בתשובה להאייל האלמוני, 21/10/06 20:26
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416226
אבל זו בדיוק נקודת ההדחקה: המקום שבו לא מרגישים בכאב של הזולת. בגלל שאנחנו מדחקים את הרגשות שלנו אנחנו גם לא יכולים להזדהות עם רגשותיו של האחר.

המקור להדחקה הוא לעיתים אקט טראומטי כמו שחווה אביו של ידין בימי השואה. קורבן הטראומה מתבייש בחולשתו, ומזדהה עם התוקף.

לא רק שאותם רגשות המזוהים עם חולשה מדוכאים כתוצאה מהטראומה אלא שגילויי חולשה אצל הזולת מעוררים תוקפנות באשר הם מהווים תזכורת לחולשה/לרגישות הפנימית שהודחקה ודוכאה.

במילים אחרות, זה לא שידין לא מרגיש. הוא לא מרגיש שהוא מרגיש.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416228
שוב, אינני יכולה לומר שום דבר תקף על הסדרה, שאותה לא ראיתי. אבל לפי התיאור, לפחות, אני חולקת על דעתך שאותם אנשים שידין מייצג בהכרח ''לא מרגישים שהם מרגישים''. ייתכן מאוד שהם פשוט לא מרגישים.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416261
אדם שאינו מרגיש כלל הוא פסיכופת. יש די מעט כאלה, מעט מאוד לעומת שכיחותו של הטיפוס של ידין.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416295
לא שאינם מרגישים *כלל*. שאינם מרגישים רת מה ששלומית סבורה שעליהם להרגיש.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416312
שזה צער על אובדן חייהם של חפים מפשע.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416317
בדיוק. והם לא מרגישים כך או משום שהם סבורים, כחלק מהטוקבקיסטים של ווינט למשל, שאין דבר כזה ''חפים מפשע'', או משום שלא ברור להם שההרוגים והפצועים הם ממש בני אדם, או משום שהם חושבים ש''במלחמה כמו במלחמה'', או... כל מיני. בכל אופן, גם אם את (ואני) סבורות שזה מצער מאוד ומעשה אסור בעליל, הם לא בהכרח סבורים כך.
ובמקרה זה, אין להם מה להדחיק.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416318
בדיוק. זה נקרא להדחיק.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416321
ומדוע?
נניח שמעולם לא שמעתי שסיגריות אינן תורמות במיוחד לבריאות. וגם לא נתתי את דעתי על השאלה בשום שלב. ואני מעשנת לי בחדווה חפיסות שלמות בלי לחשוש כלל. האם אני מדחיקה משהו?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416635
נכון שבדרך כלל יש את "שלב התמימות": את מעשנת בכיף, לא יודעת, לא מודעת שזה גורם לנזק. אף אחד לא סיפר לך, מעולם לא שמעת וכו' וכו'. אלא שתמיד (לדעתי) קיים גם "שלב אובדן התמימות" באיזה שהוא אופן, אם באקראי או מתוך כוונה, מובאת לידיעתך, ברמז או בגלוי, העובדה שיש בנוהג זה נזק. מכאן יכול לפעול מנגנון ההדחקה לפעול, זאת בצרוף כמה "תוכנות עזר" כמו הכחשה, (זה לא הרבה, אני תמיד יכולה להפסיק) שעוזרות לך להמשיך במשהו שמשרת אותך באיזה שהוא אופן ושלא בא לך להפסיק.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416637
ומדוע לדעתך קיים תמיד גם שלב ההתפכחות? הרי תסכימי, אני מקווה, שלו הייתי חיה לפני מאה שנה, קרוב לוודאי שלא הייתי מגיעה אליו. ובאשר לטייסים הקטלניים, אם תסתובבי קצת באייל תראי שיש כאן כמה משתתפים שסבורים שמעשיהם של הללו נאים ומוסריים, אם משום ש"אין פלסטינים חפים מפשע" או משום שבמלחמה העיקר הוא לנצח, ואין חשיבות לקרבנות. ומי לידייך יתקע שאין טייסים הסבורים כך? מה הם בכלל צריכים להדחיק?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416734
לא תמיד קיים שלב ההתפכחות.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416748
נכון. ולכן גם לא תמיד קיים שלב ההדחקה. כלומר, לא בהכרח מדובר בהדחקה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416755
אלא שאם קיימת הדחקה איך אפשר לדעת עליה? ככול שיכולת ההדחקה טובה יותר, כך הסיכוי לפגוש צדדים עלומים בנפש יורד.
ולא רק זאת, אלא שגם התרבות השלטת מכתיבה התנהגות באמצעות סדרות טלוויזיה, תשדירי פרסומת וקנונזיציה של מה שנחשב ראוי ונכון, (למשל, בהדרה וביחס המזלזל למוזיקה מזרחית לפני עשור). כך שלמעשה לתרבות/לחברה יש כוח לגרום לחברים בה להרגיש בושה ולהתכחש למורשתם או אמונתם.

ואם נסכים שאחת ממטרות החיים העיקריות היא מימוש עצמי (מאסלו), הרי שאפשר לשאול אם התרבות שבה אנחנו חיים פועלת באופן המאפשר זאת, או שהיא פועלת לשמר תפיסה מסוימת שהכוחות ההגמונים שבה שמפיקים ממנו רווח זה או אחר.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416757
"כך שלמעשה לתרבות/לחברה יש כוח לגרום לחברים בה להרגיש בושה ולהתכחש למורשתם או אמונתם".
נכון מאוד. וזה בדיוק העניין: החברה גם *קובעת* במה מתביישים או על מה אשמים וכיו"ב תחושות רעות, שלפעמים יש צורך להדחיקן. עד לפני כמה שנים, למשל, היו נשים רבות שהדחיקו את עמדותיהן הפמיניסטיות, משום שזה נחשב מוקצה. (ועדיין יש כאלה, כמובן). ולפני כשנה אמרתי כאן דברים בסגנון שאמרת עכשיו לגבי ממשק האייל (עם ה"אשר", "הגב" וכיו"ב) ונתקלתי בהשתקה גם מצד איילות שטענותיי הביכו אותן.
ולעומת זאת יש גם נשים (ואני מכירה כמה מהן) שמצהירות על עמדות פמיניסטיות כיוון שאלה הן הרווחות בסביבתן, ומדחיקות רגשות אשמה או בושה על דעותיהן ההפוכות מאלה למעשה.
באותה מידה, יש לשער, ש*קיימים* טייסים שחשים אשמים על הריגת אזרחים תמימים, אולי אפילו סבורים שגם לגבי הריגתם של "מחבלים" יש ספק מסוים (שהרי בסך הכל עד כמה ידוע לנו בוודאות שאלה אכן מחבלים?) - אבל ודאי ישנם טייסים אחרים שסבורים שכל פלסטיני הרוג הוא רווח נקי למדינה. ואל תשכחי, שגם ההגמוניה שמפיקה ממעשיהם רווחים שונים מורכבת מאנשים, שחלקם הגדול לפחות אינם מתביישים ואינם חשים אשמה על אותם מעשים.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416764
אם הכוונה היא לפתיל מתגובה 312342, לא היו בו השתקה או מבוכה אלא ויכוח ענייני עם דעותייך (אם זו את), שטיעוניו העיקריים היו כללי הלשון העברית ונוחות השימוש היומיומי ברשת, בשפה בכלל ובשפה העברית בפרט. אם מדובר בפתיל אחר - האם תוכלי למצוא אותו, לריענון הזכרון? (ויכוח ישן עם שכ"ג?)
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416772
אני בהחלט מתכוונת - בין השאר - לפתיל הזה (היו עוד, אבל אינני זוכרת איך למצוא אותם). ואני משערת את האלמונית מ-תגובה 312373 אמת? לי נראה שבתגובתה של טלי שם היה משום השתקה, ובפתיל אחר שהשתלשל משם היה יותר מהשתקה סתם בתגובותיה של החשמנית.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416770
איכשהו משתמע מן האוירה שבתגובתך זו, שאינך חשה הערכה רבה למין הנשי. אני מקוה שאת מכירה באפשרות שישנן גם לא מעט נשים שבדקו את נושא הפמיניזם, שקלו אותו בזהירות ובאחריות, ניהלו לגביו דיאלוגים ואז החליטו על דעתן בעד או נגד. אם ההכרעה היא רק (או בעיקר) לפי בושה, הדחקה, החברה הקובעת ומה יגידו השכנים/שכנות - אזי באמת אולי הפמיניזם, כאידיאולוגיה, נשען על כרעי תרנגולת.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416774
לא ברור לי איך משתמעת ה''אוירה'' הזאת, והאם את סבורה שגם דעתי על המין הטייסי היא כזאת.
בכל מקרה, תנוח דעתך - אין לי ספק ''שישנן גם לא מעט נשים שבדקו את נושא הפמיניזם, שקלו אותו בזהירות ובאחריות, ניהלו לגביו דיאלוגים ואז החליטו על דעתן בעד או נגד''.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416910
אני לא יודע לגבי השאר, אבל הענין ההוא, של היחס המזלזל של תחנות מסוימות - למוסיקה המזרחית, היה ירית תותח בהשקת המשחתת של גלגלץ.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416946
אני רואה שאתה סוחב רגל מנפילה במלכודת האלמונים.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417142
מקסימום הצמחתי רגל במעבר המפרך בין אנגלית לעיברית

אין לי מספיק זמן מחשב לאלמוניות מופרזת.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417241
אין סתירה בין תחושת צער על מותם של חפים מפשע ובין המחשבה שמעשיהם של הטייסים ה''קטלניים'' הם נאים ומוסריים.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417243
בהחלט. לא אמרתי אחרת. הכל תלוי בהנחות היסוד שיש לך על העולם.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416370
אבל במידה והמלחמה בערבים נתפסת כהכרחית כדי להתקיים אז ההדחקה של הכאב כתוצאה מהפגיעה בהם היא הדחקה הכרחית. כולנו מדחיקים דברים (כפי שכתבתי בתגובה 416024) וטוב שכך . הדבר נכון גם לגבי חברות.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416373
נכון. אבל לעיתים גם ההפך: המלחמה בערבים מתקיימת כדי לקיים את ההדחקה. כי במצב של הדחקה מתמשכת נוצר ריק פנימי, ואז כדי לייצר תחושה של חיות נשענים על מאבק.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416387
בואי ניקח שלוש קבוצות:

הקבוצה הראשונה היא קבוצה של אנשים שלא מרגישים אמפתיה כלפי כאב של שום אדם.

הקבוצה השניה תהיה קבוצה של אנשים שחשים אמפתיה כלפי כל אחד אלא אם כן הוא מתקיף אותם, במקרה הזה התגובה שלהם תהיה התקפה על אותו בן אדם ללא כל הזדהות רגשית עם הכאב שנגרם לו.

הקבוצה השלישית תהיה קבוצה שתכאב כאב של כל אדם, כולל כאלה שמתקיפים אותם.

מבין שלוש הקבוצות, הסיכויים של הקבוצה השניה לשרוד יהיו הגבוהים ביותר. אין שום סיבה להניח שהיכולת להרגיש הזדהות עם כאבו של האויב (או אחד ש*נתפס* כאויב) היא בכלל יכולת טבעית שהתפתחה, לכן אין מה לדבר על "הדחקה" של יכולת שלא קיימת.
לכן,חוסר הזדהות עם הכאב של מי שנתפס כאויב היא לא הדחקה, וגם אם היא כן אז היא הדחקה "השרדותית". את כמובן יכולה לטעון שהרג האזרחים הפלסטינים לא קשור בכלל למלחמה שלנו בטרור או שהמלחמה שלנו בפלסטינים היא לא באמת הגנה עצמית אלא היא מגיעה ממקומות אחרים. אבל לטעון שאנחנו חברה שמדחיקה ( באופן הרסני) בגלל שאנחנו לא מתייסרים על מותם של הפלסטינים נראה לי קצת פשטני.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416633
הדגש שלי הוא שלב לפני כן; לפני שאנו דנים בצורך להרגיש /להדחיק אמפתיה כלפי האויב המתקיף, מה בדבר היכולת לעמוד ולחוש את עצמנו.
אני סבורה, שחברה שחיה בחוסר התמודדות עם עצמה לוקה בסופו של דבר בעיוורון. זה מה שקרה במלחמה האחרונה. חוסר הערכה והבנה של כוחו של האויב. חוסר באמפתיה והגנה מספקת על תושבי הצפון.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416552
הבנתי. אין ניגוד אינטרסים בין העמים, אין מאבק על משאבים ושליטה, אין איום אמיתי - הכל איזו טעות פסיכולוגית. אם רק נדבר על זה, הכל ייעלם.

יש לי הרגשה שאת מדחיקה את המציאות הכואבת של החיים בארץ.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416559
אתם פשוט מדברים בשתי שפות שונות. שלומית, אם הבנתי נכון, מנסה לשעות ניתוח פסיכו-סוציולוגי (גם אם מרודד מעט) של האיבה במזה''ת ושאר רגשות הכרוכים בסכסוך ומשמשים כמוטיבים. לא נראה לי שזו גישה שמתייחסת למאבק על משאבים או לאיומים ביטחוניים, או שזה תפקידה (וכמובן אתה צודק שזה לא ניתוח מעשי או קונסטרוקטיבי).
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416594
למה ניתוח פסיכולוגי של סכסוכים בינ"ל הוא לא פרקטי? לדעתי חשיפה של המניעים העמוקים מאחורי העמדות הרשמיות יכולה להיות פרקטית ברמה הלאומית, כמו שהיא פרקטית ברמה האישית.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416605
גם אתה צודק.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416645
את מזכירה לי את הבדיחה על הרבי שבאו אצלו שני בני זוג מסוכסכים. נכנס הבעל ראשון, והאשה חכתה בחוץ. שטח הבעל את טענותיו במשך שעה ארוכה. הרבי חושב ולבסוף אומר: "אתה צודק". אחר כך הבעל יצא, ונכנסה האישה. היא מדברת ומדברת. בסוף דבריה הרבי חושב ואז אומר: "את צודקת". חוזרים שני בני הזוג לביתם מרוצים. השמש, שנכח בשתי הפגישות שואל את הרבי: רבי, איך ייתכן ששני בני הזוג צודקים? הרב מהרהר הפעם זמן רב. ואז הוא אומר: "גם אתה צודק".
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416710
מעניין שהיא מזכירה לך את זה. על זה היא בנתה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416731
נכון :-)
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416614
מהסיבה הפשוטה שלא נותנים לכותבי הניתוחים להפגש ולתחקר את האובייקט- הנשיא בוש למשל.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416634
שוב, זה לא אדם זה או אחר. אם כי כל ראש ממשלה מהווה סמל ושיקוף. זה המבנים החברתיים. צורות המחשבה שמתוות את המציאות.

ולכן ניתן להתבונן במתרחש ולהתחיל לשאול שאלות כמו: מה עומד באמת מאחורי הסכסוך? מה מרוויחים ממנו? מה הוא משרת ואת מי?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416646
איציק העלה נקודה חשובה. לבצע ניתוח פסיכולוגי לראש ממשלה על סמך ההתבטאויות שלו, זה לא אמין בלשון המעטה. קל וחומר, לבצע ניתוח פסיכולוגי של חברה. האם בכלל התורות הפסיכולוגיות שרלוונטיות לאדם הבודד, רלוונטיות לחברה? האם התורות האלו ניתנות לבדיקה?

הרשי לי להציע תאוריה חלופית, שאולי תמחיש את הבעיתיות בטענה שלך. את טוענת שההתנהלות של הסכסוך האחרון נובעת מהדחקה, ומחוסר אמפתיה. התאוריה שלי היא: ההיפך הוא הנכון. הסכסוך נבע מעודף אמפתיה ורגשות. אמפתיה לחיילים החטופים, אמפתיה לתושבי הצפון, רגשות נקמה, משחקי כבוד וכו'. אילו רק יכלנו להדחיק לחלוטין את כל הרגשות האלו, ולנהוג לפי אינטרס קר - נניח, שמירה על חיי אדם כיום ובעתיד - כל המלחמה הזו לא היתה מתרחשת. אם אוייבינו היו יכולים לוותר על רגשות האמפתיה והכבוד, ולפעול פי האינטרס הקר שלהם אז היה כאן שלום ממזמן. אדם בריא מחובר לרגשות שלו. אבל חברה בריאה אינה מתנהגת בצורה רגשנית.

שאלת את מי הסכסוך משרת. לפעמים, כולם מפסידים סכסוכים - אבל הם בכל זאת קורים. ילד בגן יעדיף לשבור צעצוע מאשר לחלוק אותו עם ילדים אחרים. זאת לא אנקדוטה - זה ניסוי שעשו אותו שוב ושוב וקיבלו את אותה תוצאה. אפילו אצל ילדים שלא מדחיקים כלום :-) השאלות שלך מנוסחות באופן שמזמין תשובה מאד מסויימת. החטא ועונשו. קרה משהו רע - סימן שיש מישהו או משהו שאשם. או לכל הפחות מרוויח ממנו. האם שקלת את התשובה הלא נעימה: אין דבר כזה?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416655
הפסיכולוגיה אינה אומנם שייכת לתחום המדעים המדויקים אבל היא כלי חשוב שכדאי לעשות בו שימוש לא רק כאשר מדובר באדם יחיד.
אני משוכנעת שאחד המקצועות הנדרשים ביותר כיום הוא פסיכולוגיה שאינה מנתחת את האדם הפרטי, אלא את האופן שבו עמים וחברות מתנהגים.

לגבי התיאוריה שלך בדבר הצורך בהדחקת הרגש. כאשת מחשבים אני יודעת מה זו חשיבה קרה, רציונלית, אנליטית ולוגית. אבל מחשבה זו חסרת משמעות ללא נקודת מוצא אנושית. מנקודת מבט לוגית הקיום האנושי הוא חסר משמעות. גרגיר אבק בקוסמוס ענק. ולא רק זאת, הדחקת הרגש אינה מבטלת אותו. הוא קיים. יש זרמים בפסיכולוגיה הטוענים שמי שמרגיש את מה שאתה מדחיק זה הקורבן. באמצעות העברה. זו תיאוריה מרתקת הגורסת שאת הבושה שאתה מדחיק כאשר אתה מרביץ למשהו, אתה לא תרגיש כי הדחקת אותה. אבל הוא או היא ירגישו אותה. הם יתביישו. במילים אחרות יש כלכלה של רגש. אי אפשר לבטל אותו כי הוא קיים. וסופו להתגלות במקום זה או אחר.

''התוכנה'' הרציונלית-לוגית-אנליטית אכן מצוינת אבל ניתן להשתמש בה מהנחת זהות מסוימת. כאשר אותה נקודת ההתחלה ''אינה נקיה'' (מבוססת על הדחקות וחצאי אמת) לא משנה בכמה הגיון תשתמש לא תגיע.

הדוגמא של הילדים נכונה וצודקת. אבל ילדים שייכים לשלב התמימות. הם אינם ברי דין. חלק מהגורל האנושי, של מי שאינם פסיכופתים, הוא קבלה של מושגים כמו ''מוסר'', ''חטא'', ''אחריות'' ''עונש'' ''חמלה'' ו''אהבה''. קיום המדחיק ומתנכר לאלמנטים אנושיים אלו הוא קיום חצוי וחלקי. האדם אינו ממש את אנושיותו. זהו ידין, איש האספרסו והמותג. שמשהו אומר לו שיש יותר מזה בחיים, אבל אין לו את האומץ והעזרה הנחוצה מסביבתו לעשות את הדרך ולדרוש חזרה את אנושיותו.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416661
אה, יופי: אחרי ה"אנרגיות הנפשיות" מה צפוי יותר מ"חוק שימור הרגש"? מעניין איך הוא נראה בגישה היחסותית.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416683
התאוריה שלך שיש לנתח את החברה באמצעות פסיכולוגיה, שקולה לטענה שיש לנתח את ההתנהגות האנושית בעזרת משוואות כחשמליות, כי הרי גם ההתנהגות האנושית איננה אלא זרמים חשמליים במוח.

כאשר מדובר על אדם בודד, אני יודע מה זה רגש או הדחקה. אבל כאשר מדובר על חברה שלמה? אי אפשר לאנוס את מה שאנחנו יודעים לגבי אדם בודד על חברה שלמה. איני מציע לבטל את הרגש האנושי, אלא רק לא להתחשב בו כאשר באים לקבל החלטות ברמת המדינה או החברה. הרגש קיים, אבל גם ההגיון קיים, ואותו אפילו יותר קשה לבטל. נשאלת שאלה פשוטה: באיזה חברה אנשים יהיו יותר מאושרים, בחברה שמתנהלת עפ"י ההגיון, או עפ"י הרגש? הבה נסתכל על המשפט המעניין "לא משנה בכמה הגיון תשתמש לא תגיע". אם לא יודעים לאן רוצים להגיע, לא משנה באיזה דרך הולכים, כמו שאמר חתול מפורסם. אבל אם יודעים לאן צריך להגיע, אז הרגש לאו דווקא יוביל אותנו לשם. הדרך הכי בטוחה להגיע זה.. לחשוב בהגיון מה הדרך הטובה ביותר להגיע. כאשר מודדים את ההצלחה של הממשלה, לא מסתכלים עד כמה אמפתיות היו ישיבות הממשלה, אלא על התוצאות.

שמתי לב שלא ענית על השאלה ששאלתי בתגובה הקודמת. האם את מקבלת את זה שקיימת אפשרות שאין מישהו או משהו שהרוויח מהסכסוך האחרון, ובכל זאת הוא קרה?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416690
"התאוריה שלך שיש לנתח את החברה באמצעות פסיכולוגיה, שקולה לטענה שיש לנתח את ההתנהגות האנושית בעזרת משוואות כחשמליות, כי הרי גם ההתנהגות האנושית איננה אלא זרמים חשמליים במוח"

באמת יש תחומים שמנסים לנתח את ההתנהגות האנושית בעזרת נוירולוגיה( נוירופסיכולוגיה למשל) ויש אפילו תחום שנקרא נוירופסיכואנליזה שמתיימר לנתח חלומות באמצעים נוירולוגים:

(אני מאוד ממליץ על הספר שלו "המוח ועולם הנפש" ,אחלה ספר).
סלדוניזם 416691
יותר מזה, יש גם תחום בו מנסים לנתח את החברה האנושית באמצעות פסיכולוגיה, קוראים לזה פסיכוהיסטוריה, ולפי איזה ספר שקראתי פעם‏1, זה דווקא מאד הצליח...

בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416736
זה בדיוק הפוך. המשא הרגשי שלא בא על פורקנו, שלא מומש, וששוכן אי שם בנבכי ההכרה מכתים את החשיבה ופוגע בה. ישנם מקרים רבים של חברות ואנשים שדרכם שהייתה צרופה (כביכול) בהגיון ולא נגועה ברגש הובילה לאבדון. זאת בגלל נקדות הפתיחה, המקום שבו קיים גם הרצון (הרגש) ואשר בו משא ההדחקה יוצר עיוורון סביבתי (וכן, לעיתים גם מוסרי).
יותר מזה, בדרך כלל יחידים חושבים על המציאות באמצעות תבניות חשיבה חברתיות שבתוכן כבר מססתתרת הדחקה והבניה. (אפילו שם האתר ''האייל הקורא'' ולא ''האיילה הקוראת'', או לחצן ''אשר'' ולא ''אשרי'' או אפילו ''אשרו'' משתף פעולה עם ברירת מחדל מחשבתית שכזאת מבלי לאתגר אותה).

לגבי ניתוח ההתנהגות האנושית בעזרת מדידות חשמליות, אני סבורה שיש כיום מחקרים על זה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416753
לצערי, ההודעה האחרונה מאתגרת אותי יותר מדי. גם זה שלא ענית לשאלה שלי דיי מאתגר אותי.

אני מציע להשאיר לקוראים את ההחלטה מה יותר סביר: שהחלטות הממשלה בסכסוך האחרון לקו בחוסר רגש ואמפתיה או אולי בחוסר בהגיון.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416754
הן לקו בשניהם.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416756
נדמה לי שאת מבלבלת בין שני מובנים של המילה הדחקה:

הראשון, תהליך שאנחנו עושים בצורה לא מודעת ( יחידים או חברות)- התהליך הזה הוא בד"כ מנגנון בריא גם ברמה האישית וגם ברמה החברתית.
המובן השני- תהליך לא מודע *הרסני* שגורם לניכור.

העובדה שהחברה הישראלית מדחיקה, במובן הראשון שיש למילה היא נכונה באופן טריוויאלי, לא ברור למה המובן השני רלוונטי לחברה הישראלית. את לא יכולה להתעלם מכך שרגישות יתר יכולה להיות הרסנית ולגרום לניכור בדיוק כמו *חוסר* רגישות במצב של הגנה עצמית.

העניין שהעלאת -(הדוגמא שלפיה קוראים לאתר "האיל הקורא" במקום "האיילת הקוראת" ) יוצאת מנקודת הנחה שתבניות המחשבה שלנו מתוות את המציאות בצורה מסויימת. אבל אולי זה הפוך? אולי דווקא משום שמלכתחילה רוב האנשים באתרים מסוג זה הם גברים נוצרה ההתניה הלשונית?
אבל גם אם הצודקת- האם העניין הלשוני *באמת* גורם לאיזה שהוא שינוי חברתי? האם במדינות דוברות האנגלית שבהם השפה היא פחות מוטה לטובת הגברים (גברים ונשים רבים הם לא אתם אלא - you- גוף נייטרלי) מעמד הנשים טוב יותר? נהוג להניח שכן. לדעתי, ההנחה הזאת רחוקה מלהיות מבוססת.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416758
במדינות דוברות האנגלית, מעבר לכך שהשפה מלכתחילה פחות מוטה, גם לא ייתכן לכתוב מאמר מקצועי שיבליע סטראוטיפים מיושנים בדוגמאות שבהן הוא נדרש לדומאות של היא והוא, למשל. ואם מצבן של הנשים טוב יותר? אני די משוכנעת שכן. כמובן, אפשר תמיד לטעון שאין זו שאלה של שפה, אלא של מצב כללי - למשל, המלחמה המתמשכת אצלנו בעצימות משתנה לאורך שנים נוטה ליצור מצ'ואיזם חזק יותר. וזה, בתורו, נוטה להמשיך את המלחמה...
אבל כן, לי נראה שלשפה יש השפעה רבה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416759
אני מסכימה אתך שיש שההדחקה בריאה ויש שהיא הרסנית. כאשר מה שהופך אותה להרסנית יכול להיות קשור למוטיבים של תוכן (מה מדחיקים), כמות (חוסר היכולת של הנפש להכיל ו"הרצון" של המודחק לפרוץ החוצה) וזמן (עד מתי אפשר להמשיך ולהדחיק).

לעיתים ניתן לשפוט באם מתבצעת הדחקה על ידי מבחן התוצאה. אם אתה סבור שאתה חי בחברה שהחלאים שבה אינם חמורים, אז לדעתך רמת ההדחקה שבחברה סבירה. אלא שלדעתי ישנם סימנים רבים וחמורים המעידים על כשל רב משמעות והיקף, (תיקי המשטרה כנגד אישים בממשל, האופן שבו התנהלה המלחמה, הגזענות, הפערים החברתיים, העוני, חוסר השוויון ועוד ועוד).

לגבי השפה האנגלית, גם בה קיימת התניה, (למשל במילה "היסטוריה" history= his story), אלא ששם, אולי, יש יותר מודעות וניסיון לתקינות פוליטית.

באשר לדוגמת "האילה הקוראת" כן נכון, יתכן והטיה זו התרחשה בגלל שההגמנויה הייתה גברית והיה בכוחה לדחוק את האחר - במקרה זה האחרת - לשוליים הלשוניים. אבל היה יאה יותר, לדעתי, ליצור אתר תקין יותר פוליטית, ואני מקווה שעם הזמן הדבר אכן יתוקן, לפחות בפניה לגולשים ולגולשות בלשון רבים.
לדעתך לענין הלשוני אין השפעה. לדעתי יש לזה השפעה כבירה. איך תרגיש (תרגישי) לחיות בעולם שברירת המחדל שלו מדברת אליך בלשון נקבה?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416761
"המילה היסטוריה באה מהמילה היוונית historia (ביוונית "מחקר") ונכנסה לשימוש לאחר שהרודוטוס קרא כך לספרו אודות מלחמת פרס-יוון." http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%9...
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416763
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416765
לא הבנתי.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416882
כן הקישור משום מה לא עובד.
בכל מקרה, על אף שמבחינה לשונית, כדבריך, מקור השם ביוון, ארץ הולדת הדמוקרטיה לגברים מיוחסים בלבד ואחד ממקורות המיזוגיניה הקדומים, הרי שמבחינת התוכן, לכל תיעוד היסטורי נקודת מבט הבוחרת מה להדגיש ומה להדיר. ומרבית הנרטיבים ההיסטוריים מסופרים מנוקדת מבט גברית (his story) הדוחקת את הנשים ואת מי שנתפס "כאחר" לשוליים.

אם נחזור שניה ל"בטיפול", שם אלו אינם הנשים אלא המזרחים. מי שאינם זכאים להגיע למרפאתו היוקרתית של ראובן דגן בצפון העיר.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416767
המלה "היסטוריה" לא באה מ-his story. ראי http://www.merriam-webster.com/dictionary/history. הפמיניסטיות פירקו אותה כך משום שההיסטוריוגרפיה הייתה כזאת בד"כ, והן העדיפו לתת משקל גם ל-herstory.
ואיך את מקשרת בין מה שאת קוראת הדחקה לבין כשלי המלחמה? (אגב, לדעתי הכשל הגדול ביותר במלחמה הזאת הייתה עצם היציאה אליה, לא כן?).
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416883
אני מתבוננת באנשים במוקדי הכוח ורואה מי הם ומה בעצם הם אומרים ועושים. על הרמטכ"ל והשיקוף שלו ידין כבר עברנו. מבחינה סמלית דמויות שמסתכלות על הדברים ממרחק. מלמעלה.

אהוד אולמרט ראש הממשלה. מי בעצם הבן אדם הזה, האם הוא מדינאי או פוליטקאי? את מה או מי הוא מייצג? כמה הוא מסוגל לראות? את מי הוא בחר כשר ביטחון ולמה? ומי הוא שר הביטחון ומה השיקולים שלו לקחת את התפקיד? האם אלו שיקולים של כוח או של הבנה של מקומו והמשימה אליה קיבל מנדט ונבחר?

ומי בעצם בחרו באולמרט ולמה? האם זה היה תהליך שקול של התבוננות? או מקרה? ומה קרה לקודם לו בתפקיד? האין המצב אליו נקלע בחייו האישיים מסמל את חוסר יכולתו להסתכל פנימה ואת ההתמקדות שלו בחוץ? כלומר, חוסר אחריותו כלפי בריאותו האישית, אל מול ההתמקדות שלו בהישגים מדיניים, למשל?

והאין המצב שלו כיום מסמל במידת מה את המצב שלנו?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416884
אין דבר כזה "מדינאי או פוליטיקאי". יש פוליטיקאי ברמה גבוהה ויש פוליטיקאי ברמה נמוכה. ההפרדה בין פוליטיקאי למדינאי הומצאה על ידי פוליטיקאים שרצו ליצור לעצמם מעמד על- נפרד מהפוליטיקה ה"מלוכלכת".
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416886
ברשותך אדלג בשלב זה על קריאת הערך ואתייחס לחלוקה מנקודת מבטי.

ההפרדה בין פוליטיקאים ומדינאים מאפשרת להבחין בין שתי תפיסות שכיחות של המציאות אצל בעלי תפקידים: פוליטיקאי הוא זה שרואה את הזירה בה הוא פועל כקרקע לצבירת כוח והון אישי זה או אחר. מדינאי, לעומת זאת, הוא מי שמסתכל על הדברים מפרספקטיבה רחבה יותר וארוכת טווח, המתחשבת גם בזכויותיו וביכולותיו של האחר.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416909
ההפרדה שהבאת היא בדיוק מה שפוליטיקאים רוצים שתחשבי. פוליטיקאי הוא זה שרואה את הזירה בה הוא פועל כקרקע לצבירת כוח והון אישי זה או אחר. אם הוא אדם בעל שעור קומה ומנהיגות, הוא גם מסתכל על הדברים מפרספקטיבה...כמו שסיימת.
הוא תמיד ישאף לתת לעצמו תדמית על-פוליטית ושל מדינאי. קחי לדוגמה את שמעון פרס. פוליטיקאי ברמ"ח אבריו ושס"ה גידיו. אבל הוא מנסה-ואצל חלק מהאנשים גם מצליח- לשוות לעצמו תדמית של מדינאי בין לאומי ומי שנמצא מעל לפוליטיקה.
אביגדור ליברמן: פוליטיקה קטנה אינה מעניינת אותו. הוא רק מדינאי החושב לטווח הארוך ועל טובת מדינת ישראל. לשניהם: הצחקתם אותי. אין דבר כזה. פוליטיקאי שמגיע להיות ראש ממשלה שמכורח הנסיבות עוסק במושג המומצא "מדינאות", יפול מיד אם ישכח שהוא פוליטיקאי. הכל פוליטיקה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416956
מסכימה אתך שכדי להצליח התכונה של ''פוליטקאי'' היא כנראה תנאי הכרחי. אלא שלא צריך לעצור שם. גם בעידן הציני שלנו אפשר להאמין שיש נשים וגברים שיש להם חזון מדיני של ממש.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416972
לא עוצרים שם. כמו שיש סופרים, ציירים, חוקרים וכד' ברמות שונות, כך יש גם פוליטיקאים ברמות שונות. ההפרדה בין מדינאים לפוליטיקאים היא מעשי ידי הפוליטיקאים ואסור ליפול בפח הזה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416984
אם כך כשאתה מתבונן במפה הפוליטית תוכל להגיד לי מי הם הפוליטיקאים שיש להם גם חזון להציע?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416987
למילה "חזון" אין שום איכות משל עצמה בעיני. השאלה היא איזה חזון והאם הפוליטיקאי פועל ברצינות לקידום החזון הזה. לימין המשיחי יש חזון, לליברמן יש חזון; לשלי יחימוביץ יש חזון. אם תשאלי כל פוליטיקאי בכנסת הוא ירצה לך באריכות על החזון שלו. השאלההיא מהי היכולת הפוליטית והיושרה שלהם להוביל את החזון הזה. בני אילון שהוא בעל חזון- הוא מדינאי ושלי יחימוביץ היא פוליטיקאית? שמעון פרס הוא מדינאי או פוליטיקאי? הוא מלא חזונות אבל כולם נתונים למכירה. אז כל מי שיהיה בעל כושר רטורי מספיק טוב, הוא יהפוך למדינאי? אין דבר כזה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416999
עם תשובות מפולפלות כגון אלו, נראה לי שאתה כבר כשיר לפוליטיקה...
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417023
גם למדינאות?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417130
שאתה תשאל?! כבר באתי לאמץ את תיאורית הרצף הפוליטי-מדיני שלך, ולבחון אם יש לה גם נוסחה מתמטית הקובעת את מקומו של כל פוליטיקאי על גרף הרצף....
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417220
אינני מבין מדוע את רואה בדרך המחשבה שלי נטיה לראות דברים בנוסחאות.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417238
צחקתי. אני הייתי בוחרת בך כמדינאי וכפוליטקאי.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417239
מה לעשות, אינני פוליטיקאי באופיי ולא בכשרונותי.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416894
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3320296,00.h... (ובמיוחד שימי לב לדבריו של בני אלון, "מדובר בדבר חמור ביותר וכולם צריכים לעשות חשבון נפש. במיוחד השמאל. כשהימין מביע זעזוע על הרצח אנשיו טוענים כי זה לא אותנטי".)
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416853
וזה עוד כלום. היית פעם באתרים אחרים? 90% מהם כתובים באנגלית. זה כאילו שברירת המחדל היא להיות אמריקאי, ומי שלא אמריקאי לא שווה התייחסות אישית.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416751
===>"הבה נסתכל על המשפט המעניין "לא משנה בכמה הגיון תשתמש לא תגיע". אם לא יודעים לאן רוצים להגיע, לא משנה באיזה דרך הולכים, כמו שאמר חתול מפורסם. אבל אם יודעים לאן צריך להגיע, אז הרגש לאו דווקא יוביל אותנו לשם."

השאלה החשובה היא איך יודעים לאן רוצים להגיע - על פי הרגש או ההגיון?

גם במישור האישי וגם בחברתי, היעדים הסופיים נקבעים על פי הרגש. רק אז אפשר להשתמש בהגיון כדי לחפש את הדרך לשם.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416782
הדברים שלך הם גרסה של הטענה של יום:
``Reason is, and ought only to be, the slave of the passions, and can never pretend to any other office than to serve and obey them."

אבל מאז הטענה הזאת נמצאת במחלוקת. אפילו אם נאמץ את הביקורת המינימאלית ביותר עליה, נוכל לטעון שאנחנו משתמשים בהגיון כדי להעריך את הסבירות והייתכנות של היכולת שלנו להשיג את המטרות, את ההשתלבות של המטרות בתמונת העולם שלנו ואת המאמץ הכרוך בהשגתן. אם אנחנו מגלים שהשאיפה למילוי המטרות האלה לא מתיישבת עם אחד הקריטריונים שנזכרו, אנחנו מוותרים עליהן. כך שנראה שבכל מקרה ההגיון נכנס כבר בשלב קביעת המטרות, ויש לו תפקיד בבחירת היעדים הסופיים.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416839
חכם ה-יום הזה.
את הביקורת אני מבין אבל מתקשה לקבל. היא נראית לי מקור הרלטיויזם - מה שמישהו (לא זוכר מי) קרא ''עולם נטול תכליות''. באופן ריגשי אני יכול להגיד שאין לי שום חשק לחיות בעולם כזה.

אם אני מבין נכון, לפי הביקורת הזו אני אף פעם לא אתחיל דיאטה, כי כשאשקול את המטרה ''להיות רזה'' מול הקשיים והויתורים שעלי לעשות, מיד אוותר על המטרה. ואם ארצה להיות עשיר או משכיל, ואשקול את הקשיים שעומדים בפני כדי להשיג מטרות כאלו, מיד אוותר גם עליהן. ואם אראה כמטרה את עבודת השם או את נצח האומה, ואזכר בתרי''ג מצוות או בקשיים שעורמים עלי אויבי האומה, לא תהיה לי ברירה אלא לוותר גם על המטרות הללו.

בסוף, אם יעלה על דעתי שמטרתי היא רק לשרוד בחיים (למרות שלא ברור לי למה, אחרי שויתרתי על כל המטרות ההן), ואווכח לדעת כמה קשה לחיות, אוותר גם על חיי.
ואת זה אני דוחה על פי הרגש.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416846
לא הבנתי למה מיד תוותר על המטרות שפירטת.
אולי מטרת הדיאטה קצת יותר גדולה מאשר להיות רזה? אולי המטרה כדי שלא תהיה שמן על כל ההשלכות הבריאותיות והאסטטיות?
בין רגש אישי להגיון חברתי 416847
להיות רזה, להיות יפה, להיות בריא, להיות אסטטי, להתאים לדרישות החברתיות המודרניות וכו', תבחר אתה. בכל מקרה אתה צריך להפסיק לזלול סטיקים בצהריים ועוגות סברינה בערב. וזה מאוד קשה! אז לפי הבנתי את הביקורת שיהונתן הביא, עדיף שתבחר מטרה אחרת.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416855
גם אני, כמו איציק, לא מבין. מדוע לדעתך אוותר על מטרות בגלל שהן קשות להשגה? אני רוצה להשיג אותן. ההגיון עשוי לעזור לי לשקול אילו מטרות כדאי להשיג ובאיזה מחיר, אבל מדוע שהוא ייגרום לי לוותר עליהן בכלל?
בין רגש אישי להגיון חברתי 416862
אתה שואל אותי?! חשבתי שזה מה שאתה אמרת.
===>"נוכל לטעון שאנחנו משתמשים בהגיון כדי להעריך את הסבירות והייתכנות של היכולת שלנו להשיג את המטרות"
===> "אם אנחנו מגלים שהשאיפה למילוי המטרות האלה לא מתיישבת עם אחד הקריטריונים שנזכרו, אנחנו מוותרים עליהן"

לפי זה אם אני רוצה להיות רזה, בריא וכו', אני בודק את היתכנות שאני אוותר על סטיקים וסברינות ומוצא שהיא שואפת לאפס. אז אני מוותר על המטרה.

ואם אני רוצה לעבוד את השם, ובודק את הייתכנות שאני אקפיד על כשרות, לא אסע בשבת ואשמור נגיעה, ומוצא שהסבירות שזה יקרה היא אפס, אז אני מוותר גם על זה.

באופן כללי, נדמה לי שיש משהו מעגלי/מיותר בקביעת מטרות על סמך כמה קל להשיג אותן. הרי הכי קל זה לא להשיג אותן.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416863
לא, זה לא מה שאמרתי. מה שאמרתי הוא שהיחס עלות-תועלת קיים גם בקביעת המטרות ולא רק בהתאמת האמצעים למטרות. ההערכה של היחס עלות-תועלת לא שוללת קביעת מטרות שעלותן גבוהה, אלא מכניסה את הקביעה הזאת לתוך מערך רחב יותר של שיקולים.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416941
טוב, אם הביקורת שהבאת לא כללה "אנחנו מוותרים עליהן" אז ההסתייגות שלי ממנה היא פחות נחרצת.

אבל גם מהאמירה "שהיחס עלות-תועלת קיים גם בקביעת המטרות" אני מסתייג. כי אם מייחסים למטרה תועלת אז היא לא מטרה אלא אמצעי להשגת המטרה שלשמה היא מועילה. למעט מטרות ביניים - שהן בעצם אמצעי, למטרות סופיות (="תכליות") יש עלות אבל אין תועלת ולכן אי אפשר לשקול אותן במערכת של עלות-תועלת.

"נצח ישראל", כמו גם "להיות אדם מוסרי", הן תכליות שאי אפשר לייחס להן תועלת. אם אחת מהן מדברת אל ליבך, אתה תדבוק בה גם כשהיא לא מועילה. אם אתה מאוהב בשתיהן, תצטרך להעדיף אחת על רעותה - להנשא לאחת ולהפוך את השנייה לפילגש... כי ביגמיה אסורה לפי החוק.
בין רגש אישי להגיון חברתי 417014
טוב, השאלה של "המטרות הסופיות" עדיין נתונה במחלוקת (עד כמה קביעתן קשורה לגורמים חברתיים? עד כמה לטבע התבונה? טבע האדם מול האישיות האותנטית של האדם וכדומה). אבל זה נושא גדול עליי לדיון כזה.
בין רגש אישי להגיון חברתי 417198
נכון... בערך.
מחלוקת לגבי התכליות יכולה להיות רק בין אלו שגורסים שיש רק תכלית אחת נכונה לכולם. לאלו שגורסים שאנשים אחרים יכולים להחזיק בתכליות אחרות, אין מחלוקת לגבי התכליות עצמן.
הנושא של איך התכליות נקבעות גדול גם עלי. אבל פחות חשוב (לי).
בין רגש אישי להגיון חברתי 417200
למה? (המשפט האמצעי).
בין רגש אישי להגיון חברתי 417311
כי לא בא לי לריב איתם אם הם לא רבים איתי.
בין רגש אישי להגינה חברתית 416912
הענין הוא שהמטרות נקבעות ע"י הPASSIONS
בין רגש אישי להגיון חברתי 416852
הדברים האלה התחילו קצת לפני יום, נדמה מימיו של אריסטו שכתב על התבונה שרוכבת ומרסנת את הרגש, תאור שחוזר אצל פרויד עם הרוכב וסוסו (הרעיון האריסטוטלי הזה מופיע גם בהגות היהודית, אגב, שרואה ברגש ובפאסיון עונש שיש לכפר עליו ולחזור לימי הזוהר של הרציונל הקר). יום משמש בביטוי הלטיני passions שהיום התחלף ב emotions, אבל הפאסיון משמר את ההיבטים העמוקים של מושג הרגש, תערובת של תשוקות ופאסיביות. בעשורים האחרונים ישנה בחינה מחודשת של הרגשות והפאסיונים בעיצוב מערכת קבלת ההחלטות וההערכות שלנו. המלצתי לפני כמה שנים על הספר של הניורולוג אנתוניו דמאסיו Descartes' Error (מאז הוא כתב ספר נוסף שיוצא נגד טענה דומה של שפינוזה - אם רק נהיה הגיוניים הרגש המפריע יעלם לו). ראה גם תגובה 378311 על עבודתו של הפסיכולוג יהונתן האידט שחוקר את המימדים הרגשיים שעומדים בבסיס מערת קבלת ההחלטות של היחיד ושל היחיד בקבוצה.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416856
לא הבנתי. מה הטענה?
בין רגש אישי להגיון חברתי 416857
אין טענה, רק הוספה.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416858
טוב. למה אין זה נכון ש"אם רק נהיה הגיוניים הרגש המפריע יעלם לו"?
בין רגש אישי להגיון חברתי 417015
אם אתה שוקל לקחת משכנתא לקניית דירה או לשים את הכסף בבנק ולגור בשכירות. עפ"י מה תחליט מהי הדרך העדיפה (טובה)?

אם חטפו לך שני חיילים ואתה רוצה להגיב, עפ"י מה תחליט אם לצאת למלחמה?

אם אתה מעוניין להקטין את מספר הנזקקים לדמי אבטלה, עפ"י מה תחליט איזו מדיניות תוביל לתוצאה הרצויה?

אם המלצרית נתנה לך שרות גרוע ואיטי, עפ"י מה תחליט אם להתלונן או לא לתת תשר?

הטענה, כפי שאני מבין אותה, באה משני תחומים, פילוסופי ופסיכולוגי/ניורולוגי. מצד אחד, למרות שנהוג לדבר על האדם במונחים של חישוביות לא ברור אם אכן מודל של מחשב לוגי אכן משקף את הדרך בה הנפש "פועלת." רציונליות והגיון מרמזות כאילו שהנפש עובדת במודלים אלגוריתמיים שניתנים לתאור לוגי פורמלי. כך שאם רק היינו יכולים לפצח את האלגוריתם הנפשי היינו יכולים לפתח מודל פורמלי שאותו נזין בנתונים והוא יתן לנו תוצאה אופטימלית. כבר כאן, עפי אתה וודאי יודע, מתעוררות בעיות קשות. למשל, מהי אכן "תוצאה אופטימלית" שהרי אפילו לדוגמאות הנ"ל אין תוצאה אופטימלית רצויה שכולם (או האדם הסביר) יכולים להסכים עליה. מה עוד שהנפש לא עובדת בכפוף לאיזה מודל לוגי.

מצד שני, המנגנון הביולוגי של ההחלטות כנראה כולל מעגלי החלטה שמתבססים על מערכות רגש (ובזה אני מתכוון למשהו יותר כללי ולא רק למה שבד"כ מקובל לדבר עליו כמו "אל תיתן לכעס לעוור אותך.") את זה דמאסיו מראה בסידרה של מיקרים קליניים שונים (כמו המיקרה המפורסם של פינחאס קייג'), וגם מתאוריות על מבנה המוח. בנוסף, היה לנו מאמר על כהנמן וטברסקי שחקרו פן אחד של קבלות החלטות (הסתברותיות), ויש עדויות נוספות המצביעות על זה שאנחנו לא פועלים על פי תבונה פורמלית כלשהי.

במאמר מוסגר אני רוצה לומר שבעצם אם יש תהליך החלטה בקבוצה גדולה, התיקווה היא שיש סיכוי גדול יותר לתבונה על פני הרגש. אבל, גם זה דבר שבעצם לא קורה בגלל כל מיני תהליכים דינמיים בתוך חבר מקבלי ההחלטות, ציבור המצביעים וכיוב'.

מנגנוני הרגש הם אולי הפוסקים האחרונים כשזה מגיע להחלטות. הם מקבלים נתונים ומפרשים מציאות בצורה עצמאית מהתבונה. זו מוסיפה להם נתונים ופרשנות אך איננה מסוגלת לקבל החלטה ("להביא לידי מעשה"). בעצם, יש אנשים שטוענים שהרגש הוא הפוסק הראשון והתבונה רק באה לתת תירוצים בדיעבד.
בין רגש אישי להגיון חברתי 417020
אני לא בטוח שאני מבין את המהלך שלך. תורות פילוסופיות ודתיות שונות מדברות על שינוי הרגש באמצעות החלטות תבוניות (הזכרת את שפינוזה, ואפשר להוסיף רעיונות יהודיים כמו "אחרי הלבבות נמשכים המעשים" ו"מתוך שלא לשמה בא לשמה"). האם דמסיו טוען שזה בלתי אפשרי?

(רק להבהיר משהו שנראה לי לא מספיק חד בדברים שלך: יש שאלה דסקרפטיבית של כיצד אנחנו בוחרים את הפעולה שנראית לנו רציונאלית, ויש שאלה נורמטיבית של מהו המעשה התבוני או מה טבעה של התבונה. כל המחקרים האמפיריים רלוונטים לשאלה הדסקרפטיבית, ואני לא בטוח מה ההשלכות שלהם לשאלה הנורמטיבית).
בין רגש אישי להגיון חברתי 416887
משל הרכב והסוסים הוא של אפלטון.
בין רגש אישי להגיון חברתי 417010
אפלטון ראה את התבונה בתור רוכב שמשתלט על שני סוסים, הרוח והתשוקה. פרויד השווה את האגו לאיש קטן שרוכב על סוס גדול, האיד.
בין רגש אישי להגיון חברתי 416888
מעניין שאתה מקשר פה את מושג הפסיון ליהדות דווקא - שהרי זהו מושג מרכזי מאוד בנצרות, הפסיון של ישו.
בין רגש אישי להגיון חברתי 417011
משחק מלים, פאסיון ו passion.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417147
אבל שלומית טוענת שאנחנו לא חושבים בהגיון. נדמה לנו שכן, כי אנחנו מדחיקים, אבל אנחנו לא.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416713
אמרי נא: האם גפ את נאלצת להדחיק את רגש הבושה כל אימת שאת משתמשת במלה בלתי תקינה בעליל כמו "ברי" ("ברי דין", למשל)? שהרי ניכר עלייך שאת להוטה לכתוב בשפה נאותה ותקינה, בסופו של דבר.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416719
מה רע ב"ברי דין"? ("בר ענישה" = שניתן לענוש אותו; "בר דין" = שניתן לדון אותו).
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416723
וברבים - ''בני דין'', ''בני ענישה''.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416729
כמובן. בטח יש איזו נגזרת שמכסה מקרים כאלה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 416744
בדיוק. אשר על כן - לא *ברי*.
דרוש אייקון "זהירות, שעמומון לפניך!" 417363
לאו דווקא אישית אליך (אתה כנראה מצוי בנושאים אלה) - אלא לעניין עצמו, שכבר עלה כאן מדי פעם:

"בר", מילה ארמית ל"בן", המופיעה במקרא בזכר יחיד. צורת רבים חריגה: "בנין", בי"ת שוואית ונו"ן חרוקה, והחריגות הבלתי צפויה: בלי רי"ש. לכן, רבים בסמיכות: "בני-" - "בני מזל", "בני עונשין", וכו' (ה"לכן" הזה אינו מדוייק, זוהי הפשטות בתמציתה, ויש לעניין זה עוד דיון ארוך ונוותר עליו במסגרת זו :-]).

רבים אומרים (וכותבים) גם בנקבה, "ברת מזל", "ברת שיפוט", וכולי.

נקבת ה"בר" אינה "ברה", כפי שאולי ניתן לצפות, אלא "ברתא". המילה אינה מופיעה במקרא ומופיעה בספרות המדרשים (כן, לך אישית זהו חומר מוכר, אך הדברים באים להבהיר קצת את הנושא לאלה שגודלו על חומרים אחרים ואולי ימצאו עניין-מה בהסבר זה). המקור לצורה הוא בשפה פרוטו-שמית, ומטבע הדברים לא תמיד יש בהירות מוחלטת לגבי ההגייה. מכל מקום, נראה כי בסמיכות של מילה זו אין הרי"ש נהגית (נכתבת אך אינה נהגית, עפ"י סימן המופיע מעליה בכמה מקומות), ומתקבל משהו הנשמע בדיבור כמו "בתא" (בי"ת שוואית). לכן הצורה המתאימה לה, ל"בתא", במסגרת העברתה אל הלשון העברית המתחדשת - "בת-" - "בת מזל", "בת תורה" - "בת-", ולא "ברת-" (וגם כאן ה"לכן" הזה אינו כה פשוט וחלק, אך לא אקח עלי את האחריות על תוספת שענ"ר [חידוש שלי] - "שעמום-עד-נחירה-רמה" - של הק"ק היושב באייל).
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • fכבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שלומית ליר
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • איציק ש.
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שלומית ליר
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • איציק ש.
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • תובל
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • תשע נשמות
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שלומית ליר
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • האייל האלמוני
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שלומית ליר
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • האייל האלמוני
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שלומית ליר
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • לא חרדי ולא עורך-דין
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • המסביר לצרכן
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • שלומית ליר
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • המסביר לצרכן
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • שלומית ליר
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • האייל האלמוני
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • המסביר לצרכן
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • המסביר לצרכן
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • ברקת
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • המסביר לצרכן
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • ברקת
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • המסביר לצרכן
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • ברקת
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • חשמנית על מונית
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • ברקת
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • שוטה הכפר הגלובלי
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • המסביר לצרכן
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • שוטה הכפר הגלובלי
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • האייל האלמוני
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • ברקת
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • האייל האלמוני
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • חשמנית על מונית
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • המסביר לצרכן
  שיח יכול להיות גם דרדר קוצני • חשמנית על מונית
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • איציק ש.
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • לא חרדי ולא עורך-דין
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • האייל האלמוני
  הדחקת אותי • שוטה הכפר הגלובלי
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • רון בן-יעקב
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • ברקת
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • סוזוקי
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • האייל האלמוני
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שוטה הכפר הגלובלי
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שוטה הכפר הגלובלי
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • האייל האלמוני
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • רון בן-יעקב
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • האייל האלמוני
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • רון בן-יעקב
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • האייל האלמוני
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • כבשה
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • רון בן-יעקב
  כלכלה וריפוי בדיבור • רון בן-יעקב
  כלכלה וריפוי בדיבור • יהונתן אורן
  כלכלה וריפוי בדיבור • רון בן-יעקב
  כלכלה וריפוי בדיבור • יובל נוב
  כלכלה וריפוי בדיבור • רון בן-יעקב
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • גדי אלכסנדרוביץ'
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שלומית ליר
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • גדי אלכסנדרוביץ'
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • שלומית ליר
  בין ריפוי אישי לריפוי חברתי • גדי אלכסנדרוביץ'
  הרמתי ידיים • לונה
  הרמתי ידיים • דורפל
  הרמתי ידיים • האייל האלמוני
  הרמתי ידיים • דורפל
  הרמתי ידיים • האייל האלמוני
  הרמתי ידיים • דורפל
  הרמתי ידיים • האייל האלמוני
  הרמתי ידיים • שוטה הכפר הגלובלי
  הרמתי ידיים • לא חרדי ולא עורך-דין
  הרמתי ידיים • לונה
  דטרמניזם דרמטי ותו לא. • ראובן
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • לונה
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • ראובן
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • ברקת
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • האייל האלמוני
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • ברקת
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • האייל האלמוני
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • ירדן ניר-בוכבינדר
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • easy
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • ירדן ניר-בוכבינדר
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • האייל האלמוני
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • easy
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • דורון הגלילי
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • easy
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • ברקת
  אבל זה לא מה שהכותבת התכוונה אליו. • ראובן
  דטרמניזם דרמטי ותו לא. • לא חרדי ולא עורך-דין
  דטרמניזם דרמטי ותו לא. • גדי אלכסנדרוביץ'
  דטרמניזם דרמטי ותו לא. • mermit
  הברמאייר או משהו • כבשה
  דטרמניזם דרמטי ותו לא. • גדי אלכסנדרוביץ'
  דטרמניזם דרמטי ותו לא. • ראובן
  דטרמניזם דרמטי ותו לא. • האייל האלמוני
  הרמתי ידיים • שלומית ליר
  אוקי, נוריד את הידיים לרגע. • לונה
  אוקי, נוריד את הידיים לרגע. • שלומית ליר
  אני מתחילה לתהות שוב בעניין הידיים. • לונה
  אני מתחילה לתהות שוב בעניין הידיים. • שלומית ליר
  אוקי, נוריד את הידיים לרגע. • חשמנית על מונית
  אוקי, נוריד את הידיים לרגע. • ברקת
  אוקי, נוריד את הידיים לרגע. • גדי אלכסנדרוביץ'
  אוקי, נוריד את הידיים לרגע. • האייל האלמוני
  אוקי, נוריד את הידיים לרגע. • ברקת
  ארבע. • עוזי ו.
  ד'. • האייל האלמוני
  ארבע. • ברקת
  מחריבת שמחות • חשמנית על מונית
  מחריבת שמחות • ברקת
  שלושימומשהו • ראובן
  שלושימומשהו • האייל האלמוני
  שלושימומשהו • שוטה הכפר הגלובלי
  שלושימומשהו • האייל האלמוני
  שלושימומשהו • שוטה הכפר הגלובלי
  תיק חבצלת • ראובן
  תיק חבצלת • האייל האלמוני
  תיק חבצלת • ראובן
  תיק חבצלת • האייל האלמוני
  תיק חבצלת • שוטה הכפר הגלובלי
  תיק חבצלת • תשע נשמות
  תיק חבצלת • האייל האלמוני
  תיק חבצלת • תשע נשמות
  תיק חבצלת • שוטה הכפר הגלובלי
  תיק חבצלת • ראובן
  תיק חבצלת • הסבא של המסביר
  אוקי, נוריד את הידיים לרגע. • האייל האלמוני
  הרמתי ידיים • לא חרדי ולא עורך-דין
  הרמתי ידיים • האייל האלמוני
  Puff, puff and pass. • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים