ועדת האתיקה תדון בהצבעה הכפולה של ח''כ גורלובסקי 1488
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין פנה אתמול ליו"ר ועדת האתיקה של הכנסת ח"כ אריה אלדד בבקשה לבדוק את הצבעתו של ח"כ מיכאל גורלובסקי (ליכוד) על התוכנית הכלכלית בכנסת. על פי החשד, בהצבעות במליאה בקריאה שניה ושלישית בשבוע שעבר על אישור התוכנית הכלכלית, הצביע גורלובסקי פעמיים הצבעה כפולה, בשמו ובשם ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), שנעדר מהמליאה.

ריבלין ציין בפנייתו כי מיד לאחר שהתגלתה ההצבעה הכפולה, הודה בפניו גורלובסקי במעשה, אמר כי פעל ביוזמתו והביע צער על כך. עם זאת, בתגובה ל-Ynet אמר גורלובסקי כי הודה באשמה כדי להסיר חשד מחברי כנסת אחרים. "משהו השתבש במוח אחרי 2,000 הצבעות. אני מצטער והודיתי כדי להסיר חשד מחבר כנסת אחר."

ח"כ רן כהן (מרצ) פנה ליועמ"ש רובינשטיין וקרא לו להעמיד את ח"כ גורלובסקי לדין בעבירות של מירמה, הפרת אמונים והפרת חובה חקוקה. "זיוף הצבעה של ח"כ בבית המחוקקים היא מעשה חמור ביותר. מחובתה של מדינה מתוקנת להוקיע דבר זה כדי למנוע הפיכת המעשה לנורמה קלוקלת ולמען יראו וייראו."
קישורים
הארץ
Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אשרי המאמין 149753
זיוף הצבעה של ח''כ בבית המחוקקים היא מעשה חמור ביותר, ואין ספק כי ועדת האתיקה של הכנסת תתיחס למעשה בחומרה הראויה.
מכיוון שקשה להאמין ש 149758
הוא יקבל עונש חמור (לא יעיפו אותו מהכנסת, מן הסתם...),
הייתי שמח לו היה נקנס בסך שלוש משכורות, למשל.
מכיוון שקשה להאמין ש 149760
להיפך!
מכיוון שנטל על עצמו מטלה נוספת, וביצע עבודתו של אחר, מגיעה לו משכורת כפולה.
LOL 149769
אם זה לא היה כל כך עצוב...
פניית סרק 149778
פנייתו הכמעט פאבלובית של רן כהן ליועץ המשפטי נראית לי נלעגת משום שחסינות חברי הכנסת אפילו בפירוש הצר ביותר אמורה להגן על עבירות שנעשו במסגרת התפקיד. אם הצבעה במליאה, אפילו תוך רמיה במתכוון ("היסוד הנפשי" - דבר שלא פשוט להוכיחו), אינה מוכלת בחסינות המהותית, אז מה כן?

אם נניח שלא יצר הפרסום הדריך פניה זו, האם חבר הכנסת באמת סבור שהפרלמנט בו הוא מכהן הוא כה נלעג עד שאין ברירה אלא שבית המשפט יטול עליו גם את תפקיד ועדת המשמעת לח"כים?
אמנם הרקורד של ח''כ כהן מעיד עליו 149781
אבל הפעם הוא צודק. הוא הח''כ היחיד בינתיים שחושב שצריך לעשות משהו בעניין.

אני מציע להתעלם מהשטויות שח''כ כהן מייצר בדרך כלל, ולזקוף לכותו, אך הפעם, מעשה טוב שעשה.
אמנם הרקורד של ח''כ כהן מעיד עליו 149785
מדוע צודק?

אם אופן הצבעתו של חבר כנסת היא נושא שפיט אז איזו משמעות יש לחסינות המהותית? ואם הוא הצביע באופן שסתר הבטחה קודמת - גם אז תרצה לתבוע אותו (נניח על מרמה או הפרת חוזה)? האם הפרת הבטחת בחירות תישפט מבעד לפריזמה הזו?

יש דברים פוליטיים שבמובהק אינם צריכים להיבחן בבתי המשפט אלא לעמוד למבחן ציבורי. מדבריך כי ח"כ כהן הוא "היחיד שחושב שצריך לעשות משהו בעניין" עולה כי כל פעולה אחרת שאינה באמצעות היועץ המשפטי אינה בגדר מעשה.

אגב, היועץ המשפטי גם הוא כמובן בעל דעה בנושא ואני מניח כי יתעלם לחלוטין מפניה זו (בהנחה שההודעה שיצאה לתקשורת בכלל נשלחה אליו).
בוא נפשיט קצת את העניין 149790
הצדק של ח"כ כהן הוא בכך שהוא היה היחיד שבכלל פתח את הפרשה לדיון משמעותי.

אני האחרון לסנגר על מערכת המשפט הישראלית (די לי בכך שאינה רשות הנבחרת באופן ישיר על ידי העם) ואין לי בעיה אם זה שמי שיטפל בפרשה בסופו של דבר תהיה הכנסת עצמה.

בעניין המבחן הציבורי:
האפשרות קוסמת לי. למה בדיוק אתה מתכוון?
המבחן הציבורי 149792
צר לי לאכזב אותך, אבל נדמה לי שב''יעמוד למבחן ציבורי'' יובל מתכוון שבפעם הבאה אנשים לא ירצו להצביע לחבר-הכנסת הזה, ולא לשישפטו אותו בככר העיר כמו בזמנים הטובים.
חסר שיניים לחלוטין 149824
לצערי...
אמנם הרקורד של ח''כ כהן מעיד עליו 149858
אני בספק אם החסינות המהותית מגנה על הח"כ מפני עבירות על הכללים שנקבעו בתקנון הכנסת עצמו.
אני תוהה אם היית חושב שאין זה מקומו של ביהמ"ש להתערב אם, למשל, ח"כ מסויים היה כופת ח"כ אחר במחסן כדי למנוע ממנו להצביע, וזאת כדי למנוע הצלחתה של הצעת חוק גורלית - הרי גם זה במסגרת תפקידו! ומה אם הוא היה יורה בו למוות? מה שהח"כ הנכבד עשה (לכאורה) הוא לא סתם נתעב, אלא פלילי ממש, ואין שום אפשרות שבעולם לכלול את המעשה תחת החסימות המהותית.
סרק סרק? 149784
לא ברור לי מדוע אתה טוען כי מה שעשה ח"כ גורולובסקי צריכה להיות מוכלת, לדעתך, במסגרת החסינות המהותית. אפשר להביא זאת לידי אבסורד ולטעון כי חבר כנסת שיכניס סם שינה לכוסותיהם של כל חברי הכנסת, כדי להצביע במליאה במקומם בזמן שישנו שנת ישרים, יהנה אף הוא מהחסינות המהותית.

אלע"ד, ובטח שלא עורך דין שמתמחה במשפט חוקתי, אבל להבנתי החסינות המהותית נועדה לשם מילוי תפקידו של חבר הכנסת לטובת הציבור *בדרך ראויה* ולא ברמיה. כלומר, חבר כנסת שיחשוף דו"ח סודי שהגיע לידיו למרות שאסור היה שיגיע אליו ממלא את חובתו לציבור כחבר כנסת למרות שאולי בעצם השגת המסמך או פרסומו יש משום עבירה, וחבר הכנסת לא יסתיר את העובדה הזו. אבל, להבנתי, זה לא המקרה כאן. ח"כ גורולובסקי *הונה* את הכנסת ואת הציבור, וסביר להניח שלא היה מתוודה על מה שעשה לולא הדבר היה מתגלה. יתרה מזאת, אני לא יכול להבין כיצד יכול חבר כנסת להצביע פעמיים, בעמדות הצבעה שונות, ולא להבין מה שהוא עושה.
מ''ש 149787
ואגב, בדוגמה, כדי שזה לא יהיה כל-כך בולט, אפשר להחליף את ''סם שינה'' ב''סם משלשל'' ולדמיין את התורים בשרותי הכנסת בזמן שהח''כ הפוחז שלנו והיו''ר חוגגים בהצבעה.
סרק סרק? 149793
נדמה לי (והמשפטנים מוזמנים לתקן) שאליבא דכולם כל פעולה בתוך המליאה נעשית במסגרת התפקיד. ברור שאפשר להביא דברים לידי אבסורד כמו שעשית לעיל אבל בפרלמנט יש גם טריקים מלוכלכים שונים שיש בהם משום הונאה כמו נסיון ''לגנוב'' הצבעות ע''י הגנבת ח''כים למליאה, הפרת הסכמי קיזוז, הטעיה לגבי תוכן הסעיף עליו מצביעים ומחטפים פרלמנטרים שונים ומשונים.

מבלי להתפעל מדוגמאות אלו, עדיין הדמוקרטיה יכולה לעמוד בהם בנקל. הריצה לבית המשפט תוך עקיפת מוסדות הכנסת שנועדו במפורש לטיפול בהתנהגות פרלמטרית בלתי נאותה מהווה בטווח הרחוק סכנה הרבה יותר ריאלית לחוסנה של הדמוקרטיה.

ואגב לפני מספר שנים כבר היה מקרה דומה של הצבעה כפולה של אחד מחברי המפד''ל (נדמה לי יהלום או יצחק לוי) שהצביע גם עבור הח''כ מסיעתו שהתנמנם לצידו. המצביע הכפול נימק זאת בכך שאחרי הצבעות מרובות שגלשו לשעת לילה מאוחרת הוא פשוט חס על חברו לסיעה ולא העיר אותו להצבעה אלא לחץ על הכפתור שלו בידיעה ברורה שזו גם עמדת הסיעה וממילא כך היה מצביע הח''כ המנמנם.

ולגבי הדוגמא הפיקנטית שלך אודות סמי הרדמה - אני מניח שיש אפשרויות תקנוניות מספקות לפסול הצבעה פגומה מיסודה.
סרק סרק? 149807
אני עדיין מוצא הבדל עקרוני, לשיטתי, בין מה שעשה ח"כ גורולובסקי לבין הדוגמאות האחרות, ואני אפרט:

"טריקים פרלמנטריים": במסגרת המשחק הדמוקרטי. לכל ח"כ קול אחד בהצבעה והוא רשאי להשתתף בה או לוותר.

דוגמת ח"כ מהמפדל: גבולי ביותר. ח"כ נכח במליאה אבל ישן, אז חברו, מאותה סיעה, ראוי שיעיר ישנים כדי לא ליצור מראית עין. אם היו שואלים אותי הייתי בפירוש מעלה את זה לוועדת האתיקה. אבל לא שואלים אותי. אבל העניין המהותי הוא שח"כ הישן אכן נכח במליאה בזמן ההצבעה, ואפילו בכיסאו.

ח"כ גורולובסקי: ח"כ ארדן נעדר מהמליאה. מבחינתי קולו "אבוד". אחרת, נרשה באותה מידה לחברי כנסת להפקיד את אופן הצבעתם במעטפה חתומה בידי יו"ר הכנסת שיפתח אותה בהעדרם ויוסיף למניין הקולות. זה כמובן מצטרף לפעולה שאני פוסק שהיא מודעת - הצבעה בשתי עמדות הצבעה שונות.

מדוע, אם כן, לא להשאיר את הטיפול למערכת הפרלמנטרית? כי המערכת הפרלמנטרית לא ערוכה, כנראה, עדיין, לטיפול במקרה הזה. חוק חסינות חברי הכנסת http://www.knesset.gov.il/laws/special/heb/mk_immuni... מזכיר כבר בסעיף הראשון את ההצבעה כפעולה שחסינה מאחריות פלילית או אזרחית. אבל נדמה לי שהכוונה אינה למקרה שלפנינו. גם אני לא מחבב במיוחד את הפניה האוטומטית למהפכן השקט היושב בבית-המשפט העליון בירושלים אולם במקרה הנוכחי לא קיימת, להבנתי, הלכה אחרת. אתה מוזמן גם להסביר כיצד תתמודד הדמוקרטיה כפי שאתה מבטיח מזה מספר תגובות.
לא רק בכנסת 149826
לא רק לכנסת; גם לרופאים, עורכי דין, פסיכולוגים ורואי-חשבון יש ועדות אתיקה. הצד השווה שבהן, שהן אינן יכולות להפקיע את הטיפול מרשויות החוק במקרים פליליים, אלא רק לדון בעניינים אתיים (שלא כל אזרח מחוייב בהם).
ועדת האתיקה של הכנסת אמורה לדון בעבירות על תקנון האתיקה, ולא על עבירות על החוק (שאז צריך היועץ המשפטי לממשלה להחליט אם העבירה מצדיקה בקשה להסרת החסינות).

המקרה של חה"כ גורולובסקי נראה לי גבולי (מכיוון שמדובר בחבר מאותה סיעה), ולכן הפנייה של חה"כ כהן ליועץ המשפטי לממשלה ראויה. אם היועץ יקבע שאין כאן עבירה על החוק (או שהחסינות המהותית חלה, מה שלא סביר בעיני), הטיפול יועבר לועדת האתיקה.
לא רק בכנסת 149831
אני עדיין חושב שיש משהו מהותי בשאלה האם ח''כ מצביע במקום ח''כ שנוכח במליאה או במקום ח''כ שלא נמצא במליאה. במקרה של ח''כ גורולובסקי, לדעתי הוא לא רק נגע בקו אדום. הוא רמס אותו. בל נשכח - הצבעה בבחירות בשמו של מישהו אחר היא עברה פלילית.
לא רק בכנסת 149856
שים לב שבמקצועות החופשיים שהזכרת כללי האתיקה המקצועית אינם רק קובעים כללי עשה ואל תעשה בין העוסק ללקוחו או בין חבר אחד במקצוע למישנהו אלא במקרים רבים בעל מקצוע המכבד את כללי האתיקה של מקצועו מצפה כתוצאה מכך לזכות בהגנה של הקולגות שלו אפילו אם מדובר בקונפליקט עם החוק.

דוגמאות:
-עתונאי החושף מסמכים סודיים או מגן על מקורות המידע שלו
-עורך דין שאינו מסגיר מידע מפליל על הלקוח שלו אליו נחשף במסגרת תפקידו
-רופא שבשם עקרון הסודיות הרפואית מאפשר לפציינט (למשל נשא איידס או פסיכופט) להוות סיכון לחיי אחרים.

במקרים אלה עומדת לבעל המקצוע הגנה מסוימת שלא תעמוד לסתם אדם מן הישוב.
לא רק בכנסת 149864
אינני מכיר כללי אתיקה שיוצרים קונפליקט עם הדין‏1 - ועם יוצרים, ככל שאני יודע, הרי שאינם יכולים לעמוד.
שתי הדוגמאות הראשונות שהבאת הם מקרים המוגנים על ידי עקרון החסיון: חסיון (מקור) עיתונאי הוכר בפסק דין ציטרין, בו נקבע שעיתונאי, על דרך הכלל, אינו חייב בגילוי מקורותיו וחיסיון עו"ד לקוח קבוע הן בחוק והן בכללי האתיקה.
הדוגמא השלישית אינה מוכרת לי: האם תוכל לפרט אימתי פטור רופא מגילוי מחלה של אדם פרטי המסכנת את שלום הציבור ומכוח מה.

_________________
1 דין = חוק + פסיקה
אתיקה מקצועית מול דין 149948
דוגמא 1: סטודנטית שהשתתפה ברצח נהג מונית ערבי בירושלים התוודתה באזני המטפל הפסיכולוגי שלה שדיווח על כך למשטרה. האם הייתה כאן חובת דיווח?

דוגמא 2: לפני מספר שנים נרצח עובד במעבדה בטכניון שהיה נשא איידס וגם זונה ממין זכר. בשל הסבירות הגבוהה שנדבקו ממנו אחרים פורסם הדבר בהבלטה בכלי התקשורת. רופאה טענה באזני בכל תוקף כי החלטת המשטרה לפרסם פרטים רפואיים על קרבן הרצח היא שערוריתית ושוברת כל נורמה של סודיות רפואית אפילו במקרה קיצוני כזה בו הפציינט אינו בין החיים וסכנת חיים מרחפת על מאות אנשים! לדבריה הסודיות הרפואית היא דבר מקודש שנרמס כאן ברגל גסה.
ד"ר רבינוביץ??

אשר לחסיון מקורות עיתונאי: מהדרך בה הגדרת "דין" עולה כי החוק היבש אינו מכיר בכך. הכנסת מקצוע העיתונות למסגרת החוק נראית לי בעייתית מאוד כי להבדיל מעו"ד, רופא או רו"ח - אין בחינות הסמכה למקצוע העיתונאי, העיסוק בו אינו מחייב רשיון (וטוב שכך), וממילא אין סנקציה של שלילת הרשיון.
אתיקה מקצועית מול דין 150054
דוגמא 1:
1. הכלל – החובה למסור מידע לצורך גילוי האמת. החסיון הוא חריג.
2. ישנם חסיונות קשיחים (עו"ד, כהן דת)– אינם ניתנים להסרה. ישנם חסיונות גמישים (רופא, פסיכולוג, עו"ס, בנקאי, עיתונאי)– נתונים לשק"ד בימ"ש מתי גילוי האמת או הצורך הציבורי יגבר על החסיון.
3. בעל החיסיון הוא הלקוח/החולה. הנהנים מהחיסיון הוא הן הרופא והן הלקוח. ההנאה איננה שווה.
4. רק הלקוח כבעל החיסיון יכול לוותר עליו.
5. החיסיון חל על מידע שרלוונטי לשירות והתקבל אגב השירות, בנסיבות הרגילות לשירות.
7. מסירת מידע על ידי בעל מקצוע בניגוד לחיסיון מהווה עבירת משמעת. יתכן שהיא אף מהווה עבירה פלילית – מסירת סוד מקצועי.

שאלה : האם תוכל לאור העקרונות הנ"ל לענות על שאלתך.

דוגמא 2:
אינני בקיא בחסיון רפואי אבל החסיון הרפואי הוא מוגבל. ישנם מקרים בהם הוא יוסר בהתאם לאיזון האינטרסים. יש אף מקרים בהם החוק מחייב מסירת פרטים החוסים תחת חיסיון רפואי והחסיון אכן ידחה מפני הוראת החוק. למיטב ידיעתי ישנה הוראת בפקודת בריאות העם שעוסקת בזה. אנסה לבדוק.

חיסיון עיתונאי (בקצרה):
חיסיון עיתונאי כמו גם בנקאי הם חסיונות שהפסיקה יצרה מקורו בזכות הציבור לדעת. חסיון זה הוא מוגבל וישנם מקרים בהם הוא יסוג מפני אינטרסים אחרים.בשנת 1994 הוקמה ועדה לבדיקת החיסיון העיתונאי שהמליצה, כמודמני, על עיגון החיסיון בחקיקה, דבר שלא נעשה עד היום
אינני מבין את הערתך בדבר הקשר בין העמדה לדין משמעתי ‏1 לבין קיומו של החסיון. העובדה כי עיתונאי אשר יפר את החיסיון לא יהיה נתון לשיפוט משמעתי איננה שייכת לעובדה כי מקורותיו זכאים לחיסיון והוא יכול להינות מכך. גם שאלת הרישוי איננה רלוונטית לדעתי לקביעה שעיתונאי‏2 זכאי להנות מחיסיון מקורותיו.
.

____________
1 הגם שלעיתונאים יש את כללי האתיקה (הוולנטרים) של מועצת העיתונות.
2 תן אתה את ההגדרה
אתיקה מקצועית מול דין 150070
חן חן על ההסברים המפורטים והמאלפים.

מפרטי המקרה הראשון - הסטודנטית שלקחה חלק ברצח נקלעה למצוקה נפשית ועקב כך פנתה לטיפול נפשי והתוודתה על מה שעשתה כך שזה בהחלט עומד בתנאי 5.
הפנייה למשטרה נעשתה ע"י המטפל וביוזמתו. כיוון שהרוצחת לא היתה יעד לחקירה ממילא לא יכול היה להיות צו בית משפט שייחלץ את המטפל מקרני הדילמה.

בקשר לחסיון עיתונאי - הוא בהכרח מוליך לשאלה "מיהו עיתונאי?". בעוד שלגבי "מיהו עו"ד?" או "מיהו רופא?" יש תשובה חותכת, לא ברור כלל אם לטענת "הגנה על מקורות המידע" צריך להיות תוקף שווה כשמדובר למשל בזאב שיף מ"הארץ" לעומת בעל טור באתר אינטרנט זניח.

האם העיתונאים שדורשים בתוקף את עיגון החיסיון העיתונאי בחוק אינם מובילים למצב בו כל מקצוע העיתונאות יוסדר בחוק על כל המגבלות הנגזרות מכך?
אתיקה מקצועית מול דין 150060
השאלה היא של מי היתה ההחלטה לפרסם.

כאשר רופא נתקל בנשא של מחלה מדבקת הוא חייב לדווח על כך ללשכת הבריאות. אסור לו לדווח על כך לגורמים אחרים ללא הסכמת החולה. למי מדווחת לשכת הבריאות? אינני יודע, אך היא אינה כפופה לאותם חוקים המחייבים את הרופא.

אינני יודע כיצד הגיעו הפרטים למשטרת ישראל, ולכאורה נראה לי שהמשטרה עברה על החוק, אך לא על חוק החיסיון הרפואי. אינני יודע מה מותר למשטרה לפרסם על אודות נרצחים.

שני מקרים נוספים בהם החיסיון אינו מוחלט:
1. רופא חייב לדווח למשרד הרישוי אם מצבו הרפואי הכרוני של אדם אינו מאפשר לו לנהוג.
2. רופא חייב למסור לבית משפט את הפרטים המלאים על אודות מצבו של מטופל על פי דרישה.

כאזר פירסם בזמנו רן רזניק ב'הארץ' שעופרה חזה נפטרה מאיידס, הדבר התאפשר רק משום שאחד המטפלים עבר על החוק וגילה לעיתונאי פרטים חסויים על אודות מטופלת. העיתונאי פרסם זאת בשפלותו, והסתתר מאחורי החוק בסרבו לגלות את זהות העבריין ששיתף איתו פעולה בכך.
אתיקה מקצועית מול דין 150075
אם נחבר את הפסקה האחרונה למה שנכתב ב תגובה 150054
וכן ב תגובה 150070 נראה כי לאור הפסיקה המקובלת או החוק המוצע הוא בהחלט יכול לישון בשקט...

אבל כדי לחדד את השאלה שהעליתי: אם אתה היית מפרסם ב"אייל" מידע דומה האם היית יכול לטעון להגנתך שפעלת בכובעך כעיתונאי??
אתיקה מקצועית מול דין 150120
יתכן שהייתי יכול לטעון משהו מעין זה, ובית המשפט היה חייב להכריע בשאלה 'מיהו עיתונאי' וגם בשאלה 'מהי עיתונאות'.

כלומר - אם רן רזניק היה מפרסם זאת ב'אייל הקורא' ולא ב'הארץ', האם זכות החיסיון העיתונאי תקפה?
אתיקה מקצועית מול דין 150183
אינטרנט זה בעיה, אבל ההגדרה החוקית של ''עיתון'' בעולם הלא-וירטואלי היא מאוד מרחיבה. מכיוון שיש הגדרה חוקית לעיתון, הרי שמי שמפרסם דבר מה בעיתון הוא בהכרח ''עיתונאי'', והחיסיון, אני מאמין, יחול עליו.
אתיקה מקצועית מול דין 150264
האם "בבועה" בטאונם של מחלקי הסודה(1), נחשב ע"פ אותה הגדרה ל"עיתון"?

___
(1) כל הזכויות שמורות לאפרים סיפון(2) ולzoo ארץ zoo.
(2) סידון, סידון, גם הבדיחה הזאת מאותו מקום.
אתיקה מקצועית מול דין 150306
כן. לא זוכר בעל-פה, אבל ההגדרה היא פחות או יותר כל פרסום שיוצא, בין אם באופן סדיר או לא. פקודת העיתונות הבריטית, אתה מבין.
אתיקה מקצועית מול דין 150313
אז אפשר להדפיס אחת לשבוע קטעים חדשים שהופיעו באייל, נאמר ב-‏4 עותקים, ולחלק למקורבים. זה כבר עיתון?
אתיקה מקצועית מול דין 150314
למיטב הבנתי המשפטית הקלוקלת - כן.
אתיקה מקצועית מול דין 150317
אז אתה יכול לפרסם מה שאתה רוצה. בעבר הדפסתי מאמרים מסויימים כדי להראותם לאנשים. לדעתי הדפסתי עד כה 7 דפים בשלוש שנים. ההפצה לא מסודרת, אבל היא התקיימה.
אתיקה מקצועית מול דין 150970
השאלה תלויה האם תדפיס במכבש דפוס‏1.
ראה ההגדרות שהובאו בתגובה 150969
אתיקה מקצועית מול דין 150969
הנה ההגדרה מפקודת העיתונות:

עתון" פירושו כל דבר-דפוס המכיל חדשות, ידיעות, סיפורי מאורעות, או כל הערות, ציונים, או ביאורים בקשר עם אותם חדשות, ידיעות או סיפורי מאורעות, או על כל ענין אחר בעל חשיבות צבורית, הנדפס בכל לשון והיוצא לאור בישראל למכירה או להפצת חינם, לעתים קבועות או בלתי קבועות, אך אין הוא כולל כל דבר דפוס היוצא לאור ע"י ממשלת ישראל או למענה;

"נדפס" פירושו הועתק במכבש דפוס;

"מכבש דפוס" כולל מכונת דפוס ומכשיר דפוס שסוגלו והיעודים כנראה לשמש להעתקת מלים, תמונות, או אותות על גבי הנייר, או על הבד או על חומר אחר כיוצא בזה, אך אין הוא כולל כל מכשיר המכוון והמשמש רק להעתקת תרשימים או כל מכשיר פוטוגרפי גרידא הנועד והמשמש רק להעתקת צילומים, או כל מכונת כתיבה או כל מכשיר מיטלטל אחר המכוון והמשמש להעתקת מלים או אותות שאותו מכשיר או אותה מכונה אינם משמשים אלא להעתקת מסמכים שהם באמת ובתמים מסמכים מסחריים או פרטיים;
אתיקה מקצועית מול דין 150307
ומה בנוגע ל: "מכתבים אל חברים במזרחי (פנימי)"?

עלון זה מראשית שנות החמישים היה מופץ בירושלים באמצעות הדואר בכמה מאות עותקים בתדירות בלתי סדירה. המו"ל והעורך, מר מ. גרינוואלד, נהג לפרסם בו מאמרי פרשנות על המצב במדינה וחשיפת פרשיות עבר שונות.

היועץ המשפטי באותם הימים סבר כנראה כי יש להתיחס על פי אותה מידה אל פרסום פרשיה סנסציונית שחשף עתון זה כאילו היה מדובר בכלי תקשורת מוביל...
אתיקה מקצועית מול דין 150363
בוא נבהיר, לטובת אלו שלא יודעים, שמדובר בפרשת קסטנר, ושכל ''משפט קסטנר'' היה למעשה משפט ''מדינת ישראל נגד מלכיאל גרינוולד''.
תרגיל בעיתונאות 152736
מה מוזר בכתבה הבאה: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... ?
תרגיל בעיתונאות 152752
אתה מתכוון לזה שהכתבה היא מאת "שירות הארץ"‏1? כי אני לא מוצא שום דבר מוזר אחר.

1 קרי: "לפניכם פקס שקיבלנו ממשרד התחבורה. אחד העורכים שלנו פיזר את הביטוי "ממשרד התחבורה נמסר" ברחבי הידיעה, אבל אנחנו לא נותנים קרדיט על דבר כזה."
תרגיל בעיתונאות 152757
הוא מתמטיקאי, הוא מיד עשה חשבון ש 4000 ש"ח כפול 500 נקנסים, זה 2,000,000 ש"ח.
יש תעריף אחיד.
תרגיל בעיתונאות 152758
הכותרת מספרת על נהג מונית שנקנס ב-‏4000 ש"ח, והכתבה מפרטת את הסיפור באריכות. אלא שלפי כותרת המשנה, מדובר בכלב שנשך אדם: 500 נהגים נקנסו, בסכום כולל של שני מליון ש"ח; כמה יוצא לכל נהג?
תרגיל בעיתונאות 152768
כן, משרד התחבורה מנסה להזהיר נהגים שזה די נפוץ, ולהתגאות בפני הציבור שהנה הוא עושה משהו לרווחתנו, ולא רק תופס אותנו נוסעים 120 בכביש ישר וריק ממכוניות כדי לדפוק לנו 750 ש"ח.

כאמור, פקס ממשרד התחבורה. אין לך מושג כמה מערכת עיתון מקבלת ביום, רובם לא הרבה יותר מעניינים‏1. לפעמים, אני מניח, הם משמשים כפילרים כשאחד הכתבים לא מספק את הסחורה, או כשאין מספיק פרסומות למלא חללים.

1 כל כמה חודשים אנחנו מקבלים מחברת החשמל פקס עליז על איך שהם חיברו עוד כפר ערבי למערכת החשמל בהשקעה של שניים וחצי שקל או משהו כזה. הם מאוד גאים בזה.
תרגיל בעיתונאות 152772
קצת קשור: מישהו שם לב שאתמול התפרסמו בשני חלקים שונים של "הארץ" שתי כתבות כמעט זהות?

תרגיל בעיתונאות 152797
אם תעיין למשל, בהודעות דובר משרד התחבורה ‏1 תוכל לראות שלא מדובר בקנס אחיד:

דוגמאות:
הודעה 347: אי הסעת עיוור - 1,000 ש"ח.
הודעה 428: אי הפעלת מונה - 5,000 ש"ח ופסילה
הודעה 426: אי הפעלת מונה - 5,000 ש"ח + 500 ש"ח פיצוי לנוסע
הודעה 416: קנס לתחנת מוניות בסך 10,000 ש"ח

אגב, יש לך קרבה לממונה החדש על אגף המוניות? [הודעה 421]

__
תרגיל בעיתונאות 152813
לשאול את עוזי אם הוא קרוב של הממונה החדש על אגף המוניות זה לא כמו לשאול את אלי סוויסה אם הוא קרוב של אלי ישי?
תרגיל בעיתונאות 152814
ואתה, האם אתה קרוב של ערן צור?
תרגיל בעיתונאות 152819
יש מקרים שבני דודים נקראים על שם אותו סבא.

-------------------
החזיר האלמוני, לא קרוב של אף חזיר.
אכן נכון 152824
______________
אליהו בדרך לאזכרה של סבא שלו‏1, שבכל אחת מהמשפחות של ילדיו יש מישהו שנקרא על שמו ‏2

1שלא קראו לו אליהו‏3
2 עוד בחייו
3 זה סבא-רבא אחר.
תרגיל בעיתונאות 153498
-------------------
האיל המייסד, לא קרוב של אף אייל.
עוד על מתמטיקה ודיווח עיתונאי 152891
בכתבה ב"הארץ" על קווי רכבת חדשים ‏1, כתוב "בקו ינועו 54 רכבות ביום, שתי רכבות בשעה בשעות השיא". מעניין.

איילים שלקחו קורס בתורת המידה אולי יעריכו פנינה נוספת: בכתבה אחרת ב"הארץ" שעסקה בתיקוני הגבול לאחר הנסיגה מלבנון (לצערי אין לי לינק), דובר על "שטח באורך 200 מטר".

עוד על מתמטיקה ודיווח עיתונאי 152893
יש שיאמרו, שמיקום התחנה החדשה סינגולרי.
עוד על מתמטיקה ודיווח עיתונאי 152911
זה בסדר, עד אשר "בקו ינועו 54 רכבות ביום, שתי רכבות בשעה בשעות השיא", יעברו עוד אלפי שנות אור.
עוד על מתמטיקה ודיווח עיתונאי 152926
מה הבעיה בידיעה הזאת? בבדיקה זריזה באתר של רכבת ישראל http://www.israrail.org.il קל לראות שיש ביום 27 רכבות בכל כיוון ובסה"כ נעות בקו 54 רכבות ביום.
עוד על מתמטיקה ודיווח עיתונאי 152931
הבעייה היא שביממה יש רק 24 שעות, כך שגם אם בכל אחת מהן תעבורנה שתי רכבות, לא נגיע ל- 54 רכבות ביום.

אם כותב הידיעה התכוון ל"שתי רכבות בשעה *בכל כוון* בשעות השיא", אז לא הצלחתי להבין זאת עד שקראתי את הודעתך.
עוד על מתמטיקה ודיווח עיתונאי 152935
אם תטייל קצת באתר של רכבת ישראל, תראה שזה הניסוח הקבוע שלהם - מספר הרכבות היומיות בקו הוא הסכום של שני הכיוונים בעוד שתדירות הרכבות ניתנת בכיוון אחד.
אני לא יכול להשבע על זה, אבל נדמה לי שככה זה גם הניסוח המקובל בעולם.
עוד על מתמטיקה ודיווח עיתונאי 152937
עכשיו הבנתי, תודה.

עדיין, אני חושב שעקביות היתה יכולה למנוע בלבול - שלי, ואולי גם של אחרים.
''שתי רכבות בשעה בשעות השיא'' 152933
נניח, לטובת הרכבת והארץ, שגם בשעות שאינן שעות שיא נוסעות 2 רכבות בשעה, ונגיע ל 54/2=27 שעות ביום.

כמובן שהבעיה היא בניסוח, שלא מציין ששתי הרכבות האלה, שינועו בשעת השיא, ינועו באותו כיוון, ומולן ינועו עוד שתיים.
מהרבה בחינות הניסוח הזה יותר מוצלח מניסוח חלופי מדוייק יותר, כי למי שמשתמש ברכבת ממש לא אכפת מה תדירות ההגעה של רכבות לתחנה משני הצדדים: הוא מתעניין רק בצד שלו.

ואם מדברים על ניסוחים מחורבנים, הנה סיפור מוזר, מעניין ומטריד.

בווינט פרסם היום כתב הרכב הנודע אלי שאולי‏1 היום סיפור על פורד מודל טי, תחת הכותרת "ליזי הרזה", שזה תרגום של "thin lizzy", שזה שיבוש של "tin lizzy". שלחתי להם תגובה שמציינת את השגיאה ומקורה. כמה שעות מאוחר יותר (עכשיו) בדקתי וראיתי שהם לא פרסמו את תגובתי, ושינו את הכותרת ל"ליזי של פורד".

חבל שלא עשיתי פרינטסקרין או משהו.

1 הייתי מת לעבודה כמו שלו, וכפי הנראה היא לא דורשת שום כישורים.
''שתי רכבות בשעה בשעות השיא'' 153143
"ליזי הרזה" היא תרגום מופת, לעומת היצירה ששודרה בערב שבת בערוץ "מצו". במדריך התכניות של YES צוין "באך". מעבר לפרוט גילה שמדובר ביצירה "תשוקתו של הקדוש ג'אן"‏1 מאת באך. לא צוין איזה באך, וההנחה היתה שמדובר ביוהאן סבסטיאן. מכיוון שאינני מומחה בכל יצירותיו, הנחתי שמדובר ביצירה שאינה מוכרת (לי).
לחיצה על המקש המתאים בשלט הבהירה כי מדובר ב"יוהאנס פסיון".

____
1 או אולי "התשוקה ע"פ הקדוש ג'אן", אני לא זוכר בדיוק.
ynet 153148
קרה לי שם פעם משהו דומה. כתבתי תגובה שביקשה לתקן טעות בנושא היסטוריה של המונדיאלים(לקראת מונדיאל 2002) ואחרי חצי שעה(!) בערך ראיתי שהתגובה לא פורסמה, אבל ההערה שאותה ביקשתי לתקן, תוקנה בהתאם.
כנראה שזאת המדיניות שלהם.
גותה הפוך! 150968
העיתונאי איננו יכול לישון בשקט (או כל בעל חיסיון אחר).
הזכות שלא לגלות מידע שחוסה בצל החיסיון היא גם חובה ‏1. אם הוא חובה הרי שלא תוכל למסור מידע אימתי שיהא זה אינטרס של בעל המקצוע למסור את המידע.

דוגמא: עיתונאי מפרסם מידע. הוא נתבע בגין הוצאת לשון הרע. במסרת התביעה הוא רוצה להתגונן בהגנת "אמת דיברתי". ובכן הוא איננו יכול להביא את המקור להעיד או אפילו לגלות את מקורותיו. נמצא כי צריך להסתמך על ראיות אחרות כדי להוכיח את אמינות הפרסום. לא תמיד זה אפשרי.

דוגמא חיה: לעיתון כל העיר זה קרה בפרשת הפרסום על שרה נתניהו ‏2 וזה עלה לו לא מעט כסף ‏3

1 לכל הפחות אתית יתכן אף פלילית ראה סעיף 7 בתגובה 150054
2 ראה פסקה 14:
3 למי שמתעצל ללכת לקישור - העיתון חויב ב 90 אלף ש"ח + 20 אלף ש"ח הוצאות משפט.
לא רק בכנסת 149874
גם בהנחה שאכן יש כאן עבירה על החוק, המקרה של ח"כ גורולובסקי הוא גבולי - לדעתי גם במישור של החסינות המהותית. חסינות זו עומדת גם (או בעיקר) מפני מעשים פליליים. לצורך דיון זה ‏1 נאמר כי המבחן שנקבע בעניין זה הוא מבחן "הסיכון הטבעי" - דהיינו החסינות תעמוד כל אימת שפעולותיו הפליליות של חבר הכנסת נעשו כתוצאה (או מתאוצה) של מעשיו המקצועים-פרלמנטרים. הדוגמא המובהקת: השתתפות בהפגנה חוקית שהופכת ללא חוקית.

האם הצבעתו של ח"כ גורולובסקי נופלת בגדר "הסיכון הטבעי"? דומני כי ניתן למצוא דעות לכאן ולכאן. כך למשל העובדה כי מדובר בהצבעה ובמעשה (שככל הנראה) איננו מתוכנן מושכת לכוון הסיכון הטבעי בעוד שמנגד ניתן לומר, כי המרמה הנגועה במעשהו של גורולובסקי והמודעות למעשה זה מוציאות מתחולת החסיון.

על כל פנים לטעמי יש בהחלט לקחת בין השיקולים, בעת בחינת השאלה האם להעמידו לדין, את השאלה - האם הדין המשמעתי יתן מענה הולם - הן מבחינת ההרתעה והן מבחינת העונש.

______________
1 ישנם כמובן אבחנות נוספות ורכיבים נוספים, אבל דומני שההגדרה בשלב זה מספקת. אם יהיה צורך ארחיב.
לא רק בכנסת 149946
ברוך הבא לדיון, אליהו!

השאלה היא האם תקנון הכנסת הוא בגדר "חוק" ולכן פעולה בניגוד לו היא עבירה. בניגוד לדוגמאות היפותטיות שהובאו כאן (למשל ח"כ שמונע מאחר להצביע על ידי חניקתו) בהם אין ספק שמדובר בפעולה שהיא בגדר עבירה בכל מקום בו היא מתבצעת, האם תקנון ההצבעה אינו בגדר נוהל עבודה שקובע גוף אוטונומי עבור עצמו? האם התנהגות לא ישרה ומנוגדת לתקנון דינה כדין רמאות על פי חוק?

דוגמא מתחום שונה לגמרי: לכדורגל יש חוקת משחק ודרכים לאכוף אותה (שופט המשחק, ועדת משמעת, התאחדות הכדורגל). נניח שמשחק הוכרע ע"י שער שנכבש ביד ושופט המשחק לא הבחין בכך ואישר את השער הלא חוקי. האם ניתן לתבוע בבית משפט את מבקיע השער על מרמה (נניח ע"י מהמר שהפסיד הון עתק)? אני מניח שלא.
לא רק בכנסת 150047
אתה מבלבל ומערב תחומים.
תקנון איננו חוק. עבירה על התקנון איננה עבירה על החוק.
מעשה אחד יכול ליפול למספר קטגוריות. הוא יכול להוות מעשה פלילי, עולה אזרחית או עבירת משמעת. הוא יכול להיות גם וגם.
הבדיקה האם המעשה מהווה אחת מהקטגוריות האמורות צריכה להיות בכל אחת מהן בנפרד, כאשר לגבי כ"א בודקים את התקימות היסדות הצריכים. למשל בעבירה פלילית נבדוק האם רכיבי המעשה ‏1 מקיימים את העבירה. בד"כ, בגלל מדרגיות החומרה - מעשה שהוא פלילי יהווה גם עוולה אזרחית וגם עבירת משמעת (במידה שמדובר בבעל מקצוע הכפוף לכללים מקצועיים).

ניישם את האמור על שתי דוגמאות שבתגובתך.
אשר להצבעה הכפולה: המעשה עצמו מהווה עבירת משמעת שכן בהתאם לתקנון הכנסת אסור להצביע בשם ח"כ‏2, אבל הפליליות שבמעשה ההצבעה הכפולה איננו נובע מעבירה על התקנון אלא, מהמעשה עצמו: התחזות, הפרת אמון, זיוף או מרמה.

גם לגבי דוגמאת הכדרוגלן הטכניקה היא זהה - יש לבדוק, במנותק לשאלה האם מדובר בעבירת משמעת, האם מעשיו של הכדורגלן יוצרים עילת תביעה בידי המהמר: רק לשם הדיון קרוב לוודאי שעילת התביעה תצמח במישור הנזיקי ‏3. במישור זה יש לבדוק האם מעשיו של אותו כדורגלן נכנסים לאחת מהעוולות המוכרות שבדין. לדוגמא: האם ניתן לתבוע אותו על רשלנות.

1 מעשה פיזי + כוונה פלילית
2 ראה הערה 16 לפרק הרביעי שבתקנון הכנסת: http://www.knesset.gov.il/rules/heb/Template.asp?sFi...
3 קשה לראות קיומה של התחיבות חוזית בין השחקן לבין המהמר.
לא רק בכנסת 150061
לפחות לעניין הבקעת שער ביד - כבר היו דברים מעולם.

אני מקווה שאינני טועה בשנה, אך הפרטים העיקריים הם נכונים:
בשנת 1983 זכתה הפועל תל-אביב בגביע המדינה משער שנוי במחלוקת במשחק מול מכבי תל-אביב. בהקלטת הטלוויזיה הודגם בבירור שגילי לנדאו מהפועל תל-אביב כבש את השער בידו.

הרוחות סערו אך עמדת ההתאחדות לכדורגל היתה חד-משמעית. תוצאת המשחק נותרה בעינה, והגביע הוענק להפועל תל-אביב. מבחינת השחקן - לא נראה שמישהו ציפה ממנו להתוודות בזמן אמת על כך שהשער נכבש בצורה לא חוקית. מעולם לא שמעתי על מקרה שבו קבוצה ביקשה לפסול שער לזכותה. לא ידוע לי על תביעה שהוגשה, ואני מניח שאם היתה מוגשת, היו פוסלים אותה באופן מיידי ("אין אדם משים עצמו רשע").
לא רק גילי לנדאו 150066
מפורסמת ממנו היא ''יד האלוהים''.
לא רק בכנסת 150594
מעולם לא שמעת על קבוצה שביקשה לפסול שער לזכותה.
ארסן וגנר (ג'נטלמן צרפתי) מאמן ארסנל,כמו גם קבוצתו,התחננו לשופט לבטל את בעיטת ה-‏11 מ' שפסק לטובתם בטעות.
לצערי אני לא זוכר מעבר לזה.‏1 (עונת 99 לדעתי).אולי האלמוני המקורי יכול לעזור בפרטים.

1 ביטל? בעטו?מה היתה התוצאה?
סרק סרק? 149849
טוב, תמיד אני יכול לענות בצורה נדושה: תכתוב מכתבים לעיתונות, תפגין, תשבות רעב, תקים תנועה חוץ פרלמטרית.

צריך לזכור שלעתים הפעולה המשפטית ניזקה רב מתועלתה: הכנסת יכולה לא להסיר את חסינות הח"כ או חלילה בית המשפט יזכה אותו. בשני המקרים עלולה להשתרש נורמה פסולה - ע"ע אישי ציבור שנחלצו בעור שיניהם מהרשעה פלילית (רשימה חלקית: שמחה דיניץ, צחי הנגבי, שמעון שבס) ובמקום לכבוש פניהם בקרקע מופיעים מאחורי כל מיקרופון רענן ושירת "שפכו את דמי" על שפתותיהם.

לכן במקרה דנן יש מספר מישורי פעולה:

א. ציבורי-תדמיתי - אני מאמין שההצבעה הזו תרדוף את גורלובסקי כצל עוד שנים רבות. לרוני מילוא לקח שנים להשתחרר מהאמירה על שלום עכשיו הממומן ע"י הסי.איי.איי.

ב. סנקציות ע"י גוף משמעתי של הכנסת - למשל איסור לנאום במליאה מספר חודשים או לכהן בתפקידים נחשקים בוועדות. גם אם זה נראה עונש פעוט הרי זוהי הפלטפורמה עליה בונה חבר כנסת את בחירתו מחדש.

ג. פגיעה לא פורמלית במעמדו בקרב שאר חברי הכנסת שלמעשה, עד כמה שזה ישמע מפתיע, הם הנפגעים העיקריים בפרשה: ניצול לרעה של שיטת ההצבעה האלקטרונית עלול לגרום לביטולה ולחזרה לשיטות מיושנות ומייגעות יותר. אגב, כשדנו לראשונה בהנהגת שיטת ההצבעה האלקטרונית עלה החשש שחבר כנסת אחד יצביע במקום אחר. הפתרון אז היה מתקן הצבעה המחייב לחיצה בשתי הידיים למשך מספר שניות. אם זה מתברר כלא מספק ניתן יהיה כמובן להחמיר ולדרוש בו בזמן גם מגע של ישבן פרלמנטרי בכסא וכן הלאה. כלומר, לחברי הכנסת מכל הסיעות יש אינטרס אישי מובהק למנוע הישנות המקרה.

וחוץ מזה, לא הייתי פוסל את האפשרות שמדובר כאן פשוט בליקוי מאורות מפני שלא ברור מה ניסה גורלובסקי להרוויח - בכל שרשרת ההצבעות האינסופיות היה לקואליציה רוב די יציב גם בלי קולו הכפול. זאת בניגוד לפרשת קולו של ח"כ ורדיגר בעת ההצבעה על חוק הבחירה הישירה...
ודעת בעל הסמכות... 150081
היועץ המשפטי רובינשטיין מגיב על פניית יו"ר הכנסת: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/299968.html

הוא אינו שולל את האפשרות לחקירה פלילית אך אומר כי הוא סומך את ידיו על ההליך הפנימי בו נקט ריבלין (ועדת האתיקה) "משום שמדובר בנעשה בלב לבה של העבודה הפרלמנטרית, דבר המחייב זהירות מופלגת בהפעלת הליכי חקירה פליליים".
גורלובסקי לא לבד 149880
גם במקום חברת הכנסת גבריאלי (ליכוד, כמה מפתיע) הצביעו, הפעם, אף אחד לא מודה. תגובותו של ח"כ חזן (כן, כן, שוב, ליכוד), החשוד העיקרי:
"יכול להיות שבטעות הצבעתי המקומה. אני לא בטוח בכך. בהחלט ייתכן שתוך כדי הצבעה על אלפי ההסתייגויות נשענתי על שולחנה של גבריאלי או שלקחתי חומר השייך לי. אני משוכנע שביסוד הדברים ישנה אי הבנה וברור ששום דבר לא נעשה, אם נעשה בכלל, במכוון"
גורלובסקי לא לבד 149927
ממש ממש לא לבד עפ"י דן תיכון:
לעולם לא תצעדי לבד 152426
http://images.maariv.co.il/channels/1/ART/496/153.ht... גם השר פורז (שינוי, בשמו של השר כ"ץ, שתיקן אותו במקום), סגן השר אדרי (ליכוד, בשמו של ח"כ יתום) וח"כ טאהא (בל"ד בשמו של ח"כ זחאלקה, מכחיש וטוען ש"סימן לחברו") מצטרפים לרשימה.
לעולם לא תצעדי לבד 153536
אז הנה מה שיש להם להגיד. היום, בוועדת האתיקה.

ח"כ אדרי: "במצלמות רואים שאני כביכול מצביע, אבל הוריתי לאהוד יתום, שהגיע בריצה, להצביע בעד"

ח"כ טאהא: "רק הדגמתי לח"כ זחאלקה, ובבירור קבע הדו"ח כי ההצבעה לא נרשמה. הטענות כלפי חסרות שחר".

השר פורז: לטענתו, הצבעתו הכפולה לא מופיעה בדו"ח הממוחשב שמפיקה מערכת ההצבעה האלקטרונית, וגם אם הצביע במקומו של השר ישראל כץ, הרי שעשה זאת בתום לב משום שישב בטעות על כסאו של כץ בעת ההצבעה.

חקריה פנימית. 149947
בשל כל החשדות, הוחלט היום ע"י יו"ר הכנסת וע"י היועמ"ש לבדוק את חוקיותן של כל אלפי ההצבעות בנושא התקציב.

החקירה תעשה בעיקר ע"י הצלבת קלטות משלוש עמדות הצילום של ערוץ 33 המוצבות במליאה - אחת על לוח התוצאות, אחת על המליאה עצמה ואחת על נקודות ההצבעה, כפי שתיאר הבוקר רזי ברקאי בגל"צ.

עוד על החקירה:
החלטת ועדת האתיקה של הכנסת 151162
הרחקה מפעילות פרלמנטרית למשך של כארבעה חודשים וחצי.
החלטת ועדת האתיקה של הכנסת 151163
אז הוא לא יעבוד, ימשיך לקבל משכורת, וגם יעשה נזק כי הוא יצביע על החלטות אותן הוא לא מבין (כי הוא לא היה בישיבות).

בחיי.
החלטת ועדת האתיקה של הכנסת 151165
אם מטרידה אותך הצבעה על החלטות שאותן לא מבינים, מומלץ שתקרא את התיאור שלו לאותו ליל-הצבעות שבו החליטה הכנסת 2000 החלטות (בערך החלטה ב-‏20 שניות; סופרמנים).
ארבעה. 151164
ההחלטה היא להרחיק "לתקופה שתחילתה ביום י' בסיון התשס"ג (10 ביוני 2003) וסיומה עם תחילת כנס החורף התשס"ד של הכנסת ביום י"ג בתשרי התשס"ד (19 באוקטובר 2003)", אלא שי"ג תשרי תשס"ד נופל ב- 9 באוקטובר, ולא ב- 19.
ארבעה. 151166
אתה כמובן צודק ויפה שהבחנת.
ארבעה. 151168
במקרה הזה הועדה מספקת נתון שלישי (תחילת מושב החורף), שיכול לברור בין התאריך העברי והתאריך הלועזי. אולם, נניח שלא היה נתון כזה, וההחלטה היתה סתמית: השעיה עד "י"ג תשרי (19 באוקטובר)" - איזה תאריך גובר?
ראה גם תגובה 107416.
ארבעה. 151266
דעתי הינה, כי מכיוון שהחלטת הועדה הינה החלטה שיפוטית הרי שהיא רשאית לתקן‏1, את החלטתה ככל שמדובר בטעות‏2.
לפיכך יש צורך בפניה לועדה כדי לדעת למה התכוונה במקרה של סתירה בין תאריכים.

____________
1 הדבר נלמד מהיקש ממסכמות בית המשפט וכן מפקודת הפרשנות המסמיכה כל רשות מנהלית (כמו הכנסת במקרה הזה) לתקן החלטות שהיא נתנה.
2, טעות לשון, השמטה, פליטת קולמוס, אך לא ענינים מהותיים.
ארבעה. 151274
יכול להיות שאין צורך לפנות אל הוועדה, אלא מספיק יהיה לעיין בפרוטוקול הדיון שקדם להחלטה?
ארבעה. 151275
פרוטוקול הועדה יכול להוות אינדקציה לכוונת הועדה, אבל יש צורך בתיקון ההחלטה ולשם כך יש צורך בפניה לועדה.
ארבעה. 151277
אבל אז יש חשש שהוועדה (שאפשר שהרכבהּ השתנה בינתיים) תחליט מחדש, במקום לתקן את ההחלטה בהתאם לכוונתה המקורית.
ארבעה. 151279
נכון. גם בתיקון שהרכב הועדה לא השתנה יש חשש כזה.
כאמור הפרוטוקול מהווה אינדקציה. הוא אינו יכול להוות תחליף להחלטה. כל עוד לא תשונה הטעות ההחלטה כוללת טעות. אם על פי הפרוטוקול יחשוב מאן דהוא כי אין המדובר בתיקון טעות אלא בשינוי ההחלטה הוא יהיה רשאי לפנות בהליך המתאים לתקיפת ה''תיקון''.

אוסיף, כי פרוטוקול איננו תמיד בנמצא, ניהולו אינו מחוייב בכל הליך, וגם כאשר מנהלים פרוטוקול הוא אינו משקף באופן מלא את הלך הדברים, כך שבהחלט יתכן שאף אם קיים פרוטוקול הוא לא ישקף את נסיבות הדברים הקשורים ל''טעות''.
ארבעה. 151333
שכחתי להתייחס ל"ראה גם" עמך הסליחה.

בהחלטות בקשר עם מופז, הן ההחלטה של יו"ר ועדת הבחירות‏1 והן בהחלטה של בג"צ‏2 נקבע כי מועד שחרורו היה 11.8.02 ולפיכך גם חישוב לפי הלוח העברי לא היה בו כדי להועיל למופז‏3.

אך גם אם היה נקבע כי מועד שחרורו הוא 31.7.02 שאז לפי הלוח העברי היו עוברים ששת חודשי הצינון לעומת הלוח הגריגוריאני מופז היה נפסל. זאת, שכן בחוק הבחירות נקבע כי תקופת הצינון, לגבי אלה שהשתחררו מהצבא בדרגת אלוף ומעלה היא "ששה חודשים". לפיכך חלה ההגדרה בחוק הפרשנות‏4, כי, הביטוי "שנה" ו"חודש" - לפי הלוח הגריגוריאני, ואם צויינה תחילת תקופתם או סופה לפי הלוח העברי בלבד - לפי הלוח העברי;

_________________
3 ולכן בשתי ההחלטות לא דנו בשאלה האם חל הלוח העברי.
4סעיף 3 לחוק הפרשנות: http://www.knesset.gov.il/laws/special/heb/explain_l...
ארבעה. 151258
במילים אחרות, הוא הורחק מפעילות פרלמנטרית מעתה ועד סיומה של הפגרה.
האם מדובר בהרגל של גורלובסקי? 151795
מי יסיר להם את החסינות? 152620
היועמ"ש החליט לערב את המשטרה בחקירה.

מי יסיר להם את החסינות? 152714
אני הייתי מצפה שח''כ פורז יתפטר מהכנסת ומהממשלה. מי שמסוגל להצביע פעמיים בטעות, מוטב שיסיק מסקנות לגבי כשירותו לקחת חלק פעיל בפעילויות מסובכות יותר מלעיסת מסטיק.

שינוי רצה, במידה רבה, על הטיקט של מלחמה בשחיתות. עצוב מאד לחשוב שתא הכלא שפינה האדון דרעי יוקצה לאחד מאבירי השלטון החדש.
מי יסיר להם את החסינות? 152755
אני חושב שקראתי איפשהו שההצבעה הספציפית הזו בוטלה על-ידי ריבלין אחרי שהפנו את תשומת ליבו לטעות. מישהו יכול לאשר/להפריך?
מי יסיר להם את החסינות? 152839
בוטלה, אבל מסיבה אחרת.
מי יסיר להם את החסינות? 152724
בשלב ראשון, מעניין לראות את ועדת האתיקה מפעילה את הסטנדרטים שקבעה בעצמה: גם הפעולה המיידית (וודאי לפני שתתפוס חקירת המשטרה תאוצה), וגם רף הענישה (הרחקה של 4 חודשים מתוך המקסימום של 6 שמאפשר החוק, במקרה של ח"כ גורלובסקי).
או שמדובר ביחס מיוחד לחברי כנסת טריים.
מי יסיר להם את החסינות? 152747
לא סתם ארבעה חודשים, אלא ארבעה חודשי פגרה, לא לשכוח.
מי יסיר להם את החסינות? 152753
שבמהלכם מותר לו להצביע. בקיצור, אסרו עליו לנאום.
מי יסיר להם את החסינות? 152827
גורלובסקי הודה, אך טהא ואדרי מכחישים.
מי יסיר להם את החסינות? 152830
לא רק שהם מכחישים, אלא שחרי הכנסת שבמקומם הם כביכול הצביעו היו נוכחים במליאה, והיו יכולים לתקן את ההצבעה (שבמקרה של טהא לא נקלטה, משמע אפילו לא הייתה).
מי יסיר להם את החסינות? 153238
וסגן השר אדרי השעה עצמו מתפקידו כסגן שר הבטחון
והחידה השבועית: מי אינו משעה עצמו, ילדים, כיוון שהוא בטוח בחפותו‏1?

_________________
1 מה שמזכיר לי, באמת לא בשביל משהו, את מורגן פרימן מסביר לטים רובינס, בחומות של תקוה, כי כאן, בכלא, כולם חפים מפשע.
מי יסיר להם את החסינות? 153240
אם אתה מתכוון לשר הפנים, נדמה לי שהחמצת נקודה (כפי שמשתקף גם בכך שכתבת "סגן שר הבטחון"): אדרי הוא סגן שר במשרד *לבטחון פנים*, הממונה על הגוף החוקר אותו, ועל כן ההשעייה. נדמה לי שהנוהג שנקבע לגבי השעייה של שרים וסגניהם הוא שהאירוע הקובע הוא הגשת כתב אישום.
מי יסיר להם את החסינות? 153245
הנקודה שהחמצתי אכן הייתה המילה ''פנים'' במשפט סגן שר בטחון הפנים''.

אשר לפורז לא יצאתי כנגד אי ההשעייה אלא כנגד הנימוק. ביני לבין עצמי אני סבור, כי למרות שהשעיה הינה רק במקרים של הגשת כתב אישום הרי שבמקרה זה, בו החשדות הינן בעבירות הנוגעות לעבודת חברי הכנסת בכנסת עצמה, יש נימוקים כבדי משקל בעד ההשעיה ולפיכך לא הייתי ממהר להשתיק את אלה הקוראים להשעיתו של פורז.
מי יסיר להם את החסינות? 153248
השעיה היא עניין בעייתי מלכתחילה, שהרי היא פוגעת בחשוד באופן מהותי (וגם שוחקת את חזקת החפות שלו מהבחינה הציבורית), ולכן אני חושב שהנימוקים להשעייה צריכים להיות אך ורק נימוקים המציגים נזק סביר באי-השעיה (כך, למשל, במקרה של מורה החשוד באלימות כלפי תלמיד, מקרה אלימות נוסף הוא נזק סביר מספיק, לטעמי, כדי להצדיק את השעייתו). לפי שעה, לא שוכנעתי שבשלב מוקדם זה, יש נזק סביר באי-השעיה. אתה מוזמן להציג את נימוקיך הכבדים.
מי יסיר להם את החסינות? 153253
1. מעשה העבירה צולם ואין כל מחלוקת כי נעשה. השאלה, האם להגיש כתב אישום או לא, ומאוחר יותר האם להרשיע או לא, נופלת איפוא אך ורק על המחשבה הפלילית. חזקת החפות, מן הבחינה הציבורית (שלה כיוונת, אני מניח), פגומה איפוא ממילא. נוסיף, כי נבחר ציבור זכאי ל"פריויליגיות" שונות. כך למשל נקבע שהרף להגנה על עניניו הפרטים של נבחר ציבור, נמוך יותר. יתכן איפוא שהמחיר של פגיעה בחזקת החפות הינו מחיר שעל נבחר ציבור לקחת בחשבון.

2. כאמור בתגובתי לעיל, העבירה עצמה, ככל שנעברה, נוגעת באחד מהיסודות של המשטר הדמוקרטי אם לא "ה"יסוד - הכרעת הרוב. הנקיון הציבורי הנדרש במעשים כגון אלה יכול וצריך להיות גבוה יותר ממעשים אחרים, לגביהם נקבע כי רק הגשת כתב אישום גוררת השעייה.

3.הנזק הסביר איננו חייב להתמצא בקיום חשש לשניות מעשה העבירה. הנזק הסביר יכול ואולי צריך להימדד גם בפגיעה במעמדה הציבורי של הכנסת ושל השלטון. עוד - שהרי מי יתקע כף לידנו כי מעשה העבירה לא יישנה בעתיד (אלא אם תחשיב את הפגרה הקרבה).

כאמור בתגובתי לעיל, אלו הם רק הרהורים ביני לבין עצמי ואין זה אומר כי אין בלתם - למשל כפי שהצגת אתה.

עוד אזכיר את המובן מאליו - השר פורז איננו אלא חשוד בלבד ומשכך יש להתייחס אליו בהתאם.
מי יסיר להם את החסינות? 153292
ואני חושב שכל הסיפור קצת מוגזם ומנופח. ישב פורז במושב לא נכון, לחץ על הכפתור, ומשהתבררה טעותו, חזר לכסאו. בכל מקרה היו פורז וכ"ץ מצביעים באופן זהה, ובכל מקרה השתתפו שניהם בהצבעה. האם מכאן נגזרת עבירה פלילית? לא "מסופקני", בטוחני שלא.
לא שכחת משהו קטן? 153294
"...משהתבררה טעותו, חזר לכסאו" והצביע פעם נוספת.

אתה ישבת פעם על כסא של מישהו אחר בלי להרגיש? אני לא. מכל מקום, בפעם הבאה שיעצרו אותי על כיוס אטען שלא שמתי לב לכך שהכיס שייך למישהו אחר, ומשהתבררה טעותי תיקנתי אותה ללא שיהוי, והחזרתי את הארנק לכיס הנכון - כיסי שלי.

ח"כ (ושר) שלא יודע איפה הוא יושב, צריך לשבת במקום אחר. כמו שנאמר: אדם ניכר בכסאו.
לא שכחת משהו קטן? 153298
ומה רצית? שלא יצביע? שיבקש מכ"ץ ללחוץ על הכפתור שלו?
כ"ץ אינו חבר האופוזיציה. זו היתה סדרה של הצבעות אוטומטיות.

כן, ישבתי על כסא אחר, כשמדובר בשורת כסאות זהים. מעולם לא התישבת בקולנוע בכסא המסוך לכסאך?

לחתימת הודעתך, :-) .
מה רציתי? 153302
כן, רציתי שאם כבר הצביע בטעות, יתכבד לפנות ליו"ר ולהודיע על הטעות הזאת. לא רק שהוא לא עשה את זה, הוא טרח להצביע פעם נוספת - שוב בתום לב, אני בטוח: איך אפשר לצפות ממנו שיזכור מה הוא עשה לפני שתי דקות תמימות, או על איזה סעיף הוא מצביע בכלל, ואיך נקלע לאולם המשונה הזה עם המון אנשים זרים ולחצנים משונים?

טענת "תום הלב" מקוממת אותי במידה רבה, כאילו מדובר כאן בחבורת ילדים חדשים בגנון של צילה שעוד לא למדו איפה הכסא שלהם. אני לא מוכן שח"כים יקבעו את גורלי כאן ב"תום לב" של מטומטמים.

ואחרון, ח"כ שמתייחס לכסא שלו בכנסת באותו כובד ראש שאתה מתייחס לכסא בקולנוע, שיילך ליומיות ולא לכנסת.
מה רציתי? 153327
הכסאות אינם מחוברים לרצפה. פורז ישב בכיסא שלו, אבל קצת הצידה מהמקום שלו. כשכ''ץ הזיז אותו, הוא לא עבר כסא, הוא גלגל את הכסא למקום הנכון.
פנקס הקטן 153342
אה, ומר פורז המופתע מהדחיפה פשוט לחץ על מה שנראה לו באותו רגע כלחצן מצוקה. הבנתי.

הוא זכאי, הוא זכאי.
פנקס הקטן 153359
כ''ץ עמד לצידו. סביר להניח שהוא ראה את פורז מצביע. אם פורז היה מצביע נגד דעתו של כ''ץ, אני יכול רק להניח שהוא היה מבקש לבטל את ההצבעה ולחזור עליה.

לא שזה משנה. מצידי שיפטרו את פורז.
למה מבחינתך שיפטרו אותו? 153464
אתה לא חושב שהוא עושה עבודה טובה במשרד הפנים?
למה מבחינתך שיפטרו אותו? 153480
אני חושב שהוא עושה הרבה רעש ומביא מעט תועלת. פלוס, היום מדווח במעריב על בג''ץ שהוגש נגד מינוי אנשי שינוי לועדת התכנון של קרית אונו, ואני נאלץ להתחיל לתהות. נראה מה בג''ץ יחליט.

בכל אופן, בהנחה שמשרד הפנים לא יצא מידיה של שינוי, לא ממש אכפת לי מי מחזיק בתיק. שיתנו למלי פולישוק בלוך, מצידי.
מי יסיר להם את החסינות? 169675
היועמ"ש ופרקליטת המדינה החליטו היום (ה') על הגשת כתבי אישום בפרשת "ההצבעות הכפולות" נגד חברי הכנסת מיכאל גורלובסקי ויחיאל חזן מהליכוד. ההחלטה טעונה עדיין הליך של שימוע מול היועץ המשפטי לממשלה וכן דיון והצבעה בוועדת הכנסת על הסרת החסינות. עוד הוחלט כי תיק החקירה נגד סגן השר יעקב אדרי ייסגר מחוסר ראיות מספיקות, ותיקי החקירה נגד השר אברהם פורז וח"כ וואסל טהא ייסגרו מחוסר אשמה.

מי יסיר להם את החסינות? 169774
שעיר --- לעזאזל.

שעיר --- לעזאזל.

שעיר לעזאזל. שעיר לעזאזל. שעיר לעזאזל.

חשו-וד מ-א-ד.
מי יסיר להם את החסינות? 169928
יחיאל חזן הוא מקסימום קירח לעזאזל.
מי יסיר להם את החסינות? 185808
ועדת הכנסת החליטה היום, בניגוד לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין ולבקשתו של ח"כ חזן, לא להסיר את חסינותו של ח"כ חזן. זו הפעם הראשונה בתולדות הכנסת שהוועדה אינה נענית לבקשתו של ח"כ להסרת חסינותו. המשמעות המעשית של ההחלטה היא שלא ניתן יהיה להעמיד לדין את חזן כל עוד הוא מכהן כחבר כנסת. התנועה לאיכות השלטון הודיעה שתעתור לבג"ץ נגד החלטת ועדת הכנסת.

מחר תדון הוועדה בבקשה להסרת חסינותו של ח"כ גורולובסקי.

"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
מי יסיר להם את החסינות? 185894
אינני מבין מה התנועה לאיכות השלטון רוצה מבג''ץ.

ככל שההחלטה הזו אינה סבירה, קשה להניח שבג''ץ יכריע שהחלטתה של ועדת הכנסת אינה חוקית. אחרת - אין שום משמעות לחוק החסינות.

נראה לי גם לא נכון לטעון ש''המשמעות המעשית של ההחלטה היא שלא ניתן יהיה להעמיד לדין את חזן כל עוד הוא מכהן כחבר כנסת''. המשמעות היא שלא ניתן יהיה להעמיד אותו לדין לעולם. חסינותו של ח''כ בעניין דברים שעשה במהלך כהונתו אינה פוקעת עם סיום הכהונה. היא נמשכת כל חייו.
אני מוכן להתערב שבג''ץ יקבל את העתירה 185955
בית המשפט העליון כבר הוכיח שאינו נרתע מלרוקן חוקים מתוכנם. כאשר דן בעתירות כנגד החלטותיו של חשין אשר כיהן כיו''ר ועדת הבחירות המרכזית, ביטל למעשה סעיף בחוק המציין במפורש שאין ערעור על החלטות יו''ר הועדה. כאשר התיר את הקרנת ''ג'נין ג'נין'', מחק את משמעותו של חוק הצנזורה.

אם ברצונך להתערב, אפרסם את כתובתי.
אני מוכן להתערב שבג''ץ יקבל את העתירה 185976
התערבות היא סוג של ספורט שאני עושה לעתים רחוקות עם מכרים או חברים.

התערבות עם מישהו לא מוכר נראית לי מסוכנת. קל וחומר מישהו שמוכן להזדהות בכתובתו (לא בשמו!) רק אם יצא לו משהו מזה.

אני מציע שתישאר באלמוניותך.
אני מוכן להתערב שבג''ץ יקבל את העתירה 186094
אני מוכן גם לשלוח לך את שמי במייל פרטי.
לא חשוב, אני מוותר ומקבל את הצעתך. אסתפק ב''אמרתי לך'' לאחר שיפרסם בג''ץ את החלטתו.
מי יסיר להם את החסינות? 193095
לא נותר לי אלא לצטט את הכותרת של Ynet: "והפעם: ועדת הכנסת הסירה את חסינותו של ח"כ חזן".

מי יסיר להם את החסינות? 283261
"הרכב מורחב של שבעה שופטי בג"ץ פסל היום את החלטת ועדת הכנסת שלא להסיר את חסינותו של ח"כ מיכאל גורלובסקי (ליכוד) בפרשת "ההצבעות הכפולות".

"החלטת ועדת הכנסת בעניין זה, אינה נופלת למתחם שיקול הדעת של הוועדה, אלא חורגת ממנו במידה רבה", קבע נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרון ברק, בפסק הדין."

מעריב: http://www.nrg.co.il/online/1/ART/874/166.html
מי יסיר להם את החסינות? 335998
"בג"ץ דחה הבוקר (יום א') את עתירת התנועה לאיכות השלטון שדרשה להורות לוועדת הכנסת לדון בפעם השלישית בהסרת חסינותו של ח"כ מיכאל גורלובסקי. העתירה נדחתה בשל התיקון שאושר בחוק, המאפשר הסרת חסינות של חבר כנסת מבלי להזדקק לדיון בוועדת הכנסת."

מי יסיר להם את החסינות? 342498
"היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, כי בכוונתו להגיש כתב אישום נגד חבר הכנסת מיכאל גורלובסקי (ליכוד), בגין בזיוף הצבעה בכנסת. גורלובסקי הודה שהצביע פעמיים בהצבעות על התוכנית הכלכלית ב-‏2003, ואף נענש על כך בוועדת האתיקה של הכנסת בהרחקה מדיונים לארבעה חודשים, אך הוא התנגד להסרת חסינותו. לפי החוק החדש, כתב האישום מוגש ישירות לבית המשפט. לגורלובסקי מוקצים כעת 30 יום כדי להגיש התנגדות מנומקת להסרת חסינותו. אם יעשה כן, תובא התנגדותו לדיון בועדת הכנסת, אך זו רק תגבש המלצה. לאחר מכן תובא הסוגיה להצבעה גלויה במליאת הכנסת. טיפול בוועדת האתיקה הוא אחד הנימוקים הנקובים בחוק, המאפשרים לחבר כנסת לבקש שחסינותו לא תוסר."

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
153295
זאב סגל כותב על היבטים משפטיים/חקירתיים של פרשת ההצבעות הכפולות. הארץ:
אין גבול! 187023
קודם הצבעות כפולות עכשיו העתקה במבחן.

הנה הבושה? 312242
עבר בקריאה ראשונה: במקום דיון בוועדת הכנסת על החסינות, תוסר החסינות באופן אוטומטי אלא אם יבקש הח"כ את הדיון.

"היועץ המשפטי לממשלה אשר החליט להגיש כתב אישום נגד חבר כנסת יעבירו לידי הח"כ ולידי יו"ר הכנסת. חבר הכנסת יהיה רשאי בתוך 30 יום להודיע שהוא מבקש חסינות מפני דין פלילי. רק אם יודיע הח"כ כי ברצונו לקבל חסינות יובא הנושא לדיון בפני ועדת הכנסת. אם הח"כ לא ביקש את הדיון האמור, יוכל היועץ המשפטי לממשלה להגיש את כתב האישום לבית המשפט. ההנחה היא שהבושה תמנע מחברי הכנסת המואשמים לבקש את הדיון בוועדת הכנסת."

הנה הבושה? 312244
תוכל להסביר את ההנחה? יש שם מלה שלא מסתדרת עם ההקשר.
הנה הבושה? 312249
לא יכול. לכן ציטטתי את Ynet ולא כתבתי בעצמי. שהם יסבירו.
הנה הבושה? 312320
השאלה היא עבור איזו מטרה צריך לעשות מעשה אקטיבי, או, במילים אחרות, מה ברירת המחדל של המשטר. בשיטה הקיימת, ברירת המחדל היא חסינות, וצריך פעולה מיוחדת מצד ועדת הכנסת או מצד הנאשם (וגם אז לא תמיד ''ירשו'' לו להסיר את החסינות). בהצעה החדשה, ברירת המחדל היא אי-חסינות, והנאשם צריך לעשות מעשה כדי להתחבא מאחורי החסינות (ומן הסתם גם להסביר לציבור מדוע הוא חושב שמגיעה לו החסינות). אם אדם לא צריך לעשות דבר וחצי דבר כדי לקבל חסינות, אז יש סבירות גבוהה שהוא פשוט יאפשר לדברים לקרות באופן טבעי וישאר עם החסינות. אם הוא צריך לעשות משהו בשביל לקבל את החסינות הזו, זה כבר מתחיל להראות רע (כמו שאמרתי - כאילו הוא מתחבא מאחורי החסינות), וזה כבר יותר בעייתי (בתאוריה) עבור נבחר ציבור.

כמובן שהמחסור בבושה בכנסת שלנו כבר מזמן דילג על הרף הנדרש כדי לדרוש חסינות בלי שאף אחד יניד עפעף.
הנה הבושה? 313269
דיק תיילר, יחד עם עמוס טברסקי ודניאל כהנמן (כן, ההוא) כינה את זה ''אפקט הבעלות''. גם ניוטון ייחד חוק (שהוא בסה''כ מקרה פרטי של חוק אחר שלו) לנושא.
ניוטון? 313324
ניוטון? 313526
כן, נו, סר אייזיק, זה עם התפוח.
החוק הראשון שלו אומר (בערך) שכדי להזיז גוף ממצבו הקבוע, צריך להפעיל עליו כח.
ניוטון? 313529
כן, היו שמועות כאלה. כנראה הייתי צריכה לשאול, אם כך, מה זה "אפקט הבעלות". אני לא רואה את הקשר. (אלא אם כן רצית לרמוז לי משהו על הדרך היחידה לסלק את הדייר שלי?)
ניוטון? 313540
נו, איך עם כזה וותק באייל, טרם קראת את ספרו של כהנמן?
אפקט הבעלות אומר (בערך) שאם יתנו לך לתמחר חפץ מסוים (טכנית - לקבוע את גובה הסכום שיגרום לך להיות אדישה האם לקבל את החפץ או את הסכום במזומן), המחיר שתנקבי בו יהיה נמוך מהסכום שתדרשי עבור החפץ אם יתנו לך את החפץ, אבל יציעו לקנות אותו ממך.
ניוטון? 313544
''כי הפרה האדומה היא שלי...''
והחומה? 313545
והחומה? 313546
החומה הייתה שחורה. (או סינית).
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346505
"מצלמה נסתרת קלטה את הח"כ נכנס למחסן בלא היתר ויוצא ממנו עם ציוד בידיו. יו"ר הכנסת וקצין הכנסת בודקים האם ניסה לשבש את החקירה שמתנהלת נגדו בעניין ההצבעות הכפולות. דוברות הכנסת: הוא הלך למחסן בליווי קצין משמר, נותר שם לבדו - וחמישה פאנלים של הצבעה נעלמו."

מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346518
די להכפיש את שמו ולשפוך את דמו. הוא הסביר במסיבת עיתונאים את כל שהתרחש שם: ראשית, הוא לא היה במחסן כלל. שנית, הוא רק הסתכל בציוד שבמחסן ושלישית כבר בצהריים הוא החזיר את מה שלא לקח בבוקר.

מבולבלים? לא תהיו אם תשמעו את הטענה האחרונה בשרשרת: הוא נשבע שלא לקח את המוח. למישהו יש ספק?
Place your bets 346519
מה יקרה קודם:
1. פנינה רוזנבלום תחליף את עמרי שרון.
2. פנינה רוזנבלום תחליף את יחיאל חזן.
3. הכנסת תתפזר.
Place your bets 346532
האייל הצעיר על 3
Place your bets 346539
לזה מתכוונים כשמדברים על לשים כסף על קרן הצבי?
Place your bets 346719
אתה האבא?
Place your bets 346747
לא ‏1, סתם משתלב בטרנד החדש
(תגובה 346399).

1 עכשי"ל וגו'.
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346520
מה שמוזר במיוחד בסיפור הזה זה שמסתבר שבכנסת יש מצלמות נסתרות בכל מיני פינות. אולי גם מאזינים לשיחות של חברי הבית?
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346522
דווקא היה איזה סיפור עם ח"כ אפללו (אא"ט) שאמר כל מיני דברים בשירותי הגברים בכנסת, שהגיעו לאוזניים הלא-נכונות (ביבי?)
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346531
מה זהנ "פאנלים של הצבעה"?
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346621
ליד כל מושב במליאת הכנסת ישנו פאנל - לוח שעליו שלושה (או ארבעה?) כפתורים וכן שם חבר הכנסת שאליו משוייך המושב. שלושת הכפתורים משמשים להצבעה (באצבע אחת לוחצים על כפתור אחד, ובאצבע השניה לוחצים על כפתור "בעד" או "נגד" (או "נמנע"?). הכפתור הראשון, כמובן, נמצא שם כדי למנוע ממישהו להצביע פעמיים...‏1).

1 מיותר לציין שאנחנו המדינה היחידה שיש לה מערכת כזאת. לשאר המדינות אין אמצעים כדי למנוע מנציגי העם לרמות בהצבעות.
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346661
אז זה מה שחשבתי. אבל אז - מה הם עושים במחסן? הם לא אמורים להימצא בקביעות ליד הכסאות הרלוונטיים?
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346663
החליפו את המערכות במערכות חדשות. ההצבעה הכפולה נעשתה עם הישנות.
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346665
אהה. הבנתי.
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346669
נו, אבל הפנל הוא רק האינטרפייס, כלומר לוח עם לחצנים ותו לא. יש להניח שספירת הקולות ורישום ההיסטוריה (אם נעשה) נעשים במערכת המרכזית, ולא בפנל שהוא יחידה "טיפשה".
מה הטעם מצא ח"כ חזן ליטול את הפנל?

__
זה לא שאין לי איזו תאוריה בנושא, אבל היא נשמעת לי מופרכת למדי. האם ייתכן שח"כ חזן חש זיקה מיוחדת לאותה יחידה טיפשה?
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346671
הטענות הן שהוא רצה לשנות או לרופף את החיווט. טענה נוספת היא שהוא רצה להעלים את הפאנל, ואז לטעון במשפט שהפנאל יכול לזכות אותו, אבל בגלל שהמשטרה הפאשלונרית לא מוצאת את הפאנל, יש לו ספק סביר. לאחר האזנה לחזן, אי אפשר לשלול את האפשרות שהוא פשוט טיפש מכדי לחשוב כל כך הרבה צעדים קדימה.
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346674
מה עם טביעות אצבעות? לא חיפשו על הפאנלים? האם לא בדקו אם יש טביעות אצבע של מר חזן על הכפתורים הרלוונטיים על הפאנל של גב' גבריאלי, האם לא יהיה בכך משום ראייה מפלילה?
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346680
הוא הלך לשם עם כפפות שעליהן טביעות האצבעות של אהרון ברק.
מה חיפש יחיאל חזן במחסן ההצבעות? 346723
שמעתי שטענת ההגנה של הח"כים שמואשמים בהצבעות כפולות היא שהרישום של הצבעה כפולה נובע מתקלה במערכת ההצבעה (כלומר בפאנלים). מכאן שח"כ חזן רצה א) להעלים ראיות (ואז לטעון שהראיות הללו דרושות לזיכוי) או לחילופין ב) לתת את הפאנלים לאדם מומחה ש-"ישתיל" בהם תקלה וכך לספק ראיות מבססות לטענות ההגנה.
כל הנכתב לעיל אין בו כדי להטיל חשד בח"כ חזן, גורולבסקי או אחרים, ולרמוז שהם הצביעו הצבעות כפולות, לא הצביעו הצבעות כפולות, גם וגם או אף אחת מהאפשרויות לעיל (אני מאמין בשלישי נמנע כשזה מגיע לכסת"ח משפטי). כמו כן אין בכך כדי להעיד שבעל המחשב בעל כתובת ה-IP ממנה נשלחה הודעה זו קשור להודעה זו בקשר כלשהו. הצילו.
הורשע 381026
'חבר הכנסת לשעבר הורשע בזיוף, מרמה והפרת אמונים ב"פרשת ההצבעות הכפולות", לאחר שהצביע נגד תקציב המדינה בשנת 2003 גם בשמו וגם בשמה של ח"כ גבריאלי. השופט: "מדובר בפגיעה חמורה בהליך החקיקה ובאמון הציבור בכנסת". חזן, שעשוי לספוג עונש של עד שמונה שנות מאסר: "שלוש שנים שותים את דמי" '.

נגזר 432757
"ח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי נידון היום (ב') בבית משפט השלום בירושלים לחודשיים עבודות שירות וחודשיים מאסר על תנאי לשנתיים לאחר שהורשע בהפרת אמונים. בחודש ספטמבר האחרון הודה גורלובסקי בהצבעה כפולה במסגרת עסקת טיעון. בתמורה להודאתו, נאותה הפרקליטות להסיר מכתב האישום את סעיף הזיוף והמרמה שיוחס לו, והותירה על כנה רק את הפרת האמונים. גם יחיאל חזן הורשע באותה פרשה."

שלוש שנים 432759
מאז נס פך השמן לא ארע לנו פלא כזה.
שלוש שנים 432760
המ... מעניין. באיזה קצב מיוצר הדם בכבד? אם, נגיד, שותים ליחיאל חזן כוס דם (200 סמ"ק) ביום, הוא ישרוד או שכמות הדם בגופו תרד אט-אט?
שלוש שנים 432762
תתביישו לכם. את דמו של ישו אוכלים כבר אלפיים שנה, והוא הולך ומתרבה מדור לדור.
שלוש שנים 432763
חוששני שבקצב שתיארת הבחור לא יאריך ימים, אם כי הסיבה תהיה מחסור בכדוריות אדומות (אנמיה) תוצרת מח העצמות ולא בחלבוני הדם שנוצרים בכבד.

רופא! רופא! ממלכה תמורת רופא.
שלוש שנים 432766
אפשר להציעאת זה כווריאציה על סיפור "צינור הדם" בטכניון: תגובה 11145
שלוש שנים 432952
ליתר ביטחון כדאי להתאפק קצת עכשיו, ולוודא שיישאר דם למצות של פסח.
רק בישראל! 458348

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים