הוועדה לבחינת שירות חובה בצה''ל: לעבור לגיוס סלקטיבי 1625
הוועדה לבחינת שירות חובה בצה"ל ממליצה לקבוע אמות מידה לשירות חובה בצה"ל. אלו שלא יעמדו בקריטריונים יגוייסו לשירות אזרחי.

על פי המלצות הוועדה, בראשות האלוף (במיל.) גדעון שפר, חלק מבני ה-‏18 לא יגוייסו לצה"ל ויישלחו לשירות אזרחי; מנגד, שכר חיילים בשירות חובה יועלה באופן חד, והם ישתכרו כ-‏3,500 שקל בחודש. מהלך שכזה יביא לקיצוץ משמעותי במספר החיילים שישרתו בצה"ל. לטענת הוועדה, הצבא יתפקד בצורה יעילה וחסכונית יותר אם יקצץ במספר החיילים בשירות סדיר.

חבר הוועדה ד"ר יעקב שיינין אמר בראיון לקול ישראל: "כור ההיתוך הוא דבר חשוב אך איני חושב שבשנת 2004 זה תפקיד של הצבא. זה צריך להיות תפקיד של משרד החינוך. אני חושב שמה שקרה בשנות ה-‏50, שהצבא מילא את כל התפקידים בנוסף לתפקיד הביטחון, זה היה טוב לשנים הראשונות של קיום המדינה. כיום, נטל הביטחון הוא מספיק גדול".

לדברי שיינין, צה"ל צריך לגייס רק את האנשים שהוא צריך: "במקום לגייס אנשים לעבודות שוליות אפשר להפנותם לשירות אזרחי כמו שוטרי תנועה בכבישים". שיינין מציע שגם מגזרים אחרים, שאינם משרתים בצבא, יגוייסו לשירות לאומי. "היום ישנם מגזרים שונים שלא משרתים מכל מיני סיבות. הם היו יכולים לשרת בתפקידים שונים אחרים. גם המגזר הערבי יכול לשרת בשירות לאומי".
קישורים
Ynet
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מתי אני מרוצה מהאייל? 172258
כשאני רואה ב- Yney ידיעה שממש "מגרדת" דיון ארוך ומורכב, ומרגיש כמי שחצי תאוותו בידו, וממהר לאייל, ואכן הידיעה מופיעה שם כ"עדכון חדשות".
כן אבל 172264
מצד שני עדיין יש במערכת הבטחון אנשים שחושבים שהפסקת שירות היא דבר שראוי לעונש.

172265
זה בסדר שהצבא מציע לגייס (או אם תרצו מסכים לקבל) לשורותיו רק את מי שנראה לצבא מתאים/כדאי לגיוס.
אבל מה זה עיניינו של הצבא מה יעשו אלו אשר הוא ויתר על שרותם? מדוע היה צריך לשלב בהמלצות המלצה לשרות אזרחי חליפי (פרס ניחומים?) למי שלא התקבל לצבא?
ציון חלופה לשרות צבאי 172297
הועדה יודעת, כנראה, שהנימוק הראשון שיעלה כנגד המלצותיה הוא ממשפחת ''כור ההיתוך'', נשיאה שווה בעול וכיוצ''ב. מכיוון שהועדה מעונינת כנראה שהמלצותיה יתקבלו (הלוואי ובהקדם), הרי שברור שיש להתייחס להתנגדויות צפויות אלה.
במילים אחרות - אל תהיה צודק, תהיה חכם. או לחילופין - אנחנו רוצים לאכול ענבים, לא לריב עם השומר. זהו, נגמרו לי המשלים להיום.
הועדה אינה צבאית 172299
נכון שמדובר בגנרל במילואים, אבל זוהי ועדה אזרחית, שכנראה הרגישה מחוייבות לגעת בבעיית ''כור ההיתוך'', בין היתר בשל הצפי להתקפות שיגיעו מצד המתנגדים.
דווקא בעיני זה מה שנראה כהכי חיובי בדו''ח הזה 172389
שבפעם הראשונה בהיסטוריה, במדינה בה שירות צבאי נחשב עדיין במקומות רבים מדי ככרטיס הכניסה האולטימטיבי אל "הנורמליות" כולל מקומות עבודה, הצבא נוטל אחריות גם על אלה שעד כה הוא גרם לשחרורם, והיתה להם בעיה איך להגן על המצב אליו נזרקו בחברה האזרחית.
וזה לא חדש, שהצבא משתדל להיפטר ממי שאינו מתאים/כדאי לגיוס. ואני לא חושב שמישהו מסוגל או צריך לכפות על צה"ל בימינו לקבל "את כולם". מה שחדש הוא שהצבא מודה בזה, וטוב שהדברים ייאמרו במפורש מאשר ייעשו מתחת לשולחן, כפי שהיה נהוג עד כה, ושגם הצבא משתתף בדאגה לאנשים אשר לא נמצאה להם דרך אלטרנטיבית להיכנס לחברה.
עד שהדו"ח ייושם, יהיו מן הסתם באייל דיונים שמספרם יעלה על 6 או 7 ספרות, ובכל זאת בעיני הוא דו"ח חשוב מאד.
צה''ל הפסיק להפיל את התיק על לא מתגייסים 233340
ומוכן לפצות ולקחת אחריות על גורלם של כל אלה שהוא זרק להיות אזרחים סוג ב' בעיני רוב מקומות העבודה.
קרא על כך בדיון 5821101
צה''ל הפסיק להפיל את התיק על לא מתגייסים 233493
ברוך השם עוד לא הגענו לדיון 5821101. אפילו לא הגענו לתגובה 5821101. אולי התכוונת לתגובה 233342 ?
הניחוש שלי: אירוניה 233499
צה''ל הפסיק להפיל את התיק על לא מתגייסים 233505
ברוך השם? יש פה מצביע שינוי שנערך לשינויים הקואליציוניים העשויים להתהוות?
צה''ל הפסיק להפיל את התיק על לא מתגייסים 233533
השם המבורך שמור במערכת, והוא אחראי על ממוצע הציונים המופלא שלי נכון לעכשיו. לפיכך, מצאתי לנכון לברך אותו בכל רגע ורגע ביממה, וזאת לפחות עד שאקבל את תוצאות המבחן האחד והיחיד שעשיתי השנה, שעלולות בסבירות גבוהה לדרדר את הממוצע הנ''ל לשפל שלא נודע כמותו.
צה''ל הפסיק להפיל את התיק על לא מתגייסים 233755
כנראה שלאחר שבמפגש האלמונים (הפלג השוטי) תגובה 227230 סוכמו בקצרה כל דיוני האייל עד היום, נראה שלמפגש הבא מישהו (אולי מהפלג הנגדיתגובה 227649 בתור קונטרת המחץ) מכין סיכום של כל דיוני העתיד.
רשימה קטנה של דיונים מן העתיד 235413
לטובת הבאים למפגש האלמונים הבא (תגובה 299239)

פרס פורש מן הפוליטיקה הישראלית
דיון 9625
שר האוצר החדש: מדיניותו הסוציאליסטית של נתניהו חנקה את המדינה דיון 24625
כי האדם חייזר השדה (על מקורותיו של המין האנושי כפי שמסתמן ממחקרי המדע העכשויים) דיון 11625
קיצו של האינטרנט דיון 5400

שינויים במדיניותו של האייל הקורא, לאור החלפת המערכת. המונים קיבלו בברכה את שובו של אי השדים דיון 7200
אכזבה בעקבות גילוי זהותו של שוטה הכפר הגלובלי. רוה"מ: לא אגיש את התפטרותי דיון 8425
תל אביב נחסמה עקב קרבות טילים בין פלגי האלמונים
דיון 1925
עקב צו הגירוש מטעם ממשלת ת"א: מפגש האלמונים הבא יתקיים לצד מפגש הנוסטלגיה של הלא-אלמונים, בסכנין דיון 1926
דרוש: ראש ממשלה עם רקע בטחוני דיון 11625
בני המשעא"ז נגד 500,000 נשים דיון 44625
האייל הקורא - מעכשיו בתשלום דיון 2625
איזה בעסה, 1925 ו1926 כבר התקיימו 235415
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172272
ומאיפה יהיו חיילי מילואים (לא לצורך בט"ש אלא לשעת חירום)?
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172280
יאשרו מכסות מרומניה
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172282
אתה רשאי להתעלם מפרץ חוש ההומור בתגובה הקודמת.

לאור מה שמופיע בתקשורת הגלויה זה תקופה ארוכה הרי שצה''ל נערך לשינוי בתפיסת העימות העתידי.

מדובר על לחימה יבשתית מצומצמת יחסית לזו שציפינו בעבר ולכן צה''ל אמור לפרק ולצמצם יחידות ''קונוונציונאליות'' יקרות וגדולות לטובת יחידות ''טכנולוגיות'' אשר ידרשו פחות כח אדם ויותר ציוד מתוחכם.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172298
אני לא מבין את הטעם בהצעה. הנהגת שירות לאומי כתחליף לשירות צבאי לא תייעל שום דבר.

שירות לאומי אינו התייעלות אלא בזבוז כספי ציבור. המשרתים יקבלו 3,500 ש"ח בחודש (או לחילופין:נסיעות, ארוחות, דמי כיס, ביטוח וכן הלאה) ויתרמו מעט מאוד. הרי מדובר בכאלו שהצבא לא מצא להם מקום בשורותיו, אז מדוע שדווקא בשירותי הכיבוי הם יועילו ?

השוק החופשי יעיל יותר בהפעלת אנשים מאשר כל מנגנון בירוקרטי, ולכן השירות הלאומי הוא בזבוז נוראי. גם כשאדם עובד לפרנסתו המדינה לוקחת לעצמה נתח נכבד מעמלו. במדינה עם שיעור מיסים כמו שלנו, כל עבודה היא מעין שירות לאומי.
חוץ מזה שמשרתי שירות לאומי עלולים לתפוס עבודות שכר מינימום ממשלתיות ולדחוק את רגליהם של המובטלים.

הסיבה היחידה לחובת שירות לאומי היא כדי שהחיילים לא ירגישו פראיירים לעומת חבריהם שקיבלו פטור משירות צבאי.
זהו שיקול חשוב, ואני רואה רק דרך אחת לחמוק ממנו: על ידי פטור לבנות משירות צבאי.
אם את תפקידיהן של הבנות ימלאו הבנים, גם תהיה התייעלות, וגם אף אחד לא ירגיש פראייר (הרי בנים משווים עצמם לבנים אחרים, לא לבנות).
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172301
קודם כל, לא רשום כמה יקבלו "חיילי" השירות הלאומי. אני מניח שלא 3500, אלא משהו שדומה למשכורת שרות לאומי כיום. לגבי תרומה: הוספה של כ"כ הרבה אנשים לשירות לאומי - כלומר, בהגדרה לתפקידים בקהילה, ואפילו בקהילתם הקרובה, עשויה לחסוך ממון רב למוסדות ועסקים שמשלמים עבור שירותים אלה לחברות כ"א למיניהן (סייענים לזקנים, למד"א, מאבטחים). בנוסף, למעט אולי סבסוד התחבורה הציבורית (וגם זה לא בטוח - מאחר והמשרת הלאומי יימצא לרוב בתוך קהילתו), אופיו של השירות הלאומי הוא יותר מיליציוני, ולא כחייל מהמניין. מה שאומר: ללא מדים, ארוחות בבית, ללא בסיס קבע. חיסכון עצום של תשתיות צבאיות שמכלכלות היום מס' גדול בהרבה מהנדרש של חיילים. אני גם מניח ששירות זה, בהיותו לא מקצועי, יהיה קצר משמעותית משירות החובה היום.
ומה עוד קיבלנו כאן כרווח נקי? מעורבות של קהילות שהיו עד עכשיו מחוץ למשחק, ותרומה מיידית חזרה לקהילות אלה ע"י אספקת שירותים מקרב בניהן ובנותיהן.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172344
אני רואה בדמיוני את האוכלוסיות שצה''ל ימהר לפטור כלא מתאימות, ועם כל הכבוד, איני רואה אותם כחובשים במד''א או כמטפלים מסורים בזקנים. לגבי מאבטחים - לתחום הזה יש ביקוש בקרב ישראלים, ולכן מוטב להשאיר אותו לתשלום בשכר. אחרת המדינה תשלם יותר דמי אבטלה ולא נרוויח כלום.

אם רוצים יותר שוטרי תנועה - אין שום בעיה שצה''ל יעביר למשטרה יותר חיב''ה (חיילים בשירות המשטרה). להוסיף אנשים על תקן שכבר קיים - זו אינה מהפכה ולא מהפכון.

עד כמה שאני יודע, ההוצאה על בת שירות לאומי גדולה לא פחות מההוצאה על חייל (דמי הכיס שלה גבוהים פי שלוש, אם איני טועה, אולי בגלל שאין לה אש''ל חינם).

אם השירות הלאומי יהיה קצר משמעותית, שוב חזרנו לבעיית המוטיבציה ותחושת הפרייאריות של הקרביים.

שירות לאומי לערבים ולחרדים אפשר לדרוש בלי שום קשר ליוזמה הזו. לגבי החרדים יש אפילו חוק בעניין שכנראה לא ממש מתממש.
נקודה נוספת 172348
את הנתון לפיו גם בשירות הלאומי יקבלו 3,500 ש"ח לחודש לקחתי משיחה בבוקר ב103 FM, עם חבר הוועדה, הכלכלן יעקב שיינין.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172302
זו תגובה לידיעה החדשותית, ולא לאייל היפאני.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172326
עד שמישהו עונה לי וגם את זה לוקחים ממני...
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172346
לא יפה. אתה מפעיל סחיטה רגשית
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172305
יעילות בהקצאת מקורות אינה השיקול העיקרי בהצעה זו.
גם בהצעה הנוכחית, השירות הצבאי אינו אטרקטיבי לעומת האזרחות החופשית - ראה את שיעור המתגייסים בצבאות המערב, שם השכר אטרקטיבי באמת והסיכוי להפגע קטן יותר. שם, שיעור של 1% (מכלל האוכלוסיה) מספיק בהחלט, כאן אני מניח שידרשו לפחות 10% (ל-‏3 שנים, רק מיעוטם ימשיכו לקריירה צבאית).
לכן האלטרנטיבה צריכה להיות פחות אטרקטיבית, אך עדיין סבירה. עבודה בבי"ח, מערכת החינוך (לרבות החינוך המיוחד), שרותי הצלה וביוצ"ב, בשכר סביר אם כי נמוך, מהווה חלופה סבירה ואמיתית.

השוק אולי חופשי, אך אינו משוכלל - ראה סוגית העובדים הזרים. יש עבודות שישראלים מסרבים לקחת למרות הביקוש. בתור "לקוח" של מערכת החינוך המיוחד - התועלת בבנות השרות הלאומי היא עצומה.

תועלת (עצומה) נוספת בהצעה - שוויון עם החרדים, ערבים, סרבני מצפון וכיוצ"ב "לא מתגייסים".
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172350
אם השיטה המוצעת הייתה חלה עליהן, אני בספק גדול אם צה''ל היה מסכים שבנות השירות הלאומי ילכו לשירות לאומי. זהו בדיוק סוג האוכלוסיה, מבחינת המוטיבציה והקב''א, שעליו צה''ל לא ירצה לוותר, גם אחרי הנהגת הצעת הוועדה.
172803
מה שנפלא הוא, שמתוך כל התגובות שנכתבו עד עכשיו, אף איילה (וגם אף אייל) לא טרחה לפצות פיה, גם לא בתגובה להצעתו המקסימה של יהונתן.

>סוף התמרמרות חצי-פמיניסטית, הכנס קישור לדיון על "מדוע לא הרבה בנות מגיבות באייל"<

ועכשיו תסביר לי בבקשה למה פטור לבנות זה הפתרון האולטימטיבי. פשוט כי אני לא מבינה.
(מוח של בחורה, קורה.)
בפעם האחרונה שבדקתי, הלוחמים עצמם לא מהווים את רוב הצבא. וכמו שאני מבינה את זה, גם בצבא-שכיר הלוחמים הם לא השכבה הגדולה ביותר. מה יש, סמב"ציות בחמ"ל צריכות את היכולת המוזרה של להשתין בעמידה? מש"קיות ת"ש צריכות כרומוזום Y? מדריכות חי"ר חייבות לעבור ברית מילה?

__________
העלמה עפרונית, והתעצבנות ראשונה לתשס"ד.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172295
אפשרות שמרנית: לפני שיגויסו ל"שירות לאומי" יעברו המועמדים טירונות בסיסית, ובמהלך השירות הלאומי יקראו מידי פעם לאבט"ש\מילואים כדי לשמור על "כושרם" ולסייע לבט"ש. לאחר תום השירות הלאומי, יהפכו לחיילי מילואים מהמניין.
אל אלוהים עוד שנתיים וחצי, שנתיים וחצי (שלוש!) 172309
אני חושב שמשהו התפספס כאן. כמו שאני הבנתי את זה, הצבא הוא זה שיבחר את מי לגייס ואת מי לא. כלומר, הצבא יכול להגדיר מכסת גיוס ולהפנות את מי שלא גוייס חזרה לרשויות האזרחיות, שם יופנה לשירות אזרחי. אני מוצא היגיון בהצעה הזו - כיום, למיטב זכרוני, שיעור החיילים שלא מסיימים את שירות החובה במלואו (36 חודש) עומד על כ-‏40%, כלומר אחוז עצום של נפל. בצורה כזו, יוכל הצבא למיין מלכתחילה את המלשב"ים ביתר קפדנות וכנראה להקטין את אחוז הנשירה (ואגב כך לחסוך כסף בתחומי ת"ש ומנהלה סביב ת"ש). גם בקרב חיילי המילואים יש שיעורי פטורים גבוהים ועל כן מעבר למבנה החדש עשוי להגדיל את שיעור המשרתים במילואים מבין המגוייסים לאין שיעור (ושוב, לחסוך קצת כסף).

ובתשובה לשאלתך (כדי שלא הכל יהיה תטל"א), אפשר אולי לעבור למודל של הצבא העממי כמו בירדן למשל, שבו בעת חירום המדינה מחלקת נשק לאזרחים ומדי מספר שנים נערכים תרגולים (כן, הם עושים את זה). בנוסף, בעת מלחמה, אפשר לבצע הכשרות מזורזות. עם זאת, נראה שהמודל הזה לא ממש מתאים למדינת ישראל נטולת עומק יבשתי, שבה תורת הביטחון מסתמכת על גיוס מילואים לעיבוי מערך השדה תוך 24-48 שעות.
172307
עדיין צריך לפתור את הבעיות הללו:

1. האם משך השירות הלאומי יהיה כמשך השירות הצבאי?

2. האם מסיימי השירות הלאומי ישרתו במילואים או ב"מילואים לאומי"?

הפתרון הנכון לפי דעתי, לפחות בשלב ראשון, הוא קיצור השירות הצבאי לשנתיים, כך שמספר האנשים שעושים משהו מועיל בצבא יעלה ב- 33 אחוזים.

נכון שזה יקר יותר (כי צריך להכשיר יותר אנשים) אבל זה מחויב המציאות כדי לצמצם את האפליה כנגד קבוצה מצומצמת של אנשים המשרתים שלוש שנים בעוד 50% מחברי המחזור שלהם כלל לא התגייסו, וכלל לא ישרתו במילואים.

אחרי מהלך כזה צריך לשקול שירות לאומי חובה או פתרון אחר.
ועדיין אין פתרון לבעיית המילואים (2).
מה הבעיה עם המילואים? 172323
כפי שהזכרת בשאלה, יש בהחלט אפשרות להציע ''שירות מילואים לאומי''. נראה לי שברוב - אם לא כל - המקומות בהם אפשרי או יתאפשר שירות לאומי, אפשר בהחלט להסדיר מסגרת מילואים מתאימה.
יש אפשרות. אבל אני מאוד מקווה שלא. 172375
מילואים לאומיים? לא היה מספיק הרעיון המיותר של שירות לאומי לכל, שאנו צריכים גם את רעיון המילואימניקים הלא צבאיים בשירותה של המדינה?

ואומרים שעבר זמנה של התנועה הקיבוצית. לי זה נשמע כאילו יש מי שמעוניין להקים פה קיבוץ עירוני-תעשייתי אחד גדול. מי יכול להחליף אותי מחר בתורנות המטבח של גוש דן?

אין על אזרחי ישראל מספיק מילואים, בשביל שאנחנו נמציא סוגי מילואים נוספים שאפשר להעיק עמם על האזרחים? צריך חלוקת נטל (כך שתהיה לכל אחד מאיתנו בממוצע פחות מדינה על הגב). הוספת נטל, זה לא מה שהאזרח הישראלי צריך עכשיו. יש לו כבר מספיק מדינה מתחת לעור גם כך. מילואים הם הכרח בטחוני ולא ערך כשלעצמו (אני מקווה).

פניה נרגשת למדינה (להכין ממחטות, עגבניות ופיצוחים):
מדינה יקרה, אם יש לך יותר מדי תוכניות לאיך להכנס יותר לחיינו, את מוזמנת להפסיק. צאי לנו מהחיים בבקשה. תני לחיות בשקט. מי שהתרומה לקהילה בוערת בעצמותיו שיקום, יתחיל לעשות ושלא יתלונן. אין זה מתפקידו לכפות על אזרחים, עפ"י חוק, את רוח ה"התנדבות", את אהבת הקהילה, את חדוות התרומה לכלל ואת ששון סגידת הלאום והמדינה.
שיטה מצויינת 172390
1. יש משהו יהיר ב"מי שרוצה לתרום - שיעשה ולא יתלונן". שובר שיאים, אפילו.

2. אפשר להכליל את הרעיון. במקום שכולם ישלמו מס (מנגנון גדול ויקר), פקידי האוצר יבחרו את משלמי המס הדרושים להם (ויגבו כמה שנראה להם נחוץ). האחרים יקבלו פטור מלא.
שיטה מצויינת 172508
1. תודה. גינס בדרך. יש משהו יהיר ודידקטי בחלוקת ציונים ותארים במקום לעלות טיעון.
להגיד למישהו שמעוניין להתנדב, מתוך טוב ליבו, לעסוק במשהו שאיננו הכרחי לקיום המדינה, שלא ידרוש זאת עפ"י חוק מאחרים, זו דרישה סבירה לדעתי.

2. אם נמשיך עם האנלוגיה: אני כן מעוניין שכמה שיותר ישלמו מס. חייבים מיסים בשביל שתתקיים מדינה ועדיף לחלק את הנטל בצורה הוגנת. אני לא מעוניין במדינה, ש*היא* זאת שלא מעוניינת בכספם של חלק מהאזרחים ומחליטה שעל אזרחים אלה מוטלת חובה לאומית לא הכרחית אחרת כתחליף לתשלום מיסים, רק בשביל לרצות את הרגשת הפראיריות של משלמי המיסים. לי זה נשמע כמו פתרון חלמאי למדי (וגם לא ממש דמוקרטי/מערבי/ליברלי).

מדינה: שלום יוסי. אני לא רוצה שתשלם מס הכנסה.
יוסי: יש!
מדינה: אבל אתה חייב להתנדב, בניגוד לרצונך, בבית האבות הקרוב למקום מגוריך.
יוסי: ?
מנשה שמשלם מס הכנסה גבוה כל חודש: :-O
אבל 172428
כמה זמן אחרי תחילת השירות עושים קורס סמלים?
לדעתי ההצעה שלך תביא לאיבוד של השכבה המקצועית של החיילים הסדירים.
המגש והכסף 172312
באותו עניין, הפנו את תשומת ליבי לספרו החדש של עפר שלח "המגש והכסף - מדוע דרושה מהפכה בצה"ל". מתוך תיאור הספר: "בלב התיזה של המגש והכסף עומדת הדרישה, על כל המשתמע ממנה, לבטל את גיוס החובה ולוותר על התפיסה המקודשת והאנכרוניסטית של צה"ל כצבא העם. עם הופעת הספר, יהיה קשה לנהל דיון בעניינים החשובים האלה מבלי להתייחס אליו."

"מיתוס": http://www.mitos.co.il/Book/BookFocus.asp?ID=142005
צה"ל? לא מה שחשבתם. 172327
הכתבה על עופר שלח וספרו במוסף "הארץ" יום שישי שעבר.
אורי מילשטייו כותב על זה כבר שנים 172775
חבל 172369
לא ברור לי למה לא מציעים את הפתרון הפשוט של צבא "קרייריסטי"
א. שירות "חובה" קצרצר (בתשלום כמובן) שיהווה הכשרה מינמלית לכוח מילואים.
ב. עם סיום הטירונות יוצע למתאימים לחתום קבע
ג. תשלום שכר גבוה - תחרותי עם אפשרויות עבודה אחרות לבני הגילאים האלו, מימון לימודים וכו.
ד. העלאת גיל הפנסיה של משרתי הקבע

כל אלו שאינם מתנדבים לצבא יוכלו לצאת לעבודה/לימודים. יש להניח שהתוספת לפריון העבודה הישראלי בתוספת ההמנעות מהבזבוז בהכשרת הנושרים והפנסיה המוקדמת התמוהה תוכל לממן בקלות את שכרם של החיילים המקצועיים. ההצעה להעסיק את הלא מגוייסים כשוטרי תנועה (או מה שזה לא יהיה) ממש אווילית. מדוע לבזבז את מיטב שנותיהם של אנשים צעירים על ההבלים האלו. עדיף שילמדו ויעבדו...
להערכתי שיעור המתנדבים יהיה גבוה מבמדינות אחרות:
א. ישראל נמצאת, הלכה למעשה במצב מלחמה, יש להניח שהמוטיווציה גבוהה.(ספקולציה שלי כמובן)
ב. ישראל היא מדינה קטנה ואין מצב של שירות במקומות רחוקים כפי שיש במדינות כמו ארה"ב, מה שהופך את תנאי השירות לקלים בהרבה.

אני חושב שממש הגיע הזמן לזרוק את מושגי "כור ההיתוך" לפח. לצבא יש מטרה אחת, להגן על גבולתינו. ועליו לעשות זאת ביעילות.
מיתרונות חיילי המילואים 172372
יתרון מסויים לקיום צבא המבוסס על שירות מילואים שנתי זה השקיפות. זה קצת מרגיע אותי לדעת שיש בצבא בכל רגע נתון קבוצה גדולה‏1 של אנשים שלאו דווקא מזוהה ומזדהה עם המערכת הצבאית ושמכירים את הטלפון של כרמלה מנשה. זה מהווה איזון ובלם על המערכת הזאת שהיא מן הגדולות במדינה.

1 כן, אני יודע, לא מאוד גדולה.
חבל 172433
זו בעיה. במצב מלחמה יהיה גיוס מילואים ויהיו לך מליון טוראים, בלי מספיק קצינים, מש''קים ובעלי מקצועות צבאיים.
במקום לעשות שיעורים 172835
אלו נקודות שבעטיין נראה לי שהרעיון הזה מסוכן. חשבתי על עוד כמה, אבל זהו בינתיים.

1. הגדלת ההפרש בין סד"כ ישראל לשכנותיה מבוססת, כפי שנאמר, של הפרש טכנולוגי מספיק. הבטחון הזה הוא שגוי. הוא נבנה על נוהג סחר הנשק האמריקאי, שכרגע, באזורנו, מעדיף לשמור על הפרש כזה. גם אם נסמוך על המשענת הזאת, העובדה המשעשעת ששני הצדדים מחזיקים כרגע בפלטפורמות של הסבנטיז שעליהן מתקינים צ'ופרים, מראה שפה זה בעצם החצר האחורית ומעבדת הניסויים של חברות הנשק בארה"ב. אני לא הייתי סומך עליהן שישאירו הפרש גבוה לנצח; אני לא הייתי סומך עליהן שיצליחו לדחוק חברות נשק אירופאיות או מזרח-רחוקיות לנצח.
1.נ.ב. הפיתוחים הישראליים באמת נחמדים. מצד שני, כפסימיסט נראה לי שאי אפשר להיות בטוחים שחברות נשק רומניות או סינגפוריות הן פחות טובות באופן אינהרנטי מחברות ישראליות שלפעמים באמת לא מוכרות ישירות נשק לערבים.

2. גם אם נעזוב את סיכון החיים ואי הנוחות הפיזית שבשריון, חי"ר וכו', גם אם נעזוב את המשמעת, נשארים די הרבה ג'ובים חיוניים שאי אפשר לאכלס בניין טו פייבר'ס. במודיעין, למשל. יש שם כו"א שמשמש כמערכת זולה ומעולה של עיבוד אותות ופאזי לוג'יק וכו' בנפחי מידע עצומים. אתם מכירים מישהו בעל אינטליגנציה גבוהה מהממוצע שיקח 3500 שקל בשביל הזכות לשמש כמתורגמן/מסננת של אינפורמציה שהוא אפילו לא יכול להבין עד הסוף, בשעות די ארוכות וגם במשמרות, לאורך מספר שנים?
אין דבר כזה. הדרך היחידה לגרום למישהו שהיה יכול ללמוד מקצוע נחמד, בדיוק מה שהוא אוהב, ולעבוד בתנאים נורמליות פחות או יותר בשביל הרבה יותר כסף - לגרום לאותו בחור לעבוד בעבודה מונוטונית, משמימה, תחת לחץ, לאורך שעות ארוכות ושנים ארוכות - הדרך היחידה היא להכריח אותו. ואותו כנ"ל, כמו שאומרים, אם לא יותר, לגבי לוחמים שבאמת נשארים תקועים במשך שלוש שנים.

3. הרעיון של מילואימניקים אינסטנט, כאלה שיבואו להחזיק נשק, ישוחררו ויוחזרו בשעת מלחמה, אינו נכון. בגלל כמה סיבות. קודם כל, במשך שלוש שנים קריטיות יוצרים בחפ"ש כניעות, סבילות וצייתנות שנדרשת מחייל שאמור לפעול בניגוד להגיונו האישי הבריא, ולהסתער אל תוך אש תמ"קים בשאגות פזצט"א - צייתנות שקשה יהיה למצוא במי שיחשף רק לחודש אחד ולא יפנים את האבסורד.
שנית, במלחמות נוסח ישראל, עד גיוס המילואים נותנים לבשר התותחים הסדירניקי לבלום התקפות מחוץ לשטח ישראל עד לגיוס המילואים; במקרה של צבא מקצועי שנתמך על ידי מילואימניקים מסוכר, אחרי יומיים יתחילו ביזיונות נוראיים, שכשישארו רק גנרלים מקצועיים ומילואימניקים פעורים.
חוץ מזה, הכשרה של חייל קרבי נמשכת לאורך כל שנותיו בצבא, בתרגילים וגם בעצם ע"י שגרת חייו המשמימה והמטמטמת.

זהו בינתיים.
במקום לעשות שיעורים 172845
1, 2 ואולי גם 3: תגובה 172309
ועדת שפר? ועדת עברי! 183022
ועדה נוספת, בראשות האלוף (במיל.) דוד עברי‏1 עומדת להציע תוכנית אחרת, במסגרתה רק מי שיהיה פטור מגיוס לצה"ל מסיבה כלשהי יהיה רשאי להצטרף למסלול השירות הלאומי. תוכנית זו מכוונת בעיקר כלפי בני נוער שפטורים משירות בגלל בעיות בריאות וחרדים. בצה"ל היו מעדיפים אומנם שמרבית החרדים יתגייסו, אך מבינים שמדובר בשאיפה לא מציאותית. כמו כן, הוועדה בודקת את האפשרות של שירות לאומי - שמקנה זכויות של יוצאי צבא - לאוכלוסייה הערבית. לשם בחינת התוכניות ייפגש עברי עם מנהיגים בציבור החרדי והערבי, כדי לשמוע את דעתם בנושא. אם יוחלט לפעול להנהגת שירות לאומי כללי, ידרוש הדבר החלטת ממשלה מיוחדת ושינויי חקיקה בכנסת.

"מעריב": http://images.maariv.co.il/channels/1/ART/599/942.ht...

1 למה בעצם עיתון מעריב ואני מוצאים לנכון לציין דווקא את דרגתו של עברי במילואים? הבנאדם היה מנכ"ל משרד הביטחון, שגריר בארה"ב, ועכשיו הוא נציג בואינג בישראל. ככה זה - תרבות של ביטחוניזם.
ועדת שפר? ועדת עברי! 183165
למה? כי אנחנו רוצים לדעת שמי שממליץ על פעולה כזו או אחרת שתהיה בעלת השפעה ארוכת טווח על צה"ל, יודע על מה הוא מדבר. אם ועדת עברי הייתה עוסקת בתעופה אזרחית, אזי היותו נציג בואינג בישראל כנראה הייתה עובדה רלוונטית יותר מאשר היותו אלוף במיל.

ובאשר לידיעה עצמה - לדבר על שירות לאומי ש"יקנה זכויות של יוצאי צבא" לכלל הציבור זה די דבילי, שהרי ברור שכל הזכויות של יוצאי צבא תעלמנה ברגע שזה יעבור. אין טעם בזכויות מיוחדות לכל.
ועדת שפר? ועדת עברי! 183170
להיפך. היום הזכויות שניתן להעניק ליוצאי צבא מוגבלות ביותר. לא לכל אחד ניתנת הזדמנות להתגייס. ולפיכך הפליה בשל שירות בצבא איננה חוקית. כך לגבי קצבאות הילדים, וגם לגבי קבלה לעבודה. אם תינתן לכולם *האפשרות* להתגייס, לצבא או לשרות לאומי, תהיה הצדקה מסויימת לאפליה בין המשרתים ובין שאינם משרתים.
גיוס פחות סלקטיבי 321856
עקב הצפי לירידה בגודל מחזורי הגיוס צפוי צה"ל לגייס חלק מבעלי פרופיל 21 ולפתוח תפקידים מסוימים לבעלי פרופיל נמוך.

וזה אחרי שהודיעו השבוע על קיצור צפוי של שירות החובה לשנתיים וחצי. מצד שני, אם הייתי אוכל כובע בכל פעם שהודיעו ששירות החובה יקוצר כבר היתה לי חנות כובעים בבטן.
גיוס פחות סלקטיבי 321859
האם מדובר ב-‏21 רפואי או נפשי? ואם נפשי, האם מתכוונים לתת למגוייסים הטריים נשק?
גיוס פחות סלקטיבי 321892
אותי יותר מענין אם זה יחול גם על מילואימניקים עם 21.
גיוס פחות סלקטיבי 321921
אם קוראים להם נתן זאדה - בהחלט.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים