בתשובה להאייל הקוטב, 24/06/25 20:20
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779960
טוב שצטטת.
עם כל הכבוד, ההיסטוריון ב"צ נתניהו טועה.
מי שבלם את המורים (מאורים זה יותר בניו זילנד) , לא מדרום אלא מצפון לפירנאים היה שרל מארטל המכונה "הפטיש", סבו של שארל הגדול, בקרב טור (732).
בזמנו של שארל הגדול צפון ספרד היתה בידי בליל של שליטים נוצרים ומוסלמים, ששארל הגדול גבש אותם לספר הספרדי של ממלכת הפרנקים. ההישגים של שארל הגדול שם היו יותר מדיניים מאשר צבאיים.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779963
זה ציטוט מהכתבה. אני מניח שיש טעות בציטוט, או אי-הבנה מסוימת. חזקה היא שהיסטוריון לא טועה בעובדות היסטוריות. אולי הוא התכוון לקרל הגדול הגדול. לעניינו הוד מעלת ׳הפטיש׳.

לעניין מורים/מאורים: עפ״י ויקי ׳במאה השמינית לספירה המאורים התאסלמו ובשפות האירופאיות שמם הפך לכינוי לכלל המוסלמים תושבי האזור. הכינוי "מורים" גם לא הבדיל בין מוסלמים ממוצא ערבי או ברברי. בהרלדיקה, המורי מוצג בדרך כלל כאפריקאי מהאזור שמדרום לסהרה. בני המיעוט המוסלמי בסרי לנקה מכונים אף הם "מורים".
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779967
אתה בטוח שאלה לא המופים?
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779971
הידד!
חיכיתי לזה.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779981
מֻפִּים וְחֻפִּים! הַכּוּ בַתֻּפִּים!
מִלֲלַי, גִּלֲלַי! חָלִיל אֶל-פִּיכֶם!
נַסְּרוּ, כִּנּוֹרוֹת, מֵיתְרֵיכֶם הַמְרֻפִּים!
קוֹל אוֹמֵר: חֲזָק! יָבֹא שֵׁד בַּאֲבִיכֶם!
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779991
לטובת הציבור העתקתי הנה עוד כמה שורות נבחרות מהשיר המצוטט1, בעיקר בגלל הרלבנטיות של השיר לניסים ולנפלאות:

מההתחלה:
יֵשׁ אֵל בַּשָּׁמַיִם, וְהוּא הַכֹּל יָכֹל,
לִשְׁמוֹ נָרִים רֶגֶל, נַגְבִּירָה הַמָּחוֹל!

דרך:

וְעָלָה הַמָּחוֹל בְּקוֹלוֹת וּבְרָקִים
לְהַחֲרִיד הָאָרֶץ וּלְהַרְגִּיז הַשְּׁחָקִים.
...
וְהָלַךְ וְחָזַק וְגָבַר מְחוֹלְכֶם,
וּפְנֵיכֶם הַצְהִילוּ וְצַהֲלוּ קוֹלְכֶם,
...
נָעוּפָה בְּסוּפָה2, נַעְבְּרָה בִסְעָרָה
מִמַּעַל לְיַמִּים שֶׁל-פְּגָעִים וְצָרָה
...
נִלַכְּדָה-נָּא יַחַד, אִישׁ בְּאָחִיו יִתְמַזָּג –
חֲזַק וַחֲזַק וַחֲזַק וְנִתְחַזָּק!
...
וּבָרוּךְ [הוא] עַל-שְׁאָר כָּל-טוֹבוֹתָיו הַגְּדוֹלוֹת –
הַלְלוּיָהּ בַּחֲצוֹצְרוֹת, הַלְלוּיָהּ בִּמְחוֹלוֹת!

ועד לסיום הקצת פחות אופטימי:

וּבְסוּפַת הַמָּחוֹל וּבְנַהַם הַזְּמִירוֹת –
יְנֻפְּצוּ רָאשֵׁיכֶם אֶל-אַבְנֵי הַקִּירוֹת."

תקציר למצביעי הליכוד:

* אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים
* יש לנו הגנה אוירית מצוינת אבל לא הרמטית
* תפילה ותשובה מעבירים את רוע הגזרה
* תנו לצה"ל לנצח
* ביחד ננצח
* שהחיינו והגיענו לזמן הזה
* דודו, זה לא טוב, תמחק
_____________
1- כן, ציטוט. בניגוד להשערה הטבעית, המשורר אינו מר אנשלוביץ (שיש לי ספק אם קרא אי פעם את השיר במלואו, אבל מי כן?).
2- למי שלא יודע, "סופה" הוא לא רק ג'יפ, הוא גם השם הצה"לי של F16. נביא הביאליק הזה, גם אם טעה קצת בקשר למסלול הטיסה.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779993
הרגת אותי עם ה''דודו, זה לא טוב, תמחק''.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779994
2 גם "ברק" הוא שם של F-16. מדגם אחר (הישן יותר).
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779995
וואו. כמה רעל בחצים ואיזה סרקזם משובך. שאפו ביאליק.

השיר מגלה את כוונת המשורר הרבה לפני שמגיעים לשורות האחרונות עם ניפוץ הראשים אל אבני הקירות. מתחיל כמסווה של הילולה, אבל כבר אחרי כמה שורות מתחיל קרשנדו של סרקזם (בהתחלה דו משמעי, אבל נהיה פחות דו משמעי בהמשך).

למשל:
״וְהָיָה מְחוֹלְכֶם מְחוֹל עִוְעִים וּגְבוּרָה,
לְהַצִּית אֶת-כָּל-סְבִיבוֹתֵיכֶם כַּמְּדוּרָה.״
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780025
שלא בטובתי העניין החזיר אותי אל שיר אחר של ביאליק שאף הוא רלוונטי לימינו, וממנו אצטט רק את הסיומת שנראית כאילו נכתבה במיוחד על "בעלי הנסים" מסטרוק וצפונה, אלה שמאז 67 נמצאים בעיצומה של הגאולה הנכספת:

וּבִתְרוּעַת תְּחִיָּה עַל-שְׂפָתַיִם, וּבְמִצְהֲלוֹת מְשַׂחֲקִים
אֱלֵי-קֶבֶר נְדַדֶּה.
_________
שאלה להורים: כמה ביאליק, אם בכלל, מלמדים בימים אלה? ואני לא מתכוון ל"קן לציפור".
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780044
לדברי הילד שלי (מסיים י''א בימים אלה), הוא מעולם לא נתקל בביאליק בבית הספר.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780045
עברתי היום מבחן באחד האתרים להוכיח שאני לא רובוט, התשובה: ביאליק.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780063
אני הייתי נכשל שם. לא הייתי מצליח להתגבר על הדחף לכתוב "בשאלוק".
____________
גרוק לא יודע כלום על "בשאלוק", אבל ג'מיני דווקא מצא איזכור חביב למדי:

"Slang/Jargon (Humorous Context): In one instance, from an old online forum ("האייל הקורא" - The Reading Deer, December 2003), it's used in a humorous or jargonistic way to refer to a "remedy" or "solution" for crossword puzzle solvers against the "trickery" of crossword constructors. In this context, it seems to be a made-up or informal term.

(ההדגשה שלי)

אמנם התאריך שהוא נתן הוא התאריך בו התפרסם הדיון ולא התגובה הספציפית, אבל אני חייב לציין שהוא עשה לי קצת נחת.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780046
טוב, ביאליק כבר מת.

(כמאמר הבדיחה ההיא).
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780068
בבחינת הבגרות ב-‏2022 התלמידים נשאלו על ביאליק (שאלה 16).
בבחינות הבגרות ב-‏2023 התלמידים נשאלו על ביאליק (שאלות 15, 16 ו-‏17)
בבחינת הבגרות ב-‏2024 התלמידים נשאלו על ביאליק (שאלה 19) פעמיים (שאלה 8)
וגם בבחינת הבגרות ב-‏2025 התלמידים נשאלו על ביאליק (שאלות 16, 17, 18, 34, ו-‏35).

למיטב הבנתי, גם תלמיד שבחר לא לענות לשאלות האלה בכל זאת ראה את השירים תוך כדי רפרוף בבחינה ובחירת השאלות עליהן הוא מעוניין לענות.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780048
הילדים שלי נתקלו מעט מאוד מעבר לשירי ילדים (וגם הם יותר ממאה שירים ראשונים ופחות מהגן). הם למדו את “הכניסיני תחת כנפך” ואת “לא זכיתי באור מן ההפקר”, אבל זה כל מה שזכור להם.
ניסיתי דברים שאני למדתי (״בעיר ההריגה”, אגדות מ”ויהי היום”) אבל זה לא הזכיר להם כלום.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780050
גם הבת הגדולה (סיימה י''ב לפני שנתיים, בבי''ס אחר) אומרת שלא למדה שום דבר של ביאליק.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780051
האם היא למדה משוררים מאוחרים יותר? אלתרמן, עמיחי, נתן זך,רחל, זלדה?
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780053
היא אומרת שבוודאות הם למדו רחל ויונה וולך, כנראה שגם זלדה, ואולי גם עמיחי וזך. לא זוכרת עוד.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780055
נדמה לי שהגישה הנכונה היא להסתייג ולחשוד מראש בכל בחירה שהממסד וזרועו החינוכית (משרד והחינוך הממלכתי) עושים עבורך. אם הממסד החליט שרחל ויונה וולך כן וביאליק לא, לך תתווכח איתם. אם תתעקש סופך שתקבל את אצ"ג ולא את טשרניחובסקי.
א. ההעדפה שלנו צריכה להיות למבחר רחב ככל האפשר וזכות בחירה לתלמיד. יתכן שזה מה שיש וביאליק, טשרניחובסקי וכאלו מופיעים במסגרת חופש הבחירה והבת שלך (או ליתר דיוק המורה לספרות שלה) לא בחרו בהם.
ב. אם העדר ביאליק נראה לך חור בהשכלה גדול מדי, אתה יכול להכיר לבנותיך את יצירתם. זה לא כל כך clueless כמו שזה נשמע. יש ביצועים של שירי ביאליק ע"י זמרים פופולריים (שלמה ארצי ויהודית רביץ למשל לעניין ביאליק) ואפשר להציע לצאצאים להאזין.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780059
באנגליה, מספר לי גרוק, דווקא עוד לומדים את שייקספיר. טוב, זאת לא חוכמה, הם לא צריכים להקדיש מליון שעות ללימודי דת.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780071
באנגליה התלמידים צריכים ללמוד לימודי דת (Religious Studies) ולהבחן על מנת לקבל את ה-GCSE (תעודת סיום של כיתה י"א). לצורך זה הם צריכים ללמוד על ששת הדתות הגדולות באנגליה (לא לפי סדר: יהדות, בודהיזם, הינדואיזם, איסלם, סיקיזם ונצרות). מה שכן, אני לא חושב שהם צריכים ללמוד על עגנון או ביאליק או טולסטוי.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780072
תודה, למדתי משהו חדש.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780077
אני תוהה האם "לימודי דת (יהדות)" בישראל ומה שאתה תיארת כ"לימודי דת" באנגליה הם מאותה מחלקה.
יש לי חשד שבעוד בישראל רוח הלימוד היא "לימודי הדת 'שלנו' " ומכאן נובע שיש עליהם הילה של נכונות מחד וקדושה מאידך‏0, הלימודים שאתה מתאר באנגליה דומים יותר ללימודי היסטוריה של עמים שונים: אוסף של עקרונות כאלה ואחרים שלא נושאים בתוכם שום העדפה וממילא גם שום קדושה נלווית.

דוגמה טקסית קונקרטית - אפילו בבית הספר החילוני היסודי של הבנות שלי, בכיתה ב' היה טקס רב רושם וחשיבות עצמית בבית כנסת מקומי‏1 שבו התלמידים "מקבלים את ספר התורה" ומסמנים בזה את תחילת לימודי התנ"ך הממלכתיים‏2. יש דרשה של הרב(/ה), ואפילו ההורים הוזמנו. אולי אפילו התרגשו, בחלקם.
אני מתקשה לדמיין טקס(ים) מקביל(ים) בסילבוס שש הדתות שאתה תיארת.

0 שלא לומר אינדוקטרינציה.
1 רפורמי, אלא מה.
2 נו שוין.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780080
בישראל לא מלמדים על הדת. מלמדים את הדת (כל מגזר מלמד את הזרם הדתי המתאים, עפ״י האקס טריטוריה שניתנה לו).
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780081
יפה, זה הניסוח שהיה חסר לי.
האמת שחשבתי עליו רק אחרי שכתבתי תגובה טרחנית יותר עבור אותו רעיון.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780082
ללמוד על היהדות, הנצרות והאיסלאם (והזרמים בהם), בדומה למה שעושים באנגליה, זה משהו שאני לחלוטין תומך בו.
לא על זה אנחנו מדברים כשאנחנו מתנגדים ללימודי הדת, כפי שאלו מיושמים בישראל.
יש הבדל של שמים וארץ בין משרד חינוך שעוסק בסגירת כל מגזר בתוך בית התהודה שלו לבין משרד חינוך ששם לעצמו מטרה לעשות בדיוק את ההיפך מכך.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780083
אבל, אני לא אופתע אם באנגליה תוכנית הלימודים סובלת מבעיות אחרת בלימודים על הדתות (מסיבות הפוכות). אני מנחש, בלי לבדוק, שיש עיוותים, הסתרות ושינויים מטעמי PC, עם העדפה של לגרום לתמידים להרגיש Warm & fuzzy inside על פני ערך האמת.
כל מדינה והבעיות שלה.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780095
בלי לבדוק, אני מניח שאתה טועה. ז״א, כן, יש ללימודי הדת בעיות אבל לא מה שאתה חושב. בגדול, לימודי דת הם מחלקה נפרדת שמצריכה מורים שעברו הכשרה בלימודי דת (לרוב תואר שני במדעי החברה או תואר בתיאולוגיה והסבה לתעודת הוראה בתחום לימודי דת). רוב בני האדם שבוחרים במקצוע כזה הם אנשים עם יחסים מורכבים לדת, הרבה כמרים לשעבר או אנשים שהתחילו ללמוד לכמורה, והאנשים שנשארים בתחום בבתי ספר לא דתיים (בהם נראה לי שלרוב יש אפס סובלנות למסיונריות וחוסר עניין מובהק בלימודי דת גם של התלמידים וגם של ההורים) הם אנשים די נדירים, מה שיוצר, למיטב הבנתי, מחסור די חמור במורים מתאימים.

(החומר עצמו עובר, מן הסתם, ״דילול״ כך שיתאים לכלל האוכלוסיה, זה קיים במערכת הלימוד בכל המדינות ואני לא בטוח שההגדרה הנכונה זה PC ולגבי בריטניה מן הסתם הבעיה הרבה יותר חמורה בלימודי ההיסטוריה)
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780097
אני מניח שהאמת מצויה אי שם באמצע בין הטעות שלי (כי לא בדקתי) לטעות שלך (כי לא בדקת).
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780093
חלק גדול מבתי הספר באנגליה הם בתי ספר דתיים (Faith school) - עבורם בלימודי דת מלמדים גם את הדת וגם קצת על דתות אחרות.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780098
התמונה המלאה היא: מלמדים את הדת, קצת על דתות אחרות וגם יש לימודי ליבה תחת פיקוח.
אפשר להתווכח על עד כמה זה טוב או רע, אבל אני חושב שאפשר וצריך להסכים שאוביקטיבית זה לא דומה (או אפילו מתקרב) למצב האינדוקטרינציה המגזרית בישראל.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780069
גם זו לטובה.
עוד טקסט שלא חיברתי 780001
וּבְנֵי בִנְיָמִן, בֶּלַע וָבֶכֶר וְאַשְׁבֵּל, גֵּרָא וְנַעֲמָן, אֵחִי וָרֹאשׁ; מֻפִּים וְחֻפִּים, וָאָרְדְּ
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779996
קוסטנזה צדק פעמים. ראשית, אין מקום במשחקי קלפים לפרשנויות שכן ׳הכלל׳ קובע שמה שכתוב זה מה שקובע. ושנית, הכיבוש של חצי האיברי במאה ה-‏8 היה עם הרבה whoop.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779973
הציטוט מדוייק. אני זוכר שב"צ נתניהו אמר אותו. הוא פשוט טעה. Charlemagneo (קרל/שארל הגדול) הוא כינויו הידוע של מייסד והקיסר של האימפריה הקרולינגית באירופה המערבית והמרכזית (כמו אלכסנדר הגדול). סבו שארל מארטל אפילו לא היה מלך, אלא סוג של warlord שבאופן רשמי היה ואסאל של מלך מן השושלת המרובינגית.
קרל הגדול אמנם ארגן את הספר הספרדי בצפון חצי האי האיברי, אבל לא היה שם איזשהו ניצחון צבאי בולט. להיפך, שנתיים אחרי מותו של קרל הגדול, השליט המוסלמי של קורדובה הביס בקרב ברית של פרנקים ובסקים.
לקרל הגדול דווקא היה קשר טוב עם החליפות העבאסית בבגדד שהיו יריביהם של השליטים המוסלמים מבית אומייה בצפון אפריקה ובספרד.
המאורי זה לא טעות, אבל השם היותר מקובל זה מורים המתייחס לצבע השחור ולגוון העור של השליטים המוסלמים בצפון אפריקה.
אני חושב שהטעות הממש גדולה של ב"צ נתניהו היא לראות את יהודי אירופה כשליחים של הקולוניאליזם האירופאי הנוצרי ביחס למזרח הערבי המוסלמי. השליטים האירופיים, בפרט בתקופה הפרנקית, היו בני ברית של האפיפיור מרומא ויחסם ליהודים נע בין עוינות פסיבית לבין רדיפה אנטישמית ממש. ובודאי לא היה שונה מאד מהיחס של המוסלמים בספרד. במקרה הטוב היהודים נתפסו כמתווכים מסחריים בין המערב למזרח וברוב המקרים היהודים קשרו את גורלם עם השלטון המוסלמי. אאז"ן המוסלמים גורשו מספרד כשנתיים לפני גירוש היהודים משם. אני מייחס את כל הטרנד האירופאי הזה של הרביזיוניסטים להיקסמות שלהם מן השלטון הפרוטו-פשיסטי של פילסודסקי בפולין.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779997
אני חושב שב״צ לא התכוון ליהודי אירופה, אלא לתנועה הציונית שהיא במהותה מערבית, ונוסדה על ידי האליטות היהודית במערב אירופה. למרות שהיא תופעלה ברובה על ידי יהודי המזרח של המערב - מזרח אירופה, עדיין השאיפה הייתה לראות במערב את נקודת הייחוס התרבותית והמדינית של היהדות בעת החדשה ולא את המזרח.

מיקום הקמת המדינה במזרח על גבול המערב, כמו כמעט הגענו לנחלה ולא זכינו להכנס אליה. ארץ ציון וירושלים לא קיבל את הבכורה רק כי כמיהת האומה לארץ ציון היא זאת שניצחה את המציאות. להווי ידוע כי לא היו הרבה הצעות ליהודים. הרצל אומר ׳אנוכי הגדתי דברים מפורשים בנאום הפתיחה שלי בקונגרס השישי, שאוגנדא לא ציון היא ולעולם לא תהיה ציון. דברים מפורשים ע"ד התועלת שיש בידי ההצעה האפריקנית להביא להציונות לא יכולתי להגיד. מעל הבמה הלאומית אין עושים פוליטיקה [בפומבי]... על המבין היה להבין״ ולהבין כי זה מה שיש. אבל לו היו מציעים להרצל מדינה במערב, האם המתנגדים היו ממשיכים להתנגד?
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779998
טוב שהרצל לא קיבל מדינה במערב אירופה.
כולנו יודעים איך זה היה נגמר.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 779999
"ואתם אחי, בלכתכם עתה מזרחה, עליכם לזכור תמיד, כי מזרחיים אתם מלידה" לאן/מ"ז פייארברג.
לפחות בתודעה הציונית, הציונות לרוב היתה אוריינטלית ולא אוריינטליסטית.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780029
אני חושב שאמרה זאת יותר ממגלמת את הפנטזיה הציונית החובשת תרבוש על הראש ושמה אייפון 16 בכיסים. כל ביקור באבו דאבי, כאילו - קפא הזמן במזרח.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780032
תיקון קישור
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780034
לא יודע על תרבוש, אבל בשנות החמישים-שישים כאפיה היתה כיסוי ראש מקובל מאד אצל חברי תנועות הנוער, שניה רק לכובע הטמבל המפורסם.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780035
שנות השישים זה כבר עידן פוסט ציוני. הפנטזיה הציונית האוריינטלית התגבשה הרבה לפני כן.
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780037
אם אתה בוגר החינוך הדתי מן הסתם לא הכרת את הנובלה. ממליץ מאד. ניתן לקרוא ברשת (אני חושב שזה כל כך עתיק שכבר אין זכויות יוצרים. פאיירברג מבני דורו של אחד העם). הציונות ההיא לא היתה אוריינטליסטית ואפילו לא אוריינטלית. המוטיב של חזרה למזרח היה התנערות לאומית מאפילת הגולה השטייטל,והאורתודוקסיה הרבנית והתחברות אל העבר הקדום היהודי ולא אל איזשהו הווה ערבי. זה לא היה קולוניאליזם בשליחות מישהו אלא תחיה לאומית ושיבה אל המקורות.
נחמן המשוגע, בחור הישיבה שליבו נכסף אל החיים החדשים במזרח, מכבה את הנר בביה"כ ביום הכיפורים כאקט של יאוש ופסילה מוחלטת של אפילת בית המדרש, "עד מתי נהיה ממבלי העולם?".
''הציונות סיימה את תפקידה'' 780047
מי לא יברח מהגטו למדבר בו החופש מצוי בכל גרגר של חול.

״עם ישראל השתתף תמיד בכל תנועות העמים אשר בארץ. רשמים עתיקים מוכיחים לנו, כי בהתקופות היותר ראשונות של העם העברי, התנועע והתנודד יחד עם גוים רבים ועצומים. כל תקופה גדולה בחיי העם העברי היא תקופה גדולה בהיסטוריה הכללית; כל טלטול וגלות בחיי עם ישראל היה בזמן אחד עם טלטולם וגלותם של עוד גוים רבים וחזקים. בצאת ישראל ממצרים לבקש לו את ארצו באסיה, היתה תנועה גדולה וחזקה בכל ארץ אפריקה, וככה אנו רואים גם בימי אשור ובבל, כי גויים וממלכות נתשו מעל אדמתם והתבל כולה היתה כמרקחה… אך הנה התקופה הקרובה בערך: תקופת רומא. אז חשכו פני המזרח ונתאדמו פני המערב, היונים היו הראשונים אשר קרבו את מות המזרח ויבנו על חרבותיו את מערב, ויחד עם המזרח נפל גם העם המזרחי – עם יהודה. אכן התנועה הגדולה הזאת לא היתה תנועת החרב, אך תנועת הרוח. בהיות האויר שוה וממוזג הוא שקט ושאנן והולך לו לאט, אולם בהפגש קור וחום יתחולל סער נורא, השובר גם את ארזי לבנון. בהביטנו במבט חודר בספר תולדות האדם אנו רואים, כי כל תנועה גדולה בחיי העמים היתה תנועת הרוח. האנושיות אינה חיה בלי אידיאל, והיא מרימה מקרבה אנשים גדולים, נביאים ומחוקקים, בוראים לה את האידיאלים אשר תעבוד אותם. אולם האידיאלים האלו אינם חיים לנצח; כל מה שנביא מביט באספקלריה יותר מאירה לתוך העתיד האפל, הוא בורא לו אידיאל יותר גדול ויותר חזק, המבלה דורות למרות ושנים לאלפים, אבל סוף סוף, באחרית הימים, ימות גם האידיאל הזה; האנושיות מרגשת פתאום, כי הכל נרקב ונשחת ואין מעמד לה בחיים. התקופה הזאת נוראה מאד, האנושיות צמאה לדבר ד’… אז יתפרד העם למפלגות ולכתות ובדרכים שונים יצא לבקש את ד’… אבל המצב הזה לא יארך, האנושיות תקים נביא חדש, בורא לו אלהים חדשים וחברה חדשה על חרבות המתים. אז תקום תנועה גדולה בארץ, האנושיות מרחיקה ביד חזקה מקרבה את כל הנרקב והנשחת ומוציאה מבין הקברים ועיי המפולת את היסודות החזקים והבריאים לתתם בבנין החברה החדשה. תקופה כזאת היתה התקופה של החורבן השני המתחלת כמאה וחמשים שנה לפני החורבן ונגמרת כמאתיים שנה אחריו. אז נעו כל אלילי הגוים ונפלו תחתם, האנושיות היתה עיפה ויגעה עד מאד, כל איש בקש לו אלהים, החברה הישנה התמוטטה, אלילי המזרח נפלו והעם בקש לו אלהים חדשים. אז בנה המערב חברה חדשה על יסוד מזרחי, על היהדות… אני אינני קורא הדורות ולא באתי לחזור לפניכם על דברים שכבר נאמרו בלעדי. חפץ אני אך להגיד לכם, כי תקופתנו עתה דומה בכל אל התקופה ההיא. אירופה חולה עתה, – הכל מרגישים כי החברה מתמוטטת וכי אשיותיה כבר נרקבו. החברה האנושית היא עיפה ויגעה מאד, היא צמאה לדבר אלהים, לנביא ומחוקק. הנביאים הקטנים הקמים בקרבה נותנים בה כוח לזמן קטן ופי שעה; מאה שנה החיה קנט את החברה, מאה שנה אולי יעסיק דרוין את המוחות, אך נביא גדול ומחוקק אשר ישמיע דבר אלהים לעיפים ולכושלים ואשר יתן כוח להחברה ללכת הלאה – אין לנו עתה, והחברה האנושית תועה עתה במחשכים, עד אשר יערה עלינו רוח אלהים חזק, ויתן להחברה מזון לאלפי שנה…הבה ואגיד לכם, אחי, כי לא אנחנו פנינו מועדות אל המזרח, אך המערב כולו נוסע זה כבר מזרחה… אנכי – רשאים אתם לשחוק עלי – אנכי ודע, כי ימים יבואו ומאות המליונים אשר במזרח, העצמות היבשות, יתעוררו לתחיה; אז יקומו עמים רעננים ומלאי חיים וייסדו את החברה החדשה… אז יתנער המזרח וימלוך בתבל כולה אחרי המהפכה המערבית, כמו שמלך המערב אחרי המהפכה המזרחית. ואתם, אחי, בלכתכם עתה מזרחה, עליכם לזכור תמיד, כי מזרחיים אתם מלידה; בעת שהמערב כולו הולך מזרחה לרשת נחלת המת, עליכם ללכת שם בשביל להחיות את המת ולבנות את בנין החברה החדשה. השונא היותר גדול של היהדות הוא – המערב, ולכן הנני חושב כדבר בלתי טבעי, שהעם העברי, המזרחי, יפיל גורל על המזרח ביחד עם עמי המערב, הנני מאמין כי העם העברי יחיה ויעמוד על רגליו; הנני מאמין, כי העם הגדול הזה, אשר אי אפשר לנו לצייר במחשבתנו את מצב העולם בלעדי ספריו ורוחו הגדול, יתן עוד פעם חיים להחברה; אבל החברה הזאת תהיה מזרחית. המזרח הגדול יתעורר משנתו ויחל לחיות חיים טבעיים, אז יעמוד העם המקולל בראש גויים, בראש המזרח החי… לכן, אחי, בנסעכם מזרחה, אל תסעו כאויבי המזרח, אך כאוהביו ובניו הנאמנים. התחזקו נא להחיות אותו ולא להמיתו. אלפי שנים כבר עברו מבלעם ועד הנה, ובכל זאת אנו מרגישים, כי עוד עומדים אנו בחצי הדרך ועלינו להגיד עמו יחד: “אראנו ולא עתה, אשורנו ולא קרוב”… אנכי הייתי למשוגע, כי לא ידעתי אנה לפנות ולצאת, ועתה הנני גבר לא יצלח; היו ימים, אשר חשבתי לצאת לפני עמי, אבל עתה אי אפשר. יקום נא דור חדש וחי, והוא ילך לפני העם… אם אמת הדבר כי יש תעודה לעם ישראל, יצור נא את תורתו ואת תעודתו וישא אותן אל המזרח… לא אך ל”ארץ ישראל" אך אל המזרח כולו… אז ידע עמי, כי הולך הוא בדרך סלולה וטבעית. ואל נא יתאמר הדור הזה בגאון רוחו, כי יוכל לגמור את המלאכה על רגל אחת. כתבו נא, אחי, על דגלכם: “אראנו ולא עתה, אשורנו ולא קרוב”. מזרחה! מזרחה!"- לאן

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים