מדענים מתנגשים 760
המשך סדרת המאמרים על חקר המקרא. והפעם, ביקורת על הספר "חרם בשם המדע" מאת עמנואל וליקובסקי (הוצאת רם 2001).
לפני כמה שבועות התפרסמה עוד הודעה בעיתונות אודות עצם שמיימי גדול יחסית שפגע בכדור הארץ - ולמרבית המזל נפל לאוקיינוס ולא במקום ישוב. אם היה סוטה ממסלולו בכמה סנטימטרים, כי אז מרכז מעיינינו כיום לא היה אסון בניין התאומים והשלכותיו, אלא אסון נורא לאין ערוך.

נושא ההשלכות של התנגשויות בין עצמים שמימיים אינו נושא חדש. עוד בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת התקיים ויכוח מדעי סוער ולא־תמיד סימפטי באפשרות של התנגשות עצמים חלליים בכדור הארץ.

בראשית שנות החמישים עורר פסיכולוג בשם עמנואל וליקובסקי שערורייה בעולם המדע, וזאת בנושאים שהיו רחוקים מאוד מתחומי התמחותו, ובהם ארכיאולוגיה, היסטוריה, אסטרונומיה וגיאולוגיה. הדיה של שערורייה זו לא שככו לחלוטין גם כיום. ספר פרי עטו של וליקובסקי עצמו, "חרם בשם המדע", שיצא לאחרונה בעברית, מתאר את פרטיה של פרשה זו.

וליקובסקי עבד כפסיכולוג בארץ־ישראל המנדטורית של שנות העשרים והשלושים, שם עסק בחקר יצירתו של אבי הפסיכואנליטיקה זיגמונד פרויד. בשנת 1937 הזדמן לו לקרוא את ספרו האחרון של פרויד, Moses and Monotheism, בו העז פרויד לחרוג מתחום הפסיכולוגיה לתחומים השנויים מאוד במחלוקת של ההיסטוריה התנ"כית וההיסטוריה המצרית הקדומה. פרויד טען שם, על סמך ניתוח פסיכואנליטי של הטקסט המקראי, כי משה רבנו היה למעשה כהן מצרי של הפרעה אחנאתון - האיש שניסה להשליט דת מונותאיסטית במצרים. פרויד קבע שלאחר מות אחנאתון נמלט הכהן שלו, האיש שאנו מכירים כמשה, אל בני ישראל, כפה עליהם את אמונתו, והפך למנהיגם, עד שנרצח בידיהם אי־שם במדבר - פשע שאת סימניו ניתן, לדעתו, למצוא גם כיום בתחושת האשמה היהודית הקולקטיבית.



ספרו של פרויד התקבל בזילזול מוחלט בידי כל המומחים בנושא, שקבלו על אותו פסיכולוג, שנטש את תחומי האיד וההפרעות נפשיות וחדר לתחומם.

הפסיכולוג וליקובסקי, לעומת זאת, דווקא התרשם מאוד מהספר והחליט להמשיך את מחקרו של פרויד בתחומים חדשים אלה של היסטוריה תנ"כית וארכיאולוגיה. לשם כך נטש את ארץ־ישראל ועבר לארה"ב, שם החל לנבור בספריות ובארכיונים בחיפושים נרחבים אחרי מחקרים שונים בתחומים שעניינו אותו.

מחקריו אלה הביאו אותו לתיאוריה מהפכנית - לא באמת חסרת תקדים, אבל ראשונה מסוגה בשפע הפירוט המדעי מסוגים שונים שסיפק לה. בהשוואה לתיאוריה זו, התיאוריה של פרויד נראתה מתונה ואורתודוכסית. בין השאר קבע וליקובסקי שפרעה אחנאתון, המונותואיסט הראשון, היה למעשה הבסיס לאגדת אדיפוס היוונית, בהתבססו על כך שאחנאתון (טיפוס מוזר ומנוון למראה אם לשפוט לפי דיוקנותיו ששרדו) רצח את אביו ונשא את אימו לאישה - פעולות מוזרות למדי עבור מייסדה של הדת המונותאיסטית הראשונה.

אבל זו הייתה רק ההתחלה.

וליקובסקי טען שאת כל האירועים המדהימים המתוארים בתורה - עשר מכות מצרים, קריעת ים סוף, המן היורד מן השמיים במדבר סיני, נפילת חומות יריחו ועוד - אפשר להסביר כתוצאה של אירוע אסטרונומי מדהים, שארע בשנת 1500 לפנה"ס לערך. אז, כך וליקובסקי, נוצר כוכב הלכת נוגה (שלא הוזכר עד אז בשום מסמך היסטורי, לטענתו), כתוצאה מהתפוצצות אדירה בכוכב צדק. נוגה החל את דרכו ככוכב שביט ענק, והתקרב לכדור הארץ עד כדי כך שזה חצה את זנבו. אירוע זה חולל שורת אסונות מחרידים שזכרם נשמר בצורה מעורפלת בתנ"ך. עם זאת, לגרם השמים החדש היו גם השפעות חיוביות - המן שאכלו בני ישראל במדבר, לדוגמא, לא היה אלא חומר מזין ביותר שנפל לעברם, בתזמון מצוין, מנוגה... השמש שנדמה בגיבעון בדיוק ברגע הנכון עבור צבאו של יהושע הייתה, כמובן, כוכב השביט.


כוכב הלכת (לשעבר שביט?) נוגה (צילום: באדיבות נאס"א)



לדעת וליקובסקי, מאוחר יותר גם מאדים סטה ממסלולו וכמעט והתנגש בכדור הארץ, בערך בשנת 700 לפנה"ס. אירוע זה גרם לרעידות האדמה עליהן סופר באותה תקופה. רק לאחר שגרמו את כל הקטסטרופות הללו "נרגעו" נוגה ומאדים, והתמקמו במקומם המוכר לנו במערכת השמש.

וליקובסקי הוסיף וטען שעוצמת האירועים הייתה כה גדולה שהמין האנושי כולו לקה באמנזיה, והם נמחקו מתודעתו הקולקטיבית. עד שהופיע וליקובסקי, כמובן, וחשף אותם מחדש.

הוא התייחס ברצינות לכל המסופר בתנ"ך, אף כי סיפורים רבים בו נדחו אז (והיום) בידי חוקרים רבים כפנטזיות מאוחרות. הוא ראה בסיפורים הללו עדות לאירועים האסטרונומיים המדהימים של שנת 1500 לפנה"ס.

את כל הטענות האלה פרש וליקובסקי בספר בשם "עולמות מתנגשים", שהפך לרב מכר ענק. הפרסום שקיבל הודות לנסיונותיהם של אנשי מדע שונים למנוע את הוצאתו לאור, רק סייע להצלחתו. בספרו "חרם בשם המדע", שבני משפחתו של וליקובסקי הוציאו לאור בעברית, הוא מתאר את הסערה שקמה בעולם המדעי בעקבות פרסום התיאוריות שלו, ואת הנסיונות למנוע את פרסום ספרו בידי מדענים שונים, ובראשם אסטרונום בשם הארלו שאפלי. כפי שמתאר זאת וליקובסקי, עשה שאפלי כל שביכולתו כדי למנוע את פרסום הספר, עד כדי משלוח מכתבי איום בחרם מטעם עולם המדע להוצאת הספרים שביקשה לפרסם את הספר, וניסה להשחיר את שמו.

וליקובסקי מטבע הדברים אינו עד אובייקטיבי בתיאור הדברים. המאבק בינו ובין המדענים, ובראשם שאפלי שנוא נפשו, מוצג כמו המאבק בין גליליאו גאליליי והאינקוויזציה, לא פחות. זהו המאבק בין כוחות השחור שמנסים למנוע חשיפת הידע החדש והמהפכני לבין כוחות האור.

מאוחר יותר הוסיף כהנה וכהנה על טענות אלה בספרים אחרים, שבהם הביא מאות מראי־מקום מהספרות הגיאולוגית של מאה השנים האחרונות (בה נבר ביסודיות), המעידים, לדעתו, על פעולתם של כוחות טבע קטסטרופיים, רעידות אדמה, התפרצויות געש ושינויי אקלים שהשפעתם (שוב, לדעתו) על אירועים בהיסטוריה העולמית הייתה גדולה משחשבו. מלבד זאת תיארך וליקובסקי מחדש את תולדות המזרח התיכון, ובין השאר איחר במאוד את ההיסטוריה המצרית, עליה מבוססת הכרונולוגיה המזרח הקדום. בין השאר טען כי הפרעונית המצרית המפורסמת חטשפסות (האישה היחידה ששלטה בגלוי במצרים) אינה אלא מלכת שבא שביקרה את המלך שלמה, כמתואר בספר מלכים. פרעה רעמסס השני, שעל פי ההנחה המקובלת חי בימי משה רבנו לערך, זוהה על־ידי וליקובסקי עם פרעה נכו, יריבו של השליט הבבלי נבוכדנאצר, ומכאן שפעל בתקופת חורבן מלכות יהודה.

את הפלישה המפורסמת של "גויי הים", אותם מזהים בדרך־כלל עם הפלישתים ועמים אחרים (ראו במאמרי יהושע יהושע) ומתארכים במאה ה- 12 לפני הספירה, תיארך וליקובסקי למאה הרביעית לפני הספירה - בערך בתקופתו של אפלטון. הפלישתים, לדעתו, היו הפרסים.

בני משפחתו של וליקובסקי מנהלים כעת מפעל ראוי לציון, ומוציאים לאור בעברית את כתביו של אביהם, שמשום מה לא פורסמו בעברית "בזמן אמת". חלקם לא פורסמו מעולם, בעברית או בכל שפה אחרת: עד כה ראו אור שלושה ספרים קודמים שלו שלא פורסמו בעבר. הספרים הם: "לפני עלות השחר - שיחות והתכתבות עם איינשטיין", שממנו עולה כי הפיזיקאי הדגול גילה סימפטיה מסוימת לדעותיו של וליקובסקי, למרות שדנו בתחום בו לא התמצא באמת; ושני ספרים העוסקים בתיארוך הרוויזיוניסטי שלו: "תקופות בתוהו - ישראל ומצרים" ו"ההייתה תקופת חושך ביוון". מטרת בני המשפחה להביא לפרסום בעברית את כל כתביו של וליקובסקי, ובכלל זה גם אלו הקיימים ככתבי יד בלבד.

ספריו של וליקובסקי זכו עד היום לתשומת לב מעטה בלבד בישראל. יתכן שהיו מעוררים עניין רב יותר בציבור אם היו מתפרסמים בימי חייו של וליקובסקי, כאשר העניין בחו"ל בדעותיו (וגם העניין בתנ"ך, שעליו מבוססות תיאוריות אלה) היה ער יותר מאשר בימינו. ואפשר שהפרוייקט היה זוכה ליתר עניין אם היו מתחילים את המפעל בתרגום ספרו המפורסם ביותר, "עולמות מתנגשים", ולא משאירים אותו לשלב מאוחר יותר.

בכל אופן, גם הספרים שראו אור עד כה הם עדיין ספרים מעניינים מאוד, ואין לטעות: הם עולים לאין שיעור על ספרי פסאודו־מדע ממוצעים, כמו אלו של פון דניקן ושות', שיוצאים בהמוניהם לשוק.

כל ספריו של וליקובסקי מלאים בלמדנות מעמיקה ובידע רב במקורות מדעיים שונים ומגוונים ביותר, ולמרות זאת הם התקבלו בזלזול מוחלט מצד הממסד המדעי. מרבית נציגי האורתודוכסיה המדעית לא טרחו כלל להתמודד עם טענותיו של וליקובסקי, ופטרו אותם כלאחר יד. הבודדים שהתעמתו ישירות עם הטענות, כמו למשל המדען המפורסם קארל סאגאן, העירו שאם אכן היה נוגה נוצר מצדק, כמות האנרגיה האדירה שהייתה דרושה לשם כך הייתה גורמת להתחממות כה עצומה שספק אם עולמנו, או נוגה, היו "שורדים", ובכל מקרה מידות החום שם היו צריכות להיות גבוהות פי כמה מאות אפילו ממה שיש שם כיום. חיפושים גיאולוגיים במעמקי האדמה והים לא מצאו שם את החומרים מכוכב נוגה שהיו צריכים להמצא שם (על־פי וליקובסקי) כתוצאה מה"התנגשות" בין העולמות.

מחקרים חדשים שבדקו את פני כוכב הלכת נוגה מוכיחים שאין הוא עולם צעיר כפי שטען וליקובסקי, אלא עולם "ותיק" למדי. כזכור, וליקובסקי קבע כי גילו של נוגה 3500 שנה בלבד. מלבד זאת, נמצאו עדויות לאיזכורים של נוגה בכתב שנים רבות לפני שנת 1500 לפנה"ס, ואפילו בכתבים משנת 3000 לפנה"ס - תקופת ראשית הכתב!

תומכיו של וליקובסקי טוענים שהוא חזה נכונה, בהתאם לתיאוריות שלו, את מידת החום על פני נוגה וצדק, כפי שאושרה בידי כלי החלל של נאס"א. הם טוענים גם כי פרטים רבים בתיאוריות של וליקובסקי הם כעת חלק מקובל באסטרופיזיקה, אם כי אף אחד לא טורח לציין שהיה זה וליקובסקי שהציע אותם לראשונה. הם רואים בו חדשן גאוני, המקביל לזיגמונד פרויד, וכמי שהממסד המדעי דחה אותו אך ורק משום שהיה "אאוטסיידר" (גם יהודי וגם פסיכולוג - מה לו ולארכיאולוגיה ואסטרופיזיקה?).

גם טענותיו הרדיקליות לגבי הצורך בשינוי מהפכני של התיארוך הארכיאולוגי זוכות לתמיכה מסויימת בחוגים שונים. באנגליה, למשל, פועל ארכיאולוג בשם דיוויד רול, הממשיך את דרכו של וליקובסקי ומתארך מחדש את כל ההיסטוריה הקדומה - כדי לאשר באמצעותה את התנ"ך. ספריו של רול הפכו לרבי מכר, אם כי הוא עצמו מוקצה מחמת מיאוס בחוגים לארכיאולוגיה. רול מייצג למעשה "אסכולה" שלמה, האסכולה "הקטסטרופיסטית", שאינה מקובלת בחוגי המדע.


"פרעונים ומלכים" - מספריו של דיוויד רול



גם בישראל נמצא לווליקובסקי ממשיך: יהושע עציון, מחבר הספר "התנ"ך האבוד" (הוצאת שוקן, 1992). כמו וליקובסקי, גם עציון אינו ארכיאולוג בהכשרתו. בספרו הוא טוען כי אם מתארכים מחדש את כל הממצאים הארכיאולוגיים, מוצאים עדויות לכל המסופר בתנ"ך - בסטייה של 500 שנה מהתיארוך המקובל.

גם כאן, מרבית הארכיאולוגים מתייחסים בזלזול מוחלט לטענות, משום שככל שהתיאוריה של עציון פותרת בעיות שונות - היא גם יוצרות רבות אחרות. גם כאשר מופיע מישהו מחוגי הארכיאולוגיה האורתודוכסית וטוען כי יש צורך לתארך מחדש שרידים ארכיאולוגיים חשובים, כפי שטוען למשל הארכיאולוג ישראל פינקלשטיין, הוא יקפיד מאוד להרחיק את עצמו מווליקובסקי, תומכיו וטענותיו. התומכים בווליקובסקי שייכים כולם לשולי עולם המדע, וכפי שהדברים נראים - ימשיכו להישאר שם.



תורותיו של וליקובסקי זוכות עד היום להתעלמות כמעט מוחלטת בחוגי המדע. אך מאידך, למרות הזלזול בו התקבלו חלק מטענותיו, וחלקן הולכות וצוברות הכרה בעולם המדעי - כגון ההשפעה העצומה של אירועים בחלל (כמו מעבר של אסטרואידים וכוכבי שביט) על הנעשה בכדור הארץ ועל החיים בו. די להזכיר את התיאוריה המקובלת כיום להשמדת הדינוזאורים על־ידי אסטרואיד. כמו כן מקובלת יותר ויותר הטענה שפגיעות כאלה היו אחראיות להשמדות המוניות של החיים בכדור הארץ בתקופות אחרות, ולא רק בימי הדינוזאורים. לאחרונה גם נשמעות טענות בחוגים מדעיים שכוכבי הלכת אכן שינו את מסלוליהם מאז ראשיתה של מערכת השמש, אם כי לאו דווקא בצורה שאותה תיאר וליקובסקי. מדענים מכובדים, כמו האסטרונום פרד הויל המנוח, העלו השערות לפיהן יתכן כי כוכבי שביט או מטאוריטים מכוכבי לכת אחרים הם מקור החיים, כמו גם המקור למחלות שונות המופיעות על־פני בכדור הארץ; השערות אלה זוכות כעת לעדנה עם מציאתם של חומרים אורגניים על שרידי מטאוריטים. כל אלו מזכירים טענות שונות שהעלה וליקובסקי בספריו - שאז התקבלו בביטול מוחלט.

לפיכך, למרות שלא ניתן לומר שהטענות הספציפיות של וליקובסקי התקבלו צורה כלשהי, דומה שיש התייחסות הולכת וגוברת לטענותיו הבסיסיות. יותר ויותר נוצר הרושם כי בשורה התחתונה, בדברים מסוימים האיש לא שגה כל־כך, והקדים את ה"מקצוענים" בכמה תובנות חשובות - אם כי הוא בהחלט שגה בפרטים הקטנים, ובדברים רבים אחרים.

ספרו של וליקובסקי ללא ספק מלמד רבות על הדרך בה פועל העולם המדעי, ובמיוחד במאבקו כנגד אאוטסיידרים למיניהם. דומה כי עובדה אחת בולטת במיוחד: למרות כל שינאתו של וליקובסקי לאויבו שאפלי, שנאבק בו לכל אורך הדרך, הוא למעשה חייב לו את פרסומו, שכן דווקא בשל המאבק הפך וליקובסקי ליותר מקוריוז נשכח. כיום "פסאודו־מדענים" רבים מקווים בכל ליבם לקבל את הטיפול העוין אותו קיבל וליקובסקי בשנות החמישים, שכן זו תהיה הדרך הבטוחה ביותר להוסיף לפרסומם ולמכירות ספריהם.
קישורים
יהושע יהושע - מאמרו של אלי אשד
ארכיון וליקובסקי - אתר המכיל רבים מכתביו
טיעונים נגדיים - ארכיאולוג מפרט במדויק כמה מהשגיאותיו של וליקובסקי
טיעונים נגדיים - מפיו של אדם שהכיר את וליקובסקי, ותחילה תמך בתיאוריות שלו
טיעונים נגדיים - "חטשפסות, מלכת שבא, ועמנואל וליקובסקי", אוסף טיעונים מפורט
יהושע עציון - אתר הבית
מאמר על עציון ב"הארץ"
דיוויד רול - אתר הבית
התיאוריות של רול
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  האסכולה הקטסטרופיסטית חיה ובועטת • ליאור גולגר • 8 תגובות בפתיל
  גרי קספרוב והכרונולוגיה החדשה • אלי • 15 תגובות בפתיל
  טעות קטנה • אמיר קורן
  טעות קטנה • ליאור גולגר
  טעות קטנה • ערן בילינסקי
טעות קטנה 43272
"Let's drop our mental panties and compare the size of our conciousness"

המקור שלי: מי היו הפניקים לניסים רפאל גנור
מקור מפוקפק אליבא דאשד.
מי היו הפניקים 529263
יצאה זה עתה מהדורה חדשה בשפה האנגלית
who were the Phoenicians by Nisim R. Ganor

ניתן להשיג בסטמצקי ובצומת ספרים כמו גם ב
amazon.com

  טעות קטנה • יאיר
  טעות קטנה • אמיר קורן • 2 תגובות בפתיל
  אין שום טעות • אלי • 4 תגובות בפתיל
  שני ציטוטים • דנידין • 3 תגובות בפתיל
  בנוגע לעציון, • יו • 76 תגובות בפתיל
  תגובה • JBar • 2 תגובות בפתיל
  איך ללמד תנ"ך ? • דב אנשלוביץ
  איך ללמד תנ"ך ? • גילית
  איך ללמד תנ"ך ? • האייל האלמוני • 6 תגובות בפתיל
  יחזקאל!? • האייל האלמוני • 5 תגובות בפתיל
  איך ללמד תנ"ך ? • דב אנשלוביץ
  לא דובים ולא יער • משה דורון • 3 תגובות בפתיל
  איך ללמד תנ"ך ? • דב אנשלוביץ
  איך ללמד תנ"ך ? • משה דורון
  איך ללמד תנ"ך ? • דב אנשלוביץ
  קשרים, פז''ם וקסם אישי. • משה דורון
  קשרים, פז''ם וקסם אישי. • דב אנשלוביץ
  מה עניין מלחמה מודרנית לתורה? • גילית
  מה עניין מלחמה מודרנית לתורה? • דב אנשלוביץ
  מה בין מדע לאוביקטיביות • רון בן-יעקב • 2 תגובות בפתיל
  האמנם הרבנים מכוונים לדעת הקב"ה? • ג. שמעון
  האמנם הרבנים מכוונים לדעת הקב"ה? • דב אנשלוביץ
  האמנם הרבנים מכוונים לדעת הקב"ה? • דב אנשלוביץ
  האמנם הרבנים מכוונים לדעת הקב"ה? • רון בן-יעקב
  האמנם הרבנים מכוונים לדעת הקב"ה? • דב אנשלוביץ • 10 תגובות בפתיל
  המדע לא נתון לאילוצים דמוקרטיים* • ליאור גולגר • 2 תגובות בפתיל
  האמנם הרבנים מכוונים לדעת הקב"ה? • ליאור גולגר
מהי אמת מדעית? 43960
שנים בתגובה אחת

1) אני אתעלם מהנימה הדמגוגית הדקה מיני דק שנשזרה אולי מבלי משים בתגובתך:
"עם כל חוסר הכבוד שאתה רוחש לליבוביץ' המנוח"
בבחינת אחרי מות...אמור וגו'

2) לייבוביץ' היה ידען מופלג, איש אשכולות מדור רב-תחומי שהולך ונעלם. הוא היה וכחן (Debater) משכמו ומעלה, אנליטיקן חריף ואמיץ של חיינו, ומעל לכל, לטעמי, מלמד (במלעיל) בעל פה ובכתב משכמו ומעלה.

ובכל זאת תהייה חייב להסכים עימי שגרירתו כאוטוריטה כמעט יחידה לכל נושא גובלת בהגזמה מסוימת, מה עוד שעל דעותיו בהחלט ניתן להיתווכח, והוא היא מוסיף מן הסתם - לתיאבון.

3) אשר "לחובותיהם" כביכול של מדענים (מאיפה באה ההנחה הזו שלך?) אני חושש שלא ירדת לסוף דעתי.

הפילוסופיה הכירה בעובדה שאין אמת מוחלטת. יותר מכך, ישנו קושי עצום להגדיר בכלל מהי אמת, מהי משמעותה ואיך אפשר בכלל לדעת מהי פרושה של "משמעות". מכאן באה ההכרה שהמדע פועל בסביבה של היתכנות ואפשרות בלבד.

בניגוד למתמטיקה (ואני אשאיר את זה למומחים ממני) המדע מבוסס על תצפיות. כל נסיון ויהיה המסובך ביותר צריך בסופו של דבר לעבור דרך מסננת שמעבירה את התוצאות לדוחות מעבדה. קרי כתיבה על פי חוקים של שפה פרוטוקולית. הדוחות האלה נקראים על ידי שאר המדענים, חולקים עליהם, משיגים עליהם ומסכימים. כשיותר (בכמה יותר?) מסכימים מחולקים התאוריה מתקבלת. הקבילות שלהם איננה מוחלטת.

ברם, אם נסתכל בתשומת לב, המדע למעשה איננו מבוסס על תצפיות, אלא הוא מבוסס על תצפיות עד אשר רוב הקהיליה המדעית מסכימה שזה מספיק. משום מגבלות פרקטיות, תקציביות, פוליטיות ועוד.

מכאן נובעת עוד תכונה של המדע - הקירוב. מכיוון שאי אפשר לצפות בכל האפשרויות, עורכים רק חלק מהן ומניחים היתכנות על הכלל.

ונחזור למתמטיקה - המדע הניסויי שונה מהנחות מתמטיות משום שהוא אמפירי (תצפיתי) ומאושש על ידי סטטיסטיקה, היינו אין אמת מוחלטת.

מעבר לזה, המחקר המדעי נתון תחת השפעות חיצוניות. הפוליטיקה של קבלת מענקים, המרקם הסוציולגי של המכון או של החברה, השפעות תאולוגיות ואידאולוגיות שונות, שיקולי ועדת ההשקעות של האוניברסיטה. כל זה מכניס למדע את אלמנט ההסכמה הנדרשת של רוב המדענים והלא-מדענים בתקופה נתונה על התיאוריות התקפות.

הילארי פטנאם קרא לזה "ריבוי פני המציאות" .

קון אמר שהמדע נראה כאילו שהוא מגלה איזו אמת, אבל יתכן שזה משום שבתוך מה שהוא מכנה "מדע נורמלי" (מדע בין תקופות של מהפכה )ישנה איזו הסכמה בין מדענים על תיאוריות. בין המהפכות כולם נעים פחות או יותר ביחד וכך ישנה מראית של חזית אחידה.
  אם אפופידס קיבל, איך לא אקבל? • ליאור גולגר • 2 תגובות בפתיל
מהי אמת מדעית? 675345
הילארי פטנאם [ויקיפדיה] נפטר.
  בזכות הדמוקרטיה • אפופידס • 3 תגובות בפתיל
  האמנם הרבנים מכוונים לדעת הקב"ה? • ערן בילינסקי
  למה לנו כל המלל הזה?! • ג. שמעון • 34 תגובות בפתיל
  האמנם הרבנים מכוונים לדעת הקב"ה? • האייל האלמוני
  מצוות אין צריכות כוונה • משה דורון • 2 תגובות בפתיל
  הגנה בחרוף נפש על וליקובסקי... • טוביה • 5 תגובות בפתיל
  איך ללמד תנ"ך ראציונליות? • לאומיות = גיזענות • 15 תגובות בפתיל
  אסטרואידים מתנגשים • אלי
  ג'רי פורנל ועמנואל וליקובסקי • אלי
  ובשורות טובות לשם שינוי • אלי
  כמה אתרים נוספים על וליקובסקי • אלי
  תומכיו של וליקובסקי • אלי
  פסיכואנליזה של ההיסטוריה??? • אור
  ראשית לכל: יש לקרוא את ספריו. • אריה פרלמן • 4 תגובות בפתיל
  רוב רעיונותיו - קשקשת • דניאל קלטי • 4 תגובות בפתיל
  מאמר ביקורת • אלי
  קרל סאגאן ועמנואל וליקובסקי • אלי
  עכשיו זה רשמי • אלי
  Another crack in the pot • Osiris O'Sirius
  מפגש עם יהושע עציון • אלי
  הכרונולוגיה החדשה של ליסה • אלי
  יתכן כי סופר-נובה גרמה להכחדה.. • סתם כליל נאורי
  ספרים חדשים של וליקובסקי בעברית • אלי
ספרים חדשים של וליקובסקי בעברית 71029
אלה שקראו את הכתבה "מדענים מתנגשים" על ספרו של עמנואל וליקובסקי חרם בשם המדע בודאי יתענינו לדעת שיצאו עתה בעברית גם עולמות מתנגשים וגם ארץ רעשה. את הספרים ניתן לרכוש או להזמין בחנויות הספרים או באינטרנט באתרי ספרים רבים, ביניהם www.Robinson.co.il, www.mitos.co.il כמו כן בשבוע הספר הקרוב בגני התערוכה בתל-אביב בדוכן של "הוצאת ציבעונים".

מצורף סיכום קצר של כמה מספרי וליקובסקי. מתוכם ניתן לרכוש בעברית את תקופות בתוהו - (שחזור ההיסטוריה העתיקה ישראל ומצרים), והמשך תקופות בתוהו - ההיתה תקופת חושך ביוון?, חרם בשם המדע, עולמות מתנגשים וארץ רעשה.
ספריו של עמנואל וליקובסקי תורגמו לתריסר שפות ויצאו ברחבי העולם במאות אלפי עותקים, אולם בעברית הם יוצאים עתה לאור לראשונה!
ספריו פורסמו בארצות הברית בין 1950 ל-‏1983, ויצאו לאור במהדורות רבות. הם עוררו וממשיכים לעורר ויכוחים רבים, והיו לספרות קלאסית. עד כדי כך שספרו הראשון, Worlds in Collision, שיצא לאור לראשונה ב-‏1950, יצא לאחרונה שוב בהוצאת Book of the Month Club.
ספרו השני Ages in Chaos, (תקופות בתוהו, תשנ"ז) שיצא לאור ראשונה ב-‏1952, עומד לצאת שוב בארצות הברית, בין השאר בהפצת Amazon באינטרנט. שם כתוב עליו בסקירת הספרים
History and Prehistory #1: "מהמם, משכנע, נחקר ביסודיות, מושלם להפליא, ולעתים קרובות מותקף בצורה לא-רציונלית. הספר הטוב ביותר של המאה העשרים." ועל ספר לידו: "מתחיל טוב. ראה כרונולוגיה טובה יותר ב. ."Ages in Chaos

על ספריו של עמנואל וליקובסקי:

מחקריו של עמנואל וליקובסקי נעו על שני צירים: ציר המרחב - עדויות ממסורות-עם ומגיאולוגיה סביב כדור הארץ על תהפוכות טבע כלל עולמיות בזמנים היסטוריים - ועל כך מסופר בעולמות מתנגשים ובארץ רעשה; וציר הזמן - בלקחו את הבו-זמניות של זעזועי הטבע הכלל עולמיים כנקודת סינכרון ראשונית מצא וליקובסקי התאמה בין קורות עמי המזרח הקדום, ובמיוחד בין קורות ישראל ומצרים מיציאת מצרים ועד אלכדנדר הגדול - ועל כך מסופר בסדרת תקופות בתוהו.
כבר ב-‏1953, כאשר סקר את ספרו השני של וליקובסקי, תקופות בתוהו - העוסק בסינכרון ההיסטוריה העתיקה של ישראל ומצרים - התפלא עזריאל קרליבך, מייסד "מעריב", על ששני ספריו שיצאו עד אז ברצות הברית עדיין לא תורגמו לעברית. בין השאר כתב :
"בלעתי את ספרו הראשון של וליקובסקי [עולמות מתנגשים]...הוא אסף וצירף הוכחות מעולם הפיסיקה והאסטרונומיה, הגיאולוגיה ומסורות-עם קדומות, כדי לרקום את ריקמת הסיפור המרתק כי באדמה הזאת לא הכל התנהג תמיד בסדר ממושמע... וכוכבי-לכת לא תמיד הלכו כפי הנקבע... אודה ולא אבוש: נלכדתי מיד לתיאוריה עצמה, שלפיה גם השמים אינם קופאים על שמריהם, שלפיה יש שינוי, יש הפתעות, יש קפיצות גם בהתפתחות תבל."
"ועתה צא ולמד כיצד יתקוממו, יעמדו על נפשותיהם כל המלומדים האלה על וליקובסקי זה. כי הוא חטא בשני העוונות שאין עליהם כפרה גם יחד: גם בגאוניות וגם בכל-מקצועיות, גם במה שאין עליו גושפנקה של צרות אופק מדופלמת באפיק אחד של המדע, וגם במה שהוא אוריגינלי..."

בספרו הראשון, עולמות מתנגשים, שעמד במשך חודשים בראש רשימת רבי המכר של non-fiction, מובאות תעודות היסטוריות, מסורות ואגדות-עם סביב העולם כולו - ממצרים ועד נורבגיה, ממקסיקו ועד סין - המעידות על זעזועי טבע כבירים עלי אדמות וברקיע השמים מתוך התקרבות של גרם שמיימי לכדור-הארץ באמצע האלף השני לפסה"נ - ביחוד בזמן יציאת-מצרים.
שעה שקרא תגר על דוגמות מדעיות "מקודשות", סיפק פתרונות לאינספור בעיות בהיסטוריה, אסטרונומיה וגיאולוגיה.
עולמות מתנגשים זעזע את הממסד המדעי עד כדי כך שאסטרונומים מהארווארד אילצו את המו"ל לוותר על הספר שעה שעמד בראש רשימת רבי המכר. ראה על הסיפור מאחורי הקלעים בחרם בשם המדע (תשס"א).

Earth in Upheaval (ארץ רעשה) יצא לאור חמש שנים לאחר "עולמות מתנגשים" כתשובה למבקרים את עולמות מתנגשים שטענו כי לא ניתן לשנות תפיסות במדע על סמך מסורות-עם. בארץ רעשה הביא וליקובסקי הוכחות גיאולוגיות ופליאונטולוגיות לכך שעל כדור-הארץ עברו זעזועים פתאומיים כלל עולמיים גם באמצע האלף השני לפסה"נ.
מובאות שם עובדות מפליאות כגון אלמוגים שגדלו באלסקה, ממוטות שנמצאו קפואות זה אלפי שנים כשעשב טרי בין שיניהן, ועצמות דובי קוטב שנמצאו יחד עם אלה של בנות יענה ותנינים.
בפרק הסיום כותב וליקובסקי:
"תופעות כלל-עולמיות רבות, שעבור כל אחת מהן מחפשים את הגורם לשוא, מוסברות על-ידי אותו גורם."
"הגענו מתוך העדות הגיאולוגית למסקנה שאליה גם הגענו דרך המסורות ההיסטוריות והספרותיות של עמי העולם - שכדור-הארץ נתנסה פעמים חוזרות ונשנות בתהפוכות טבע בממדים חובקי עולם, וכי הגורם למאורעות אלה היתה התקרבות של גרם שמימי, וכי כמה מקטסטרופות אלו אירעו לפני כמה אלפי שנים בלבד, בזמנים היסטוריים.
"קיבלנו את אותם תאריכים מאוחרים מכל חלקי תבל... משדות הארכיאולוגיה והקלימטולוגיה, משכבות מאובנים, ממפלי מים, משפכי נהרות, מאבקת-צמחים בביצות, ממגורי אגמים, מקרחונים, ממפלסי האוקיאנוסים... המורים כולם על אותם מאורעות ואותם תאריכים."
מספר זה ניסו המדענים להתעלם, כדי להמשיך ולטעון שוליקובסקי מסתמך רק על מסורות ואגדות עם, לכן בעברית עולמות מתנגשים וארץ רעשה יצאו עתה לאור בו-זמנית.

מ-‏1962 ואילך, החלו להגיע תגליות מחקר החלל שהפתיעו את האסטרונומים אולם אישרו הרבה מתחזיותיו של וליקובסקי בעולמות מתנגשים. ראה בנספח למהדורה העברית: "אישורים שהגיעו מחקר החלל", שוליקובסקי כתב כעשרים שנה לאחר שעולמות מתנגשים יצא לאור לראשונה.
כבר ב-‏1963 כתב פרופסור הרי הֶס, שהיה דיקן הפקולטה לגיאולוגיה באוניברסיטת פרינסטון, ויושב-ראש מועצת מדעי החלל של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, לוליקובסקי:
"אתה בסופו של דבר חזית מראש שיופיטר ימצֵא כמקור גלי רדיו, כי לנוגה תימצֵא טמפרטורה גבוהה, שעל השמש ועל שאר גרמי מערכת השמש ימָצאו מטענים חשמליים גדולים, ועוד מספר תחזיות כאלה. על כמה מתחזיות אלו נאמר, כאשר טענת להן, שהן בלתי אפשריות. כולן נחזו על ידך זמן רב לפני שבאה לידינו ההוכחה כי הן נכונות, ומאידך אינני יודע על תחזית כלשהי לה טענת שהוכחה מאז כמוטעית. אני נוטה לחשוב...שיתרונך נובע מכך שאינך כבול על-ידי דעות קדומות וכל מיני טאבו התוחמים את דרך המחשבה של מרביתנו... בין שהנך צודק ובין שהנך טועה, אני מאמין שמגיעה לך הקשבה הוגנת."
לאחר שהתגלו תגליות אלה התחילו להזמין את וליקובסקי להרצאות ולסימפוזיונים באוניברסיטאות כגון הארווארד, יֵל, פרינסטון, ובמוסדות מחקר כמו נאסא, RCA ועוד.

את תקופות בתוהו (Ages in Chaos, 1952) כתב וליקובסקי במקביל ל"עולמות מתנגשים" אך יצא לאור שנתיים אחרי "עולמות מתנגשים", ובכך, כפי שכתב בהקדמה, פתח חזית חדשה, הפעם מול ההיסטוריונים. בספר מתגלים זיהויים מעניינים ומרגשים כגון, פאפירוס מצרי המדבר על דם במים, תבליטים מצריים המתארים את מסעה של מלכת שבא אל המלך שלמה, תבליט מצרי המתאר את כלי המקדש שבזז שישק, ועוד תגליות הנובעות מן השחזור המוצע, המורות על הצורך לקצר את הכרונולוגיה המצרית בכחמש מאות וחמישים שנה.
במהדורה העברית של תקופות בתוהו (תשנ"ז) נוסף פרק בו הביא וליקובסקי ראיות ארכיאולוגיות שהגיעו לאחר שהספר יצא לאור - מיריחו, חצור, נימרוד ועוד - המאוששות את לוח הזמנים המובא בספר, וגם טבלא הממחישה את הכרונולוגיה של השחזור.
מאחר שהארכיאולוגיה בכל המזרח התיכון מתבססת על הכרונולוגיה המצרית, תיקון הכרונולוגיה המצרית שמציע וליקובסקי פותר את אי ההתאמות בין קורות ישראל ומצרים, ומתוך כך באות על פתרונן הסתירות שמוצאים הארכיאולוגים בארץ עם התיעוד התנ"כי.

תקופות בתוהו - ההיתה תקופת חושך ביוון? כרך זה נשאר בכתב-יד ויצא לאור כספר עד כה רק בעברית. בספר זה, עם תיקון הכרונולוגיה המצרית, מגיע המשך השחזור לפתרון מפתיע בפשטותו ביחס לתעלומת חמש מאות "שנות החשכה" החסרות כביכול ברצף התרבותי של יוון, ופותר את "הבעיה ההומרית" ואת הוויכוחים בין הארכיאולוגים שהתעוררו כמעט בכל אתר חפירות ביוון.
בפרק גדול, "אסטרונומיה וכרונולוגיה", (שפורסם כנספח ל-Peples of the Sea) המובא במהדורה העברית בספר על יוון, מראה וליקובסקי שהכרונולוגיה המצרית הנחשבת כמבוססת על אסטרונומיה - אין לה על מה שתסמוך.
בספר מובא גם פרק חשוב בנושא "תיארוך בעזרת פחמן רדיואקטיבי".

לספר זה הוסיף חתן פרס ישראל, פרופסור דוד פלוסר ז"ל, הקדמה, בה כתב:
"האם לא הוּלכנו שולל אחרי כרונולוגיה מצרית כוזבת... האם היתה ההיסטוריה של מצרים הרבה יותר קצרה במציאות מאשר סוברים היום? אם ניתן היה להראות זאת אזי היתה בעיית תקופת החושך ביוון נעלמת. רק מומחים ללא דעה קדומה יכולים לדחות או לקבל את פתרונותיו של וליקובסקי... זכותו של הספר שהוא מביא פתרון לבעיה אמיתית. היהיו מספיק מומחים טובים המוכנים להתמודד עם הפתרון המוצע?"
אם וליקובסקי צודק בפרדיגמה החדשה שלו הרי יהיה צורך לעבד מחדש את מחקריהם של ההיסטוריונים והארכיאולוגים, ולכן אין פלא שקשה להם לקבל אותה.

Mankind in Amnesia (1982), ערוך מתוך מסות בנושא האלימות והמלחמות שוליקובסקי ייחס לטראומת הקטסטרופות, טראומה שהאנושות נטתה להדחיק ולשכוח. כשם שאדם פרטי העובר טראומה נוטה להדחיקה מן הזכרון, אך היא נשארת בתת-מודע הרוצה לחזור ולחוות אותה, כך האנושות מנסה לחזור ולחוות את הקטסטרופות במלחמות ובפצצות אטומיות. וכפי שהאדם הפרטי, כאשר הוא מבין את שעבר עליו ואת מניעיו התת-הכרתיים יכול להירפא, אולי תוכל גם האנושות, כאשר תכיר בעברה הקשה, להירגע מן הצורך התת הכרתי לחוות אותו שוב.

בחרם בשם המדעstargazers and Gravediggers) , 1983), תיעד וליקובסקי, לפי עצתו של אינשטין, איך הגיע למסקנותיו, כיצד הממסד המדעי התנפל והחרים את המו"ל שלו עוד לפני שיצא ספרו הראשון "עולמות מתנגשים" לאור על סמך מאמרים מקדימים (בHarpers ,Readers Digest- ועוד), כלומר לפני שניתן היה לבדוק את העדויות המובאות בו - וכיצד הוא התמודד עם ההתקפות הבלתי הגיוניות.
חרם בשם המדע דרמטי ומענין בפני עצמו כתיעוד סוציאולוגי לדרך בה נהגו אנשי מדע בצורה מאוד לא מדעית. מאידך מסופר בו גם כיצד נהגו אנשי מדע הגונים. לכן הוא יענין את אלה שהצורה בה הממסד המדעי מגיב לפרדיגמות חדשות חשובה להם, גם אם התיאוריה עצמה לא מענינת אותם.
רוב הספר עוסק בתגובות האסטרונומים (Stargazers) ל"עולמות מתנגשים", ורק סעיפים בודדים דנים בתגובות הארכיאולוגים (Gravediggers) ל"תקופות בתוהו", אולם בארץ בולט עתה במיוחד חוסר הנכונות של ההיסטוריונים והארכיאולוגים להתיחס לשחזור ההיסטוריה העתיקה שוליקובסקי הביא בסדרת "תקופות בתוהו". ואם כי בחו"ל, במיוחד בארה"ב ובאנגליה, מתפרסמים ספרים ומאמרים רבים בנושא שחזור ההיסטוריה העתיקה של וליקובסקי, בארץ גם עתה, שתקופות בתוהו ו-ההיתה תקופת חושך ביוון? יצאו לאור בעברית, אין מאפשרים הבאת שחזור זה לתודעת הסטודנטים.
הארכיאולוגים, ביחוד מאוניברסיטת תל-אביב, טוענים עתה, אפילו מעל דפי העיתונות הכללית, שאין למצוא בארכיאולוגיה את המסופר בתנ"ך עד תקופת הממלכה המפולגת. ואכן, אם מחפשים את ההיסטוריה הישראלית בשכבות המתוארכות לפי הכרונולגיה המצרית, שוליקובסקי מוכיח כי היא שגויה, הרי אין פלא שלא מוצאים דבר. מאידך, כאשר מתיחסים לשכבות הארכיאולוגיות בארץ לפי השחזור של וליקובסקי, הכל נמצא שם. אולם גם כאשר נערכו כנסים בנושא (ביחוד אחרי הכתבה הגדולה במוסף הארץ מ29.10.99- בה הוצגה תזה ארכיאולוגית זו בהרחבה, כשלצידה לא תגובות של היסטוריונים או ארכיאולוגים, אלא תגובות של חברי כנסת ושרים מימין ומשמאל) אין מאפשרים יצוג לשחזור המובא בתקופות בתוהו - לא בכנסים, לא בעתונות, ולא באוניברסיטאות - חרם של ממש.

חלק מהמשך התגובות הבלתי רציונליות ל"עולמות מתנגשים" תועד בכתב-העת The American Behavioral Scientist, (ספט. 1963) שהוקדש כולו לנושא, ויצא לאחר מכן ככרך The Velikovsky Affair.

אולם היו גם מדענים בעלי גישה שונה. כפי שכתב וליקובסקי: "מבין האנשים שבלטו בתחומם ושהפגינו כלפי, מתחילת מחקרי ובמשך השנים, יותר מענין וסימפטיה חולפים, היו רוברט פפיפר, פרופ' ללימודי המזרח הקדום, וראש המחלקה לשפות שמיות באוניברסיטת הארווארד; הוראס קאלן, פילוסוף ומחנך שעמד בראש New School for Social Research; וולטר אדאמס, אסטרונום מנהל מצפי הכוכבים מאונט וילסון ומאונט פאלומר; הרי הס, דיקן הפקולטה לגיאולוגיה בפרינסטון, ויושב-ראש מועצת המנהלים של מדעי-החלל באקדמיה-הלאומית-למדעים, ואלברט אינשטין. הם היו מעטים, אך כל אחד מהם היה גדול גם כבן-אדם." ראה על כך בלפני עלות השחר - שיחות והתכתבות עם אינשטין (תשנ"ה).

הסיפור על עולמות מתנגשים אקטואלי בזמננו כי הבעיות והפתרונות שעליהן הצביע וליקובסקי נמצאות כיום בחזית המחקר המדעי: ממצאי חקר החלל, תיאוריות חדשות באבולוציה, וממצאים גיאולוגיים התומכים ברעיונות שלפני כמה עשרות שנים הוכרזו בתוקף כ"שטויות והבלים" על-ידי ברי-הסמכא דאז.
מסתבר שהממסד המדעי מתחיל לקבל רבות מן התזות של וליקובסקי, שהיו בחזקת טאבו כאשר יצא "עולמות מתנגשים" לראשונה ב-‏1950, אם כי בדרך כלל מבלי לנקוב בשמו:
1) שהיו קטסטרופות כלל עולמיות שנגרמו על-ידי גורם חוץ ארצי (אמנם לפני מליוני, לא אלפי שנים - (Alvarez

2 ) שכוכב הלכת נוגה נוצר כנראה בדרך שונה מכל שאר כוכבי הלכת -(טמפרטורה עצומה, סיבוב בכיוון הפוך לכל שאר כוכבי הלכת, ארגון-‏36 בכמויות המורות על גיל צעיר במיוחד ועוד)
3) שכוחות אלקטרומגנטיים אכן נוטלים חלק משמעותי במערכת השמש.

הרבה כתבי-עת העוסקים בתיאוריות של וליקובסקי יצאו או יוצאים בארה"ב ובאנגליה, כגון
,Aeon ,Catastrophism and Ancient History ,Kronos ,Pensee, The Velikovskian Chronology and Catastrophism
S.I.S. Review. כמו כן נערכים בארצות אלה כנסים רבים בנושאי מחקריו של וליקובסקי.

"על-ידי שבירת המחיצות בין המדעים השונים מגיע עמנואל וליקובסקי למסקנות שאליהן לא הגיע שום מדע בפני עצמו. זהו אתגרו האמיתי, ודבר זה הוא ביסוד מחקריו ועקרוני להם."
Harpers magazine

  את גברת כוגן? • האייל האלמוני
ספרים חדשים של וליקובסקי בעברית 560649
כמובן שבישראל החרימו אותו ולא התייחסו
כי אם היו מתייחסים אזי מודים הם שיצאו ממצרים ועמדו בהר סיני
ואלוקים אמת ותורתו אמת והם מחוייבים לקיימה...
ואלוקים ישלח לנו משיחנו גואל צדק במהרה בימינו אמן!
  אסטרואיד החטיא את הארץ • אלי
  עוד גורם אפשרי לסוף העולם • אלי • 14 תגובות בפתיל
  גרמי שמיים מתנגשים • אלי
  ועוד אסטרואיד עבר ליד כדור הארץ • אלי • 2 תגובות בפתיל
  והפעם זה רציני • אלי • 10 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • שולה כוגן
  אחד באפריל? • האייל האלמוני
264682
כדאי שפשוט תעלי את הספרים לרשת האינטרנט
לפחות את חלקם
בהצלחה
ראה באתר ''דעת'' 654444
  ללא כותרת • ערן בילינסקי
  תחייתו של וליקובסקי • ערן בילינסקי
  החרדים מתעניינים בוליקובסקי • מספר 666 • 6 תגובות בפתיל
  אתר לשיטתו של וליקובסקי בעברית • האייל האלמוני
  תיקון למוזכר בכתבה • האייל האלמוני • 3 תגובות בפתיל
מכמורת לאיסוף חלקי לוויינים בחלל. 581082
שלום רב!
בתגובה למאמר שלכם.
לידיעתכם כתבתי שני ספרים בשם "2036" שנה בה עלולים לפגוע שני אסטרואידים ולהרוס את כדור הארץ.
יחד עם זאת, שמחתי לשמוע שבהוד השרון החלו במיזם לאיסוף לוויינים ישנים בחלל, אותם יאספו באמצעות מכמורת, ממש כמו רשת דייגים גדולה. מובן מאליו שהם יודעים בדיוק את מיקומו של כל לוויין, שסיים את תפקידו ויצא משימוש, בשל דלק שאזל או מסיבה אחרת כלשהי. את החלקים הקטנים ישגרו לעבר האטמוספירה כדי לשרוף אותם עם כניסתם לאטמוספירה ואת החלקים הגדולים יותר יכוונו לעבר מקומות באוקיאנוס, אותם יאספו במועד מאוחר יותר על מנת למחזר את החומרים מהם עשויים.
מכמורת לאיסוף חלקי לוויינים בחלל. 581136
עד כמה שאני מבין את המהירויות היחסיות של שאריות הלוונים ואת כמות החלקיקים מעשה ידי אדם במסלול, השימוש במכמורת רחוק מלהיות ישים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים