התנ''ך החייזרי (חלק ב') 888
אם האלוהים הוא בעצם יצור (או יצורים) מכוכב אחר, מה הוא בעצם רוצה מאיתנו? ואולי בכלל יש בעיות בקשר בין ה"הורה" ל"ילדיו"? חלק שני ואחרון.
(איור: באדיבות אבי כץ)
אלוהים טס בספינת חלל

ונניח שכל הטענות של פון־דניקן, סיטשין והאחרים נכונות והאלוהים התנכי הוא חייזרי? מה הוא רוצה מאיתנו אותו אלוהים/ים חייזר/ים? בשביל מה יצר אותנו?

ההנחה המקובלת היא שהאל רוצה שנאמין בו ושנחיה חיים "טהורים". אם נעשה זאת יעניק לנו האל חיי נצח בעולם הבא (אם כי נשאלת השאלה איך זה מסתדר עם רעיון גלגול הנשמות, שהוא כה מרכזי בקבלה) או לא יעניש אותנו לנצח בגיהינום. אבל נשאלת השאלה: מה הוא משיג מכל זה? בשביל מה הטריח את עצמו למשימה של יצירת המין האנושי והשגחה עליו? שאלה זו עמדה במוקד דיונים פילוסופיים ארוכים בימי הביניים שלאמיתו של דבר לא הצליחו לענות על השאלה, שכן המתדיינים ניסו להעמיד את עצמם במקום האל, וכך, במלוא הצניעות נעשה גם אנחנו.

ייתכן שהמדובר בצרכים פרקטיים מעשיים ותו לא, כפי שטוען סיטשין. החייזרים באו הנה כדי לכרות מחצבים בלבד ויצרו את האדם בניסויים גנטיים כמשרת שיעשה את העבודה הפיסית הקשה במקומם. ייתכן שהמדובר בניסוי מדעי לשמו, למטרה של איסוף ידע. אולי היה כאן ניסוי סוציולוגי בבניית חברה? בספר תיקון של אילטוביץ מועלה הרעיון שזה היה פרויקט ליצירת חברה אידיאלית שתשמש דוגמה ומופת עבור כוכב הבית של הניסוי שהיה הרבה פחות מושלם, ופגאני לחלוטין. יתכן שהמדובר במטרות בידוריות גרידה - עשוי להיות שהתרבות החייזרית של היוצר היא כה מושלמת מבחינה טכנולוגית עד שהיא מביאה רק לשעמום מוחלט. כשיש את הכל ואין כל אתגר בחיים האתגר הסופי הוא של יצירת ציביליזציות ומשחק ב"אלוהים" (בדומה למשחקי מחשב שונים הקיימים כיום).

מה יכול להיות מבדר יותר מלצפות בצמיחתה של תרבות, ואולי אף לחיות את חייהם של הפרימיטיביים באמצעים שונים? חיים שיש בהם אתגר וסכנה אמיתיים - להדריך את המחשבות והפעילויות של הפרימיטיביים בדרך מסויימת למרות כל המכשולים - יכולה לצמוח מכאן שביעות רצון המקבילה לזו של יצירת יצירה אומנותית גדולה. דווקא בגלל שלמשתתפי הניסוי יש רצון חופשי, ולכן אינם צפויים באמת, מתחזק העניין והריגוש במשחק. כאשר יש התערבות גדולה מידי של האל (כפי שקורה בתנ"ך בראשיתו) הרי שהמשחק נפגם במקצת והמתח יורד. אבל אולי התערבות זו היא חיונית בפתיחה לקביעת כללי המשחק. יתכן שהאל עסוק במשחקים ותחרויות עם אלים אחרים מגזעים אחרים. ייתכן שהאל זקוק לאהבה של יצוריו, והוא מתרברב לפניהם כל הזמן על הישגיו. ייתכן שבחברה טכנולוגית מושלמת כל הרגשות האמיתיים - אהבה, שנאה, רחמים וכו' - שוב אינם קיימים, ויש ליצור אותם מחדש בחברה פרימיטיבית יותר. אולי כאן הם חשובים הרבה יותר שכן הם כה נדירים בחברה הטכנולוגית של הבורא.

ואולי החייזר הוא סדיסט שנהנה מהסבל שנגרם לברואיו? אין שום הוכחה שהמושגים שלנו של טוב ורע צריכים לחול גם עליו - אחרי הכל, הוא יצר אותנו למטרותיו שלו...

כל זה טוב ויפה, אבל כיצד יסתיים הניסוי? זוהי שאלה שבה עוסקות הדתות השונות מאז ומתמיד. מצד אחד, אם בני־האדם יתפתחו לבסוף לרמה טכנולוגית גבוהה מספיק, הם עלולים להשתוות לחייזר הבורא ולאיים על כוחו. חששות כאלה מבוטאים בסיפור גן־העדן בספר בראשית בדברי הנחש לחווה: "כי ידע אלהים כי ביום אכלכם ממנו (עץ הדעת) ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים יודעי טוב ורע" (בראשית ג', ה'). ייתכן שהחייזר חושש שיציריו עלולים יום אחד להגיע לטיסה בחלל ולהגיע אליו, ואולי למצוא ניסויים אחרים שלו בעולמות אחרים ולהפריע להם. לפי התפיסה האופטימית של הראלים, החייזרים "האלוהים" יתנו לנו לבסוף לצאת לחלל ולהיות כמוהם ואף בדרגה גבוהה יותר (בגלל גודל מוחנו) וליצור גזעים משלנו כפי שהם יצרו בעבר, וניתן יהיה לחוש את התחושות של הגזעים הנחותים האלה כאילו אנחנו נהיה הם, האלוהות המושלמת. אחרים, שלא ימצאו מתאימים לכך (ובראשם הרוב הגדול של המין האנושי שמסרב לקבל את מנהיגותו העולמית של ראל) ילכו לגיהינום, על סמך המידע שאותו קולטים האלוהים על כל אדם בכדור הארץ.



האם התנ"ך הוא באמת תיאור של מפגש עם חייזרים? ככל הנראה לא, אבל הוא התוצר הטוב ביותר של המוח האנושי. יוצריו, בשל ההשפעה האדירה שהייתה להם על גורל האנושות, יכולים להיחשב מבחינה זאת כמעט כחייזרים. פון־דניקן, סיטקין ושות' מנסים להציג את האלוהים התנכיים כדומים לאנשי המאה העשרים, עם היכולות הטכנולוגיות שלנו והחולשות שלנו. יצורים פשוטים ומובנים שיום אחד אנחנו, לאחר שנתפתח מספיק מבחינה טכנולוגית ונצא לחלל, נהיה כמוהם. כפי שטוענים הראלים, נצא גם אנו לחלל ונברא גזעים שונים וכל התהליך יתחיל מהתחלה וחוזר חלילה.

אם נרצה, אפשר להציג תרחיש שונה לגבי האלוהים התנכי. האלוהים של התורה, אל קנאי, לוחמני ותוקפני מזכיר מאוד את גיבור סדרת "מסע בין כוכבים" המקורית - קפטן קירק - בנחישותו לכפות את עמדותיו על בני גזעים שונים שאינם חושבים כמוהו ויהי מה. האם מדובר במפקד ספינת חלל תוקפני במיוחד? אולי מישהו שפועל בניגוד להוראות של "עולם הבית"? חיזוק לכך אנו מוצאים בעובדה שלאורך התנ"ך התערבותו הישירה בענייני המין האנושי הולכת ופוחתת עד שהיא נפסקת לחלוטין לאחר גלות בבל (להוציא פרשיות בודדות כמו זו של ישו, וכו') והאלוהים נעלם לחלוטין מבחינת המין האנושי. אולי קפטן קירק המקורי הוחלף במישהו אחר, תוקפני פחות ושקול יותר, מין קפטן פיקארד שכזה, שמקפיד יותר לשמור על עקרונות "אי ההתערבות" של עולם הבית?

הישות

לדעתי התנ"ך מציג משהו שונה מכל זה. מה שמתואר שם, לאחר כל העריכות השונות שעברו הטקסטים השונים שיצרו את התנ"ך, הוא מפגש עם ישות חייזרית שונה לחלוטין מכל מה שאנו מבינים. ישות שיש קשיים עצומים בתקשורת איתה ובהבנת רצונה. ספר איוב מבטא את חוסר היכולת הזאת לתקשר בין האדם והאל בצורה מושלמת. בספר איוב מסופר על האדם איוב, שרוצה להבין מדוע אין צדק בעולם, והאל עונה לו על שאלות כלל לא רלבנטיות לאיוב - על מבנה העולם שאותו יצר האל, ודרכי בעלי־החיים. בין שני הצדדים יש קצר מוחלט בתקשורת. דומה גם שהישות הזו, עם כל שלמותה כביכול, מתקשה מאוד להבין את המין האנושי, כפי שמסתבר פעם אחר פעם מסיפורי יציאת מצרים למשל, כאשר בני־ישראל מסרבים למלא את רצונותיה שאינם ברורים להם וגם לא למנהיגם משה. כך הוא המצב גם לאחר מכן - בכל פעם שהישות מנסה להעביר את רצונותיה לנביאים שונים, כמו ישעיהו ויחזקאל. רק לאחר שהישות מפסיקה לתקשר לחלוטין עם בני־אדם ומקומה נתפס לחלוטין בידי סופרים וכוהנים, רק אז נדמה שהאנשים מתחילים לרדת לסוף דעתה או לפחות למה שהסופרים והכוהנים טוענים שהוא סוף דעתה.

אם הייתי מנסה להצביע על משהו דומה במד"ב, הרי זהו סולאריס של סטניסלב לם, סופר יהודי פולני (1961, תורגם לעברית בידי אהרון האופטמן). זהו סיפור על ישות חייזרית בצורת אוקיינוס ענק שמנסה, בדרכה שלה, לתקשר עם בני־האדם באמצעות פנטומים של אהבותיהם, אבל כל תקשורת אמיתית בינה לבינם היא למעשה בלתי אפשרית למרות הטענות של נציגים שונים מטעם עצמם. דומה שיש כאן, בין השאר, גם רמז אירוני מאוד על כלל מערכת היחסים בין בני־האדם והאל לאורך ההיסטוריה.
קישורים
התנ"ך האמיתי - הספר שסיפק חלק מההשראה לכתבה זו
אתר שמביא ציטוטים שונים מהתנ"ך בנושא
סולאריס - מפתחות לפשר יצירתו של סטניסלב לם, מאת אברהם יוסף
אבי כץ צייר את התמונה שבראש המאמר
חלק א' של המאמר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  השבחת הגזע • אורי- התנ''ך האמיתי • 5 תגובות בפתיל
  אלוהים אדירים... • אביב ישראל • 52 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אסף שרעבי
  התנ''ך הממש - אכול שלוקי אמיתי... • אביב ישראל • 2 תגובות בפתיל
  אהמ.... • אסתי • 7 תגובות בפתיל
  Now sleep pure Moses • מיכאל שרון • 2 תגובות בפתיל
  ספר זכרונותיו של האלוהים • אלי • 2 תגובות בפתיל
  מדע ובדיון • רון בן-יעקב • 7 תגובות בפתיל
  מה שיפה באתר הזה • האייל הדרוס • 4 תגובות בפתיל
  ישנם כמה סופרי מדע בדיוני • אלי • 4 תגובות בפתיל
  מילי אביטל היא האלוהים • אלי • 7 תגובות בפתיל
  אלוהים של המשוררים • אלי
  חלק מהראיות לאמיתות התורה • דוד • 6 תגובות בפתיל
  ראיה מוחצת לאמיתות התורה!!!! • האייל האלמוני
  טיעון לא משכנע • אלי
  טיעון משכנע • דוד
טיעון לא משכנע 170733
עד כמה שידוע לי אף אחד לא ראה ישות כלשהי בוראת עולם . ומנין לך שהם לא טענו את זה. אתה קראת את סיפורי המיתולוגיות במקור כדי שתוכל לשפוט?
  יש רק ספר אחד שיש בו טיעון כזה • דוד • 25 תגובות בפתיל
ספורי מיתולוגיה. 470600
בס"ד

מי שטוען שהוא בורא, הוא צריך להבטיח שהתורה שהוא נותן לא תשכח. אם הם טענו זאת והטענה הזאת לא הגיע אלינו זה ספור פחות עוצמתי מספור התורה.

בקישור הזה תראה הבטחה שהבטיח נותן התורה על נצחיות התורה.

לכן שוב חוזרות השאלות.

1. אין אף דת עם בורא המראה שליטה בבריאה ואומר זאת לעם לפני מתן תורה, חוץ מספר התורה. צריך שיהיה בדת בורא השולט בבריאה ניסים ברמה שהיו בעשר המכות וארבעים שנה במדבר) ואומר זאת לעם. ושיהיה לפני מתן תורה.

2. נותן התורה ידע שאין אף דת כזאת מאז בריאת העולם בכל היקום ובכל הגלקסיות, זאת ידיעה שלא היה יכול לדעת בן אדם. אפילו לפני אלף שנה.
3. זה לא הגיוני שהוא ניחש זאת, כי לא יתכן שהוא יאמר דבר שעלול להפריך לו את התורה.
4. אדם לא יכול לשכנע אנשים להחדיר ספר כזה, כי יאמרו לו תראה לנו שאתה שולט בבריאה.
5. אם התורה הוחדרה על ידי אדם, מדוע אין עוד אחד ששתל ספר דומה בתקופה כל כך ארוכה, שהרי אתם אומרים שהעולם קיים מיליארדי שנים וכל אחד היה רוצה לשתול ספר כזה, שהרי אין עוד מישהו בעולם שגרם לכל כך הרבה אנשים בכל כך הרבה דורות להסכים לקיים כמות גדולה של מצוות.
  ראיה מוחצת לאמיתות התורה!!!! • דובי קננגיסר
  ראיה מוחצת לאמיתות התורה!!!! • helva • 14 תגובות בפתיל
  ראיה מוחצת לאמיתות התורה!!!! • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  שאלה נוקבת בדבר אמיתות התורה!!!! • שוטה הכפר הגלובלי • 2 תגובות בפתיל
ראיה מוחצת לאמיתות התורה!!!! 82743
(קודם כל - אני דתיה, מאמינה ואתה לא צריך לשכנע אותי).

כל מה שכתבת כאן הוא לא הוכחה לאמיתות התורה. זה לא משנה אם היו עוד סיפורים דומים או לא. ומי אמר שאת הסיפור הגרנדיוזי הזה לא המציאו?

האמונה באלוהים באה מהלב, מידיעה פנימית שהוא קיים ושהתנ"ך לא נכתב ולא יכול היה להכתב ע"י אדם. את האמיתות של התורה אפשר "להראות" בכך שאנחנו קמים כל בוקר ושאנחנו חיים (כך לפחות אני רואה את זה). אבל מה שכתבת זו לאו דווקא הוכחה לאמיתות התורה. אתה בעצמך כתבת "לשכנע אנשים לעבוד את בורא עולם יכול רק בורא עולם לעשות".
  ראיה מוחצת לאמיתות התורה!!!! • עדי
  ידיעת הלב • רון בן-יעקב • 62 תגובות בפתיל
ראיה טובה 469438
בס"ד
אם את מאמינה בתורה, את צריכה לקבל שהראיה טובה כי השם טוען שזה ראיה טובה.

כך כתוב בתורה: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא אלקים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה, או הנשמע כמוהו? השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך-האש, כאשר-שמעת אתה--ויחי. או הניסה אלוקים, לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי, במסות באותות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה, ובמוראים גדולים: ככול אשר-עשה לכם ה' אלוקיכם, במצריים--לעיניך.
"אתה הראית לדעת כי ה' הוא האלוקים, אין עוד מלבדו. מן-השמיים השמיעך את-קולו, לייסרך; ועל-הארץ, הראך את-אישו הגדולה, ודבריו שמעת, מתוך האש. ותחת, כי אהב את-אבותיך, ויבחר בזרעו, אחריו; ויוציאך בפניו בכוחו הגדול, ממצריים. להוריש, גויים גדולים ועצומים ממך--מפניך; להביאך, לתת-לך את-ארצם נחלה--כיום הזה. וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים, בשמיים ממעל ועל-הארץ מתחת: אין, עוד.
(דברים ד, ל"ב-ל"ט)
  הולך על קרח דק • ש. הכפר ב/מיכאל
  מציאות וסמלים • טלה בר
  הנה הוכחה שאלוהים הוא חיזר • רונן • 8 תגובות בפתיל
  תחשבו קצת, אדמיים • חייזר • 17 תגובות בפתיל
  אסף • האייל האלמוני
  המוסר של ישויות על • אלי
  מי היה יהוה ? • אלי • 7 תגובות בפתיל
  דיונים תיאולוגיים בסדרת נוער • אלי • 8 תגובות בפתיל
  האם ישד להיסטוריה חוקים כלליים • מספר 666

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים