האם גוגל עומדת בסיסמתה ''אל תעשה רע''? 3780
בכתבה שהתפרסמה ביום ו' ב-TheMarker, טוען גיא רולניק כי חברת גוגל וענקיות הטכנולוגיה האחרות – פייסבוק, אמזון ואפל – צברו כוח כלכלי ופוליטי חסר תקדים ומסוכן.

נציבות התחרות של האיחוד האירופי קנסה לאחרונה את גוגל ב-‏2.7 מיליארד דולר בגין הפרה של חוקי התחרות באיחוד, אך לדברי רולניק, סכום זה הוא שולי עבור גוגל. רולניק גם מציין כי רשות הסחר האמריקאית המליצה לפני חמש שנים להגיש כתבי אישום נגד עבירות דומות של גוגל בארצות־הברית, אולם הממשל החליט שלא לנקוט בפעולה נגד החברה, בזכות פעילות נמרצת של לוביסטים מטעם גוגל בוושינגטון.

גוגל מממנת מחקרים רבים באוניברסיטאות, ולכן, לדברי רולניק, "מעטים הם אנשי האקדמיה והמחקר המוכנים להתעמת עמה". גם המידע האדיר שנצבר בגוגל אודות מיליארדי המשתמשים בשירותיה הוא "מטמון שיכול להעלות או להרוס את רוב הפוליטיקאים ברוב המדינות בעולם". לכן, אם ענקיות הטכנולוגיה לא ירוסנו בקרוב, אזי "חלק מהתסריטים האפשריים לעתיד של כולנו עלולים להיראות כמו סרט מדע בדיוני גרוע במיוחד."
קישורים
גוגל מציגה: כוח כלכלי ופוליטי שיוצא מכלל שליטה - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מהארכיון 693642
תזכורת: לפני יותר מעשור דנו כאן בסוגיה דומה: האם הכוח שהצטבר בידיה של גוגל אינו מופרז.
אם לא רוצים שנעשה רע 693657
אני חושב שהם צריכים לאפשר לגולשים למחוק בקלות ביקורות שליליות כי התיישנו.
אם לא רוצים שנעשה רע 693659
בחינם? הם צוברים כסף כדי לקנות את הפטנט מטל כהן.

תגובה 224538
693662
הכתבה לא חידשה הרבה אבל לפחות הסכנה זוכה לתהודה כי הציבור הרחב לא מודע לכמות ואיכות המידע שגוגל צוברת אודותיו.
גוגל דורסנית ורעה לציבור המשתמשים, היא דורסנית מוליכה שולל, מסתירה את פעולותיה ומפעילה מערכת משומנת של יחסי ציבור כמו כל תאגיד שיכול כדי שהעדר ימשיך להאמין ב''חינם מה הבעיה''.

מחברה קטנה היא הפכה למפלצת כי החוק האמריקאי אוסר על מעקב כוחות הביטחון של ארה''ב אחר הציבור הרחב בארה''ב.
מאחורי הכוח השערורייתי שניתן לגוגל עומד למיטב הערכתי דיל שנרקם עם הממשל שמנענע את ההריסה. כל ממשל דמוקרטי אמור היה לפרק את החברה לגורמים רק בשל הסכנה.

בעזרת הגיון פשוט (ובריא) שהתבטא באלגוריתם גוגל יצרה שינוי באיכות התוצאות וקטפה את ההובלה (כשאלטה ויסטה יהאו ואחרים חשבו שהגיעו לנחלה).
עד שהציבור עבר לסמארטפונים ברוב המקרים, במיוחד דוברי האנגלית, לא ידע להעריך אם תוצאות החיפוש עדיפות מהאלטרנטיבות (גם כאלה שנכחדו) או להבדיל ביניהם.
איכות התוצאות שהביאו לעלייתה נמצאות בירידה בגלל ההתאמה האישית אבל כיום עם האנדרואיד, אין סיכוי לאף מנוע חיפוש לאיים על מעמדה.
Yahoo!‎ 693664
גוגל הוכיחה את עצמה כעדיפה על מתחרותיה העיקריות (יאהו, כשעוד הייתה רלוונטית, והשם התורן מבית מיקרוסופט) בהזדמנויות רבות. מיקרוסופט מחזיקה בכוח את המנוע שלה בחיים, אבל כולם יודעים שהוא פחות טוב. אני מניח שאתה לא החלפת אצלך את מנוע החיפוש של הדפדפן מגוגל למיקרוסופט. אבל מצד שני, מיקרופוסט היא חברת ענק כמו גוגל.

יש מנועי חיפוש ששורדים בגלל הגנה פרוטקציוניסטית בסין, ובמידה פחותה ברוסיה. אני משתמש ב־duckduckgo שפחות מוצלח מגוגל, אבל לא שומר עלי מידע, ואני גם משתמש בו בין השאר בגלל שלא מדובר על אחד מהענקים (אמזון, אפל, גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק).
Yahoo!‎ 693665
ב-BING אפשר מדי פעם למצוא תוצאות חיפוש שבגוגל הוסרו בגלל זכויות יוצרים.

חידת טריוויה (בלי מנוע חיפוש): מה מקור השם duckduckgo?
Yahoo!‎ 693666
א. טורחים להסיר רק מגוגל כמו שטורחים להתאים את האתר לגוגל. לכן לפעמים שווה לבדוק במנועי חיפוש אחרים כדי לנטרל חלק מה־SEO (דעתי האישית. לא מסתמכת על ניסיון מסודר).

ב. מה עם מי שמצא את התשובה בדפי תיאור של מנוע חיפוש?
Yahoo!‎ 693671
היי צפריר.
אני רושם את זה סתם למקרה שלא שמת לב כי אני בספק שאתה עוקב אחר האתר שלך (שרשום כאן בלינק), אבל כשנכנסים לקישור שמצורף כאן ולוחצים על "עברית", קספרסקי לכל הפחות, מקפיץ חלון על חסימת וירוסים.

בטח נפגעת באחת המתקפות שאירעו על אתרים בעברית במהלך ה15 שנים האחרונות (שזו אני מניח הפעם האחרונה שבדקת את האתר :P).

תרגיש חופשי להתעלם, סתם הערה.
Yahoo!‎ 693672
מוזר. זה אתר סטאטי פשוט מאוד. אתה מוזמן לשלוח לי בפרטי פרטים נוספים.
מקור השם הוא GO!GO!CARLITO! 693667
Yahoo!‎ 693670
יתרון המהירות של גוגל כבר פחות חשוב.
הרלוונטיות? בספק אם טובה יותר עבור המשתמש הטיפש.
יאללה סקר?
תכין טבלה של 10 האתרים הראשונים בתוצאות של שלושת המנועים bing- G -DuckDuck (בלי גרף הידע) ותניח שמשתמשי האייל רוצים לדעת מה גיל הנסיך:
prince charles age

נראה כמה (ישרים ואמינים כמוני) ידעו לזהות את גוגל.
Yahoo!‎ 693682
גוגל נותן הרבה קישורים וזה נוח יותר לבדיקות ראשוניות (כל אתר שמומלץ על ידי גוגל רצוי שיבדק בדיקה ראשונית מהירה) ואם הוא לא רלוונטי רצוי להתעלם ממנו כליל כדי לא להחישף למלל רב שתכליתו לבלבל.

בסופו של דבר בדיקה לעומק לא אמורה להיות מבוססת על ידי המלצות לאתרים של גוגל או של כל מנוע אחר (שעושה שמציע הצעות לאתרים רלוונטיים על ידי פרמטרים שונים שאינם מוצלחים). חיפוש לעומק אמור להעשות רק דרך קישורים פנימיים שיש באתרים הטובים שאליהם מגיעים בתהליך החיפוש הראשוני.

להערכתי רוב האנשים מאמינים שיש מי שיכול לחשוב טוב יותר במקומם איפה יש אינפורמציה טובה. רבים מהם נופלים בפח כאשר הם סומכים על אתרים "אובייקטיבים" לכאורה כגון וויקיפדיה בעוד ויקיפדיה היא גן עדן לתעמולה אסטרוטורפית.

(תעמולה אסטרוטורפית היא "הפצת מידע כוזב" על ידי מומחים כביכול שגוייסו ליצור תדמית מכובדת לתעמולה שהם מפיצים. השיטה של תעמולה אסטרוטורפית בוויקיפדיה היא שקבוצה אינטרסנטית מירטת ערך בויקיפדיה על ידי שמחדירה "עורכי ויקיפדיה" מטעמה. העורכים הנ"ל מונעים תיקון ערך שגוי ולפעמים גם חוסמים את דף התגובות כדי לסתום לדמרי פיות.)

להלן תיאור המתודה האסטרוטורפית

בדרך כלל היירוט של ערכים בויקיפדיה (ותעמולה אסטרוטורפית בכלל) היא בתחומי צריכה גדולים שבה יש הון עתק. התעמולה האסטרוטורפית נועדה להשפיע על שוק הצרכנים ועל מקבלי החלטות. תחומים חביבים על תעמולה אסטרוטורפית הם "תזונה" ו"תרופות" (שבהם הוצרכתי לבדוק).

אני מניח (למרות שלא התעניינתי במיוחד) שגם כל הנושאים הפוליטיים הם בתחום הפעולה של תעמולה אסטרוטורפית. היום למשל, התעמולה האסטרוטורפית השתלטה על רשתות תיקשורת אלקטרונית רבות (או כולן). רשתות אלקטרוניות ממוסדות שמנהלות תעמולה אסטרוטורפית — מנסות להשתיק אינפורמציה לא נוחה להם ממקורות אלטרנטיביים על ידי זה שהן מתארות את המקורות האלטרנטיבים במילים FAKE NEWS .
Yahoo!‎ 693687
לא צריך לחפש תעמולה בויקי. גוגל במהלך הבחירות האחרונות בארה"ב פילטרה תוצאות בעלי משמעות פוליטית.
Yahoo!‎ 693683
רעיון נחמד, אבל אתה צריך הרבה יותר משאילתת חיפוש אחת כדי שיהיה לזה ערך.
מצד שני, אם אתה רוצה להקל, נראה לי סביר לקצץ במספר התוצאות שאתה בודק לכל שאילתה; מן המפורסמות שרוב המחפשים מסתכלים על הרבה פחות מעשר תוצאות.
Yahoo!‎ 693686
גוגל נוקטת כיום בפופוליזם או רידוד התשובות ומציפה דברים שמחפשים רוב האנשים רוב הזמן בגלל פילוסופיה תאגידית שאפשר לתמצת ב-יותר, תמיד והכל.
כשמישהו מחפש מידע שחשוב לו הוא עלול למצוא את עצמו בדף 12 וגם 70 כי פחות אתרים משתתפים בחינגת המידע בכל תחום. לדף עמוס מידע איכותי יש פחות סיכוי להשתתף בחינגה כי רוב האנשים לא יקראו מאמר של 3,000 מילה (מלבד איילים) ויעדיפו כתבה של 500 מילה באחד הפורטלים.

הסתפקות בתוצאות ראשונות לא תשקף בהכרח את הפופוליזם כי ההבדלים קטנים יותר בצמרת.
בגדול, ערך מנוע החיפוש נובע מהמניע של המחפש ורמת המידע הקיימת בתחום.
מכיוון שדין חיפוש כרטיס להופעת רוק לא דומה לחיפוש אחר אטם לפתח צוללת רצוי לפתוח את ההשוואה או לחפש מבחני ערך שהתפרסמו בעבר.
Yelp 693690
אני משתמש ב- privatelee ובגוגל רק במקרים מיוחדים כמו חיפשו בתוך טקסטים.

כתבה על המאבק ש-yelp (ואחרים) מנהלים כנגד גוגל. יחד עם אורקל ו-News Corp (החברה ששולטת בעיתונים כמו וול סטריט ג'ורנאל, טיימס הלונדוני, חברת דאו ג'ונס, פוקס ניוז ועוד) לוחצות על הגברת הרלוגלציה על גוגל, ושלחו מכתב המאשים את גוגל "בחיסול מקומות עבודה וחנק חדשנות".

ילפ נותנת דוגמה לחיפוש סטקייה בניו יורק. התוצאה הראשונה שגוגל מציגה תופסת את כל המסך בטלפון,עם מפה וציון מסעדות שגוגל מקדמת ומידע עליהן, ומתחתן קישורים נוספים למאמרים וביקורות אחרות. התוצאות האלה הן לא תוצר של האלגוריתם שגוגל מפעילה על עסקים שאינם קשורים לגוגל ובגלל שבד"כ לא קוראים יותר ממסך או שנים, גוגל מקנה לעצמה יתרון גדול על המתחרים.
שומר פתאים אדוני 693693
להאמין לסיסמאות של תאגידי ענק זה כמו להאמין לפרסומת על ''החברה המובילה בתחומה'' ו''אצלנו הלקוח במקום הראשון''
או לשם של רשת צרכניות ''יש חסד''...
טלפון נייד 693732
גיא רולניק ממשיך לכתוב בנושא. הפעם הוא כותב איך לדעתו ניתן לשבור את אוסף המונופולים השונים: לאפשר למשתמשים לעבור בצורה חופשית בין שירותים שונים. היום מעבר בין ספקיות סלולריות בישראל הוא פשוט. מעבר בין ספקיות דואר אלקטרוני פשוט פחות: השירות עצמו סטנדרטי, אבל צריך לשנות כתובת. גם מנוע חיפוש הוא שירות סטנדרטי. לעומת זאת הרשת של פייסבוק היא גן סגור ורחוקה מאוד מסטנדרטיות. גם גוגל כוללת אוסף גדול של שירותים משל עצמה.
טלפון נייד 693733
כן, בעניין כתובת הדואר-
כתובת הדואר לצורך הזיהוי שלי באייל היא כתובת שלא פעילה כבר שנים רבות. איך אפשר לשנות את כתובת הזיהוי שלי?

ואנקדוטה נוספת- מצאתי באחת המגירות את ההזמנה לחתונה שלי וכתובת המייל שלי שם הייתה ב ibm.net . שכחתי שיבמ היתה ספקית כשהמודמים עוד צרצרו.
טלפון נייד 693736
אני חושש שהפתרון שרולניק מציע לא ריאלי כי אף גוף לא יפתח מערך לניהול זהויות ונתונים על חשבונו ויותר מכך- אף תאגיד לא יוותר על בסיסי הנתונים שמהווים את מקור ההכנסות.
רק הגבלות וקנסות כבדים מצד הרגלוטור יכולים לרסן תאגיד שמצוי בכל בית מערבי. הרגולטור הממוצע חושש, זהיר (לעיתים משוחד) ולא רואה תועלת בהתעסקות עם תחומים חדשניים שמפריעים רק לקומץ משוגעים.
להערכתי הגענו למצב הנוכחי בגלל שירותי הביון שמשתיקים את הרגולטור ומשחררים חבל לתאגידים (יכול להיות שבצדק*).

לא רק השושואיסטים אשמים. בחברה מתוקנת, כלבי השמירה אמורים היו לנבוח יום ולילה מפני הסכנה שבתאגידי האינטרנט. אם הציבור היה מבין את גודל המחדל לרגולטור היתה סיבה טובה לסכן את עתידו.
כלב השמירה כמו הפוליטיקאי הממוצע מבין היטב היכן מרוחה החמאה ולהערכתי רק שערורייה קולוסאלית תנתק את הקשר הגורדי ותגרום לאנשים להתחיל להתעניין ולחשוב.

* עד כמה המידע הציל, מגן מסייע וכו' גם הרגולטור שמסתפק ב"סמוך עלינו" סמכותי, לא יודע.
טלפון נייד 693743
אבל לא צריך ללכת כל כך רחוק. אפשר ללכת עד הדואר האלקטרוני.

כשכל כך הרבה מהאינטרנט מרוכז אצל פייסבוק וגוגל, לרגולטורים נוח להתעסק איתם (בניסוחו של רזי ברקאי: יש אחראי על האינטרנט. אפשר לדרוש מגוגל למחוק מידע מתוצאות החיפוש ובכך להעלים אותו מהאינטרנט). אבל אני הקטן לא מרוצה מהמצב.
טלפון נייד 693747
הדואר האלקטרוני בגוגל משמש כמפתח לשאר השירותים.
אפשר לאמת משתמש ע"י הנייד או כ.אשראי רק שלא בטוח מה גרוע יותר.

ששון היה אומר: רק בכוח, תאגידים לא מבינים רמזים.
טלפון נייד 693738
נראה לי שאפשר להקים ולקיים בתקציב לא גבוה זיהוי דואר אלקטרוני אוניברסלי. המימון על ידי כל הממשלות שירצו בכך, אם ירצו,

השיטה (העקרונית): שולחים שאילתא לבסיס הנתונים עם כתובת דואר אוניברסלית של משתמש שרשום בשירות ומקבלים בתור תשובה (למשל) שלוש כתובות דואר אקטואליות של בעל הכתובת האוניברסלית.
טלפון נייד 693744
יכול להיות שעלית על רעיון לא רע לסטארטאפ. הוא אוסף כתובות ישנות (דוגמת ibm.net של אריק) ממי שמעוניין ומחזיר לפונים את הכתובת העדכנית. מחיר הפיתוח והאחזקה נמוך ונראה לי שיהיה ביקוש לא מבוטל. אני, למשל, הייתי רושם שם כתובות ישנות של מקומות עבודה שלי בעבר, לפני שפתחתי את חשבון גימייל שלי.
טלפון שבור 693745
במחשבה שניה זה אולי רעיון לא רע ליזם, אבל הוא די בעייתי לציבור, כי מי שלא ממהר להירשם שם עלול לגרום לדואר ישן שלו להגיע לידיים של מישהו אחר שיודע את הכתובת, למשל בזכות קשרי עבר, ויירשם בשמו. עבור היזם האפשרות הזאת דווקא מצוינת, כי בגללה יהיה כדאי לרוץ ולהירשם שם במהירות.

(פרסום אפשרי: אולי אתה כבר לא זוכר לאילו אתרים נרשמת בעבר הרחוק, אבל אם אתה לא רוצה שהדואר מ hotsluts.com יגיע לאישתך, הירשם אצלנו עם כתובת מעודכנת שלך לפני שהיא עושה זאת עם הכתובת שלה...)
טלפון שבור 693746
זה שדרוג משמעותי ליוזמה העסקית מתגובה 224538
טלפון שבור 693748
אחת ולתמיד.
-אתה זוכר או מחפש ואיך בכלל אתה מוצא?
טלפון שבור 693749
גם וגם.
השרשור שקישרתי אליו הוא בעל איכויות פיליטוניות לא מבוטלות וככזה זכה למעמד ומדי פעם לאיזכורים חוזרים באייל, אחד מהם רק לפני מספר שבועות, אני חושב.
כדי למצוא אותו השתמשתי במלה די מיוחדת שזכרתי מתוכו - רופיות. בחיפוש אפילו ללא שם משתמש יש רק 13 תגובות המכילות את המלה רופיות באייל בכל הזמנים וקל למצוא את הנכונות, שהן אמנם במורד השרשור המבוקש אבל לעלות במעלה השרשור לתגובה האייקונית זה רק שתי לחיצות עכבר.
טלפון שבור 693755
תבוא ברכה על ראשך.
פעם ידענו מי הטובים ומי הרעים 693852
גוגל מחקה מאות דירוגים שליליים לאפליקציית פפר של לאומי
פעם ידענו מי הטובים ומי הרעים 693854
האם הדירוגים הללו היו רלוונטיים למשתמשי התוכנה/שירות?
פעם ידענו מי הטובים ומי הרעים 693856
רלוונטים להורים (שכספם מבוזבז ללא פיקוח).
פעם ידענו מי הטובים ומי הרעים 693859
לא הבנתי את ההערה. מה הקשר בין השירות החדש (בנק ללא סניפים אנושיים) לבזבוז כספי הורים?
פעם ידענו מי הטובים ומי הרעים 693860
הדירוגים הנמוכים היו מחאה על חשיפת קטינים (בני 16 יכולים לפתוח חשבון ללא הסכמת ההורים) לניצול.
[מגרד בראש]
עו"ד ברק כהן שהוביל את המחאה הוא דמות צבעונית שיש לו חשבון ארוך עם בנק לאומי. קשה לי לראות איך הוא הוביל את המחאה הזו בתום לב.
מצד שני גוגל פעלה במהירות ובנחישות לבקשת בנק לאומי. אם אני האזרח הפרטי הייתי בא לגוגל בבקשה דומה מעניין מה הייתה התגובה.
לכן הכותרת.
פעם ידענו מי הטובים ומי הרעים 693862
פתרון אמור להיות דרך רגולציה (כמו שאוסרים על קטינים לקנות אלכוהול וסיגריות). לפחות צריך שיהיה איסור פרסומת שמובלעת באפליקציה ושמטרתה לעורר קטינים להוציא כסף ללא שיקול דעת.

אי אפשר למנוע ברגולציה קניה באינטרנט על ידי קטינים (כי הם מהווים חלק גדול משוק השיווק באינטרנט) אבל צריך למנוע פרסומת משולבת באפליקציה נוחה לשימוש לקניה כי הם יתקשו לעמוד בפיתוי, וכן לא תמיד מסוגלים לעשות הערכת מחיר ריאלית.

אי אפשר לתקוף אפליקציה אם היא חוקית (כפי שעשה אותו כהן (?) ). לכן רגולציה צריכה להיות כזו שתצמצם קניה חפוזה. זה מצב חוקי דומה למכירה ברוכלות שלגביה יש חקיקה על החזר מוצר אם מתחרטים מייד לאחר המכירה.

השאלה היא אם יש מישהו בכנסת שמוכן לחוקק רגולציה שתצמצם יכולת מכירה לקטינים בשיטה שמעודדת קניה חפוזה.
פעם ידענו מי הטובים ומי הרעים 693863
כל המחאה הזו היא בגלל האפשרות לשימוש של נערים בני 16 ומעלה?

דוגמה קיצונית לדירוג: „האם יש אפליקציה לטייקונים? אותה אופציה של הלוואה בקליק רק בלי הצורך להחזיר אותה? אשמח להיפגש על כוס דיאט קולה ולדבר על זה״.

גוגל פעלה במהירות ובנחישות גם מכיוון שההשחתה הזו נעשתה מהמקפצה.

הבעיה עם פפר היא בדיוק הפוכה: פפר הוא אפשרות נוחה ומוצלחת, עם מחירים נוחים (בהחלט מקום מומלץ לפתוח חשבון. גם לנערים בני 16). מה שנראה שיש כאן שירות שהוא לכאורה עצמאי, אך בפועל ממומן מעודפי לקוחות לאומי (הרגיל, שבסניפים). המחירים הזולים עוזרים לחסום תחרות פוטנציאלית (שתבוא בעתיד). אבל המחאה של ברק כהן ושות' לא ממש טורחת להתמקד בזה.
פעם ידענו מי הטובים ומי הרעים 693865
לא, כל ה''מחאה'' הזאת היא הזדמנות שמצא עו''ד כהן לנגח את בנק לאומי.

אני לא מבין מה יש למחות על קניבליזציה של מוצרים. ככה עובדת התקדמות טכנולוגית.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים