נשיא איראן: ישראל צריכה להימחק מהמפה 2493
נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, אמר היום (ד') ש"ישראל צריכה להימחק מהמפה". בהתייחסו למדיניותן של שכנותיה הערביות של איראן, אמר אחמדינג'אד: "כל מי שמכיר בישראל יישרף באש הזעם של האומה האיסלאמית".

דובר הבית הלבן אמר כי וושינגטון לוקחת ברצינות אמירות כגון אלה, והזכיר את כוונותיה הגרעיניות של איראן. שרי החוץ של צרפת וספרד זימנו אליהם את שגרירי איראן בארצם לקבלת הבהרות. שגריר ישראל באו"ם יתבע להרחיק את איראן מהארגון בעקבות הדברים.

בפגישה עם שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, מסר שר החוץ סילבן שלום שלהערכת ישראל זקוקה איראן לששה עד תשעה חודשים בלבד עד שתגיע לנקודת ה"אל־חזור", שאחריה לא תזדקק לעזרה חיצונית כדי להמשיך בפיתוח נשק גרעיני. שר החוץ הרוסי מסר שלפי הערכת המומחים שלו, האיראנים זקוקים לעוד כמה שנים, ובינתיים יש לפעול במישור הדיפלומטי.


קישורים
הארץ
YNET
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

בעייה ופתרונה: 341212
"לאפשר לאיראן לפתח תוכנית גרעין למטרות שלום...
תנו למוחמד אל-בראדעי ולסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית,
שזכו זה עתה בפרס נובל לשלום, לעשות את עבודתם."
"הממשל האמריקאי צריך לעשות כמיטב יכולתו לרסן את ישראל"
בעייה ופתרונה: 341227
עדיף שמיסטר ג'ורג' ריינדיר יציע לרסן את ישראל מאשר חורחה הירש. כך לפחות נדע שהוא כתב את המאמר מכוונות טהורות של שמירת שלום העולם ולא מתוך רצון להתחנף (לקולגות בחוג הפוליטי שלו) או סתם מתוך רצון להרוויח 30 שקלי כסף.
בעייה ופתרונה: 341509
אם תהיה מלחמה גרעינית, ככל הנראה רובה של מדינת ישראל יושמד. במקרה זה, לא יהיה עוד את מי להאשים בכל הצרות בעולם. כל בר-דעת יודע שהעולם לא יכול להתקיים בלי שיהיה את מי להאשים בכל הצרות, ולכן חובה לנסות ולמנוע את חורבנה של מדינת ישראל. מכאן דאגתו הכנה של מר חורחה הירש לבטחונה של מדינת ישראל.
בעייה ופתרונה: 341598
תשובתך מספקת. אני אחזור לשנוא נהגי מוניות.
בעייה ופתרונה: 341762
שמחתי לעזור. זאת כמובן כל עוד אתה שונא את כל נהגי המוניות באותה המידה, ללא אפליה (חס-וחלילה) לפי מוצא, עדה, צבע העור, מין, נטיה מינית או סוג המכונית.
בעייה ופתרונה: 341268
איש יקר. נראה לי שהוא ונדב שנרב יסתדרו טוב ביחד. אולי איזה מחקר משותף?
בעייה ופתרונה: 341310
בעייה ופתרונה: 367865
אני חושב, שאם ישראל תשים את בטחונה בעומות אחרות השואה תחזור פעם שניה. אך, הפעם זה באמת יהיה הפיטרון הסופי ראו הוזהרתם!
בעייה ופתרונה: 367913
ישראל היא המדינה החזקה ביותר במזרח התיכו; היכן היא שמה את בטחונה בידי אומות אחרות? אם אתה מתכוון עניין הגרעין האיראני- אז ישראל לא עד כדי כך חזקה כדי לפתור לבדה את הבעיה. גם בזמן המלחמה הקרה חסו מדינות אירופה תחת המיטריה האמריקאית.
ישראל אחראית על בטחונה אך הדגש הוא על המילה-"אחראית". הרעיונות של משה ארנס ממלחמת המפרץ הראשונה (הזכיר לי את ד"ר סטריינג'לאב)- לא היו ואינם אחראיים.
בעייה ופתרונה: 401071
א. יכול להיות שתגובתי תהא התיחסות רצינית מדי לטענות של מוקיונים ושוטים, אבל אולי צריך להזכיר בפעם האלף שאיראן היא מן הגדולות שביצואניות הנפט. איזה אנרגיה לימי שלום בדיוק חסרה להם?
ב. יחד עם זאת כדאי אולי להזכיר שח. הירש ואוילים גדולים ממנו דוגמת נועם חומסקי, מייקל מור וראלף נאדר מייצגים בעניין זה חלקים נרחבים מאוד (אולי את הרוב הגדול) של אזרחי ארה"ב שאינם מגלים התלהבות למערכה מקפת נגד איראן (לאור תוצאות מלחמת בין המצרים, אולי די בצדק). מאחר והחכמים ויודעי הכל (בעיקר לאחר מעשה) מקרב ימין בודאי יציגו את המהלכים הדיפלומטיים של ארה"ב בכיוון הזה כחלק ממהלך פייסנות נבזה, כדאי לומר שארה"ב מנהלת מדיניות סבירה מדי שנועדה להרוויח זמן, כאשר במהלך זמן זה אפשר להשיג את המטרות הבאות:
ב.1. לשכנע שלא ניתן להשיג דבר מאיראן במו"מ בדרכי שלום.
ב.2. לגייס ידידים ותומכים לצד שלהם ולנטרל תומכים של הצד השני.
ב.3. לשכנע את תושבי איראן שמנהיגיהם, הם אשר גררו אותם למערכה מיותרת נגד ארה"ב.
ב.4. לעולם אל יהא אדם מתיאש מן הגאולה. אולי יתרחש בינתיים נס והמשטר החומייניסטי יתמוטט מבפנים.
בעייה ופתרונה: 406226
מסכים.
בעייה ופתרונה: 406320
חוץ מהרהב של לכנות אויל את נעם חומסקי. יש אצלו כל מיני דברים אך לא אוילות.
חומסקי וחיזבאללה 406418
יכול להיות שעוזי התכוון לזה:
http://www.youtube.com/watch?v=7CjD2GaB2gE&mode=... . הוא אומר אויל משום שהוא עדין נפש ואינו רוצה להאשים את חומסקי ברוע חלילה.
חומסקי וחיזבאללה 406419
התכוונתי לשוקי ולא לעוזי.
חומסקי וחיזבאללה 406523
הוא שופט אותו על סמך דיווחים עיתונאיים. אני קורא את מה שחומסקי כותב ומה שהוא כותב רחוק מאד מלהיות אוילי. אני משתדל לא להתייחס יותר מדי לדיווחים עיתונאיים אם אין ביכולתי לבדוק אותם לעומק. דיווחים הם הרבה פעמים בגדר כותרות שאינך יכול להיות בטוח לא בהקשר ולא בקונסטלציה.
חומסקי וחיזבאללה 406624
לי נדמה שהדיווח כאן אינו משתמע לשתי פנים. מצטער על האל שהכזיב אבל היית צריך ללכת מלכתחילה על משהו קצת יותר מיינסטרימי - עמוס עוז או משהו בסגנון (:
חומסקי וחיזבאללה 406837
לא צריך לאכול את כל החביתה כדי לדעת שהביצה מקולקלת. זה שחומסקי אומר שישראל וארה"ב זה פוייה לא מחייב לקרוא את כל כתביו.
יתכן שחומסקי הוא בלשן מבריק ואויל פוליטי (להשוות את את עוולותיה של ישראל למעללי איראן זו לדעתי אוילות. ישראל לפחות אינה מציעה להשמיד את איראן).
אני דוקא קורא וצופה לפעמים בהנאה במייקל מור. חומסקי, שאני חושב משתקף די יפה בדברי חסידיו המקומיים, נראה לי פשוט פרובוקטור מסוג האיפכא מסתברא ולא יותר.
חוץ מזה אם לא נעלוב באלו שאינם נעלבים מדברינו, אז את מי יותר לנו להעליב?
חומסקי וחיזבאללה 409469
לאחר שקראתי פעם-לפני מספר שנים- דווח על חומסקי, רציתי לראות מה הוא באמת כתב. קראתי ספר אחד שלו ולא מעט מאמרים. הדברים שלו רחוקים מלהיות אויליים; הם בנויים היטב ומגובים בעובדות.
זה בסדר גמור לחלוק ולהתווכח. אבל לקרוא לו אויל בגלל ששמעת אותו מתבטא בביירות? קצת מריח מיהירות שיטחית.
חומסקי וחיזבאללה 410842
על חטאי אני מתוודה, אין לי מושג מה הוא אמר בביירות.
אני מצטער אבל דעותיו על ארה''ב (בעיקר בעניין וייטנאם) והתגובה האוטומטית שלו להצמיד לכל מעשה נבלה של דיקטטור נידח אי שם את האחריות של ארה''ב למעשיו נראים לי דברי הבל.
חומסקי וחיזבאללה 410890
אני מציע לך להתגבר על הסלידה הרגשית ממנו ולקרוא לפחות אחד מספריו.
חומסקי וחיזבאללה 410907
אני מציע לך להתחיל פה
חומסקי וחיזבאללה 410924
ואיפה להמשיך?
חומסקי וחיזבאללה 410925
אני מבין שבספר הוא מסביר מדוע צריך להפציץ את סכר אסואן. לחומסקי התייחסו כאן כאוויל; אני מניח שלליברמן מתייחסים כחכם- במיוחד להצעתו להפציץ את סכר אסואן.
חומסקי וחיזבאללה 410929
אולי תקרא את הספר לפני שאתה מחווה דעה? או שהעצה הזו טובה רק כשאתה נותן אותה לאחרים?
חומסקי וחיזבאללה 410938
כשיגיע אלי הספר אקרא אותו. את הדעה אני מחוווה על איומו כשהיה שר בישראל, להפציץ את סכר אסואן. הוא איים ובישראל לא התייחסו. מה אתה רוצה שאעשה? הוא ישב עם עיתונאי ויחד ניסחו ספר. בספר כמובן אין הצעה להפציץ את סכר אסואן שהרי הספר הוא מסע מכירת ליברמן. ההצעה להפציץ את סכר אסואן היא לדעתי תעודת פטירתו של פוליטיקאי- לצערי לא בישראל.
חומסקי וחיזבאללה 410942
אם עוד לא קראת איך אתה יודע מה אין בספר? איך אתה יודע שהספר הוא מסע מכירות? האם זה נראה לך רציני שאני אגיד מה יש ומה אין בספרים של חומסקי מבלי שקראתי אותם? אתה מציג סטנדרטים כפולים לצערי בדברים שלך לשוקי שמאל - במילים אחרות צביעות ודעה קדומה
חומסקי וחיזבאללה 410967
לא אמרתי שלא אקרא אותו. גם לא כיניתי אותו אוויל. אני לא ממהר לכנות אנשים כאווילים כדי שלא אצא בעצמי כאוויל.
לא אמרתי אילו פרטים יש בספר של ליברמן; כתבתי שהספר הוא חלק ממסע המכירות של ליברמן, וכך הם הספרים של הפוליטיקאים שאינם בסוף דרכם או שהפוליטיקה אצלם היא רק אפיזודה.
חומסקי וחיזבאללה 410950
אם אתה באמת הולך לקרוא אותו כדאי להחזיק שקית הקאה בסביבה.
ובמקביל 341224
משדרת הטלויזיה האירנית עכשיו את הסדרה הסורית "הגולה", בה מתוארות מזימות יהודיות להשתלט על העולם- בסגנון האנטישמיות האירופית המודרנית. אבל גם תוך שימוש כבד בחומרים אנטישמיים אירופיים ימי-ביניימים.
בין השאר יש סצנה שבה יהודים שוחטים ילד נוצרי לצורך אפיית מצות, וסצנה של הוצאה להורג של יהודי ע"י בית דין "תלמודי", ע"י שפיכת עופרת לוהטת אל תוך גרונו.

רמאדאן שמח ועיד-אל-פיטר נעים לכולכם.
ובמקביל 400529
לא יתכן(גם לא מתקבל על הדעת) שאדם בר-דעת יתייחס ברצינות לשטויות אלו, מותר לנשום.

הכי הצחיק אותי -אזהרה:קשה לצפייה, נו באמת!
ובמקביל 400562
כל אחד וההומור שלו. באמת.
ובמקביל 406417
לגבי המשפט הראשון, מה עשית בשיעורי הסטוריה?
ובמקביל 406459
לא בטוח שהם היו באמת ''בני דעת''...
ותגובת ישראל 341403
"בעקבות דברי הנשיא אחמדי-נג'אד לפיהם יש "למחוק את ישראל מהמפה", הנחה שרון את שגריר ישראל באו"ם לפנות למועצת הביטחון ולעצרת האו"ם בבקשה לכנס דיון מיוחד ולהרחיק את איראן מחברות בארגון. דובר הבית הלבן גינה את הדברים ושרי החוץ של צרפת וספרד זימנו את שגרירי איראן בארצם לקבלת הבהרות"

נשיא איראן ישראלי? 341569
אני לא הייתי מקצין. לא צריך למחוק. למה בכוח? אפשר פשוט לסגור את הבסטה. אתם חייבים להודות שהוא צודק במידה מסוימת, ישראל היא אכן פגע רע, מדינה מועדת לפורענות.
נשיא איראן ישראלי? 341570
נכון, אפשר בהחלט לסגור את הבאסטה. אבל זה לא יפה מצד נשיא להגיד דברים כאלה. פוי! הוא עוד לא שמע על סיכול ממוקד?
נשיא איראן ישראלי? 341571
אתה (צחי) אירני?
כי גם זה לא מצחיק.
עיתוי מוזר ? 341616
מעניין שדברים כל כך ישירים וברורים נשמעים דווקא אחרי ההתנתקות, שהייתה, לפי דברים ששמעתי פה ושם, גם אמורה להרגיע את שונאינו ולהקטין את השנאה.
אם נוסיף לדברים האלה גם את המעשים, כלומר את המשך ירי הקסאמים והעליה בפעולות הטרור, ונאמץ בכל זאת את הגישה הזאת, זה נראה עכשיו, כאילו לא די בהתנתקות, ובעצם לא הקרבנו די למולך האהבה והשלום. . .
עיתוי מוזר ? 341670
אתה צודק, טעינו . צריך לכבוש מחדש את הנחלאות ברצועת עזה. צריך גם להתיישב ברחוב הראשי בשכם כתגובה ציונות הולמת לנשיא האירני החוצפן.
בקיצור, התגובה הציונית ההולמת לכל קסאם והתבטאות עויינת של נשיא איראן-היא שנפגע בעצמנו. מה שעשינו בפינוי עזה היתה תרומה לנוחיות שלנו- מחשבה ריאלית ואפילו אגואיסטית בריאה שהגיעה למסקנה (כמו רבים לפני עשרות שנים) שאין לנו מה לחפש בעזה והדבר מזיק מדי, יקר מדי ולמעשה אידיוטיזם מחלט להיות שם. כמה פעמים צריך לציין שביציאתנו מעזה תרמנו רק לעצמנו
ולא הקרבנו לשום מולך האהבה והשלום.
מה הוא קופץ ? 341723
אני כתבתי את מה שכתבתי כתגובה לדברים ששמעתי כמה פעמים מפי חברים (איני בטוח שראיתי דברים דומים באייל), לפיהם ההתנתקות תרגיע את שונאינו ותמתן את הטרור. איני זוכר שאתה טענת טענות כאלה, ולכן שוב לא ברורה התערבותך.
אשר להשפעה הישירה של ההתנתקות על מצב הביטחון, בכך עדיין, לדעתי, לא חשנו. אני מניח שתוך בין חצי שנה לשנה מיום הנסיגה, אפשר יהיה לראות את הקשר בין החופש המוחלט בהעברת אמל''ח שניתן לפלשתינים בעזה, ובין המכות שאנו סופגים, ואז אפשר יהיה לשפוט גם את הדברים שכתבת עכשיו.
הלואי ואתבדה, אבל אני מציע שנחכה ונראה.
מה הוא קופץ ? 356333
נחיתת הקסאם אמש על בסיס צבאי ליד אשקלון ופציעת חמשת החיילים בתוכו (אירוע שלא נחשב חשוב מספיק כדי שיופיע כידיעה באייל) אינה קשורה עדיין במציאות הקשה שאני מעריך שנגיע אליה בעתיד הלא רחוק.
אירוע זה הוא אך שריד של האינתיפאדה האחרונה שנבלמה בסדרת המבצעים הצבאיים שהחלו במבצע חומת מגן, כשהוא מסמן גם את יכולת שכלול הרקטות הפרימיטיביות מייצור עזתי עצמי, בטווח ודיוק.
את הדבר האמיתי עדיין לא חשנו. ייתכן שהדבר הזה יידחה מעט ביחס להערכותי הקודמות בגלל הבחירות הקרובות אצלנו, אך בואו אינו מוטל בספק. הטילים המשוכללים יותר שנמצאים היום בידי החיזבאלה יועברו בהעלמת עין של המצרים, וכל העסק ייסתיים בכיבוש נוסף של עזה, כי שימוש בנשק ההרתעה (הרי שמענו חלק מתומכי ההתנתקות, למשל רמון, טוענים בלהט שלאחר ההתנתקות תהיה לנו לגיטימציה להפציץ אזורים מאוכלסים) לעולם לא ייעשה על ידינו, כפי שלא נעשה כתגובה על הירי האחרון.

אגב, שימו לב לתגובה 177 בידיעה על האירוע ב ynet

מה הוא קופץ ? 356452
סגן שר הבטחון מציע להפגיז יישובים פלשתיניים. בינתיים מוטל "מצור אווירי", "שמטרתו מניעה מוחלטת של כניסת פלשתינאים לשטח ההתנחלויות המפונות ניסנית, אלי סיני ודוגית. הריסות היישובים משמשות את חוליות השיגור לירי, בניסיון לפגוע בפאתי אשקלון".

מה הוא קופץ ? 356468
דב , ענה לי בכנות, האם אחרי הסכם קמפדייויד עם מצרים לא חזית איזו תחזית אסונית? אחרי פינוי לבנון לא חזית טילים על חיפה?
סבלנות, סבלנות... 356482
מה הוא קופץ ? 356494
דעותיי לגבי הנסיגה מלבנון מתועדות בתגובה 5202 שכתבתי מייד לאחריה למאמר בשם "נסיגת האיוולת"(1), ולכן אין לי צורך בשום הפגנת כנות כי הדברים כתובים, וכפי שתראה כשתקרא את התגובה הזאת, תגובתי בפרוש לא ייצגה עמדה חד משמעית כפי שאתה חושב. (אני חושב לבנון ושאלת עזה שונות מהרבה בחינות.)
היום אני חושב שמבחינת התוצאה הנסיגה מלבנון ללא ספק הצדיקה את עצמה, אבל הסיבות לכך הן כל מיני התפתחויות (למשל נשיא סורי יורש, אסד הבן, מאד חלש, וכניסת האמריקאים לאזור לאחר המלחמה בעיראק ואפגניסטן), שהחכם שבחכמים לא היה יכול לחזותם.

אשר לשאלת החזרת סיני בקמפ דויד, הדבר הזה התרחש לפני עידן האינטרנט ואיני יכול להציג שום הוכחות לדעותיי אז.
הייתי כמובן נגד החזרת סיני בגלל סיבות שונות בעיקר אידיאולוגיות, אך איני זוכר נבואות שחורות שלי בעניין זה.
ולא שיניתי את דעתי זו עד היום. היום אני חושב שהמעשה הזה החליש את מדינת ישראל בצורה דרסטית, וחיזק את מצרים שהצטיידה בצבא ובמיוחד בחיל אוויר מערביים ומודרניים (בהשוואה לסוריה שעמה לא חתמנו על הסכם שהפכה בהדרגה למדינה חלשה ובלתי חשובה שאין מאחוריה מעצמה חזקה כברית המועצות של אז). מבחינה בטחונית אני רואה במצרים את המסוכנת שבאובינו למרות שפורמלית אינה אוייבת. אני גם חושב שלולא החזרנו את סיני, לא היו קורות ההתלקחויות האלימות הקשות עם הפלשתינים שאתם התמודדנו בשנים האחרונות.

(1) שים לב: הדברים נכתבו מיד אחרי הנסיגה. אסד שמוזכר בתגובה הוא כמובן אסד האב שהיה אז ידוע כאדם חולה שלא יחיה זמן רב. ברצוני להוסיף (וידידי יכולים להעיד על כך) שתקופה מסויימת הרבה לפני "ארבע אמהות" ולפני שאהוד ברק בכלל חלם שיהיה פעם בעד נסיגה כזאת, ממש "המצאתי" את רעיון הנסיגה והטפתי לו בהתלהבות. אבל נכון שבתקופה האחרונה שלפני הנסיגה כבר לא הייתי כל כך בטוח שמדובר בצעד נכון כי חששתי שבאין יכולת הרתעה הסכנות רבות.
מה הוא קופץ ? 356534
אחד מהיתרונות הגלומים בפסימיזם הוא, שמקסימום, אתה תהיה מופתע לטובה‏1.

1 אחד היתרונות הגלומים באופטימיזם הוא שחיים יותר.
מה הוא קופץ ? 356555
את יכולה להסביר את ‏1? על מה הקביעה הזאת מתבססת? (או שזה נאמר בהומור?)
מה הוא קופץ ? 356576
מה יש כאן להסביר? אם את פסימית יש סיכוי טוב שהמציאות תהיה טובה יותר מתחזיותיך. משמע, תופתעי לטובה.
מה הוא קופץ ? 356579
אני משוכנע שזה נכתב בהומור.
פסימיזם -> אופטימיזם 357515
חישוב פשוט מראה כי פסימיזם גורר אופטימיזם. הפסימיזם אומר שאני עתיד להתאכזב. אם ממילא אתאכזב, מוטב להתאכזב מהנחות אופטימיות מאשר מפסימיות.
פסימיזם -> אופטימיזם 357516
אתה מאוד אופטימי.
מה הוא קופץ ? 400497
אחחחחח איציק, כמה שהיית רוצה למחוק את התגובה הזו עכשיו...
מה הוא קופץ ? 400505
בכל הכבוד, יש להודות שהטילים התחילו ליפול על חיפה לאחר שחזרנו ללבנון.
מה הוא קופץ ? 400519
אירוע חטיפת החיילים החל בהרעשה כבדה של חיזבאלה לעבר ישובים אזרחיים לאורך גיזרה רחבה, שגבתה נפגעים בקרב חקלאים שעבדו בשטח. ההרעשה הזאת התבררה כפעולת הסחה לפעולת החטיפה, אך העובדה הזאת לא הביא מזור לפצועים האזרחים.
מה הוא קופץ ? 400520
נכון. דברים כאלה אכן לא קרו כשהיינו בלבנון. גם חטיפות לא היו אז.
מה הוא קופץ ? 401363
על חיפה לא, אבל על חלקים נרחבים מהגליל החיזבאללה ירה לפני שנכנסנו ללבנון בשנית.
מה הוא קופץ ? 402094
כלומר לשיטתך לא היה צריך להכנס ללבנון? גם לא כדי לנסות ולחלץ את החיילים החטופים?

כך או כך, האמרה לעיל בהחלט נכנסת לקטגורית הנבואות שניתנו ל.
מה הוא קופץ ? 402095
האם לדעתך יש סיכוי לשחרר את החטופים באמצעות הכניסה ללבנון?
מה הוא קופץ ? 402110
ומה אתה אומר עכשיו?
אגב, יש לך הסבר לכך, שדב סייג את תחזיתו בעקבות דבריך?
מה הוא קופץ ? 356513
אולי כדאי להוסיף עוד פרט טכני. הזכרתי את הגדלת הטווח של הקסאמים. אבל נראה שכדי להגיע לאותו בסיס לא היה די בכך והפלשתינים השתמשו בעוד ייתרון שהביאה להם ההתנתקות: ירי מאחת ההתנחלויות ז"ל שליד חוף הים, מתוך איזור שלפני ההתנתקות לא הייתה להם גישה אליו.
זה אולי היבט נוסף של ההתנתקות.
אגב, מעיון במפה עולה שאם נפעיל את שיטת ההתנתקות על אשקלון יוכלו הפלשתינים באותם קסאמים שישנם בידיהם כיום להפגיז את הרבעים הדרומיים של אשדוד.
מה הוא קופץ ? 357308
אני תוהה אם דברי איש הפתח ב:

נכונים, ואכן יש בידיהם כבר עכשיו טילי גראד.
איך שהוא הציון של שם הטיל במדוייק, מביא אותי למחשבה שייתכן שהמידע הזה נכון. מה שבטוח הוא שגופי המודיעין שלנו בודאי יודעים אם מדובר באמת או שקר, ומאד מעניינת תגובתם שאני מצפה לה. הם יכולים להגיב ב"כן" "לא" או "לא יודעים". אי תגובה מוחלט יגביר אצלי את החשד שמדובר בידיעה נכונה, והשתיקה מטרתה לשרת מדיניות מסויימת ע"י הסתרת מידע כה חשוב מהציבור.
מה הוא קופץ ? 357309
מצד שני, תגובה חיובית יגביר אצלי את החשד שמדובר בידיעה לא נכונה, ותגובה מטרתה לשרת מדיניות מסויימת ע''י יצירת פניקה ציבורית מיותרת ערב בחירות.
מה הוא קופץ ? 357328
ואגב (הרי עלי למלא את תפקידי כמסית ההמונים ומגביר הפאניקה), במפה שמצורפת לקישור שהבאתי מצוייר מעגל שמרכזו בסביבות בית חנון. אבל אם נזיז את המרכז לנקודת החוף שליד אלי סיני ז"ל, נבחין בנקל שטווח של 25 קילומטר כולל גם את הרבעים הדרומיים של העיר אשדוד.
מה הוא קופץ ? 357329
אגב, רוב ה''קטיושות'' שנורו עלינו מלבנון היו בעצם הגראד הזה.
מדובר באמצעי לא רק בעל טווח משופר יחסית לקסאמים אלא גם בעל ראש קרבי הרסני יותר.
ועוד אגב, אם באמת יש כאלה כלים בידי הפלשתינים כמעט ברור שהועברו דרך ציר פילדלפי,וכך המחדל הביטחוני העיקרי של ההתנתקות כבר, כה מוקדם יחסית, אפילו לתחזיותיי, בא לידי ביטוי.
והתקשורת ? 357357
ביום שבו נופלים מספר קסאמים על יישובינו כשאחד מהם נופל בסמוך לגן ילדים בקבוץ סעד ובנס לא גורם לנפגעים, ביום שבו מתברר שככל הנראה יש כבר "קטיושות" בעזה בהתאמה מובהקת לנבואות השחורות ביותר בעניין ההתנתקות, ביום כזה אין אנו שומעים אפילו מילה אחת על האירועים האלה בתחנות הטלויזיה העיקריות. לערוץ אחד התחלתי להאזין אמנם כרבע שעה לאחר פתיחת המהדורה, אך את מהדורת החדשות של שמונה בערוץ שתיים אני שומע החל מתחילתה. הם עברו עכשיו לדון בקופות הגמל אחרי שדנו ארוכות בעליות ליבו של שרון וצלקותיו של נתניהו. גם הואילו בטובם להקצות כחצי דקה לידיעה שאירגוני הטרור מחריזים על קץ קרוב של ה"הפוגה". אבל על המנה היומית של ההפוגה הזאת אף מילה.
שום דיון והזמנת מומחים בשאלת הגראד המעניינת הזאת. שום כלום.
נראה שאמצעי התקשורת מקפידים הקפדה יתרה לא להסית את הציבור ולא ליצור פאניקה. . .
כרגע הערוץ השני עבר לדווח על ליצניות, ונראה שלקטיושות אין שום סיכוי שיגיע. לא חסרים נושאים. . .
ועכשיו עוד ידיעות: גנבות מכוניות גוברות, מאמן מכבי תל אביב החדש, הולנדי שמכר פעם מכוניות (הנושא הכי משעמם שהוצג בחדשות הטלוויזיה לאחרונה), ו. . . נמאס. אשלח את הידיעה מבלי לדווח על סוף החדשות המתקרבות. רגע. . . אחרי הפרסומות הם יספרו לנו על שרה"לה הנחשה.
והתקשורת ? 357382
לשמע קולות הנפץ של שלוש רקטות נוספות שנורו בשעות הערב התעוררו סוף סוף בערוץ אחד. במהדורת מבט (שאותה שמעתי ברדיו במכוניתי במסגרת מאמציי לעקוב אחר דווחי התקשורת), הובאה כתבה באורך סביר על אירועי הירי של היום, כולל ראיונות עם ילדים בקיבוץ סעד.
אבל על האפשרות שהקטיושות הגיעו לעזה אף מילה. וכשהם רוצים הם יודעים יפה מאד לזמן מומחים ולערוך דיונים, וזו ידיעה מאד מעניינת ש''זכותו של הציבור'' להבינה ולרדת לכל פרטיה.
מה הוא קופץ ? 356540
האם אני זוכר נכון שעוד לפני ההתנתקות היו לפחות 2 מקרים של ירי קסאמים על איזור התעשייה של אשקלון?
נראה לי שזעקות ה"אשרי, יתום אני" של הימין בעניין הקסאמים על אשקלון ושדרות, נובעות מן היצר הבלתי ניתן לריסון שלו לעסוק בהסתה של האספסוף (וראו הפנייתו של מר אנשלוביץ).
לעומת זאת, אני מתיחס בצורה שונה לגמרי לטענות בעניין המעברים. כאן הייתי שמח אם הימין היה פועל ביתר רעשנות כנגד הפקרת האינטרס הבטחוני של ישראל. אולי זה המקום להזכיר את אמירתה של ברברה טוכמן שנפילתה של דרום וייטנאם לא התרחשה בגלל הוצאת החיילים האמריקאים משם, אלא בגלל השיתוק שאחז את השילטון האמריקאי לרגל פרשת ווטרגייט ומחליפו החלש של ניקסון.
מה הוא קופץ ? 356566
לשאלתך בתחילה, נראה לי שאתה זוכר לא נכון, אך אשמח לעדכן את ידיעותי באמצעות קישורים מתאימים.
לגבי יתר דבריך, איני יודע איך להתייחס, כי למרות מאמציי, לא הצלחתי להבין מה אתה בדיוק טוען.
מה הוא קופץ ? 356574
לגבי קישורים, מה דעתך על דיון 1593 האם ידעת שאתה משתתף באמצעי תקשורת שמאלני ושקרי?
לגבי מאמצייך, בד"כ הייתי מנסה להסביר את עצמי, כי אמנות הניסוח הבהיר, אכן אינה ממעלותי הבולטות. אולם במקרה זה אוותר, משום שמלכתחילה התגובה הגיעה אליך בטעות. כפי שאפשר לראות מגוף התגובה לא התכוונתי להגיב אליך ישירות וכנראה פשוט קפצתי בטעות תגובה אחת קדימה בחיפוש כפתור ה"הגב".
באופן כללי, התגובה היחידה שלי לך, היא שהייתי שמח אם היית ממתן את הרגזנות, התוקפנות וחוסר הסובלנות שלך כלפי מגיבים שאינם מסכימים איתך (ואיני מכוון דוקא לתגובתך האחרונה).
מה הוא קופץ ? 356611
ראשית ברצוני להודות לך על הקישור (אבל שוב, ההערה על אמצעי התקשרות השמאלני שאני כאילו משתתף בו לא מובנת ונראה לי שאינה במקומה).
באמת לא זכרתי את האירוע הזה ואין לי ברירה אלא להודות שירי לכוון אזורים מדרום לאשקלון אכן התרחש עוד לפני ההתנתקות (אבל כנראה פעם אחת בלבד).
הדבר הכי מעניין ומעורר מחשבה היה דווקא המפה שמצורפת לקישור ב ynet , ועיון בה מביא אותי לחשוב שכפי הנראה ישנה טעות לגבי מקום השיגור שדווח אז. אם תגדיל את המפה שבקישור הזה תבחין במשהו תמוה: הטווח לפי הנתיב שמשורטט במפה של הרקטה הוא בערך פי ארבעה מהטווח לשדרות. אם באמת בידי הפלשתינים רקטות מסוג כזה הם היו יכולים היום, כשאזור החוף שבישובים אלי סיני ודוגית בידיהם להגיע בנקל לכל האזור העירוני של אשקלון ולגרום נזק בנפגעים חמור בהרבה. זאת עובדה שלא עשו זאת. לכן כמעט מסקנה חד משמעית היא שאותה רקטה שנחתה אז, לפני ההתנתקות, או שנורתה בכל זאת מאזור החוף באיזו פעולת הסתננות, או שהייתה נטולת ראש קרבי, ובמקומו הם הוסיפו חומר הודף להגדלת הטווח. העובדות במלואן כפי שדווח ב ynet (את הקישור ב"הארץ" אני הולך לקרוא עכשיו) פשוט לא מתקבלות על הדעת.
לגבי רגזנות וחוסר סובלונות , אלה באמת תכונות שליליות שאם הם באמת מאפיינות את התגובות שלי איני יכול להיות גאה בהם. אבל כדי להתגונן אני צריך דוגמאות מתוך תגובותיי, וכאלה לא הבאת.
מה הוא קופץ ? 356612
את הקישור ב''הארץ'' אי אפשר לפתוח, ואין לי כרגע מה להוסיף.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 356881
בעניין זה שמעתי היום ברדיו גם את תגובתו המאוחרת של השר אולמרט. ידענו שיהיו קסאמים אחרי ההתנתקות, אומר אולמרט. מה, לא היו קסאמים גם לפני ההתנתקות ?
ידעתם ? אולי ידעתם. אני כבר בעצמי לא יודע מה ידעתם. אבל גם אמרתם שאחרי ההתנתקות תהיה לנו לגיטימציה לעשות דברים כאלה שיוציאו להם את החשק לירות עלינו קסאמים. אפילו רמון הסביר לנו בלהט את התיאוריה הזאת. אז מה אנחנו עושים עכשיו עם הלגטימציה של רמון ומופז, כשהאויב מכה בנו בתוך בסיס צבאי עורפי לאימון טירונים, והורי החיילים דורשים להזיז את הבסיס למקום יותר עורפי ?
שמים את מבטחנו ברשויות האויב, וממגנים את מגורי החיילים, ואולי אחר כך את כל הבתים ביישובי הספר. שבים למדיניות הביטחון שאותה נטשנו עוד בימי אגודת השומר, בתחילת המאה העשרים.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 357173
בעצם, כששמעתי את דבריו של אולמרט הפריע לי פרט מסויים בדבריו שבגללו אמרתי לעצמי שעלי ללכת ולכתוב תגובה. אבל כשהתפניתי לכתיבה שכחתי את הפרט הזה וכתבתי את מה שכתבתי. עכשיו נזכרתי.

אולמרט אמר שקסאמים נורו עלינו גם ''כשהיינו בתוך עזה''.
זה, לדעתי, מאד לא מדוייק והטעייה של הציבור. רגל חייל ישראלי לא דרכה בעיר עזה ומחנות הפליטים שסביבה מאז ביצוע חלקם הראשון של הסכמי אוסלו, וכל תופעת הקסאמים נולדה לאחר מכן. זה נכון שלפעמים לאחר ירי היינו נכנסים ו''מגרדים'' את פאתי המקומות המאוכלסים, אך לתוכם לא נכנסנו.
ההתנתקות הייתה מהלך של יציאה בעיקר מגוש קטיף וציר פילדלפי שבדרום עזה שאינם קשורים כלל בקסאמים, ושתי התנחלויות בצפון עזה שנושקות לקו הירוק, ושמתוכם בוצע עכשיו הירי על אשקלון.
לו היינו נשארים בעזה אני מניח בסבירות גבוהה מאד שלא היו נורים משם קסאמים כשם שלא נורים קסאמים משטחי יו''ש.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 357249
"זה נכון שלפעמים לאחר ירי היינו נכנסים ו"מגרדים" את פאתי המקומות המאוכלסים, אך לתוכם לא נכנסנו".
מה זה בדיוק "מגרדים"? כמו לגרד כרטיסי חיש גד?
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 357268
תגובה 330118
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 357853
לקו הטעיית הציבור ושטיפת מוחו בעניין הזה הוסיף הבוקר השר לשעבר בן אליעזר את חלקו בראיון ברדיו.
"וכשהיינו בעזה לא היו קסאמים ? לא היה טרור ?" שואל האיש שאלה רטורית. הוא בטוח שאיש לא ישים לב שהתשובה הנכונה לשאלה שונה מהתשובה אליה הוא מתכוון. התשובה האמיתית לשאלה הרטורית הזאת היא:
לא. כשהיינו בעזה לא היו קסאמים ולא היו פיגועי התאבדות. בהתנתקות לא יצאנו מעזה אלא מגוש קטיף וציר פילדלפי ואזור מצומצם מאד על הגבול הצפוני של הרצועה.
אבל כשהיינו באמת בעזה, כלומר לפני ביצוע חלקם הראשון של הסכמי אוסלו, מה שהיה הוא אינתיפאדת אבנים בלבד שדוכאה אמנם לאחר זמן רב מדי בגלל הפתעה וחוסר ניסיון, אבל כאמור אבנים בלבד. לא קסאמים לא קטיושות ולא פיגועי התאבדות ופיגועי ירי, ובסיכום כללי כמעט ללא קרבנות ופצועים אצלנו.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 357912
אינני מבין את הרצף ההגיוני שלך. מה שקרוי ''אינטיפדת אל אקצה'', החל כהפגנות וזריקות אבנים. במהלך הנסיונות לדיכויין, נהרגו הרבה מאד פלסטינאים. הרבה מדי. דחלן סיפר שאנשי הרשות פנו לישראל וביקשו לשמור על גבולות נשלטים של המאבק. ישראל לא שמעה. המעבר לנשק חם היה מהסיבה הזאת.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 357953
מבלי להיכנס שוב לוויכוח המתיש על מי פתח במהומות אוקטובר 2000 ואיך צריך לקרוא למלחמה שהחלה אז, הרצף ההגיוני של יעקב פשוט למדי:
ב־88 אינתיפדת אבנים דוכאה בשבירת עצמות והרוגים ערבים מעטים.
ב־2000 אינתיפדת אבנים הידרדרה למלחמה עתירת קורבנות. הסיבה שישראל לא הצליחה לדכא אותה היא מציאותם של נשק חם, כוח לוחם, ועורף שלטוני בידי הפלסטינים. כל אלה לא היו יכולים להתקיים לולא נסיגות אוסלו.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 357966
הרשה לי לפקפק בניתוח הנקודתי שלך. הניצחון באינטיפדה הראשונה יציב כמו ניצחון באינטיפדה השניה. כבר לא מנצחים במלחמות אדוני. באינטיפדה הראשונה לא ניצחנו. נכון שהפלסטינאים הותשו והיו צריכים מנוחה כדי להתאושש. רבין, שר הבטחון של האינטיפדה הראשונה, הממונה על שבירת העצמות, הגיע למסקנה שצריך לדבר עם יאסר ערפאת. את זה הוא עשה מרוב ניצחון.
שרון מפנה את רצועת עזה למרות ש: "דין נצרים כדין תל אביב".
גם זה בגלל הנצחון. המעבר לנשק חם ולתחומי ישראל באינטיפדה השניה מנעה מאיתנו התקפלות גדולה יותר. כל התיזה של:"אין עם מי לדבר" נבנתה על פיגועי התאבדות. ללא התזה הזאת, היינו כבר הרחק לקראת מפת הדרכים ב'. היינו מגונים בעולם ולא חוגגים.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 357999
אתה מתפרץ לדלת פתוחה. נראה לי שאיש כאן אינו טוען שישראל ניצחה באינתיפאדה. הטענה (הנקודתית!) הייתה: הכיבוש הישיר של השטחים ב־88 מנע מהפלסטינים להפעיל נשק חם.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 358012
זה פשוט הבדל של פאזה. ממלחמת ששת הימים יש עליה מתמדת בנכונות להסלמת המאבק (עליה ביאוש).אם אתה טוען ששליטה שלנו על השטחים מנעה פיגועים אז הזכרון שלך קצר. בלי קשר לשליטה שלנו יש הסלמה בנכונות הפלסטינאית להלחם. באינטיפדה הראשונה עדיים לא היה הרצון הרחב לבצע פיגועי התאבדות.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 358013
איני יודע בדיוק לאיזה "רצף הגיוני" אתה מצפה ממני.
מה שכתבתי הוא שפואד שאל רטורית אם לא היו קסאמים וטרור כשהיינו בעזה, כשהוא מתכוון לכך שהמאזין יענה: בודאי שכן היו.
אני אמרתי שהתשובה לשאלתו היא שלפני ביצוע הסכמי אוסלו, כשבאמת היינו בעזה ולא רק בגוש קטיף, אכן לא היו קסאמים וגם לא טרור בנשק חם אחר. לא ניסיתי להציג שום רצף ושום הגיוני.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 358018
החיים זורמים קדימה וכולנו מתקדמים. גם לנו לא היו תמיד אמצעי התצפית והשיגור המתוחכמים. גם טרור המתאבדים עלה פאזה באמצע שנות ה-‏90. תאמר בגלל הסכם אוסלו חלה עליה מטאורית בנכונות להתאבד ולא רק אצל הפונדמנטליסטים? לי יש נימוקים אחרים.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 358021
צריך להפריד בין עובדות ובין מסקנות ולקחים. תגובתי בקשר לדברי פואד עסקה בעובדות בלבד. בתגובה זו לא אמרתי שהיינו צריכים להישאר בעזה ולא אמרתי שלא היינו צריכים להישאר בעזה ולא אמרתי שהיינו צריכים להישאר בגוש קטיף ולא אמרתי שלא היינו צריכים להישאר בגוש קטיף. פואד סילף את האמת בקשר לעובדות ואני תקנתי אותו. זה הכל.
אני חושב שבמקרה הזה הסכמה על העובדות, והודאה בכך שאכן פואד סילף אותן היא טרוויאלית. אם תסכים עמי בנקודה זו אוכל להתייחס לדבריך, אבל איני רואה כל טעם לעשות זאת כל עוד אינך מגיב לעניין. נגמור את עניין העובדות ונוכל לדון גם בסיבות לכך שהעובדות הן כאלה או בכל נושא אחר שתצליח לעניין אותי בו.
לך לעזה 358094
אתה יודע יפה ש''עזה'' הוא לא רק שמה של עיר, אלא גם שמו של חבל ארץ, קיצור של ''רצועת עזה''. אני לא זוכר אותך מתלונן על השימשו בראשי התבות ''עיו''ש'' בו ה''ע'' עומדת עבור עזה במשך השנים האחרונות.

מאחר וברור לכל מה פואד ניסה להגיד, שהרי הוא לא דיבר על היציאה מהעיר עזה שהתרחשה לפני כמה וכמה שנים אלא על ההתנתקות מהרצועה כולה, אני חושב שבעצם חיפשת עוד אמתלא להזכיר לכולנו כמה יפים היו הימים לפני שגורשנו מגן העדן העזתי, ובמקביל להמשיך את ה''הפרד ומשול'' האידיאולוגי בין האזורים המאוכלסים ברצועה לבין אותן אדמות הפקר שאינן שייכות לאיש ולכן ההתנחלות בהן היתה כשרה למהדרין. בראבו.
לך לעזה 358121
אתה משתלב יפה, בידיעה או שלא בידיעה, בהטעייה של פואד.
''עזה'' שאותה עזבנו בהסכמי אוסלו אינה רק העיר עזה עצמה אלא גם העיירות שמסביבה כמו בית חנון, וכן כל מחנות הפליטים, ובעצם מדובר בכל בכל החלק הצפוני של רצועת עזה למעט שטחן המצומצם של ההתנחלויות שנושקות לגבול הצפוני של הרצועה ושמתוכן מופגזת היום אשקלון. כמו כן יצאנו מהערים האחרות רפיח וחן יונס על מחנה הפליטים שבה, וכן ממרבית שטחה של רצועת עזה, כשהצבא נותר רק בשטחי גוש קטיף וסביבתה והציר הצר של פילדלפי באמצע העיר רפיח. לכן אי אפשר לומר שההתנתקות היא יציאה מרצועת עזה. רוב הציבור אינו יודע את העובדות האלה, ופואד ואולי גם אתה מנצלים זאת להטעייה.
לך לעזה 358131
תפסת אותי.
לך לעזה 358142
מילא אתה, אולי אתה מנצל משהו למטרות הטעיה, אויב האומה שכמוך. אבל לייחס לפואד כזאת רמת תחכום יכול רק מי שלא מכיר אותו, ולי כן היה הכבוד להכיר אותו.
לך לעזה 358146
בדיאלוג עם דב באמת חשבתי אם להעיר איזו הערה על פואד, אבל, שלא כמנהגי, החלטתי להמנע מכך.

חוץ מזה אני לא אויב אלא חובב אומה (טורמן) ידוע.
לך לעזה 358123
כשפואד אומר: "גם שהיינו בעזה נורו קסאמים", הוא יוצר את הרושם כאילו הקסאמים ההם נורו מתוך שטחים שהיינו בהם. וזו בדיוק ההטעייה, כי הקסאמים נורו בפרוש ממקומות שבהם הצבא לא היה, כי אזורי הירי נכללו בחלק שניתן לפלשתינים בהסכמי אוסלו.
לכן ברור שדבריו ריקים מתוכן, ובאו כדי להטעות ולטייח.
לך לעזה 358126
אתה עדיין לא עזבת את הסיסמאות של "תנו לצה"ל לנצח"? וההנחות שהטרור נמצא רק בשטחים שצה"ל אינו שולט בהם? ומתגעגע לימים לפני אוסלו בהם גר הזאב הפלסטינאי עם הכבש הישראלי.
לך לעזה 358148
אתה עדיין מתעקש לא להבין מה שאני שוב ושוב מנסה לומר לך, ואני רגע לפני הייאוש המוחלט בניסיון להסביר את עצמי.
אני לא דברתי כלל על מה שאני חושב שצריך לעשות (אנא הפנה אותי לתגובה לא רק בפתיל זה אלא בכלל שבה אמרתי "תנו לצה"ל לנצח", או שאמרתי שעם הנסיגה מלבנון ייפלו טילים על חיפה כפי שאמרת בתגובה ישנה יותר. מדוע אתה מטיח בי האשמות שווא ?), ולא הבעתי שום דעה בפתיל הזה. אני רק רציתי שתהיה לפחות הסכמה על העובדות, ושלא ייזרו חול בעינינו ע"י יצירת רושם שהעובדות אינן כאלה. והעובדות שאני מדבר עליהן הן אלה:

1. כששלטנו בעזה, כלומר לפני הסכמי אוסלו, לא נורה עלינו שום טיל קסאם או טיל אחר, וגם ברוב התקופה שבה שלטנו בעזה לא היה שם ולא יצא משם שום טרור בנשק חם (1).
2. לאחר שפינינו את רוב שטחי רצועת עזה בהסכמי אוסלו ונתנו לפלשתינים לשלוט לא רק על עצמם אלא גם על רוב השטח, החל הטרור בנשק חם ועמו אותן רקטות שנקראות קאסם.
3. לאחר ההתנתקות החלו לפול קסאמים שנורו מהאזור הצפוני שאותו פינינו בהתנתקות, מספר פעמים גם מדרום לאשקלון, ואף נפלו בתוך בסיס צבאי וגרמו לפציעת חמישה חיילים.
בתקופה זו גם הודיעו לראשונה אנשי הפתח שיש ברשותם טילי גראד (קטיושות) שעולות על הקסאמים בטווח וביכולת הרס.

כפי שאמרתי, אני מוכן גם לדון מה דעתי בשאלות מה גרם לעובדות האלה ואיך היה עלינו לכלכל את מעשנו. אבל לפחות תואיל להודות קודם שאלה הן העובדות, כי על כך ורק על כך אני מדבר בפתיל זה.

(1) טרור בנשק חם בעזה היה תקופה קצרה בתחילת שליטתנו שם, אך הוא דוכא ע"י הצבא (נדמה לי שאריק שרון היה אז אלוף פיקוד דרום), ומאז לא היה קיים שנים רבות, והתעורר שוב רק לאחר ביצוע הסכמי אוסלו.
לך לעזה 358156
1. כשהיה רק את ערוץ 1 לא נורה עלינו שום טיל קסאם או טיל אחר, וגם ברוב התקופה בה היה רק את ערוץ 1 לא היה בעזה ולא יצא משם שום טרור בנשק חם.
2. לאחר שנפתחו השידורים המסחריים של ערוץ 2, החל הטרור בנשק חם ועמו אותן רקטות שנקראות קאסם.
3. לאחר השלמת המכרז לערוץ 2 החדש החלו לפול קסאמים, מספר פעמים גם מדרום לאשקלון, ואף נפלו בתוך בסיס צבאי וגרמו לפציעת חמישה חיילים.
בתקופה זו גם הודיעו לראשונה אנשי הפתח שיש ברשותם טילי גראד (קטיושות) שעולות על הקסאמים בטווח וביכולת הרס.

לפחות תואיל להודות קודם שאלה הן העובדות, כי על כך ורק על כך אנחנו מדברים בפתיל זה.

(במלים אחרות: הצגת העובדות בהקשרים שבהם אתה הצגת אותן היא הרבה יותר מ-"הצגת העובדות". היא בדיוק הבעת העמדה שלך. אל תתפלא אם אנשים מתווכחים איתך על זה).

ולמעוניינים להרחיב:
לך לעזה 358166
גיחי, גיחי, כמו שאומרים.
אבל כל הפתיל הזה הוא תגובה לדברי פואד שיצר קשר בין עניינים שונים (כלומר הוא התחיל). התגובה שלי לא עסקה בשאלה אם מדובר בעניינים קשורים ומשפיעים זה על זה אלא בתיקון העובדות כפי שהביאן.
במילים אחרות: הבה נדייק קודם כל בעובדות. אחר כך יוכל כל אחד להחליט עם עצמו אם מדובר באירועים שבהם האחד גורר את השני או לא, ובכך יכולה גם להיות מחלוקת. אבל כשמישהו מסלף את העובדות עולה מיד החשש שהוא עושה זאת בגלל שרבים עלולים להסיק מהעובדות המדוייקות מסקנות שונות ממה שהוא היה רוצה.
במילים אחרות אחרות 358194
נניח שבאמת ירי הקסאמים החל אחרי שהחלו שידורי הערוצים האחרים ומישהו או קבוצת אנשים חושבת שבאמת שידורי הערוצים האחרים אחראים לפעולות ירי הקסאמים בגלל פרסום רב שהם עושים לכך או סיבה אחרת, ויש ויכוח בינה ובין קבוצה אחרת שלא סבורה כך. ללא קשר מי צודק בויכוח, אם מישהו מהקבוצה השניה בא עם טענה מנוגדת לאמת שהקסאמים היו גם לפני שהחלו שידורי הערוצים האחרים הוא מסלף את העובדות, וככל הנראה הוא עושה זאת משום שהוא חושב שהאמת תומכת בגרסת הקבוצה הראשונה, ואין שום פגם בכך שמעמידים אותו על סילופיו.
או שנניח איזה אסטרולוג טוען שבאמצע החודש העברי יש הפסקה בירי הקסאמים בגלל שהירח מלא, ואני, שאיני מאמין באסטרולוגיה טוען שבאמצע החודש העברי הירח בכלל לא נראה, מותר לו, כמי שמאמין בתיאוריות שלו, להוקיע אותי על כך שאני מסלף דברים, ולנסות כשלב ראשון לדרוש שלפחות בקשר למופע הירח תהיה הסכמה עם הגרסה שלו. ללא הסכמה כזאת אין שום טעם בכניסה לפרטים נוספים בויכוח.
כח ההרתעה 358197
נדמה לי שכמוני כך גם זאב שיף הוא מתומכי ההתנתקות, אך העובדות הן עובדות והוא מונה אותן ב .http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... .
כח ההרתעה 358203
בימים האחרונים אני תמה כל העת מדוע אין הכחשה, אין אישור ואין דיון ציבורי בנושא דבריו של איש הפתח לפיהם יש בידיהם טילי גראד (מה שנקרא אצלנו תמיד "קטיושות"). התמיהה הזאת גם הביאה אותי לכתוב אי מייל לשטייניץ שהוא יושב ראש ועדת חוץ וביטחון, ולהפנות את תשומת לבו לכך (לא קבלתי תשובה).
גם המאמר של של זאב שיף שהבאת, מאמר מאתמול, לא מתייחס כלל לכך, והוא מדבר על כך שבעתיד אולי יוברחו כלים כאלה לעזה. השתיקה וחוסר ההתייחסות הזאת מאד מוזרים. אולי הידיעות האלה נכונות, והכלים האלה הם כבר כאן ? ואם כך, לנוכח האזור שאסור בכניסה שאנו מנסים ליצור בצפון הרצועה, אולי נחטוף מחר או מחרתיים איזו קטיושה כזאת שתיירה מתוך העיר עזה עצמה, כשהאזור האסור בכניסה הזה מפגין את חוסר הרלונטיות שלו לנוכח המצב החדש ?
למה לא עושים כלום? 358205
אולי זה משום ש:
א. המידע אינו וודאי מספיק ואינו חמור מספיק ביחס למה כבר קורה בפועל - למשל פיגועי ההתאבדות.

ב. כמעט תמיד, דעת הקהל ודעת ההנהגות בעולם אוסרות על ישראל אסור להתגונן (אפילו פאסיבית!), אלא לאחר שזו ספגה די נפגעים, וגם אז קיים עליה לחץ גדול אם כי מופחת לחדול מן המגננה. במצב עניינים זה, אכן לא כדאי לישראל לפעול עד שתחטוף, ביחוד אם המבצע עשוי להיות נרחב וממושך, שכן היא תואשם מאותו רגע ועד עולם בהיותה הצד התוקפן וזה יחליש את יכולתה לסיים את המהלך. מה לעשות, קיומנו כן תלוי במה שיגידו הגויים וצריך לאזן בחוכמה בין מה שחייבים לעשות, למרות מה שיגידו הגויים, לבין מה שלא כדאי לעשות בגללם. וזה לא רק הגויים, אלא גם חלק מאיתנו. לכידות פנימית היא קריטית להישרדותנו, שעדיין מוטלת בספק וצריך להבין בכל רגע נתון עד כמה ניתן למתוח אותה.

הויכוח יכול ליסוב על התועלת הפוטנציאלית צעד זה ביחס לאחר, לעומת הנזק הבינ"ל לישראל שכל אחד מהם עשוי להביא, כולל הלחץ החיצוני המיידי שעשוי להביא לאי מיצויו, מה שדווקא ידרבן עוד את הטירור.
למה לא עושים כלום? 358226
השאלה שהעליתי אינה השאלה שבכותרת תגובתך. לא שאלתי למה לא עושים כלום, אלא מדוע אין בכלל דיון בשאלה הזאת ולא מזמינים, למשל, לתקשורת כל מיני מומחים שינסו לאמת או להכחיש את הידיעות האלה, וגם יסבירו את משמעותן, כמו שהתקשורת ששה לעשות במקרים דומים. מה לעשות זה כבר נושא שאולי יהיה צריך לדון בו בהמשך, אבל כרגע השאלה שצריכה להיות בדיון היא מה בדיוק קורה.
איני חושב כמוך שהמצאותם של קטיושות בידי הפלשתינים בעזה הוא עניין שחומרתו קטנה. לא צריך להיות מומחה כדי להבין שטילים שיכולים לכסות את נתיבות קרית גת, אשקלון על תחנת הכח שבה, ומחצית אשדוד, משנים באופן מהותי את המצב הקיים (אני לא אומר ''שינוי אסטרטגי'' כי לא תמיד אני מבין למה מתכוון זה שמשתמש בצד המילים האלה).
ההשוואה עם פיגועי התאבדות לא כל כך מתאימה, כי דווקא בעזה, השילוב של הגדר והגאוגרפיה (הריחוק ממרכזי הקניות ההומים) יצר איזה שהוא פתרון לבעיה, ועד כמה שזכור לי היו בסך הכל שני פיגועי התאבדות שיצאו מעזה. אחד מהם, הפיגוע באשדוד כשהמתאבד הגיע בתוך מכולה וזה פטנט שאפשר לעשות אותו פעם אחת בלבד.
ולעניין הזה יש גם חשיבות פוליטית פנימית בויכוח שהתנהל לאחרונה בתוכנו. ההתנתקות לוותה בנטישת ציר פילדלפי, והעברת הפיקוח לגופים זרים תוך פרסום איזה הסכם עם המצרים (שהתברר היום שכלל לא היה, ומדובר היה בהטעיית הציבור). תומכי ההתנתקות הכריזו שעשו סידורים כדי שלא יועבר ציוד לחימה דרך הציר הזה. לכן, אם באמת המידע נכון, ברור שמי שהזהיר מפני נטישת הציר צדק.
אותו עניין אחרון, מעלה אצלי את החשד שהשתיקה הזאת הינה מגמתית, כדי לא להחליש בויכוח הפנימי הזה את תומכי ההתנתקות, אבל אין לי בשלב זה הוכחות לכך, וגם איני בטוח בכך לגמרי.
אבל השתיקה הזאת, לסיכום, מאד מוזרה ותמוהה. איני זוכר התייחסות כה אדישה למידע מסוג כזה.
למה לא עושים כלום? 358228
אולי כי כל שינוי במדיניות הישראלית הוא סיבה לצער וחרטה?
תנו להם סקאד 358229
צודק. תשובתי לא היתה לתהיה שהעלית. התחלתי בכיוון זה("המידע אינו וודאי") ונכנסתי לשוונג בכיוון לא מדוייק, מבלי להביא את הסיכום הנדרש שהוא:
...כך שמאחר וישנם עניינים אחרים, דחופים וכואבים יותר (לאו דווקא מכיוון עזה) ובגלל שבשלב זה לא ניתן לעשות דבר שלא נעשה כבר כעת כנגד הקטיושות וטילי הקסאם, בטרם יירה טיל גראד, זה לא מעניין.

בעניין נטישת ציר פילדלפי וצפון הרצועה, תמיכתי בהתנתקות היתה מתוך מחשבה שזה עניין של זמן עד שצה"ל יחזור כדי להתחיל את המגננה הישראלית משם וההתנתקות משרתת מטרה זו מבחינת הלגיטימציה הנדרשת לכך לאחר שהמתנחלים פונו משם ונעשה ניסיון אמיתי להמנע מנוכחות מיותרת שם.

אגב, אותי בזמנו הדהימה השתיקה סביב חימוש אירגוני הטירור ברצועה ע"י מצרים במשך תקופה ארוכה, למרות שהדבר פורסם בעיתונות מדי פעם.

עוד בנושא הגראד (פחות או יותר), אתמול במאמר של אמיר אורן ב"הארץ"‏1:
יקר מדי לבנות, לייצר ולהציב מערכת שתיירט במעופה רקטה פשוטה, זולה,
זריזה וקרובה. ראש חטיבת התכנון האסטרטגי במטכ"ל, תא"ל אודי דקל, אמר
השבוע שכשתפותח מערכת ליירוט קסאם, תהיה עלות כל יירוט גדולה יחסית פי
אלף מיירוט סקאד: החץ יקר מהסקאד פי עשרה, מיירטי הקסאם יהיו יקרים
ממנו פי רבבה. בנסיבות אלה, גיחך יעלון בהרצאה, כבר מוטב לצייד את
הפלשתינים בסקאד.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
תנו להם סקאד 360198
לדעתי התגובה הישראלית (הכרזת אזורי חיץ בצפון הרצועה) היתה טובה. לדעתי צריך להתחיל להכין את הקרקע להכרזת אזורי חיץ כאלו גם באזורים שהם כרגע מיושבים ולסרב באופן קטגורי לכל מו"מ בעניין המעבר הבטוח עד שהרשות תקיים מה שהבטיחה בעניין מעברי הגבול.
מאחר ונראה לי שברגע שהמתנחלים נפרדו מן החלום של וילה צמודת דונם קרקע, הם קצת זנחו גם את דאגתם ההיסטרית לבטחון המדינה, נראה שראוי שגם אלו שלא השתגעו על חזון א"י השלמה, יבטאו בצורה יותר חריפה את דאגתם מן ההפקרות בגבולות הרצועה. (זה קצת יותר חשוב מן העיסוק המורבידי במצבו הרפואי של ראש ממשלה לשעבר).
האם אתה טוען שהמצרים מחמשים את אירגוני הטירור ברצועה? אם כן על מה אתה מסתמך? נראה תמוה מאוד. זה פשוט צעד של אוילות ברורה. סכנת זליגת הנשק לאחים המוסלמים במצריים גופא הרי לא נעדרת משיקול הדעת המצרי. בכל מקרה, אם יש לטענה הזו בסיס, הרי שהבעיה הרבה יותר קלה ממה שנראה במבט ראשון (ישראל היא לא המדינה היחידה שמקבלת סיוע חוץ ניכר מן הקפיטול).
תנו להם סקאד 360319
אתה וכל מי שאומר היום: "היה צריך לעשות התנתקות אבל היה צריך לדאוג לכך שלא תהיה הפקרות בגבול שעל שמירתו ויתרנו", איני יודע אם הוא מכריז את הכזתו זו מתוך תמימות או בגלל משהו אחר.
אתה אמנם גם מציע הצעה לסרב לכל מו"מ על המעבר הבטוח, עד שתחדל ההפקרות ברפיח, אבל כל מי שעיניו בראשו יבין שאין לנו היום שום כלי כולל לא האיום "המפחיד" שאותו אתה מציע, לשמור על גבול סגור מהברחה שם.
התיאוריה שלי, מלפני ההתנתקות אמרה במפורש ש:
א. ערכו הבטחוני של גוש קטיף הוא היותו עורף לכוחות ששומרים על ציר פילדלפי. אני לא המצאתי זאת. רבים, ובמיוחד יצחק רבין שאת דבריו אני זוכר בפרוש בעניין זה, כאשר בזמנו טיפח את הגוש, וגם שרון ואחרים טענו ממש את הטענה ההגיונית הזאת.
ב. ללא שהייה שלנו בציר פילדלפי ייפרץ המעבר לאמצעי לחימה, ושום גורם אחר, לא הפלשתינים (בדיחה עצובה) ולא המצרים יוכל וירצה להחליפנו בשמירת הגבול. אתה טוען שיש למצרים אינטרס בשמירת הגבול. אם כך מדוע אינם משקיעים השקעה אמיתית בשמירתו ?
אינטרסים אינם נובעים רק מגורם אחד אלא ממכלול של גורמים הטענה שלך שאי שמירה על ציר פילדלפי ע"י המצרים תגרום להעברת נשק לאחים המוסלמים אינה ברורה ומוזרה, אבל גם אם היא נכונה, ישנם גורמים אחרים הרבה יותר חשובים שבגללם האינטרס המצרי הוא דווקא אי שמירת הגבול, והגורם העיקרי הוא שבלבם אנחנו עדיין האויב. התנהגותם מאז חתימת השלום עמם ועד אתה מוכיחה זאת בברור. זה חזק יותר מכל סיבה טכנית כזאת או אחרת.
היום מתברר שהתיאוריה שלי התקיימה במלואה. תחילה דברו על החזקת ציר פילדלפי ללא גוש קטיף, ואחר כך זרקו את הרעיון הבעייתי הזה, והגענו למצב שעל חלקו דווח אתמול ראש השב"כ:
מאות קילוגרמים של חומר נפץ תקני, אלפי רובים ועשרות מטולי נ. ט. וגם טילי נמ הגיעו לרצועה. גשם של ממש. ואני חוזר: מי שאומר שאפשר היה לבצע התנתקות מבלי להגיע למצב הזה טועה ומטעה.

ולבסוף, בעקבות דברי ראש השב"כ הנ"ל,ברצוני לחזור לעניין מטריד.
מדוע שוב לא שומעים באף מילה בדבריו תגובה על הידיעות בדבר קטיושות שאולי הוברחו ? כשמבריכים עשרות טילי נ.ט. ומאות קילוגרמים של חומרי נפץ, האם זו בעיה להבריח גם את אותן קטיושות. הרי המקורות לכל נמצאים בידי החיזבאלה והוא עושה כמיטב יכולתו לסייע למאמץ הזה.
השתיקה הזאת, גם מצד התקשורת שאינה שואלת מאד מוזרה.
תנו להם סקאד 360322
(דב - נדבק לך שם השם ''גסל'' משום מה)
תנו להם סקאד 360326
תגובה 325174
תנו להם סקאד 360330
כן. וכמעט גם תגובתי זו שבאה לאשר זאת ולהביע תמיהה על כך, נשלחה תחת אותו כינוי ממש. אבל בדקה התשעים ראיתי זאת, ומעתה, חושבני, שהבעיה הזאת באה על פתרונה, לא ששאפשרנה אחרות במקומה בעתיד.
תנו להם סקאד 361344
לאור העובדה שראית לנכון להגיב על דברי, אני סבור שאם לא אענה בגלל התרגזות מן העבר, תהיה זאת עיקשות סתם וגסות רוח. אבל לצערי אני נאלץ כבר בתגובה זו להעיר על מתודולוגיה הויכוח הלא הוגנת של התגובה שלך.
התרגיל של הסתמכות על תגובת מאן דהוא לצורך כתיבת הדברים שברצונך להגיד היא מקובלת. אבל אם אתה עושה זאת תוך עיוות התגובה המקורית והלעגה וסתירה של התגובה ה"מעוותת", יש בכך משהו לא הוגן ומזלזל.
כל תגובתך נועדה לסתור 2 טענות שלא זו בלבד שלא טענתי, אלא שהן כלל אינן משקפות את דעתי.
א. "וכל מי שאומר היום: "היה צריך לעשות התנתקות אבל היה צריך לדאוג לכך שלא תהיה הפקרות בגבול שעל שמירתו ויתרנו"" - מלבד העובדה שהבאת משפט במרכאות כפולות יוצרת את הרושם הלא נכון שזו מובאה מתגובתי, הרי שזה כלל אינו משקף את דעתי. דעתי היא שהיה צריך לעשות את ההתנתקות גם אם משמעות הדבר היתה פריצה גמורה של הגבול עם המצריים. האם מכך צריך להסיק שלאחר ההתנתקות ישראל צריכה להרים ידיים ולאפשר לעזתים לעשות ככל העולה על רוחם מפני שאין לה שום "מנוף כוח" עליהם? לא בהכרח. זו טענתך וזכותך לנסות להוכיח אותה. היא בשום אופן אינה נגזרת מובנת מאליה מן ההתנתקות. נהפוך הוא. למיטב הבנתי מנופי הכח העיקריים של ישראל על הרשות דוקא נותרו ללא שינוי.
ועוד נהפוך הוא: הסיבה השנייה בחשיבותה לפינוי ציר פילדלפיה היתה שלציר הזה לא היה "עורף" טקטי של ממש עוד מלפני ההתנתקות (כפי שהוכיחו תעלולי המנהרות הפלשתיניים) ולא ההתנתקות יצרה את העדר העורף כפי שאתה טוען.
ב. "אתה טוען שיש למצרים אינטרס בשמירת הגבול" - אני איני טוען שום דבר כזה. איני יודע להגיד אם יש אינטרס מצרי חיוני ולא זמני לסגור את מעבר רפיח. יתר על כן איני סבור שזה חשוב. גם אם יש להם אינטרס כזה, איני סבור שביכולתם לבצע אותו (גם אנו לא ממש הצלחנו בכך). התיחסתי בצורה מאוד ממוקדת להתבטאות של אפופידס ממנה ניתן להבין כי המצרים מחמשים ממש את החמאס/ג'יהאד. על כך הערתי, שזליגת כלי נשק מן החמאס/ג'יהאד או מן ה"מתווכים" אל האחים המוסלמים במצריים בודאי אינה אופציה בלתי אפשרית בעיני המצרים. אתה רשאי לראות בכך טיעון לא-ברור ומוזר. רבים לא יסכימו איתך.
בקשר לכמויות הנשק העוברות דרך רפיח לרצועה, ברצוני להעיר שמוזר שצה"ל היודע באופן כל כך מדוייק את הכמויות והסוגים של הנשק, יודע כל כך מעט איך להפריע ל"מסחר" הזה.
תנו להם סקאד 361402
לא הבנתי את טענותיך כלפיי בתחילת תגובתך. ייתכן שמדובר באי הבנה עקב הכינוי "גסל" שבו התחלף שמי לא בכוונה. שמתי לב לתקלה רק מאוחר יותר כשערן העיר את תשומת לבי לכך. אולי עוד כמה מלות הסבר בעניין זה. לעולם איני משתמש בכינוי שאינו שמי המלא כפי שכתוב בתעודת הזהות שלי, וכשאני עושה זאת לעיתים נדירות אני מיד יוצא ממחבואי כמה תגובות מאוחר יותר, ומסביר מדוע עשיתי זאת. העניין של "גסל" הוא בדיחה ישנה. היה שם מגיב שקרא לעצמו "אסל" ואחר כך ענה לו מישהו שקרא לעצמו "בסל", ואני נצלתי זאת והשתמשתי ב"גסל" שהוא המשך הסידרה כדי להביע רעיון מסויים עליו דברתי בהמשך, כשהזדהתי בשמי המלא. הצרה היא שהכינוי "גסל" נותר באחד המחשבים שאני מגיב מהם, מבלי ששמתי לב לכך, ולכן השתרבה הכינוי הזה ללא רצוני פעמיים כשבפעם זאת כשערן העיר לי על כך הבנתי במה מדובר, אבל בפעם הראשונה בכלל לא הבנתי איך זה קרה כי לא חזרתי אז לאותו מחשב, ולא תקנתי אז את התקלה.

ועכשיו לדבריך. אתה טוען שייחסתי לך דעות שאינן שלך. אני חושב שייחסתי לך בדיוק את הדעות שלך והכל מסתמך אך ורק על תגובתך תגובה 360198 שעליה הגבתי. המשפט שכתבתי "כל מי שאומר: היה צריך לעשות התנתקות אבל היה צריך לדאוג לכך שלא תהיה הפקרות בגבול שעל שמירתו ויתרנו", התייחס בדיוק לדבריך בתגובה זו. נכון שלא השתמשת באותן המלים אבל הבעת בדיוק את אותו רעיון, ובעצם אתה חוזר על כך גם בתגובתך האחרונה. אתה בעד ההתנתקות אבל אתה מאמין שאפשר היה לאחוז במקל בשני קצותיו: גם לפנות את גוש קטיף וגם לדאוג שלא יהיו הברחות נשק ע"י הסתמכות על המצרים והפלשתינים. מה שניסיתי להסביר הוא שהדבר הזה שאתה מאמין בו פשוט אינו אפשרי לא היום ולא בזמנו כשגוש קטיף הוקם וה"בטחוניסטים" של אז ובמיוחד רבין הסבירו לנו חזור והסבר שזו הדרך היחידה למנוע הברחות נשק. פשוט אי אפשר לתת לחתול לשמור על השמנת.
וגם יחוס לדבריך אינטרס מצרי לשמור על הגבול נובע בדיוק מאותה תגובה הנ"ל. אתה מדבר שם על זליגת נשק לאחים המוסלמים שהם אוייבי המשטר המצרי ומכאן האינטרס המצרי, כפי שנובע מדבריך לשמור שלא תהיינה הברחות. המשונה בעמדה זו (ציינתי את המשונות, אך לא הסברתי זאת קודם ואסביר עכשיו), הוא שהנשק מועבר ממצרים לעזה. איך ההעברה הזאת מזליגה נשק לאחים המוסלמים שנמצאים במצריים ? אם הנשק הוא במצרים שיקחו אותו משם ולא שיעבירו אותו לעזה ואחר כך ישאבו אותו בחזרה. זה פשוט לא סביר. אבל גם ציינתי שאפילו אם זה נכון למצרים אינטרס חזק ביותר דווקא בהברחת הנשק והוא הרצון הטבעי להילחם בנו ולהחלישנו שמעולם לא חדל.
ובסוף דבריך אתה אומר שאם צה"ל יודע הוא צריך לדעת גם איך לטפל בעניין. זה לא כל כך ככה ולא כל כך פשוט. נכון שלפעמים גם צה"ל לא יודע, אבל לפעמים גם כשהוא יודע הטיפול בידע הזה הרבה יותר מסובך. לדוגמה: נניח שאנו יודעים שאיראן מפתחת נשק גרעיני. האם כל כך פשוט לחסל בכוח את הבעיה ? כלל וכלל לא, למרות שפעם אחת ובמפתיע הצלחנו לעשות זאת בעיראק. אבל היום המצב הרבה יותר מסובך, גורם ההפתעה אבד, וגם שיטות ההעשרה המודרניות הרבה יותר ניתנות להגנה ולהסתרה.
תנו להם סקאד 361403
וגם אמריקה ניצבת באמצע הדרך, בעיראק, ולא תאפשר שום פעולה ללא תאום עמם.
רק הבהרה 361448
אין לי שום בעיה עם גסל או כל ניק אחר. זה חלק מכללי המשחק.
יש לי בעיה עם זה שאתה מתעקש לטעון שעמדותי אינן מה שאני טוען שהן אלא מה שאתה מפרש מהן.
רק הבהרה 361454
''יש לי בעיה עם זה שאתה מתעקש לטעון שעמדותי אינן מה שאני טוען שהן אלא מה שאתה מפרש מהן'' - גם זה חלק מכללי המשחק.
רק הבהרה 361465
א: אתה טוען שיש למצרים אינטרס בשמירת הגבול
ש: אני איני טוען שום דבר כזה, איני יודע להגיד אם יש אינטרס מצרי חיוני ולא זמני לסגור את מעבר רפיח.
א: וגם יחוס לדבריך אינטרס מצרי לשמור על הגבול נובע בדיוק מאותה תגובה הנ"ל.

זה אולי דו-שיח נפוץ באינטרנט, אבל לא מה שהייתי מתאר כתואם את כללי המשחק של דו-שיח קשוב (Debate). מאחר ומדובר במונולוג אולי מוטב להניח לו להתנהל במסלולו הידוע מראש ולא להפריע.
רק הבהרה 361481
חלק מכללי המשחק באתר הזה הוא להתעלם מהערות מטופשות שלי.
___________
- ובכן, למה אתה מעיר אותן?
- כדי שיוכלו להתעלם מהן ולהקדיש את תשומת הלב להודעות החשובות באמת.
רק הבהרה 361531
ייתכן, ואלה חוקי המשחק, אך אני איני משתתף במשחק הזה כפי שהסברתי. אבל כיוון שלדבריך ממילא אין לך טענות בנושא זה (וזה לא היה ברור לי קודם) הבה נעזבנו.
לגבי טענתך שאני מתעקש לטעון שעמדותיך כפי שהן מתבטאות באותה תגובה (1) שאותה הזכרתי הן כפי שאני מפרשן, אכן אני מתעקש לטעון כך. זה ממש טרויאלי, ואני מזמין כל קורא לקרוא ולשפוט.

(1) דבריי מבוססים אך ורק על תגובה זו ולא על שום הכרות עם דעות שלך מתגובות אחרות שכתבת כאן.
תנו להם סקאד 367912
מסכים עם דבריך, גם לגבי האיוולת של המצרים, שאני מניח שמצטערים עתה על שחיזקו את החמס. לא אתפלא עתה אם הם יעדיפו תוהו, בוהו ואלימות בשטחים, שכן אחרת, שלטון האחים המוסלמים עשוי להראות לאוכלוסיה המצרית כאופציה קורצת.

בענין אספקת הנשק המצרית לאירגוני הטירור, הדברים מתפרסמים בעיתונות מידי פעם. למשל:
"פעילי חמאס ממשיכים לנוע באין מפריע בסיני. ההברחות מתבצעות בשני נתיבים עיקריים: צפוני - מלבנון לחופי טורקיה או יוון, ומשם בדרך הים לאל-עריש; ודרומי - מסודאן לדרום סיני, ומשם דרך הגבול עם ישראל בנגב המערבי או דרך "פילדלפי".
או את דבריו של יו"ר הוועדה לחוץ וביטחון ב תגובה 272302 , או את דברי המועמד המצרי לנשיאות: http://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en... .

אגב, היה מקרה אחד בו עצרו המצרים מבריחי נשק, לאחר תחינות רבות של ישראל ולאחר שישראל עמדה על כך בתוקף שהם יטופלו ומסרה למצרים את שמותיהם וכתובותיהם. הם "זומנו לחקירה" וחזרו הביתה להמשיך להבריח.
ראה גם http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... .

לאחר הפיגועים בסיני, לא היתה לשלטונות המצריים בעייה לעצור אלפים ללא משפט למשך זמן ממושך. משאיות הנשק וחומרי הנפץ לעומת זאת, לפחות עד לפני מספר חודשים, הסתובבו בכל סיני מבלי שאפילו דוחות נרשמו להם. הדרך העקיפה היא זו המקובלת בקרב השילטונות במדינות ערב לבצע פיגועים כנגד אוכלוסיה/מדינה אחרת – ככה נוהגת סעודיה בארה"ב ובאירופה, סוריה בעירק ובלבנון, מצרים ואירן בישראל, סודן באזורים השחורים שלה וכן הלאה...
המערכות המערביות עיוורות כמעט לחלוטין לשיטות אלו, גם כאשר הנתונים גלויים.
למה לא עושים כלום? 358227
וכמובן, חשיבותו של השינוי הזה היא גם בכך (הזכרתי זאת בתגובה קודמת), שהרצועה שאסורה בכניסה שהיום היא הפטנט שלנו להפסקת הקסאמים מאבדת כליל את משמעותה.
כח ההרתעה 358207
לא ברור לי - מה הרבותא בכך שיש לפתח קטיושות? האם לא יורים הנה קטיושות?
כח ההרתעה 358862
הפסקת הירי לכוון אשקלון, והמרתו בירי כמעט סדיר לעבר שדרות מביאים אותי לחשוב שישנן אחת משתי האפשרויות האלה:

1. בידי הפלשתינים אין טילי גראד ומדובר בהתפארות שקרית בלבד.
2. הטילים האלה ישנם אבל נמצאים בידי גורמים שם שבשלב זה לא רוצים להפעילם.
כח ההרתעה 358955
בדבקה מדווחים על הטילים גם כן: http://www.debka.co.il/headline.php?hid=975
כח ההרתעה 358964
הקישור שהבאת מביא את תמיהתי לשיא. ממש איני מבין מה הולך כאן. מצוטט ראש השב"כ באתר משני. באילו נסיבות אמר ראש השב"כ את הדברים האלה ? מדוע לא צוטטו דבריו באמצעי התקשורת הראשיים ? לפני יומיים הייתה כתבה גדולה ברדיו של כרמלה מנשה על אמצעי לחימה שנמצאים בעזה והוזכרו טילי נ.ט. וטילי כתף נ.מ., שחשיבותם פחותה, במיוחד כאשר כוחות שלנו לא נמצאים בתוך עזה, ואילו המידע בדבר אותם טילים רבי משקל בלוחמת הטרור של הפלשינים, שיכולים לגרום נזק ביבנה ובאשדוד, ובודאי ביעדי התשתית באשקלון שעליהם דובר לאחרונה בקשר למבצע שמיים כחולים, מוסתר ומוחבא. גם במאמר של זאב שיף בהארץ אותו הביא אפופידס לפני ימים מספר לא מוזכר כלל המידע החשוב הזה.
כח ההרתעה 358967
אני לא מבינה מה אתה רוצה. סתם לראות שהעתונים כותבים על הטילים או שחדשות בעיתון יגרמו לממשלה להתחרט, להיכנס לעזה, לשלוח לך אימייל התנצלות או מה?
כח ההרתעה 358971
אנחנו (האלמונים למיניהם) מוקצות מחמת מיאוס אצל ד''א. אין סיכוי לתשובה.
כח ההרתעה 359052
מוקצות מחמת Anony-מיאוס.
כח ההרתעה 359054
עכברי-אנוני? מה זה בכלל?
כח ההרתעה 358978
אני לא מבינה מה אתה רוצה. סתם לראות שהעתונים כותבים על הטילים או שחדשות בעיתון יגרמו לממשלה להתחרט, להיכנס לעזה, לשלוח לך אימייל התנצלות או מה?
כח ההרתעה 359005
זו שאלה קטנונית. אם המידע מונח בפני עורכי העיתונים, מותר להתפלא מדוע הם לא מעלים אותו לדיון ציבורי גם בלי לחפש לדיון הזה השפעות אופרטיביות מיידיות.
כח ההרתעה 359094
דוגמה להסתרה נוספת של התקשורת בעניין אחר התגלתה לי היום באקראי. איזה חבר סיפר שנפגש בענייני עבודה עם אישה בשם סילבה זלמנסון. השם הזה הזכיר לי את אותה פעילה אסירת ציון מהעבר, וחפשתי בגוגל את שמה סתם מתוך סקרנות.
עליתי על ידיעה תקשורתית מהיום:

באתר שאיני מכיר כלל.
מתברר שסילבה זלמנסון יחד עם חבריה , ביניהם אדוארד קוזניצוב, אידה נודל, יוסף מנדלביץ', אנטולי אלטמן, ושמות מפורסמים (בעבר) אחרים פנו בעצומה לשחרור איזה חבר שלהם פעיל ימין שנעצר באישון לילה בגין פעילותו.
הקבוצה הזאת חושבת שיש לאחרונה כרסום בדמוקרטיה, ומעצר חשאי מעין זה מזכיר להם את המדינה שממנה באו.
איני יודע דבר על העצור ובמה הוא נחשד, אבל איך זה ששום גורם באמצעי התקשורת הראשיים לא מוצא לנכון לפרסם מידע על עצומה מעניינת עליה חתומים אישים שהיו מפורסמים בעבר וכל ניד עפעף שלהם פורסם בזמנו בעיתונות ?
כח ההרתעה 359098
לא מדובר על כתבה מהיום, אלא מהשביעי ביולי (התאריך מופיע למטה, "נוצר ביום: 07/07/2005 | עודכן ביום: 07/07/2005 18:46:14")

המכתב המקורי, אגב, מופיע ב http://maof.rjews.net/article.php3?id=8357
כח ההרתעה 359132
אם כך, כנראה טעיתי. הסתכלתי על התאריך למעלה. איני זוכר את המקרה מאז ואיני יודע איך טפלה בו העיתונות אז.
כח ההרתעה 359134
אתה לא זוכר בגלל שהעיתונות בעברית לא התיחסה למקרה הזה.
כח ההרתעה 359141
רוב השמות שציינת לא מוכרים לי. אבל אני חושב שאני יודע מדוע אידה נודל לא זוכה להתייחסות מיוחדת ולפרסום דעותיה. היא פשיסטית, גזענית, דעותיה תמהוניות והיא מפגינה טיפשות על גבול הבעיות הנפשיות. אם היא חושבת שיש לאחרונה כרסום בדמוקרטיה, אני רגוע יותר ביחס לשיטת המשטר שלנו.
כח ההרתעה 359148
קודם כל, חזרתי בי מתגובתי ההתחלתית בגלל שאיני זוכר את התייחסות העיתונות אז למקרה, ולכן אין טעם להמשיך ולדוש בעניין.
אשר לטענתך, באמת אין לי שום מושג על מה אתה מדבר בקשר לאידה נודל, שכל מה שזכור לי עליה הוא סיפור מאבקה כאסירת ציון.
מכל מקום, התייחסות של התקשורת צריכה להיות כשמדובר באישיות ידועה גם לדעות חריגות, וגם לא ברור אם ''גבול הבעיות הנפשיות'' הוא מין מחלה מדבקת, וכל חבריה (שרובם הם שמות שידועים לי) נדבקו ממנה, ולכן גם אליהם התקשורת לא צריכה להתייחס לטענתך.
כח ההרתעה 359149
דב, באותו הקשר, מה דעתך על העובדה שהוושינגטון פוסט ישב במשך 10 חדשים על הידיעה שהסי.איי.איי מנהל בתי סוהר סודיים באירופה, ושהניו יורק טיימס לא פירסם במשך שנה (בין השאר עקב בקשרת הבית הלבן) את הידיעה שהאנ.אס.איי. באישור הנשיא צוטטו לשיחות פנים ארציות, תוך התעלמות מהחוק?
כח ההרתעה 359157
אני חושב ששתי הידיעות היו ראויות לפרסום.
אגב, אם החוק האמריקאי אינו מעניק לנשיא סמכות להורות על ציטוטים כאלה, מדוע לא הועמד הנשיא לדין ?
זו כבר לא שאלה של עיתונות אלא של מערכת המשפט.
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361640
הסנטור הרפובליקני ארלן ספקטר, יו"ר וועדת החוק והמשפט של הסנט, אמר בסוף השבוע שהוועדה שלו תחקור את הציטוטים הלא חוקיים של ממשל בוש (כנראה אחרי שתסתיים חקירתו של השופט אליטו, המועמד לביהמ"ש העליון). אם אכן יתברר שהנשיא פעל בניגוד לחוק "התגובה היא הדחה. אחרי ההדחה אפשר להתחיל בתביעה פלילית...אבל בחברה שלנו הפיצוי הוא במחיר פוליטי."
ושתי תביעות 361648
הארגון לזכויות האזרח הגיש תביעה לביהמ"ש הפדרלי בדטרויט והמרכז לזכויות חוקתיות הגיש תביעה בביהמ"ש הפדרלי במנהטן. שתי התביעות דורשות שהממשל יפסיק לאלתר את ההאזנות בטענה שהן אינן חוקיות ואינן חוקתיות. התובעים דורשים לדעת אם ההאזנות היו אך ורק לשיחות ודואל בינלאומי של אנשים החשודים בקשר לאל קעידה, כפי שהנשיא בוש טוען, או שמא תוכנית ההאזנות נוצלה לרעה לריגול פוליטי פנימי.
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361685
ציתותים, כן?
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361721
יש רק הבדל קטן בינך לבין ספקטר: אתה ממהר להכריז על הציתותים כבלתי חוקיים. הסנטור משתמש במילת התנאי if‏.

אני סבור שלכך התכוונה תגובה 359157 - אתה מכנה התנהגות מפתיעה וחצופה של הבית הלבן כ"בלתי חוקית" כאילו הדבר ברור מאליו.
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361732
הציתותים הם בניגוד לחוק.
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361755
ומדוע אתה כה בטוח בכך? ומדוע הסנטור ספקטר (שעליו אתה מסתמך) אינו כה בטוח?

רק כדי לקבל פרספקטיבה על גישתך לחוק האמריקאי: האם אתה סבור שזכייתו הראשונה בבחירות של הבוש השני היתה חוקית?
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361756
כדי שחלילה לא יתפרש כאילו אני לא מה"טובים", הניו יורק טיימס מפרסם היום מאמר המפרט עד כמה היו הציתותים בלתי יעילים, וכן ספקות לגבי חוקיותם.

תזכורת: http://bugmenot.com/
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361760
הממ, האם מדובר באותו עיתון שישב על הידיעה הזו במשך שנה בגלל בקשותיו של הבית הלבן?
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361759
א. ספקטר הוא (1) פוליטיקאי, (2) פוליטיקאי רפובליקני, (3) פוליטיקאי רפובליקני בכיר ביותר.

ב. החוק המדובר, שידוע בכינוי FISA , קובע במפורש שתחולתו היא על כל הציתותים. כמדוני שאחד מקוי ההסבר של בוש הוא שיש לו פטור מהותי מהחוק. זה בעצם לב העניין, הרחבת סמכויות הזרוע המבצעת, וזה מה שמטריד סנטורים וחברי קונגרס (משני המפלגות).

ג. מה הקשר בין שני הדברים?
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361768
ג. תמהתי האם אתה אחד משמאלני־החוף־המזרחי שמשוכנעים שהם מפרשים את החוקה טוב יותר מכל הערכאות המשפטיות שטיפלו ואישרו (ונימקו) את הבחירות ההן בפלורידה. אילו כך היה, הייתי מפקפק עוד יותר בפרשנות המשפטית שלך.
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361774
אני מציע שאולי תנסה להשתדל למצוא את הדרך הטובה והיעילה ביותר לחסום את הדמיון האסוציאטיבי שלך, ולמתן את האנרגיות השליליות שמוקרנות מתגובותיך. אני לא מבין כיצד עשית קפיצה מחשבתית מנושא ההאזנות לבחירות של שנת 2000.
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361786
אני חושש שמיתון האנגיות השליליות שאני מקרין עלול לגרום להצטברותן אצלי, וחבל. על אחת כמה וכמה, אני סבור שדמיון הסוציאטיבי הוא כלי מוצלח לדיונים תאורטיים. אינני מצליח לחשוב על סיבה טובה לחסום אותו, אולי פרט לכך שהוא פוגע ברגשותיך.

מה שאתה מכנה "קפיצה מחשבתית" נובע נובע מקשר שבעיני הוא ברור: בשני המקרים, פעולה שלטונית (קביעת האלקטורים של פלורידה/ ההאזנות) נתפסת כבלתי־חוקית־בעליל בקרב חוגים מסוימים, תוך התעלמות מפרשנויות אחרות של החוק. ובמקרה של פלורידה, תוך התעלמות מבתי המשפט.
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361795
אם כך, נראה לי שוודאי ווודאי שכדאי לך לשלוט בהן (אני לא יודע באיזה אמוטיקון להישתמש כדי להראות חיוך נבוך וחם שמטרתו הפגת מתחים).

אם אתה מתעקש להמשיך באנלוגיה בין שני המקרים אז ההבדל ביניהם טמון אולי בזה שהבחירות נקבעו עפ''י פרשנות משפטית לאוסף עמום של חוקים ממערכות שונות ולא בהכרח חופפות, בעוד ההאזנות נעשו בניגוד לחוק ברור שיש לו תוקף על ללא יוצאים מהכלל.
בדרך להדחה (ולו תאורטית)? 361947
תודה על החיוך, על החינוך, ועל הטון הפטרוני.

וכעת ללא אירוניה: אני שמח שאתה מאלה שמבחינים בין המקרים, ולכן כדאי להאזין לדבריך ביתר רצינות.
אמריקה לא מאמינה במלכים 403229
לפני כמה חודשים ביהמ"ש העליון קבע שמערך הכליאה בגואנטאנאמו ושלילת זכויות משפטיות מהכלואים מנוגדים לחוקה ושיש לפרק את בית הסוהר. בין השאר ביהמ"ש הבהיר שלנשיא אין זכויות וסמכויות מעבר לחוק ולחוקה.

עכשיו שופטת ביהמ"ש המחוזי בדטרויט קבעה שההאזנות הסתר שערך ממשל בוש מפרות סעיפים חוקתיים שונים, את מגילת זכויות האחזר וגם את החוק. השופטת הבהירה פעם נוספת שארה"ב לא מקבלת שושלת מלוכתית ואין לנשיא יכולת לקחת לעצמו סמכויות מעבר למפורש בחוקה ובחוק: "מעצבי החוקה מעולם לא התכוונו להעניק לנשיא שליטה ללא בקרה, במיוחד כשפעילותיו מתעלמות בבוטות מפרמטרים שפורטו באופן ברור במגילת זכויות האזרח. שלושת ענפי הממשל הנפרדים תוכננו כדי שיבקרו ויאזנו אחד את השני."

לפי פרשנות מאד סבירה, הנושא הסמוי של מערכת הבחירות של נובמבר 2006 הוא "הדחה." קרי, אם הדמוקרטים יצליחו לקבל את הרוב בקונגרס (חסרים להם כ-‏15 מושבים).

כח ההרתעה 359152
אני לא רואה סיבה מיוחדת לכך שהתקשורת תתייחס אליהם. ראשית, כל שבוע מופקות כמה עצומות חדשות שחתומות בידי אנשי-ציבור ורוח והן לא זוכות לתהודה. כדי לזכות בחשיפה אתה זקוק לאנשי תקשורת ויח"צ מקצועיים. שנית, אין זה מחובתה של התקשורת לתת פתחון פה לכל קבוצת שוליים מופרעת (אגב, מושא ההתקפות הכי חזק של אידה נודל הוא הימין לסוגיו - שרנסקי, ליברמן ושות'. השמאל הוא בכלל בוגד).

למרות כל זאת, הגב' נודל מקבלת פתחון פה. היא מרואיינת אחת לכמה שנים בעיתונות, ולאחרונה ראיתי ראיון (עד כמה שאפשר לקרוא לזה כך) של ארי שביט איתה בערוץ 99. בנוגע לסיכון להדבקות מהמחלה - אני לא יודע. בגרמניה ואיטליה זאת אכן הייתה מגיפה מדבקת.
ראיון 359154
כח ההרתעה 359161
יש משהו דומה לסתירה בדבריך. מצד אחד אתה כותב בסוף תגובתך שאינך יודע אם מדובר במחלה מדבקת, אבל בראשית תגובתך אתה מגדיר בעקיפין את כל קבוצת אסירי ציון שחתמו על העצומה, ושתחילה לא היה לך דבר נגד איש מהם למעט אידה נודל: "קבוצת שוליים מופרעת", כלומר נראה שהייתה הדבקה גורפת. . .
חוץ מזה, קראתי את הראיון בקישורית שהביא סמיילי, ונראה לי שהביקורת שלך על אידה נודל מאד מאד מוגזמת. הגם שעם חלק מדבריה איני מסכים, יש שלד של הגיון ועקביות בכל הצגת הדברים שלה, ויש בהם גם הרבה אמת.
עם דעתה שבעידן שרון וההתנתקות התנתקנו גם מהדמוקרטיה אני מסכים לחלוטין (1), וגם אמרתי זאת יותר מפעם אחת מבלי שידעתי את דעתה.

(1) אצלנו השמאל הוא המומחה להגדרות בנושאים האלה, ויש אצלנו אפילו "מכון לדמוקרטיה" מטעם השמאל, ואיני חושב שיש טעם להתווכח אם "על הנייר" אנחנו דמוקרטיה או לא. לכן אומר זאת כך: דמוקרטיה כפי שאני הייתי רוצה שתהיה, כזאת שיש בה באמת "שלטון העם" והעם הוא זה שמכוון לפי רצונו את המהלכים העיקריים בודאי אין אצלנו.
כח ההרתעה 359202
אני באמת לא מכיר את שאר החותמים על העצומה (קצת שמות, אבל לא יותר מזה) ובנקודה הזאת הביקורת שלך מוצדקת.

הראיון שסמיילי הביא הוא ''רך'' לעומת הדברים שפורסמו במקומות אחרים.

בנוגע לשרון, ברור שלא התנתקנו מהדמוקרטיה. כל מה שהוא עשה היה במסגרת כללי המשחק הדמוקרטיים. הוא אכן הפר בצורה צינית את הבטחותיו לבוחריו, אבל באמת שזאת לא בעיה שלי. יש עוולות חמורות יותר שמטרידות אותי.
כח ההרתעה 359316
איני מדבר על עוולות אלא על דמוקרטיה, שהיא ''שלטון העם''. משטר חסר עוולות יכול להיות גם מונרכיה שבראשה עומד מלך נפלא. זה לא הופך את המונרכיה לדמוקרטיה. האפשרות שהשלטון יהפוך את מה שהבטיח לפני הבחירות, ויאמץ את העמדה הנגדית שהובסה בבחירות, והגושפנקא שהדבר מקבל מידי בית המשפט העליון (וזה רק שיא של תהליך שהתחיל לפני שנים), הופכים את הליך הבחירות שהוא הקשר היחיד שבין רצון העם למשטר, לריק מתוכן, ואת המשטר שלנו למשטר שאינו דמוקרטיה כפי שאני מבין לפי מיטב שיפוטי את המושג הזה.
כח ההרתעה 359483
טוב, אני לא מסכים, אבל אין לי משהו חדש להגיד שלא נכתב כאן כבר עשרות פעמים.
כח ההרתעה 359511
בהקשר זה, אינני מבין מה אתה רוצה מביט המשפט העליון. שום דבר בפשט של החוק אינו מונע מראש ממשלה לבגוד בעקרונותיו המוצהרים. מפתיע אותי שאתה מצפה מבית המשפט להרחיב את גבולות ההתערבות שלו במקרים (מסריחים, לא מוסריים, וטיפשיים, אבל) חוקיים.
כח ההרתעה 359221
לא רק שכתבו, כאשר זה התרחש, אלא אפילו כתבתי על כך (תוך נתינת לינק לידיעה בהארץ) באותה תקופה:
תגובה 314334
אני יודע שאתה לא קורא הודעות של אלמונים, ואולי כאן יצא שכרך בהפסדך.
כח ההרתעה 359318
איני עונה בדרך כלל לאלמונים, אך אתה לא שייך לקבוצה זו כי אתה מזוהה, והכינוי שבחרת חזר על עצמו במספר תגובות, מה שהופך אותך לא לאלמוני אמיתי.
אשר לאירוע שעליו דברתי, כפי שכבר אמרתי, לאחר שהראו לי שמדובר באירוע ישן, חזרתי בי, כי לא יכולתי לחזור ולבדוק את התייחסות התקשורת לעניין בזמנו.
מכל מקום מה שתפס את עיני הוא ההתעלמות ממכתב של קבוצת אנשים שבעבר הוצגה באופן בולט כקבוצה חיובית וסמל למאבק, בגלל שעברה לתמוך בדעות שהתקשורת אינה רוצה ביקרן.
בקישורית שהבאת מסופר סיפור המעצר (שעל פניו נראה כשלעצמו שערוריתי. האם המעצר הזה באישון לילה שמזכיר מדינות אפלות הביא לאיזה שהיא הרשעה בבית משפט או לפחות לכתב אישום ?), אך גם שם לא מסופר על מכתב המפורסמים.
כח ההרתעה 359350
בעניין הבא בודאי איני טועה בתאריך.
סיפר לי מישהו שאתמול בחדשות שש בערב שמע ידיעה לפיה נפלו מספר טילי קאסם מדרום לאשקלון *ושני אנשים נפצעו*.
איני מצליח למצוא את הידיעה הזאת בשום מקום.
אם כל הכבוד לשרון ולמצבו הרפואי, טוב תעשה התקשרות אם תפרסם גם עובדות טריות בקשר לבלגן שהשאיר מאחוריו.
השורה האחרונה צריכה להיפתח ב''עם'' ולא ב''אם'' 359353
כח ההרתעה 359357
לפי מעריב‏1, הארץ‏2 וידיעות‏3 לא היו נפגעים.

כח ההרתעה 359381
הארץ (שם לא חפשתי) בלבד מדווח על כך היום. אצל האחרים החדשות האלה התיישנו היום. לגבי הנפגעים, כפי שאמרתי שמעתי על כך בע''פ, והעניין שווה בדיקה נוספת.
כח ההרתעה 359397
בלי לדעת דבר על הקסאמים של אתמול ובלי להאשים אף אחד באופן ספציפי, לא פעם יש מי שמגדיר את עצמו ''נפגע חרדה'' מסיבות כלכליות ואחרות. ייתכן שאמצעי תקשורת מסויימים לא ממהרים לספור את אלה, מתוך נסיון עגום.
כח ההרתעה 375593
לפני ימים מספר הודיע הג'יהד האיסלאמי רשמית (כשנכתב הפתיל הנוכחי היה זה מישהו מהפתח), שבידיו טילי גראד, ואתמול נורה אקסמפלר אחד בבוקר (אני מניח שהעובדה שלא גרם נזק נובעת מכך שלכך התכוונו משגריו הפעם). הדבר נודע לי, כרגע, לא מהתקשורת ששוב לא עשתה עניין גדול מהאירוע (עכשיו אני יודע גם שהיא פרסמה, אבל הטענה שלי היא שהיא פרסמה בשקט שלא כמו שראוי לפרסם ידיעה כזאת), אלא במקרה.
העובדות האלה פותרות את החידה: אכן יש לפלשתינים טילי גראד שהוברחו אחרי ההתנתקות.
כל התמיהות והכעסים שהבעתי גברו עתה והתעצמו. מסתבר גם שהיועץ המשפטי *אסר* על פרסום הידיעה ביום הבחירות.
זו שערוריה, שבעיני היא ממש פשע.
אז מה ? נתלונן עליו בבגץ ?
חבל על הזמן. המאפיה השמאלנית, הרי, כוללת גם אותו.
כח ההרתעה 375680
נדמה לי שמי שאסר על פרסום הידיעה זו הצנזורה הצבאית.
כח ההרתעה 375728
אני משתדל לא לענות לאיילים אלמונים, אך אחרוג מכך הפעם משום שאולי יש כאן גם עניין של אינפורמציה לא מדוייקת שהבאתי, וצריך להבהיר את העניין.
את כל האינפורמציה קבלתי מדברים שאמר לי חבר.
יותר מאוחר שמעתי (שוב כנראה מכלי שני, ואיני זוכר ממי) שמדובר במופז שאסר על פרסום הידיעה בטענה שהיא עדיין בבדיקה.
אם זה כך ואכן מזוז לא אסר על פרסום הידיעה, מגיעה לו התנצלות, ואם גם נכון שמופז הוא האחראי, האצבע המאשימה מופנית אליו.
צנזורה צבאית ? אם זה נכון האצבע המאשימה עוברת אליה והאחריות על האחראים עליה. אין שום סיבה לדחות ידיעה כזאת עד לסיום הבחירות.
לך לעזה 358153
לעניין הטחות האשמה שאתה מטיח בי ללא כל הוכחה והצדקה.

בעבר אמרת שאני בודאי טענתי שעם הנסיגה מלבנון אמרתי שיפלו טילים על חיפה, ואז הפניתי אותך לקישור שבו אני מוכיח חד משמעית שלא אמרתי, ולא ייתכן שאמרתי דברים כאלה. לאחר שהראיתי זאת לך, לא מצאת לנכון להתנצל, ובחרת בשתיקה.
עכשיו אתה עושה בדיוק אותו דבר בעניין אחר ומטיח בי כאילו אני אמרתי בעבר ''תנו לצה''ל לנצח''.
לא רק שלא תמצא שום דוגמה שבה אני אומר ''תנו לצה''ל לנצח'' אלא שנזכרתי במספר דוגמאות מתוך האייל הקורא שבהן אני אומר שאני מתנגד בפרוש לאמירה הזאת, וגם מסביר מדוע. אם תרצה, אחפש ואביא קישוריות.

אתה באופן עקבי מתעלם מתוכן דבריי, ובמקום זה מנסה לנחש כל מיני שטויות. קשה לי להבין את התנהגותך.
תגובתו המאוחרת של השר אולמרט 358255
אגב גם אני, "נפלתי בפח" וראיתי (בעיני רוחי) בדבריך טיעון סיבתי. ונראה לי שאפילו טעיתי בשמך. אוּפְּס כפול.
עמי איילון מצטרף לשקר 390563
1. לנוכח ההפגזה המסיבית שספגה שדרות ופציעתו של אחד התושבים פצעים קשים, רואיין זה עתה עמי איילון בטלוויזיה. האיש שולל כניסה לאזורים בעזה כדי לטפל בבעיה, כשהוא חוזר על אמירות דומות לשאלותו הרטורית של בן אליעזר. "כבר היינו בבית להיה. כבר היינו בבית חנון". נכון שהיינו עמי איילון היקר. אבל כששלטנו שם, וזה היה לפני ביצוע השלב הראשון בהסכמי אוסלו, ולפני פרוץ האינתיפאדה, ולא בתקופה האחרונה שלפני ההתנתקות כפי שאתה מנסה לרמוז, לא נורה אפילו קסאם אחד.
הפסק לשטוף את מוחנו באמירות שהן אמנם נכונות כשלעצמן, אבל באות כדי שנסיק מסקנות שקריות. זה גרוע משקר.

2. ואיך כן צריך לטפל בבעיה, לפי הדובר ? עמי איילון אמנם לא גורם לי לגחך גיחוך עצוב ע"י דיבורים על "מיגון", אבל הוא מסביר את הדרך הנכונה, לדעתו, ע"י הזכרת איזה חיסול חוליית משגרי קסאם מהחמס. הם ישלחו חוליות שירעישו את יישובינו, ואנחנו נחפש את החוליות הבודדות שמתרוצצות בשטח, כחפש מחט בערמת שחת. הנייה וכנופיתו ששלחו אותם ישבו שלווים, ויהנו מחסינותם. אלה כללי המלחמה שממליץ עליהם איילון.
בדרך המטופשת הזאת שום עם לא ניצח במלחמה, ואת כל הדברים שעמי איילון מנסה להימנע מהם נאלץ בסופו של דבר לעבור, ובגדול. נס לא יהיה פה.
עמי איילון מצטרף לשקר 390566
לא כל כך הבנתי מה אתה מציע לעשות נוכח המצב כיום.
האם לפגוע בהנייה וכנופיתו או להכנס לעזה?
עמי איילון מצטרף לשקר 390567
למה "או" כשאפשר "גם"? (אם אתה רוצה תשובה של דב אנשלוביץ אתה צריך לכתוב תחת שם מזוהה)
מה הוא קופץ ? 356608
לא הבנתי את את החלק השני של דבריך. מהו עניין המעברים? מה בדיוק היית רוצה? שישראל תשאיר בידה את הפיקוח על המעברים?
מדוע שלא נדרוש לשמור על המעברים בין סוריה ללבנון? עוברים שם טרוריסטים ואמל"ח. זה כמו ה"ברכה" היהודית שמאחלת שיפלו לך כל השיניים ותשאר שן אחת לכאבים. ניתקנו מעזה? אז צריך להפסיק את הניסיונות לשלוט על עזה; יש פעילות של טרוריסטים בסיני; בואו ונשתלט על סיני. הגיע הזמן שנכיר במגבלות שלנו ונפעל בהתאם להם. הרי לא נמנע את הקסאמים על ידי סגירת עזה וגם לא הברחת טילים משוכללים יותר. מה שאנחנו מצליחים הוא לחזק את היסודות האיסלאמיים .
בקשר לאמריקאים בויאטנם; זה שברברה טוכמן אמרה משהו אינו אומר שזה היה דבר חכם. השיתוק שאחז בממשל האמריקאי היה הדבר הטוב ביותר שקרה לו בתקופה ההיא. השיתוק עצר את האקטיביזם האידיוטי שלו. אם לא היה שיתוק, היו האמריקאים יוצאים להגן על כבודם וזוכים בעוד שנה מכובדת של מלחמה. נדמה לי שלא היה כאן שום שיתוק; האמריקאים, כמו כל סוחר טוב בבורסה, ידעו שהגיע הזמן לחתוך הפסדים ומהר. בלי זה ההפסדים יהיו הרבה יותר גדולים. הרשה לי להניח-לנחש- שהיו בין אלו שהיו ממונים על הכוחות האמריקאים בויאטנם כאלו, שניצלו את השיתוק ושלפו את ארה"ב מויאטנם במהירות האפשרית.
מה הוא קופץ ? 356614
נראה שאתה נחוש בדעתך לחזק את הטענה שהשמאל לא יפסיק לוותר עד שנוכל לחזור ללודז'.
א. לגבי טוכמן, לרגל דבריך, פתחתי שוב את "מצעד האיוולת" ונראה שנכשלתי בטעות מביכה. בעצם טוכמן רק ציטטה את קיסינג'ר "התמוטטותו של התהליך הדמוקרטי שלנו" והתנגדה לדבריו בחריפות, כך שאתה יכול להניח לה ולהעביר את דבריך אל הנרי קיסינג'ר - טיפש ידוע אחר.
ב. בוייטנאם מאז ראשית שנות ה-‏70, לא היה כח קרקעי אמריקאי של ממש והפיכת התהליך של פינוי הגייסות מוייטנאם לא היתה אופציה בכלל. מה שקרה תוך כדי פרשת ווטרגייט ולאחריה, הוא שהקונגרס סגר לגמרי את ברז ההקצבות למדינות הודו-סין, מה שחיסל בעצם את מדיניות החוץ של ארה"ב באיזור. ב-‏1975 במהלך ממשלו הכושל של פורד ששותק ע"י שלטון הדמוקרטים בקפיטול, האפשרות להגיש סיוע חרום (כספי) לוייטנאם המתפוררת אפילו לא נידונה והממשל היה חלש מדי מכדי להורות על סיוע אוירי וימי שיכל למנוע את נפילת וייטנאם. אני רק יכול לנחש שאתה בודאי כבר תמצא סיבה מדוע אנו צריכים לשמוח אם ארה"ב תבטל את הסיוע הכלכלי לישראל ומצריים.
ג. בקשר למעברים אין בדעתי להציע שום דבר, משום שעושה רושם שכל מה שהציבור יודע בעניין הוא דיסאינפורמציה (נטען לאחרונה שבכלל לא היה הסכם בעניין המעברים). אני מבין שאליבא דאיציק ש. התגובה הנכונה להכנסת קטיושות לעזה דרך מצריים, צריכה להיות הפסקת החיסולים והזרמת דלק רקטי לרצועה. אפשר להבין דרישה מממשלת ישראל להבחין בין מה שניתן לעשות לבין מה שאינו ניתן. אבל איך צריך להבין דרישה לא לעשות שום דבר?
ד. אני מבין שישראל צריכה להשלים בשמחה עם ירי יומיומי לתוך גבולותיה, כאשר העיקר הוא לא "לחזק את האיסלמיסטים" ולהבטיח את המשך שלטונם שאינו שלטון של המוכתר אבו-מאזן ושל ראש הכנופיות ברגותי. יש לי חדשות בשבילך: אני אישית מעדיף את שלטון החמאס ברצועת עזה ע"פ המשך שלטון הקלפטוקראטיה הפאתחית כאשר החמאס והג'יהאד בעצם מנהלים את המאורעות.
מה הוא קופץ ? 356618
א+ב. אינני חושב שפוליטיקאים הם טיפשים. גם ברברה טוכמן איננה טיפשה. היות שקיסינג'ר לא היה ואיננו טיפש, לא נשאר לי אלא להניח שהוא רצה להאשים מישהו בהתמוטטות דרום ויאטנם. דוקא זה היה רגע חכמתה של הדמוקרטיה האמריקאית ולא התמוטטותה; הפוליטיקאים החליטו שהגיעה העת לחתוך הפסדים. היה ברור להם שדרום ויאטנם אינה קיימת ללא נוכחות צבאית אמריקאית. לכן למרות שקיבלו תדמית של בוגדים בדרום ויאטנם, החליטו לקצר את יסורי הגסיסה ומילוי החבית ללא התחתית בכסף של משלם המיסים האמריקאי.

ג+ד. מה בדיוק אתה מציע? לחזור לעזה? להשתלט על ציר פילדלפי?
להקים צעקה?
מה הוא קופץ ? 356625
ארה"ב כבר הצילה את דרום וייטנאם פעם אחת ב-‏73 בערך ע"י פעולה אוירית וימית, כמעט ללא נוכחות של כוחות קרקע. חשוב, מה היה מצבה של ישראל, אם בתחילתה של מלחמת יוה"כ ארה"ב היתה מחליטה לקצץ בהפסדיה ולהטיל וטו על הרכבת האוירית לישראל. חשוב בעיקר על ההשפעה המוראלית של צעד כזה.
אני לא פוסל השתלטות מחדש על ציר פילאדלפיה והטלת מצור ימי על הרצועה. התנגדתי לנוכחותם של סהרורים חובבי וילות צמודות קרקע בשטח שגררו את צה"ל אחריהם כמשכוכית המובילה את העדר. אין לי בעיה עם נוכחות צבאית ישראלית בשטחי הרשות ע"פ בחירה חופשית של השלטון בישראל. למעשה איני חושב שזהו צעד נבון כרגע. נראה לי שאפשר להשתמש בצינורות דיפלומטיים כדי לחנוק את הרשות כספית עד שתקיים מה שהבטיחה אם הבטיחה. אם הדבר יגרום להתמוטטות הרשות, ההפסד אינו גדול מדי.
מה הוא קופץ ? 387724
"אני מניח שתוך בין חצי שנה לשנה מיום הנסיגה, אפשר יהיה לראות את הקשר בין החופש המוחלט בהעברת אמל"ח שניתן לפלשתינים בעזה, ובין המכות שאנו סופגים, ואז אפשר יהיה לשפוט גם את הדברים שכתבת עכשיו"

עברתי על הדיון הזה וראיתי את התחזית שלך. נכון לעכשיו נראה שהתבדית ,לא?
מה הוא קופץ ? 387731
בוא ניתן לאנשלוביץ' (ולהבדיל לפלשתינים) עוד 6 חודשים כדי לשפר את הדיוק ועוצמת ההרס של הקטיושות שהם יורים על אשקלון, טוב?
מה הוא קופץ ? 387826
ראה סוף תגובה 330118

בכל זאת אציין שתוכן דבריך כשלעצמו מאד ראוי לתגובה.
עיתוי מוזר ? 341807
אבל מחירי הירקות עלו.
הרבה חקלאים היו בגוש קטיף. וחלקם בגדול כנראה לא יחזור לעסוק בחקלאות.
מצב החסה בשטחים 341891
כמדומני שההמצאה הישראלית של חסה ללא תולעים, גדלה רק בשטחי עזה. מישהו יודע יותר?
מצב החסה בשטחים 341958
גדלה, בלשון עבר.
לפי מה ששמעתי, בניגוד לשאר החקלאים, מגדלי ''חסה גוש קטיף'' דאגו להעביר את התשתיות ועכשיו מגדלים חסה גוש קטיף במקום אחר.
מצב החסה בשטחים 341966
אני מציע לעדכן את השם ל-''חסה גוש קטוף''.
מצב החסה בשטחים 342438
אם הבנתי נכון הם עובדים עכשיו על בניית המותג החדש - כרוב ניצנים.
שואה שלנו 341619
חיסולה של ישראל, ובאופן מתון יותר הגדרתה כישות לא לגיטימית שיש לסלקה, היה הקו שאומץ כבר ב-‏79' על ידי האייתולה חומייני, כאשר שב מגלותו בפריס ותפס את השלטון באיראן. כבר אז הצהיר כי "יום יבוא והפלשתינאים ידעו כיצד לסלק את כובשיהם, כפי שהאיראנים סילקו את הכובש הקולוניאלי שלהם". אחמדינג'אד, תלמידו הנאמן של חומייני, אשר שירת בתפקידים בכירים במודיעין של משמרות המהפיכה והיה ככל נראה אחראי לחיסולם של עשרות מתנגדי משטר, מנווט היום את מדיניות החוץ של איראן על פי אותה גישה.

במידה רבה דבריו של רפסנג'אני, שנאמרו כשבראשה של איראן עמד הנשיא המתון חאתמי, היו אף מאיימים יותר. אז הבהיר רפסנג'אני כי פצצת גרעין שתהיה יום אחד בידי האומה האסלאמית תוכל לחסל את ישראל לחלוטין, בעוד שתגובת הנגד הישראלית תוכל לפגוע רק בחלק קטן מן המוסלמים.
(מתוך http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...)

אבל לא לדאוג - העולם לא ייתן לדבר כזה לקרות. הרי שלא כמו רוסיה אז, שסיפקה פלדה פחם ונפט לתהליך הכיבוש וההשמדה (ממש עד הרגע בו זה הופנה אליה), עתה אין היא עוזרת לגירסה המוסלמית, למשל בטכנולוגיה גרעינית, בהצבת לוויני ריגול ובעיקוב ובעיקוב ועיקור הלחץ הבינ"ל. הם לא טיפשים שם הרוסים, הרי יש להם גבול משותף עמה!

חוץ מזה גם אין סיכוי שהעולם לא יתעורר בזמן, הרי שלא כאז, כמעט שאין כאן כוונות אימפריאליסטיות גלובליות.
נא לא להתייחס ל:
בכיר ב'משמרות המהפכה' של איראן: 'יש לנו אסטרטגיה להשמדת התרבות האנגלוסכסית ולעקירה מן השורש של האמריקאים והאנגלים'
ועוד מדבריו: 'הטילים שלנו מוכנים להכות בתרבות האנגלוסכסית, ועם הגעת ההוראות מהמנהיג [עלי ח'אמנאי] אנו נשגר את הטילים שלנו... ישנם 29 אתרים רגישים בארה"ב ובמערב. אנחנו כבר ... יודעים כיצד נתקוף אותם"; 'לאיראן יש אמצעים לתקוף את מתקני הגרעין של ישראל כך שלא יישאר ממנה שריד וזכר (מתוך http://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en...)

ומעל הכל, אירן אינה ממש רודנות, ורק רודנים יכולים להיות רעים, לא אזרחים ובוודאי לא אזרחים ממוצא קורבני (כלומר שאינו אירופי).
שואה שלכם 341620
הוא די פרוקטר, האחמדינג'אד הזה. חשבתי שהנציונאלסוציאליסטים משתבחים בקשריהם הגנטיים עם האיראניים ועם ההודים והנה בא הקוקו ובועט להם בראש. אתה יודע מה, הפרצוף שלו מוזר. אולי הוא יהודי?
פתולוגיה 341621
יפה דיברת, וכבר דרש הנרי מילר בתחילת "חוג הסרטן":
"Of them all the loveliest Jew is Tania, and for her sake I too would become
a Jew. Why not? I already speak like a Jew. And I am as ugly as a Jew.
Besides, who hates the Jews more than the Jew?"
פתולוגיה 2 342149
תגובה 342138
פתולוגיה 2 343548
מכאן היו מגרשים את זאב שיף עם "גודווין". ב"הארץ" נותנים לו במה מכובדת:

פתולוגיה 2 343562
בדיוק. יותר גדעון לוי ופחות זאב שיף!
-------------------------
נ.ב.
למערכת "אפופידס" דרושים מתחכמים בעלי ניסיון. הרוצים לנסות את מזלם, יגיבו לתגובה 343548 תוך שימוש בשתי החיות המופיעות בשמו של שיף.
במקום שכר חודשי, ימסרו למתאימים חבילת אופציות שמנה (וחסרת ערך) + הרבה כבוד (כנ"ל).
המלצה על קיגן 343796
אני רוצה להמליץ על ספר של ג'ון קיגן בהוצאת PIMLICO:
The Iraq war, The 21-day conflict and its aftermath.
הכותב סופר והיסטוריון צבאי ידוע, מחוגי האקדמיה הצבאית בריטית ועורך בטחוני של הדיילי טלגרף (כלומר כללית משתייך לימין הבריטי). הספר לא טוב. הוא מסתמך כנראה בבלעדיות מסויימת על חוגי הצבא האמריקני ומכיל לדעתי מספר לא קטן של עובדות לא נכונות. גם תמונת הזירה סכמטית משהו ותיאור דמויות המשנה בעלילה מינימלי או חסר. הסיבה שאני ממליץ על הספר היא דוקא הפרקים המתארים את הרקע והשתלשלות המאורעות שהוליכה לקונפליקט. קיגן הוא מנתח חריף וחד עין, היודע להתמקד על הנקודות העיקריות ולתאר אותן באופן בהיר ופשוט. הוא אינו שייך לנוקדנים ולפאנאטים הסבורים שכל ההיסטוריה המודרנית נובעת מן הפדופיליות של הנביא מוחמד.
לשם דוגמה אביא רק עניין אחד, שנוגע לנקודה שאפופידס מרבה להעלות ב"אייל".
קיגן מזכיר את קבוצת הניאו-שמרנים (חוג הימין החדש שצמח בצל ממשל ריגן. הוא מזכיר את וולפוביץ, ליבי ופרל). האידיאולוגיה שלהם ממורכזת סביב תפקידה של ארה"ב כמגינה ומפיצה של ערכי הדמוקרטיה הליברלית והשוק החופשי ברחבי העולם. מעקרונות אלו הם מסיקים את המדיניות המעשית שלהם: הצורך במדיניות כוחנית של מניעה והצורך בחילופי משטר (דמוקרטיזציה) של המשטרים בעולם השלישי.
הוא מציין שרוב חברי החבורה היו יהודים ורוב גדול עוד יותר ציונים ופרו-ישראלים. יתר על כן,במה מרכזית להגותם הוא הבטאון קומנטרי, שהוא מכשיר מרכזי של הגות יהודית מודרנית.
הבעיה מכאן למדינת ישראל היא זאת: קיגן נמנע מלציין או אינו מודע לכך, שעויינות השמאל האירופאי לישראל וליהודים קדמה לקיומה של קבוצת הניאו-שמרנים והיא חלק של תפיסה גדולה ממנה והיא הזדהות אוטומטית עם העולם השלישי והאיסלמי. יחד עם זאת קיגן מראה כאן שלעויינות הזאת יש גם בסיס רציונלי ולא כולה נובעת מאנטישמיות אירציונלית. לא צריך להיות שמאלן קיצוני כדי להבחין בסתירה הפנימית ובדו-ערכיות שיצרה ה"ציונות" של הניאו-שמרנים. מצד אחד תביעה אולי בלתי אפשרית לדמוקרטיזציה וליברליזם של העולם הערבי ובמקביל תמיכה ללא תנאי בישראל ההולכת ומתרחקת מן הערכים האלו בתוקף מצבה.
המסקנה הקטנה שלי מעניין זה היא חיזוק הרגשתי שנתניהו וחוג תומכיו הקטנטן (אך המשמעותי לפחות ב"אייל") הם מבחינה מסויימת ה"שטן הקטן" של ישראל. חיזוק הזיהוי בין ישראל לבין קבוצת הניאו-שמרנים (אשר התוצאה העיקרית של פעולתם היא הסתבכות ארה"ב בתמיכה במשטרים דמוקרטיים חלשים בעירק ואפגניסטן. הסתבכות שאת תוצאותיה הסופיות לא ניתן לנחש בנקודת הזמן הנוכחית) היא בבחינת הטלת עול על צווארה של מדינת ישראל, שספק אם היא יכולה לשאת בו במצבה הרגיש (חיוניות הקשרים עם אירופה). אבחנה זו גם מחזקת את התמיכה שלי ב"מדיניות האתרוג" של השמאל כלפי שרון. בעוד התועלת הביטחונית של מהלך ההתנתקות היתה מלכתחילה לטווח ארוך ואף גובלת בהימור, הרי שהיא קצת הסתירה את המטרה העיקרית, המדינית. המדיניות הזו הניעה את ישראל חזרה לכיוון של דמוקרטיה וליברליזם (ע"י התרחקות משליטה עריצה על מיעוטים לאומיים עויינים) והרחק מכיוון של התערבות ומחוייבות בעניינים הפנימיים של מדינות ערב, תוך העלאת האינטרסים החיצוניים והפנימיים של מדינת ישראל קורבן לאידיאולוגיות של קבוצות תיאוקרטיות וסאלאפיסטיות (http://en.wikipedia.org/wiki/Salafi). התועלת שבהצבתה של מדינת ישראל במחנה המרכז העולמי (נניח ציר בלייר-קלינטון-פאואל) והרחקתה מחוסר האחריות של הקבוצה האידיאולוגית מבית מדרשו של נתניהו (אבא שלו?), היא לעין ערוך חשובה יותר מכל חיסכון שיהיה או לא יהיה בהוצאות הבטחון ברצועה.

נקודה משנית זו היא רק דוגמה לאבחנות רבות, חדות ולמרכז העניין, שעושה המחבר לגבי האירידנטה המוסלמית הפונדמנטליסטית. צריך לקרוא את הספר כמאמר פובליציסטי רחב יריעה של אדם רב ידע וחריף אבחנה.
-------------
וסליחה על הארכנות.
המלצה על קיגן 343799
המלצה על קיגן 343807
ראשית, תודה על ההסבר המפורט וההצעה המעניינת.
נדמה לי שחזרנו בגדול לפיזור שהיה ליהודים במאה ה-‏19 שאיפשר לכל אדם בעל נטיות וצרכים לשנאה, למצוא את האובייקט המתאים בעם היהודי.
נעם חומסקי, פול וולפוביץ, מיליארדרים שונים- ברונפמן, אוליגרכים רוסיים, תשובה, מדינת ישראל וזהו רק איזכור מאד חלקי -מה שנזכרתי בשניה הזו.
המלצה על קיגן 343812
אבחנתך כמובן מדוייקת. הבעיה האקוטית כאן היא האינטימיות שיש לוולפוביץ וחבורתו עם מסדרונות השלטון בקפיטול ובבית הלבן (בניגוד נניח להשפעה של חומסקי על אל-קאעידה). דבר זה מקנה לתנועה האידיאולוגית שלהם עוצמה וייחודיות. בפעם הבאה שאשמע איסלמיסט קיצוני הטוען שהיהודים-ישראל הם העומדים מאחורי המדיניות האמריקנית, אהסס שנייה נוספת לפני שאפטור את דבריו כהשתלחות של קנאי-אויל.
המלצה על קיגן 343851
"הספר לא טוב" זה לא משפט שהייתי כולל בהמלצה על ספר. :-)
המלצה על קיגן 343975
קיגן כותב בספרו שטילי הפטריוט הפילו 37 טילי סקאד (במלחמת המפרץ הראשונה). לנו, שקצת "קרובים" לארוע, הדבר נשמע יותר קרוב להודעת דובר צבא ארה"ב מאשר לאמת ההיסטורית.
מדוע זה מעניין? קיגן הוא כותב ספרי הסטוריה צבאית ידוע ולא שנוי במחלוקת. העובדה שהבאתי היא אות אזהרה לדרך שבה עלינו להתיחס לנכתב בספרי ההיסטוריה על מאורעות שארעו רחוק מאוד בזמן ובמקום.
ההמלצה היא להתיחס לספר לא כספר אלא כמאמר עיתונאי נרחב. ככזה הוא מאלף.
המלצה על קיגן 343979
אף טיל פטריוט לא פגע בטיל סקאד במהלך מלחמת המפרץ הראשונה. האמריקאים דיווחו על כל טיל סקאד שלא פגע ביעדו כ''הצלחה'', ומכאן האופטימיות הפזיזה.
המלצה על קיגן 343985
אני מניח שקיגן פשוט מצטט מקורות אמריקניים והללו מתעקשים או התעקשו (כנראה מסיבות מסחריות) על "הפלות". איכשהו, ההפלות תמיד קרו במדבריות סעודיה, במקומות בהם קשה לאתר את שרידי הפגיעה.
ובהזדמנות זו, עוד תובנה מפתיעה מן הספר. קיגן מתיחס למלחמת המפרץ השנייה כ"מסתורית". כיצד ניתן להסביר שצבא גדול הוכרע על אדמתו כמעט ללא נפגעים ותוך 5 ימים? במלחמה הראשונה היה אפשר לדבר על עליונות טכנולוגית (בעיקר אוירית) ועל תמרון לפיתה מוצלח כהפתעות אסטרטגיות. בשנייה, העירקים נלחמו בבית ממש והיה להם זמן להתכונן לעליונות הטכנולוגית האמריקנית. התשובה של קיגן? באופן כוללני אפשר להגיד שהצבא העירקי בכלל לא נלחם. צריך לתאר את המלחמה כמערכה של טיהור מראשיתה ועד סופה.
המלצה על קיגן 344425
טילי הפטריוט נורו והסקאדים נפלו, אף אחד לא יכול להכחיש עובדות אילו.
אין פטריוט כמו ניוטון 344466
השכן שלי קרא תהילים והסקאדים נפלו, אף אחד לא יכול להכחיש עובדות אלו.
אין פטריוט כמו ניוטון 344472
מצויין. עכשיו רק תכניס אותו לאריזה קומפקטית, תכתוב מדריך למשתמש באנגלית ויש לנו יצוא ביטחוני חדש, אחד שאפילו יהיה אהוד על השלטון האמריקאי.
המלצה על קיגן 344698
אני מסכים עם חלק מן הניתוח.
אני חולק, או איני מבין את:
1) הטענה שישנה סתירה ("ישראל ההולכת ומתרחקת מן הערכים האלו") אינה ברורה לי.
2) הנושא של "זיהוי ישראל" ו"הטלת העול על צווארה של מדינת ישראל". במצב הנוכחי (לפחות עד עתה, מאז מתקפת אוקטובר 2000) אירופה עוינת את ישראל ואוהדת את הערבים עם או ללא בוש. כמו-כן, קלינטון אהד את ישראל לא פחות מבוש, גם ללא הנאו-שמרנים היהודים.
3) לאיזה שמאל כוונתך? ישראלי? הם פשוט רואים בשלטון הישראלי בשטחים כאם כל הבעיות וכל מה שגורע משלטון זה, מבורך בעינם.
4) לא הבנתי את נושא "העלאת האינטרסים החיצוניים והפנימיים...". לאיזו התערבות בעניינים הפנימיים של מדינות ערב אתה מתכוון?
5) בכל מקרה, בוש הוא דווקא בדלן במקורו וביסודו ולא ממש עיניין אותו העולם שמחוץ לארה"ב. הוא רצה להחזיר את החיילים הביתה ושהעולם ידאג לעצמו. אלו פיגועי ה11/9 שגרמו לו ולממשלו ללכת בכיוון ההפוך.

ותודה על הארכנות. זה מעניין.
המלצה על קיגן 344706
1) ישראל ההולכת ומתרחקת מן הערכים האלו - ישראל מחזיקה באותו שטח, בני אדם בעלי זכויות אזרח (יהודים) ובני אדם נטולי זכויות (ערבים). השטח הוא גם "כבוש" וגם משוחרר"). בתוקף הריבוי הטבעי העוול הולך ומחריף. בתוקף התגברות האלימות הפלשתינאית נעשים יותר ויותר הפרות של זכויות אדם (רצח אזרחים, הפרדת כבישים, הפרדת אוטבוסים, מעצרים מנהליים, נזק והשמדת רכוש ומה עוד) גם בישראל הישנה. חלק מן המהלכים מוצדקים יותר וחלק פחות. אבל אם אתה מכחיש אותם, אתה מיתמם.
3) לאיזה שמאל כוונתך? ישראלי? אני מדבר על השמאל הקיצוני באירופה.
4) "לא הבנתי את נושא העלאת האינטרסים החיצוניים והפנימיים... לאיזו התערבות בעניינים הפנימיים של מדינות ערב אתה מתכוון?" לישראל אין אינטרסים קשיחים בדמוקרטיזציה של מדינות ערב. משטר הסמכותי בירדן ובמצריים עדיף לנו מאשר הדמוקרטיה של לבנון ופלשתין. האם ישראל מוכנה לשלם כל מחיר שהוא כדי שגורמים חמושים (חיזבאללה, חמאס) לא ישתתפו בבחירות במדינות ערב? האם ישראל מוכנה לשלם כל מחיר שהוא כדי שהמצב הכלכלי-חברתי בפלשתין ישתפר? האם זה עיניינה של ישראל לשחרר את האישה הערבית?
5) "בוש הוא דווקא בדלן במקורו ... פיגועי ה11/9 שגרמו לו ולממשלו ללכת בכיוון ההפוך" - דוקטרינת מונרו והבדלנות הטהורה איבדו את אחיזתם במציאות של ימינו. ארה"ב היא המעצמה העולמית היום והיא מעורבת אם היא רוצה או לא. הויכוח עם הניאו-שמרנים הוא על המטרות של ומידת המעורבות. שים לב שמתארים את בוש גם כבדלן וגם כמעורב עד צואר בעסקי הנפט. גם אם אתה בדלן שכל מה שמעניין הוא מחיר הגלון לנהג האמריקאי, אתה בהכרח מתעניין במשטר של איראן, עיראק וונצואלה.
2) "הנושא של זיהוי ישראל והטלת העול על צווארה של מדינת ישראל ... אירופה עוינת את ישראל ... קלינטון אהד את ישראל לא פחות מבוש...". יש כאן כמה עניינים.
2א. "אירופה עוינת את ישראל" - "העולם כולו נגדנו" זה לא רציני. תבדיל בין מדינות הפועלות בד"כ ע"פ האינטרסים שלהן ולכן עויינת/לא עויינת לא לעניין, לבין עויינות של קבוצות אידיאולוגיות (שמאל קיצוני, אולימפיאנים). בהקשר של עויינות של קבוצות אידיאולוגיות אני חושב שיש הבדל גדול אם ישראל מתעלמת ממוסדות בילאומיים, מפרה את החוק הבינלאומי ומפעילה כוחנות כדי להגן על עצמה או שהיא עושה זאת כדי לכפות כלכלת שוק חופשי על הערבים ולהביא לדמוקרטיזציה וליברליזציה של העולם המוסלמי. הסכנה באסכולת נתניהו היא שהיא נותנת חיזוק לטענה השנייה.
2ב. "עם או ללא בוש...קלינטון אהד את ישראל לא פחות מבוש..." - זה בעיני מוכיח רק שישראל יכולה לשמור על קשרים טובים עם ארה"ב גם בלי להזדהות עם האידיאולוגיה של הניאו-שמרנים.
המלצה על קיגן 344945
1. האם יש דרישה ממדינה כלשהי בעולם להעניק זכויות אזרח למי שאינו אזרח שלה?!
2 ב. קלינטון כל כך אהב את ישראל עד שהמיט עליה את אוסלו...
המלצה על קיגן 344958
1. כל מדינה חייבת להעניק אזרחות לתושבים החיים בשטח שכבשה.
2. גם רבין ופרס אהבו מאוד את ישראל. ופרס אוהב אותה עד היום.
המלצה על קיגן 345332
או לגרש אותם כמו שהסודאנים עושים כל כך טוב בדארפור
המלצה על קיגן 345334
סודאנים הם אכן מודל נאה ללמוד ממנו.
המלצה על קיגן 345580
1. היכן מצאת את החובה הנ"ל?
2. פרס אוהב בעיקר את עצמו.
המלצה על קיגן 345584
1. ישראל 1948
2. אם פרס אוהב את עצמו אז עידן שונא את כולם
המלצה על קיגן 345788
לא עידן אלא י. דן
המלצה על קיגן 345797
צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים...
המלצה על קיגן 345585
1. הראה לי מדינה מתוקנת שמחזיקה תושבים לאורך עשרות שנים בלי אזרחות.
2. הוא אוהב מאוד את עצמו. אבל יש לו מקום פנוי גם לישראל.
המלצה על קיגן 345605
ארה"ב החזיקה בפוארטו ריקו 20 שנה בלי לתת לתושבים אזרחות.
המלצה על קיגן 345611
עד 1917. יש לך דוגמא קצת יותר מאוחרת?
המלצה על קיגן 345615
יש דוגמאות למכביר, אבל נראה לי שבמקום לענות ישירות לשאלה שלי, אתה עונה בשאלה (ואח"כ גם תפסול כל דוגמה שאני אתן). אני חוזר: האם יש חוק בינלאומי הדורש ממדינה שתפסה שטח במלמת מגן לתת אזרחות לכל תושבי אותו שטח?
המלצה על קיגן 345630
למעשה עד היום הם לא אזרחים שווי זכויות אלא מדינת חסות של ארה"ב, בעוד שהנשיא האמריקאי עומד בראש המדינה, הם עצמם אינם זכאים לבחור או להיבחר לממשל הפדרלי אלא רק למקומי (מצד שני הם לא משלמים מיסים פדרליים, נראה לי עסק משתלם).
המלצה על קיגן 345645
תושבי פורטו ריקו בחרו שלא להצטרף לאיחוד (נדמה לי שהמשאל האחרון היה בשנה שעברה).
המלצה על קיגן 345731
נכון, אבל זה לא הופך אותם לאזרחים שווי זכויות.
המלצה על קיגן 344965
שלום idan. בהתחלה האמריקאים (קלינטון) לא בדיוק התלהבו מאוסלו. את אוסלו הפיקו יוסי ביילין ושני אקדמאים: הירשפלד ועוד אחרד שאת שמו שכחתי.
המלצה על קיגן 344974
א. פונדק, רון פונדק.
ב. וקמפ דיויד עז?
המלצה על קיגן 345022
אתה מדבר על אוסלו או על ראש ממשלה שהיה אנטי אוסלו-אהוד ברק.
המלצה על קיגן 345162
אני מדבר על קלינטון
פתולוגיה 515876
ואולי זה נכון?:
"הטענות שאחמדינג'אד יהודי מתרבות בתוך איראן, כדי להבאיש את ריחו. אצל השיעים יהודי נחשב טמא, אסור בנגיעה, וכך קורה שמי שהתפרסם בשנאתו ליהודים ולישראל, מואשם בעצמו ביהדות. האנרגיה שהוציא נגד היהודים, חוזרת אליו. עוד לפני הבחירות האשים מהדי ח'זעלי, בנו של האייתוללה השמרני הנודע אבו אלקאסם ח'זעלי, את אחמדינג'אד כי הוא ממוצא יהודי. ח'זעלי כתב באתר שלו, שאחמדינג'אד שינה את שם משפחתו היהודי בתעודת הזהות שלו, וכי השינוי עדיין רשום בספח של התעודה."
פתולוגיה 515879
לזה באמת קוראים ריקושט.
פתולוגיה 526460
"Mahmoud Ahmadinejad revealed to have Jewish past" (http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast...)
פתולוגיה 526506
יופי, אפשר לצרף את קדאפי ולעדכן את מס' 2795
פתולוגיה 526574
עכשיו שיחקת אותה, בדיוק הצטערתי שאין לי דרויאנוב בבית, לא עלה על דעתי שפקעו זכויותיו והוא נמצא באינטרנט.
פתולוגיה 527427
ואני נהניתי לראות (טוב שזה לא מנוקד) שהמועדון בו התכנסו הבולשביקים נקרא ''סמולני''.
! 527430
מה לכם מרפסנג'אני 343857
לי נראה שהבחור פשוט חושב שהעולם בשל לצעד הבא.
מדוע יש להלין עליו.(ואני כבר שומע כאן מיני איילים אלמונים שמסכימים עם המטרה -אבל הם בדרכם הנאורה "אמביוולנטים"לגבי הדרך) כשיש לנו את חומסקי קימרלינג, פפה, אורי רם, צימרמן, לב גרינברג ושות' -שבאומץ אוניברסלי נאור ונחוש מוכרים את הפרוטוקולים של זקני הציונות לאירופים.

האאליטות האירופיות שהוכיחו שהם יודעים לבלוס דקדנס תעמולתי טוב בעבר עושים זאת שוב : לפחות ע"פ הסקר הקודם- 50 אחוזים מהם חושבים ש"ישראל היא האיום הגדול ביותר על שלום העולם" יותר כמובן מאירן , צפון קוריאה וכו'.

מה באמת נלין על מי שפשוט חשב שהגיע העת לעבור מאידאולוגיה צודקת ונאורה ליישום צדק נאור?
מה לכם מרפסנג'אני 343943
הבורות ועוד משהו התמקדו בך. מעולם לא קראת משהו שכתב חומסקי
אך אתה מחזיק מעצמך כמומחה שיכול להעיד שהוא מפיץ את הפרוטוקולים של זקני ציון. תחליף דחוף את הכינוי אריסטו למשהו הולם יותר. מקארתי למשל.
מה לכם מרפסנג'אני 344667
אכן כך ונראה לי שאפשר להוסיף לרשימה גם את הרולד פינטר.
מה לכם מרפסנג'אני 348224
לגבי פפה- מתברר שהוא גם מעליל עלילות דם.
במסגרת נסיונותיו הנמשכים גם עכשיו לארגן חרם אקדמי על ישראל, הוא מספר לשומעיו בחו"ל כיצד ראה במו עיניו חיילי צה"ל משחקים כדורגל עם ראש של תינוק פלסטיני.
מה לכם מרפסנג'אני 348340
ולא זו בלבד - לפפה עצמו הקצו רק חדר קטן להרצאותיו!
מה לכם מרפסנג'אני 348348
כן, זה הוזכר גם בלינק שלי, ואכן קשה להחליט מה נורא יותר.. אבל אולי בכל זאת כדאי שפפה יפרט איפה בדיוק ומתי בדיוק הוא ראה במו עיניו חיילים משחקים כדורגל בראש תינוק, ומה בדיוק הוא עשה לגבי זה.
זו כבר לא פוסט ציונות ולא אנטי ציונות, וגם לא סתם שקר גס, אלא ממש עלילת דם.
"אולי הוא יהודי?" 380615
לא רק "גזען בגרוש" (לעיל) חושד בזאת אלא גם דורון רוזנבלום, בקטע נהדר: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... .
לא נראה לי 341754
לא נראה לי סביר שמחמוד ירכוש את כל הסטוק של אטלס כרטא וישב למחוק את מדינת ישראל מפה אחר מפה.
וגם אם, מה הוא יעשה עם כל מי שכבר יש לו אטלס? יבקש מהלקוחות להחזיר?
________

לא מצחיק אבל מאשר פעמיים.
לא נראה לי 341769
אם כבר חידודין, אזי אם היה לי חוש הומור הייתי בוודאי משלב כאן באופן מבדח את מילותיו של טל ברודי ("אנחנו על המפה ואנחנו נשארים במפה!"), כמצוות מונטי פייטון:
"keep 'em laughing as you go. Just remember that the
last laugh is on you."
תגובת נגד 341786
אגב, אם מישהו ימצא מידע על הפגנה, משמרת מחאה, או אף הפגנת יחיד כנגד קריאה זו, בעולם הערבי (300M) או המוסלמי (1G), בין אם זה בארצות מוסלמיות ובין אם זה באירופה, ישראל או ארה"ב, אשמח לדעת.
תגובת נגד 341803
הצעה לשאלת סקר באייל:
האם לדעתך ישראל צריכה לנצל את שעת הכושר ולהפציץ כבר השבוע את מתקני הגרעין באיראן?
התשובה ההומוריסטית: לזרוק ישר פצצת אטום על טהרן.
תגובת נגד 341810
בדרך כלל בשאלוני סקר באייל יש 5-6 אופציות לפחות. נראה אותך מוצאת כמה לזה יותר מ-‏3 אופציות.
תגובת נגד 341830
לא תמיד... דיון 669.
תגובת נגד 341836
מה הבעיה?
1. כן, מיד.
2. כן, אבל לא בשבת, אחרת לדתיים יהיה מה להגיד.
3. כן, אבל לא לפני יום שלישי, כדי לתת זכות קדימה לאמריקאים.
4. כן, אבל יש לבחור את החברה המבצעת על פי מכרז ממשלתי.
5. לא, עדיף להפציץ את הכור הקוריאני, כדי שלא להיחשד כצד מעוניין.
6. לא, עדיף לפוצץ בתיירים את איראן כולה.
תגובת נגד 341814
''ביקרתי לפני שבוע בטהרן, ואני משוכנע שישראל כבר הטילה עליה פצצת אטום.''
תגובת נגד 341828
''הם יסבלו יותר אם נשאיר אותם בחיים.''
תגובת נגד 341832
רגע, הטיעון הזה הוא בעד או נגד הטלת הפצצה?
תגובת נגד 341868
נגד
there goes my career! 342142
תגובת נגד 341809
אם תהיה מחאה על זה בחוגי השמאל הרדיקלי, אני אשמח לדעת. בינתיים, הם נעים בין הנהוני "הם לא ממש התכוונו לזה/לא תרגמו את זה נכון" לבין "הם בסך הכל התכוונו לתיקוני גבול קלים/הם מתכוונים לעולם בלי ציונות - גם אני רוצה עולם בלי ציונות. עולם בלי מדינת ישראל יהיה לבטח שליו יותר" ועד "אחמדינג'אר הוא שליח המוסד".

תגובת נגד 341897
עוד התקפה על השמאל הרדיקלי. כמה נעים, כמה נוח. שבת אחים גם יחד, מלקקים אחד לשני את התחת. אחדות העם היא עניין מסריח, מישהו צריך לומר את זה כבר. הישראלים חייבים להפסיק להתרגש מכל שטות שמישהו אי שם במקום כלשהו על הגלובוס אומר נגד המדינה שלהם.
תגובת נגד 341902
אני מסכים לגמרי עם "הישראלים חייבים להפסיק להתרגש מכל שטות שמישהו אי שם במקום כלשהו על הגלובוס אומר נגד המדינה שלהם". איך זה קשור לאמירה של ראש מדינה עוינת ביותר לישראל, שככל הנראה עוד שנה יהיו לה יכולות גרעיניות, שאומרת שיש להשמיד את ישראל לחוטין?
תגובת נגד 341910
הומור אירני, לך תבין. הוא לא באמת התכוון לזה, המצב של המשטר שלו בקאנטים, זה לא נעים. אז הוא נטפל לישראל. מהר מאוד הוא הודיע שלא התכוון לזה. הגרעין של איראן הוא למטרות שלום. בדיוק כמו הגרעין של ישראל ושם ארה''ב.
תגובת נגד 341911
אז זהו, שהוא דווקא חזר על זה והודיע שהתכוון בדיוק לזה‏1. פקידי משרד החוץ שלו, שככל הנראה נחרדו מהתגובה באו"ם וברחבי העולם, הם שפרסמו את ההודעה המרוככת.

1 אני כמובן אייחס משמעויות אחרות לאמירה כזו, לאור דיון 1430, אבל משום מה יש לי תחושה שהאלמוני לו אני עונה אינו אוחז באותן השקפות לגבי אופי הפוליטיקה.
תגובת נגד 341918
מה המשמעויות האחרות?
יש לי השערה 341919
באמירתו הוא ניסה לגרום לאחדות העם בישראל, שהיא כידוע עניין מסריח,, ובכך מחלישה (או לכל הפחות מסריחה) את הישות הציונית.
תגובת נגד 341920
לא חשבתי על זה לעומק עדיין. יש לך רעיונות?
תגובת נגד 341921
לי זה נשמע כאילו הוא רוצה למחוק את ישראל מהמפה ומנסה להרגיל את העולם לאמירות כאלו (אפילו אם להגיד את זה ייתן לי 0 בקורס). צריך כמובן לא לקחת ברצינות את מה שאנשים אומרים אלא את מה שהם עושים - ובפעם האחרונה ששמעתי, היו באיראן כמה אנשים שמנסים לייצר פצצת אטום.
תגובת נגד 341926
אתה יודע כמה שנים איראן כבר מנסה ליצור פצצת אטום? אני זוכר את האיומים הנ"ל כבר מסוף שנות השמונים. איטיים האיראנים האלו, למזלנו‏1. בזמנו שמעתי הרצאה של פרופ' יאיר עברון שבה הסביר שכל הזמן אומרים שאיראן נמצאת חמש שנים מפיתוח פצצת אטום, כאשר למעשה ההערכה לזמן הדרוש לתוכנית צבאית ליצור פצצת אטום היא כחמש שנים, כלומר הם אף פעם לא ממש התחילו בתוכנית מעשית.

1 בנושא הזה חשבתי, לרגל יום השנה לרצח רבין, לעבד מאמר של עודד על התנהלותו הפוליטית של רבין בנושא הגרעיני. אולי יהיה לי זמן, אבל לא סביר שזה יקרה.
תגובת נגד 341932
אני זוכר שבוש איים ואיים ואיים שהוא יפלוש לעיראק. בסוף זה גם קרה. אני גם זוכר שאמרו שאסד ימות וימות וימות. בסוף זה גם קרה.
תגובת נגד 341934
אז? לא הבנתי.
תגובת נגד 341938
טיעון כמו "אתה יודע כבר כמה זמן מדברים על..." לא כל כך משכנע (כי בסופו של דבר מה שמדברים עליו קורה), ובפרט הוא הולך ומאבד מכוחו ככל שהזמן שבו כבר דיברו על X מתארך.
תגובת נגד 341940
אה, ברור. מצד שני, טיעון כמו "האיראנים נמצאים 5 שנים מפיתוח נשק אטומי" שמושמע כבר קרוב ל-‏20 שנה מאבד גם הוא מאמינותו מתישהו, או ליתר דיוק, מהכוונות והרצינות המיוחסים לאיראנים, לא?
תגובת נגד 341943
טיעונים עובדתיים לא מאבדים אמינות. המקורות של הטיעונים כן. האם המקורות של היום הם המקורות של לפני 20 שנה? אם כן, אני אשן בשקט.
תגובת נגד 341948
המקורות הם לרוב אותו מקור - אמ''ן אם אינני טועה. במידע הזה (חמש שנים) משתמשים פוליטיקאים ואנשי צבא בכירים כראות עיניהם.
תגובת נגד 342003
לגבי הצהרה כזאת של פוליטיקאי אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה הוא רוצה להשיג בזה; להצהרות כאלה יש מטרות מוגדרות, נדמה לי שבמקרה הזה המטרה איננה הצהרה על יציאה למלחמת שמד נגד מדינת ישראל.
תגובת נגד 341944
אלא אם כן מדובר כאן ב''זאב זאב'', ובסוף מופיע איזה הרצל.
תגובת נגד 341953
מה עם האפשרות שלאירן כבר יש פצצת אטום?
תזכורת מפרס 343861
שמעון פרס התנגד להפצצת הכור העירקי, וכינה אותה מעשה שעלול להביא למלחמה".

בהמשך שנים לאחר מכן, הוא חזר על הטענה כי "לא היה צריך להפציץ את הכור העירקי".

מי יודע אולי הוא צודק, ושוב לא מספרים לנו שהרטרו-קולוניאליזם
הנפשע של ארה"ב וישראל הוא האשם העיקרי -זה שמביא לפלישה והכיבוש הנפשע של עירק בשנות 200 , ומרחיק את "השלום העולמי".
תגובת נגד 343924
אפרופו פצצת אטום. שמעתי את נשיא פקיסטן מתלונן שלא מגיעות מספיק תרומות ועזרה לנפגעי רעידת האדמה, ושנפגעי קתרינה קיבלו יותר תרומות.
תגובת נגד 343928
נדמה לי שהוא השווה לאסון הצונאמי (שבו ''נפגעו תיירים'') ולא לקתרינה.
תגובת נגד 343929
אני שמעתי אותו משווה לקתרינה.
על האיטיות האיראנית והחכמה הישראלית 344005
על זה אפשר לענות אם אתה יודע כמה שנים איראן מגיעה לפני ישראל באולפיאדה למתמטיקה. בשנה האחרונה למשל, הם סיימו אחר הגדולות סין, ארה"ב , רוסיה. ישראל ,סיימה מקום אחרי פולין. (ומה יהיה מעכשיו עם הבדיחות על טפשותם של פולנים? אסון!)

על האיטיות האיראנית והחכמה הישראלית 344007
לא קראת את המשפט האחרון בתגובה שלי (זה שלפני הערת השוליים), נכון?
על האיטיות האיראנית והחכמה הישראלית 344016
קראתי ואני לא מסכים. מה שהפרופ' מביא "כמספר אצבע" אינו תוצאה של תוכנית עבודה של מנהל הפרוייקט לנשק גרעיני באיראן, אלא סטטיסטיקה של תוכניות פיתוח שהיו כפי שאנו מכירים מההיסטוריה, כמו תכנית מנהטן למשל. זה לא דומה למקרה שלפנינו.

מכל מה שאנחנו יודעים במאמרים הפופולריים התפרסמים מעת לעת על כמות העבודה ליצירת הפצצה , היא מורכבת מהשגת חומרי הגלם, מטכנולוגיות כימיות (מיצוי האורניום) או גרעיניות (מיצוי פלוטוניום, שזה כנראה לא הכיוון שהם הולכים בו) ומידע מתמטי פיזיקלי (יצירת מנגנון הנפץ וסימולציות ממוחשבות של הפיצוץ).

במציאות סביר להניח שהתכנית האיראנית התעכבה בגלל קשיים טכניים שהיו לאיראנים, שלפי מה שפורסם, התמקדו בחסרונה של טכנולוגיית העשרה (הצנטריפוגות המפורסמות) ושל חומרי גלם שאותם כנראה השיגו (זה הגז UHF). לאחר שהתגברו על שתי נקודות הדרך האלה בסיוע של מדינות זרות (פקיסטן וכנראה סין) נשאר להם הצורך להפיק מספיק חומר גלם שזה כבר עניין של זמן, ואת השכל הנדרש לבנות את הפצצה נכון, שזה כבר תלוי רק ברמת הפיזיקאים והמתמטיקאים שלהם.
תטל''א 344019
כלומר, אם נפזר לרגע את הערפל שאתה משליך עלינו בשתי הפסקאות האחרונות, יש לך הצעה להסבר מדוע דווקא תוכנית הנשק הגרעיני האיראני פועלת במלוא הקיטור (עד כדי עיכובים שונים), אבל לא ענית על השאלה מדוע המומחים השונים (אמ"ן למשל) מזהירים אותנו כבר כמעט עשרים שנה ש"איראן נמצאת חמש שנים מפיתוח נשק גרעיני". הבנתי נכון?
תטל''א 344022
בנוגע לערפילים, כל מה שאמרתי זה לחבר את פיסות המידע שזורקים עלינו בכלי התקשורת השונים, כך שכנראה הערפל הזה מכוון (ובטח לא על ידי). אם מצד שני התנסחתי באופן מעורפל - אנא הסבר ואתקן את תגובתי. מלבד זאת אתה צודק, לדעתי התכנית האיראנית קיימת ועיכוביה הם תוצאה של עבודה בחלל סגור. באותם מקרים שבהם האיראנים זכו לסיוע חיצוני הייתה להם קפיצה משמעותית (למשל הקמת מפעל הצנטריפוגות).
לשאלתך לגבי אמ''ן, הם גם הזהירו מפני דברים אחרים. לא שאני מזלזל, חלילה, אבל הם לא פוגעים מאה אחוז. למשל הם לא ידעו כלום על כמה קרוב הגיע קדאפי לפצצה ומצד שני את הנשק של סדאם מחפשים עד היום.
תטל''א 344025
ערן, הגישה שלך היתה נכונה לגבי עיראק, אך היא מסוכנת לגבי איראן. למה זה לוקח להם כל כך הרבה זמן? אין לי תשובה טובה, אבל יכולים להיות כמה סיבות:
א. לבנות נשק גרעיני הרבה יותר מסובך ממה שמתארים בעיתונים הפופולאריים.
ב. קושי אחד הוא הצורך בטכנולוגיה מפותחת כדי לייצר את החומר הבקיע ואת מנגנון הפיצוץ.
ג. קושי שני הוא לגייס את חומר הגלם ואלקטרוניקה ייעודית (נפצים ןכיוב').
ד. איראן נתונה לפיקוח של הועדה של בארדעי.
ה. יש כנראה באיראן גורמים מתונים שאינם מעוניינים בתכנית הגרעין.
ו. הדרך היחידה לקצר את התהליך על כל הקשיים הללו הוא כאשר יש שת"פ כלשהו עם מדינה גרעינית עם נסיון.

הבעיה עם איראן היא (כפי שהעיר לך מגיב קודם) שהיא מדינה מתקדמת מבחינת מחקר מדעי בתחומים רבים שיש להם קשר לפיתוח כלי נשק. אם הייתי יכול להרשות לעצמי, הייתי מהמר שלאיראן יהיה נשק גרעיני לפני צפ' קוריאה (אני מפקפק אם כבר עתה יש לצפ' קוריאה נשק גרעיני).
תטל''א 344029
אופציה נוספת היא שכבר יש להם פצצה, אבל הם לא טורחים להצהיר על כך.
איך אומרים "עמימות" בפרסית? 344032
איום יכול להיות גלוי או מרומז. כאשר הוא מוסתר הוא אינו איום.
איך אומרים "עמימות" בפרסית? 344035
הוא יכול להיות גלוי כלפי חלק ומוסתר מהשאר (אני עדיין משועשע מ http://www.faz.co.il/story_3196)
איך אומרים "עמימות" בפרסית? 344039
ולמה למנוע קצת הנאה גם מקוראי האייל:
א.א.: האם פרס קשור לדעתך גם לקונספירציות אחרות מלבד רצח רבין?
חמיש: בוודאי. האיש קשור לכל מני מעשי רצח מסתוריים שלא פוענחו. רחבעם זאבי, רפאל איתן, מוטה גור. דוגמה אחת מני רבות: אני חושב שבהחלט סביר שהוא האחראי לרצח הזמרת עופרה חזה, שאיתה היו לו, ככל הנראה, קשרים רומנטיים. לדעתי היא עמדה לחשוף מידע מרעיש על פרשת ילדי תימן ולכן חוסלה אף היא.

ומה בקשר לאייטם הבא:
יגאל עמיר שר"י רוצה משפט חוזר ע"ס ה"תאוריות" של חמיש, אבל אינו מוכן להודיע שלא הוא רצח את רבין.
אם זה לא היה עצוב, גם זה היה מצחיק.
רוצו לקרוא. 344040
(אותי זה מצחיק.)
רוצו לקרוא. 344042
הקשרים הרומנטיים בין פרס לחזה, מזכירים לי שלפני כמה חודשים ראיתי במקום כלשהו (אותו איני מצליח למצוא) באינטרנט כתבה שעסקה ביחסים הרומנטיים בין הנשיא קנדי למרלין מונרו. השמועות טענו שהקלטות של ה-FBI מתעדות את הקשר. לפני זמן מה ההקלטות נחשפו והתברר שהם תיעדו קשרים בין קנדי לזמרת-רקדנית אלמונית מלאס-וגאס שבו בזמן קיימה קשרים גם עם אחד הבוסים של הפשע המאורגן. למעשה זוהי "פצצה" יותר גדולה מהשמועה, אבל אותה רקדנית לא היתה מרילין מונרו. מה לעשות?
רוצו לקרוא. 344055
בעניין פרס וחזה חמיש קצת מעד. הקשריםן הרומנטיים של חזה היו עם אמו הערבייה של פרס, שרק בגיל מאוחר מאוד גילתה שהיא לסבית.
רוצו לקרוא. 344138
משבית שמחות 344223
משבית שמחות 344276
ברור (הבאתי את הלינק ההוא בגלל 2 השורות האחרונות של הטקסט).
איך אומרים "אה-בה-ציגלה מה" בפרסית? 344036
אז זהו, שכל זמן שאין לך פצצה אתה יכול לדרוש טובות הנאה בתמורה להפסקת הפיתוח. מצד שני, ברגע שיש לך פצצה, אין טעם להטיל עליך סנקציות כדי שתפסיק לפתח אותה. כל זמן שאין סנקציות- עדיף להצהיר שאו טו טו הם מסיימים את הפיתוח. ברגע שמתחילות הסנקציות, שולפים את הפצצה.
תטל''א 344037
וכן יש להוסיף: ואלו שיודעים, לא טורחים לספר זאת למשוגעים כמו אחמדינג'אד.
יכול להיות מצב ביניים. מדינה לא נכנסת "רשמית" למועדון המגורענות, עד שהיא לא מבצעת ניסוי עם פיצוץ (אם זו פצצה מ"תוצרת בית" לעולם אינך יכול להיות בטוח שהיא אכן תתפוצץ). מסיבה זו ישראל וגם צפ' קוריאה איכשהו משוטטות על מפתן המועדון. יכול להיות שגם איראן במצב הזה.
תטל''א 344437
ישראל לא על המפתן, היא מהמייסדות (לפחות שתי מדינות פיתחו את נשקן הגרעיני בעזרתינו האדיבה). הבעיה היא שע"פ האמנה, מותר להחזיק בנשק גרעיני רק לאילו שביצעו ניסוי לפני 67, היות וישראל לא ביצעה אחד כזה (לפחות לא שידוע עליו), הודאה בנשק גרעיני כיום רק תגרום למערב להראות צבוע.
לצפון קוריאה יש שתי מזוודות שהם טוענים שתתפוצצנה, לא אנחנו ולא הם לא באמת יודעים אם זה נכון. בין זה ובין יכולת מכה שניה מצוללות יש קצת הבדל.
תטל''א 344462
אולי הגיע הזמן שתשאל את עצמך, מה כל כך מושך אותך ב''הפצצות שטיח'' , פעילות שתוצאתה העיקרית ולרוב גם היחידה היא רצח אזרחים.
א. אם אתה רוצה להפציץ כור דוגר או מתקן צנטריפוגות, אין שום צורך להפציץ את כל גני הילדים באותו איזור חיוג.
ב. חשיבה רציונלית תגלה לך שהסיכוי לחסל תכנית גרעינית ע''י הפצצות שטח אקראיות הגיונית כמו תכנית לחסל את בן-לאדן ע''י פיזור מוקשים בכבישי פקיסטן. מכאן צריך להסיק שמה שאתה חושק בו הוא האמצעי ולא המטרה.
תטל''א 344474
אחת הבעיות בנקודת האל-חזור נעוצה בנקודה בקיומו של ידע מעמיק, לכן על מנת לחזור למצב הקודם יש להרוג את מחזיקי הידע, שאולי באותו הרגע אוספים את ילדיהם מהגן (מי בונה גן ילדים ליד כור גרעיני ?).
מעולם לא טענתי שהפצצות השטיח צריכות להיות אקראיות.

אישית הפצצות שטיח לא מושכות אותי, אני מעדיף בלונדיניות, מצד שני אני גם לא רואה בפעולת מלחמה (הגנתית לטעמי) רצח.
תטל''א 344500
א. מעניין איך האמריקאים לא חשבו על זה. הרי הם יכלו כך להרוג את סאדאם חוסיין או בן-לאדן.
ב. מעניין אם חשבת איזה אנשים ואיזה ציוד מקבל את ההגנה הטובה ביותר מפני הפצצות אויר.
ג. הפצצת שטיח היא הרוויה של אזור המטרה בפצצות ברזל מתוך כוונה להרוס ולהרוג כל מה שנמצא שם. אם יש לך מטרה מוגדרת, במיוחד אם היא ממוגנת היטב, הפצצת שטיח היא הדבר האחרון הבא בחשבון.
ד. יתכן והאמריקאים פחות מתלהבים מהפצצות שטיח, מפני שבפעם האחרונה זה לא כל כך עבד (וייטנם).
ה. אני מבין שבדרך האנלוגיה צריך לראות גם בפיגועי החמאס פעילות מונעת והגנתית.
ו. מאחר וידע מעמיק יכול לשכון רק בתוך ראש יהודי, ממילא תתקשה למצוא כאלו באיראן.
ז. "אין אדם שליט ברוח, לכלוא את-הרוח, ואין שלטון ביום המות, ואין משלחת במלחמה; וְלֹא יְמַלֵּט רֶשַּע אֶת בְּעָלָיו" קהלת ח ח.
תטל''א 344510
ואם נמשיך ל"ח":
ח. ואין מלחמה שאיננה הגנתית; תלוי במגדיר אותה. גם היטלר
הגדיר את המלחמה בה פתח כהגנה מפני האיום הקומוניסטי, או כהגנה מפני הסכנה לפרוסיה המזרחית המנותקת (כיבוש פולין), וכד'. אולי אם היית יושב במועצת המלחמה של מוחמד היית שומע את הנימוקים שהם צריכים לפתוח במלחמה כי...
תטל''א 344524
א. הם לא חשבו על הרבה דברים, הנוכחי לא אוהב את כל הקטע של החשיבה.
ב+ג. כמובן, הנקודה היא שרוב האנשים היום מנסים להבין איך לחדור את הביצורים הקשים, בעוד אני תומך בהרס הכניסה ושמי שבפנים ישאר שם (יותר קל למנוע חפירות הצלה מלהרוס באופן יסודי את הבונקרים).
ד+ה. דמגוגיה.
ו. " וַיֹּאמַר: נְאֻם בִּלְעָם בְּנוֹ בְעֹר, וּנְאֻם הַגֶּבֶר שְׁתֻם הָעָיִן: נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל, וְיֹדֵעַ דַּעַת עֶלְיוֹן, מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה, נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם"
ז."עֵת לָלֶדֶת, וְעֵת לָמוּת;
עֵת לָטַעַת, וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ.
ג עֵת לַהֲרוֹג וְעֵת לִרְפּוֹא,
עֵת לִפְרוֹץ וְעֵת לִבְנוֹת.
ד עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק,
עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד.
ה עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים, וְעֵת כְּנוֹס אֲבָנִים;
עֵת לַחֲבוֹק, וְעֵת לִרְחֹק מֵחַבֵּק.
ו עֵת לְבַקֵּשׁ וְעֵת לְאַבֵּד,
עֵת לִשְׁמוֹר וְעֵת לְהַשְׁלִיךְ.
ז עֵת לִקְרוֹעַ וְעֵת לִתְפּוֹר,
עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר.
ח עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא,
עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם."
תטל''א 344542
מאחר ואני חושב שהקטע שהבאת מקהלת הוא מופלא, רק אוסיף בלחישה שהמהות של מוסר מדיני היא לדעת מתי להרוג ומתי לרפוא.
הייתי מצפה מאנשים משכילים ואינטליגנטיים כמוך, לא למהר בשמחה כל כך מתפרצת אלי טבח בני אדם, גם אם הם עצמם אינם מופת של אהבת הבריות.
תטל''א 344623
אני לא שש לטבוח באף אחד, אין לי שום דבר נגד האירנים ולבטח יש בינהם המון אנשים נהדרים. אבל בתמונה הכוללת הם מהווים סכנה, אם אפשר לפתור אותה ע"י סחיטה/סיכול ממוקד/פגיעה בשלטון/שוחד/דיפלומטיה (סליחה שחזרתי על עצמי) מה טוב, אם לא אז צריך לעשות את הנדרש כדי שהם לא יגיעו למצב בו הם מסכנים את קיומנו.
תטל''א 344648
הנה נקודה בעייתית: איך קובעים מתי הם "מסכנים את קיומנו"? האם הקריטריון שבו תשתמש איננו סימטרי? כלומר, האם לא יוכלו האיראנים, תוך שימוש באותו הקריטריון עצמו, להגיד שאנו מסכנים את קיומם?
''תוך שימוש באותו הקריטריון עצמו'' 344659
האיראנים שואפים ומנסים כבר עתה להשמיד את האוכלוסיה שכאן, יהודים וערבים כאחד.
מה זה משנה אם הצד השני יוכל להשתמש באותו הטיעון כאשר צד זה הוא תרבות/משטר/אידאולוגיה/ציבור שגם כך בז להומניזם ואינו מחוייב למוסר אוניברסלי?
השאלה היא רק אם זה הדבר המוסרי והנבון ‏1 לעשות, לא במה הצד השני יוכל להיאחז כדי להצדיק את מה שבין כה וכה הוא מנסה לעשות.

1 והשיקול החינוכי בכלל זאת, הן של הצד המוסרי והן של הצד השני.
''תוך שימוש באותו הקריטריון עצמו'' 344675
אני לא שואל כאן שאלה פרקטית. לתירוצים חשיבות קטנה מאוד כשזה מגיע למלחמות (עיין ערך עיראק). מה שאני מנסה לטעון הוא שבכלל לא ברור שזה "הדבר המוסרי והנבון" אם נימוק זה ניתן להחלה באותה מידה בדיוק כדי להצדיק את השמדתנו.

הדבר דומה, בהשאלה, לשוקחופשיסט/מזילאציוס קיצוני שטוען שמותר לקחת כסף מעניים כי יותר חזקים מהם - הוא צריך להתמודד עם העובדה שהטיעון שלו מאפשר גם לאחרים לקחת כסף ממנו אם יהיו חזקים יותר ממנו. מי שצריך לעשות את חשבון הנפש הוא הש"ח//מזי', לא אלו שרוצים לקחת ממנו את הכסף.
''תוך שימוש באותו הקריטריון עצמו'' 344679
אנסה אחרת: כל אחד יכול לטעון כל דבר שירצה.
השאלה היא מהי האמת.
''תוך שימוש באותו הקריטריון עצמו'' 344681
אנסה אחרת: השאלה היא למה הטיעון שבו הוא משתמש הוא האמת.
''תוך שימוש באותו הקריטריון עצמו'' 344686
יתכן שלא הבנתי את מהות הויכוח. עזוב.
תטל''א 344668
אנחנו לא מסכנים את קיומם מהטעם הפשוט שמרגע שהממשלה תחליט והצבא יבצע, לא תעבור אף חצי שעה ולא יהיה ג'וק חי באירן רבתי.
היות וזה המצב כבר שנים רבות וטרם ביצענו מהלך זה, למרות פרובוקציות מצידם (ע''ע חיזבאללה), סביר להניח שמחיקת אירן מעל פני האדמה היא לא מטרת קיומנו.
גם כיום אף אחד לא מדבר על מחיקת אירן אלא על פגיעה ביכולות הצבאיות שלה או לכל היותר הפלת המשטר.

מעבר לכך, יחס הכוחות ביננו אינו סימטרי ולכן אין שום צורך בקריטריון סימטרי, ''ככה זה יהיה כי אם לא אנחנו נהרוג את האחראיים'' זה כל הנימוק שאנחנו צריכים (זה גם יפסיק מהר מאוד את תוכנית הגרעין, במיוחד אם מכוונים לראשי המדינה).
תטל''א 347278
יצא לי לאחרונה לשמוע דברים לגבי איראן והתמיכה שלה בטרור.

הטענה המרכזית היא שלא הממשל האיראני תומך בטרור, אלא עשירים במדינה שהממשל לא מסוגל להשתלט עליהם.

מישהו יודע משהו בנושא ?
תטל''א 347309
למיטב ידיעתי הדבר לגמרי לא נכון. שרשרת הטירור שם מתחילה במועצה שבראשה עומד חמנאי, עוברת במשמרות המהפיכה ומשם למבצעים שזה בד"כ החיזבאללה ובעבר גם הם עצמם.

איפה שמעת את זה?
טרחנות 344536
"כור דוגר"? ככה קוראים לזה בעברית?
טרחנות 344543
זה נראה לי כל כך מוצלח שבטח שמעתי את זה באיזשהו מקום.
טרחנות 344544
אני הייתי מציע ''כור מניב''.
טרחנות 344548
''כורי דגירה'' היה הביטוי באחד הספרים של האוניברסיטה המשודרת (מזמן מזמן).
טרחנות 344550
נקוה שעל האירנים יתקיים "כור דגר ולא יָלַד עושה בּוּשֶר‏1 ולא במשפט".
____________
1- נו, Bushehr

טרחנות 344554
כדי לא להסתגר במובלעת של מבינים, כדאי אולי להסביר שכור אטומי ''דוגר'' מייצר חומר (בד''כ פלוטוניום) שאפשר להשתמש בו לייצור נשק גרעיני. כל הכורים מייצרים תוצרי לוואי רדיואקטיביים, אך כורים רגילים אינם מייצרים חומר בקיע בכמות העולה על החומר הבקיע שהם צורכים.
א. לדעתי יש לאיראן לפחות כור אחד לייצור חשמל שאינו דוגר.
ב. נדמה לי שכורים דוגרים יצאו מן האופנה לפני זמן רב (בגלל הבעיה איך נפטרים מן ה''ערך המוסף'' הרדיואקטיבי והבקיע).
על האיטיות האיראנית והחכמה הישראלית 344051
מעניין איך המזרח הרחוק בכלל גומר אותנו בהליכה.
על האיטיות האיראנית והחכמה הישראלית 344054
ולהבדיל,בשורות רעות לאדולף קשישא: העמים הנורדיים הם לא הסכין הכי חד במגירה.
תגובת נגד 344426
זו שאלת הביצה והתרנגולת, האם הצלחנו לעכב את היצור עד כה או שמא ההערכות הן מוטעות.

אותי תמיד מסקרנת נקודת האל-חזור, בתור אחד שמאמין שאפשר להחזיר אותם גם למלחמה במקלות, מה בדיוק מיוחד בנקודה הזאת שהפצצת שטיח לא פותרת ?
תגובת נגד 344430
שצריך הפצצה כדי לפתור אותה, אני משער.
תגובת נגד 344441
מה זה "הפצצת שטיח"? יש פצצות גרעיניות שפוגעות בשטיחים בלבד?
תגובת נגד 344476
לא, היות והפרסים כל כך גאים בשטיחים שלהם, אנחנו פולשים לאפגניסטן, גונבים להם את כל השטיחים ומפציצים בהם את אירן בתוספת הכיתוב ''נוצר ע''י מכונה ישראלית, עכשיו רק שקל תשעים'', מה שכמובן יגרום להם להתאבד בצורה המסורתית (הרחת בית השחי, משמועה).
תגובת נגד 344564
הם פרסים. ומוסלמים. לא יפאנים. כשלון לא גורם להם להתאבד כדי להציל את כבודם.
לעומת זאת, המחשבה על 72 בתולות...
תגובת נגד 344589
עד היום לא קיבלתי תשובה מה מקבלת בעולם הבא מחבלת מתאבדת?
תגובת נגד 344604
1/72 שאהיד.
תגובת נגד 344605
לא נראה לי שהתשובה עולה בקנה אחד עם המתמטיקה המונדית. התודעה לא ניתנת לחלוקה.
תגובת נגד 347280
או.קיי.

מה מקבלת מחבלת מתאבדת שאיננה בתולה ?

או שאתה טוען לאיזושהי קנוניה בגן עדן ש"מוכרים" מתאבדות לא בתולות בתור בתולות ?

לאן העולם הזה מתדרדר ?
תגובת נגד 347317
מחבלת מתאבדת שאינה בתולה לא הולכת לגן עדן. במקרה הטוב היא לא הולכת לגיהנום.
תגובת נגד 347322
גם אם הייתה נשואה לפני ההתאבדות ?
תגובת נגד 347323
עד כמה שזכור לי, בשעתו השייח יאסין פסק שנשים יכולות לבצע פיגוע התאבדות רק אם נאפו או ביצעו חטא דומה, ואז ההתאבדות מכפרת על החטא.
תגובת נגד 347369
טוב חייבים להגיד לזכותם שהם יודעים איך לא לבזבז בתולות טובות.
תגובת נגד 347392
בתולות מבצעות פיגועי התאבדות רק בגן עדן.
תגובת נגד 344622
אם אני זוכרת נכון, זאת שניסתה לפוצץ את בית החולים שבו טיפלו בה סיפרה שהבטיחו לה שבעולם הבא יהיה לה בעל טוב.

לא מה שהיה גורם לי להתאבד.
תגובת נגד 344637
אה, את מהמתירניות האלה שלא רצות להתחתן, מה?
תגובת נגד 344695
אני? אני מתחתנת עוד 4 חודשים!
אבל לא הייתי מתאבדת בשביל זה.
תגובת נגד 344700
מזל טוב ורוב אושר.:)
תגובת נגד 344704
תודה!
תגובת נגד 344758
איך אפשר לא להזכיר את:

Lady Astor: Sir, if I were your wife I'd poison your brandy.
Churchill: Madam, if I were your husband, I'd drink it.

(לא שום דבר אישי, כמובן. מזל טוב לך ולבעלך העתידי)
תגובת נגד 345057
תגובה 343407
מצטרף לברכות.
תגובת נגד 345068
אה, טוב, סליחה.
תגובת נגד 344624
פירסום ברשת שראיתי בזמנו הסתמך על פוסק שלהם שטען שהיא מחכה לבעלה בגן העדן ואם היא לא נשואה אז היא תקבל שם אחד. כאמור אין לי מקורות לאזכר.
אם כי נשאלת השאלה מה קורה אם גם הבעל וגם האישה מתאבדים, הרי לא הוגן לדפוק (או ליתר דיוק לא לדפוק) אותה רק כי בעלה שהיד.
תגובת נגד 344634
בכלל נראה לי לא הוגן ולא מוסרי לשלוח גבר נשוי למשימה כזאת. הרעיון שהוא הולך לבגוד באישתו עם 72 בתולות! ועוד כשמדובר בדת שהניאוף בה אסור באיסור חמור!
תגובת נגד 344650
ניאוף = כשהאשה נואפת.
לגבר מותר.
תגובת נגד 344652
נכון. איך שכחתי.
מצד שני, מה עם הבתולות? לא ירצחו את המסכנות האלה על רקע חילול כבוד המשפחה?
תגובת נגד 344658
איך לדעתך הגיעו הבתולות הללו לשמיים מלכתחילה?
תגובת נגד 344664
לא יודעת. אם רצחו אותן זה יכול להיות רק בטעות - עובדה שהן הגיעו לשם עדיין בתולות.
תגובת נגד 344676
כבר היו לא מעט דברים מעולם.
תגובת נגד 344684
דברים או גברים?
עובדים עלינו? 351558
ראובן פדהצור כותב על תוכנית הגרעין האיראנית, ועל כך ש"מאז תחילת שנות ה-‏90, במחזוריות קבועה כמעט, קובע אמ"ן, כי בידי איראן יהיה נשק גרעיני "בתוך כחמש שנים". אלה הן חמש השנים הקבועות ביותר בתולדות המודיעין. לפני שנתיים קבע שר הביטחון, שאול מופז, כי כבר ב-‏2004 תעבור איראן את "נקודת האל-חזור" בתוכנית הגרעין שלה."

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...

פדהצור קושר את "מסע ההפחדות" הנוכחי, לשיטתו, לנסיונות להגדיל את תקציב הביטחון ולמסע הבחירות של אריאל שרון. בסוף דבריו הוא חוזר על המנטרה הקבועה שלו בדבר הצורך בהרתעה מול הגרעין האיראני (שהוא בלתי נמנע לשיטתו), ואני אוסיף את מה שהוא לא אומר, אבל לדעתי מתכוון אליו - במקום השקעה בפרויקט החץ או במניעת ההתגרענות האיראנית.
עובדים עלינו? 352806
כל מי שמעיין במקורות מדעיים העוסקים בנושאים שיש להם הקשר צבאי ונתקל במספר הרב של שמות מוסלמיים, בד''כ איראניים, מבין מייד שיש הבדל של שמיים וארץ בין עירק למשל ואיראן. אין דרך לדעת אם מדובר בסטודנטים מאיראן או בפליטים איראניים המתגוררים בארה''ב (בד''כ), אבל הקלת ראש ביכולות הטכנולוגיות של איראן אינה במקום.
לפי מה שכתבת גם פדהצור אינו עושה זאת. הוא פשוט מציע להתיחס לנשק הגרעיני האיראני כעובדה בלתי נמנעת ולהשקיע בהרתעה במקום במניעה.
עובדים עלינו? 352813
פדהצור אינו ממציא שום דבר חדש. האג'נדה הביטחוניסטית אינה מאפיינת רק את מדינת ישראל. בארה''ב היא חלק בלתי נפרד מהתהליך הפוליטי הפנימי (וקיסינג'ר אמר ברוב חוצפתו שלישראל אין מדיניות חוץ רק מדיניות פנים). כשאייזנהאור סיים את תקופת נשיאותו הוא הזהיר מפני הממסד הצבאי-תעשייתי. בתקופה ההיא הביאו דוחות לקונגרס על הפער העצוםבמספרי טילים בין ארה''ב לבריה''מ-לטובת בריה''מ. כשקנדי עלה לשילטון ומקנמרה מונה לשר ההגנה, הסתבר שהמצב הפוך. האינטרסים הכלכליים והפוליטיים מנוטים את כיווני המדיניות. בשביל להשפיע על חלוקת עוגת התקציב- מותר הכל, גם לפברק הערכות מודיעין.
תגובת נגד 341923
בכלל לא ברור איך הגעת למשמעות הזאת. בוא לא אמר להשמיד את ישראל, אלא רק למחוק אותה מהמפה. אני משוכנעת שהמשך המשפט היה ''כל עוד גבולותיה משתנים במהירות מסחררת'', ואחמנדיג'אד רק רצה לפשט ולהימנע ממשפטים ארוכים מדי. באמת אין מה להתרגש.
תגובת נגד 341925
אני בטוח שכוונתו הייתה ''צריך לשנות על המפות את השם 'ישראל' ל'פלשתינה', שיותר מדוייק מבחינה היסטורית''.
תגובת נגד 341933
ואפילו עוד יותר מדויק - "פלסטינה": ארמון השנאה. מדויק ונבואי כאחד.
רטוריקה או מעשים? 342027
טרטיה פּארסי מאונ' ג'והן הופקינס (שכותב תזה על יחסי ישראל-אירן) אומר שלמרות שמאז חתאמי אירן ניסתה למתן את הרטוריקה, אחמדינג'אד הוא האישיות הבכירה ביותר מאז כ10 שנים שיצאה בהכרזה כזו קיצונית. מצבו הפוליטי-פנימי של אחמדינג'אד חסר הנסיון לא יציב ובשלושת חדשי כהונתו הוא נכשל כבר כמה פעמים. הוא איבד מכוחו וסמכויות נשיאותיות שונות נלקחו ממנו לטובת גוף שבראשו עומד יריבו רפסנג'אני. למרות ששליחים אירניים נשלחו לבירות העולם בנסיון למזער נזקים, אירן צריכה להבין שהעולם מפרש הצהרות כאלה לא כרטוריקה אלא כהצהרת כוונות.
רטוריקה או מעשים? 342030
רעיון אחר ששמעתי היום הוא שההצהרה נועדה לצייר את המשבר סביב תוכנית הגרעין האיראנית כעניין דו-צדדי - עימות בין ישראל ואיראן, במקום עימות בין איראן לשאר העולם, ובכך באופן פרדוקסלי דווקא להקל את הלחץ על איראן בשל תוכנית הגרעין שלה.
רטוריקה או מעשים? 342721
לפי זה http://news.msn.co.il/news/WorldNews/StatePoliticalM... רצונו של נשיא אירן הוא כנראה אחר, ואולי אפילו הפוך. הוא מסתער בהצהרותיו על כמה מטרות, ואולי בכך דווקא מזמין יותר לחץ על אירן?
רטוריקה או מעשים? 342915
תרגום הנאום המדובר לאנגלית, לבעלי bugmenot
תגובת נגד 341957
''נו, באמת. ההיטלר הזה מחפש להתבסס, אז הוא נטפל ליהודים. הוא הרי באמת לא מתכוון למה שהוא אומר. אנחנו מכירים את הגרמנים. הם עם תרבותי. אז הם קצת אנטישמיים עכשיו. מי לא''.
תגובת נגד 341971
למה את נתלת על אילנות גבוהים כמו היטלר והגרמנים? עוד מעט תגידי שואה ואז בכלל יהיה שמח. אני לא חושב שזה לגיטימי להשתמש בשואה כמקרה בוחן. השואה היא תופעה קיצונית ומזוויעה ביותר. אי אפשר להשתמש להשתמש בהיטלר בכל וויכוח שקשור לסכנות הנוכחיות של ישראל. הגיע הזמן, לדעתי, להפסיק לחיות בפרנויות ולהתייחס למצב בשטח כמו שהוא, בלי להזכיר כל הזמן את השואה ואת גירוש ספרד.
תגובת נגד 341980
לא יותר קצר לכתוב פשוט "גודווין"?
תגובת נגד 344140
הוא דיבר על גירוש ספרד, ולכן אפשר לכתוב גם "פרדיננד ואיזבלה!"
תגובת נגד 341987
בסדר. בלי השואה. ובלי גירוש ספרד.
גזירות קנ"א, גזירות תתנ"ו, גירוש אנגליה וצרפת, פרעות ת"ח ות"ט, פרעות "הפ-הפ" וסופות בנגב זה בסדר?
תגובת נגד 341988
פשוט מאוד.
כשמישהו אומר שהוא רוצה להרוג אותי, בדרך כלל אני מאמינה לו ולא מחפשת תירוצים כמו ''הוא-לא-ממש-התכוון-לזה''.
תגובת נגד 342007
זה המקום להזכיר שהשמדת מדינת ישראל אין פירושה בהכרח פגיעה כלשהי במי מתושביה. אני מכיר (מקרוב) אנשים שמאוד תומכים בראשון אבל נוטים להתנגד לשני.
תגובת נגד 342014
האם בדרך כלל אותם אנשים מתבטאים בסגנון "צריך למחוק את ישראל מהמפה"? ואם כן, האם הם עושים את זה מעל הפודיום לפני רבבות מפגינים הצועקים "מוות לישראל, מוות לאמריקה"?
נראה לי שהשמאל הרדיקלי צריך לדעת להתמודד עם אמירות שאינן נעימות לאוזניו, מבלי שתפיסת עולמו תקרוס. הפרשנויות המתחכמות הללו הן קצת מבישות.
תגובת נגד 342017
אינני יכולה לחזור על דברים המרגיעים של עומר, כיוון שלי נשמע דווקא שאחמנדיג'אד מתכוון להשמדה אלימה כלשהי. אבל פרשנותו איננה מתחכמת. גם אני מכירה אנשים שמעוניינים בהשמדת ישראל כשכוונתם לכך שהיא לא תהיה עוד מדינה יהודית וציונית, אלא מדינה גדולה - על כל שטחי המריבה - ומדינת כל אזרחיה.
תגובת נגד 342020
התכוונתי לכך שהפרשנות של דברי אחמנדיג'אד היא מתחכמת.
תגובת נגד 367849
והאנשים האלה בדרך כלל מדברים על ''מדינת כל אזרחיה'' או ''מדינה דו לאומית'', ולא על ''השמדת הישות הציונית''.
ולו בגלל שכשאנשים שומעים ''השמדת מדינת ישראל'', יש להם איזו נטיה קלה, אפעס, להתנגד לרעיון.
תגובת נגד 367863
בעולם הרחב, לעומת זאת, יש אנשים רבים שאין להם כל התנגדות להשמדת מדינת ישראל. האנשים שאת מתייחסת אליהם בשורה התחתונה הם יהודים ישראלים.
תגובת נגד 367979
אני מודה שחשבתי להוסיף הערה, שהאמור מדבר ביהודים ישראלים.
תגובת נגד 342019
מה שהאלמונית אמרה.

כמובן שלא היתה לי כוונה להגן על הנשיא האיראני. אולי כשאחמדינג'אד יצטרף ל''אנרכיסטים נגד הגדר'' אני ארגיש צורך להתמודד עם אמירות שלו שאינן נעימות לאזני. עד אז אני לא מרגיש קשר.

אלא מה, נועה העירה שאחמדינג'אד אמר שהוא רוצה להרוג אותה. התבקש להבהיר שזה לא מה שהוא אמר.
תגובת נגד 342022
אז לא הבנתי. מה לדעתך אחמדינג'אד כן אמר? ואם אין לזה קשר לפרשנות של "השמדת ישראל" אצל האנרכיסטים, למה בכלל העלת את זה?
תגובת נגד 342025
בוא נאמר שאם נועה היתה מנסחת אתתגובה 341988 אחרת - 'כשמישהו אומר שהוא רוצה להשמיד את ישראל, בדרך כלל אני מבינה שהוא רוצה להרוג אותי' - לא הייתי אומר כלום. פרשנות לגיטימית.
מה שהפריע לי זה האוטומטיות של התרגום: "להשמיד את המדינה"="להרוג את נועה ו"
אני לא יודע מה אחמדינג'אד אמר ולמה הוא התכוון, וזה לא מספיק מעניין אותי בשביל לבדוק.
תגובת נגד 342034
1. שאחמדינג'ר מדבר על מחיקת מדינת ישראל, הוא לא מתכוון לעבור אטלס אטלס עם טיפקס, אלא על אמצעים יותר מאסיביים, שבדרך כלל הורגים אנשים.
2. גם כוונת רדיקלים למיניהם "להשמיד את מדינת ישראל בלי לפגוע במי מיושביה" לא יכולה להתבצע בלי מרחץ דמים. ומשונה שאחרי שראינו איך יגוסלביה לשעבר מסתדרת כל כך יפה, עדיין יש אנשים שחושבים ששני עמים עם סכסוך מדמם יכולים להסתדר ביניהם במדינה אחת דו/רב לאומית ובלי שלטון דיקטטורי.
תגובת נגד 342089
נו באמת. נכון שאם נדבקים באדיקות למלים בלבד, יש אפשרות תיאורטית שהאיש בסה''כ התכוון לביטול המדינה היהודית מבלי לפגוע לרעה באזרחיה היהודים. אבל בקונטקסט של נאום נלהב שמדבר במונחים מיתיים על מלחמת ''עולם היהירות'' בעולם האיסלם, כשאחמדיג'אן מדבר על ''מחיית הכתם הציוני המכוער מעל פני העולם המוסלמי'', וקהל האלפים עונה לו בקצב ''מוות לישראל'', צריך להיות מילולן נוקדני קיצוני כדי להציע שהכוונה כאן היא לשכנע בדרכי נועם את היהודים לבטל את מדינתם העצמאית וליפול נמסים-מאהבה בחיק מרחב המצפה להם עם זר ורדים ביד.
תגובת נגד 342114
ואכן לא הצעתי שזו הכוונה. תקראי שוב.
תגובת נגד 342143
טוב, אז לא התכוונת שזו כוונתו של אחמדיג'ן. הוא אולי מתכוון לחיסול הישות הציונית באמצעים אלימים, אתה אומר, אבל שווה להזכיר בהזדמנות חגיגית זו שיש אנשים (אדם קרוב אצל עצמו?) שמדברים על אידויה של הישות הנ"ל בדרכי נועם.
אתה יודע מה- אשמח אם תפרוש כאן את משנתם של האנשים האלה, אפילו בקצרה (בעיקר למה לאייד, ואיך). מי יודע- אולי היהודים החמיצו משהו טוב בלהיטותם חמומת המוח להגדרה עצמית..
תגובת נגד 342148
טוב, אני מניח שגם בעוד עשרות שנים את תמשיכי לנסות לגרור אותי לדיון הזה (אלא אם, אינשאללה, תבוא המהפכה עד אז). אבל איכשהו תמיד משהו בטון שלך מרתיע אותי מלהיכנס לזה איתך. אז שוב אני אתנצל ואומר - פעם אחרת...

שוב אסביר: אני הערתי את הערתי לא אגב דבריו של אחמדינג'אד (שהם לא נושא שמעניין אותי) ולא אגב הפרשנות המחמירה שלהם (שלא בטוח שאני חולק עליה). מה שהטריד אותי היה האוטומטיות הבלתי-רפלקסיבית של הפרשנות הזו כפי שנועה ביטאה אותה, כלומר האוטומטיות של הזיהוי "פגיעה במדינה=פגיעה בי". רציתי רק להזכיר שהמדינה היא בסך הכל משטר, אוסף של גופים ביורוקרטיים-שלטוניים, והיא לא זהה לטריטוריה עליה היא שולטת או לא/נשים שתחת שליטתה.
תגובת נגד 342150
המדינה הספציפית הזאת קשורה בהחלט להבטחת הקיום של אזרחיה. אני בטוח שהחברים שלך בבילעין כולם חסידי אומות עולם, אבל החברים *שלהם* קצת פחות פציפיסטים מאמא תרזה. מה שהם מבטיחים לעשות לבניהם של חזירים וקופים משאיר בלבי מעט מאד רצון ליטול חלק בניסוי המעניין (כמו שאמר פעם עוזי: אני מעדיף להשאר בקבוצת הביקורת).
תגובת נגד 342161
שאני מסתכל על החברים שלו בבילעין, אני מעדיף את רוב בני הדודים בתור שכנים על פני האחים פולק ועוד כמה חברה טובים מהקרקס הנודד שלהם.
תגובת נגד 342177
כששכ''ג דיבר על החברים שלי בבילעין הוא התכוון לבני הדודים, אני חושב.
פירוש 342199
לפי מה שהבנתי ממנו בני הדודים הם החברים של החברים שלך. מכל מקום אין לי בעיות עם בני הדודים שלנו ואני רק מקווה שיש לך חברים יותר טובים מצמד האחים פולק.
פירוש 342203
אני לא מכיר את האחים פולק, והתכוונתי לכל החברים שעומר מכיר באופן אישי, יהיו אלה ישראלים, פלשתינאים או אמריקאים. אני מוכן לתת להם את הקרדיט שכוונותיהם טובות ומה שמניע אותם הוא אהבת האדם באשר הוא.
פירוש 342209
בוודאי ובוודאי.
תגובת נגד 342176
קשורה? בהחלט.
תגובת נגד 342178
כלומר, יש הבדל בין להכיר בקשר בין פגיעה במדינה לפגיעה בביטחון אזרחיה (מי בכלל יכול לכפור בקשר כזה, בכל מדינה שהיא?), לבין לזהות אוטומטית ביניהם (כמו שנועה עשתה).
תגובת נגד 342155
מה לעשות שכאשר אתה מתחיל עם הקטע הזה של לבטל את ישראל נראה לי שמגיע לישראלים המבוטלים הסבר על מה ולמה כלתה אלינו הרעה.
אשר לטון שלי- הריני להבטיחך שלמרות אי-נעימותו אני לא נושכת (חוץ מאשר בלילות ירח מלא). אבל רצונו של אדם כבודו (חוץ מאשר אם הוא יהודי שרוצה להרגיש שהוא עם), אז- המשך יום פורה ונעים לך.
תגובת נגד 342179
יום נעים גם לך, אבל קודם - ההערה המתבקשת:
לא אמרנו הרגע ש"לבטל את ישראל" אין פירושו "לבטל את הישראלים"?
תגובת נגד 342183
שאלתי שאלה ברצינות גמורה. אין לי חשק להתקטנן על ניסוחים. אם אי פעם תרצה לענות לעניין, אשמח לשמוע. עד אז- בוא ניתן לזה לנוח, הה?
תגובת נגד 342193
זהותם כישראלים תתבטל והם יהפכו להיות ישרא-שתינים, לא?
תגובת נגד 342194
''ישראלים מבוטלים'' הם גם לא-ערבים ילידי פלסטין שישראלותם בוטלה.
תגובת נגד 342312
האם הם בוטלו או שמא רק ישראליותם בוטלה? ואולי אפילו זה לא, אלא רק אזרחותם הישראלית? אכן, סוגיה חמורה וכבדה לפנינו.
תגובת נגד 342326
אמת. ולצערנו הסוגיה תבוא לפתרונה חו"ח רק במהלך המהפכה[*] אליה אתה מייחל.

[*] אזהרה למהפכני כורסה: מיניסטריון ההיסטוריה קובע שמהפכות אוכלות את בניהן.
תגובת נגד 342467
[*]- מה איכפת לעומר? הוא מהאבות.
תגובת נגד 342474
מהסבות-רבות, אם נהיה אופטימיים (אבל שיישאר בינינו, אה?).
תגובת נגד 342924
למהפכות יש גם נטיה לאכול את האבות. ולהשאיר רק אב אחד שהכל נושק לפי דברו.
תגובת נגד 342925
בואו לא ננסה ונראה אם זה באמת ככה?
תגובת נגד 343933
אני מאמין לך עומר.
זה המקום להזכיר שהשמדת מי מתושביה התומכים בהשמדתה של מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי אין פירושה בהכרח פגיעה כלשהי בקיומה של המדינה היהודית או הדמוקרטיה. אני מכיר (מקרוב) אנשים שמאוד תומכים בראשון אבל נוטים להתנגד לשני.
תגובת נגד 343931
נועה אל תאבדי מבטחונך.
חבורת אנשי השמאל הקיצוני, שאופת את האתר הזה -הרי בכל יום מטיפה למען סיום קיומה של מדינה יהודית -מדגימה לנו באופן אירוני את ההפרעה הדו-קוטבית שלה. הם הרי כבר התרגלו לקבל כמובן מאליו אמירות של "אנחנו נעיף אתכם מיפו, חיפה ובאר שבע".. אז המנגנון של הקומן-סנס כבר לא עובד.

כן, זה *בדיוק* הזמן להשתמש במושג שואה.
-השמדה . השמדת הציונות -השמדת העם היהודי בארצו.
תגובת נגד 342067
"איך זה קשור לאמירה של ראש מדינה עוינת ביותר לישראל, שככל הנראה עוד שנה יהיו לה יכולות גרעיניות, שאומרת שיש להשמיד את ישראל לחוטין?"

עוד שנה יהיה לאירן יכולות גרעיניות? למה לא מודיעים לי שום דבר?
תגובת נגד 342069
את/ה כנראה לא טורח/ת לקרוא את הידיעות.
תגובת נגד 342095
טעות שלי. מה שהיה כתוב זה שבעוד שנה איראן לא תהיה תלויה באחרים כדי להמשיך בפיתוח היכולות הגרעיניות שלה.
תגובת נגד 342098
מה קרה? את ברשימת תפוצה של ראש הממשלה?
תגובת נגד 341999
שמע ידידי, כמו שישראל היא השעיר לעזאזל של השמאל הרדיקאלי הבינלאומי, אז גם השרה''ב הוא השעיר לעזאזל של ישראל. בהתחשב בכך שרוב מכריע של הרדיקלים האלה הם בכלל יהודים, אז זו סתם בעייה משפחתית.
תגובת נשיא אירן 341959
איילים יקרים,
דברי הוצאו מהקשרם והובנו שלא כהלכה. לא התכוונתי שצריך למחוק את ישראל מהמפה (של האטלס), כמו שהציע האייל היפני, התכוונתי שצריך להשמיד את ישראל בכלל. צר לי אם מישהו ממכם נעלב בגלל הטעות הסמנטית הזאת.
שלכם,
נשיא אירן
תגובת נשיא אירן 341964
צחוק צחוק אבל לאחר שזומן השגריר האירני ברוסיה כדי לתת הסברים, הוא הרגיע והודיע שאחמדינג'אד לא חרג בדבריו מן המדיניות המסורתית של אירן מאז המהפכה.
תגובת נשיא אירן 341975
וזוהי האמת לאמתה.
תגובת נגד 342001
דווקא הודיעו בחדשות שאלג'יריה הצטרפה לגינוי במועה''ב. כנראה שמשרד החוץ של צפון אלג'יריה , זה הממוקם בבאריז, הסביר להם שיעור באלגברה של גינויים.
תגובת נגד 343441
מעבר לאלג'יריה (באו"ם), היה לפחות מוסלמי אחד בהפגנה באיטליה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3163770,00.h... : "אחד הנואמים אף היה מוסלמי שדיבר 'על היותה של ישראל אי אדיר של דמוקרטיה ועל הצורך להילחם בטרור. היתה תחושה של התעלות'."
תגובת נגד 343462
ולפי זה http://news.walla.co.il/?w=/14/803030, עיתונאי מוסלמי קרא במאמר מערכת למוסלמים תושבי איטליה להצטרף לעצרת. וכמו כן " אינטלקטואלים איראנים, אזרחי איראן או איטליה" חתמו על עצומה המסתייגת מהכרזת נשיא אירן.
בעיניי בשורות חיוביות.
תגובת נגד 344666
תודה לך ולאלמוני.
אומנם פחות ממה שחיפשתי אבל בהחלט בכיוון הנכון.

(תיקון לקישור: http://news.walla.co.il/?w=/14/803030)
תגובת נגד 344694
לפי "ידיעות" אתמול: סטודנטית איראנית בבודפשט שלחה מכתב התנצלות והתביישות בשם עמה לשגרירות ישראל בהונגריה.
תגובת נגד 344699
תודה. אני שמח לשמוע.
פר"ח? 343025
המנהיג הרוחני של איראן עלי חמנאי החליט שאחמדינג'אד זקוק עוד ל"תקופת חונכות" ומינה באחרונה לתפקיד החונך את האשמי רפסנג'ני, האיש שהתחרה מולו בבחירות והפסיד.

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?co...
פר"ח? 343040
מה שמעניין הוא כיצד נבחר אחמדינג'אד לנשיאות?
א. "חתאמי" המתון זכה בד"כ לכ-‏70% מן הקולות. ברור שהיתה אכזבה גדולה מהישגי חתאמי. אבל מה קרה לרוב המתון (תומכי הרפורמיזם?)? האם הם נשארו בבית? האם ההשתתפות בבחירות היתה נמוכה?
ב. האם התוצאות זוייפו (למשל ע"י הפחדה)?
ג. האם הרושם שקיבלנו מן העיתונות העולמית על רוב מתון (רפורמיסטי) היא בבחינת משאלת לב? האם יתכן שהפעילים הרפורמיסטיים הם מיעוט חסר השפעה המרוכז באוניברסיטאות ובעשירונים העליונים, שעושה הרבה רעש (נאפיסי וההיא מפרס הנובל) אבל לא מהווה גורם משמעותי בדעת הקהל האיראנית?
ד. האם רוב מוחלט של הבוחרים האיראניים אדיש לחלוטין לענייני רפורמיזם חופש וליברליזם, ומושפע אך ורק משיקולים כלכליים וחברתיים פנימיים של איראן, כך שאין מה לדבר על רוב רפורמיסטי?
ה. האם אי הכשירות וחוסר היכולת של אחמדינג'אד עשויים להביא למפולת כלכלית-חברתית באיראן ולנפילתו של המשטר כולו שם?
ו. האם ארה"ב פועלת בחוכמה כאשר היא מתיחסת להמשך פיתוח הכורים הגרעיניים באיראן כמדד אמיתי וכמעט בלעדי למידת הרפורמיזם של השלטון באיראן? אישית נראה לי שכן. איראן היא המדינה האחרונה בעולם הזקוקה לכורים כאלו.
פר"ח? 343048
ד. מעניין שהנגדת את "ענייני רפורמיזם חופש וליברליזם" ל"שיקולים כלכליים וחברתיים פנימיים של איראן". מה זה אומר?
פר"ח? 343052
אני לא "מנגיד", אבל אני חושב שהחפיפה בין בין שני התחומים קטנה. נראה שסוגיות של הומאניזם חופש וליברליות, כלל איננן סוגיות אלא אם כן הן נוגדות אינטרס מיידי כלשהו שלך. שכן מה הרבותא בתמיכה בערכים ובאידיאולוגיות נעלות כאשר בו בזמן אתה למשל גם מתפרנס מהן?
פר"ח? 343059
"...תמיכה בערכים ובאידיאולוגיות נעלות כאשר בו בזמן אתה למשל גם מתפרנס מהן"?
פר"ח? 343064
אנסה אחרת. האם בן אדם שיש לו דעה מאוד נחרצת בעניין הקנס שאשתו חטפה בגלל רעלה לא תקנית ואין לו דעה של ממש בעניין קטיושות איראניות שיורה החיזבאללה על אזרחים בקריית שמונה, הוא טיפוס נדיר במיוחד שקיים רק בדוגמה שלי?
פר"ח? 343066
עדיין לא הבנתי. אתה מדבר על הברהש שמספק את השווארמה לבוני הקטיושות?
פר"ח? 343077
אם הוא גם תורם במסגד למען יתומים וגמילה מסמים, אז כן.
פר"ח? 343070
הקטיושות הן אמנם עניין קצת ישן, אך כל מי ששרת בלבנון ופקח את עיניו, יאמר לך שברוב המקרים הקטיושות היו תגובה ולא הסיבה לתגובה שלנו.
פר"ח? 343079
ומי הקוון ששממונה על רישום העבירות? גדעון לוי? בהייך, הנח לשטות הזאת.
פר"ח? 343099
אני כבר יצאתי מעידן התמימות. יש לי יותר מדי נסיון.
פר"ח? 343134
ניסיון בשרות בגבול הצפון בנוסף ל24 שנות מילואים ביו"ש?
פר"ח? 343168
לא רק. גם הרבה לימוד וקריאה. דיין שלפעמים היה גלוי לב, הודה פעם באחריות ישראל לרבות מהתקריות בגבול ישראל סוריה לפני מלחמת ששת הימים.
פר"ח? 343192
לישראל אחריות לכל התקריות בגבולותיה. אלמלא הייתה ישראל, לא היו לה גבולות ולא היו לאורכם תקריות.
פר"ח? 343266
לא אמרתי ''לכל התקריות''. פיקפקתי בדימוי של כבשה לבנה תמימה, שמסביבה מסתובבים זאבים מאיימים.
פר"ח? 343276
מה אתה אומר על זאב מאיים שסביבו מסתובבים עוד זאבים מאיימים?
יופי, אולי זה מה שימתן את אחמדינג'אד (: 343058
"זהו אותו רפסנג'ני שב-‏2001 טען שאפשר להשמיד את ישראל בפצצת גרעין אחת, עם נזק מינימלי לעולם המוסלמי."
(מתוך ידיעה זו)
יופי, אולי זה מה שימתן את אחמדינג'אד (: 343065
נדמה לי שזה היה ב-‏2004.
פרח אל פרח 344394
נראה שבאיראן ממש נלחצים: "כחודש לאחר שנשיא איראן הודיע ש"יש למחוק את ישראל מהמפה", שר החוץ שלו טוען שבכוונת טהרן להגיש לאו"ם תוכנית כוללת לשלום במזרח התיכון "זאת על-ידי עריכת משאל עם בהשתתפות כל הפלסטינים האמיתיים, בין אם הם מוסלמים, יהודים או נוצרים, ולרבות הפליטים הפלסטינים ברחבי העולם"

פרח אל פרח 344399
"כחודש"? למה לא סיפרו לי בזמן?
פרח אל פרח 344400
נראה שמישהו מאוד התרגש במערכת Ynet. ככה זה, זמן טס כשנהנים.
פרח אל פרח 344429
תוכניתו של של החוץ תואמת יפה את נאום הנשיא, אשר מכיל את הפסקה (ניו יורק טיימס):

The issue of Palestine is not over at all. It will be over the day a Palestinian government, which belongs to the Palestinian people, comes to power; the day that all refugees return to their homes; a democratic government elected by the people comes to power. Of course those who have come from far away to plunder this land have no right to choose for this nation.

המשפט האחרון מבהיר קצת מי איננו פלסטיני אמיתי.
פרח אל פרח 344567
מה שאמור לפתוח את הדיון, "מיהו פלשתיני אמיתי?".
פרח אל פרח 344633
"The Palestinians are those Arab nationals who, until 1947, normally resided in Palestine regardless of whether they were evicted from it or have stayed there. Anyone born, after that date, of a Palestinian father - whether inside Palestine or outside it - is also a Palestinian."
(סעיף 5 באמנה הפלסטינית)
פרח אל פרח 345338
אני מבין שזה כולל את כל המהגרים מסוריה לבנון ירדן ומצרים שבאו לפלשתינה להנות מהמשכורות הגבוהות שמשלמים היהודים בזמן המנדט?
פרח אל פרח 347008
מה בדיוק רצית להביע בציטוט של האמנה הפלסטינאית?
פרח אל פרח 347049
להסביר מיהו פלסטיני אמיתי, בעל הזכות הבלעדית להכריע בגורל הארץ, לשיטתו של אחמדינג'אד.

רמז: אתה - לא.
כלב נובח? 351325
שרון, נתניהו וחלוץ (כל אחד לחוד) מצילים את עם ישראל.

כלב נובח? 351415
אני תוהה אם עיקר עבודתם של האיראנים בעניין הגרעין מתכווננת על פי הפריימריז בליכוד. האם הם פשוט מכינים את הגרעינים ליום הבוחר?
Cut & Paste 352251
הציוני החדש מחמוד אחמדינג'אד מציע להקים מדינה ציונית בגרמניה.

Cut & Paste 352264
רצף ההתבטאויות הלא נחמד,
של נשיא איראן אחמדינג'אד,
מעורר חשד,
שמדובר בסוכן (פרובוקטור) של המוסד.
Cut & Paste 352584
אני דווקא מאמינה לו.
Cut & Paste 354263
אחמדינג'אד: להעביר את מדינת ישראל לאירופה, ארה"ב, קנדה‏1 או אלסקה. וחוצמזה: "הם המציאו מיתוס, לפיו היהודים נטבחו, ומציבים את זה מעל אלוהים, דת והנביאים ... אם מישהו במדינה שלהם מפקפק באלוהים, אף אחד לא פוצה פה. אבל אם מישהו מבקר את המיתוס של טבח היהודים, הציונים והממשלות שבבעלותם מתחילים לזעוק".

מעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/020/462.html

האם שוב מורטים שערות במשרד החוץ האיראני, או שכבר הרימו ידיים?

1 ואולי בכלל זה הצ'יף בדימוס שפרש כדי להנהיג את פרס?
354310
דבר אחד אני באמת לא מבינה: נדמה היה לי שאיראן היא מדינה, לא? יש בה איזה שניים שלושה אזרחים, לא? ראש הממשלה שלה אמור לטפל באיזה עניין כלשהו או שניים גם בהקשר שלהם, לא? ומתי יש לו זמן להתעסק בזה אם רק אנחנו מעניינים אותו כל כך? האם הוא "ראש ממשלת איראן לעניין ישראל"?
354315
הוא נשיא לא ראש ממשלה.
354747
והוא נשיא כמו בארה"ב או נשיא כמו בישראל?
הוא ראש ממשלה בפועל או חותמת גומי לחנינות?
354780
כמו בארה''ב ומעלה.
354859
ממש לא נכון. מעמדו חלש בהרבה ממעמד הנשיא בארה''ב.

שירותי הביטחון, למשל, כפופים לסמכות הרוחנית (חתאמי) ולא לנשיא.
354860
תודה על התיקון. אני באמת אומרת שטויות.
אבל הוא יותר מנשיא בישראל? 354963
בכל מקרה, עושה רושם שיש לו שפע של זמן להתעסק בישראל‏1.

1 לפי פרספוליס, לא ממש חוננים אסירים באיראן.
354316
הוא אומר את זה בדרך כלל במסגרת נאומים אחרים שלו. הפעם זה היה כנס בטהרן. את הקריאה להקים מדינה יהודית באירופה קרא במהלך סיור בערב הסעודית, ואת הקריאה למחוק את ישראל מהמפה נשא בהרצאה בפני סטודנטים במהלך ועידה בטהרן ששמה "העולם ללא ציונות" (כל המידע מהקישור ל-NRG).

וברצינות - אני מניח שיש לו מטרה מסוימת בכל הרעש שהוא עושה סביב מדינת ישראל בחודשים האחרונים. אני לא יודע מה המטרה (רעיון לדוגמה: אולי הוא מזמין כך לחץ בינלאומי לפירוק תוכנית הגרעין האיראנית, ובכך פועל נגד תומכי תוכנית הגרעין האיראנית), אבל אני מניח שיש לו מטרה חשובה מספיק בכדי להביע את כל האמירות הללו.
המטרה לא מתחבאת 354318
בטח שיש לו מטרה. גם להיטלר הייתה מטרה כשיצא בשצף קצף כנגד היהודים.
המטרה לא מתחבאת 354386
אל תגזים; כבר השוו את סדאם חוסיין להיטלר, את יאסר ערפאת להיטלר, את עבד אל נאצר בזמנו הישוו לניטלר; קצת פרופורציות בבקשה.
המטרה לא מתחבאת 354404
סוף סוף נמצאה השוואה הולמת. נשיא איראן מדבר בפה מלא על מחיקת ישראל בכח אטומי.
המטרה לא מתחבאת 354450
מתי בדיוק הוא דיבר על מחיקת ישראל בכוח אטומי?
המטרה לא מתחבאת 354748
בסדר. אז על מחיקת ישראל בכוח, לא מצויין איזה.
גם היטלר לא ציין בהתחלה איך בדיוק הוא פותר את בעיית היהודים.
המטרה לא מתחבאת 354458
בכל ההשוואות האלה (אולי למעט נאצר) אין כל פסול.
ההבדל אינו בכוונות אלא ביכולת. היטלר עמד בראש המעצמה העולמית החזקה ביותר. הוא הצליח לכבוש כמעט את כל אירופה ועם עוד קצת מזל היה כובש את העולם כולו.
למזלנו, לפיגורות האחרות לא היה עד כה אותו כוח, אבל לישראלי לא כדאי לחשוב על מצב שבו תתאפשר קבלת כוח לדמות מהסוג הזה.
המטרה לא מתחבאת 354463
אין כל פסול רק שהן מופרכות ודמגוגיות.
המטרה לא מתחבאת 354496
כל אחד רשאי לטמון את ראשו בחול.
ויכוח על כוונותיו של היטלר התנהל כשרק דיבר ועדיין לא עשה, ורבים לא האמינו שהדברים נעשו גם כשהיו הוכחות ברורות לכך.
ודמגוגיות הן תגובותיך שלך כמובן.
354319
רעיון הזה נשמע טוב. האם הוא בלבניסטי?
שצף קצף 354324
הוא מסקנה אפשרית בניתוח פוליטי בלבניסטי. מצד שני, כמו שכותב דב מעלי, גם גם להיטלר הייתה מטרה כשיצא בשצף קצף כנגד היהודים (וכמובן שגם לזה אפשר להציע הסברים בלבניסטיים, אבל הסיכוי שהם יזכו לאוזן קשבת הוא אפסי).
שצף קצף 354375
אני דווקא סקרן לשמוע הסברים. מה שכן, לא ברור לי מה הם יכולים לומר חוץ מ''הוא רצה להרוג יהודים''.
שצף קצף 354376
מה הבעיה עם הסברים? הוא רצה להציל את גרמניה ממכת טפילים.
שצף קצף 354377
תגובה 354316
שצף קצף 354378
אז היטלר רצה, נניח, לזרז את הקמתה של מדינה ליהודים?
שצף קצף 354379
אה, התכוונת להיטלר? ההסבר ששמעתי מעודד פעם שההחלטה על ביצוע "הפיתרון הסופי" נועדה להכריח את הנהגת גרמניה להמשיך במלחמת העולם השנייה עד להכרעה, לאחר שעם ההתקפה היפנית על פרל הרבור התברר סופית שארה"ב עומדת להצטרף למלחמה ובקרב ההנהגה הגרמנית היו שרצו לחתור להפסקת אש. לפי ההסבר ההשמדה התעשייתית של היהודים נועדה לסבך את ההנהגה הגרמנית בצורה כזו שלא תוכל לקבל הפסקת אש מצד מעצמות הברית והמלחמה תסתיים בהכרעה לכאן או לכאן.

ברור לי שזו תזה שדי קשה להגן עליה ואין לי די מידע כדי לבסס אותה, אבל אני מביא כאן לפחות את הדברים בשם אומרם.
שצף קצף 354380
ההחלטה על ה"פתרון הסופי" נקבעה רק אחרי פרל הרבור?
שצף קצף 354381
סליחה, טעות. מובן שאחרי.
שצף קצף 354387
מי היה אומרם?
''שמעתי מעודד'' 354501
פרופסור עודד בלבן
''שמעתי מעודד'' 354751
אני מניחה שצריך לקרוא את דבריו ממש כדי לרדת לסוף דעתו.
עד כה מה שהובא לא הגיוני לי.
''שמעתי מעודד'' 354769
את יכולה לקרוא קצת על התיאוריה שלו ב דיון 1430
''שמעתי מעודד'' 354753
עודד בלבן טוען שהיו בהנהגה הגרמנית כאלו שרצו להגיע להסכם?
ההנהגה הגרמנית היתה: היטלר גרינג הימלר. מי מהם רצה הסכם?
שצף קצף 354792
לפעמים הצגה שטחית של רעיון מרוקנת אותו מכל הגיון.
בתזה שהצגת יש גרעין של אמת אבל יש גם שכבה עבה של דברים חסרי שחר.
1. אני לא חושב שיש היום אפילו היסטוריון רציני אחד שטוען שרצח היהודים נבע מחישוב ציני ולא משנאה אי-רציונלית ופתולוגית.
2. גרמניה היא שהכריזה מלחמה על ארה"ב ולא להיפך. לו הצטרפות ארה"ב היתה כל כך מכריעה בעיני הגרמנים, הם לא היו ממהרים לקפוץ על העגלה היפנית.
3. למעשה התאריך בו החל למעשה הרצח ההמוני של יהודים, הוא תאריך הפלישה לרוסיה ("ברברוסה") ולא הכרזת המלחמה על ארה"ב.
4. עמדתן הנחרצת העקבית וחסרת הפשרות של בנות הברית על כניעה ללא תנאי של גרמניה, הופכת את ההזיות של חלק ממנהיגיח גרמניה על שלום נפרד והפסקת אש ללא רלאבנטיות.
5. העובדה שמבצע הפתרון הסופי היה סוד מדינה, אינה מתישבת עם נסיון לערב באופן רשמי את כל ההנהגה בפשע פלילי. למעשה הניירות הרשמיים החתומים מכילים מספר מועט להתמיה של הוראות הקשורות לפתרון הסופי. ולרוב החתומים הם פקידי מדינה ולא חברי ההנהגה. אפילו מי שהיה ממונה על ביצוע הרצח (הימלר)השאיר רק מעט התכתבות חתומה בעניין.
6. נראה שהמנהיגים הנאציים התנדבו מרצונם להשתתף ברצח ולא היה שום צורך לערב אותם בניגוד לרצונם. כל מהלכי השלטון הנאצי היו מלווים סכסוכים בירוקרטיים ומאבקי כח בלתי פוסקים על סמכויות ותחומי השפעה. נסיונות לחמוק מאחריות לא היומעולם בעיה במשטר הנאצי.

מה שכן נכון בתזה הוא שהשמדת היהודים היתה חלק מן ההקצנה של המלחמה הטוטלית לחיים או למוות, והברוטליזציה של המאבק האידיאולוגי על הכל או לא כלום, שכל כך התאימה לאופי המהמר הפתולוגי של היטלר.
שצף קצף 354797
כמו שאמרתי, אני לא הולך להסביר טענה שאני בעצמי לא מבין עד הסוף, אבל תיקון מתבקש לתגובה שלך הוא שההחלטה על הפתרון הסופי התעשייתי (בניגוד לפעולות האייזנצגרופן למשל) התקבלה כנראה בסוף דצמבר 1941 או תחילת ינואר 1942 (כן, אחרי הצטרפות האמריקאים) ואושררה סופית ב-‏20 בינואר 1942 בוועידת ואנזה, שם הובטח התיאום בין כל זרועות השלטון הנאצי בביצוע ההשמדה.
שצף קצף 354856
שלום ערן. כוונתי אינה להכנס לדיון היסטורי נוקדני (נוסח נתניהו האב) על תאריכים, ישיבות ומסמכים חתומים.
העניין העקרוני הוא שהפלישה לרוסיה היתה נקודת מפנה בשאלת היהודים ברייך השלישי כפי שהיתה בתולדות המלחמה בכלל.
א. היא הכפילה את מספר היהודים שהיו תחת שלטון הנאצים, וביטלה למעשה את האפקטיביות (לפחות בעיני הנאצים) של השיטות הקודמות שנקטו הנאצים כלפי יהודים (רדיפות השפלות והתעללויות שנועדו לגרום להגירת היהודים מחוץ לגרמניה).
ב. הפלישה לרוסיה הפכה את מלה"ע ממערכה צבאית קלאוזביצית, למלחמה טוטאלית קיומית של אידיאולוגיות שאינן יכולות לחיות זו לצד זו (כך בעיני הגרמנים). מלחמה על הבטחת שטח מחיה לאומה הגרמנית ע"ח אויבי הנצח שלה היהודים והסלאבים. במסגרת ההקצנה האידיאולוגית הזו של הלוחמה, רצח העם היהודי הצטיירה בעיני הנאצים כצעד חיוני במאבק המיתולוגי שמנהלים הטבטונים באוייבי הגזע שלהם וכהשמדה של אוייב ערמומי ומסוכן.
ג. במסגרת הברוטליזציה ומעשי הזוועה שבצעו כל הצדדים במלה"ע ושהחלו בקנ"מ שלמיליונים במבצע ברברוסה, השמדת היהודים היתה רק עוד אחת מן הזוועות הללו. (עובדה שבאופן ניתן להבנה מוכחשת בעקביות ע"י מערכת החינוך הישראלית).
ד. מספר הנרצחים בפעולות האיינזצגרופן אינו ברור. הממעיטים נוקבים במספר של חצי מיליון והמרבים מדברים על 2.5 מיליון, כך שצריך להיות ברור שלא מדובר ביוזמות מקומיות ופוגרומים ספונטניים אלא ברצח המונים מאורגן שכפי שהודגש באחרונה נוהל בתיאום בידיעה ובשיתוף פעולה של הוורמכט ולא כמבצע חשאי של הס"ס ומשטרת הבטחון. שים לב שמפקדי האיינזצגרופן היו אותם אנשים שארגנו את ועידת ואנזה (היידריך למשל).
ה. הביטוי "התיאום בין כל זרועות השלטון הנאצי בביצוע ההשמדה" מרמז על עוד מיתוס אותו מפיצה מערכת החינוך הישראלית. היא מרמזת על הסדר והאירגון ה"יקיים" שאפיינו כביכול את הממשל הנאצי, כך שכל "זרועות" הממשל הנאצי פעלו בהרמוניה מופלאה להשמדת יהודי אירופה (מעין גרסה שואתית של "הרכבות יצאו בזמן" האיטלקית). למעשה השלטון הנאצי נוהל בבוקה ומבולקה של בירוקראטים יריבים שחתרו זה תחת זה והכשילו זה את זה כל הזמן. קיומן של ישיבות מסודרות של פקידים עם ארוחת בוקר בתשע ודיונים בשתים-עשרה, אינה סתירה של תיאור זה אלא רק המסגרת בה מתנהל הבלגן הבירוקראטי כפי שאנו מטיבים להכירו. למעשה גרמניה החל מיוני 41 היתה מדינה ללא שלטון מרכזי (היטלר שגם לפני כן לא הצטיין במנהל וניהול, נטש לחלוטין את ענייני המדינה והחל לשחק את התפקיד של החייל מספר אחד של האומה). כל העניינים שלא נגעו בטקטיקה של הקרבות, נוהלו ע"י יוזמות של מנהיגים מפלגתיים, מקומיים ופקידים ממונים. חלקם בריונים וחלקם בירוקראטים ורובם גם זה וגם זה. כאשר הקו המנחה היחיד היה לקלוע לטעמו ולרצונו של הפיהרר המסתתר במאורות הזאבים שלו וה"לכוד בסבך איבות, אי-אמון, ייעוץ סותר ותחרות סמכויות, כולם מעשה ידיו שלו". אם לציין רק נקודה בולטת אחת להוכחת הדברים, חשוב על כך שבריה"מ המוכה, הטוטאליטרית, המסואבת והמפגרת הפכה ב-‏1944 8 מיליון טון פלדה ו-‏90 מיליון טון פחם ל-‏48000 תותחים כבדים ול-‏24000 טנקים. גרמניה הפכה 30 מיליון טון פלדה ו-‏340 טון פחם ל-‏27000 תותחים כבדים ול-‏17000 טנקים. הביון הגרמני הצבאי ידע שהרוסים מייצרים יותר טנקים מן הגרמנים (אם כי גם הוא העריך את המספר הערכת חסר), אבל איש לא העיז להציג את המספרים לפני היטלר. אם אתה רוצה לתאר לעצמך איך התנהל הרייך, חשוב על מרכז הליכוד (וסליחה מראש על ההשוואה).
ו. צריך להבדיל בין הפסקת האש עליה דובר ב-‏1942, אז דובר על "כניעה" בתנאים מסויימים של הבריטים לבין הפסקת האש עליה דובר ב-‏1944 שדברה על "כניעה" בתנאים מסויימים של הגרמנים.
ו. לסיכום, לעניין השמדת היהודים, למסמכים רשמיים ולועידות של פקידים וממונים, למבנה האירגוני המדוייק ולתאריכים המדוייקים, יש חשיבות משנית בלבד. מה שחשוב הוא שהיטלר רצה להשמיד את יהודי אירופה ומנהיגי הרייך עשו ככל יכולתם כדי לקלוע לרצונו. לכניסת ארה"ב למלחמה למיטב הבנתי, לא היתה שום השפעה מהותית על המהלך הזה.
שצף קצף 354867
אני מסכים איתך. עוד לפני פרוץ המלחמה נאם היטלר ברייכסטג והצהיר שאם היהדות העולמית תגרור את ארצות אירופה למלחמה עם גרמניה-יהיה זה סופה של יהדות אירופה. אינני בטוח שאני מצטט נכון אך זו רוח הדברים. השיטה של היטלר היתה לשחרר חבל לכל החלקים של הביורוקרטיה הגרמנית ולתת להם להאבק על מימוש הצהרותיו.
שצף קצף 354899
הציטוט מדוייק. זהו הנאום ברייכסטאג מ-‏30 בינואר 1939. בפסקה היחידה שהתיחסה ליהודים נאמר שאם היהודים יצליחו לגרור את גרמניה למלחמה חדשה, המלחמה הבאה תביא לא לקיצו של העם הגרמני אלא ל"השמדת הגזע היהודי באירופה".
במחשבה שנייה אולי אפשר ליחס יותר משקל לכניסת ארה"ב למלחמה. גורמים שאולי לא התלהבו מן האנטישמיות הפסיכוטית של היטלר, יכלו להסתתר מאחורי "שמה הטוב של גרמניה בדעת הקהל העולמית" והצורך לשמור על הנייטרליות האמריקנית. בארה"ב אכן היתה קהילה גרמנית רחבה ואוהדת לנאצים והיתה תמיכה גם מחוץ לפזורה הגרמנית (פורד, לינדברג וכאלו). מרגע שארה"ב נכנסה למלחמה, למעשה המושג "דעת קהל עולמית" התרוקן מתוכן, ואפשר להגיד שהריסונים האחרונים על המשטר הנאצי הוסרו.
אלא שהריסונים האלו (דעת הקהל העולמית) היו זניחים למדי עוד קודם לכן והריסון העיקרי נגרם ע"י המשחק הקבוע של היטלר בין המרכז לקצוות (שנועד למצב אותו כפוסק העליון בין הצדדים ולא כמנהיג הקיצוניים).
בכל אופן אני סבור שנקודת המפנה בה המדיניות הנאצית עברה מאנטישמיות לג'נוסייד היא הפלישה לרוסיה ולא פרל הרבור או ועידת ואנזה.
שצף קצף 354909
באיזה מובן היו היהודים דווקא עלולים לגרור את גרמניה למלחמה?
ומדוע הפכה הפלישה לרוסיה את האנטישמיות לגרנוסייד?
שצף קצף 354913
במובן של הפרוטוקולים של זקני ציון. בראש הנאצי זו היתה המציאות.
מן הסיבות שפרטתי קודם, תגובה 354856 אבל כאן אני מדבר לא בהקשר של סיבה ותוצאה, אלא בהקשר של סמיכות זמנים. יוני 41 הוא בערך נקודת הזמן בו הרצח הספוראדי של יהודים בתואנות שונות ומשונות, הפך לרצח המונים של קהילות שלמות ללא הצידוק של מעשים ספציפיים שנעשו ע"י פרט כלשהו.
שצף קצף 354932
פקודת הגטאות ניתנה כבר קודם. אפשר לראות את התהליך של ריכוז והפרדה כשלב מוקדם להרג התעשייתי. בכל אופן המלחמה (הפלישה לבריה''מ) שימשה קטליזטור לפתרון במקום וקיצור התהליך.
שצף קצף 354911
אני מסכים איתך. ועידת ואנזה לא היתה קבלת החלטות אלא תיאום, כלומר היא היתה פועל יוצא של קבלת החלטה ולא ההחלטה עצמה.
שצף קצף 354915
אכן זוהי מציאות בירוקראטית ידועה שהחלטות לעולם אינן מתקבלות בישיבות או בדיונים. ישיבות/דיונים נועדו כדי ליצור מסך של תהליך קבלת החלטות "תקין" להחלטות שכבר נתקבלו במקום אחר.
שצף קצף 354880
תיקון מתבקש לתגובה שלך: הצטרפות ארה"ב למלחמה לא גררה את ההתכנסות בואנזה אם כי אפשר שגרמה לדחייתה. מכתבי ההזמנה המקוריים לועידה, שנועדה להערך ב 9 לדצמבר, נשלחו כבר בסוף נובמבר 1941. מסיבות שונות היא נדחתה ל 20 בינואר 1942.

ראה למשל סיכומו התמציתי של כריסטופר בראונינג על ועידת ואנזה ומטרותיה:http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=8439&kw...
Serious threat 352617
I am not surprised to hear this statement from a politician that was only recently elected. At the same time we should take the correct approach to this chain of sporadic threats to eradicate Israel.
סלבוי ז'יז'ק: תנו צ'אנס לגרעין האיראני! 352837
(זה לא אני, זה הילד הרע)
אולי אחד מהאיילים פה יודע להסביר 354977
את גלי ההדף של הזמן האחרון ?

אולי אחד מהאיילים פה יודע להסביר 354999
להערכתי מדובר כאן בתופעה של התפרקות חשמלית בין עננים שידועה בשם המדעי ''ברק''. התופעה הזאת מלווה בקול נפץ חזק שיכול להרעיד ולפעמים להפחיד ששמו המדעי ''רעם''. התופעה הזאת מתרחשת בדרך בלל בתקופה שלאחר הסתיו ששמה המדעי ''חורף'' שמאפייניה תמיד מופיעים בסופו של דבר בעוצמה כזאת או אחרת, גם אם החורף הזה לפעמים מאחר וגורם לתחושה שגויה שהפעם לא יופיע.
להערכתי 355224
אני מבין שלא יצא לך להיות עד לגלי ההדף האלו.
במקרה אני כן הייתי עד לשניהם. זה דומה לרעם בערך כמו שברק דומה למטוס בלילה.
אולי אחד מהאיילים פה יודע להסביר 399180
האם יש תובנות שבדיעבד?
אסור להשמיע מוזיקה מערבית 355848
"נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נג'אד, אסר השמעת מוזיקה מערבית התחנות הרדיו והטלוויזיה במדינה - צעד דומה לזה בו נקט האייתוללה רוחאללה חומייני במהלך המהפכה האיסלאמית בשנת 1979.

בין המוזיקה האסורה להשמעה לא רק שיריהם של אריק קלפטון והאיגלז האהובים באיראן, אלא גם מוזיקה קלאסית, על מלחיניה השונים."

ומה אם בעצם אחמדניג'אד צודק? 359306
הכחשת השואה בפיו של נשיא איראן אחמדניג'אד מהווה הזדמנות לבדוק מאין באנו ולאן אנו הולכים. כל בריחה משאלת זכותנו לחיות בארץ, שומטת את הקרקע המוסרית מתחת לרגלנו, ואת טענת הצדק של מאבקנו הקיומי:

אורי פז 359468
אורי פז 359470
זאת פעם שניה או שלישית שאורי נותן לשם הפניות, יכול להיות שהוא מבעלי אומדיה? ;)
359502
כותב המאמר הוא לא אורי פז אלא אורי הייטנר.
כותב קצת 359505
לא מבעלי, מכותבי "אומדיה":

כותב קצת 359523
ניסיתי למצוא באתר את שמות חברי המערכת ולא הצלחתי; האם אתה יכול לעזור לי?
כותב קצת 359579
גם אני במקומך הייתי מתקשה לאתר באתר "אומדיה" את רשימת השמות של חברי המערכת. אני לא שייך לרמה האירגונית ואינני מבין מדוע טרם מפורסמת רשימה כזאת, אבל אני משער שהבוס לא יכעס עלי אם אפרט כמה משמות צוות הכותבים והעורכים שבכוחות עצמך תאתר בקלות:

רשימת הכותבים (צעירים אקדמאים שאיכפת להם):

ניב ניסנסון
מיכל גדו
ישראל פלדה
רן פרחי
אורי פז, עבדך המתדיין הנאמן :-)

ויש עוד כמה שאני לא מכיר, כי הם פרילנסרים.

בכל מקרה, לא מדובר בעוד איזה ביזנס, אלא במכון ללא מטרות רווח, ששם לעצמו את המטרות הנעלות הבאות:
אני מזמין את קוראי האייל להשתתף כקוראים, כמגיבים וכקוראים-כותבים (לכם מדור מיוחד במינו: http://www.omedia.co.il/Show_ReadersWrite.asp?MenuID...) באתר "אומדיה". (הזמנתי לא באה בתחליף להמשך הפעילות שלכם באייל, שמזה מספר שנים הפך לאתר הבית הממכר והמועדף עלי).
הפתרון הצרפתי 400340
"לאיראן יש תפקיד משמעותי ומכובד כגורם מייצב במזרח התיכון", אומר שר החוץ הצרפתי.

הפתרון הצרפתי 400341
בחור מקורי, חייבים להודות. מאידך גיסא, איך זה מסתדר עם העובדה שאיראן היא מדינה משתלבת והקהילה האירופית מתבדלת? לבלבן פתרונים.
הפתרון הצרפתי 400477
איראן מדינה משתלבת? באיזה ספר בלבניסטי זה כתוב?
הפתרון הצרפתי 400479
זו מסקנתי מבלבניסט האתר: סביר להניח שאם החמאס משתלב, גם איראן כך, לא?
הפתרון הצרפתי 400484
ממתי מדינה היא יחידת התייחסות ולא פוליטיקאי?
הפתרון הצרפתי 400486
מדברי בלבניסט האתר - הוא דיבר על צרפת ומדינות אירופה אחרות, למשל, כבדלניות.
חוצמזה, אם היא לא יחידת בבלבניזם המקורי, אפשר לעשות בלבניזם משופר.
הפתרון הצרפתי 400487
מיהו בלבניסט האתר, ומי הסמיך אותו להיות כזה? בלבן? אפשר אולי לדבר על רוב מסוים לתומכי גישה מסוימת במדינה מסוימת, אבל לקבוע שמדינה מסוימת היא בדלנית/משתלבת זו קביעה גסה מדי ומיותרת, שכן היא חותרת במבון מסוים נגד עיקר הטיעון הלבלניסטי, לפיו פוליטיקאים הם השחקנים בשדה המערכה הפוליטי.

בכל מקרה, מומלץ להבין בתחום לפני שקובעים בו קביעות נחרצות. אני, למשל, משתדל לא לקבוע קביעות נחרצות על ריאקציות כימיות, כי הידע שלי בכימיה לא משהו. לו יותר אנשים היו מאמצים את הגישה הזו, היו נחסכים, לדעתי, הרבה דיוני סרק.
הפתרון הצרפתי 400489
בלבניסט האתר הוא הברנש הקורא לעצמו בלבניסט/מלש"ב כמובן.
ברור שאתה עצמך בלבניסט, אבל אתה מופיע כאן בשם אחר...
ולי יש דעות נחרצות ביותר גם על תחביביהם של חיידקים, דעות שאינן בהכרח עולות בקנה אחד עם אלה המומחים לעניין. אנא אל תתרגש. אולי כדאי שנקבע סוף סוף אייקון הולם לאירוניה, מה שיפתור כמה בעיות. הצעתי: @. הולך?
הפתרון הצרפתי 400491
אני לא משתגע על אירוניה. אני חושב שהיא ניסיון מיותר להוסיף הומור לדיונים (אבל לא תוכן), אשר גורר אותם למחוזות פחות רצויים (לדעתי האישית, לפחות). מצד שני, יהונתן אורן כבר העיר לי בתגובה פעם שזה חלק ממכלול התגובות האנושיות. כנראה שאני אצטרך להתרגל לחיות עם זה.
הפתרון הצרפתי 400492
איך אפשר להמנע מאירוניה, כששר החוץ הצרפתי אומר במפורש ש"איראן מהווה גורם מייצב"?
הפתרון הצרפתי 400493
הנה, אני הצלחתי. ואתה?
הפתרון הצרפתי 400500
טרם ניסיתי, כך שאין לדעת.
הפתרון הצרפתי 400531
אני לא מבין מה הבעייה של מתמטיקאי כמוך עם דברי הצרפדעי. מדינת שריעה דיקטטורית על פני המזרח התיכון היא באמת פתרון יציב הרבה יותר מלמשל, אוסף דמוקרטיות מתחרות.
הפתרון הצרפתי 400532
ראשית, חבל שאינך משתגע על אירוניה: בעיניי היא חצי מהחן שבאייל.
ושנית - לא לגמרי ברור לי מה עובר לך בראש כשאתה קורא כתבה כזאת על דוסט בלאזי המרשים. האם אתה קורא אותה בדיוק כפי שאתה קורא כתבות אחרות? משהו כמו "חשוד שרצח את אשתו עקב שלושה פירורי אבק שהתגלו על השידה" או "נכשל נסיון חיסול של נסראללה. בהתקפה נפגעו קשה שלושה כלבים וחתול"?
הפתרון הצרפתי 400499
החמאס משתלהב
הפתרון הצרפתי 400527
דמיין כאן קישור לתקציר שכתב השוטה אודות בלבן, משתלהבים, ובטלנים.
הפתרון הצרפתי 400528
אני משוכנעת שהוא דמיין את הקישור הזה כבר קודם.
הפתרון הצרפתי 400543
דמיין כאן חרמפף.

("שלושה ימים לא הפסיק לדבר; אני צריך לזכור מה אמר?")
הפתרון הצרפתי 400563
מי לא הפסיק לדבר שלושה ימים?
----
אני אישית מודיעה בזאת שעוד שיחת מוטיבציה אחת מצד אולמרט, ואני עוברת למנזר באיראן.
הפתרון הצרפתי 400564
אני רואה שאולמרט הצליח מעל ומעבר למשוער.
הפתרון הנסראללי 400567
יעני, בעדין ובעד בעדין.. (וסליחה על המבטא הפולני).
הפתרון הנסראללי 400568
האם זאת איזו וריאציה על "חבל על דאבדין"?
הפתרון הנסראללי 400570
זאת וריאציה על ארמון הנשיאות בבעבדה.
שש וחצי, מחר יום הולדת 400569
אבא עליו השלום (במערכון ''חנות הספרים'' של הגשש החיוור, שבו גברי ושייקה פותחים חנות ספרים ברחוב דיזנגוף)
שש וחצי, מחר יום הולדת 400571
וואלאק. ממש לא מכירה את זה. מה זה?
שש וחצי, מחר יום הולדת 400572
לאלמוני שהציע את חבל על דאבדין, ולזה שהציע את ארמון בעבדה- שתי נקודות על הרעיון (אחת לכל אחד). אני דווקא התכוונתי לאיום של נסראללנו, על טילים על חיפה, ומעבר לחיפה, ומעבר למעבר. אבל בגלל המבטא הפולני המשובש (כמו שהזהרתי) זה כנראה לא עבר מסך.
ולע"ב: עכשיו תורך להסביר לנאספים (טוב, לי, בכל אופן) מה הקשר של הגשש לכל זה...
שש וחצי, מחר יום הולדת 400573
אה-אה, זה שלא הפסיק לדבר שלושה ימים! (טפיחה על המצח, ולפינה לרבע שעה)
שש וחצי, מחר יום הולדת 400576
לטובת אלה שלא מכירים, זה הלך בערך ככה:

- כמו שאמר אבינו עליו השלום לפני שמת... אתה זוכר מה אמר אבינו עליו השלום לפני שמת?

- שלושה ימים לא הפסיק לדבר, אני צריך לזכור מה אמר?
מי שיוציא דבר קללה מפיו- 400581
אנעל אבי אבי אביו!
ובערבית: 400582
כול הוא איפתח פיהו ומוחארבין - בעדין חיפה ובעד בעדין
ובערבית: 400583
כול כלב ביג'י בונד.
ובערבית: 400584
אתה יודע ערבית? (התרשמתי שהמוצא שלך פולני למהדרין, אם כי קשה לי להצביע על הנקודה בה נתקבל הרושם הזה)
ובערבית: 400587
אצלנו, הזיקיות, כולם משתלבים.
הפתרון הצרפתי 400480
נדמה לי שהאלמוני ביטא הומור למתקדמים.
הפתרון הצרפתי 400860
אחמדינג'אד: "חיסול מדינת ישראל יפתור את המשבר".

הלוואי שהיה מספיק דלק כדי לארגן הפגנה מול שגרירות צרפת.

הפתרון הצרפתי 400876
דווקא זה באמת מוכיח את צדקתו של דוסט בלאזי. לאחמדינג'ד יש סוף סוף פתרון ממשי לחוסר היציבות במזרח התיכון.
אגב, יש להניח שצפון קוריאה היא גורם מייצב במזרח הרחוק, ואולי בעולם בכלל. איך לא חשבנו על זה קודם?
מייצב, לא מייצב, מייצב, לא מייצב 400938
שר החוץ הצרפתי "מגנה את הדברים לחלוטין". לדבריו, לאיראן "היתה הזדמנות להראות שהיא יכולה למלא תפקיד מייצב באזור", ואולם דברי אחמדינג'אד "מוכיחים שאין זה המצב"

מייצב, לא מייצב, מייצב, לא מייצב 400940
אה, כלומר לפני זה מר ד''ב פשוט הסתפק בצפייה בסרטים איראניים כדי לבחון את יכולותיה של המדינה. את דבריו של אחמדינג'ד רב החסד לא יצא לו לשמוע.
הפלישה ממאדים 407158
בשבוע שעבר ראיתי שוב את הסרט החביב של טים ברטון (ספוילרים!)

בסרט מתוארת (בין היתר) דרך ההתמודדות של נשיא ארה"ב (ג'ק ניקולסון המצויין) עם המבקרים מהחלל החיצון: לאחר שנוצר הקשר הראשוני, המדען שמייעץ לנשיא מבטיח לו שמכיוון שמדובר בגזע מפותח מבחינה טכנולוגית, הוא בהכרח פיתח תרבות מתקדמת ושוחרת שלום (וזאת להבדיל מבני האדם הגועליים). בעקבות כך מאורגן מפגש חגיגי של בני האדם עם החייזרים.

לאחר שהמפגש מסתיים בקטל המוני משכנע המדען את הנשיא שככל הנראה מדובר באי הבנה תרבותית, ומפציר בו לקיים נסיון נוסף. הנשיא שולח לחייזרים שדר מרגיע לפיו "איננו מתכוונים לפגוע בכם/אין לכם מה לחשוש מאיתנו/יש לשנינו מה להרוויח מיחסים זה עם זה". החייזרים קוראים את השדר של הנשיא ופורצים בצחוק, אבל ממהרים לארגן נאום של שגריר מטעם החייזרים בפני הקונגרס. גם הנאום הזה מסתיים בטבח.

הנשיא מבטיח לבני עמו שהוא עומד להתייעץ עם שאר מנהיגי העולם והם יגיעו ל"תוצאות משמעותיות". בינתיים הוא ממשיך לדחות את דרישת הגנרל שלו להפציץ את החייזרים באטום, ודורש ששגרת החיים תימשך, ושיוצב "שוטר בכל פינת רחוב".

צעדם הבא של החייזרים (אחרי נסיון התנקשות כושל בנשיא) הוא מתקפה כוללת. נשיא ארה"ב עוד מצליח לתפוס בטלפון את נשיא צרפת שאומר לו שהוא והחייזרים הגיעו להסכם (רגע לאחר מכן החייזרים עושים בצרפתים מעשה קונגרס). כשמשוגרת לבסוף פצצת האטום, היא לא גורמת לחייזרים שום נזק. לבסוף, כשהחייזרים פולשים לבונקר של הנשיא וכל שומריו מחוסלים, הוא פונה פעם נוספת לדרך הפעולה שהוא מכיר - קריאה (בנאום ארוך ומרגש, עם מוזיקה ברקע) לשלום ושיתוף פעולה. הוא מושיט יד למנהיג החייזרים, ו... טוב, כבר אפשר לנחש מה קורה.
הפלישה ממאדים 407162
"תמונה 3" בדיון 732
תגובה 38919
הפלישה ממאדים 407167
אני רואה ששני התיאורים שלנו משלימים: אני כתבתי מה קורה עד לנאום האחרון, והוא כותב מה קורה אחריו.
הפלישה ממאדים 407163
כן,אבל בסופו של דבר "כשמשוגרת לבסוף פצצת האטום, היא לא גורמת לחייזרים שום נזק". אולי צריך להרכיב מגפונים על מטוסי חיל האוויר ולהפציץ את האירנים במוסיקת קאנטרי (או מה שזה לא היה)?
הפלישה ממאדים 407166
כל מה שזה אומר הוא שעדיף היה לנשיא ולגנרל המתלהב ולמדען המטומטם שלו לנצל בצורה יותר נבונה את זמנם. הם עדיין היו ככל הנראה מתחסלים, אבל לפחות עם קצת יותר כבוד.

אגב, אני חושב שגם אנחנו הבנו לפני חודש (למרבה הצער) שפצצת האטום שלנו לא עובדת.

(שיר יודל: "Indian Love Call").
הפלישה ממאדים 407625
(זה מעניין שאתה רואה בנלסון אדי וג'נט מקדונלד זמרי יודל. יופי של שיר וסרט, אגב).
הפלישה ממאדים 407626
מי? למיטב ידיעתי, השיר הוא של Slim Whitman, מי שלא יהיה.
אהבה אינדיאנית ישנה 407693
אני לא מכיר את סלים ווייט אבל השיר Indian love call הוא מהסרט רוז מארי בכיכובם של נלסון אדי וג'אנט מקדונאלד. אני מניח שמדובר באותו שיר משום שאכן יחוד קיסמו בסילסול
אהבה אינדיאנית ישנה 407695
(בכוונה אני לא מפנה לויקיפדיה).

כנראה מדובר באותו שיר בביצועים שונים.
אהבה אינדיאנית ישנה 407697
שלושים שנה בית המרקחת עומד באותו מקום. למה להזיז?

ושאלת טריוויה לחובבי הקומדיות - מי שר את השיר ובאיזו סידרה?
הפלישה ממאדים 407676
להפציץ את האירנים בשירי ארץ ישראל. זה יותר יעיל.
הפלישה ממאדים 407677
לקיים את הגמר הגדול של כוכב נולד בטהרן!
הפלישה ממאדים 407710
זה יביס אותם טוטאלית!
או לכל הפחות 407753
זה יבאס אותם טוטאלית!
או לכל הפחות 407757
כך או כך זה טוב לנו!
או לכל הפחות 407758
טוב לנו? השתגעת? תהיה להם עוד יבה טובה לתקוף אותנו. ייתכן שהם יחשבו שזו סיבה מספקת להפעיל אפילו נשק כימי.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים