה בימיו נכתבו ספרי התנ"ך העיקריים בצורתם המוכרת לנו כיום. ספר דברי הימים מספר: "ויאמר ללוויים ... תנו את־ארון־הקודש בבית אשר בנה שלמה בן־דויד מלך ישראל אין־לכם משא בכתף עתה עבדו את־יהוה אלוהיכם" (דברי הימים ב' ל"ה ג'). מפסוק זה ניתן להבין כי הארון לא היה כל הזמן בקודש הקודשים, אלא הלוויים היו נוהגים לשאת אותו על כתפיהם. האם יתכן שמה שסופר לנו עד כה לא היה מדוייק כלל וכלל, והיה רק השלכה לזמן עבר של מנהג מאוחר מאוד, שהחל להיות מיושם רק כתוצאה מרפורמה דתית?

לא מן הנמנע שרק בימי יאשיהו הוחלט שאיש לא יתקרב יותר לארון הקודש, שאליו החלו להתייחס בחשדנות גוברת והולכת. חיזוק לטענה זאת אפשר למצוא במזמור בתהילים שהוא אחד האזכורים הבודדים של ארון הברית לאחר ימי שלמה: "נבואה למשכנותיו נשתחווה להדום רגליו: קומה יהוה למנוחתך אתה וארון עוזך: כוהניך ילבשו־צדק וחסידיך ירננו" (תהילים קל"ב ז'-ט'). זהו מזמור קשה לפירוש, אך יש החושבים כי מתואר בו טקס קבוע שהיה מקובל בימי בית ראשון, של מסע מסביב לירושלים עם הארון על כתפי הלוויים. יש חוקרים המאמינים שהיה זה טקס ראשי בדת הישראלית הקדומה, שבו נחגגה השנה חדשה בחג שאנו מכנים היום פסח, ובו נחגג בין השאר נצחונו של האל על כוחות התוהו כמו רהב ולוייתן. לפי תיאוריה זאת, רק בימי ישעיהו בוטל טקס זה וכל האזכורים לו צונזרו מהתנ"ך. ארון הברית, עם כוחותיו המיתולוגיים, נראה יותר ויותר כאלמנט מביך בעיני הרפורמיסטים של יאשיהו ובעיני הנביאים שתמכו בו – ובראשם הנביא ירמיהו, כפי שניתן ללמוד ממה שהוא ככל הנראה האיזכור המאוחר ביותר לארון הקודש בתנ"ך כולו. מנבואה זאת נראה שירמיהו (האיש שעליו כזכור סופר שגנז את ארון הברית) התייחס לאמיתו של דבר בזילזול רב לארון הברית, וקרא בפה מלא לגניזתו כחפץ שאין בו כל צורך – כפי שגנז לפניו המלך חזקיהו את נחש הנחושת וכפי שנגנזו כנראה האורים והתומים. האם יתכן שירמיהו יצג בפסוק זה חוגים חזקים שתמכו במלך יאשיהו, וראו בארון הברית חפץ מזיק לרפורמות, שיש להיפטר ממנו?

יש לציין שבספר דברים, אותו הספר שמקורביו של המלך יאשיהו טענו שמצאו בבית המקדש, וששימש כבסיס לרפורמות שלהם, ארון הברית מוצג בצורה שונה מאוד משהוא מוצג בשאר המקרא. הוא אינו מוצג כחפץ הקדוש מכל, שבו שוכנת נוכחות האל, אלא רק ככלי חשוב בו נמצאים לוחות הברית. הדורות הבאים, התמהים על השוני בצורה בה הוצג ארון הברית, הסבירו כי מדובר בעצם בשני חפצים שונים, אבל באותה המידה אפשר לטעון שהיה כאן ניסיון נחוש להמעיט בחשיבותו ובערכו של הארון.

בספר מלכים ב' יש פרק מפורט מאוד, שנכתב מן הסתם בידי עד ראיה, ובו מסופר כיצד השמידו המלך יאשיהו ונציגיו את כלי הפולחן הישנים בכל מקום אפשרי, בחגיגה של הרס. הושמדו כלי פולחן שנחשבו בידיהם למתועבים ולמזיקים, אף שלא נחשבו ככאלה עד אז. מהמסופר נראה כי יאשיהו לא היסס לבצע מעשים קיצוניים ביותר בעת ביצוע "הטיהור הגדול": בין השאר הוא פקד להוציא עצמות מתים מקבריהם כדי לטמא עימם מזבחות. הוא גם לא היסס להוציא כוהנים להורג: "ויזבח את כל־כוהני הבמות אשר־שם על־המזבחות וישרוף את־עצמות אדם עליהם" (מלכים ב' כ"ג כ').

יאשיהו ואנשיו, שלא היססו לבצע את המעשים הקיצוניים ביותר למען הפולחן החדש שהציעו, לא היו מהססים לפגוע מתוך אותה אמונה פנאטית גם בכלים הקדושים ביותר של הפולחן הישן. האם יתכן שחוגים אלה הם שהיו אחראים לגניזתו של ארון הברית, כחפץ שעשוי להזיק לפולחן החדש והטהור יותר שאותו יזמו? לאור פעולתם התקיפה כנגד כלים שונים של הפולחנים הישנים – שכללה תמיד השמדה של כלים אלה – סביר להניח שארון הברית לא היה יוצא דופן. נהפוך הוא: כלי שעליו היו סיפורים כה משונים, על אנשים כה רבים שמתו בעטיו מסיבות בלתי ברורות, לא יכול היה שלא להיראות בעיניהם ככלי אלילי מזיק ומסוכן, ומן הסתם גניזה בלבד לא הייתה מספיקה, שהרי החפץ עלול היה לשמור על השפעתו המסוכנת על העם גם ממקום גניזתו. היה צורך בפעולה דרסטית יותר נגד כלי הפולחן העתיק.

"ויצו המלך את־חלקיהו הכהן הגדול ואת־כוהני המשנה ואת־שומרי הסף להוציא מהיכל יהוה את כל־הכלים העשויים לבעל ולאשרה ולכל צבא השמים וישרפם מחוץ לירושלים בשדמות קדרון ונשא את־עפרם בית־אל." (מלכים ב' כ"ג ה').

לי נראה שנציגי המלך יאשיהו (ובהם אולי גם הסופר המקראי של ספר מלכים עצמו) טרחו והשמידו במסגרת "הטיהור הגדול" את מה שנראה בעיניהם כסמלים האליליים האולטימטיביים שטימאו את בית המקדש - ארון הברית ביחד עם פסלי הכרובים. האחרונים נראו ודאי מביכים במיוחד, שהרי "לא תעשה לך פסל וכל תמונה", והפסלים עד הוסיפו חטא על פשע בכך שהוצגו כמקיימים יחסי מין בקודש הקדשים. לעניות דעתי, זהו הפתרון הסביר ביותר לשאלת היעלמותו המסתורית של ארון הברית. לא המצרים, לא הבבלים וגם לא האתיופים היו האחראים להעלמו של החפץ הקדוש מכל: האחראים האמיתיים היו בכירי ממלכת יהודה, האנשים שהיו מקורבים לחוגי הכהונה והמלוכה ולחוגי האנשים שחיברו את ספרי התנ"ך.

הארון לא נלקח לבבל כשלל חשוב מבית המקדש, משום שסולק זה מכבר מבית המקדש כחפץ "אלילי" המהווה איום על דת ישראל הטהורה, ועמו פסלי הכרובים, כפי שסולק בעבר נחש הנחושת (שגם הוא כזכור נחשב לתוצר של משה רבנו). זו גם הסיבה שחפץ מקביל לו לא היה בבית שני (כפי שלא ניתן היה למצוא שם את נחש הנחושת את האורים והתומים ואת פסלי הכרובים). חוגי חז"ל היו ככל הנראה מודעים היטב לסיבה האמיתית להיעלמו של ארון הברית, ולפיכך גם הם מיעטו מאוד לעסוק בו.

נשאלת השאלה, אם זה מה שאכן קרה, מדוע לא פורסם הדבר במפורש בתנ"ך? והתשובה היא, שבגלל ההערצה הגדולה שרחש העם לארון הברית (שהייתה הרבה מעל ומעבר למה שרחשו לכלים אחרים, כמו נחש הנחושת, שגם השמדתם גררה התנגדות גדולה). חוגי הסופרים והכוהנים והנביאים שיזמו את סילוקו והשמדתו של הארון כלל לא טרחו לפרסם את דבר המעשה: הם העדיפו להשתיק את זכר ארון הברית, בתקווה שישכח. הם לא יכלו למחוק את זכרו של הארון לחלוטין מהתנ"ך, אולם לעניות דעתי הם עמלו בתיאורו ובסיפור המיתות המוזרות שלהם גרם, וחוסר השימושיות הכללי שלו לאחר ימי משה ויהושע, ליצור רושם של חפץ שנזקו גדול לאין ערוך מתועלתו. תהליך דומה בוצע עם נחש הנחושת, שגם הוא תואר כחפץ שהיה שימושי בימי משה אך לא לאחריו.

אך ארון הברית, לצערם הרב של כותבי התנ"ך וחוגיהם, לא נשכח. כל מיני ספקולציות הושמעו לאורך הדורות לגבי גורלו, והוא הפך לכלי מרכזי אצל עמים ששמעם בקושי הגיע ליהודה, כמו האתיופים. עד היום יש המקווים שבעתיד, לכשיבנה בית המקדש, יוחזר ארון הברית למקומו שם.

הנביא ירמיהו, בכל אופן, לעולם לא היה מסכים לכך:

"והיה כי תרבו ופריתם בארץ בימים ההמה נאום־יהוה לא־יאמרו עוד ארון ברית־יהוה ולא יעלה על־לב ולא יזכרו־בו ולא יפקודו ולא יעשה עוד." (ירמיהו ג' ט"ז).
קישורים
אינדיאנה ג'ונס - אתר מעריצים
רון וייאט מספר על גילוי הארון
חלק א' של המאמר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • ספרא • 2 תגובות בפתיל
אם אני הייתי גנראל מילס זינאוי 142596
שליט אתיופיה והיו באים אלי כמה יהודים או ישראלים ומציעים לי ''לקנות '' ממני את ארון הברית באקסום עבור סכום עצום כדי שיועבר לישראל ''מקומו המקורי '' מחשבתי הראשונה הייתה לזרוק אותם לכל הרוחות מהארמון ומאתיופיה .מחשבתי השניה הייתה להסכים , לקבל את הכסף ולתת להם את אח מעותקי הארון שנמצאים למליונים בכל כנסיה באתיופיה בתור ''ארון הברית המקורי האחד והיחיד'' .
וכך כולם היו יוצאים מרוצים , הם עם מה שהם חושבים כארון הברית ואני עם הכסף.
  ספר מתח נוצרי • אלי
  האם ארון הברית נגנב מאתיופיה לישראל ? • אלי
אתיופיה :מהמלך שלמה ועד מילס זינאוי 487354
אתיופיה היא הארץ האפריקנית המקורבת אלינו ביותר מבחינה תרבותית,.
ולמרות זאת יש עליה רק מעט מאוד חומר בעברית. החוקר חגי ארליך יצא לתקן את המעוות בספר מקיף על ההיסטוריה של אתיופיה שהוא בה בעת גם סובייקטיבי עד להדהים בכך שהחוקר אינו נמנע להכניס את עצמו לתיאור האירועים והאישים.

ראו
אתיופיה משלמה המלך ועד מילס זינאוי והלאה
  עניין של סיגנון • אתי אלמוזלינו • 4 תגובות בפתיל
  הר נבו • קורא נבוך
  הר נבו • אלי
חנן אברהם וארון הברית 142609
עוד טעות במאמר היא לגבי השנה שבה התבצעה החפירה שמתחת להר הבית אחרי ארון הברית שהיא כפי שהתברר מהמאמר מלפני כמה ימים ב"הארץ" ב-‏1981 והיא התבצעה בראשותו של רב הכותל דאז , הרב גץ.
על פי הכתבה שם החפירה התבצעה ביוזמתו של "רואה הנסתרות " חנן אברהם שטען שהוא יודע את מקום הארון המדוייק.
הנ"ל אגב כתב ספר שלם על "לוחמה על חושית " שבו דיבר גם על הארון וייחס לו שם יכולות טכנולוגיות מדהימות שונות.
אם החופרים ביצעו את החפירה הזאת רק על סמך "תחושותיו " של רואה נסתרות ( מישהו בסגנון אורי גלר ) הרי זה מראה על חוסר אחריות מדהים ממש אבל בכך הרי אין כל חדש.
אגב מעניין שבמקור שהסתמכתי עליו נטען שהחופרים האלה ראו את הארון ממש , בעוד שבסיפור בעיתון ה"ארץ " מסתבר שהם לא ראו שום דבר כזה. מה שמראה עד כמה שהסיפורים האלה הולכים וצומחים תוך כדי הסיפור מחדש.
תמהני מה הם יטענו בעוד כמה שנים שהם היגיעו ממש למקום הארון והחזיקו אותוב ידיהם ואז היו צרכים לברוח משם בגלל המון ערבי זועם?
  עוד כמה שנים • שוטה הכפר הגלובלי
  חופרי אוצרות המקדש • אלי
כולם אדיוטים חוץ ממך? 161127
  וכי אמרתי משהו על כולם? • אלי
כולם אדיוטים חוץ ממך? 433157
לא קורה לפעמים שהמיעוט צודק.
המגלים הגדולים פעלו לרוב נגד המוסכמות.
היאך היתגלתה טרויה אשר נחשבה לאגדה......
ולמה הבוטות כלום ניטענה טענה כי הולם אידיוטים?
אני לשלום פניתי...
  חופרי אוצרות המקדש • ארז לנדוור
  חופרי אוצרות המקדש • אלי
חופרי אוצרות המקדש 162378
ייתכן ששרידים שנחשבו בעבר זניחים, הם דווקא חשובים מאד בעינינו, לדוגמא מגילות ים המלח שהיו חסרות ערך עבור דורות קודמים.
חופרי אוצרות המקדש 477307
4.5.2008
לאדון מנדלסון שלום רב!
מבלי להכנס לוכוח עצמו (שהוא נושא הפורום הזה) נדהמתי לראות את המשפט "המגילות הגנוזות לא היו רלבנטיות לדורות הקודמים?" מי אמר? אם המגילות היו מתגלות במאה ה-‏19 או במאה ה18 הן לא היו עושות הרבה רעש? וכי רק מדינת ישראל קיימת בעולם?מעמית מנדלסון ציפיתי לקצת יותר הבנה...
יגאל גרנות
חנן אברהם וארון הברית 433245
<142609>תגובה זו באה אמנם באיחור אולם רק עתה הובאה לידיעתי.
תיקון משמעותי להערה הצורמת לא אני חנן אברהם אינני מישהו בסגנון אורי גלר.
מיפעלי בתחום המחקר העל-חושי הכרתי בחוגי האקדמיה המרחבית,תוארי ועם הצניעות המיתבקשת הישגי ידועים ומעידים כאלף
הוכחות ועדים על הפוטנציאל החושי והעל חושי.
הרי אתה מזכיר את הספר "לוחמה על-חושית" אשר כתבתי, ואני מניח כי קראת אותו שים לב לביבליוגרפיה המכובדת המצויינת בו וממנה,לפחות,צא ולמד צניעות-והיקף תלמודי-מה אתה משוה אותי ופעלי לקירקס של אחיזת עינים.הלוא תבוש?
לדעתי כל המעורבים גילו אחריות לאומית מדרגה עליונה-חוצצת את הלזות של אלו אשר הפקירו אתר אליו נשאו אבותינו עיניהם וכיוונו
תפילותיהם שעוותיהם לאורך הדורות עד אשר הופקר משיקולים אישיים-אגוצנטריים חמריים.
לו אמת ביקשת-על הפרטים הטכניים הרי לא קל מלהתקשר אלי-לא כן?
לו אמת ביקשת -אך מיתברר שהיא-האמת-מיצרך נדיר-וקל יותר לזרוע
מחלוקת ולעורר ספקות.
וחבל מה חבל על הרוח הרעה.
חנן אברהם וארון הברית 433247
א. עניין צדדי, אמנם, אבל כדאי ללמוד אותו: כדי שההפניה לתגובה שבה אתה מעוניין תפעל כהפניה, יש לעשות כך:

לסמן את הסימן <, ואז, בלי רווח, להקליד את המילה "תגובה", להקיש רווח אחד ואז להקליד את מספר התגובה הרצויה. לבסוף, בלא להקיש רווח - להוסיף לשמאלו של המספר את הסימן >. אם ההפניה תצא בצבע כחול ולא תראה את סימני ה- < > אלא רק את המילה "תגובה" בצירוף המספר - תדע שפעלת נכון לפי ההוראות, וכי נתקבלה הפניה שהקוראים יוכלו להשתמש בה לנוחותם. התגובה שאליה אתה מפנה בראשית תגובתך היא: תגובה 142609.

ב. מהי האקדמיה המרחבית?
חנן אברהם וארון הברית 433359
ב. אולי זאת האקדמיה ל''חקר'' עב''מולוגיה, פראפסיכולוגיה, טלפתיה, ראייה על חושית, גירוש שדים, התרת קללות, איזון צ'אקרות, בקיצור - אולי אלה כל מיני מוסדות שמחלקים תארים שהמדינה אינה מכירה בהם.
  הר נבו • מיאתה
  הר נבו • עמית מנדלסון
הר נבו 206874
אני יודע את מיקום קבר משה
הר נבו 433155
אין היריעה מספקת להגיב על הספקות העולות בתגובות השונות.
אני משוכנע כי הספקנים אינם מודעים לעובדות שרק חלקן יוגדש להלן:
עוד לפני חורבן בית ראשון 587 לפנה"ס הוצפנו חלק מכלי הקודש.
קיימות כיום מספר הנחות אודות גורלם:
1. כי הכלים הוגלו לבבל.
2. כי הם הוסתרו ונלקחו לרומי- חורבן בית שני 70 לספירה
3. כי ארון הברית ניתן ע"י שלמה לבנו החבשי-מנליק-ולכן הוא באתיופיה.
4. כי הכבודה השמדה בטלטלות העיתים.
5. כי הוצפנו בהר נבו.
או כי הם הצפנו במקום הנוח ביותר-סמוך למקומם.
-ולכן חובה עלינו לבדוק אפשרות סבירה זו.
כל עם אחר במקומנו היה חש חובה היסטורית לפעול לפתרון או הפרכת -האפשרות.
וישאלו עצמם הספקנים- מדוע ה"אחרים" נאחזים באזור בקנאות שכזו
או חופרים שם בלי הרף!!!?מה הם מחפשים?
תרצו עוד הארות- התקשרו.
הר נבו 433175
אתה מתחיל במילה "עובדות" ועובר למילה "הנחות", אבל אפילו המילה הזאת אינה מדוייקת. אין מדובר בהנחות במובן המקובל כיום של מילה זו, אלא במסורות. מסורות, חלקן עממיות מפה לאוזן, חלקן חז"ליות וחלקן מספר הקודש האתיופי, ה"קברה נגסט", שכמו התנ"ך וכמו ספרי קודש אחרים - הוא מכיל הרבה יותר אגדות וגילויי אדיקות דתית מאשר היסטוריה.

חפירות ארכיאולוגיות ובדיקות היסטוריות הן עניין יקר. אם איזה גורם פרטי מעוניין להשקיע בכך מכספו - זהו עניינו, אבל לומר שזוהי "חובה היסטורית" של המדינה (?), להשקיע כסף במחקר המתבסס על מעשיות עממיות ועל מיסטיקה פולקלורית - לכך אין כל הצדקה.

בעקבות מחקרים מסוג זה יבוא גם מישהו שיציע שהמדינה תשקיע במחקר, האם חתול שחור מביא מזל רע ומהן הדרכים הנכונות להיזהר ממזל רע זה. ובעקבותיו לא יאחר להגיע עוד מישהו שידרוש מימון ממשלתי ע"מ שהאקדמיה תחקור ותביא הוכחות לכך שתינוקות שנולדו לאמהות שאינן טובלות במקווה - גדלים להיות עבריינים, גמדים, מטורפים מזילי ריר וחולי אפילפסיה.

התקשרנו. אף אחד לא היה בבית 433181
התקשרנו. אף אחד לא היה בבית 433241
<433181><433175>
אם אינני טועה עולה משום מה בתשובתך כעס שלדעתי אינו במקומו.
ישנם עמים-ממשלות וכמובן גם גורמים פרטיים העושים לחשיפת
המורשת. מה הפגם?
לומדים היסטוריה, לא כן?לומדים כדי להכיר העבר ואולי להיתגאות
בדיקת העבר ובעת האפשר חשיפת מימצאיו הינו עקרון תרבותי-לא כן.
הארכיאולוגים אשר פנו וביקשו עזרתי לאיתור מימצאים קדומים
עשו זאת מתוך רצון כן להשלמת חיפושיהם בנבכי עבר.הרי אותו עבר היוה המסד עליו הוקמה מדינת ישראל-או שגם ענין זה שנוי?
הרי עד עצם היום הזה קיימות גירסאות שונות לגבי אותם כלים-
ערכים. ומה רבת גאוות חבש על ההגדה לפיה הם שומרי ארון הברית
טרויה-האפוס של הומרוס נחשבה בעיני ראציונלים רבים כאגדה אותה
טווה המשורר. שליימן ניגש לחפור והעשיר התרבות במימצא.
כיום בעצם ימים אלו לוהט הויכוח אם בכלל היתה לנו אחיזה
היסטורית בהר הבית-לא כל שכן אתר פולחני.
אחת מהשתיים ניטען כאחדים מה לנו ולזה, מה לנו ולירושלים
-עיר הדמים כפי שהגדירה אחד מאנשי הרוח שלנו(לדעתי מאנשי הרוח הרעה),מה לנו ולמכורה(אכן אני מרחיב היריעה-קלטתי את מגמתך)
או שניפעל לאימות-לחשיפה-מה הרע?מה הפחד?
הרי חקירות-חפירות ארכיאולוגיות מבוצעות ע"י הממשלה.
מה הפחד וההיסוס בעוד חפירה.
מקורותינו שימשו השראה למהלכים צבאיים-ידוע לך?
מקורותינו אמינים יותר וניתן לבדוק אמינותםהרי אין ספק גם על
זכותנו לחפור באותו אתר-מה הפחד?
הרי את "אורוות שלמה" חפרו עד היסוד-שתקנו!
כאשר נעניתי לפנייתם של הארכיאולוגים-חדורי רוח שליחות-אם לא ציונית הרי מיקצועית הנחיתי אותם לאתר בו היתברר כי המלך
הירדני -חוסיין המנוח גייס את אחת הארכיאולוגיות המהוללות
של בריטניה,אף זכתה להכרה בינלאומית-ותואר אצולה-דיים קתלין
קנון ו"מוזר" שהחלה לחפור באותו אתר עליו הצבעתי!
לאמר הם והם אכן ואנו נמשיך לחלום.
לא קלטתי את הדוגמאות אשר שיבצת את תגובתך הנירגנת.
אכן למדתי על מחקרים בתורת הנפש-וגם הם סובלים מתקציב דל-
הבאים לחקור ולודא,לדוגמא, אם גברים רואים בלונדית שופעת
חווים שינוי פיזיולוגי וכו..
תחומי הרפואה המשלימה אשר נידחתה ברותחין ע"י מימסד מאובן
ומפוחד חוגגים וביניהם תראפיות אשר סווגו כאמונות תפלות.
שמעתי את דעתו הנחרצת של מי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות-פרופ"
מיכאלי המנוח, אשר קבע בנחרצות כי הומיאופתיה לא תוכר4 בישראל
והנה לא רק שמישנתו הופרכה כיום גם רופאים MD- דבקים בה.
הולדתה הרשמית לפני כמאתיים שנה אך מיתבססת היא נוסחאות
ושיטות קדומות המזכירות אלמנטים מקדרותיהם של מי שהגדרו
כמכשפות-ואלי ידעו את אשר אנו חוזרים ללמוד ולהבין.
הנה כי כן נתתי לך חומר למחשבה או לתגובה.
e pur si muve- נוע תנוע.
התקשרנו. אף אחד לא היה בבית 433252
לא מבין מה זה התגובה הזו. אתה בא ללגלג עלי או מה? מה הקשר למען השם בין חפירות ארכיאולוגיות וחזה שופע של בלונדינית? אתה משווה אמונות תפלות לארכיאולוגיה? לא כעס ולא נעליים, רק הרמת גבה תמהה וזה הכל.
התקשרנו. אף אחד לא היה בבית 433258
לא כעס ולא פחד, רק צער רב. צער רב - משום שהטפשות והפרימיטיביות הן מזיקות, וכשארכיאולוגים וגורמים שלטוניים נופלים ברשתן - הן מזיקות שבעתיים. אצל אנשי השלטון הנפילה ברשתן של הטפשות והפרימיטיביות היא מנהג של יום-יום. אצל הארכיאולוגים, למרבה המזל והתקוה - היתה זו נפילה חד פעמית.

לו לפחות היית שולף ממגבעתך איזה ארון או שניים או לפחות ארגז, או כרוב, לו שרפצ'יק אחד קטן לרפואה, אולי איזו כפורת נאה מזהב, ואפילו בנחושת אפשר היה להסתפק - אבל כל הברברת הזאת היא על טהרת ההיבריס, נטו, בלי שום קבלות? איזו אכזבה!

*********

לגבי רפואה אלטרנטיבית ובכללה הומיאופתיה, על קצה המזלג:

והדיווח בעברית על המאמר הנ"ל:

ומתוך יומן אישי של חולה סרטן, הנה קטע המסביר יפה ובתמציתיות מדוע כבשה ההומיאופטיה את ליבן של קופות החולים, ציטוט:

"קופות החולים לא נותנות לכם טיפולים כגון אלו. הן נותנות את שמן ומקום במרפאות לקבוצות שמקימות מרפאות כאלו. המרפאות הללו משלמות לקופות החולים שכירות נאה ואחוזים מהרווחים. כך משלים אתכם. הקופות נותנות כאילו שירות. אתם מרוצים. הקופות גוזרות קופונים יפים והכאילו רופאים אלטרנטיביים מקבלים מטריה של שם של קופת חולים. והנה באה הגאולה לעולם על חשבון הפתאים.

בדקו ותראו הכול הונאה של קופות החולים. אז תאמרו: אבל יש השתתפות הקופות בטיפולים, יש מחיר זול יותר דרך הקופות. גם כאן עובדים עליכם בעיניים. אתם משלמים את המחיר המלא. זה המחיר שאתם צריכים לשלם וההנחה היא כאילו הנחה.

לסיכום אין רפואה אלטרנטיבית יש הונאה אלטרנטיבית. יש רק רפואה אחת והיא הקונבנציונאלית. שמבוקרת. שנחקרת. נכון היא לא יודעת הכול. נכון גם היא שוגה אך רק היא קיימת. אני יודע שכאן אני אגרום לתגובות נזעמות של חסידי ההונאה הגדולה אך מה לעשות זאת דעתי ואני אומר אותה בביטחון ובאומץ וללא מורא."

בלי כל רצון להעליב: העברית הקלוקלת והעריכה התחבירית-גראפית המוזרה מקשות עלי את הבנת שאר חלקי תגובתך - ובכלל זה המשפט עם הבלונדיניות שאין לי מושג איך נשתרבב לענייננו, מין בשאינו מינו. כך שאסתפק בדברים האלה.
התקשרנו. אף אחד לא היה בבית 433268
זה לא כל כך אנשי שלטון. כמו שכתוב בכתבה וכמו שהסתובב אחר כך מפה לאוזן, השגעון היה בעיקר של רב הכותל הרב יהודה מאיר גץ ז''ל, שהיה איש טוב ויקר וצדיק וגם, איך להגיד בנימוס, היו לו כל מיני ציפורים בראש. משום מה שתי התכונות האלה, צדיקות גדולה ומוח מטורלל, כנראה הולכות טוב ביחד ולא רק אצלו.
האר את עינינו 433254
תודה למר אברהם על שחזר על מה שנאמר כבר בכתבה.
אבל אולי אתה יכול להאיר את עיני "אם הארון נטמן באיזור הר הבית עוד בימי בית ראשון ולא הושמד בידי המךך יאשיהו כפי שהרבה יותר סביר , ,איך זה שבמשך מאות שנות קיומו של בית שני כאשר האיזור עבר שוב ושוב שיפוצים נרחבים וחפירות נרחבות כאשר בנו שם שני בתי מקדש שפ איש לא איתר את מקומו?
הם היו כל כך מטומטמים אנשי בית שני שלא יכלו לאתר את ארון הקודש שנמצא תחת חותמם בכל מאות השנים שהם היו שם ?
תאמר : הם לא היו בעניין של ארון הקודש כמונו.
ועדיין הם היו במקום. סביר להניח שהיה מישהו בימי בית שני התעניין בנושא ובידיו היו כל האמצאים לאתר את הארון בחפירות להם לא היו את הבעיות של מסגד עוין במקום.
אז מדוע ארון הברית לא התגלה?
תאמר הם היסתירו את מקומו במכוון .
למה ? לאיזו מטרה?
ואם כך אולי ידעו מה שהם עושים ועדיף שהארון לא יתגלה ?
הר נבו 433310
המחשב והחלומות לגלות את ארון הברית והכלים לאחר 2000 או 2500 שנים הוא תמים בלשון המעטה. בית המיקדש בירושלים לא היה הראשון שנכבש ונשדד. לפחות המנורה נשדדה והובלה בתהלוכת הניצחון ברומא. רית אותה במקום כלשהו? ודאי הותכה.
הם פגעו בגופה . 142628
הם חיללו את כבודה כאישה.
הם הפעילו כנגדה את ארון הברית .
היא בתגובה שרפה את עירם.
השמידה את ממלכתם.
והוציאה להורג את כל מנהיגיהם.
ראו :
המלכה יהודית
  הם פגעו בגופה . • אסתי • 4 תגובות בפתיל
המלכה יהודית :הקומיקס 489765
אני שמח לבשר שבימים אלו יצא לאור הגיליון החדש מספר 29 של כתב העת של האגודה למען יהודי אתיופיה "קו האופק".

ובו נמצא הפרק השלישי בסיפור הקומיקס שאותו אני כותב ומאייר אלימלך אדגה " "המלכה יהודית " על עלילות מלכה נועזת באתיופיה של ימי הביניים.
ראו :
המלכה יהודית הפרק השלישי
  כרובים, ארונות ואבסורדים • רון בן-יעקב
  אינדי • אלי
  המציאות גדולה מכל דמיון......***@ • wapy • 8 תגובות בפתיל
  הנאצים וארון הברית • אלי
  החנית של פנחס • אלי
  עם סיפורים כאלה אני יכול להשאר ער עד שעות אשמורת אחרונה • מיכאל מ. שרון
ארון הקודש, המנורה וחנית פנחס - מקור התגר הגלובלי של גרמניה? 143585
להלן ספקולציה משלי, המבוססת אף היא על עובדות היסטוריות, לפיה, כלי המקדש - המנורה, הארון שנחשף מגניזתו (במסגרת השתלטות מכוונת על *כל* כלי הפולחן היהודים" על ידי טיטוס) ואולי גם חנית פנחס עברו לבעלות השבטים הגרמנים, בעקבות ביזת גיזריך מנהיג השבטים הוואנדלים את רומא ב-‏455 לספירה.

בהקשר זה ניתן להציב ספקולציה מיסטית אודות מקור התגר הגלובאלי הגרמני מאז 1914 ;
או באופן ספציפי יותר - מהו בסיס הכוח המגי/מטפיזי ביסוד התאולוגיה החילונית הגרמנית, זו שקוראת תגר על ההגמוניה התאולוגית הנוצרית מאז פרידריך ברברוסה במאה ה- 12 ?

הערה: גם הנאציונאל סוציאליזם הינו, ממש כסטליניזם, תאולוגיה חילונית. ראה: תיאולוגיה פוליטית והרייך השלישי, אוריאל טל, ספריית פועלים, אוניברסיטת תל-אביב, 1989 ;
George L. Mosse, The Crisis of German Ideology - intellectual origins of the third reich.
Schocken Books, New York, 1981

נתחיל מהשאלה מדוע פרידריך ברברוסה קרא תגר על האפיפיור?

פרידריך ה-I ברברוסה ודוכס שווביה, שליט האומות הגרמניות שהתכנה "קיסר הקיסרות הרומית הקדושה"
(1159-1190 ) קרא תגר על שילטון האפיפיור (וסופו שהיגיע איתו לפשרה בקנוסה, כפי שאנו זוכרים מלימודי ההיסטוריה התיכון).

אבל נשאלת השאלה הסבירה, מהיכן ההעזה של שליט נוצרי בחסד האלוהים לצאת כנגד הרועה האדיר של המאמינים המייצג את גוף ישוע עצמו Corpus christi ?

אולי משום שהארון, המנורה, כלי הקודש של המקדש ואולי גם החנית של פנחס (חנית לונגינוס) היו ברשותו?

דהיינו מקורות ה"כוח" הקדוש, זה של ה' צבאות, זה הממשי ולא הערטילאי, היו בסביבתו האינטימית. האם יתכן?

ומעשה שהיה כך היה - ברוח ספקולציה מוכוונת מיסטיקה זאת - הנשענת על עובדות היסטוריות מוצקות:

גיזריך מלך הוונדלים (קבוצת שבטים גרמנית) ערך מסע לרומא חדשים אחדים אחרי מות הקיסר ולנטיניאנוס השלישי
(455 לספירה). רומי היתה חסרת אונים להגן על עצמה. מלך הוונדלים נכנס לרומא ומסר אותה לשלל לחיליו

14 יום שדדו הואנדלים את רומא. אמנם גם גיזריך, כאלריך בשעתו, נזהר משפיכות דמים ומחילול הכנסיות, אבל הוא גזל מרומא אוצרות לאין שיעור, חפצי אמנות, וגם עבדים לרוב.

בין שאר הדברים נפלו בידי גיזריך גם הכלים הקדושים מבית המקדש בירושלים שהביא טיטוס לרומי.

(פרופ' א. צ'ריקובר, "רומי", מהדורה שמינית, חברת "אמנות", 1951).

האם מסיבה זו קראו אדולף היטלר והנאציונאל סוציאליזם - שרבים ממנהיגיו היו מיסטיקנים פגאנים - תגר כנגד הנצרות, ממש כפרידריך ברברוסה?

כך, היטלר היצהיר עוד בתחילת שנות ה-‏30 בחוגו הקרוב (על פי ספרו של הרמן ראושנינג, "שיחות עם היטלר", ספריית רימון, "מסדה" בסיוע "מוסד ביאליק", 1941 ) כי לאחר שישים את ידו על הוותיקן, יביא לככר פטרוס הקדוש את האפיפיור ואת כל הקרדינאלים וראשי הכנסיה בבגדי כהונתם המרשימים ביותר, ויתלה אותם בטכס רב רושם.

והמסקנה בערפילי המיסטיקה ברוח זו:

וכך, מאז גיזריך והשגת הארון, המנורה, חרב פנחס, וכלי הקודש האחרים, קוראים הגרמנים תגר, תחילה כנגד שכניהם במזרח; ובהיסטוריה המודרנית - כנגד העולם כולו.

וכיום - הם מצטיירים תכופות כמנהיגיה למעשה של אירופה, שפוטין איש רוסיה, הקרואטים, הבולגרים, הפולנים ועמים מזרח אירופים אחרים הדום לרגליהם.

הקיסרות הרומית והשבטים הגרמנים
ארון הקודש, המנורה וחנית פנחס - מקור התגר הגלובלי של גרמניה? 143603
כל מה שכתב מיכאל על גורל כלי הקודש בידי הונדאלים הוא נכון, אבל הסיפור אינו מסתיים כאן:
ידוע לנו ממקורות היסטוריים (היסטוריון ביזנטי בשם פרוקופיוס) שהקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס (ממחזיקי החנית של פנחס לפי המיתוס ) כבש את ממלכת הונדאלים בצפון אפריקה במאה השישית לספירה , ושם את ידו על כל אוצרותיהם כולל המנורה של המקדש.
את המנורה הוא הביא בטקס מרשים לקונסטנטינופול.
מה קרה לה אחר כך נתון במחלוקת :לפי גירסה אחת יהודי הזהיר אותו שקונסטנטינופול תיחרב אם המנורה תישאר בתחומה כפי שקרה לרומא וממלכת הונדלים . יוסטיניאנוס קיבל את ההזהרה ושלח את המנורה לכנסיה בירושלים שם נשארה עד שהעיר נכבשה בידי הפרסים ומאז נעלמו עיקבותיה.
לפי גירסה שניה המנורה נשארה בקונסטנטינופול עד שנחרבה בזמן מסע הצלב הרביעי ואז נעלמו עקבות המנורה. ומן הסתם נפלה לידי צלבן חמדן כלשהו.
יש היום טענות שמנורה נמצאת בחדר סודי בותיקן , וזה בהחלט אפשרי , אבל אם כך הוא אינני רואה כל סיבה מדוע הותיקן היה צריך להסתיר את מציאות המנורה בידיו במשך מאות בשנים . נהפוך הוא , הם היו עושים מזה עניין גדול מאוד.היה בידיהם עוד כלי שישמש מוקד עליה לרגל לרומא אז בשביל מה להסתיר?
  ארון הקודש, המנורה וחנית פנחס - מקור התגר הגלובלי של גרמניה? • אלי
  האבירים הטבטוניים שבו והישיגו את כלי הקודש? • מיכאל מ. שרון • 3 תגובות בפתיל
מרתפי הותיקן 318060
לפי הידוע לי ישנה ודאות כמעט מוחלטת שאי שם במרתפי הותיקן מאוחסנים לפחות חלק מכלי המקדש שנשדדו לאחר חורבן הבית בין השאר ישנה עדות ראיה של ישראלי שראה במו עיניו את הפרוכת המפרידה בין הקודש לקודש הקדשים. לגבי המנורה ישנם רק השארות שהיא מוחזקת אצלהם.
מדרגות הרבנות 318064
לפי הידוע לי ישנה ודאות כמעט מוחלטת שאי שם במרתפי הרבנות הראשית מאוחסנים גופותיהם של נוצרים שנרצחו לשם הכנת מצות מדמם. בין השאר ישנה עדות של איטלקי שראה במו עיניו את שרידי גופתו של סימון מטרנט.

(זה היה בצחוק, כמובן. בקיצור: אין נקיבה בשם הצופה, יש הסתמכות על שמועות, ספק רב אם הפרוכת היתה שורדת 2000 שנה. לא רציני)
  סקופ...תמונות אמיתיות של המנורה וכלי הקודש (משער טיטוס ברומא) • מיכאל מ. שרון • 4 תגובות בפתיל
ארון הקודש, המנורה וחנית פנחס - מקור התגר הגלובלי של גרמניה? 603206
אם הם היו לוקחים את ארון הקודש הם היו מתים!
ארון הקודש, המנורה וחנית פנחס - מקור התגר הגלובלי של גרמניה? 603307
יש לי חדשות בשבילך: הם מתו כך או כך.
  היטלר ופארסיפל • רון בן-יעקב • 3 תגובות בפתיל
  האי יב • מיאתה
  הטמפלרים • דובי קננגיסר • 2 תגובות בפתיל
  ארון הברית הנתגלה בג'ורג'יה !!! • אלי • 39 תגובות בפתיל
הארון נמצא בידי חוצניים 142943
ולפי השמועות, הובא לפלנטה הנקראת rerogden שהיה מרכזה של ברית חוצניים ששלטה ביקום כולל כדור הארץ.
  וחידת אגב: • האיילים המקוריים 20
  וחידת אגב: • ארז לנדוור
משא האדם הלבן 162728
ואני זוכר סיפור של זול וורן ( או שמא ריידר האגארד) שהלבנים ניצלים כי הם מנבאים ליקוי חמה. אגב, היוצר הגאון גארי לארסון <ספויילר> מראה גרסא קצת אחרת--

הילידים רצים לבתיהם בפניקה ( עאלק), ובעוד הלבנים מגאים ביתרונם הרוחני, יוצאים כל הילידים ובידיהם זכוכיות מושחרות כדי להביט בתופעה.
משא האדם הלבן 672514
יכול להיות שזה מועתק, אבל זה מופיע גם בקומיקס המפורסם של הרז'ה - טינטין, אסירי השמש.
משא האדם הלבן 672517
הטענה המוכרת היא שכבר קולומבוס השתמש בתכסיס הזה. וזה קדם בכ-‏400 שנה לקומיקסים למיניהם.
משא האדם הלבן 672533
באמת חוצפה מצידו של קולומבוס. לגנוב מטינטין את התכסיס???
הארון נמצא בידי חוצניים 476298
ראו איך בונים שמועות!!! :) חיפוש בגוגל למילה rerogden מוצא עמוד אחד בעולם כולו - התגובה הזאת!
  אולי הארון... • רועי • 2 תגובות בפתיל
  אחרי שקראתי גם את חלק ב' • בועה
  יש להבין שהאליטות שהשמידו • אלי
  אלי - ניתן לסבור שמשמידים כלי • מיכאל מ. שרון
לא מדוייק 143417
המקבילה שאני חושב עליה היא כת הוהבים הפנאטית השולטת בערב הסעודית , אבותיו הרוחניים של בן לאדן , והפנאטים המטורפים ביותר של האיסלאם כולו שאפילו השיעים האיראניים מפחדים מהם ומקנאותם.
הללו כאשר השתלטו על סעודיה עוד במאה ה-‏17 דבר ראשון שעשו במסגרת הרפורמות שלהם היה להשמיד מסגד שנבנה על קברו של הנביא , וזאת הייתה רק ההתחלה.
כלומר רפורמיסטים קיצוניים לא יהססו כלל לפגוע גם בחפצים ובמבנים של דתם שלהם , נהפוך הוא זאת תהיה המטרה הראשונה לפני הכל, כדי ל"טהר" את האמונה
וכך קרה עם אנשי יאשיהו: ממבחינתם בית המקדש היה מקום טמא מכיוון שבתוכו שכן חפץ טמא , ארון הברית .
אז הם השמידו את הטומאה.
  מפחיד! • מיכאל מ. שרון • 8 תגובות בפתיל
עוד על הואהבים 282482
כת מסוכנת ששולטת בסעודיה יש כאן :
הסכנה הואהבית
  אינדי פוגש את ז'וסטין פראנק • אלי • 9 תגובות בפתיל
  גרהם הנקוק • אלי • 2 תגובות בפתיל
  הארון באתיופיה ? • אלי
  שימותו הקנאים • הידוע בציבור • 2 תגובות בפתיל
  the ark • zeev • 5 תגובות בפתיל
  כנראה • משה • 2 תגובות בפתיל
  תביעה מהיהודים להשיב את אוצר הפרעונים • ג. שמעון • 3 תגובות בפתיל
  זרם אוטופי בפוליטיקה הישראלית • אלי
שער הניצחון את ארון הברית 235336
האם כותב המאמר שכח שלאחר חורבן בית שני היתה תערוכת נצחון ברומא וחקקו על שער הניצחון את ארון הברית מגיע לרומא.
שער הניצחון את ארון הברית 235339
למיטב ידיעתי על שער טיטוס רואים את המנורה וכלים אחרים מהמקדש, אבל לא את ארון הברית. ראה כאן: http://www.rennes-discovery.com/images/titus_south.j...
שער הניצחון את ארון הברית 346136
בבית המקדש השני לא נמצא ארון הברית כלל, כמוזכר במסכת יומא.
שער הניצחון את ארון הברית 346141
אדרבה!
שער הניצחון את ארון הברית 287653
על התבליט בשער בניצחון של טיטוס ברומא נראית המנורה, הנס והשופרות אך לא נראנ שם תבליט של ארון הברית.
לידיעתך.
בדוק אותי.
לירן
ארון הברית, איה הוא? 235950
לא נשמע לי הגיוני, שאיזה שהוא אדם שאינו כהן או לוי
יכול היה לקחת את הארון, שכן ידוע שהוא היה מת בו במקום.
כמו כן יאשיה עסק בטיהור עבודת האלילים הפגניים למיניהם
ולא ייחס את אביזרי המקדש הקדומים לאותה קטגוריה.
מה שלדעתי הכי נכון, וכן איזכור אחרון רשמי בו יש בתורה,
לפני כניסת נבוכדצאר חירודלים דאגו הכוהנים / ירמיהו להעלים את אוצרות המקדש שיכלו.
ופירושו של להעלים הוא שלא ימצא ! שכן אין קדושה בעם יותר !
לכן שום אדם או ארגון לא ימצא את החפץ הקדוש ביותר ליהדות !
אלא באחרית הימים, בשובו של ה' לעמו.
(מה שלא יקרה בקרוב לעם מפוצל, חוטא, ככל הגויים שלנו)
ארון הברית, איה הוא? 235952
האם הפלישתים שלקחו את הארון היו לוים או כהנים?
ארון הברית, איה הוא? 236039
אני תוהה אם אתה גם מאלה שחושבים שהתפילות להורדת גשם באמת פועלות.
ארון הברית, איה הוא? 236049
ואם הוא כן חושב ככה למה שלמישהו יהיה איכפת מזה?
ארון הברית, איה הוא? 514344
לפי מה שהבנתי, נוטלי הארון השתמשו בחתולי משא שהם כידוע בעלי תשע נשמות, ולכן מסוגלים לשאת את הארון מרחק מה בטרם מותם הסופי. יש הטוענים שממילא מדובר בחתולי משא כוהנים גדולים, שמגעם בארון מקובל על ה' כדבר שבשגרה.
ארון הברית, איה הוא? 515009
עד כמה שידוע לי, איש לא נטל את הארון, אלא הלה הלך למקום שהלך בכוחות עצמו.
ארון הברית, איה הוא? 515010
אולי התבלבלתי בין הארון לבין אהרון.
קראתי את המאמר כבר לפני שנה 236061
אך היום בגלל שאני רואה שהגיבו עוד היום וממשיכים להגיב למאמר מרגש זה, החלטתי להגיב.
בקשר לטעונתכם לכך שארון הברית אכן הוצא בעבר כמה פעמים מבית המקדש, אם זה אולי ע"י הבן של מלכת שבא ושלמה או שזה ע"י הלווים, כך שהוא הוצא מבית המקדש, ולכן מה שאולי היה בבית המקדש הוא העותק(ולכן אולי הורידו מערכו של הארון שלא היה בו שימוש מכיוון שרק לארון האמיתי היה כוחות על טבעיים, ה' לא היה גם נותן להשמידו). אני חוזר לדבריי, האם יתכן שבמהלך אחד הטכסים הללו התגלה לאחד הלווים ה' ואמר לו להסתיר את הארון במקום מסתור ולהציב חפץ אחר?(זו כמובן תאוריה ישנה) שכן, יאשיהו הורה להשמיד כנראה את החפץ הקדוש מכל,אך כנראה שידע שבעצם זה לא אותו חפץ אלא העותק ולכן הם ניסו להמעיט בחשיבותו, ובעצם רק מעטים ידעו שהארון קיים במקום אחר, והוא פשוט הוזז עוד ע"י ירמיהו הנביא או לפניו, מחשש שהתעמה.
מה שכן, שלמה המלך אכן בנה לארון הברית מקום מסתור, לשלמה המלך הסתובב הרבה ברחבי אפריקה האם אותו מקום מסתור היה באתיופייה ולכן הארון הגיע לשם? שכן יש את מכרות שלמה באזורים שם, האם באחד ממקומות הללו הוא הסתיר את הארון והאתיופים גילו אותו? זו יכולה להיות גם הסברה.
כמו שנטען בעבר, לארון הברית היו מספר "אחים", היו כמה ארונות נוספים, אחד שנתגלה ב85 ששרידיו נתגלו בארץ, סביר להניח שעוד אח אחד הוא באתיופיה, אך איפה הארון הראשי שבעצם שייך לנו? כנראה שאתם צודקים, כנראה שהארון עבר טימוי גדול, ולכן לא הייתה ליאשיהיו ברירה אלא לגנוז אותו יחד עם עוד חפצים קדושים, אך איך יתכן שעברו בבית המקדש מלא מלכים, ואף אחד מהם לא ראה את הארון, כך שגם אם הושמד הארון ע"י יאשיהו, כנראה ששוב זה לא הארון המקורי, אולי הוא בכל זאת באחת הממלכות, בבל, אשור, או ארם נהרים.
לסיכום: לא נמצא בחיים את ארון הברית,מכיוון שלא נדע מה העותק ומה המקור, רק שהמשיח יבוא אז כנראה ארון הברית יימצא, לבניתיים נוכל רק להתפלל.
קראתי את המאמר כבר לפני שנה 236062
יאללה, להתפלל.
מס' הערות לגבי הנושא ארון הברית 247765
1.במאמרי חז"ל יש המון חומר הנושא של ארון הברית - מה ואיך הוא היה והיכן ומי גנזו - למה לא ללכת ישר למקור במקום להסיק מסקנות מספקולציות מטורפות של כל מני חוקרים שקוראים לעצמם מדענים. הרי המקור היחיד לעובדת לקיומו של ארון הברית הוא התנ"ך והכלל הוא "הפה שהתיר הוא הפה שאסר" זאת אומרת אדם שמקבלים את עדותו כיחיד אין לנו לסמוך עליו לכל אורך הדרך לגבי הנושא שעליו הוא העיד.
2. הטענה שהכרובים היו בתנוחה של קיום יחסי מין היא מגוחכת - במפורש מובא במקרא שהכרובים סככו עם כנפיהם כאשר פניהם היו איש אל אחיו. אומנם היו בתקופה הקדומה דתות פגניות כמו הבעל והאשרה שהמוטיב המרכזי בהם היה קיום יחסי מין עם כוהנות המקדשים. אגב-אין פלא שעבודת אלילם זו סחפה אחריה המונים בדיוק כמו שהיום המוטבים המרכזיים בשפת הפירסום הם רמסים מינים וארוטיים. אך באומה הישראלית הזילות המינית והפריצות היתה לאו חמור שהמחיר עליו היה כבד - ראו את המגפה הנוראה שפרצה בעם ישראל בשנת הארבעים במדבר אחרי שנגררו לזנות ע"י בנות מואב ומשם לעבודה זרה.
3. ארון הברית כפי שהוא מתואר במקרא היו לו תכונות מדהימות - מה שמנסה המקרא ללמד אותנו במיוחד מהמקרה של נפילת ארון הברית לידי הפלישתים שהארון הברית אין לו כוחות משל עצמו אלה ע"י השראת הקדושה בעם ישראל. כשעם ישראל חוטא קמיעות ובבאים למינהם לא יעזרו כשמגיע צרה. הדרך היחידה היא לתקן את הקילקולים ואת המידות הרעות שבאדם. על זה דיבר ירמיהו הנביא ולכן היה כל כך חשוב לגנוז את הארון כי הדרך לגאולה ולניצחון על אוייבנו היא לא הוקוס פוקוס אלא עבודה קשה של תיקון הפרט היחיד והכלל הציבורי.
לא הנחש ממית ולא הנחש מחיה, לא ארון הברית ממית ולא מחיה - אלא החטא ממית ותשובה ומעשים טובים שומרים על האדם והכלל.
מס' הערות לגבי הנושא ארון הברית 248837
המוטיב המרכזי בדת הכנענית לא היה קיום יחסי מין עם כוהנות המקדשים. אין כל עדויות ארכיאולוגיות או טקסטואליות המעידות על כך. לכנענים היו מנהגי טאבו מיניים כמו לכל תרבות עתיקה אחרת, כולל מגבלות שונות ומשונות על הפעילות המינית. ''זילות ופריצות'' לא היתה חלק מהתרבות שלהם. בנוסף לכך, גם אותם יחסי מין טקסיים ש(אולי) כן התקיימו נחשבו לאקטים מקודשים ומכובדים, לא למעשי זילות ופריצות.
מס' הערות לגבי הנושא ארון הברית 248838
ועלה בדעתי, שאולי כדאי להזכיר את המוטיב שכן היה מרכזי באמונה הכנענית - קרבנות. מרכז הדת הכנענית היה יצירת קשר עם האלים (בקשת תודה, בקשת סליחה, אמירת שבח) באמצעות קרבנות צאן ובקר, תפילות ומזמורים.
למרות שזה כתבה עתיקה 282472
ועתיקה מאוד אני רואה מדי פעם עוד מגיבים לה אז הייתי חייב.
קראתי תכתבה הזאת שוב אתמול כי זה כתבה מאוד מעניינת, הגעתי פה לאזה שהוא משהו שהטריד אותי:"וארגז ששלחו פלשתים דורון לישראל"- אזה ארגז שלחו הפלישתים דורון לישראל? אני זוכר את סיפור האל דגון אחרי שהפלישתים לקחו את ארון הברית איך הוא הפיל את האל ובסוף הפלישתים החזירו אותו לישראל, האם זהו הארון? כי אני בספק רב עם הפלישתים שהיו באותה תקופה במלחמה רבתית עם ישראל יתנו לה מתנות. המחבר המקראי או שפשוט בחר להראות את הארון כחפץ חסר ערך "ארגז" או שפשוט העדיף להעלים פרטים שלא ישאלו שאלות כמונו, למה גזנו את ארון הברית? ולכן הוא השתמש במילה מטעה.

אם היום יימצא ארון הברית אני בספק גדול אם יהיה לו את אותם תכונות כמו שהיה בעבר או עם הכרובים. לי נראה שמי שהיה עושה את הבלאגן הם הכרובים, כי ה' לא היה אומר ליצור פסלים סתם למשה, וכנראה הכרובים היו "המלאכים" ששומרים על ארון, במילים אחרות הם יצרו דרך השמש או דרך אחרת את מה שהרג. ולכן, יאשיהו ראה בפסלים האלה כפחד לעבודה זרה כמו הנחש הנחושת שחזקיהו ביתר ולכן החליט להשמידם, הרי קשה לי להאמין שהוא היה משמיד את הברית עם ה' ולכן יש סיכוי שהארון עצמו עוד קיים.
עשרת השבטים האבודים 345891
לפני 2700 שנה הוגלו עשרת שבטי ישראל ומאז נעלמו . אנשים רבים יצאו לחפשם לאורך הדורות ומצאו אותם במקומות שונים .ולאחרונה טוען ההיסטוריון הצבאי חוקר מבצע אנטבה אביגדור שחן שהוא מצא אותם באפגניסטאן ובעוד כמה מקומות נוספים .
ראו :
עשרת השבטים האבודים
עשרת השבטים האבודים 345948
גולי ממלכת ישראל (שהיו גם כנענים וארמים) באימפריה האשורית נטמעו שם ואלה שנשארו בארץ נטמעו בקרב השומרונים ואנשי ממלכת יהודה. הניסיון לחפש אותם הוא מטופש ועקר.
עשרת השבטים האבודים 345954
אתה רוצה לרמוז שהחיפוש אחרי ארון הברית, חנית הקסם או קיסם המחץ אינו חיפוש מטופש ועקר?
עשרת השבטים האבודים 345962
גם הם. קודם שימצאו את הגביע הקדוש של אבירי המלך ארתור.(-;
עשרת השבטים האבודים 345964
חיפוש אף פעם לא יכול להיות מטופש ועקר.
בצעירותי היתה לי חברה, איך להגיד, לא חכמה במיוחד‏1. "מה אתה מוצא בה?" שאלו אותי ידידי שוחרי טובתי. "שום דבר" היתה התשובה, "אני פשוט נהנה לחפש."

___
1 ותעיד על כך העובדה שהסכימה להיות בת זוגי.
זכרונות אהבה מסג'רה 345971
הא, יקירי, אתה עוד זוכר את ספרוני ה"בדיחות לבוקים מתחילים", שהיו נפוצים אז? הייתי לא חכמה וידעתי את זה, אך שכשהיית שולף בפעם האלף ואחת את אותה בדיחה עבשה שלמדת בע"פ מהספרונים הדביליים ההם - הייתי מרגישה עצמי כגאון של ממש, לעומתך :-) , אה, ימים יפים שכאלה...
זכרונות אהבה מסג'רה 346073
אה, בז'יז'ינה, בז'יז'ינה, זכורני איך גם אני חיפשתי וחיפשתי ולא מצאתי... ורק כשהפסקתי לחפש הבנתי שפשוט לא רצית לגלות לי...
ארוו הברית 402914
לא ראיתי במשך כל המאמר התייחסות לכרובים שעשה שלמה המלך בנוסף לכרובים המקוריים,(וכן לגבי שאר החפצים שהוסיף שלמה המלך), כאן אולי אפשר לאמר שמה שהועלה במאמר לגבי השמדת ''הפסלים'' המהווים איום, הוא אולי נאמר לגבי הכרובים הללו שעשה שלמה המלך.
לגבי ארון הברית והכרובים שעליו אין לי ספק שמחמת קדושתן אכן הם יישארו בגדר תעלומה. וכל החיפושים הם חיפושי סרק. ולא ייתכן לאמר שהושמדו מסיבה זו או אחרת.
בברכה, אוריאל.
הסופר משה יהלום 426013
מחבר סדרת ספרי "התנ"ך החילוני " כותב בתגובה למאמרים אלו :
היי אלי
קראתי את שני המאמרים, ואכן עבודה מרשימה של איסוף מקורות על הארון. אם איני טועה לא "פספסת" מקור אחד.
אשר לאריך פון דניקן - חבל על הזמן. האיש שרלטן מוחלט. הוא אינו מדען ואין לו שום מושג על מה הוא מדבר. בהיותי סטודנט קראתי בשקיקה את ספריו המרתקים. דניקן אפילו כתב באחד מהם שחייזרין ביצעו ניסויים בקופים ויצרו דמויות מיתולוגיות (חצי אשה חצי דג וחצי אדם חצי סוס) דבר שאינו בר ביצוע ביולוגית).

ואשר לארון.
א. מבחינת חקר המקרא (פרופ' הרן) - בניית הארון בספר אוטופי דמיוני על בניית אוהל מועד וכליו. הרן זיהה במקרא את כל הספר, המתאר מעגלי קדושה. ליבת הספר - שמת, אך הוא נמצא גם בספרי תורה נוספים.
ב. מבחינה ארכיאולוגית - אין כיום (כמעט) מחלוקת במחקר לגבי "יציאת מצרים" שהיא אגדה.
ועכשיו לעובדות מהמקרא ("על קצה המזלג"}:
א. הארון היה כלי פולחני מיתי של יהושע, רוזן שכם (שלא היה תלמידו ההיסטורי של משה). יהושע לא היה כובש הארץ ומנחילה. ביהודה הוא בקושי נזכר בשורה זניחה (ר' דבה"י). דמותו, כמו דמותו של דויד הועצמה בימי יאשיהו הפן-ישראלי. אז גם חוברה היסטוריה חדשה לקרבת משפחה בין ישראל ליהודה.
ב. נראה שכשם שיש במקרא איזכורים לגבי ספרים קדם-מקראיים אבודים (בהם "ספר מלחמות ה"') התנ"ך מכיל בתפזורת מובאות מ"ספר ארון הברית" האגדי, שלא שרד בשלמותו (והיה מיתית של יהושע, כאמור, שהיה מצרי למחצה וקשור לפולחן האל "שמש" השמי, לא המצרי). רעיון "ספר הארון" לא נחקר עדיין בשלמותו. באחד מספריי הבאים אתייחס אליו (לאחר השוואת טקסטים עפ"י הבלשנות, הקשרים רלוונטיים ועוד)..
ג. אין שום איזכור קדום, למעט בשמות (שהוא לא היסטוריה), שהלוחות אוחסנו בארון. איש לא ראה אותם שם. כבר בימי ירמיהו לא היה קיים הארון (אזכורים בספריי). הלוחות לא מימי משה(שהיה פגני. הלוחות מונותאיסטיים, הם חוברו "במאה האשורית" לכל המוקדם).
ד. כאשר עזרא קרא באוזני "שבי ציון" את התורה הערוכה על ידו - הם לא מכירים אותה. לא נשכח שמדובר בכוהנים שהיו אמורים להכיר את תורת משה (מחקר של פרופ' פרידמן). גם חז}"ל רמזו שהתורה למעשה ניתנה בידי יהושע (והיא רק תלתה במשה). מפעלו הדתי של משה, מלבד נישול כוהני ראובן והעברת הכהונה לצאצאיו ולמשפחתו (לא בני אהרון) - היה זיהויי האורקל המדברי-אדומי ה'-ראה עם אל-עליון, ראש הפנתיאון הכנעני (אנחנו סוג של כנענים מבחינת המוצא. ההבדל בין ישראל לכנען הוטא תרבותי בלבד).,
ה. בספרי "אלוהים" בסדרת התנ"ך החילוני יש פרק מיוחד על הארון וגורלו. הספר נכתב לני כ-‏7 שנים. אז ידעתי הרבה פחות מהיום.
אבל, כמובן, תמיד יתכן שכל החוקרים המודרניים, ואני הקטן ביניהם, טועים בגדול. המדע, בסופו של דבר, בנוי שכבות שכבות של טעויות חוקרי העבר. אני כל כך מצפה שמישהו יפרך את "טענותיי}. כל כך נחמד לחסות בצל המיתוס העברי המגולם במסורת המקרא...."
עד כאן משה יהלום .

תשובתי היא שאינני רואה כל סיבה טובה מדוע לא יכול היה הארון שלא להתקיים. אחרי הכל זאת לא עבודת נגרות מסובכת לבנות ארון ברית כזה ולא עבודת פיסול מסובכת לבנות שני פסלי כרובים.
מדוע היה הסופר המקראי צריך להמציא מהאוויר הריק חפץ שלא התקיים מעולם כאשר ניתן היה למצוא חפצים כאלו בכל כפר ובכל מקום ?
הסופר משה יהלום 429965
יהלום צודק. לא מספיק לבנות ארגז. צריך להוכיח את קיומו. מדע אינה פנטזיה!!!
הסופר משה יהלום 433808
צריך להוכיח את קיומו יפה .אבל מכיוון שהארון נשרף בימי יאשעיהו לא תוכל להיות עליו עדות ישירה .
העדויות יכולות להיות רק עקיפות.
יש כבר הוכחה מסוג אחד נכתב עליו בכמה ספרים שונים של התנ"ך בצורות שונות .
הוכחה מסוג שני : ידוע לנו על קיומן של אורנות מקבילים לזה במקומות שונים ובאיזורים שונים .
הוכחה מסוג שלישי : זאת לא בעיה גדולה ליצור ארונות כאלה מבחינה טכנית .
הסופר משה יהלום 462642
לסופר משה יהלום:
קראתי את שלל התגובות ומתוכן התגובה שלך נשמעת (נקראת) הכי אנטי בצורה קיצונית כאילו יש בך איזה אובססיה בלתי נשלטת להפריך את כל ההיסטוריה שלנו כיהודים וכעם וזכותינו על האדמה כאן בארץ ישראל...
אף פעם לא הבנתי מהיכן נובעת השינאה העצומה הזאת של יהודי כלפי אחיו היהודים שהיא יותר גרוע מהנאצים.

אם יש עולם הבא ויש אלוהים כמו שאנחנו היהודים מאמינים, אני מקווה שתשלם על זה ביוקר בעולם הבא ואם לא אני מניח שהנפש שלך סובלת לא מעט כבר בעולם הזה ממרירות יתר.

סתם אחד שראה בין השורות שלך את השינאה העצמית שלך.
הסופר משה יהלום 462676
קראתי את תגובתך ואחר כך הלכתי לחפש את השינאה העצומה עליה כתבת; לא מצאתי אותה. לעומת זאת מצאתי בדבריך שינאה עצומה ומפעפעת.
הסופר משה יהלום 462681
לא צריך להגיב על כל פוסט שולי, כמו שאני עושה.
ארון הברית 443857
קודם כל אני שמח לראות שעדין נבואתו של ירמיהו מוכחת כשקרית וישנם המון תגובות לענין ארון הברית אשר היוה הווה ויהוה תמיד מוקד התעניינות מרכזי בעם ישראל ובעמים כולם.:-)
ארון הברית הוחבא ע"י אדם\מלאך\כרוב בדרגת קדושה או טומאה מאוד מאוד גבוהה אולי השטן\אשמדאי\ירמיהו\עובד שטן בעצמו.
כמו שהיו בעבר וישנם בהווה עובדי אלהים כמשה ואהרון היו בעבר וישנם גם היום עובדי שטן.
ארון הברית היה פעם אחת בשבי הפלישתים וחזר לישראל לאחר מכות שקיבלו הפלישתים הטמאים מהארון הקדוש , אך ראו מה היה קורה אילו ירמיהו היה נותן את הארון לפלישתים בשנית ומלמד אותם איך לנהוג בארון בטהרה ?
הם לא היו נפגעים יותר - נכון ?
אז הארון לא יכול להיות מוחבא כל כך הרבה שנים ללא גילוי - אז בואו נניח שהוא מזמן ירמיהו התגלה ומאז עובדים אותו בגלוי . אז איפה הוא צריך להיות ....ממממ...לעניות דעתי בתוך הכעבה המוסלמית במכה הקיימת עוד הרבה לפני בוא מוחמד למכה .. הלוא מסתובבים שם בקדושה רחוצי רגלים וידים וגלוחי ראש כמנהג כוהני בית המקדש מליונים של מוסלמים מקיפים את ארון הברית.הם עצמם יודעים\ לא יודעים מה נמצא בתוך הכעבה. ישנה אבן המיוחסת לעקדת ישמעל\יצחק החותמת את הכעבה, בדיוק כפי שהארון היה בקודש הקודשים בבית המקדש.וראו נא ראו את גורל ערב הסעודית בעלת האבן בהווה. ערב הסעודית מתברכת בשפע כלכלי אשר מדינת ישראל יכולה רק להתקנא בו.
זה לא סוד שארון הברית מביא שגשוג לבעלים שלו כמו "מנורת אלדין" הכרובים אשר על הארון כרובים אמיתים המה ועושי רצון בעליהם.
אך לדעתי ירמיהו חתם את הכעבה באבן הזאת והשביע בני אדם להסתובב סביבה לעולמי עד .
בואו נקווה שיום אחד יקרה מקרה שהכרובים הבוגדנים הללו יחזרו בתשובה ויחזרו לאיש אשר המה חייבים להשמע לו הלא הוא המשיח.
ארון הברית הוא גם ההוכחה לכך שאדם יגיע יום אחד עם אדם נוסף הלא הוא אליהו - וההוכחה שלהם לעם ישראל תהיה הראיה לארון הברית - לוחות הברית כתובות באצבע אלהים - ספר התורה כתוב בכתב ידו של משה רעיה מהמנה - וכמובן שמן המשחה אשר אליהו ימשח בה את האדם שיקרא משיח על שם שמן המשחה הנ"ל ורק הנ"ל.
מאמר יפה אבל.. המסקנה בסוף.. 470349
המסקנה בסוף לדעתי, איננה נכונה וזאת מכיוון
שהראיה המרכזית שמביא כותב המאמר מסופו של נחש הנחושת, המנסה להשליך לגבי הארון אינה במקומה. הנחש נוצר מתחילתו לצורך שעה בלבד, ואם באמת נתפס לאחר מכן בעיני העם כחפץ קדוש יתר על המידה אכן היה מקום להשמידו, אולם מכאן ועד להשמיד את ארון הברית, שנועד לדורות, ומקומו במקדש/משכן לנצח לפי ציווי האל וחשיבותו ההיסטורית כבר בזמן ההוא חסרת תקדים, המרחק הוא רב.
לכן לדעתי לא היו המלך והכוהנים מרהיבים עוז להשמיד חפץ כזה מתוך אמונתם הם בקדושתו. גניזה כן יכלה לבוא בחשבון במקרה שלדעתם היתה השפעתו מזיקה, ומתוך כוונה רצויה לרפורמה רוחנית שתתמקד באל עצמו ולא ב"חפציו" או מסיבה אחרת כלשהי.
אכן לעניות דעתך 470573
בס''ד
אכן ענייה היא דעתו של מחבר המאמר.הוא חושב שהפולחן עם הארון הוא ''אלילי'',ולכן הארון הושמד על ידי הרפורמיסטים בעם ישראל כדי להתקרב יותר לכוונת הקדוש ברוך הוא.
הקדוש ברוך הוא ציוה על משה רבנו לבנות את הארון לשם עבודת הקודש ואין סיבה שהוא ישנה את דעתו בעניין זה.כותב המאמר הוא ''איש מדע'' שמנתח את העניין כאילו שזה עניין פוליטי-חברתי שקשור במאבקי כוחות.חסרה לכותב אמונה פשוטה שהיתה מסייעת לו יותר מכל דבר אחר לפתור את התעלומה.אם הוא יגיע פעם לאמונה פשוטה ורצונו יהיה לגלות את הארון,רצונו יתמלא משמים.אך בינתיים דעתו ענייה כמו שהוא מעיד על עצמו ואין עני אלא מדעת,והדעת העליונה היא תורתנו הקדושה.
אכן לעניות דעתך 470663
באמת איתן, אתה אינך רוצה לגלות את הארון אחרת רצונך היה מתמלא מן השמיים.
כמה רעיונות היכן ממוקם ארון הברית! 513834
1. הארון ברית נמצא בכותל המערבי ובגלל זה אנחנו מתפללים שם. (בין האבנים)
2. במצדה...
התאוריה אומרת שליהודי אסור לקחת את החיים ושהחיים הם ערך עליון.
לכן יש תאוריה שהם הסתירו משהו במצדה ואז החליטו להתאבד כדי לשמור על הסוד.
3. במנהרה סודית שנמצאת בהר הבית. המנהרה מובילה לאזור ים המלח.

כמה נקודות חשובות:
* אומרים שהמשיח צריך למצוא את ארון הברית או לגלות את מיקומו.
* כאשר הארון יתגלה, יחד איתו יתגלה מטה אהרון, הגלימה ושאר כלי הקודש.
* בימי הגילוי כל העם יחזור בתשובה, כל העמים יתפללו לעיר הקודש. שם העיר ירושלים ישתנה לשם אחר.
* התורה תהיה אחת לכל העמים.
* גוי יחזיק בכנפי בגדי יהודי כדי שיובילו להר הקודש ותהיה צהלה גדולה בכל העולם.
* יהודי העולם יגיעו לארץ ישראל.
* ייבחרו כהנים חדשים לשרת בהר הבית בניהם גם יהיו גויים שיתיהדו ויהיו ראוים לשרת.

בעזרת השם בקרוב יגיעו ימות המשיח.
כמה רעיונות היכן ממוקם ארון הברית! 514218
ארון הברית נמצא כבר שנים בתיקונים אצל נגר בברוקלין, אבל העבודה לא מתקדמת כי איש לא משלם עליה יותר.
כמה רעיונות היכן ממוקם ארון הברית! 603747
שלום
ובכן אני בונה אצלי בבית קפלה שמיועד להות מקום משכן והולם לארון הבנייה כמעט שלמה חסר עוד מעט כסף
למי שמעוניין לראות תמונה אשמח להעלות הוא בהיקיף של 14 מטר ובגובה של 4 מטר ושמונים סמ ושמו של המבנה הוא הקפלה ה12
לוחות הברית באמסטרדם 672502
הלוחות הופרדו ולכן הם לא הרגו את מי שהחביאו
יכול להיות שהופרדו עם חלוקת המלכות בין ישראל ויהודה
וכל צד מחזיק את החצי
איחוד בין הלוחות יביא את הגאולה
מעניין שב1600 היו כאלה שרצו לבנות את בית המקדש באמסטרדם
ויש כאלו שבנו בברזיל בית מקדש
אז אני אומר לא בית מקדש אלא בית למקדש
רמבראנט צייר את הלוחות ועליו אמר הרב קוק שראה את האור הגנוז
ואני אומר שראה ממש את אחד הלוחות
במחקר שלי בשנה וחצי האחרונות יש בידי מקומות שלדעתי אכן שם מוטמן
אחד הלוחות

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים